Mişcarea, august 1912 (Anul 4, nr. 169-192)

1912-08-01 / nr. 169

) ■ V Concentrare sau Retragere? Declaraţiunea unui deputat guvernamental. — Părerea d-lui Senator Cătuneanu. In altă parte a ziarului vorbim de cele două curente care dominează astăzi în sinul guvernamentalilor, cu privire la situaţia de mîine a partidului conservator. Soluţiunele ce le dăm la iveală nu sunt formule noui, căci da mai multă vreme s’au ventilat ideia concentrării conservatoare şi ideia retragerei de la guvern. N’am reluat aceste două chestiuni ca drept subiecte de vacanţă şi nici nu le-am fi adus din nou in discuţiune, decă ele nu ne-ar fi fost repetate de cătră doi membri ai parlamentului conservator. Intr’adevăr am avut prilejul să întîlnim în tren, în drumul spre Constanţa, pe unul din deputaţii guvernului pe care intrebindu-l asupra situaţiunei politice guvernamentale, ne-a dat următorul răspuns : — „Din sorginte autorizată vă pot spune că d. Carp a dat mandat d-lui Maiorescu să realizeze concentrarea conservatoare. Pentru înlesnirea acestei concentrări, şeful a propus ca să între în noul minister atît el cît şi d nii Marghiloman şi Filipescu, şi încă unul care se va alege din cabinetul actual, d. T. Maiorescu remînînd preşedintele consiliului de miniştri şi ca d. Tache Ionescu să vie cu trei miniştri din partidul său. Din acest minister de concentrare d. C. C. Hrion nu va face parte. Acestea vi le pot spune precis şi ca cea mai exactă şi ultimă noutate politică“. * O altă convorbire am avut-o tot un tren, în drumul spre Buzeu, cu un alt membru al majorităţii, d. Cătuneanu, senator de Buzeu. D-l Cătuneanu, care se întorcea dintr-o escursie făcută la Constantinopol întrebat asupra situaţiunei politice, a binevoit a ne răspunde : „Părerea mea, ca şi a multora ca mine din partid, este să ne retragem la toamnă. Aceasta am şi spus-o d-lui Marghiloman, care şi d-sa pare a avea această părere. Am făcut în timp de doi ani legi bune şi... cred că e momentul cel mai nimerit să ne re-La aceste declaraţiuni făcute de d. senator Cătuneanu, ţinem a arăta că d-sa este alesul judeţului Buzeu, deci a citadelei politice a d lui Marghiloman. D-l Cătuneanu — care în lunga noastră convorbire a relevat între altele şi marea operă socială a d-lui Sp. C. Haret, cu privire la băncile populare — este unul din amicii cei mai mai buni ai d-lui Marghiloman. Părerea d-sale că partidul conservator trebue să se retragă este şi părerea d-lui Marghiloman. Faptul acesta e indiscutabil şi el ne arată că guvernul actual se sbate de moarte între soluţiunea concentrarei şi soluţiunea retragerei. Oricum însă, este precis că situațiunea actuală a guvernului nu mai poate dăinui. Ultime informaţii . In 1909, un funcţionar de la soc de asigurare «Agricola» din Ploeşti, anume Iancu Brikman, a delapidat de la acea societate suma de 2700 lei. Fiind băiatul unei bătrîne doamne din Galaţi, ce aparţine unei mari familii, directorul societăţii n’a vroit să dea pe mina poliţiei pe defraudator. El Insă dispărind din ţară, cazul s’a reclamat siguranţei generale, care a luat toate măsurile ca necinstitul funcţionar să fie prins şi adus în ţară. Timp de doi ani acesta n’a putut să fie prins, şi el a rătăcit prin mai toate centrele mari din Europa. El se întreţinea numai din escrocherii pe care le săvîrşea cu o indemînare uimitoare. Zilele trecute, Iancu Brikman a fost însă prins în Berlin cu ocazia unui accident ce i s’a întimplat acolo. El va fi adus în curînd în ţară. Ministerul de interne, a primit din partea Prefecturei judeţului Iaşi o telegramă prin care se notifică că în cursul săptămînei trecute timpul a fost frumos şi cald. Semănăturile de toamnă şi cele de primăvară sunt frumoase. Viile se prezintă bine şi se prăşesc. Se continuă cu activitate