Mişcarea, septembrie 1912 (Anul 4, nr. 193-216)

1912-09-01 / nr. 193

Ce este cu șefie d-lui Nicu Filipescu? A circulat svonul în cercurile politice, mai cu seamă în cele guvernamentale, că s’a luat hotărârea în gruparea carpistă ca d. Carp să se retragă de la șefie urmând ca d. Nicu Filipescu să fie proclamat șef. Cercetând în cercurile autorizate guvernamentale, am cules următoarele detalii autentice asupra evenimentelor ce se desfășură în gruparea d-nului Carp . * Din primul moment când s’a constituit guvernul Maiorescu, prin eliminarea d-lor Carp, Marghiloman și Filipescu, amicii d-lui Filipescu au început să se agite făcând propagandă pentru retragerea d-lui Carp de la şefie şi proclamarea d-lui Filipescu ca şef. Numeroase conciliabule s’au ţinut în acest scop, şi d. Filipescu a luat o poziţie ostilă d-lor Carp şi Marghiloman. In deosebi d. Deşliu şi-a asumat răspunderea să aducă la îndeplinire acest plan. Dar cum d. Filipescu nu se poate vindeca de boala şefiei, se pare că a început să agite iarăşi această chestiune. Amicii săi, inspiraţi de dânsul, au găsit altă platformă pentru proclamarea sa ca şef . Luând drept pretext apropiata aducere la putere a partidului conservator-democrat, ei propun ca d. Filipescu să fie proclamat şef al partidului conservator, ca pe de o parte, — zic ei—să se opună d-lui Take Ionescu un om gata la orice ieşire, cât de violentă, în contra ordinei publice, iar pe de alta—şi acesta e adevărul—spre a teroriza iarăşi Coroana, ameninţând-o cu brutalităţile de care ar fi capabil un Filipescu. Acestea sunt, în rezumat, cauzele svonurilor respândite asupra şefiei d-lui Filipescu. Ultime informaţii : Prefectura de judeţ a fost anunţată că în ultimile două zile apele Prutului au scăzut cu 2 metri. Teama unor inundaţiuni este pentru moment înlăturată. ■ Pentru Teatrul Naţional în Bucureşti. Ministerul instrucţiunei publice va acorda Teatrului Naţional din Capitală a jumătate milion lei din excedentul MIȘCAREA exerciţiului în curs pentru reparaţiunea radicală a localului. Direcţiunea teatrului studiază această chestiune urmărind transformarea completă a faţadei teatrului. Se vor înălţa mai multe turnuri iar partea dinspre parcul Oteteleşanu va fi astfel transformată în cit se vor instala numeroase magazine, ca în unele din teatrele apusului. ■ înscrierile la universitate, se încep pe ziua de mâni 1 Septembrie. B Dl. Panaintescu Comisarul Circ. II a fost însărcinat în funcţiunea de comisar pe lângă bursa din localitate. ■ Reg. 13 Ştefan cel Mare a esecutat ori noapte o luptă în apropiere de Şorogari, sub comanda d-lui colonel Cernătescu. ■ Examenele elevilor de curs secundar preparaţi în particular, se încep în ziua de 3 Septembrie. Examinarea se va face în localul Liceului Naţional. ■ Cursurile şcoalelor primare din localitate se redeschide pe ziua de Luni 3 Septembrie. In acest scop, mini dimineaţă va avea loc la toate şcoalele în faţa profesorilor şi elevilor, cîte un serviciu religios pentru sfinţirea apei. ♦ Am arătat într’un număr trecut al ziarului, că Reg. 13 Ştefan cel Mare, va pleca la manevre pe ziua de 8 Septembrie. Regimentul va părăsi Iaşul în dimineaţa acelei zile luînd direcţia spre Vaslui, unde se va întîlni cu Reg. 25 la Codăeşti. La 10 Septembrie, ambele regimente care vor forma brigada 15 infanterie, vor lua drumul spre Podul Iloaei, Tîrgul Frumos, unde vor executa mai multe lupte cu 37 Botoşani şi 14 Roman. ® Reg- 7 roşiori Cuza Vodă va pleca în Dobrogea pentru a participa la manevrele regale din 6 Septembrie. Plecarea se va face cu un tren oficial. ■ Am arătat că în trecuta întrunire a membrilor Uniunei generale a meseriaşilor din Iaşi sa hotărât intre altele şi scoaterea unui ziar, care să apere interesele meseriaşilor combătînd în special noua lege a d-lui Niţescu. Aces ziar va apare septămînal cu începere de la 15 Septembrie. In apropiere de corn. Hermeziu pe malul Prutului, s’au pescuitori cele două cadavre ale nenorociţilor pescari ruşi, care au fost înecaţi zilele trecute de valurile furioase ale apelor venite mari. Identitatea celor doi locuitori basarabeni, nu a putut fi stabilită încă. ■ O delegaţie a cercului comercial şi industrial din localitate va participa la solemnitatea sfinţirei drapelului cercului comercial din Galaţi, care se va face în acel oraş Duminică 2 Septembrie. 