Mişcarea, iunie 1914 (Anul 6, nr. 119-142)

1914-06-01 / nr. 119

Ministrul rus Sassonow în Iaşi D-l Sasonov ministru de externe al Rusiei, însoţit de d. Diamandi ministrul nostru la Petersburg, d. Schil- Ijding director politic în ministerul de externe al Rusiei şi Gramaticescu secretar de legaţie, a sosit de afară în Unghenii-Ruşi unde a petrecut noaptea, iar astăzi dimineaţă a intrat în ţară, la orele 8.47. La Unghenii-Români d. Sassonow a fost întimpinat de d. P. Fântânaru prefectul judeţului Iaşi, d-l Mendellef consulul Rusiei la Iaşi, Aurel Vasiliu secretar de legaţie ataşat pe lângă persoana D-lui Sassonow pentru timpul cât va sta în ţară, precum şi de autorităţile locale. In gara Iaşi trenul special condus de d. inginer R. Niţescu inspectorul circumscripţiei de mişcare, a intrat la orele 9.30. Pe peron ministrul de externe al Rusiei a fost întimpinat de d-nii Gh. Gh. Mârzescu primarul oraşului, Gh. Săndulescu prefectul poliţiei, viceconsulul Rusiei, C Climescu epitrop al Casei Sf. Spiridon, Gr. Gr. Iamandi deputat, Iconom Tincoca protoereul judeţului, Stratan secretarul consulatului rus, etc. D. Sassonov s-a întreţinut câteva momente cu persoanele oficiale prezente, după care însoţit de d-nii Diamandi, Gh. Mârzescu şi Săndulescu, a vizitat Mitropolia, biserica Trei- Ierarchi unde a exprimat o vie admiraţie pentru acest minunat monument arhitectonic precum şi Universitatea. De la gară dl. Sassanov însoţit de G. Galaction defensor eclesiastic şi de ec. 1. Tincoca protoereul oraşului care şi-au făcut studiile teologice în Rusia, a vizitat biserica Sf. Neculai şi Trei-Erarchi. Dl. Sasanov a admirat în special, bogata architectură abisericei Trei-Erarchi, pe care a găsit-o un adevarat monument de artă. Au trecut apoi prin faţa Mitropoliei, Universitate etc. pănă la Rondul al II-lea de la Copou de unde s’au reîntors în oraş. Din cauza lipsei de timp dl. Sassonov a regretat de a nu fi putut vizita în amănunţimi instituţiunile din oraşul nostru. D-sa s’a interesat de aproape de starea oraşului, de instituţiile de cultură, rămânând încântat de poziţiunile frumoase ale împrejurimilor oraşului. Cu trenul de 10 şi 20 dl. Sasonov a plecat prin Paşcani spre Constanţa. La trenul obişnuit s-au ataşat un vagon special pentru dl. Sassonov, precum şi un vagon pentru personalul care-l însoţeşte pe d-sa. La bază a fost condus de d-nii Gh. Gh. Mârzescu, primarul oraşului, d-nii Gh. Săndulescu şi P. Fântânaru prefecţi, dl. Mendeleff consulul rus, personalul consulatului, C. Toma ajutor de primar etc. Înainte de plecarea trenului dl. Sassonov s’a întreţinut în mod afabil cu persoanele prezente iar despărţirea s’a făcut în termeni cordiali. ULTIME INFORMAŢII . In comunicarea d-lui Gh. Gh. Mârzescu primarul oraşului asupra lucrărilor pentru aducţiunea apei pe care am publicat-o ori, s’a strecurat o eroare de tipar care denaturează faptele. La capitolul „ Recepţia Provizorie“ în loc de data „1 Mai 1911“ a apărut „1 Mai 1914“. „ Această eroare de dată a putut fi remarcată de altfel şi de toţi căceia cari au urmărit cu atenţiune clara expunere făcută în chestia apei de cătră primarul oraşului. ♦ în ziua de 28 iunie se va face alegerea nouilor membri ai Camerei de Comerţ. * Balotagiile la Senat. — Astăzi se face alegerea de balotagiu pentru colegiul 1 de Senat. Sunt şi total cinci balotagii, şi anume :■ câte unul la Argeş, Dolj, R.Sarat, Tutova şi Vaslui. Partidele revizioniste susţin în această alegere pe d-nii B. Păltineanu cons. dem. la Arg°ş, 1. Th. Pleşea liberal la Dolj, M. Antonescu cons. dem. la R.Sarat, Gh. 11. Dimopol liberal la Tutova şi C. Radulescu-Motru cons. dem. la Vaslui. La colegiul al doilea de Senat au rămas două balotagii unul la Prahova şi altul la Romanaţi. La Prahova revizioniştii susţin candidatura d-lui M. Ştefănescu liberal şi la Romanaţi candidatura dlui T. I. Dăbuleanu liberal. Ministerul