Mişcarea, octombrie 1913 (Anul 5, nr. 224-248)

1913-10-01 / nr. 224

ULTIE INFORMAŢII . Adunarea generala a membrilor clubului naţional-liberal anunţată pe Mercuri 2 Octombrie, va avea loc la aceiaşi oră Vineri 4 Octombrie. Remanierea.— Se pare că chestiunea remanierei ministeriale, deşi amînată, va complica şi mai mult situaţia guvernului de colaborare. Cu toate că această chestiune a fost amînată până după întoarcerea d-lui T. Maioreseu din concediu, din sinul guvernului transpiră, chiar a si, versiuni cari denotă faza reală a colaborărei. Astfel chiar astăzi, un stat de dimineaţă, inspirat de conservatorii purişti, anunţă că remanierea cerută de dl. Take Ionescu nu se va putea face nici la întoarcerea d-lui Titu Maiorescu din străinătate , ceea ce dă a înţelege că nuanţa conservatoare din guvern nu acceptă remaniarea. Prin schimbarea de miniştri în porţiunea democrată din guvern maiorescianii înţeleg că dl. Tache Ionescu vrea să-şi fortifice micul stat-major al grupărei cu un număr de „foşti miniştri“—ministerizînd în acelaş timp pe alţi dintre amicii săi politici. Or împotriva acestei intenţiuni a d-lui Tache Ionescu se ridică conservatorii cari vor împiedica remanierea chiar cu riscul de a desface colaborarea. „ Unele ziare au anunţat că pe ziua de 1 Noembrie va fi mutată la Iaşi şcoala agenților sanitari din Galaţi. După cât aflăm, nu e vorba de transferarea şcoalei din Galaţi, ci de înfiinţarea unei noui şcoli de agenţi sanitari ce va fi alipită pe lângă facultatea de medicină din Iaşi. Aceasta pentru motivul că direcţia sanitară are nevoe de cel puţin 10.000 agenți, pe când astăzi în întreaga ţară, la sate ca şi la oraş funcţionează de abia un număr de 960 agenţi sanitari. 55 Cursurile universitare se vor deschide pe ziua de 11 Noembrie, iar examenele din sesiunea de toamnă se vor ţine între 1 şi 10 Noembrie. ® Consiliul comunal al oraşului a fost convocat pentru Joi 3 Octombrie. ® Membrii societăţii „Archiva“ se vor întruni Mercuri seara, sub preşidenţiala lui Th. Burada. ® D-l I. Bejenariu, a fost numit im-j piegat in gara locală. Taxe şcolare.Pentru frequenţă, la Conservatorul de muzică şi declama- [ţie din localitate se cer următoarele taxe : Piano, 100 lei anual ; vioara, 50 lei; violoncel, 30 lei ; canto, 50 lei; declamaţie, 40 lei ; flaut, 20 lei; teorie şi solfegiu, armonie, contrapunct 20 lei. Pentru străini taxele sunt îndoite. Scutirile de taxă nu se vor face decât în baza certificatului de stare materială. Examenele de admitere la Conservatorul de muzică şi declamaţie, s-au amânat pentru 15 octombrie. Cursurile vor începe regulat la 25 octombrie. Originalul concertist Manelli în extravagantele sale producţii muzicale, care a obţinut un strălucit succes la Teatrul Naţional (Opereta Grigoriu) continuă concertele sale ingenioase în spaţioasa sală Sidoli. Variaţiunea instrumentelor sale muzicale, maestria cu care sunt executate piesele sale de concert atrag tot Iaşul. Maistrul Manelli este asistat de d-ra Aurelia Manelli. Astă-seară Luni şi mâne Maiţi mai au loc două cercete date de acest ansamblu în sala Sidoli, precum şi o reprezentaţie cinematografică (Pattié Freres) cu un program complect nou. Programul cinematografe nu va fi întru nimic scurtat, cuprinzând patru părţi mari ca de obiceiu. Er urma să aibă loc o întrunire a fruntaşilor meseriaşi din localitate, în vederea înfiinţărei unui club pentru proteguirea muncii şi produselor ei. Neîntrunindu-se în număr suficient, întrunirea s’a amînat pentru Dumineca viitoare. ■ Terenul şcoalei din com. Tomeşti a fost arendat învăţătorului de la acea şcoală, cu condiţiunea că să ofere preţul fixat de