Mişcarea, noiembrie 1912 (Anul 4, nr. 242-265)

1912-11-01 / nr. 242

ultime nunniţii ■ D-nii membri ai clubului naţional-liberal sunt convocaţi în adunare generală pentru Joi 1 Noembrie la orele 5 p. m. m Din cauza lipsei de apă Iaşul este ameninţat de o mare calamitate, febra tifoidă a început a se ivi deoarece populaţia este nevoită a consuma apa infectă a fîntînelor, şi vechilor cişmele. De astă dată această epidemie dacă nu se vor lua măsuri, poate lua caracterul unui flagel îngrozitor. ♦ Amicul nostru d. Grig. Demetrescu, profesor universitar, şi fost magistrat, stabilindu-se definitiv în localitate, şi-a instalat biroul de avocătură în aleia «Principesa Maria». 8 D-l G. Ibrăileanu, noul profesor de literatura română al universităţii noastre, îşi va începe cursul mâine Joi 1 Noembrie la orele 5 pm. In urma intervenţiei Universităţei din Iaşi ministerul cu adresa No. 77.419 din 25 octombrie a făcut cunoscut că a aprobat să se ţină la Iaşi examenul de capacitate pentru profesori şi maestre cu titlul în învăţământul secundar şi profesional. D. Ion Golgescu a fost numit administrator al plăşei Turia, judeţul Iaşi, în locul d-lui P. Nedelschi, care nu a dobîndit stabilitatea. Candidatura d-lui Titu Maiorescu, care fusese stabilită la Argeș, a fost retrasă. Ar fi interesante de cunoscut motivele acestei retragerei. 8 D. I. Panait, inginer inspector general, a fost numit secretar general al ministerului lucrărilor publice, in locul d-lui Al. Davidescu, demisionat. ® D. Stere Enăchescu, a fost numit director al învăţămîntului primar şi normal primar in locul d-lui Paul. ® D. Praja, a fost numit inspector general al învăţămîntului primar în locul d-lui Praja. ♦ Membrii consiliului de higienă al oraşului se vor întruni mîine seară în şedinţă publică, sub preşidenţia d-lui medic primar dr. Fior. Lucrările pentru reparaţia internă a bisericei Sf. Spiridon fiind terminate, în curînd se va face sfinţirea. ♦ Indivizii Ioan şi Alecu I. Dumitru, fiind la maşina de treer a d-nei Lucia Cantacuzino, au făcut foc în apropierea girezei de pae de unde s’a aprins şi a ars întreaga gireadă cauzînd pagube de 300 lei. Autorităţile fac cercetări. ♦ Sîmbătă 3 Noembrie va avea loc in sala Turn-Verein, o serată dansantă dată de societatea studenţilor medicinişti. Din astă seară are loc convocarea membrilor centrului studenţesc din Iaşi, la ordinea zilei fiind darea de seamă a gestiunei financiare, raportul comitetului trecut, precum şi alegerea noului comitet pe anul 1912—13. Orefurile institutorilor din oraşul Iaşi pe luna octombre nu au sosit nici pănă astăzi. Sau făcut 11 minister intervenţiile necesare. „ Eri a avut loc înmormântarea preotului P. Niţescu fost profesor. A asistat un public numeros precum şi liceul particular, gimnaziul Ştefan cel Mare cu profesorii lor. La biserică a luat cuvântul dl. Titus Patriciu profesor de matematici, iar la cimitir părintele Savin directorul seminarului. Pe tot parcursul drumului a cântat corul seminarului. la comuna Uricani s-a declarat un caz de anghină difterică, iar în oraşul nostru un caz de scarlatină. 8 Criză financiară la Iaşi.—Situaţiunea precară în care se află încă piaţa laşului se va putea cunoaşte mine, cînd toate băncile aşteaptă încasarea efectelor scumptate, expirate prin ultimul octombrie. Fără a exagera cîtuşi de puţin, afirmăm că în piaţa laşului se resimte încă ♦ D-l Iancu Stamatiu şi-a înaintat dimisia din clubul grecenist, din cauză că a fost sacrificat de pe lista nouei comisiuni interimare. ♦ D-l C. Negrutzi, fostul prefect de judeţ, şi-a pus candidatura ca independent la colegiul I de Cameră. Viitorul număr al «Vieţii Romîneşti» care apare în cursul săptămînei va cuprinde un articol al d-lui