secerea, treerul şi coasa. Arborii sunt frumoşi, păşunile şi îîneţele sunt abondente. In urma imediatelor măsuri luate insecta Cochilis a dispărut. Se aduce la cunoştinţă că se găseşte vacant postul de medic veterinar al judeţului Roman. Cererile se vor înainta în termen de 20 zile la direcţia serviciului sanitar. Viza livretelor concediaţilor din contigentele 1901 — 1910, se va face anul acesta la depozitul de recrutare, începind din ziua de 15 Septembrie şi pină la 15 Octombrie. Alegerea membrilor Consistorului. După cum am anunţat, mini dimineaţă va avea loc în amfitatrul Liceului Naţional, alegerea Consistoriului bisericesc. Biroul va fi presidat de către economul Ştefan Călinescu, din Bucureşti, preşedintele consistoriului eparhial al Ungro-Vlahiei. Din Iaşi şi-au pus candidatura la aceste alegeri, economul Al. Şerban de la biserica Golia, S. Sa părintele Savin rectorul Seminarului Veniamin Costachi şi preotul C. Dinescu de la biserica Nicoliţa din Tataraşi. „ In învăţămîntul primar rural din circ Iaşi, s-au înfiinţat pe ziua de 1 Octombrie următoarele posturi a 65 lei lunar : postul II de la şcoala din com. Bosia-Ungheni şi postul 3 de la şcoala din com. Cotnari jud. Iaşi, postul 2 de la şcoala din corn. Mileanca Codreni jud. Dorohoi, postul 2 de la şcoala din corn. Vinătorii Neamţului şi postul 3 din Bălţăteşti jud. Neamţ. Au fost ridicate de la 65 la 110 lei lunar posturile din corn. Golani-Avereşti jud. Roman şi din corn. Holda, Broşteni, Borca Săbaşa şi Saxa Mare din jud. Suceava. Lucrătorul loan Drăniceanu din com. Poeni, de la carierele de piatră de la Repedea, a fost omorît ori după amiază de un bloc de piatră care a căzut peste el. S’a dispus autopsia cadavrului. Ia curînd se va face o nouă mişcare la ministerul de finanţa printre perceptorii fiscali şi rurali din ţară. „ Ministerul cultelor şi instrucţiunii publice, face cunoscut ca la şcoala de menaj «Principesa Maria» din Iaşi, sunt vacante 10 burse cu începere de la 1 Septembrie a. c. Doritorii de a ocupa aceste burse vor trebui să înainteze cererile lor ministerului. Congresul cântăreţilor bisericeşti — Programul congresului. — Chestiunele ce vor fi luate în discuţie.— Vizitele din oraş.—Escursiunea la mănăstirea Cetăţia. Precum am anunţat in zilele de 21, 22 şi 23 August se va ţine la Iaşi al doilea congres general al cântăreţilor bisericeşti din ţară. Iată programul acestui congres : Ziua 1, Marți 21 August orele 7 juni. dimineaţă Toţi congresiştii sosiţi la Iaşi din ajun vor merge la gară spre a primi restul congresiştilor (Oltenia etc.) vor porni la Mitropolie unde se va oficia un Te-Deum de către I. P. S. S. Mitropolitul Pimen iar răspunsurile vor fi date de câtre corul cântăreţilor bisericeşti ieşeni. La orele 11 se va deschide congresul ce va hotăra.12 După ameasă orele 2 juni. (întrunirea la sală). 1) Dare de seamă asupra dezederatelor I-lui congres, demersurile făcute, rezultate obţinute. 2) Dare de seamă asupra mersului Casei cântăreţilor distribuirea cărţilor de membru. 3) Alegerea biuroului. Orele 5. Procesiune la statuia lui Cuza Voda, unde cîntăreţii vor depune o coroană. Orele 6. Vizitarea diferitelor monumente. MIŞCAREA Ziua a 7. Mercuri 22 August orele 8 dimineaţă : 1) Chestiunea salariilor bisericeşti, dreptul lor la gradaţie şi pensie. Orele 2 luni, după amiază . Lecţiuni practice despre cetirea şi cîntarea bisericească cu aplicaţiuni asupra unor texte anumite. Repetiţiuni pentru concerte. Orele 5. Vizitarea monumentelor. Seara la orele 9. Concert bisericesc naţional. Ziua 111-a Joi 23 August. Orele 8 din. 1) Chestiunea societâţei culturale organizarea şi uniformizarea lor. 2) Chestiunea revistei Cultura ca organ al societăţei culturale. 