instrucţiunei publice a dispus înfiinţarea a 440 posturi de învăţători pentru noule şcoli rurale ce s’au înfiinţat prin noul budget. In ziua de 10 iunie începe examinarea elevilor de curs primar preparaţi în particular, care va ţinea până la 27 iunie. Examinarea se va face la şcoala Gh. Asachi şi la şcoala V. Adamachi. Luni vor începe examenele pentru obţinerea diplomei la seminarul „Veniamin Costache“. Comisiunea va lucra sub preşidenţia ec. Popescu-Mălăeşti. Un grup de studenţi ai facultăţei de ştiinţi vor pleca în escursiune în direcţia Iaşi- -Sculeni—Rădăuţi, pe malul Prutului. ♦ Primăria com. Iaşi a acordat în mod gratuit terenul necesar pentru construirea căzărmei regimentului 11 de roşiori, la Abator (Sf. loan). „ Din cercetările făcute s’ar deduce că moartea subită a locuitorului Gh. Jitariu găsit pe teritoriul moşiei Dumeşti, s’ar datori unei bătăi suferite de numitul locuitor, de la chelarul moşiei. Parchetul fiind sesizat a orânduit o anchetă. * Inundaţiile. — Ştiri sosite din judeţ anunţă că apele Prutului au început a creşte simţitor. In special pericolul cel mai mare îl prezintă Prutul în dreptul Scaenilor, unde apele au ajuns păniă în maluri. Apele vin mereu mari şi sunt foarte tulburi. Plutele cu cereale, care vin din Bucovina pentru preîntimpinarea oricăror pericole, au tras la maluri. Ape Jijiei au început din nou să reverse in părţile mai joase. De asemenea apele Bahluiului au început să amenirile cu inundaţia tărgului Podul Iloaei. Pretutindeni autorităţile au luat toate măsurile de precauţiune, pentru evitarea unui dezastru. S’au săpat şanţuri pentru scurgerea eventuală a apelor în caz de inundaţii, şi s’au întărit miturile mai slabe din dreptul satelar cu parapete şi diguri de piatră. Vilele locuitorilor in cursul nopţii sunt ridicate pe lacurile înalte pentru a nu fi surprinse de inundaţii, ca în rândul trecut. * Apele Nicolinei care inundase* * * ă mahalaua Frumoasa, s’au retras aproape definitiv. Pagubele cauzate sunt îndeajuns de mari. Numeroase case — majoritatea lor fiind făcute din vălătuci,—s’au daramat, iar grădinile de zarzavaturi stricate. In urma măsurilor luate de d. M. Tomida prim ajutor de primar, pericolele au fost înlăturate. S’au acordat şi ajutoare familiilor lipsite de strictul necesar. Dl. M Tomida a luat dispoziţia ca să se ridice cu aproape un metru malul drept al Nicolinei. ®ntlunitea lui Neculae loan. — La locuinţa sa din str. Ştefan cel Mare a încetat ieri din viaţă bătrânul Neculae loan, în etate de 88 de ani, tatăl amicului nostru d-l V. loan, proprietar. Defunctul a fost pe vremuri unul din cei mai reputaţi comercianţi din piaţa Iaşului, şi in această calitate a ocupat demnitatea de preşedinte al Camerei de comerţ din Iaşi; de asemenea a făcut parte, pe vremuri, din consiliul comunal al Iaşului, fiind decorat cu ordinele „Steaua României“ şi „Coroana României“. Neculae loan, care in anii din urmă, din cauza vârstei înaintate stetea retras, a fost unul din partizanii statornici ai partidului naţional-liberal, înmormântarea rămăşiţelor pământeşti se va face mâine Duminecă 1 iunie la ora 3 p. m. Transmitem condoleanţele noastre sincere întristatei familii. Protovinghelul Gr. Popa, stareţul Mânatirei Voronisd. Botoşani, a fost ridicat la rangul de arhimandrit de către I. P. S. Mitropolitul Moldovei. Cu începere de la toamnă se vor înfiinţa în toate comuiile rurale şcoli de adulţi. MIŞCAREA . Mâine încep examenele de capacitate ale elevelor absolvente a şcolii normale ,M. Sturza. Odată cu elevele vor depune examene şi un grup de 14 seminarişti. Cursurile şcolilor rurale vor lua sfârşit in ziua de 14 Iunie, iar la 17 iunie vor începe examenele de absolvire a elevilor de cl. V, în faţa unui delegat al ministerului instrucţiunii publice. Revizoratul şcolar a înaintat ministerului de instrucţiune o adresă prin care se cere înfiinţarea a 6 posturi noui de învăţători. Deasemenea