A. D. Xenopol, asupra «Regelui Carol I». puternic criza financiară, astfel că ziua de mîine este aşteptată cu multă nerăbdare şi îngrijorare. La tribunal s’au introdus mai multe cereri de moratorii — poate unica soluţie de a evita crahuri însemnate — şi în acelaş timp constatam că băncile dau tot concursul comercianţilor pentru a evita protestele, cari dacă s’ar face, ar fi intr’un număr extraordinar de mare. Faptul că Banca Naţională a anunţat că-şi lărgeşte operaţiunile de scumpt fără a mări dobînda a produs o mare înlesnire in piaţa financiară, care, astfel, va putea reveni cu încetul la starea normală. ■ Comisia regională a judeţului Iaşi compusă din delegaţii proprietarilor şi ai ţăranilor, va fi convocată cu începere de la 10 Noembrie în cancelaria Inspectorului Agricol pentru a proceda la verificarea preţurilor cu care s’au plătit muncile în vara anului curent. ■ Inundaţiile din Judeţ.—Din cauza topirei zăpezii şi a ploilor din ultimul timp apele Prutului au început a creşte simţitor, ameninţînd serios cu revărsarea. Jijia creşte mereu şi în corn. Vlădeni s’a revărsat trecind şi şoseaua spre satul Borşa, inundind terenul de lingă gară. In satul Stolniceni şi în corn. Ţigănaşi, Jijia a revărsat peste tot şesul ameninţind podul, comunicaţia făcîndu-se cu anevoinţă. Iazul moşiei Solneţ s’a rupt din cauza topirei zăpezei şi trecind peste iazul satului a inundat şesul şi a rupt îngrădirea pădurei Sf. Spiridon. Prutul creşte mereu. ■ A ars o giradă de pae de grâu proprietatea arendaşului Leon Mendelovici din Dudeşti cauzindu-i pagube de 500 lei. ■ Dreptul roman la facultatea de drept, va fi ţinut anul acesta de dl. conferenţiar V. Buşilă pentru anul I de licenţă şi dl. M. Berceanu anul al II-lea. ■ S-a acordat un concediu de 2 luni d-lui conferenţiar Barbu Dimitrescu de la facultatea juridică din Iaşi. In acest timp d-sa va fi suplinit de d. Grigore Dimitrescu. ■ D. dr. I. A. Scriban a fost numit şef de lucrări definitiv la laboratorul facultaţei de medicină. ♦ Duminică 4 Noembrie va avea loc la universitate o consfătuire a profesorilor şi agregaţilor in vederea designărei unui candidat la alegerea senatorului universitar care va avea loc la 18 Noembrie. ■ Conform noului regulament cursul de istoria dreptului român se va preda în anul al III de licenţă. Anul acesta se va trata despre Monumentele vechiului drept român. Cursul se va începe Vineri 2 Noembrie ora 9 a. m. Pe ziua de 1 Noembrie se vor face numeroase schimbări în personalul administrativ al Epitropiei Sft. Spiridon. Vor fi înlocuiţi toţi intendenţii spitalelor, unii dintre şefii de servicii, precum şi revizorul bunurilor. ♦ D-l Lazăr Docea farmacist asistent la Sft. Spiridon a donat din leafa ce o primeşte, câte 36 lei lunar pentru întreţinerea la cantina universitară a doi studenţi sărăci. In primele zile ale lunei ianuarie se va proceda la alegerea de noi membri în Comisiunea Regională a judeţului Iaşi, în locul d-lor Leonida Lotoschi, dr. Ilie Stroici, C. Negruzzi şi C. Rusovici delegaţi ai proprietarilor, C. Pintilie, P. Gimiga, I. Irimescu, şi G. a Ciobăniţei delegaţi ai ţăranilor ale căror mandate expiră. învăţătorii înscrişi la examenele de înaintare pe loc ce se vor ţinea în ziua de 3 Noembrie a. c. vor avea loc pentru Iaşi la seminariul Veniamin şi pentru Bucureşti la Liceul Lazăr unde se vor trece probele scrise. ♦ S’a dat ordin ca direcţiunea şcoa- lelor primare să pună la dispoziţie localul şcoalelor primare pentru întruniri politice ce se vor ţinea cu ocazia noilor alegeri. Şcoala din Horleşti com. Cucuteni sa închis din cauză de epidemie de scarlatină ce bântuie printre copii. Duminică 28 Octombrie s’a pus bazele filialei „Ligei Deşteptarea" din Tîrgul Frumos. A fost ales