3) închiderea congresului: hotărîrea celui de al treilea congres. După amiază. Vizitarea mănăstirei Cetăţuia. Plecarea congresiştilor se va face treptat şi în aceiaşi ordine ca la venire. Dezbaterile acestui congres vor fi prezidate după cum am anunţat de către I. P. S. S. Mitropolitul Pimen al Moldovei. Congresiştii vor fi primiţi de către un comitet, anume ales din sinul societăţei cîntăreţilor bisericeşti din localitate. ® D. C. Florian, judecător la Tg.-Frumos şi ofiţer în rezervă, a fost concentrat pentru 20 zile la Regimentul 7 roşiorie de la 10—31 August. ® Locuitorul Gheorghe Balan, din comuna Şipote, a căzut alaltă-seară de pe platforma unui vagon clasa lila a trenului accelerat ce mergea de la Tg.-Frumos spre Ruginoasa. Cum pe această distanţă trenul merge cu o viteză mică din cauza dealului numitul locuitor s’a ales numai cu cîteva leziuni uşoare şi a fost internat la spitalul din Tg.-Frumos. — Greva muncitorilor hamali din gară.— Lucrătorii hamali din gara locala, care lucrează la încărcatul şi descărcatul vagoanelor din magaziile gărei s’au pus aseară in greva. Greviştii în număr de 35, cer sporirea taxei de descărcare şi încărcare de la 8 lei la 10 pentru fiecare vagon. Pe ziua de astâzi muncitorii hamali au încetat lucrul in gară. O delegaţie a greviştilor se va prezenta comercianţilor din localitate, spre a le aduce la cunoştinţă cererea de mai sus. „ Repetiţiile la Teatrul Naţional vor începe la 15 August. Intre primele piese care se vor pune în studiu vor fi piesele lui Caragiale cu care se va deschide stagiunea teatrală. Toţi artiştii şi artistele teatrului vor fi chemaţi a fi prezenţi pe ziua de 15 August. Tot la acea dată va avea loc şi o audiţie artistică pentru angajarea a doi artişti gagişti. * Grădina Cuza-Voda, cinematograful „Union" Din sala Coloseului Bragadiru Marţi 31 Iulie 1912 Răutate sub Mască, dramă. Gloria şi durerea lui Bethoven, dramă. Gaumont Journal, actualitate. Pe fluviul Zambeze, natură. Capotul de noapte, comedie. Preţurile Serale : Loc rezervat 1 leu 50 bani, lec la mese 1 leu Galeria 70 bani. „ In caz de timp rece sau ploios reprezentaţia va avea loc în Sala Bragadiru. Firul telefonic fiind deranjat n’am putut convorbi astăzi cu corespondentul nostru din Capitală. Ultima oară Sborurile lui Vlaicu Virsez.—Aviatorul român Vlaicu a făcut splendide sboruri în localitate. Peste 2000 oameni se adunaseră. Erau de faţă ofiţerii garnizoanei din Biserica Albă şi ofiţerii de honvezi din Virsetz. Aviatorul Vlaicu s’a înălţat cu toate că sufla un vînt puternic şi ameninţa o furtună. După 17 minute de sbor, cînd Vlaicu a aterizat, a isbucnit o furtună groaznică. Vlaicu va mai sbura la Alba Iulia la 18 August şi la Tîrgul Mureşului la 20 August. Condamnare la moarte Agram.—Juchici autorul atentatului contra comisarului Croaţiei Curaj, a fost condamnat la moarte prin spînzurătoare. Un acuzat a fost condamnat la 6 ani muncă silnică şi 5 la cîte 5 ani închisoare, 6 acuzaţi au fost achitaţi. ; HMM&H m meoaeoet xnm nzom leaeot Laboratorul special pentru analize medicale x -------------------------------------------------------------------- Dr. Med. I. Nimereanu ji[ Iaşi, strada Banu No. 1 (colţ cu str. Lăpuşneanu) Analize de sânge pentru diagnosticul Syphilisului, Seroreacţia Wassermann, Febra typhoidă, malaria, anemia etc. Analize de urină, lapte spate (pentru tuberculoză, gangrena pulmonară etc.) suc gastric (boale de stomach) Cytio diagnostic (lig pleurale, peritoneale, vaginale, lig cefalo rachidian, etc.), analize de puroi, secreţiuni blenoragice, cercetarea microbului syphilisului în manifestaţii primare (ulcer syphilitic) şi secundare, (ulcer simplu) examenul părului, false membrane difterice etc. etc. A Examenele anatomo-patologice de tumori şi diverse secreţiuni patologice, etc. Atentat contra unui tren Salonic.