Mişcarea, iulie 1914 (Anul 6, nr. 143-171)

1914-07-01 / nr. 143

m- «*. m» msctter.nl stare de vite, înjugaţi la carele muşcă- Ieşti, şi că oasele a mii de, ţărani români până astăzi încă înălbesc câmpiile Dobrogei şi ale Bulgariei! „O! fie-vă dar milă de dânşii, fie-vă milă de ţara noastră. „Or de ce nu se ridică dintre d-stră vre-un urmaş al vechilor domni Români, sau al companionilor de luptă ai lui Ştefan cel Mare şi ai lui Mihai Viteazul, ai lui Şerban Cantacuzino şi ai lui Grigore Ghica, şi el să ia, el să se pue în capul marei reforme, să ridice el steagul emancipărei ţăranilor Români, cum au făcut-o în Ungaria, urmaşii lui Zriny şi ai lui Batthany, în Prusia unul din cele mai strălucite nume ale aristocraţiei germane, Principele de Haidenberg, cum astăzi în Rusia sunt în capul reformei numele cele mai vechi ale boerimei moscovite! „O! dacă Dumnezeu şi-ar face milă cu această ţară, şi ar îmblânzi inimile cele împietrite. „O ! de ce nu am eloquenţa trebuitoare, pentru ca glasul meu să poată triumfa de ideile egoiste, de fiicele neîntemeiate, de interesele meschine, şi aşa să isbutim ca această mare şi naţională chestiune să te hotărască, nu prin lupte, nu prin majoritate, ci prin primirea tuturor, prin unanimitatea’ Parlamentului Român. —De s’ar face aceasta, ce mare şi frumoasă zi ar fi pentru România, ce glorie ar fi pentru clasele bogate şi inteligente ale ţarei, ce renume pentru Adunarea Legislativă, şi cât de sus am ridica naţiunea noastră în ochii Europei! „Şi din contra, ce ruşine, ce decadenţă pentru noi, când am dovedi străinilor că nu avem putinţa de a fi, de a ne ridica la înălţimea misiunei noastre, că în mâinile noastre era să întărim România, şi că noi am îngropat-o de vie! căci nenorociţi trei milioane de ţărani, nenorocită va fi şi ţara noastă, şi moartă va fi România, când în o asemenea dresaiune noi legiuitorii ei am da pilda strâmbătăţei şi a nelegiuirei! „Şi să nu credem Domnilor, că prin un vot al nostru am îneca pentru veci dreptul ţăranilor. Nu, Domnilor. Dreptatea nu piere; ca trupul lui Cristos ea se poate îngropa, dar întocmai ca şi Cristos, Dumnezeu, ea va reînvia ! „Şi înainte de a sfârşi, Domnule Preşedinte al Consiliului, întâiul consilier al tronului României, daţi-mi voe a vă adresa două cuvinte : a vă aduce aminte o mare, o solemnă făgăduinţă. Eram în Adunarea din Iaşi.- - Unirea ţărilor surori se proclamase de către alesul Naţiunei. In acea zi, în 11 Decembrie, d-voastră aţi zis la tribuna aceasta : totul pentru ţară şi nimic pentru noi. „Când d-voastră aţi zis aceste cuvinte cari au făcut să tresare milioane de inimi, d-voastră aţi contractat o mare datorie—aţi subscris o trată la adresa Ţârei. „Astăzi momentul plăţei a venit. Faceţi onoare subscrierei d-tră, apăraţi dar cauza ţăranilor ca o misiune ce vă vine de drept. Şi când veţi înfăţişa lui Alexandru I, votul Adunărei, înainte de a-i cere sancţiunea, vă aduceţi aminte de cuvintele ce odată cu proclamarea sa de Domn al Moldaviei I s’au adresat în numele Adunărei şi al Naţiunei ce-l punea pe tronul lui Ştefan cel Mare: O Doamne ! mare şi frumoasă îţi este misiunea. Convenţiunea din 7 / 19 August ne însemnează o epocă nouă şi Măria Ta eşti chemat să deschizi.—Fii dar omul epocei, fă ca legea să înlocuiască arbitrariul, fă ca legea să fie tare, iar Măria Ta ca Domn, bun, şi blând, fii bun mai ales pentru acei pentru cari mai toţi Domnii trecuţi au fost nepăsători sau răi. „Nu uita, că dacă cincizeci de deputaţi te-au ales Domn, însă ai să domneşti peste milioane de oameni; fă dar, ca Domnia Ta să fie cu totul de pace şi de dreptate, împacă pasiunile şi urele dintre noi; şi introdu în mijlocul’nostru strămoşeasca frăţie !