Mişcarea, iulie 1913 (Anul 5, nr. 145-174)

1913-07-01 / nr. 145

ANUL V No. 145 Redacţia şi Administraţia Iaşi, Piaţa Unirei No. 5. Saloanele Clubului liberal ABONAMENTE 1b ţară pe an au ..... 20 1*1 matră inătate pe an au . . . 40 Preoţi şi învăţătorii mari . . 60°/«MIŞCAREA Masacre bulgăreşti Bucureşti. — Legaţiunea greacă din Bucureşti a primit o telegramă că la Kavala, înainte ca oraşul să fi fost cucerit de Greci, Bulgarii au făcut masacre îngrozitoare. Regele Constantin a cerut agenţiei ateniene ca să protesteze la toate Capitalele din Europa contra atrocităţilor săvîrşite de soldaţii bulgari. Mitropolitul din Kawala precum şi persoanele notabile din oraş, apoi episcopii şi notabilii din Veiles, au fost masacraţi. Femeile şi fetele au fost violate de soldaţii bulgari. Oraşele pe unde au trecut soldaţii bulgari au fost pustiite; asemaenea şi satele au fost incendiate. * Bucureşti. Din Belgrad ni se anunţă că armata bulgară a comis masacre în Serbia veche. Pe unde au trecut soldaţii bulgari au ars tot. Soldaţii sirbi rîniţi, sunt mutilaţi de trupele bulgare. Regele Greciei jură răzbunare Bucureşti. La legaţiunea sirba din Bucureşti s’a spus ca acţiunea României, a Serbiei şi a Greciei, se face în numele civilizaţiei. Regele Constantin al Greciei, profund emoţionat de cele sevărşite de Bulgari, a jurat răzbunare. Bulgarii n’au drept la mila pentru actele săvîrşite de ei. UllLLJL'iU LUNI 1 16 Iulie 1913 ZIAR NAȚIONAL LIBERAL SUB DIRECȚIUNEA UHUI COMITET HPARE ZILNIC Anunciuri comerciale Linia tn pagina Il-a 1 lan. tu pagina m-a 60 bani. In pagina IV-a 40 bani. — TELEFON 121 — __________„r.a • uî>>, v* r ’( ♦r>\ £ >> ^ w l<: DITIA a I l-a Ultimile ştiri telefonice şi telegrafice transmise din Bucureşti de la ora 11—SpuTb. ROLUL ROMÂNIEI Politica Partidului Liberal Bucureşti.—Produce o mare senzaţie, în cercurile politice, articolul apărut în ziarul „Le Temps“, intitulat ,Rolul României Acest articol vine şi consfinţeşte în totul politica externă preconizată de partidul naţional-liberal şi cunoscută de cabinetele europene din nota diplomatică trimisă de d. I. Brâtianu încă din 1903. Această notă confirmată şi în 1912 prin comunicatele partidului liberal din Octombrie şi acum în urmă prin discursul rostit în Senat cu prilegiul votărei protocolului de la Petersburg, arată că politica României în Balcani nu se poate mărgini numai la o simplă chestiune de rectificare de fruntarie şi la situaţiunea Aromânilor ci la echilibrul balcanic în care România nu-şi poate perde situaţia preponderentă ce o are. Această chestiune a echilibrului balcanic, odată ce statu-quo era ameninţat impunea din capul locului o atitudine energică a României, care din nenorocire nu s’a luat. S'a scapat primul tren, după cum a observat foarte bine d. I. Brâtianu. Ziarul „Le Temps“ întăreşte această expresie spunînd : „România la începutul crizei a lipsit de prezenţă de spirit. De abia acum ea s-a pus pe adevăratul tărîm. Exigenţele teritoriale trec pe al doilea plan şi ea intervine pentru echilibrul forţelor balcanice şi contra preponderenţei Bulgarilor. Aceasta intr'adevăr rezumă pentru dânsa un interes vital. Susţinând această teză, prin consecinţă ea este condusă a îmbrăţişa cauza Sârbilor, Grecilor şi Muntenegrenilor. Atâta timp cât România stătea de o parte, nu era nici un pericol. Din momentul în care ea intră cu o politică netă şi cu o energie cu totul deosebită de cea până acum întreaga situaţie în Balcani este schimbată“, iată cum încheie ziarul francez. Şi cum prevederile d-lui I. Brătianu sunt împărtăşite de cele mai autorizate cercuri diplomatice. Turcia intră in acţiune Bucureşti —- 0 telegrama din Constantinopol, anunţă, că armata turcă a primit ordin să înainteze şi să reocupe teritoriile pe care armatele bulgare vor fi nevoite să le evacueze. DL Pichon şi conflictul balcanic BUC, Ministru de Externe al Franţei, a avut convorbiri cu miniştrii Greciei şi Serbiei, invitându i să facă tot posibilul pentru aplanarea conflictului cu Bulgaria. Dl. Pichon a primit de asemenea în audienţă pe Ministrul României. * BUCUREŞTI.