comitetul, în frunte, cu dl. Ioan Iamandi, avocat şi fost primar al urbei Tirgul Frumos. Printre candidaţii partidului Naţional-Liberal din Bucureşti, la colegiul al 2-lea de deputaţi, a căror listă sa anunţat prin ziarul nostru, e şi dl. Mihai D. Botez, mare industriaş şi proprietar, şi unul din conducătorii mişcărilor meseriaşilor din Bucureşti. Dl. M. D. Botez, e fiul Iaşului, născut şi crescut în vechea capitală a Moldovei, unde s’a făcut şi studiile, fiind unul din cei mai distinşi absolvenţi ai Şcoalei de Meserii. Dl. M. D. Botez, e un fruntaş al meseriaşilor şi a fost şi consilier comunal al Capitalei. Noi ieşenii ne putem mândri cu actualul candidat al Colegiului II de Ilfov. MIŞCAREA ULTIMA OARA Răsboiul din Balcani Turcii recuceresc Ciorlu. Lupta decisiva de la Ciatalgea. Zvonurile de mobilizare a Austriei Constantinopol.—Ziarul „Alemdar" află că Ciorlu a fost reluat de către turci; batalioanele din Erzerum și Trebizonda au arătat o mare bravură. * Sofia. — Organul semi-oficios „Bulgaria“ anunţă că la Ceatargea s’a început o mare bătălie. Bulgarii au ajuns până în apropierea forturilor turce. Mobilizarea din Austria Viena.—Svonurile de mobilizare sunt completamente nefundate şi au fost deja desminţite. Cu privire la pretinsa declaraţiune a d-lui Fassici făcută d-lui Ugrón toate informaţiunile sunt unanime a spune că dl. Fassici nu a dat răspuns d-lui Ugrón ci s’a dus la rege spre a raporta cele ce a convorbit cu dl. Ugrón. Noi victorii bulgăreşti I Sofia.Trupele bulgare care operează în Macedonia au ocupat oraşele Strumitza şi Demirbisar. Trupele bulgare au înaintat fără nici o întimpinare pînă la poziţiunile de la Ceatalgea. Forturile Papzetepe şi Karadapepe au fost ocupate de trupele bulgare. Plecarea în ţară a doctorului Danew Budapesta. — D-l Danew a făcut azi la prînz o vizită de adio d-lui Berchtold şi se va înapoia în astă seară in ţara mergând direct spre cartierul general. După prînz d-l Danev a primit vizita d-lui Berchtold,nisterul de interne. Regele a făcut în faţa cadavrului o scurtă rugăciune. Trupele bulgare istovite Viena. Numărul total al morţilor şi răniţilor din armata bulgară se rădică la 80,000. Când a intrat în război armata bulgară numără 320,000 de oameni, astăzi abea mai are 160,000 apţi pentru luptă. Golurile au început să fie umplute cu copii între 16 — 18 ani care abea pot mânui arma. Aceştia sânt aduşi în toate oraşele bulgare, se înarmează li se dau câteva noţiuni de instrucţie militară şi sânt băgaţi în foc. Trupele sîrbeşti au ajuns la Marea Adriatică Belgrad. 29.—Trupele sîrbeşti deşi au avut mult de luptat cu greutăţile drumului din cauza timpului râu au ajuns la ţărmul mărei Adriatice. Două divizii sîrbeşti înaintează acum spre Durazzo, a cărui cucerire se aşteaptă în tot momentul. Cu ocuparea acestui oraş chestiunea ocupărei unui port pe coasta Adriaticei va intra într’o nouă fază. Cercurile politice sîrbeşti cred că ocuparea unui port în Adriatica va da o soluţie favorabilă Serbiei. Garnizoana din Adrianopol ameninţată cu foametea Sofia.Ziarul „Bulgaria“ află din Adrianopol că cu ocazia ultimei eşiri a turcilor mai mulţi soldaţi creştini au fugit, trecind la bulgari. Aceştia au declarat că numărul locuitorilor din Adrianopol s-a ridicat în mod simţitor în urma refugierei populaţiei din jur în oraş. Urmarea acestui fapt este că garnizoana e ameninţată cu foametea. Soldaţii nu mai căpătă decât câte o porţie de o jumătate de kgr. de pâine pe zi. Se crede că din această cauză Adrianopolul va fi nevoit să capituleze cel mult peste căteva zile. Intervenţia pentru pace Paris.