Mişcarea, aprilie 1914 (Anul 6, nr. 73-94)

1914-04-01 / nr. 73

fr v MIŞCAREA ULTIME INPOIHATII ca D-l G. G. Mârzescu a trimis ieri d-lui Corciovescu, delegatul congresului ceferist, următoarea telegramă: In urma admiterei amendamendamentului meu, toate categoriile de funcţionari beneficiază de toate sporirile de leafă ale noilor tabele. Trecerea se face la trei termene începând de la Octombrie 1914 şi până la 1 Aprilie 1915. Delegaţii din Bucureşti s-au declarat mulţumiţi pe deplin. Am redus şi stagiile la categoriile 20 şi 25 (doi) 2 ani între clase. De îndemnizările de chirie beneficiază toţi funcţionarii din tabela A, fără excepţii. (ss) G. Mârzescu La această telegramă d-l Corciovescu a răspuns astfel, telegrafic : in numele tuturor ceferiştilor din Moldova şi în special din Iaşi, primiţi mulţumiri şi recunoştinţă, dorindu-vă să ajungeţi curând unde dorim şi noi, ca chestiunea noastră să fie deplin satisfăcută. (ss) Corciovescu : Sporurile acordate micilor funcţionari prin noul buget al Statului, care intră în vigoare cu începere de mâne 1 Aprilie, ating suma de 10 milioane lei. Prin votarea celorlalte proede de legi de îmbunătăţire a soartei funcţionarilor guvernul a luat angajamente la alte 15 milioane care se vor acorda cu începerea viitorului an financiar. *9 Comitetele teatrale, de lectură şi administrativ, se întrunesc astăzi la orele 4 p. m. sub preşidenţia d-lui M. Sadoveanu pentru alcătuirea bugetului pe viitorul an financiar, şi pentru angajarea nouilor artişti. ® Primăria oraşului Botoşani sa constituit astfel: Primar d. Ramiro Savinescu, primajutor de primar d. George M. Cerbez, al doilea ajutor d. Neculai Obreja şi ofiţer al starei chile d. Th. Haralamb. ® La banchetul pe care ziariştii din Bucureşti Vau dat alaltăseară la Hotel Boulevard, în onoarea d-lui ministru dr. C. Anghelescu, personalul nostru de redacţie a daturmătoarea telegramă comitetul organizator al banchetului : „Luăm cu drag parte la serbătorirea de astăzi şi suntem cu sufletul printre voi. Vă rugăm din parte-ne să fiţi pe lângă d. ministru interpreţii sentimentelor noastre de recunoştinţă pentru deosebita atenţiune aratată gazetarilor profesionişti“. In numărul de astăzi al confratelui nostru „Avântul“ din Botoşani cetim următoarea informaţiune: «in urma intervenţiilor Dlui deputat Alexandru Smelţ, cu ocazia votării budgetului Ministerului de Justiţie, Dl. Ministru Victor Antonescu recunoscând necesitatea creării secţiei 2 la tribunalul local, a făgăduit, faţă de un mare grup de domni deputaţi, ca cea întâi secţie, ce se va înfiinţa cât de curând, va fi la Botoşani“. „ Sâmbătă 17 Aprilie va avea loc la Iaşi, în sala Teatrului Naţional, o şezătoare literară ţinută în folosul «Societăţii Scriitorilor Români». Vor face lecturi din lucrările lor d-nii Brătescu-Voineşti, G. Diamandi, M. Sadoveanu, M. Codreanu, P. Locusteanu, G. Topârceanu, și N. N. Beldiceanu. Ana Locusteanu-Bonciu va cânta, iar artistul Belcot vor declama versuri. „ In urma unei telegrame primite de la institutul francez din Paris „d. A. D. Xenouoi noul membru al acestui institut, a plecat ori cu trenul de 1.20 la Paris, pentru a-şi ţinea discursul de recepţie. ® Pensiile pe luna Aprilie se vor da cu începere de la 10 ale lunei curente. ® Invidul Ion Haralambie a fost dat în judecată conform legei micului parchet făcându-se vinovat de mai multe furturi. ° Sâmbătă seara cu trenul de 9, au plecat în excursiune la Constantinopol profesorii şi studenţii universitari din Iaşi. Excursioniştii s-au întâlnit, la Constanţa cu colegii lor de la Universităţile din Bucureşti şi Cernăuţi. Din cauză că Constantinopolul e infectat de holeră, excursioniştii