“ Pe margeai de hetarte judecătoreşti! Sentinţa penala, No..... din...... la Tril».... Prin sus pomenita sentinţă penală, T. P. a fost condamnat, pe temeiul art. 309 al. 5, 165 şi 60 din c. p., la şase luni şi o zi închisoare corecţională pen- j tru furt. Furase, fiind sergent de noapte, dintr’o magazie descuiată, unde se de- j pozitase în butoaie deschise o cantitate de peşte sărat, cîteva kgr. din acea marfă. Condamnarea lui T. O. pentru acest fapt pe temeiul sus citatelor articole este susceptibilă de următoarele observări critice: I. Greșită Interpretare și apli- ] care a art. 309 al. 5. Al. 5 al art. 309 cuprinde o agravare a pedepsei ;[de la trei luni pină la doi ani] furtului, cînd furtul a fost sâvîrşit în următoarele situaţiuni reale : a) Cînd furtul a fost sâvîrşit într’oj casă locuită şi în timpul nopţii de că- tră o singură persoană ; b) Cind furtul a fost sâvîrşit într’o casă locuită, de cătră două sau mai multe persoane ; c) Cînd furtul a fost săvirşit în ihn - pul nopţii de cătră două sau mai multe persoane; ] Furtul de care e vorba a fost săvîrşit de P. T. singur în timpul nopţii, dar nu într’o casă locuită [o magazie descuiată], deci Trib. trebuia să facă aplicarea art. 308 [pedeapsa de la cincisprezece zile pănă la doi ani]. II. Greşita interpretare şi aplicare a art. 165. Agravarea pedepsei prevăzută de acest articol se referă la acei funcţionari, cari vor fi participat la acele crime sau la acele delicte [altele decit cele enumărate in cap. II c. pen. privitor la crimele şi delictele comise de funcţionarii publici în exerciţiul funcţiunii lor] a căror privighere sau înfrînare era pusă asupră-le. T. P., nefiind coautor, ci simplu autor, nu era posibil de agravarea prevăzută in sus amintitul articol. III. Violarea art. 60 c. pers. a) In ipoteza cînd s’ar fi aplicat numai art. 308, nefâcîndu-se, deci, și aplicarea art. 165, Trib. trebuia să coboare pedeapsa subt minimum prevăzut de acest articol [cincisprezece zile]; b) In ipoteza când art. 309 al. 5 ar fi bine aplicat, nefâcându-se iarăși și aplicarea art. 165, Trib. trebuia să coboare pedeapsa subt minimum prevăzut de acest articol [trei luni] ; c) In ipoteza când s’ar fi aplicat art. 308 și când aplicarea art. 165 ar fi bine făcută ; și tot așa ; d) In ipoteza când și art. 309 al. 5 și art. 165 ar fi bine aplicate , Trib. trebuia sa coboare pedeapsa subt minimum general de cincisprezece zile, căci pedepsele variabile prevăzute de art. 308 şi 309 al. 5, prin aplicarea concomitantă şi art. 165, au fost transformate în pedeapsă fixă [doi ani] şi în cazul pedepselor fixe sistemul nostru jurisprudenţial este hotărât. [Cas. II, 2697, 30 Septembrie 1909. 1$a\k Stmc-TtoMow j Ie mijlocul munţilor Orbu şi Puff Sexemal 1 hme-Se$lemele i Jkpe minerale eficace în boalele de stomac, intestine, artri- 1 tism, piatră la ficat, diabet, căi urinare, etc. Hidroterapîe ■, 13 ăl minerale sărate şi refugii,a-1 te şi băi de acid carbonic ca la Nauheim în hotelul Racoviţa. JLer comprimat, Inhalaţie, JPulverizaţie, (Instalaţie ca cea din Reichenhall). Hilectroterapie: Medici specialişti din Bucureşti Hoteluri]P Racoviţă, JPui, Cerbu, Zimbru, | __, ^ Dobru, etc., şi numeroase vile particulare I şi locuinţe în satul nou. Teatru. Cazinou (Săli de Jocuri) Iscumimi şi sporturi |I REŢINERI RECAMESE ADMINISTRAŢIA BUCUREŞTI Strada Stavropoleos, 5 In timpul sezonului la Slănic In gara Tg.