—Agenţia Havas afla din Sofia că se anunţă că guvernul Austriac a primit a se uni cu celelalte puteri pentru a transmite cererea de mijlocire a Turciei. Cluburile politice din Constantinopole transformate în Spitale Constantinopol 26. — Guvernul voind a face să înceteze funcţionarea cluburilor rune-turce, a decretat un articol adiţional la ordonanţa stării de asediu, stipulînd că nimeni, afara de personalul sanitar, nu va putea să între în cluburile politice, cari au fost prefăcute în spitale. Răniţii vor putea primi vizite numai la orele fixate. Asasinarea primului ministru Spaniol Madrid.—Un individ a tras 4 focuri de revolver asupra preşedintelui consiliului de miniştri care a căzut mort la moment. * Madrid.—După informaţiuni ulterioare asasinul a sosit săptămîna trecută din Paris. Rămăşiţele pămînteşti ale primului ministru vor fi transportate astă scară în camera deputaţilor şi vor fi expuse într’o cameră ardentă. * * Inmormîntarea va avea loc mine la orele B p. m., cu onoruri de căpitan general mort ca comandant al unei pietre de războiu. Corpul diplomatic a mers pe rînd la minister şi la palatul Regal spre a exprima condoleanţe. Consiliul de miniştri a decis să numească ca preşedinte al consiliului pe ministrul de externe actual d. Garciapreto. * Madrid.—Cadavrul primului ministru Canalejas a fost pus pe o masă în salonul central de la mi Cele mai frumoase varietăţi de pere şi mere de iarnă sunt de vânzare la Dl. E. Ghika-Budeşti, moşia Climeşti, prin Roman. Preţuri moderate Emilian Kasperschi Pictor, Decorator şi Vopsitor — Iaşi, Strada Uzinelor No. 27. — Fiind vechiulastru cunoscut publicului ieşan, se recomanda pentru orice lucrări în aceasta branşa. Executare artistică. Preţuri moderate. Mobili Hirsch Furnisorul Curiei Regale Cunoscuta Cassa de încredere Cel mai complect assortiment de MOBILE din cele mai renumite Fabrici din Străinătate cu preţuri foarte convenabile DORMITOARE, SUFRAGERII SALOANE, BIUROURI Expoziţiune permanentă de 50 odăi Paturi de bronz, Lavabouri noptiere Toilete, numai prima calitate cu preţurile fabricei. Perdele, Portiere, Draperii, Bonne femmes tot ce este mai nou şi frumos. Cel mai mare deposit de lămpi, pentru electricitate ultimile noutăţi cu preţurile Fab. Mare asortiment obiecte de arte, Vase Galle, Daume, de văz foarte frumoase. Bețe de perdele de Bronz complecte Lei 7.50 Fereastra. HTMEIâ • APA DE MASĂ NATURALA recomandată de toate Somităţile Medicale atît din ţară cit şi din străinătate ca cea mai bună pentru combaterea hoaţelor de Stomac, Ficat, Pinichi, Guta, Indigestie, etc. etc. PREMIATA LA EXPOZITIA HIGIENICA DIN PARIS 1911 cu Medalia de Aur, insigna Crucei şi Diploma de Onoare. BRUXELLES ȘI PARIS 1910 cu Medalia de Aur De vînzare la toate Drogueriile, Larmaile, Reptaiale.doni Meag. de Curant. Se fac lemne de foc cu Maşina Condiţiuni avantajoase Adresaţi o cartă poştală: D. Lernovici, str. Zugavilor 41 şi mă voi prezenta la domiciliul Dv. imediat. lapát „Li PARADIS" Paradisul posedă cel mai frumos asortiment în Tricotaji. Paradisul posedă cel mai frumos asortiment în garnituri de rochii. Paradisul posedă cel mai mare asortiment în albituri, lenjuri și barcheturi. Paradisul posedă cel mai mari asortiment în articole fantezii și moderne. Cereţi corsetele „LA PARADIS“ Laboratorul de Analize Medicale şi Industriale Doctor A. Ratianu Chimist diplomat de la Universitatea din Geneva IAŞI-STRADA CUZA-VODA (GOLIA) 46 — IAŞI Execută cele mai complecte analize de urină din punct de vedere chimic şi microscopic, Analize chimice şi microbiologice de lapte de la doici; Analize bacteriologice de spute asupra bacilului tuberculozei; Analize de secreţiuni uretrale asupra Gonococilor Neiser; Analize alimentare de vinuri, lapte, făinuri etc. Analize de stofe din punct de vedere a composiţiei şi a conţinutului în lînă, bumbac sau matasă, etc. etc.