s’a mai cerut înfiinţarea a 10 localuri de şcoli şi o grădină de copii. Toate acestea cu începere de la toamnă. * Concurs —Casa Şcoalelor a organizat un concurs de tragere la ţintă cu cartuşe de război între elevii şcolilor secundare din întreaga ţară. Fiecare şcoală va trimite câte un număr de maximum 20 de elevi dntre cei ce au obţinut menţiuni la aceste trageri. Se vor acorda următoarele premii: a) pe şcoli : pr. I 25 lei, pr. II 20 lei şi pr. III 15 lei ; b) în general : pr. I 50 lei, pr. II 2 a 80 lei, pr. III 3 a 20 lei; c) premiu de îmbărbătare 20 a 5 lei. Elevii vor beneficia la acest concurs şi de premiile ce le va acorda ministerul de război. Distribuirea acestor premii se va face cu o deosebită solemnitate. Cheltuiala de drum şi întreţinerea elevilor partcipatori la concurs se face pe socoteala Cassin şcoalelor. Moiul greco-Turc Schimb de note diplomatice Rechemarea ministrului turc din Athena. Trupe turceşti trec graniţa greacă. încordarea greco-turcă — Schimb de note — Atena. — Şase mari vapoare închiriate de guvern, transportă necontenit pe refugiaţi în insulele Egee. D. Venizelos, ministrul marinei şi amiralul Condurioti au inspectat cuirasatul Averoff. Toţi membrii opoziţiunii s'au întrunit şi au decis să sprijine guvernul în aceste momente de criză naţională. Atena.—Emoţiunea opiniunii publice creşte. Se cere cu indignare deplina satisfacţiune pentru asupririle comise de autorităţile turceşti contra grecilor din Tracia şi din Asia-Mică. Cu toate asigurările date de cătră Poartă şi desminţite, populaţia greacă continuă a părăsi Asia-Mică venind în Grecia într’o stare de plâns.* Atena. Exuvernul Elen a remis la Constantinopol o notă foarte energică cerând încetarea persecuţiunilor şi repararea pagubelor cauzate. Opinia publică viu întărţata cere de la guvern o acţiune imediată. Atena. — Guvernul în urma unei înţelegeri cu Banca Naţională şi cu comitetul Bursei a ordonat închiderea Bursei din Atena, cît timp situaţiunea va fi nesigură. * Constantinopol. — Se asigură din cea mai bună sursă diplomatică Greacă că ministru Greiia a declarat ori şi alaltaerioral Marelui Vizir că dacă Gupele neregulate turceşti împresoară Hivalis pătrund în oraş şi provoacă incidente deplorabile, raporturile Greco-Turce vor lua un caracter critic și primejdios. * Salonic.—Un ordin ur-gent al guvernului otoman face ca ministrul Turciei la Atena, Galib- Kemali să-și întrerupă turneul şi să se îmbarce refuzând de a primi ziariştii. Familia Imperială Rusă la Constanţa Pregătirile în oraş. Programul oficial al recepţiilor Pe lângă comunicările relatate, cu privire la pregătirile făcute pentru primirea Familiei Imperiale Ruse la Constanţa, mai adăugim următoarele: Defilarea trupelor se va face pe bulevardul din dreptul Casinoului, pentru care s’au ridicat tribune speciale. In piaţa Ovidiu s’a construit un uriaş arc de triumf; toate edificiile publice şi particulare au arborat drapele naţionale şi drapele ruseşti. Un salon special în forma unei biserici ruseşti a fost amenajat pentru ca în el să aibă Ioc dineul dat în onoarea Familiei Imperiale. * Următorul program oficial al recepţiunelor de onoare a fost placardat pe zidurile oraşului. Sosir pa împăratului şi împărătesei, însoţiţi de marele duce moştenitor şi marile ducese, în portul Constanţa, pe iachtul imperial «Standard». Pe cheiul de debarcare, o companie de infanterie cu drapel şi muzică, va da onorurile militare. Muzica va cânta imnul imperial. Salutul va fi dat de către o baterie de artilerie, pe platoul care dominează rada. Bastimentele vor fi sub marele pavoaz. Lângă garda de onoare se vor afla : generalul comandant al corpului V de armată, generalul comandant al dviziei a X-a, comandantul regimentului și comandantul batalionului din care face parte garda. Serviciul de onoare va fi făcut de către d-nul general de divizie adjutant Coandă, inspector