Mişcarea, septembrie 1913 (Anul 5, nr. 200-223)

1913-09-01 / nr. 200

DIN ZBORUL VREMEI fcraajeuswMwccrr: .....-■ --- -•............... ■—. ■■ ■ —.--------------- ---------- | prinţul Carol şi Gsmari paşa S’au pus în circulaţie copii de pe tabloul pictorului Fr. Kaiser, aliat în [tăiatul regal din Bucureşti. Iată legenda interesantului tablou : In Noembrie 1877, Pevna ajunsese să fie împresurată din toate părţile de oştirile române şi ruse, aşa încât viteazul Osman Paşa nu mai putea prii ajutoare şi provizii de niciri. Lanţul de fier al Împresurătorilor se apropia tot mi mult şi î l strângea din ce in ce mai tare. Frigul creştea şi Ruine nu mai erau nici pentru pregătirea moacărei. Nu mai erau medicamente, nici seamă. La începutul lui Decembrie, soldaţii turci nu mai primiau pe zi decât 50 grame de pâne, doi trei ştiuleţi de porumb şi ceva orez. In sfârşit se ţinu un consiliu de război şi Osman hotărî să năvălească cu toată oştirea ce-i mai rămăsese şi să spargă liniile duşmane. El împărţi proviziile la soldaţi, dete fiecăruia câte 150 de cartuşe şi mai făcu un pod veste Vid pentru ca să înlesnească trecerea. In dimineaţa de 10 Decembrie Osman cu 20,000 de oameni trece Vidul, iar restul de20,000 avea să-l urmeze dupâ două ceasuri. Turcii fură primiţi din toate părţile de gloanţele ruseşti, dar ei ne se opriră şi luară câteva poziţiuni ruseşti. Acum ar fi trebuit să vie in ajutor rezerva de 25,000 de oameni, aceasta insă suferise deja maimulte înfrângeri din partea românilor care intrară cei dintâi în Plevna. Nu mai era nici o scăpare. Deoparte navitau ruşii, de alta românii. De aceia Osman fu silit sâ se retragă peste Vid, bombardat da artileria română şi rusească. Calul lui Osman căzu lovit de-o zburătură de grapată, el însuşi fu râșii la picior. Mareşalul turc fu dus intr’o casă mică unde aude auzi de la generalul Ganetzky, că trebuia să se predea necondiţionat. Atunci eroul de la Plevna se ’ntoarse către medicul său şi-i zise c’o linişte orientală: „Ziele tree, dar ele nu se aseamănă !“ Apoi întinse generalului rus sabia sa de onoare pe care i-o dăruise Sultanul. Pe drumul spre oraş, prinţul Carol al României întilni trăsura, în care şedea Osman paşa cu medicul său. Fu un moment mişcător, când prinţul întinse mâna bărbatului aceluia, care ţinuse în loc două oştiri, timp de atâtea luni de zile. ----------- -----------unui ziar brăilean următoarele : „Este inexactă ştirea că trupa noastră s’a disolvat complect. Din cauza mobilizării, am fost nevoiţi să suspendăm ori oarecare timp activitatea, pe care de la 1 Septembrie, o vom relua. Deşi această dată încep repetiţiile şi speram că pe la 25 Septembrie să dăm primele reprezentaţiuni la Teatrul Liric din Bucureşti. — Trebue să vă menţionez, adaugă comicul C. Tanasă, că am făcut un aranjament admirabil cu compania de operere C. Grigoriu, spre a nu se mai ivi ca în trecut animozităţi între ambele aceste trupe de teatru. Aranjamentul constă in acela că trupa Grigoriu ne furnizează nouă repertoriul, apoi de comun vom fixa programul turneului în provincie, în aşa fel ca trupele să nu joace într’o localitate în acelaşi timp, fapt care ar atrage în mod fatal o concurenţă“. — Aşadar cartel ? — Cartel nu, mă asigură zimbind d’ Tanasă , înţelegere prietenească, da. „De asemenea am convenit ca să ne împrumutăm unii la alţii, elementele de scenă, ce vor necesita, pentru montarea unei operete sau opere“. „Profitând de prilej, vă mai anunţ că am angajat două elemente noi, pentru seziunea de iarnă, elemente care, sunt, sigur, vor recolta succese. Vreau să vă spun de baritonul Folescuşi d-ra Drăgulinescu prima două, căntăm în special pe aceşti artişti pentru