Mişcarea, noiembrie 1914 (Anul 6, nr. 250-273)

1914-11-01 / nr. 250

Consiliu extraordinar la Bobin Petrograd. Agenţia Reuter crede a şti ca succesele militare ale ruşilor au produs o teribilă impresie asupra Împăratului Wilhelm care a, convocat un consiliu extraordinar. Anglia n'a vrut pastel ca Turcia Londra. La deschiderea parlamentului Regele George în discursul tronului a zis: Răsboiul Anglo-Turc pe care Anglia nu la voit, nu este de fel îndreptat contra islamului sau lamei musulmane. Acordul partidelor politice din Bulgaria Sofia.—Ziarul oficios „Narodni Prava“ vorb 1ind de curentele care circulă printre partidele politice bulgare pentru anumite grupe de beligeranţi relevă că cea mai desăvârşită unanimitate domneşte între toate partidele asupra unui singur punct şi anume că principala condiţiune pentru participarea activă a Bulgariei în favoarea vreunuia din beligeranţi este garantarea complectă a realizării idealurilor naţionale bulgare. Toate partidele sunt de acord cu acel grup de puteri care aprobă dinainte realizarea idealurilor naţionale ale poporului bulgar, Balcanicii şi Londra.—Un articol de fond al ziarului «Times» zice : Cele hotărâte de balcanici sunt de un mare interes pentru aliaţi, care doresc ca balcanicii să fie mulţumiţi să se prospereze, iar popoarele balcanice atât de greu încercate, să recapete in lume poziţiunea pe care o avea înainte de cucerirea turcească. Deci ţinta aliaţilor e de acord cu interesele permanente ale popoarelor balcanice şi diplomaţia engleză, franceză şi rusă treime să aducă neîntârziat la îndeplinire acest fapt mult folositor. (Reuter). Scufundarea unui torpilor englez de către germani Londra. — Amiralitatea engleză anunţă că iicul torpilor englez „Niger" a fost torpilat și scufundat în dreptul portului Douvres, de un submarin. Majoritatea echipagiului a fost salvat. (Reuter) •* Berlin.—77 oameni din echipagiul canonierei „Niger“, scufundată de germani, au scapat. Contra-ofensivă germană — Comunicat francez — Paris.—Inamicul a continuatîn tot cursul zilei sforţările sale începute ieri dar fără vreun rezultat nou. A dat un contra atac contra localităţei Lombaeride dar a fost respins. A făcut mari sforţări ca din Dixmunde să treacă pe malul stâng al cananuuui Yser dar n’a reuşit. Pe restul frontului nimic nou. O demisie în partidul conservator Boc.—D. M. Deşliu, deputat de Dâmboviţa şi unul din membrii fruntaşi ai partidului conservator, şi-a dat demisiunea din acest partid. Moartea d-nei Delbrueck Londra. — Soţia ministrului de interne Delbrueck, a murit. Manifestaţiile turcilor pentru Austro - Germani Constantinopole. Legaţiunea greciei desminte categoric sionul răspindit din isvor englez că ministrul greciei ar părăsi de asemenea un curind constantinopole cu personalul legaţiunei. O man importantă este atribuită festivalelor ulemilelor din Nedief căci după aceste festivale toţi Chiţii, deci toţi persanii, şi ceilalţi musulmani din asia trebue să participe la resboiu. Un meeting monstru se pregăteşte aci cu participarea persanilor şi arabilor. Se va manifesta în favoarea austro-ungariei şi germaniei. Prizonieri austrieci în Serbia Niş. — Ieri au sosit la Niş aproape 2000 prizonieri austriaci veniţi din Smederevo, unde au fost făcuţi prizonieri. Printre ei erau 8 ofiţeri dintre cari un colonel rănit care a fost dus la spital. Multă lume asistă la sosirea prizonierilor cari n’au fost întîmpinaţi cu strigăte ostile dar mai mult cu milă, căci păreau absolut epuizaţi. Tripla-Inţelegere Ororile Sârbilor Viena. — Sârbii retrâgîndu-se pradă şi incendiază propriile lor sate. Aşa satul Krupania a fost aflat de noi cu totul despopulat şi incendiat, la Lozniţa de asemenea trupele noastre au avut multă greutate să găsească foc de culoare în sat, MIŞCAREA Retragerea austrogermanilor Berlin.Cu privire la situaţia de pe câmpul de luptă oriental, expertul utilitar al ziarului „Berner Bund" declară că retragerea strategică a austrogermanilor poate fi socotită ca reuşită pe deplin. * „Berliner Tagblat“ spune că din nou doi aviatori germani au fost observaţi deasupra coastei angliei unul arburat peste Slerness celalalt peste BUrwish. Englezii au tras fără rezultat asupra aviatorilor. Bursa streina Berdeim. — Renta franceză 727,73— renta spaniolă 80 — renta egipteană 85—renta rusă 1900 SSVa—credit novez 1075— saragossa 311—panama 97—flotinto 1305. (sic) O desminţire sârbeasca Niş.