Mişcarea, octombrie 1914 (Anul 6, nr. 224-249)

1914-10-01 / nr. 224

Ultima or Moartea regelui şi Statele din Balcani Buc. Ştirea despre moartea Regelui Carol a produs în toate statele balcanice o ademea impresiune. La Belgrad ca şi la Sofia, la Constantinopol ca şi la Atena, toată presa deplânse moartea gloriosului Rege. La Athena oficiosul „Pairis“ a apărut în doliu. Ruşii goniţi din Galiţia şi Transilvania Buc.Telegrame sosite la Bucureşti din Pesta şi Viena anunţă complecta retragere a ruşilor din Galiţia. Ruşii au renunţat la asediarea Premisului şi se află în plină retragere ; toate încercările lor de a rezista au fost respinse. Un mare număr de prizonieri ruşi au fost făcut la Sierewa — Wlazim. Trupele austriace continuă urmărirea şi isgonirea trpelor ruseşti. * Năvălirea ruşilor in Ungaria a fost deasemenea respinsă, şi ea poate fi considerată ca terminată. Forţele ruseşti se retrag peste dropiile Crişului, părăsind Carpaţii, nici un prilej de conflict. Sântem încredinţaţi că veţi binevoi a da ordine similare. celei Viena.—Comunicat dat de Legaţiunea FLustro Ungară cu rugămintea de publicare: Ofensiva noastră repede spre San a degajat fortăreaţa Przamysl de incunjurarea inimicului. Trupele noastre intră in fortăreaţă. Pretutindeni unde ruşii au rezistat au fost atacaţi şi bătuţi. Prizonieri foarte numeroşi au căzut in mânile noastre in cursul fugei trupelor ruseşti spre trecătorii Sieniava şi Levsk. * Urmărirea trupelor ruseşti bătute în Ungaria continuă. Numeroş prizonieri se fac prin păduri unde trupele noastre aduna mult material de război, părăsit de grupaţiunea ruşilor în Ungaria s’a încheiat printr’un fiasco complect. Se apreciază cu multă recunoştinţă rolul pe care fortăreaţa Przemisl ia jucat in cursul operaţiunilor, ea a izbutit conform misiunei ce primise să atragă mari forţe inimice ale căror csalturi au fost respinse cu pierderi enorme pentru inimic. Consecinţa a fost că ruşii au trebuit să renunţe la asediul cetăţei şi să se retragă in grabă spre est aşa că fortăreaţa s’a achitat in chip strălucit desarcina ce i se încredinţase. Evenmentele din Albania — Protestul lui Eşad-Paşa — Atena.- Fşad-Paşa ales preşedinte al guvernului şi comandantul şef al Albaniei a atras atenţia guvernului Epirot autonom asupra ocupărei provisorie a oraşului Berat de câţiva autonomişti şi a solicitat concursul guvernului Epirot pentru a împiedica pe viitor asemenea mişcări. D-l Carapanos ministru de externe al guvernului Epirot a trecut întradevăr linia de demarcaţiune dar în urma unui atac al tiipului opus, ordinul s’a transmis imediat să se retragă la post, dar din nenorocire un nou atac al albanezilor a avut loc contra unei populaţiuni inofensive incendiind satele creştine din jurul Beraiului. Sunt sigur că veţi pedepsi pe vinovaţii de aceste vandalisme în interesul bunelor reia ţintii de vecinătate ce voim a păstră. Până atunci luam toate măsurile ca trupele Epirote retrase pe primele lor posiţiuni să nu dea ie elfr In Constantinopole. Ziarul religios turc „Sebil Uresad“ (Drum drept) care apare aci publică traducerea proclamaţiunei în arăbeşte distribuția soldaţilor musulmani în Marok, Algeria şi Tunisia. ralului Auflenberg Viena. In paratul Francisco Iosif a adresat următoarea scrisoare autografa generalului Auffenberg. Dacă am avut fercirea sa va exprim recunoştinţa mea particulară pentru atitudinea victorioasă a celei de a patra armate lângă Zamose şi Komarow şi să relevez intervenția dv. foarte eficace în luptele de lângă Ravarusca și Megierow, regret mult că starea sanației voas Funerariile Regelui Carol Buc. Toate trenurile care sosesc în Capitala