opera de Budermann, autorul „Magdei" intervievat de un ziarist a arătat că lucrează la o nouă operă teatrală care va purta titlul „Ultimul poet“. Noua lucrare nu va fi o operă cu subiect modern. Dramaturgul german lucrează la o piesă istorică în care va fixa cîteva scene din istoria Romei antice. Gabriel Trarieux a scris o dramă care a fost intitulată „Noul Sion“. Piesa lui B. Shaw „Androcle și Leul“ a fost jucată pentru prima oară pe scena teatrului „James“ din Londra. Tit Francisca, un mister modern în cinci acte de Fr. Wedekind, s’a jucat in cursul acestei săptămîni la Berlin. A -^-rtinta M. Voiculescu, comunică un ziar, departe de ideia de a părăsi scena, va juca în chiar actuala stagiune, în diferite ansambluri, în cari ar avea rolurile prime şi condiţiuni avantajoase. 7) JSains les Rues este intitulat romanul scriitorului I. H. Rosny. Triumful Nefiinţei este titlul unui volum fantezist datorit d-lui C. D. Relgis. Dăm titlurile bucăţilor din volum: Alesul stelelor.—Timpul. —De ziua tatei. — Casele. — Berăria morţii.—Culegătorul de fluturi.—Insomnie.—Dansul norilor. —Legenda anilor.—Cetatea moartă.Cimitirul.—Colecţionarii maniaci. —Ţinutul sărăciei.—Paraliticul. —Glasul apelor.— Să nu râzi.—Sgârcitul.— Vermis sum... Note Literar© DE-ALE OPERETEI. — Intre vie, dat de un ziarist, d. Q. Canissy, care a reintrat la Teatrul Naţional din Bucureşti, a dat următoarele amănunte despre noua formaţiune a foastei trupe de operete de sub conducerea d-lui C. Grigoriu : Compania Lirică Grigoriu a fost desfiinată încă din luna Iunie, rând se decretase mobilizarea. Ea a fost transformată într’o societate In care toţi membrii aveau drepturi egale. Această societate trebue să funcţioneze până la 20 Septembrie 1913, rând se va reconstitui sub direcţia d-lor Maximilian, Leonard şi Ciucurele, — pe care nu-l văd figurând nicăeri deşi a adus şi el în noua asociaţie acelaşi aport pe care l-au adus şi ceilalţi doi asociaţi. Acum în ce priveşte modul cum condusese d. Grigoriu această trupă, — nu contest că a lăsat multe de dorit, dar un lucru nu i se poate contesta. Că a fost un bun administrator, dovadă că toţi au câştigat bani. Aşa se şi explică faptul ca d-nii Maximilian, Leonard şi Cucurele pot continua azi singuri această afacere luând asupra lor toată averea Companiei, şi răscumpărând toate drepturile de proprietate.. Aceste toate nu le puteau face cu alţi bani decât cu cei câştigaţi cu d. Grigoriu, admiţând sau neadmiţând, că s’a jucat cu decoruri roase. Chestiunea e că s’au câştigat bani şi mulţi. In acelaşi timp artistul C. Tanasă din trupa de operetă Bărcănescu, comunică MIŞCAREA ——«»—«a— —■■■■ ■ ■■■■■■ -- Un comunicat alministerului de Faabou Cum au fost alese focurile de bivuac ale corpului II Lt-Colonel Sturdza na fost pedepsit Unele ziare au publicat informaţiuni neadevârate şi calomnioase asupra corpului II de armată, comandat de d. general Crăiniceanu. Se comunică de pe acte : 1) Că este neadevărat că d. locotenent-colonel Stursa a fost pedepsit pentru a se fi aşezat cu regimentul într’un loc mlăştinos. Toate bivuacurile sale au fost alese în foarte bune condiţiuni. Ordinul telegrafic din 11 Iulie al d-lui general prescria ca trupele să ia dela sine locurile cele mai potrivite pentru staţionare. 2) Că este neadevărat că corpul de armată a fost bivuacat pe locuri mici. Din contra sunt la acte zeci de ordine pentru risipirea şi izolarea cea mai mare a trupelor pe suprafeţe întinse una din măsurile graţie cărora holera a fost stinsă în acest corp de armată deja pe la finele lunei Iulie şi numărul morţilor a fost mai mic. 3) Că este neadevărat, că s’au oprit corpurile de a pune raniţele în trăsuri la înaintare. Chiar la întoarcere deşi etapele erau mici şi ordinele fixau ca marşul să se termine la ora 9 juni. dimineaţa, totuşi corpul de armată a autorizat ca corpurile să ia câte 12 care bulgăreşti de regiment pentru debili şi bolnavi, deosebit de trăsurile regimentare, un număr mai mare de trăsuri fiind periculos pentru contaminare şi neîncăpător în şepurile de îmbarcare. 