-Ocna stau în permanenţă trăsuri, autobuze şi automobile cari parcurg distanța până în Slănic în jumătate oră. MIŞCAREA dr. Tudor la disp. III pe tot timpul concediului acestuia din urmă. Pepinierele de viţe algeriene altoite Olge Gustave Kicolina-Iaşi Oficer Meritului Agricol Singur reprezentant şi Depositar a Marelor Pepeniere Fenouil (Algeria). PRODUCŢIE ANUALA 8.000.000 viţe altoite Pentru sezonul prezent, ofer d lor Podgoreni, Sulfat de Cupru marca englezii calitatea extra-superioară cu prețuri cele mai convenabile ca oriunde — Pluguri pentru arat vite — Marca franceză renumită Toate comenzile se vor adresa D-lui: OTGE GUSTAVE—NICOLINA-IAŞI Catalogul gratis la cerere B. 997 ; Cas. II, 345, 1 Februar 1910, B. 228; Cas. II, 1898, 1 Iunie 1910, B.1971]. I C. T. « VACANTA JUDICIARA. — De mâine secţiile Curţii de apel şi ale tribunalelor întră în vacanţă, epocă în care vor funcţiona următorii magistraţi: Curtea de apel.— T. Consilier C. N. jr . Buzdugan, în intervalul de la 1—14 Iu-1ulie inclusiv. I D. consilier D. Antonescu, în interval Iul de la 15—31 Iulie inclusiv. D-nii consilieri Em. Cernătescu şi Dimitrie Grigorovici, în intervalul de la 1 — 31 August inclusiv. Tribunalul.—Ca preşedinte : D. Adam T. Bercea, preşedintele secţiei II, în intervalul de la 1—25 Iulie inclusiv. D. Grigore Resim, preşedintele secţiei I III, în intervalul de la 26 Iulie—14 Au- I gust inclusiv. D. prim-preşedinte Laurenţiu Pilat, în I intervalul de la 15—31 August inclusiv. Ca judecător : D. judecător Hipolit. Mârzescu, în intervalul de la 1—12 Iulie , inclusiv. ! D. judecător D. Lupu, în intervalul de la 13 — 25 Iulie—7 August inclusiv. ! D. judecător Haralamb Grigoriu, inintervalul de la 26 Iulie — 7 August inclusiv. D. Aurel Căpăţină, în intervalul de la 8 9—20 August inclusiv. ! D. judecător Alfred Winkler, în intervalul de la 15—31 August inclusiv. ® Examene «le capacitate. — Ministerul instrucţiune! publice aduce la cunoştinţa generală că cu începere de la 1 Octombrie a. c. se vor ţine în lo-1 ! calul universităţii din Bucureşti, exame- j| i ne!e de capacitate pentru profesoare şi la maestre in învăţământul secundar, în ordinea următoare : La 1 Octombrie a. c.: limba română, limba şi literatura franceză, limba latină, filozofie, pedagogie, educaţie, comptabilitatea, aritmetica comercială, birou comercial, drept comercial şi economie politică. La 1 Noembrie a. c.: limba română, limba germană, filozofia, pedagogia şi educaţia. La 1 Decembrie a. c. : limba română cu istoria şi istoria artelor, geografia şi instrucţia civică. Cererile de înscriere la aceste examene vor fi adresate până la 1 Septembrie 1914, cel mai târziu. ♦ Prefectura judeţului Iaşi a raportat ministerului de interne că în com. Hermeziu, Prutul s-a revărsat pe şes. Deasemenea şi pe teritoriile comunelor: Holboca, Tomeşti, Costuleni, Prisăcani şi Ţuţora, unde apa a distrus fâneţele şi semănăturile de pe şes. Pe teritoriul comunelor Ţigănuşi şi Ungheni, apa s’a retras. Comuna Sculeni a fost şi ea ameninţată să fie inundată de Prut. D. V. Morţun, ministru de interne, va pleca în concediu pe timp de o lună. a D. Em. Costinescu, ministru de finanţe, a plecat la Govora, in virtutea unui concediu de 20 zile. Comisiunea Senatului şi-a ataşat pe lângă dânsa, pe d-l C. A. Anghelescu, bibliotecarul Senatului. * Grădina „Traian". — Program nou cuprinzând : „Exilat în Siberia“, film danez de mare artă şi extraordinară montare. Peripeţii zguduitoare.