—Ziarul «Le Temps« afirmă că astăzi România va ocupa linia Turtucaia—Dobrici—Balde. Comunicatul Ministerului de Războiu. Buc. Unele ziare au publicat în ediţia de dimineaţă, ştim că ar fi avut loc scene sângeroase la Rusciuc. Aceste ştiri sunt imaginare şi nu au alt rezultat decât de a alarma publicul în zadar. Publicul e înştiinţat să nu deie crezare decât ştirilor Ministerului de Războiu. Ziarele au biroul presei de unde pot cere informaţiuni zi şi noapte. Asupra exactităţii ştirilor pe cale particulară, ziarele cari le publică rămân responsabile. Garnisoana română prin Silistra Buc. La Silistra, garnisoana română e formată din un batalion de grăniceri, sub comanda d-lui Locotenent Colonel Ştefănescu. Poşta, telegraful sunt luate în stăpânire de trupele române. Toţi ceilalţi funcţionari bulgari de pe la celelalte autorităţi, au rămas la locurile lor pentru moment. Declaraţiile lui Protici Bucureşti.Din Belgrad se telegrafiază că ministrul de interne Protici, e declarat că ostilităţile vor înceta peste câteva zile. Sârbii se mulţumesc cu ţermul drept al râului Vardar, inclusiv oraşele Radovişte şi Istip. Sârbii au avut până acum 40 mii de morţi şi răniţi. * Bucureşti. — Supuşii români din Bulgaria au fost puşi sub protecţia Italiei. Ţarul Ruşiei intervine Bucureşti. O telegramă din Petersburg anunţă că Ţarul Rusiei a trimis Regelui Ferdinand al Bulgariei o telegramă prin care îl inviţi ca să fie mai conciliant şi să nu provoace o agravare a conflictului din Balcani. Regele Ferdinand a respuns că se supune în totul, dacă Rusia va apăra pănă la o anumită măsură tresele Bulgariei. Prizonierii bulgari Calarasi.—Aseară au fost aduşi în localitate 150 de prizonieri din Silistra. Majoritatea lor sunt de naţionalitate turcă Bulgarii au lasat în localităţile cari au a fi ocupate de Romîni, numai garnizoane compuse din soldaţi de naţionalitate turcă. val. , Grădina Cuza-Vodă, Cinema-Modern, astăzi Duminică 30 Iunie : Program nou : se va desfăşura una din cele mai sensaţionale drame militare : O femeie in bătălie, dramă In 2 mari părţi.—Apoi Ganmont Journal, cu cele mai recente actualităţi din lumea întreagă şi alte vederi documentare în plin aer, comedii, sporturi etc. etc. totul nou, şi de o valoare artistică incontestabilă. De asemene se vor proiecta pe pânza cinematografului ştirile telegrafice sosite în Iaşi după apariţia jurnalelor, precum şi vederi din Silistra. -------------------------------------------- Informaţii D. C. Stere deputat, cu trenul de astăzi dimineaţă, a plecat în capitală. şi D. C. Stere, preşedintele «Ligei Deşteptarea» a intervenit pe lângă toate filialele ligei din cuprinsul judeţului Iaşi ca să alcătuiască de urgenţă pentru fiecare comună listele familiilor sărace ale ostaşilor mobi lizaţi ce urmează să fie cunoscuţi de Consiliul central, instituit la Primăria Comunei Iaşi, şi ajutaţi prin comisiuniile ce se vor institui în fiecare comună. * Listă de subscripţie pentru ajutorarea familiilor sarace a celor mobilizaţi. Subscripţiile se primesc la redacţia ziarului «Mişcarea» iar banii adunaţi, după închiderea listei se vor varsa la Primărie. * „Liga Deşteptarea“ secţia Iaşi, a cerut tuturor filialelor să i se înainteze un tablou în care să se specifice numele tuturor mobilizaţilor din judeţ, starea socială, numărul membrilor familiei rămaşi în urmă şi starea lor materială. Aceasta in vederea distribuirei ajutoarelor pe cari le va împărţi «Liga