11 In oraş s’au înregistrat pe ziua de astăzi două cazuri noui de scarlatina. ■ Cursurile şcoalei de Bele arte se vor redeschide pe ziua de 17 Septembre. ■ Lucrările pentru aranjarea pavilioanelor expoziţiei viticole continuă cu multă activitate. Pe lingă pavilionul din anul trecut, s-au mai construit alte două pavilioane noui. Expoziţia va fi deschisă pănă în ziua de 1 Octombrie. ■ Ultimul tren de plăcere Iași-Ungheni va pleca din localitate Duminică 2 Septembrie. De la această dată şi pănă la 1 Octombrie va continua să circule zilnic pănă la Ungheni trenul care pleacă din Iaşi la orele 6 jum. dimineaţa. " Trenul de Paşcani a avut aseară o întirziere de 40 minute din cauza inundaţiilor. In colectura norocoasă Rob. Th. Schröder sucursala Iaşi, a căzut la tragerea de astăzi a el. IV, premiul cel mare de lei 70000 pe No. 53927, loz vîndut în localitate. Norocul la Scröder e în adevăr colosal! Cercul Recrutare laşi Viza levretelor In conformitate cu ordinul M. R. Marile stat major No. 2774 din 21 August 1912 se aduce la cunoştinţa, oamenilor, din config. 1901 — 1910 inclusiv, că viza levretelor, prevăzută de art. 54 din reg. mob. armatei, se va face de la 20 Septembrie la 4 Octombrie 1912. Viza levretelor se va face la cercul de Recrutare strada Bucşinescu No. 7 unde se vor presenta toţi militari grade inferioare, care au făcut serviciul militar, în armata permanentă sau cu schimbul, oamenii se vor presenta în zilele notate mai jos. 1) comisia 1 în zilele de 20, 21 şi 22 Sep. 2) » 2 „ » » 23, 24 şi 25 „ 3)» 3 „ . , 26, 27 şi 28 „ 4) , ^ . „ „ 29, 30 Sept. 1 Oc. 5) „ 5, „ , „ 2—3 şi 4 Oct. / 77 7 73 71 — — » — -----------Oamenii care nu vor răspunde la viză vor fi supuşi judecatei conform prevederilor din codul justiției militare. ® In astă seară la cinematograful l’alhé Fréres program nou din care menționăm „Din vîrful Circului" o mare dramă originală precum și Amma hoţul orb, naraţiunea însufleţită —Visul curierului, comedie—Rugăciunea unui copil, roman —Tindală, fată de fermă, scene comice— Inima comisionarului, scene comice etc. etc. etc. precum şi cel mai recent număr din noul ziar însufleţit. ECLAIR-JOURNAL - Ansamblul de operetă Al. Bârcănescu, îşi va începe seria reprezentaţiilor în seara de 7 Septembrie a. c. în sala Teatrului Naţional. Ieşenii cari au putut aprecia astă vară valoarea acestei noui formaţiuni lirice vor avea prilejul să asiste la o serie de spectacole ireproşabile, atît din punct de vedere al jocului artistic cit şi din punct de vedere al montărei, costumărei şi al punerei în scenă. Opereta Bărcănescu aduce în repertoruil ei noutăţi ca „Vice Amiral“ „Valsul iubirei", „Fifi în automobil“, operă comică a lui Lortzing, Ţar şi Teslar, o capodoperă muzicală, şi marele balet „Valsul Vienez",—în afară de reluările succeselor „Soldatul Viteaz", „Sânge Vienez11 şi celelalte. Opereta Bărcănescu care merge din succese în succese, realizând pe fiece zi alte îmbunătăţiri artistice, va da zece reprezentaţii la Iaşi care vor fi considerate ca adevărate regale artistice. Biletele la librăria Iliescu (Piața Unirei). Pepinierele de vite Algeriene altoite Olge Gustave Nicolina-Iaşi Ofiţer Meritului Agricol Singur representant şi Depositar a Marelor Pepeniere Fenouil (Algeria). •1 8000000 viţe altoite in Algeria 1 1500000 viţe altoite in Necolina Iaşi Varietăţile principale altoite în Pepeniera de la Nicolina livrabile la Toamnă sunt: Selection carriere, chasselas doré, galbenă de Odobeşti şi varietăţi de masă, extra superioare, perfect selecţionate. In primăvara trecută nu am putut satisface toate cererile deoarece unele au sosit prea tîrziu cînd toate viţele erau vîndute. Pentru noul sezon, rog onor. clientala de ami trimite comenzile din timp, pentru a le putea rezerva viţele spre a putea fi conştiincioşi serviţi. Toate comenzile se vor adresa D-lui: OTGE GUSTAVE—NICOLINA-IAŞI Catalogul gratis la cerere Ultima oara București, 1 Septembrie 1912. LOTERIA La tragerea clasei a patra de astăzi au esit următoarele numere : 300 lei si un premiu de 70000 lei No. 53227 20000 lei No. 1444 1500 lei No. 31070 1000 Iei No. 43602, 32854 500 lei No. 9269,16035, 21477, 2842. Tratativele de pace București.