al artileriei, contraamiral Eustaţiu, comandantul marinei militare, general de brigadă Bogdan, comandantul diviziei I de cavalerie, ataşaţi la persoana împăratului, şi d. Nanu, ministru plenipotenţiar, ataşat pe lângă împărăteasă, împăratul şi împărăteasa, precum şi Alteţele lor Imperiale vor fi primiţi de către Majestăţie Lor Regele şi Regina, înconjuraţi de Alteţele Lor Regale Principii şi Principesele României, la pavilionul construit pe cheiul de debarcare. Primarul oraşului Constanţa va prezintă pâinea şi sarea. Majestăţile Lor vor trece in revistă garda de onoare. Prezentarea înalţilor demnitari şi a autorităţilor superioare. După prezentare, Maijestăţile Lor şi Alteţele Lor imperiale şi Regale se vor duce la pavilionul M. S. Reginei, în timp ce persoanele cari au asistat la recepţie se vor îndrepta spre catedrală, împăratul şi M. S. Regele se vor duce la catedrală, în trăsură, însoţiţi de Alteţele Lor Regale Principii de România, precedate şi urmate de câte un escadron din regimentul de escortă regală. Comandantul corpului V de armată şi comandantul cavaleriei vor merge călare la cele două laturi ale trăsurei. Trupele vor fi înşirate pe tot parcursul. Tedeum oficiat de către S. S. Episcopul Dunării de Jos. Preumblare în pori. La ora 1, dejun de familie al Majestăţilor Lor şi Alteţelor Lor Imperiale şi Regale în pavilionul M. S. Reginei. La orele 4, ceai pe bordul vasului «Standard». La orele 6, revistă militară. La orele 8, prânz de gală. La orele 9, retragere cu muzică a corpului V de armată. »« Toţi d-nii miniştri au sosit astăzi la Constanţa, pentru ca împreună cu d. I. I. C. Brătianu primul ministru să salute pe înalţii oaspeţi.* Tot astăzi au mai sosit la Constanţa, consulii din Bucureşti, diferiţi ataşaţi, numeroşi membri ai parlamentului şi numeroşi ialfi demnitari. De asemenea au mai sosit d. general Iliescu secretar general al ministrului de război, însoţit de d-nii maior Sârbu şi căpitan Slăniceanu.* Curtea noastră regală va oferi daruri comemorative familiei imperiale din Petersburg. Astfel, între altele, A. S. R. Principesa Maria va oferi mai multe obiecte de ţesătorie şi cusuturi româneşti, parte lucrate de A. S., iar parte lucrate de şcoala de sericicultură din Capitală. Oaspeţi francezi la Bucureşti D-l Francois Carnot, fiul fostului preşedinte al republicei franceze Sădi Carnot, a sosit ieri la Bucureşti împreună cu d-na Fr. Carnot. D-l Franţois Carnot va rămânea câteva zile în Capitală pentru a studia arta noastră naţională. D-sa a vizitat ieri expoziţiunea «Casei Bisericelor», precum şi «Fondaţia Carol», în astă-seară oaspeţii francezi sunt invitaţii d-lui V. Antonescu ministrul justiţiei, iar mâine vor pleca în escursiune la Curtea de Argeş. Mişcare Diplomatică D-l G. Nastasievici ataşat cl. I la legaţiunea sârbă din Bucureşti, a fost numit vice-consul şi transferat la consulatul sârb din Constantinopol. D-l M. Cassidoat doctor în drept, a fost numit ataşat clasa 1 la consulatul sârb din Bucureşti, consulat I creat în ultimul timp din cauza relaţiunilor noastre comerciale cu Serbia. întristaţii : Ecaterina N. loan, Victor şi Natalia loan, Lucreţia loan, George şi Natalia loan cu fiic, Enacache şi Elena loan cu copiii, Stefan şi Natalia Gusti cu copii, Leonida şi Aglaia Gotoschi cu copii, Ana loan cu copii, Zasaria şi Elena loan cu copii, Elena loan precum şi Familiile Iamandi, Brâncoveanu, Simionescu şi Belloi au durere a antinţa pierderea iubitului lor soţ, tată, socru, bine, frate, cumnat, unchiu şi rudă NICOLAE IOAN în etate de 88 de ani fost Preşedinte Camerei de comerţ din Iaşi şi consilier comunal. Ofiţer al ordielor „Steaua României“ şi „Coroana României, încetat, din Viaţă în ziua de 30 Mii orele 4 p. m. la domiciliul dejunctului strada Ştefan cel Mare 15, înmormântarea va avea loc Duminică 1 Iunie orele 3 p. m. Doctor S.EIGHER, dentist, s a intrat în Piaţa Unirei .