—Ştirea dată de Korr-bureau anunţând că ofiţeri sârbi au fost făcuţi prizonieri că generalul Szepanovici i-a sinucis, este absolut falsă; tot astfel e ştirea cu diviziile din Tymec, Somadia şi Morava sânt absolut sleite. „ Locuitorul Mihai Zaia din Comun» , Madatzac, vanimi la Iaşi In ziua de 30 Oct. cu soţia se, a luat acasă pe un copil al său de 5 ani. Copilul jurându-se cu locul ce ardea în vatră, flăcările au cuprins îmbrăcămintea lui cauzâindu-i arsuri grave— după 2 zile copilul a încetat din viaţă. — Terim! Clarinia Meilorn.—Asstăzi Program Extraordinar! Vipera Neagră sau Femeea Demon. Cea mai zguduitoare şi palpitantă dramă reală din viaţa înaltei aristocraţii şi a spioanelor ruse. 3 Mari acte. In program se mai cuprinde: 1. Salambo dramă. 2. Căpitanul se zăpăceşte comedie. 3. Vederi de pe natură. Peste Program: In antractele de enirmatogrefia debuta la spectacolele serale şi la Matineu! de la ora 5 Sâmbătă Celebrul «Zarry» Imitator artistic şi politic care se va reproduce la program schimbA. E La via d-lui Const. Krimoglu (Comuna Copou), se află de vânzare viţe de vie din varietăţile Selection Carrière, Chasselas, Bordeaux, Bourgogne, altoite de portalion cei mai rezistenţi. A se adresa la Iaşi, str. Toma Cozma 5 bis. „ Astăzi dimineaţă au sosit in oraşul nostru zece familii ruseşti venind din Turcia. Cu trenul de Ungheni ele vor părăsi Iașul, stabilindu-se la Odessa. — Răsboiul european la cinematograf.—Primele faze ale răsboiului european, marile lupte de la Marne, luate pe teatrul râsboiului de cătră un artist special care a fost rănit în luptă, vor fi în curîntd aduse şi la Iaşi pe scena teatrului „Cinema-Modern.“ Această măreaţă cinematografiare de pe câmpul de luptă aparţine seriei de filme proprietatea „Bonetti“ care actualmente rulează în toate părţile. Primul rulaj al luptelor de la Marna va avea loc Mercuri 5 Noembrie la „Cinema Modern*. Războiul Africei de Sud contra Germaniei Londra, (of cal). Generalul Smiths vorbind la Johannesburg a zis că Africa de Sud a intrat în războiu cu Germania pentru că e o parte din imperiul britanic. Începând acest războiu se va salvgarda interesele viitoare și libertatea Africei de Sud ai căror locuitori trăesc nu sub un regim de opresiune ci sub o constituţiune redactată de poporul însuşi. Imensa majoritate a naţiunei era mulţumită de administraţiunea actuală care salvgarda drepturile şi propăşirea lor şi acum vine propunerea germană de a schinda contra unei republice ţinută sub picior de Prusia instituţîunile tinere de care se bucură ţara. Mouile poziţiunî austriace Viena — Ziarele constată in unanimitate că schimbarea poziţiunilor trupelor austro-ungare în galiţie sa făcut fără lupte şi fără nici o supărare din partea inamicului ci numai din motive strategice. Această schimbare de poziţiuni corespunde unor noi perioade de operaţiuni. Cu privire la reinvestirea cetăţii Przemisl ziarele exprimă ferma convingere că această fortăreaţă a Galiţiei centrale graţii construcţiei sale şi vitejiei garnizoanei își va îndeplini sarcina tot așa de bine ca ,i de data întâi. a „Lupta de la Waterloo“, groaznica bătălie împotriva luiNapoleon, rulează cu începere de azi la „Sidoli“. La această reconstituire uriaşă din epoca napoleonică au luat parte 6,000 călăreţi şi 100,000 infanterişti. Această miraculoasă reconstituire istorică, unică în arta cinematografiei, cuprinde 5 părţi. Strategii uimitoare, şarje de cavalerie extraordinare Noul program mai cuprinde scene comice şi vederi de pe natur. Sâmbătă şi Duminecă, câte două matinete la 3 şi 5 p. m., şi representaţii Straie. ♦ „Versuri şi Proză“ apărute In număr triplu cuprinde colaborarea D-lor I. M. Raşcu, E Furtună, Hidalgo M. Cruceanu, I. Laurian, V. Poia, SP. Dragoş etc. In acest număr se publică începutul piesei „Miros de iarbă“ de Hidalgo și mai multe desemnuri artistice, originale, semnale V. Popa. Noul institut de băeţi „Gr H. Al S A. C . I" Iaşi, str. Toma-Coema No. 13 Pentru elevi de curs secundar, comercial, interni, stmi-interni şi externi. Uiftzdă pentru elevi de la diferite şcoli. Curs de repetiţie.