— Arestări. Condamnări, Deportare în Siberia.—Moartea condamnatului. — Fiica răsbunătoare.—O idilă.—La balul guvernatorului.—Răzbunarea fatală, etc. Mai sunt cuprinse în noul program : Tândală șef de birou, comedie.—Cel mai nou număr din Eclair-Journal.—Golful I Rajos, călătorii. —Caloriferul lui Jack, comedie, etc. — Alegerile parţiale. „Monitorul . Oficial“ publică azi decretele prin care se fixează pentru 24 iulie alegerile parţiale precum urmează : 1 Colegiul 1 de Cameră : 1 Ilfov, pentru 3 locuri rămase vacante prin optarea d-lor Al. Marghiloman, ales senator la Teleorman, N. Filipescu ,ales senator la Brăila, și prin moartea regretatului I. G. Saita; Ialomiţa pentru un loc rămas vacant prin optarea d-lui Marghiloman, Colegiul N. Roman, pentru un loc ră- mas vacant prin optarea d-lui V. Gh. Mortzun pentru locul de deputat de DînaIboviţa. Colegiul II Senat. Fălciu, pentru un loc rămas vacant prin optarea domnului Porumbaru pentru locul de la colegiul I. ® Consiliul comunal al oraşului a fost convocat pentru Mercuri 2 Iulie ora 4 p. m la ordinea zilei fiind mai multe chestiuni. ® Dl. dr. Iamandi va ţine locul d-lui la Şcoala Super, de Arte şi Meserii din Iaşi. Rezultatul anului şcolar 1913 1914 al Şcoalei Superioare . Din 115 elevi înscrişi în cei patru ani şcolari din care 81 interni şi 34 externi, au promovat la finele anului: interni 69, externi 18, promovaţi: 87, repetenţi, 7 int. 5, ext. 2, retraşi, neprezentaţi, eliminaţi şi amintaţi 21, 7 int. 14 ext. Din clasa IV şcolară, promovaţii, trec în anii de aplicaţie (doi ani). A trecut un număr de 9 promovaţi din internii statului1 idem 3 promovaţi din internii judeţelor, 12 elevi in Anul I aplic. Rezultatul anului şcolar al Ateliere-1 lor de Aplicaţie: In anul I sunt 12 e-1 levi cari trec acum în anul II. Din a-f nu! II absolvesc acum 11 cu „Certificate de absolvire“ cari sunt următorii : Alejxandru I. Petru lăcătuş, Cordun Petru, | tîmplar, Lascar Constantin, lăcătuş, A. Lungu, turnător, Mihailescu Isidor, lăscătuş, Vasiliu Gh. tîmplar, Zarojanu 1.1 ferar, Cristian Const. ferar, Zahărescu C. ferar, Mazilu Neculai, rotar, Porfirea-Inu Ion ferar. Locuri vacante pentru burse de stat pe 1914-1517 concursul la şcoală. Idem la judeţe 12 con. la judeţe. Idem de solvenţi cu 500 lei pe an 1 con. la şcoală. Idem de externi 16. UatrotMsî Batalionului 4 Vt-j nători. Eri s’a sărbătorit cu deosebită solemnitate patronul batalionului 4 vâ-1 nători, dimineaţa la orele 10 jum. un tedeum s’a oficiat în curtea căzăcinei în faţa întregei trupe, în frunte cu toţi d-nii ofiţeri şi dl. comandant al lat. Colonel Leca. După oficiarea serviciului religios economul Const. Roşescu, confesorul garnizoanei, a ţinut o frumoasă cuvîntare arătând virtuţile apostolilor Petru şi Paivel şi mai ales credinţa în puterea şi triumful adevărului, pentru care ei au f luptat piuă la martiriu, această virtute] conchidea-sa, treime să ne insufleţeas- că şi pe noi în urmărirea dreptelor noas- tre năzuinţi fiind siguri de triumf. Ministerul de instrucţiune a apro- bat pentru ultima oară a depune exa- menul de definitivat in 1915, d-nei Eli- sabeta Bănulescu învăţătoare la şcoala din corn. Chişcăreni-Şipote. ♦ O ploaie torenţială Însoţită de grin-1 dină a căzut pe moşia Frăsuleni proprie-] tatea d-lui D. Tăcu, stricând grâul pe o întindere de 58 fălci şi mazăre 25 fălci. f Pagubele se urcă la suma de 21.00 lei. Cu