Mişcarea, decembrie 1914 (Anul 6, nr. 274-295)

1914-12-02 / nr. 274

. Sâmbătă 29 Oct. trebuind ca senatul universitar să se pronunţe asupra cererei de transferare a d-lui Ch. Drouhet, s’a amânat nefiind complect numărul membrilor. La via d-lui Const. Kitimogiu (Comuna Copou), se află de vânzare viţe de vie din varietăţile Selection Carrière, Chasselas, Bordeaux, Bourgogne, altoite de portaltoii cei mai rezistenţi. A se adresa la Iaşi, str. Toma Cozma 5 bis. 0 . In editura librăriei «Samitca» din Craiova se anunţă o nouă bibliotecă populară întitulată „Bibliotecă de bun gust“. Primul număr va apare în cursul lunei Decembrie şi cuprinde traducerea complectă a scrierii „Fecioara“ deAnatole France. Preţul unui volum din „Biblioteca de bun gust“, 150 pagini, format în opt, va fi de un leu. ♦ Apel cătră femeile din Iaşi. Soldaţii din garnizoana Iaşului, având nevoe de a fi pregătiţi pentru orice eventualitate, şi fiindcă ne aflăm în ajunul unei ierni care ameninţă a fi friguroasă, fac un apel călduros la inima tuturor femeilor din Iaşi, pentru a veni în ajutorul ostaşilor noştri, trimeţindu-mi cât mai în grabă, cel puţin câte o pereche obiele de lână sau de barhet, în mărime de 40 cent. pe 50 cent., şi pe care le voi remite autorităţilor militare respective, publicând totodată numele donatorilor. Lucia D. Grecianu Str. Carol 42 ♦ P. S. Arhiereu Şerban a hirotonosit astăzi la Biserica Buna Vestire ca preot pe tînărul absolvent al seminarului Const. Bantaş dirigintele şcoalei din Cristeşti. S. Sa va funcţiona ca preot In Cristeşti corn. Broeşti din judeţul nostru. Cunoscutul şi apreciatul magazin «Dr. I. Manolescu» s’a instalat in noul local din str. Lăpuşnanu peste drum de hotel Traian «Magazinul Manolescu» va oferi zilnic cele mai proaspete articole de băcănie şi lăptărie, confi serie şi cele mai renumite vinaturi. Local special de aperitive. t® Mult apreciata divă, Eleonora Erangulinescu, va da în curând un grandios concert la «Cineraa-Modern». Sârbii gonesc pe Austriaci Niş.—In ziua de 1112, trupele noastre au comunicat si urmărească pe duşman; toate încercările austriacilor de a se opri au fost zadarnicele. Trupele noastre înaintează dincolo de linia Macragora, Zavlaca şi mai continuă să gonească din ţara trupele înfrânte. In direcţia Belgrad Mladenovaţ trupele noastre înaintează cu succes şi duşmanul se retrage la sud est de Obrenovaţ. De pe restul frontului nimic de semnalat. In decursul zilei de ÎLI 12 am mai făcut■ prizonieri pe toate fronturile 7 ofiţeri şi 2188 soldaţi, am capturat 2 drapele, 16 tunuri de câmp, 7 tunuri de munte, 3 obuziere, o mitraliere, 5 afere di tun și o mare cantitate de munițiuni, de artilerie, de chesoane, trăsuri și bărci pentru pontomeri, etc. Englezii şi Neutralitatea Belgiei Tirna,—12 | 12. Agenţia telegrafică Elveţiană declară inventate cu desăvârşire afirmaţiunile„Gazetei de Frankfurt din 10 | 12 de pretinsul atentat al englezilor în contra neutralităţii Belgiei. „Daili Mal“ din Londra află din New-York că escadra engleză a ajuns pe crucișătorul german „Nürnberg". După o urmărire foarte zbuciumată „Nurnbrg“ a refuzat să se predea șî a luptat pănă când s’a scufundat, escadra engleză cuprindea crucișătoarele „Shanon“ „Mchilles",Cochrave* și „Natali“. MIŞCAREA Ultima Buletin* general asupra Meiului Buc.—O telegramă prin telegrafia fără fir, din Italia, anunţă următoarele: In Belgia situaţia e neschimbată. Atacurile germanilor în regiunea Ipres au fost toate respinse In Prusia orientală nu s’au dat lupte în ultimul timp * In Polonia de nord germanii s’au retras în unele puncte ale regiunii Mlawa. Pe frontul Lowicz-Psemisl şi la Petrocoff toate atacurile germanilor au fost respinse. La sud de Cracovia ruşii continuă ofensiva ; ei au făcut 2000 prizonieri. In Galiţia occidentală şi în Carpaţi austriacii au avut unele succese, telefonica Norocul la SCHRUDEH e colosal! In a zecea zi de tragere a clasei Vl-a loteria în curs, a căzut în colectura noastră