comisiunea regională. ■ S’a pus la dispoziţia şcoalei din com. Andrieşi, un teren în suprafaţă de 5000 m. p. pentru a servi la învăţămaîntul agricol practic. „eri dimineaţă s-a oficiat la Mitropolie un parastas pentru pomenirea so hdaţilor căzuţi pe câmpiile Bulgariei şi pentru aviatorii Aurel Vlaicu şi Gh. Caranda. Serviciul divin a fost oficiat de către I. P. S. S. Mitropolitul Pimen asistat de clerul catedralei. Se aflau de faţă reprezentanţii autorităţilor civile, toţi ofiţerii din garnizoana locală în frunte cu d-l general Lambrino comandantul corpului de armată şi un public numeros. Onorurile militare au fost date de câte o companie din Regimentul 13 şi Batalionul 4 vânători şi un escadron din Regimet,e 17 roşiori. După serviciul religios, I. P. S. S. Mitropolitul Moldovei a ţinut o frumoasă cuvântare, arătând importanţa ultimei campanii, de peste Dunăre, precum şi dovada de vitejie pe care au dat’o armatele româneşti. Mitropolitul aduce elogii Suveranului, care a condus din nou cu înţelepciune şi vitejie armatele noastre la glorie. — Sinucidere.—El i s’a sinucis serjentul-major de Jandarmi Ion Olariu, şeful postului Vladeni, trăgăndu-și un glonț de carabină în cap. Moartea i-a fost fulgerătoare. Cauzele acestei sinucideri nu se cunosc încă precis. Dintr-o scrisoare lasată, ar rezulta că la mijloc ar fi dragostea. Ion Olariu, încă de acum o lână își manifestase către prietenii săi, ideea de a se sinucide, fără însâ a preciza motivele. Convingerea este însă, că s’a sinucis fiind bolnav. Astăzi se va face autopsia cadavrului, după care se va da autorizaţia de înmormântare. „ Atragem atenţiunea autorităţilor comunale asupra murdăriilor care se găsesc pe locul viran din strada Podul Vechi No. 44, unde se află o cişmea. * Necunoscuţi au tras eii focuri de puşcă asupra trenului No. 812, Iaşi-Cucuteni. Gloanţele nu au atins pe nimeni şi nu au făcut nici o stricăciune. In ziua de 30 iulie a fost găsit mort în locuinţa sa, lucrătorul Solomon Jármán. Pe urma sa a rămas o frumoasă avere, dar nici pănă astăzi nu s’a prezentat nimeni s’o ia, cu toate înştiinţările făcute. Dovedindu-se că porumbul cu ies ţâră foi şi pe timp neploios, se usucă şi se conserva foarte bine, direcţiunea generală a serviciului sanitar a intervenit pe lângă Prefecturile de judeţ, să ia măsuri ca porumbul să fie cules în aceste condiţiuni şi apoi depozitat în pătule în straturi subţiri, cel puţin primele 15 zile, după cules. 88 Mîini urmează a se deschide cursurile Liceului militar din localitate. Cum mulţi din elevii ce au sosit în Iaşi, vin din regiunile contaminate de holeră, dl. dr. Fior medicul şef al oraşului a intervenit telegrafic la direcţia serviciului sanitar cerînd aminarea deschiderei cursurilor, aşa după cum s’a procedat şi pentru celelalte şcoli secundare In acelaş timp, a mai intervenit şi pe lingă dl. colonel dr. Palauz medicul şef al corp. 4 de armată, cerînd să se ia măsuri pentru ca elevii acestui liceu să fie supuşi unui examen medical. 31 Meseriaşii locali vor scoate o gazetă săptămânală pentru apararea hiteseimilor, precum şi pentru începerea unei campanii de reformare a legei meseriilor. Elevii liceului militar, vor trebui să se prezinte la şcoală în astă seară. ¤ Mâne va începe concursul pentru admiterea în şcoala de notari, alipită pe lângă prefectura de judeţ. © D. Gherasim Gheralimalos, voind a pleca cu automobilul spre Iaşi, de la moşia d-sare Izvoarele-Epureni, benzina de la motor s-a aprins. Flăcările au cuprins şi automobilul, care a ars complect. D. Gherdlimalos a putut sări din automobil la timp. „ Sâmbătă după amiază pe la orele 2 luni, şi-a pus capăt zilelor trăgându