—Pe linia Klindis-Karasuluc, s’au găsit două bombe cu dinamită legate de o baterie electrică puse sub şine. Bombele au fost găsite cu puţin înainte de trecerea trenului. Supravegherea a fost sporită pe toate liniile. Cutremurul din Constantinopol Paris.—Președintele Falberes a adresat Sultanului o telegramă de condoleanțe pentru catastrofa pricinuită de cutremur. ATENTAT Monastir. — Comandantul redifilor din Gora a fost rînit de moarte de un necunoscut, pe cînd mergea la Pristend. Funerariile Mikado-ului Berlin. — Împăratul Wilhelm a însărcinat pe principele Henric al Prusiei să-l reprezinte la înmormîntarea Mikado-ului. Incidentul turcomuntenegrean Constantinopole. —Agenţia otomană află că ministrul Italiei la Cetinge s’a asociat demersului colegilor săi spre a invita guvernul muntenegrean să arăte disposiţiuni mai paşnice faţă de Turcia. Cercurile competinte otomane au fost favorabil impresionate de graba pusă de cabinetele europene spre a veni în ajutorul turcilor în recentele incidente de la graniţa turco-muntenegreană. Jurământul ofiţerilor turci Constantinopole, —In urma propunere a ministrului de război sancţionată de oradea, toţi ofiţerii vor presta jurământul după o nouă formulă luind angajamentul să nu mai facă parte din nici un partid politic, public sau secret. Ofiţerii vor semna o declaraţie în acest sens. Ministrul de război a adresat armatei o circulară justificând pe larg măsura luată. Ofiţerii care vor refuza să semneze atâtea declaraţie vor fi pedepsiţi riguros. Situaţia în Turcia Salonic.—Se afirmă că singura condiţie a albanezilor pe care Poarta nu e dispusă să o primească e punerea în accizare a fostului cabinet Kaki şi Said. 400 ofiţeri absolvenţi ai academiei militare au prestat jurămînt de credinţă in faţa Sultanului şi a miniştrilor. Ei au mai jurat că nu vor face parte din nici un partid politic şi că nu se vor amesteca nici odată în politică. Intre guvern si aranţi, s’a stabilit o înţelegere, în urma căreia albanejii s’au reîntors la vetrele lor. Geoses COAFOR DIN IAȘI A deschis pentru sezonul de vară un salon de coafură de dame la BĂILE SLANIC (Moldova) în apropierea otelului Puf. Societatea de gimnastică. Sport şi Muzică din Iaşi AVIS Se aduce la cunoştinţă amatorilor, că în ziua de 6 August a. c. orele 9 dimineaţă, se va vinde licitativ în localul acestei societăţi. 1) 52 traverse de fer duplu , profil 16. 2) Piatra de construcţie. 3) Două basinuri de fier şi zinc. 4) Un piano vechiu etc. etc. Doritorii le pot vedea în orice zi în curtea de dihcios, iar ofertele închise se pot lăsa Intendentului societăței. Doctor S. Dulberger Specialist în boale de femei MAMOS — fost medic la clinica obstetricală a Consilierului intim Prof. dr. Bum din Berlin fost timp indelungat medic secundar al Spitalelor Casei Sf. Spiridon din Iaşi, dă consultaţiuni: de la 10—12 a. m. şi de la 3—5 p. m. în locuinţa sa din str. Bulevardul Ferdinand (fostă str. Gărei) No. 11. Dr. AL . Lambrior Consultaţiuni de la 8 -10 a. m. şi de la 1 -4 p. m. IAŞI, Strada Vovidenia 2. Doctor SUZANA DROSI asistentă la clinica obstetricală BOLI DE FEMEI, FACERI CONSULTAŢIUNI 2-4 p. m. Anastasie Panu, 43 RRmnzmeiat cu OuUUU prumut cu primă ipotecă. A se adresa la N. Maxim, avocat. Strada Păcurari 17 Profesor Dr. D Mezincescu BOALE SIFILITICE s’a mutat în Strada Sf. Sava No. 16 Consultaţiuni de la 4—6 LA O PARTE CU MANUSCRIPTELE !... TOTUL cu MAŞINA de SCRIS Predaţi Magazinului cunoscut din Strada Lăpuşneanu No. 24 „România Muzicală“ Finkelstam ACTELE pentru Trbunale şi alte autorităţi CONTRACTE, CERERI, DEVIZE, EXPERTIZE, SCRISORI, TRADUCERI, MANUSCRIPTE, ETC. ETC. vor fi scrise la Maşina de Scris imediat la primirea conceptului. Remisa moderată. Discreţiune asigurată România Iruzicală. Reprezentanța Maşinelor de Scris « post*