principală, recunoscută de toată lumea ca cea mai norocoasă, câştigul de pe No. 19181 Vindut de filiala noastră din Iaşi, Str. Stefan cel Mare. 8 Afară de câştigul de mai sus am putut achita onori noştri clienţi în cursul actualei loterii: Lei 100.000 pe No. 46985 „ 75.000 „ „ 53168 „ 50.000 „ „ 52606 Lei 25.000 pe No. 43795 «——— Lei 15.000 pe No 522 „ 15 000 „ „ 714 ——— „ 10.000 „ „ 3098 10.000 7458 10.000 46891 şi nenumărate câştiguri a lei 5 000, 3.000, 2.000, etc. etc. etc. Tragerea clasei a Vl-a continuă până la 22 DECEMBIRIE st. n. şi ţinem la dispoziţia onor. public ultimele lozuri norocoase ale acestei clase : 18 numai lei 22,50 ----112 lei 90 —i 11 lei 180 Prizonieri ruşi în Polonia de nord Buc.—O telegramă din Berlin arată că în Polonia de nord germanii au făcut 11.000 prizonieri şi au cucerit 43 mitraliere. După îupre videnie germanii au câştigat un număr de posiţiuni ocupate de ruşi. Germanii desmint scufundarea vasului „Dresden” BucureştiLa Ierlin nu se confirmă ştirea despre scufundarea crucişătorului „Dresden" de cătră englezi. * Deasemenea se desminte ştirea că ar fi fost scufundate alte două submarine germane. Trapsa Australia spre Franţa Buc. — Se anunţă din Constantinopole că săptămâna trecută au trecut prin canalul Sues 30 vapoare cu trupe din Australia destinate Franței. : ' % Dl. Take lonescu respunde a-lui Politia Buc.—Dl Take lonescu publică în «La Roumanie» un articol prin care răspunde Contelui Andrany. Prin acel articol Dl. Take lonescu face o destăinuire importantă. Să ne fie pepnis, spune DL Take Ionescu, să invităm pe d. Politis şi să aducemaltă dovadă necunoscută în ceea ce priveşte provocatorii răsboiului. In Mai 1913 Contele Berchtold a însărcinat pe Ministrul Austro- Ungariei la Bucureşti, să comunice guvernului român căruia Serbia şi Grecia i s’au adresat pentru eventualitatea unui atac din partea Bulgariei, că Austria va apura Bulgaria cu arma inmână ceea ce înseamnează că Romănia de și aliată cu Austria va fi atacată deaceasta. Contele Andrassy poate găsi acest document la Ball-Platz. Ministrul nostru nud va găsi, căci nota a fost trimisă unui singur ministru care nu era ministru de Externe şi acesta a dat un astfel de răspuns, incât prinţul Fuerstenberg, ministrul Austriei în Bucureşti pe acea vreme, om inteligent n’a mai comunicat-o altor miniştri. ROB. TH. SCHRODER, Bucureşti. Centrala: Calea Victoriei 97. Sucursale: Cal. Victoriei 50, Cal. Griviţei 96, Str.. Lipscani 72. Trupele austriace se retrag din Serbia spre 1 14 lei 45 Sabatz. In jurul Belgradului au loc lupte foarte violente. Turcia influenţată de Germania Londra.—Muftiul din Orenburg a adresat musulmanilor supuşi ruşi un manifest invitîndu-i să combată pe turci în Rusia. S-a publicat un manifest al marelui şef musulman din India, Aga Khan care declară că răsboiul actual european nu ameninţă de fel Islamul şi nici Turcia. Adaugă că Turcia lucrează sub influenţa Germaniei trăgând sabia pentru o cauză imptie. Turcia încetează de a fi protectoarea Islamului, deci toţi musulmanii ruşi şi britanici au dreptul de a combate contra Turciei în rândurile armatelor unde au datoria să servească ca supuşi. Iafrîngerea Ruşilor lîngă Limanowa — Din sorginte austriacă — Viena.—Oficialul din 13 ] 12 zice : In Galiţia Ruşii au fost înfrînţieri lîngă Limanowa şi siliţi să se retragă, urmărirea duşmanului e în curs. Toate atacurile pe frontul de luptă au dat greş precum şi în zilele următoare, forţele noastre care au înaintat dincolo de Carpaţi au continuat urmărirea energică a duşmanului, dănd mai multe lupte. Neusandek a fost luat azi ; după amiază trupele noastre au intrat în Gribov Gorlice şi Zmigrod. Comitatul Zemplen e complect liberat de duşmani. Situaţia în pădurile din Carpaţii de răsărit, situate departe de IAŞI : Bir. Ştefan-cel-Mare 8. BOTOŞANI: Calea Naţională 203 CRAIOVA: Strada Unirei 71 GALAŢI: Strada Domnească 14 BRAILA: Strada Regală 4 CONSTANŢA : Piaţa Independenţei 24 PLOEŞTI: Strada Basarabilor 