şi 2 gloanţe de revolver în abdomen, sergentul Ion Băncilă din Reg. 13 care era detaşat cu serviciul la Consiliul de răsboi de pe lângă corp. 4 de armată. Cauzele acestui act desperat nu se cunosc. Numitul sergent a fost transportat în agonie la spitalul militar unde seara pe la orele 10 a încetat din viaţă. In urma lui, sinucigașul n’a lăsat nici o scrisoare. Din ordinul parchetului militar cadavrul a fost depus în morga spitalului spre a i se face autopsia. Cu ancheta a fost însărcinat de căpitan Fior aghiotantul comandantului de la comenduirea pieței. * Mărgăritarul blestemat, este titlul dramei ce rulează la «Cinema-Modern», astăzi Luni şi mâine Marţi. Programul excelent al acestui cinematograf este complectat cu frumosul „Journal Gaumont“, comedii, vederi după natură etc. * In fiecare zi malineuri la ora 4 si seara ora 9um. MIŞCAREA ULTIMA OARA Noul port de războiu al României Dezordinele electorale dlin Neapole Politician« Bulgari contra Rusiei.—Mutarea ataşatului austriac din Bucureşti.De la fraţii noştri din Transilvania. Catastrofa vaporului Vulturno Budapesta.—Societatea de navigaţie „Camara Line“ a primit o telegramă că pe vaporul Wolturno care plecase de la Rotterdam la New-York, a izbucnit un groaznic incendiu şi în urmă s-a scufundat. Pe vapor se aflau 657 pasageri. Dintre aceştia 521 au fost salvaţi iar 136 au perit în valuri. * Liverpool. — Agenţia Reuter află din depeşile primite de Societatea de navigaţie „Cunard“ că vaporul Wolturno care se ducea de la Roterdam la New York a fost părăsit de echipaj în largul mării fiindcă ardea. 521 vieţi au fost salvate de 10 vapoare sosite pe locul sinistrului de pe urma apelurilor făcute prin telegrafia fără fir, 136 persoane lipsesc. Lupte electorale în Italia Roma.La Neapole lupta electorală, dintre partizanii candidatului liberal Gargiuli şi ai celui radical Demardino, a degenerat în scandal şi bătae, aşa că a trebuit să intervină poliţia ca să-i despartă. Şase partizani ai lui Demardino au fost grav răniţi. După ce poliţia a împrăştiat mulţimea, strada era plină de pălării gulere, manşete, butoni, mâneci. Modificarea frontirei Albaneze Viena. — Din sursă autorizată austriacă se anunţă că dacă se va adeveri ştirea că Pasici are de gînd să facă demersuri pentru închiderea graniţei de sud a Serbiei şi asupra cîtorvava puncte strategice din Albania, Austro-Ungaria va face paşi energici, cari îi vor convinge pe strbi de imposibilitatea realizării acestei modificări de frontieră. Ataşatul Austro-Ungar din Bucureşti rechemat Viena. — « Corespondenţa militară » află că cercurile militare asigură cum co ataşatul austro-ungar din Bucureşti, colonelul Ifranilovici, va fi rechemat în curînd şi numit şef de biurou la statul major general A. R.J Bulgaria contra Rusiei Viena. — „Reichspost“ publică textul unui document din 23 iunie 1913, semnat de Radoslawoff, Chenadiev, Toseff şi prezentat regelui Ferdinand, prin care declară că au cerut totdeauna ca Bulgaria să se înţeleagă pe cale paşnică cu Romînia şi Turcia, spre a putea primi ajutorul eficace al Austro- Ungariei. Acceptarea politicei ruseşti a fost o mare greşală şi nu există decît o singură cale de scăpare: Prietenia cu Austro-Ungaria. Turcia demobilizează Constantinopol. — Cuirasatele turceşti «Haireddin Barbarossa» şi Torguth Reiss» precum şi un cruciăştor au sosit din Dardanele în apele Bosforului. Vasul «Haireddin Barbarossa» a fost dus la şantier spre a i se face reparaţiuni. «Tourguth Reiss» şi crucişătorul au ancorat la Kadikisi. înapoierea acestor vase de război este pusă în legătură cu începerea demobilizărei armatei turceşti. Această mişcare a flotei