aduc o afluenţă enormă de lume venită să asiste la ceremonia înmormîntărei Regelui. Capitala învăluită în negru are un aspect maiestuos. Pănâ în momentul cînd vă telefonez nu s’a întocmit încă programul înmormîntărei. Rămăşiţele Regelui vor fi înmormîntate la Curtea de Argeş între monumentul lui Neagoe Basarab şi cel al lui Radu de la Afumaţi. * Imparaţii Rusiei, Germaniei, Austriei, toţi Suveranii şi şefii statelor europene au adresat telegrame de condoleanţe Reginei Văduve Elisabeta precum şi MM. II. Regelui Ferdinand şi Reginei Maria. * — In ziua în ziua înmormânta’ei Regele,i Carol toate magasiile, pieţile publice şi localurile publice vor fi închise. — De mâine vor începe circulaţia trenurilor spre Curtea de* Argeş cu o reducere de 50 la sută. — Toate autorităţile şi ministerele au fost închise până Vineri. — In ziua înmormântării toţi veteranii vor purta gradele ce le au avut in râscoiul de la 1877. — La Palatul Regal esteun pelerinaj de neaescris. O lume enormă aşteaptă rândul să poatăvedea Corpul neînsufleţit al Regelui Carol. Circulaţia între Falat şi Teatrul Naţional este oprită. — Dl. I. Procopiu preşidintele sindicatatului Ziariştilor a trimis o telegramă de condoleanţe Reginei* Văduve care este presidenta de onoare a sindicatului. re va inpune datoria \rnii în urmărirea celor unui menajament prelungit. In consecinţă vă pun în posiţiune supranumerară resprimânduvă satisfacţiunea mea şi reservindumă să vă redem. îi Bucureşti. Legaţiunea Belgiei din Bucureşti a trăpus ziarelor o scrisoare prin care aduce la cunoştinţă că oraşul Bruxelles este ameninţat de foame. Armata germană după ce a răpit o mare parte din rezerve şi proviziuni, o lasă acum să moară de foame. Aceliaşi informatiuni arată MIŞCAREA &W Douaconmnicate franceze Paris.— Comunicat oficial din 11 | 10 a. c. 23. Aici o faptă nouă , de semnalat esceptând luarea unui drapel inamic lângă Lassigni. Impresiunea zilei de astăzi este satisfăcătoare. * Bordeaux.— Oficial 11 | 10 Ziua de astăzi a fost relativ calmă pe cea mai mare parte a frontului mai ales din pricina ceţei întinse care făcea cu neputinţă utilizarea artileriei. Totuşi inamicul a încercat în patru rânduri diferite violente atacuri în regiunea înpădurită dintre Apermont şi Meusa. Câteva tranşee au fost ocupate de inamic dar recucerite de noi şi aceasta de mai multe ori în sir şi în regiunea Bassel la est de Aras şi Hazenbrouck. Armata Belgiană întreagă a putut părăsi Anversul după ce a distruns aprovizionările oraşului. * Paris. Mai multe avioane franceze auto-germane care au bombardat Parisul. O profeţie a lui Bebe Buc. La Odessa se face mult caz de o profeţie a fostuluiui şef al socialiştilor germani A. Babel care a spus în 1900 că dacă Germania va porni un război ea nu va reputa izbânzi. Acest război va fi o luptă disperată în care nimeni nu va învinge. A. Bebel avea convingerea că Germania având adversari pe Anglia, Franţa şi Rusia nu va putea eşi victorioasă. Ofensiva Austriacă Buc.—O telegamă dia Wiens anunţat că ofensiva austriacă a înjuns până la râul Sau. Fortăreaţa Psemisl a fost desbracată după lupte înverşunate. Oraşul Iroslav este stăpânit de austriaci. Toate încercările ■. . . ^ ' ] ruşilor de a trece Vistula a fost abia este aceiaşi. f respinse. Comunicat oficial din Bedin Berlin—Marele stat major dă următorul comunicat cu data de i Octombrie seara: La vest de Lille am bătut la io Octombrie cu totul o divizie de cavalerie franceză iar lângă Hazeroucq. O altă divizie de cavalerie franceză a avut perderi mari. Lupta pe frontul de vest n’a adus până acum nici un resultat decisiv. * In Polonia meridională avangarda armatei noastre a ajuns Vistula lingă Grotes situat la sud de Varșovia. 