vor sta numai vremo câteva zile în capitala Turciei. „ Eri a sosit la vama Iaşi, o circulară din partea ministerului de finanţe, prin care se face cunoscut că statele pe luna Aprilie se vor alcătui pe următoarele baze stabilite în vederea mărirei salariilor: cei cu salarul lunar de 100 lei, li s’a mărit la 120 lei; cei cu 120 la 50, cei cu 150 la 180 lei. Biururile primăriei vor lua vacanţă de Paşti, în zilele de la 3-7 Aprilie* când serviciul e suspendat. In zilele dela 1—11 Aprilie orele de serviciu sânt numai de la 9—12 dimineaţa. ^ In vederea sărbătorilor Paştelui, soldaţilor din garnizoana locală li se vor acorda permisiuni de câteva zile, în două serii. „ari urma să se întrunească la Universitate comitetul însărcinat cu ridicarea unui monument lui Ioan Creangă Iaşi. Lipsind mai mulţi membri din comitet, întrunirea s-a amânat pentru o altă zi. „ Se lucrează cu multă activitate pentru întărirea terasamentului liniei ferate pe distanţa Larga—Movileni, slăbit din cauza ploilor din ultimul timp. Peste câteva zile circulaţia normală a trenurilor din direcţiunea Dorohoi, va fi stabilită. ■ D. colonel Gh. Boureanu a fost numit în consiliul de revizie al clasei 1915 pentru oraşele Iaşi şi Vaslui. * Şcoală, de comptabili. — La 15 Aprilie a. c. vor începe cursurile şcoalei de comptabili din oraşul Tecuci pentru elevii cari vor urma a se inseri în seria IV-a. Condiţiunile da admitere In această şcoală sunt: 1) Să aibă vârsta minimum 14 ani. 2) Să fie absolvent al cursului primar şi 3) Să plătească o taxă şcolară de 120 lei (aceasta în 2 rate). Cererile de înscriere se primesc pănă la 15 Aprilie c. la direcţiunea şcoalei, str. Carol, No. 27 în Tecuci şi trebuesc însoţite de următoarele acte : certificatul de absolvire a cursului primar, extractul după actul de naştere şi prima rată de 60 lei. Cursurile sunt de patru luni teorie, urmate de două luni practică, după care se depune examenul de absolvire pentru obţinerea diplomei. Elevii absolvenţi buni şi sârguitori sunt, plasaţi de direcţiune la băncile populare sau orice alte societăţi cooperative. * Corpul didactic al şcoalei primare de fete No. 3 „P. Poni“, din localitate prin d-na Maria Guţu, directoară, aduce mulţumiri onor. Societăţi de binefacere „Jubileul Carol I“ care a binevoit a ajuta acum înaintea Sf. Serbători ale Paştelor, 6 eleve sărace de la această şcoală dându-le la fiecare încălţăminte, rochie şi pălărie. Consiliul comunal al oraşului, este convocat pentru astăzi Luni şi Marţi la orele 4 p. m. la ordinea zilei fiind mai multe chestiuni importante. * Obține un succes enorm admirabilul film „Atlantic“ înscenat într’un mod artistic fără rivalitate după romanul lui G. Hauptman. Filmul „Atlantic“ mai rulează astăzi, în matineu și seara, la teatrul „Cinema- Modern“. * Sculptorul Celeste Fabio a terminat bustul dramaturgului I. C. Caragiale, pe care-l va expune în curând. „ Eri a avut loc la societatea viticolă din localitate o adunare a podgorenilor din Iași, discutându-se asupra măsurilor de luat contra falsificatorilor de vinuri. Au luat parte la această adunare peste 100 de viticultori. D-l dr. Manolescu-Strunga luând cuvântul arată cât de grea este situaţia podgorenilor faţă de falsificatorii de vinuri, care le cauzează nespus de multe pierderi materiale şi morale. Podgorenii uniţi între ei, trebue să înceapă o luptă aprigă pentru înfrânarea falsificărei vinurilor, iar vinovaţii să fie daţi judecăţei. D-sa a făcut apel la podgorenii din întreaga ţară ca să nu dezarmeze până ce nu se vor lua măsuri de către autorităţile în drept contra falsificatorilor. Au urmat apoi mai multe cuvântări, la urmă alcătuindu-se un memoriu