Deşteptarea». Dra N. Ghiorghiu o distinsă studentă a facultăţii de litere, şi-a susţinut astăzi cu un deosebit succes teza de licenţă. Comitetul instituit pentru ajutorarea familiilor sarace din oraşul Iaşi, dispărţirea I-a, s-a întrunit ieri, după amiază, la Jockey-Club, sub presidenţia d-lui C. Meissner. După expunerea făcută de d. G. G. Mârzescu, comitetul disp. l-a stabilit următoarele: 1) Se aduce la cunoştinţa familiilor sarace ale ostaşilor mobilizaţi din disp. I, oraşul Iaşi, ca să-şi îndrepte cererile lor de ajutor la biuroul anumit instituit pentru primirea lor şi care va funcţiona în fiecare zi la „Jockey-Club“ între orele 8 —ii dimineaţa şi 3 —4 după amiază. Toate persoanele care vor adresa direct acestui biurou cererile lor trebue să complecteze anumite formulare cari să permită verificarea situaţiunei petiţionarului. Biuroul va funcţiona cu începere de mâni Luni, 1 Iulie. 2) Cererile de ajutor făcute vor fi controlate la domiciliul petiţionarului, la depozitul de recrutare şi percepţie, astfel că de mai înainte petiţionarii sunt preveniţi că indicaţiunele false nu vor izbuti la nimic. 3) In afară de cererile directe, Comitetul a mai hotărât să facă investigaţii prin parohiile bisericilor şi «uniunea evreilor pământeni», precum şi prin descinderi personale ale membrilor comisiunei, pentru descoperirea tuturor familiilor sarace ale ostaşilor mobilizaţi. 4) Pentru facerea quantumului ajutoarelor s’a instituit un comitet compus din d-nii C. Meissner, Econom G. Carp, Nelken şi d-nele Zarifopol şi Praja. 5) Ajutoarele vor fi distribuite sau la domiciliul familiilor sau direct la casa Comisiunei (Jokey Club) după dorinţa familiei. Suma din urmă 3196 lei G. Ştefănescu’ 5 » Gabriel Pârvu 20 » G. Ibrăileanu 190 » Maria Gr. Iamandi 100 » D-na Margareta Carp 20 » Panaite Stoica 10 » D-na Luiza Stoica 10 » Mihai Bonciu 40 » Const. Gheorghiadi 20 » N. Georgescu 20 » Gh. Săndulescu 20 » Stefan Gusti 20 » Dr. Al. Brăescu (efecte) 1000 » Dr. I. Taranu 100 » * PRIMĂRIA COMUNEI IAŞI PUBLICAŢIE In ziua de 9 iulie a. c. paral a.m. se va ţine în localul Primăriei licitaţie orală pentru vinderea a 200 — 2500 kilograme plăci de acumulator de plumb vechiu ce s-a demontat la Teatrul Naţional. Garanţia provizorie 25 lei. Dispoziţiile art. 72 83 din Legea Comptabilităţei publice se vor aplica acestei licitaţii. Condiţiunile se pot vedea la Serviciul Administrator în toate zilele de la oara 8 — 1. 12986*26 I 9 Iunie 1913. Avocat N. Gheorghiadi s’a mutat de la 23 April In Str. ŞCOALEI DE ARTE No. 6 De vlnzare o vie tott tare vie americană pe rod, casă, cramă, fânaţ, livadă, pădure, situată în comuna Aroneanu, comuna Şorogari. A se adresa la Aţia ziarului. Anton D. Patraşcanu Institutul de Chimie din Iaşi No. din 11 Mai 1911 CERTIFICAT In urma cererei făcute acestui institut din partea d-lui A. D. Patraşcanu, din Iaşi, prin petiţiunea înregistrată sub No. 322 din 10 Mai a. c., supunându-se analizei chimice 2 probe de vin alb recolta 1912, podgoria proprietatea d-sale din Tomeşti, jud. Iaşi, s’a obţinut rezultatul următor : Proba 1. — Proprietăţi organoleptice. Limpede galbiu, gust bun, puţin inţăpător. Alcool 9. 5 % V. Extract 2. 337 gr. % Materii minerale 0. 238 B „ Aciditate totală 0. 000 „ „ (acid tartaric). Cloruri Sulfaţi urme Gumi Dextrine nu conţine Acid salicilic nu conţine Zaharină nu conţine. Proba 11—Limpede gălbiu, gust bun, aromat (tămâios) puţin înţepător. 11, 5 °/o V. 2, 113 gr. % 0, 202 „ 0, 487 . Din aceste date se constată, că ambele probe analizate sunt vinuri de bună calitate şi libere de orice adausuri străine. Drept care s’a eliberat acest certificat. Director, (S. L.) (ss) I. PETROVICI Chimist expert (i>) FI. Moissa. --------—— ■ ---------------riT~g)iTlrI,rTitTÎIBiiniiiniiiii ....