4) Că este neadevărat că corpul II de armată a împins înainte în marş regimentul Mihai Viteazu la Dolni-Domnic. Din contră, fiind prea cald, d. General Crăiniceanu a oprit coada coloanei pe loc, aşezând oamenii la umbră, şi cercetând pe fiecare prin medicul şef al corpului de armată şi ajutorii săi, cari au întocmit un referat al lor in scris. Toată conducerea corpului se făcea numai în scris. Toate informațiunile date la ziare verbale, anonime sau iscălite date în ascuns și fără acte, sunt neexacte. FUGITIVE UNUI AUTOR TELAL „Muza...“ „Cuminte ca un veac de gânduri ideale „Şi de se poate n’ar strica să aibă şi parale.“ „ALIA“ Un volumaş, un sol străin Din sfere ideale Cu un negustor de vechituri S’a întâlnit în cale. MORALA: Şi lelalul eloquent S’a temut de-un concurent. . La ministerul lucrărilor publice, se lucrează actualmente la întocmirea tabunurilor pentrupunerea în retragere din oficiu, a funcţionarilor din direcţiunea căilor ferate cum şi din celelalte direcţiuni pendinte de ministerul lucrărilor publice, care urmează a-şi regula drepturile la pensie pe ziua de 1 Octombrie 1913. „Noua Revistă Română“ a apârut cu o anchetă asupra „problemei balcanice în faţa Europei culte“ la care au respiins d-nii: Kurt Breysig, Gustave Le Boo, Félix Le Dantec şi Federigo Enriques. In sumar se mai cuprinde: După pacea din Bucureşti.— Mijloace pentru oxtenirea traiului. I. Nisipeanu : Intensitatea vieţii noastre sociale la timpul mobilizării. H. Sanielevici: Un „Landerziehungsheim“ In munţii Harz. N. Davidescu : Sfinxul (Piesă în cade, fregment). Al. Velescu : Sonet. C. Moteanu: Efectele războiului. —Șt. O. Iosif şi It. Chendi.—Psihologie populară. Revista Revistelor . Convorbiri Literare.—Buletinul Societăţii Numismatice Române.—Biblioteca scriitorilor greci şi latini.— Arhiva Genealogică. — Revista Teatrală. Memento. * Societatea Ortodoxă naţională a femeilor române a votat suma de zece mii lei pentru ajutorarea familiilor ostaşilor morţi pe câmpul de operaţie şi acuma aşteaptă ca Ministerul de Război şi să dea lista soldaţilor săteni dispăruţi, ca să poată imediat să ajute familiile lor. Comitetul diriguitor al Institutului ortodox naţional al femeilor române înştiinţează pe membrele sale a căror fiice doresc să participe la concursul pentru bursele de clasa II-a şi a Ill-a primară, creată de Societate pentru membrele sale din Capitală şi din judeţele Prahova şi Iaşi, să se înscrie la Institut ,până la 20 Septembrie, prezentând toate actele necesare şi o recomandaţie, a preşedintei Parohiei din care face parte. Examenele pentru concurs se vor ţine intre 25 şi 28 Septembrie a. c. . Membrii consiliului de higienă sunt convocaţi pentru ziua de Luni 2 Septembrie, la ora 5 seara. Cu această ocazie medicul şef al oraşului va face o comunicare cu privire la toate măsurile ce s-au luat pentru preintimpinarea epidemiei de holeră în lipsa personalului sanitar ce a fost mobilizat. „ Se ştie că printre trupele de infanterie din garnizoana locală a izbucnit în ultimul timp epidemia de tifos. Pentru a se împedeca contagiunea, dl colonel d-tor Palauz medicul şef al corpului 4 de armată a luat dispoziţia ca trupele să nu fie lăsate să intre în căzărmi, ci să stee cel puţin trei zile in corturi pe platoul de la Copou. In acest timp se va face