care va fi înaintat prin intermediul parlamentarilor din Iaşi, guvernului, ca să ţină în seamă doleanţele viticultorilor. „ O trăsură de stradă condusă de birjarul Pincu Orenstein, pe când mergea eri pe str. Ştefan-cel-Mare, la un moment dat trăsura s-a răsturnat, lovind grav pe birjar, care în stare gravă a fost internat în spitalul Sf. Spiridon. Muzicantul C. Ridichi care venea din Rusia, pe când vroia ieri să se urce în trenul de Paşcani, a încetat subit din viaţă. S-a dispus facerea unei autopsii, pentru a se stabili cauza morţii. Comerciantul Ioan Iacobescu din corn. Uricani, făcându-se vinovat de înstrăinare de marfă în dauna creditorilor săi, s’a deschis in contra lui acţiune publică din ordinul parchetului. La 25 Aprilie c. se va ţinea la Epitropia Sf. Spiridon concursul pentru ocuparea a 12 locuri de externi înfiinţate de curând. Concursul de interni va avea loc în ziua de 28 Aprilie a. c. ® D. dr. Gh. Moţoc a fost numit pe ziua de. 1 Aprilie c. medic al fabricei de tutun din localitate. ® C. Melinte din str. Lozonschi 17, fiind beat şi şezând lângă o plită, hainele de pe el au luat foc cauzându-i arsuri grava. Numitul a fost internat în spitalul Sf. Spiridon. Eri a încetat din viaţă tânărul Const. Aramă, student în ultimul an la facultatea juridică din Iaşi. O delegaţie de studenţi va participa la înmormântare, care se va face mâne la cimitirul Galata. Condoleanţele noastre întristatei familii. Un număr de 10 elevi ai liceului naţional care au plecat alaltăseară în escursiune în Italia, au rămas la Bucureşti, neavând locuri suficiente pentru a putea continua acest voiaj. 9 Cinema Modern.— Mâine Marţi ultima representaţie din această săptămână cu filmul emoţionant Fecioară şi Curtezană, împrumutul Turciei Constantinopole.Pe baza legei provizorii sancţionată ieri seara de oiradea Imperială autorizând pe David Bey să semneze împumutul, el a fost încheiat la Paris. împrumutul este de 35.200.000 livre turceşti, cu dobândă de 5 la sută. Convenţiea încheiată este privitoare la prima parte a împrumutului de 22 milioane livre iar produsul lui e destinat în special la plata avanselor încheiate înnainte în timpul şi după răsboiul Tripolitan şi Balcanic. Micile împrumuturi anterior făcute sânt contopite, în actualul împrumut. 9 Dl. V. Iorga avocat—va ţinea în Aula Universităţei, în ziua de Duminecă 13 April, o conferinţă despre „ Goga redeşteptând Transilvania“. ® Teatrul Cinema Modern.—Astăzi Luni 31 Martie continuă reprezentarea,—atât la matineuri cât şi seara,a celui mai colosal film apărut până în prezent, ATCAJÎTIS, după celebra capo d’operă a nemuritorului scriitor Gerhard Hauptman. Casa Nordisk (Copenhaga) a sacrificat peste un milion juri, pentru montarea acestui grandios film, la care au luat parte 3500 artişti, buni înotători. In acest film se poate vedea în realitate scufundarea unui Transatlantic. Opera complectă cuprinde 7 mari acte și e în lungime de 4000 metri. In acest film debutează ca erou Omul fără brațe. ULTIMA oara împăratul Wilhelm în București — Nota Cercurilor Oficiale------ Accidentul de la Arpern. — Un aviator sare din aeroplan — împrumutul Turciei împăratul Wilhelm în București Viena. — „Neues Wiener Tagblatt“ spune ca în cercurile diplomatice se afirmă că împăratul Wilhelm ar vizita pe Suveranul României la înapoierea sa din Corfu. ♦ Corfu.—Trecând prin Budapesta, împăratul Wilhelm va face o nouă vizită împăratului Francisc Iosef. Archiducele Francisc * Ferdinand ar asista la această întrevedere. Accident mortal — Moartea lui Forest — Monte-Carlo.