2000 oameni din corpul 2 Siberian au căzut.* Știrile oficiale rusești despre o mare victorie rusă lîngă Augustowo și Surwalcki sunt născociri. Valoarea ştirilor oficiale ruse se poate deduce din faptul că asupra importantelor înfrîngeri de lângă Tanenberg şi Islmburg comunicaţiunile ruseşti nau publicat nimic. (Wolf bureau) Căderea Anversului — Alte amănunte — Bucureşti.—In privinţa căderei Anversului se anunţă că Germanii primind mari întăriri din Bruxelles şi folosindu-se de o ceaţă deasă, au trecut nul Heide. Belgienii au îndreptat tirul lor distrugător asupra trupelor germane cari au suferit foarte mult. Toată ziua de Marţi spre Mercuri s’a dat o luptă aprigă. Belgienii din formidabilele lor posiţiuni au bombardat podul improvizat de germani cari în cele din urmă au reuşit să aşeze tunurile mari şi au silit trupele belgiene să se retragă luînd puternica cetate. Marţi după amiază bombardarea a continuat cu multă furie pe tot frontul. Mase enorme de luptători au fost secerate de mitraliere şi şrapnele. In cele din urmă germanii cu mari perderi au trecut fluviul distrugând întăriturile belgiene. înainte de a se retrage, belgienii au dat foc depositelor de petrol, de muniţii şi de aprovizionare. In timpul bombardărei, au fost uciși 100 de locuitori. Orașul nu a suferit mari stricăciuni. Eu am sat rus distrus fie germani Buc.—Un comunicat oficial din Petrograd anunţă că la 26 Septembrie s’au semnalat în Marea Baltică mai multe submarine germane, cari în aceiaşi zi au atacat crucişătorul amiral Malkarov, care supraveghea o barcă suspectă sub pavilion olandez. Submarinele inamice au lansat torpile, dar cuirasatul a scapat neatins. La 28 Septembrie orele 2 p. m. submarinele germane, auatacat din nou crucişătoarele de la intrarea în Marea Baltică. Deşi crucişătoarele au deschis focul la timp, un submarin a reușit să arunce torpile asupra vasului Palada. Crucişătorul împreună cu întreg echipajul s’au scufundat. Lupta de la Psemisl Buc. Asupra ruperei blocului ceîând Pszemischi, se telegrafiază din Viena că trupele ruseşti n’au putut înainta de cît pănă la obstacolele de sîrmă şi şanţurile lucrărilor exterioare. Fortăreaţa avea aspectul unui vulcan în erupţie, împrăştiind moartea în rîndurile ruseşti. Terenul minat a exploadat şi detaşamentele ruseşti au fost aruncate în aer. In asalturile de la 7 şi 9 octombrie, ruşii au avut 40.000 morţi şi râniţi. Bombe deasupra Parisului Buc. —Un comunicat fasneez cu data de 11 Oct. a. c. arată că două aeroplane „Taube“ au sburat deasupra Parisului aruncînd douăzeci de bombe în diferite cartiere. Sunt trei morţi şî 14 râniţi. Pagubele mai însemnate sunt în străzile St. Antoine şi Lafayette. NUMIRE Buc. Dl. Nedelcu directorul serviciului din ministerul de justiție a fost numit secretar general la acest departament în locul d-lui C. Antoniade care a fost numit din nou președinte la tribunalul de Ilfov. Știri fici sursa Ruseasca Petrograd.—Bomba pe care aeroplanul german a aruncato asupra catedralei Notre-Dame din Paris era o bombă incendiată și un incendiu a isbucnit in podul catedralei. * Ziarele din Paris spun că nu e de mare inportanță strategica pentru germani căderea inversului căci dat fiind neutralitatea Olandei şi dominaţiunea flotei engleze, armata belgiană păstrează libertatea ei de acţiune. Trupele anglo-belgiene, Regele şi Regina Belgiei au sosit la Oslanda. * Lordul Haidan a declarat public că Anglia va peri mai degrabă decât să admită anexarea Belgiei şi Olandei de Germania şi înfrîngerea Franţei şi Rusiei. IOAN GRANTAȘ AVOCAT: 27 Str. PĂCURARI 27