turceşti mai dovedeşte că tratativele urmate cu Grecia sunt pe cale bună. Turcia nu a început încă demobilizarea întregei armate ci a concediat mai întăi trupele de başbuzuci. Adunarea naţională de peste munţi Budapesta. —Ziarul „Keleti Értesítő“ anunţă că adunarea membrilor partidului naţional român a început azi sub preşidenţia lui Gheorghe Popp din Băseşti. După discursul de deschidere al preşedintelui, s’a început discuţia asupra situaţiei politice în general şi despre situaţia internă a partidului. Nu s’a luat încă nici o hotărâre. Discuția va continua mâine. Despre schimbarea programului partidului nici vorbă nu a fost, căci aceasta cade în sarcina congresului. Familia Fischer are adânca durere a anunţa încetarea din viaţă a regretatului lor Saul Fischer decedat în sala de 28 Septembrie. Rămăşiţele defunctului au fost transportate la Mihaileni unde vor fi înmormântate astăzi. Iaşi, 30 Septembrie 1913 înştiinţare In ziua de 27 Septembrie 1913 am perdut un portmoneu conţinând mai multe poliţe subscrise de P. Haciu, M. Haimovici, S. Zalmanovici, I. I. Rosenbaum şi 2 rambursuri. Cel care-l va găsi şi-l va aduce la subsemnatul, va primi o recompensă. De altfel poliţele le declar nule. Idncu Haimoviei str. Palat 11, Iași Zilnic găseşti de vânzare LA MAGASINUL Mezeluri diferite Aperitive de tot felul Numai vinuri renumite Ori şi ce fructe Lăptării şi brânzeturi Esenţe şi siropuri Struguri delicioşi Compoturi de fructe Unt de masă şi gătit Etc. etc. etc. Articole proaspete şi de cea mai bună provenienţă, cu preţurile cele mai convenabile. — 12 Strada Lăpuşneanu 12 — — Serviciul la domiciliu. — Telefon — AVIS Magazinul Dr. Manolescu Strada Lăpuşneanu 25 Aduce la cunoştinţa Onor. Clientele, că nu mai ţie spre vânzare vinurile A. Rohr, ci oferă Onor. Clientele vinuri de alte provenienţe. De vînzare Producători direcţi Cel mai mare cîmp de experienţă peste 20 din cele mai remarcabile varietăţi cultivate şi experimentate. Fiecare din varietăţile plantate în pepinieră sunt cultivate în via proprietăţei şi se pot vedea cu rodul pe ele de oricine doreşte să viziteze via. Cumpărătorul are dreptul să refuze orice plantă care nu are lăstarul anului acesta de cel puţin 35 c. m. Catalog şi instrucţiuni gratis la cerere. A se adresa la Viile Dealul Mândrului Proprietatea CIOBPCIU Tomeşti — Iaşi sau la proprietar în Iaşi, strada Păcurari 51. Pepenierele flo vite Americane altoite şi nealtoite producători direcţi D. VIZANTI, Copou-Iaşi 2 Medalii de aur şi argint. — Catalogul gratis la cerere De încheiet De la 26 Octombrie 1913 un apartament compus din 7 camere cu lumină electrică, bucătărie, şură, pivniţă, camară spaţioasă, curte mare,situat în strianov No. 3. A se adresa d-lui Th. Vasiliu, strada Albă No. 37, precum şi la administraţia ziarului „Mişcarea“. JOSEF MAREK Atelier Mecanic pentru Constricţiuni de fier şi reparaţiuni de maşini IJSISTAJLA.TIIJJSII CU FOFLTI2 MOTIR1CF IAŞI Strada Socola No. 155. — Telefon 216. Executa : Lucrări de lot pentru construcţîuni ca : Porţi, Grilaje, Marchize, Ferestre, Balcoane, lucrate in frunze, Scări drepte şi spirale, Ancore, Tiranii, Butoane, cârlige pentru isolatoare electrice, Opritori pentru vagoane, Stâlpi pentru construcţie etc. Serie pentru fTori. Iezervoare noui de ..............................................toate mărimile pentru petrol, alcool şi apă. Atelier Special cu ~ ’ maşinele cele mai perefeţionate pentru REPARTAIUNI denBatozet, Locomobile, Automobile Motoare de benzină, încărcare de acmulatoare, Pompe, Secerători,, Semănători şi orice maşini agricole. Sudură autogenă pentru fer, fontă (tuci) şi aluminium. Repar butoae de benzină.