(preparaţii zilnice de la 4 luna. —6 ore p. m. La fiecare obiect sau la toate, pentru elevi de la diferite şcoli. Taxa: 100 lei anual(10 lei lunar). Educaţie şi Îngrijire aleasă. Locuri limitate. Taxe foarte avantajoase. Conul profesoral şi asociaţii: A. D. Atanasiu profesor titular la Belle-Arte şi Lie. Naţional. A. Aurescu profesor titular la Conservator şi ive. internat. I. Bej un profesor titular la Lieul Internat. C.Botez prof. tit. la Gimn. Alt. c.T Bun şi Lic. Naţional. G. I. Botez licenţiat In fizico-chimice. Dr. Traian Bratu prof. universitar. Aurel Cufer licenţiat in licere. I. Constantinescu profesor titular la Liceul Naţional. Doljan prof. tit. la Gimn. Stefan cel Mare şi Li Naţional. Preot Ch. Iordăchescu lie. in teologia şi litere. Gh. Manoliu profesor titular la şcoala normala „V. Lupu". Arhim. Gherasim Miron prof. titular Gh. Nedelcu prof. titular la Gimnaziul «Alex. cel Bun». Gh. Nica licenţiat In litere. Vasile Popescu profesor titular la Liceul Naţional. Dr. St. Posa profesor Ia Bele-Alte medic al institutului. Preot C. Roşescu licenţiat In teologie. Sanno Roth absolvent al facultăţii uridice din Viena. C. Stamboliu profesor titular Ia Liceul Naţional. Ch. iscor pan profesor titular la Liceul Naţional. Delegat Director, A. D. Atanasiu Delegat Adtor A. Aurescu. Preparatori şi pedagogi speciali la cursul de preparaţie şi pentru limbi streine. înscrierile se fac la Institut şi la soc. «Vulturul» str. Alexandri No. (vis-avis de primărie, in orele de la 10—12 și 4—6 p. m. Dr. N. Hortolomei Medic de spital S’A. MUTAT Str. Cuza Vodă Np. 42. (vis-ă-vis de Camera de Comerț) Consult. 1—3 p. m. O veste bună! Cunoscutul magazin de bijuterie IOSEF LAZAR — Care’n Iaşi se ştie, E cel mai superb bazar In noua casă „Braunstein" Acum s’a strămutat Fiind din nou în totul Admirabil asortat. In vitrina-i elegantă Peste drum de «Pomul de aur» Veţi găsi in fiecare zi Un adevărat tezaur. Deşi criza şi războiul Toate cele scumpit „Josei ILaxar* vinde marfa Ieftin—cum nu s’a mai auzit. IOAN GR BANTAȘ ===== AVOCAT ■■■- -■ ■ 27 Str. PĂCURARI 27 CEZAR A. POPOVICI AVOCAT Strada Lozonschi No. 16. Lemne de foc Cu vagonul şi cu metru, esenţă fag şi carpăn pentru locuinţe, şi pop şi tei pentru mori, fabrici etc. de cea mai bună calitate se găsesc de vânzare la D-l log. Dimitrie Vasilescu singurul exploatator al Domeniului Dobrovăţ. Comenzile şi orice informaţ uni se pot lua In toate zilele de lucru la birou în strada Zlatoust No. 8 telefon 172. Pentru domnii depozitari se face un rabat* 1 D-rul BÂZGAN Str. Mârzescu No. 4 Consultaţii: 2—6 p. m. Profesor diplomat (£$*££ ticulare de limba franceză. Sistem di- * rect (Berlitz); succes garantat in 3—4 luni. Eventual cursuri da seară a 10 — 15 lei lunar de persoană. Adresa: „Professeur“ Administraţia ziarului nostru. Pap D. Mio« AVOCAT Iaşi Str. Sărăriei No. 40 De Inchiret O ramură mobilată etajul II dreapta, cu începere de la 26 Octombrie, în str. Lăpuşneanu 6. De Inchiriet bucătărie, In stare bună, cu instalaţie de lumină electrică şi apă, în str. Lăpuşneanu 30. Preţul chiriei foarte avantajos. A se adresa la magasinul de optică „Fist her". Prifaenzie secundară, partea lite- IUII collal a rarâ şi studentă ştiinţi, preparăm împreună elevi curs inferior de liceu—cu începere de la 1 Octombrie. Absolut conştiincios—curs special de conversaţie franceză. A se adresa d-relor ffamagea. Str. Mitropoliei 2, (casele Băncei de ddili