începere de la 1 Octombrie va funcţiona la şcoala din Slobozia-Ciurea încă un post de învăţător retribuit cu 120 lei lunar. Băetanul Gh. Florea în etate de 18 ani din Cucuteni pe când se scalda ieri într’un iaz şi neştiind să înoate s’a înecat. Cadavrul a fost pescuit. S’a autorizat înmormântarea. ® D-na Maria Gh. Borş învăţătoare la şcoala din com. Focuri a fost transferată după cerere la şcoala din Rachova, jud. Bacău. ® Locuitorul Petre Brăileanu din comn. Focuri, pe când pescuia eri în apa Jijiei, fiind apucat de epilepsie a căzut în apă şi s’a înecat. Cadavrul a fost pescuit. Nefiind bănueli s’a autorizat înmormântarea. ® Ministerul de instrucţiune a dispus înfiinţarea unui post urban în Iaşi, cu începere de la 1 Octombrie. ® Astăzi la ora 3 p. m. va avea loc la prefectura de judeţ o consfătuire a consilierilor judeţieni sub preşidenţia d-lui Petre Fântânaru prefectul judeţului. * D. H. Alexandrescu funcţionar la vama Iaşi a f fost mutat la vama Hârşova. * Ec. I. Ţrncoca protoereul judeţului obţinând un concediu de o lună de zile, afacerile protoeriei vor fi girate de diaconul Savulescu sub protoereu. Eri s’a serbat cu o deosebită solemnitate, hramul mânăstirei Cetăţia. A luat parte un public numeros din Iaşi. „ Domnişoara Constanţa Teodoru, fiica regretatului D. A. Teodoru, fost secretar general al ministerului de instrucţie, a obţinut, magna cum laudae, licenţa în litere, specialitatea franceză, la facultatea de litere din Bucureşti. JD-1 Virgil Holban şi-a dat demisia din postul de informator de pe lângă „Bursa“ de Iaşi, pendinte de Camera de comerţ. Mercuri 2 iulie ora 4 p. m. Consiliul comunal al oraşului a fost convocat intr’o şedinţăextraodinară, La ordinea zilei fiind următoarele chestiuni: a) Credite, b) Scufiri şi reduceri de taxe c) Cedarea unui teren pentru construirea unei cazarme Regimentului 53 infanterie etc. “ UN APEL:„Societatea Ortodoxă“ a lansat următorul apel: Comitetele parohale reunite ale Societăţii ortodoxe naţionale a femeilor române, secţia Iaşi, în dorinţa de a contribui la ridicarea şi înlesnirea păturii sărace şi inculte din mahalaua Ţicăului, lucrează pentru înfiinţarea unei grădini de copii, a unei şcoli de adulţi şi a unei biblioteci populare pentru această regiune a oraşului. Comisia însărcinată cu organizarea bibliotecii populare se adresează prin aceasta persoanelor cu dor de binele societăţii şi le roagă să doneze pentru această bibliotecă orice carte ar crede că poate folosi pentu luminarea şi buna îndrumare a celor neştiutori. Cărţi cu cuprins moral, de istoria şi literatura neamului, de ştiinţă popularizată, de igienă şi medicină populară, cărţi referitoare la agricultură, grădinărie, industrie casnică, meşteşuguri, gospodărie vor servi la alcătuirea acestei biblioteci. Persoanele cari doresc să doneze astfel de cărţi, sânt rugate să le trimită la una din următoarele persoane: Pr. Roşescu, paroh bis. Sf. Atanasie Dna Maria C. Cerchez, str. Carol D-na Laura Zaharia, Buna-Vestire 1. îs Pentru sezonul viligiatirei administraţia ziarului face abonamente lunare, cu 1 leu 50 pentru ţară şi 3 lei pentru străinătate. Rugăm pe toţi abonaţii noştri cari pleacă în vitigiatură să ne comunice din timp adresele spre a li se servi ziarul cu regularitate. Primăierie sistematica Se lucrează vase de orice dimensiuni. Materialul e uscat. Execuţie conştiincioasă. Preţurile convenabile. Se acordă credite. A se adresa : Inginer Leon Brill la fabrica «Carmen Sylva», strada Nicolina 88, Iaşi. t *