desinfectarea efectelor purtate de soldaţi. La reîntoarcerea din Bulgaria ofiţerii Regimentului 13 în frunte ,u d-nii colonel Anastasiade ,comandantul Brigăzii 15 şi colonel Vrabie, au vizitat oraşul Plevna, precum şi poziţiunile şi satele din împrejurimi, unde au avut loc crâncenele lupte între români-ruşi şi turci In războiul de la 1877. In ziua d 1 Octombrie se va ţinea în Bucureşti un examen pentru ofiţerii de rezervă care doresc să intre în activitate. — Buria Leului. — Grozăviile Africei, noua piesă care rulează în programul de astă seară Vineri 30 August, şi mâine Sâmbătă la Matineul de la 4 me ziua şi seara la ora 9 s jum., in Irodul de iarnă . Cinema „Modern", din piaţa Unirei, prezintă un interes excepţional şi merită a fi văzută de toată lumea. Din tot ceea ce ni se povesteşte despre furia animalelor sălbatice nu putem avea o ideie reală până la ce punct aceste fiare îşi varsă veninul lor şi atacă când sunt provocate. Cinematograful, care prin perfecţiunile ce i s’a adus în sistemul optic, de a înregistra la depărtări chiar şi mai mari de 20 kilometri astăzi ne poate reda şi acele întâmplări de care omul nu se poate apropia. Aşa in drama din programul actual se vor putea vedea lucruri extraordinare. Apoi se mai cuprinde în noul program actualităţi din Mobilizarea armatei române, fapte din Bulgaria precum: Aviaţiunea armatei noastre pe câmpul de operaţie peste Dunărea. Săpaturile strategice şi ştiinţifice la vechea cetate română Despotdagh (Ekrene) sub conducerea ilustrului profesor universitar d. Pârvan, precum şi delegaţii statelor Balcanice la Bucureşti la ultima şedinţă pentru pace, asupra căror filme atragem o deosebită atenţiune că ele sunt autentice şi cinematografice, iar nu dispozitive fixe cum onor. public a fost indus în eroare de alţii. Gaumont jurnal, ziarul însufleţit mondial cu cele mai recente actualităţi din lumea întreagă nu lipseşte din artisticul nostru program, care se termină cu cele mai fine şi mai hazlii comedii de salon. Reamintim că mâine la ora 4, precum şi Duminică vor avea loc hiari matineuri în sala Cinema-Modern din piaţa Unirei. In curând Nora Marinescu va reapare la cinematograful nostru in creaţiunea sa: Păpuşa. Informaţii . Locurile vacante pentru aspiranţii la clasa I de la şcoala normală de băeţi „Vasile Lupu“ din Iaşi, sunt: 60 burse şi 10 salve, iar nu 30 burse cum din eroare s-a publicat în „Monitorul Oficial“ No. 93. Se mai aduce la cunoştinţa tuturor elevilor normalişti solvenţi că tot la anceasta şcoală mai sunt vacante 40 burse, pentru clasa II —V inclusiv. Examenele vor începe la 1 Octombrie iar cererile de înscriere se vor adresa direcţiunii şcoalei până la 25 Septembrie. Direcţia poştelor studiază proiectul înfiinţării unei mari reţele telegrafice şi telefonice in teritoriul anexat. Serviciul poştelor se va face deocamdată cu diligenţe automobile. D-l de Koselo-Pokrewsky, noul ministru al Rusiei la Bucureşti, îşi va lua postul în primire la începutul lui Noembrie. Se ştie că actualul ministru, d-l Şebeko, a fost mutat la Viena. PRIMĂRIA COMUNEI IAȘI In ziua de 16 Septembrie a. c., ora 11 a. m., se va ţine in localul Primăriei licitaţie prin oferte închise pentru furnitura a 10 vagoane fân, 10 vagoane paie de ovăs şi 20 vagoane ovăs conform cadtului de sarcine. Garanția provizorie 2000 lei In numerar sau efecte garantate de stat. Dispoziţiile art. 75 — 83 din legea asupra comptabilităţii se va aplica acestei licitaţiuni. Condiţiunile de licitaţie şi caietul de sarcine se va vedea Î11 fiecare zi de lucru la Serviciul Administrativ. No. 17341 31 1 13 August 1913. Banca Națională a României Situatiune sumară 1912 25 August ACTIF 1913 17 August