—Forest, bine cunoscut pentru lucrările sale asupra motoarelor cu explozie, a făcut azi încercarea unei luntre automobile. Barca „Gazelle“ s-a ciocnit însă cu violenţă de digul de aterisare şi din cauza comoţiunei Forest a sucombat de pe urmele unei embolii. Suveranii Rusiei la Livadia Italia.—Suveranii Rusiei cu Ţareviciul şi fiicele lor, au sosit după amiazi la Livadia, contra situaţiunei citind cazuri de participare directă a autorităţilor la boicotare şi cerînd pe baza tratatelor în vigoare încetarea acestei stări de lucruri. Groaznica nenoroccire din Aspern Aspern.—Aviatorul Bourlis voind să încerce un paraşut a sărit din aeroplanul aviatorului Lemonier de la o înălţime de 400 metri. Paraşutul n’a funcţionat şi Bourlis a căzut frângându-şi ambele picioare şi făcându şi răni interne. Aeroplanul pierzând echilibrul Lemmier a sărit și el din aparat rănindu-se grav. Aparatul a fost distrus. Boicotarea mărfurilor greceşti Constantinopol. — Boicotarea anti-greacă continuă în special în provincie cu aceiaşi violenţă. Negaţiunea greacă a remis acum în urma Porţii o notă prin care se plînge Atacul Albanezilor Atena.—Albanezii au ocupat satele situate între Premeti şi Leskoviki întrerupând comunicaţiile cu armata din Epirul Autonom Trupele au fost atacate şi silite a se retrage cu mari pierderi. Masacrele din Coritza Atena.—Presa greacă este unanimă a deplânge moartea notabililor Cutzovlahi din Coritza în cursul musafirelor de creştini de acolo. Presa declară însă că cei ce vor să se folosească de aceasta spre a semana discordie între Grecia și România pot fi siguri că nu vor atinge țelul urmărit. Banca Moldova Societ. Anonimă: capital 3000000 Varsat 2000000; rezerve 400000 închiriază în tezaurul ei pe timp de 3, 6 şi 12 luni compartimente de oţel de diferite dimensiuni pentru bijuterii, documente şi orice obiecte preţioase în schimbul unei chirii variind între 20 şi 40 lei anual. Tezaurul se poate vizita oricând. SS«* Itîlufă 0 pianină bună WC de ocazie. A se adresa pe inițialele M. S., str. Vasile Lupu No. 60. Intermediarii excluși. +1+ întristaţii: Lucia şi Titus Severin, Săftica şi Const. Drăgescu cu fiul lor Ticu, Paulina şi Georges Petrini, Ruxanda, Theodor şi Mitică Dania, Al. şi Ecaterina Obreja, Maria şi Clemansa Adam Ionescu, familia Cambureanu şi colonel Tocineanu, au durerea de a anunţa perderea iubitei lor mamă, bunică, mătuşă, cumnată Ecaterina Ionescu încetată din viaţă în ziua de 29 Martie 1914 şi înmormântată le 31 Martie, ora 10 a. m. în cimitirul Eternitatea din Iaşi. TEATRUL NAŢIONAL Marele turneu al companiei Dramatice Marioara Voiculescu va da 3 reprezentaţii serale şi 1 matineu Sâmbătă 3 Aprilie CAPOANA »Duiimea 27 Aprilie în matineu ora 2 jumătate HOŢUL Duminică 27 Aprilie ora’» «Cara ŞARLANUL I,(tui as Aprilie Când n’oi mai fi (Aprés moi) Biletele la agenția teatrală „Thalia“ Th. P. Maximovici. LABORATOR SPECIAL pentru analize medicale Drmi-1. SMEREAI — Iaşi Str. Banu No. 1 — se mută de la 23 Aprilie Str. Ştefan cel Mare No. 13 Analize de sânge pentru diagnosticul syphilisului (Sero reacţiunea Wasseman), febra tifoidă, malaria, anemia, etc. Analize de urină, lapte, spate, suc gastric, boale de stomach, Cytic diagnostic (lig. pleurale, peritoneale, vaginale, lig. cefalorachidian, etc.) analize de puroi, secreţiuni blenoragice, cercetarea microbului sifilisului în manifestaţiuni primare (ulcer sifilitic) şi secundare, (ulcer simplu) examenul părului, false membrane difterice, examenul anatomo-patologice de tumori și diverse secrețiuni patologice. BRADUL MOLDOVEI Mari depozite de CHERESTEA Strada UZINELOR No. 11 - 14 Asortat cu toate esenţele de lemn pentru construcţie şi tâmplărie. Societatea „Bradul Moldovei“ - IAŞI - D-torul Bazgan Str. Vovidenie No. 2 Consultațimi 25 p. m.