—O telegramă din Viena anunţă că un înalt funcţionar turc a declarat că negocierile de pace a luat o întorsătură favorabilă. Manevrele sanitare Buc.—Mini dimineaţă se încep manevrele sanitare sub conducerea d-lui general Papillian inspector general al armatei. Compania Lirică de operă şi operetă....—- —ARTIŞTI ASOCIAŢI----Sub conducerea artistică a d-lui AL. C. BâEGâNESCU va începe seria de 1Reprezentaţii VINERI 7 SEPTEMBRIE Cu marele succes al trupei Vice-Amiral OPERETA în 3 acte de C. MILOCKER Vor urma apoi: Sîmbată 8 Septembrie Duminică 9 „ Luni 10 „ Marţi 11 „ Mercuri 12 „ Joi 13 „ Vineri 14 Soldatul Viteaz (Tapfere Soldat). Sînge Vienez (Wiener Blut). Valsul Iubirei (Liebeswalzer). Fifi în Automobil (Autoliebchen). Vice Amiral. Ţar şî Teslar (Tzar und Zimermann) Valsul Vienez (Wiener Walzer) Mare Balet PREŢUL LOCURILOR : Loja 16. 18. 20 lei, Fotoliu Banca I—LNI 4 10, Stat Banca* IV—X 3 lei, Banca XI—XIX 2 lei, Banca XX—XXII (studenţi) 1 leu, Balcon I—11 2 lei, Balcon III—IV 1.50. Galeria 1 leu, loja Balcon 8 lei. In fiecare Duminică şi Sărbători MATINEURI cu preţuri populare, înscrierile pentru bilete la Agenţia Teatrală „CARMEN SYLVA“ (Librăria Iliescu) Piaţa Unirei România ,şi atitudinea presei bulgăreşti Bucureşti. Presa bulgărească comentînd un articol apărut în ziarul „Epoca“, atacă acest ziar cu multă violenţă. Intre altele ziarul „Vecerna Posta“ răspunde spunînd că dacă în Ardeal nu sunt bulgari, sunt în schimb destul de mulţi în Dobrogea. Veterani romîni în Bulgaria Sofia.— Vreo 30 ofiţeri veterani romîni au sosit în astă seară în gara Samovit unde au fost primiţi de prefect şi de ajutorul de primar cu delegaţii societăţilor de veterani din Bulgaria. Nu s’a făcut nici o recepţie. Escursioniştii au plecat azi dimineaţă cu un tren special spre Griviţa pentru a depune coroane. Ciţiva veterani vor merge şi la Sofia. Congresul euharistic Viena —Dimineaţă s’au ţinut in diferitele biserici ale Vienei servicii religioase solemne oficiate de înalţiii prelaţi. La biserica Sft. Ştefan a oficiat cardinalul Bourne arhiepiscop de Wesminster. Arhiepiscopul catolic din Bucureşti dr. B. Netzhamer a vorbit la Schotten Chiesche despre istoria conservărei euharistiei. O lume numeroasă a asistat la această conferinţă. Explozie într’o mină Buisberg.—In urma unei explozii de gaz grizu într’o mină din Westend la Buisburg Mejderosch, 5 mineri au fost uciși. Incendiu Constantinopol. — Un incendiu provenit în mod accidental în cartierul Cornului de aur, a prefăcut în cenușă 35 de case. Atentatul de bombe din Salonic Salonic.Raportul oficial al caimacanului din Dobran spune cu privire la explozia unei bombe pe piaţa de făină, că explozia a avut loc la 11 dimineaţa. Bomba fusese ascunsă într’un sac de făină. 13 ţarani dintre care 11 mahomedani au fost ucişi pe loc, 25 au fost răniţi de moarte şi alţi 16 au fost răniţi mai uşor. Excesele populaţiei au fost evitate. Noul cabinet sîrbesc Belgrad. — Noul cabinet a fost constituit în modul următor : Preşidenţia şi externele d. Nicola Pasic, finanţele Patsu, resboiul generalul Putnic, internele Prolid, justiţia Policevici, culte Liuba Ivanovici, lucrările publice loan loanovici și agricultura Costa Stoianovici. LICEUL PARTICULAR „Profesorii Asociaţi“ Str. 40 Sfinţi No. 9 IAŞI Liceul intră in al 111-lea an de funcţionare sub aceiaşi direcţiune. Liceul are toate clasele inferioare şi superioare, secţia modernă şi reală. Preparaţii de două clase într’un an, înscrierile încep la 10 August. Se primesc şi interni in condiţiuni speciale. Prospecte la cerere. Director Titus G. Patriciu - Iaşi Profesor Maşină de tăiat lemne Condiţiuni avantajoase Adresaţi o cartă poştală: D. Lernovici, str. Zugavilor 41 şi mă voi prezenta la domiciliul Dv. imediat. RRflflfl cu ^ra" JdUIIU prumut cu primă ipotecă. A se adresa la N. Maxim, avocat. Strada Păcurari 17 Brr.phftt pentru îngrăşat masculi, DOI uliul mîncare mai nutritivă decît grăunţe. Preţuri modeste. De vînzare la d. I. Landes, proprietarul fabricei de rachiu, str. Cetate N. 1 (foastă Abator vechi).