1 LOTERIE 150.000 lei No. 13979 * 80.000 lei No. 21412 luptă, duşmanii nu au putut nicăiri câştiga mult teren; la sud pe creasta munţilor, trupele noastre ţin trecătoarele şi în Bucovina valea din Suciava. In Polonia de miazăzi nu au fost nici o luptă. La nord de Lowicz aliaţii noştri au continuat cu succes atacurile lor în contra poziţiunilor bine întărite ale ruşilor. (Korespondenz bureau). Apelul Sultanului Marocan Petrograd. — Sultanul Marocului a trimis trupelor marocane care luptă în Franţa, un apel în care le salută şi le felicită de a lupta in contra duşmanilor umanităţei şi a libertăţei. Luptele din Carpaţi Viena. — (Comunicat oficial din 12 Dec.). Cu toate greutăţile terenului muntos iarna, trupele noastre au continuat fără încetare să înainteze în Carpaţi, dând lupte continue din care eştu victorioşi. Am făcut peste 2000 ruşi prizonieri. Trecătorile la răsărit de Lupkow sunt din nou în stăpânirea noastră. La sud de Gorlice, Grybow şi Neusandec au început lupte mari. Bătălia din Galiţia occidentală, al cărui front se întinde din regiunea de la răsărit de Tybyrk până la răsărit de Cracovia, continuă. Din mai multe atacuri ruseşti au fost respinse de artileria noastră. Situaţia în Polonia e neschimbată.* Garnizoana din Przemysl a făcut 700 prizonieri ruşi şi a luat 16 mitraliere şi multe muniţiuni, cu prilejul ultimei sale eşiri. Mahomedanii pentru Anglia Agenţia Reuter anunţă că mahomedanii din India îşi continuă să mărturisească sentimentele lor de realitate faţă de Anglia prin darurile lor în cămile bani şi învelitoare. Ultima victoriei navală a Angliei a pricinuit în întreaga Indie un entusiasm general; escadra britanică urmărind crucişetorul german «Nürnberg» ca somat să se predea, Nürnberg refuzînd s’a aparat pînă cînd a fost scufundat. Escadra engleză a respins încărcarea vapoarelor, submarine germane de a pătrunde în Dover, două submarine germane au fost scufundate (Westnic).O desminţire Sofia.—Ştirea din Constantinopole, afirmînd că populaţiunea musulmană din Gumuldjina, întrunită în principala moschee, a făcut rugăciuni pentru victoria armatelor turceşti şi a hotărât să participe la răsboiul sfint, este absolut faşcă; nici o manifestaţiune n’a avut loc la Gumuldjina. Sanatoriul Dr. TZAICU Iaşi, str. Carol No. 20 Direcţiunea Sanatoriului aduce la cunoştinţa publicului şi numeroasei sale clientele, că în urma experienţa făcute şi după îndemnul medicilor şi suferinzilor, a părăsit vechiul său local din strada Zmeu, din regiunea joasă a oraşului şi s’a mutat de la 26 Octombrie a. c. în casele proprii din STRADA CAROL No. 20 (lângă Universitate) regiunea cea mi înaltă şi mai sănătoasă a Iaşilor. | DIRECŢIUNEA | Cura pentru copii şi adulţi se face cu folos numai cu : Dut de peşte iodoferat simplu I Xiî Unt de peşte iodoferat cu fosfor $i| V* fiPîjfiP Unt de peşte iodoferat cu mercur J ’ * Uvl Unt de peşte iodoferat simplu e recomandat cu cel mai bun succes contra : Anemia», infUmaţiunilor osoase, scrotulosa, ghinduri, inclinaţiuni spre tuberculosă, guta, reumatism. E un puternic nutritiv pentru persoane slăbite, pentm copii de şcoală slăbiţi prin muncă intelectuală este un neîntrecut reconfortam Costul sticlei da 1 Kgr. 7 lei 20 bani la care se adaogă portul. Unt de peşte iodoferat cu fosfor emi medicament special pentru copii raditici spre a le întări oasele şi un to,de prin escelenţă la perioada creşterii copiilor în stările limfatice şi a stadiu in pubertăţii. Costul sticlei de fum. Kg . 4 lei 50 bani la care se adaugă porto. Unt de peşte iodoferat cu mercureul specific pentru sifilitici pe lângă injeţiunile de Ner-Salvarsan şi un escerint tonic la reconvalescenţi de această boală. Costul sticlei de fum. Kgr. 4 lei 80 bani la care se adaugă portul. Deposit general la „Farmacia Ion Werner, furnişorul Curţii Regale lasă“ Pentru Bucureşti : la Drogueria 1. Zaharia Str. Lipscani No. 35. Pentru CraioviPci farmacia Ed. Kanteschweller. Cererile din provincie se execută prompt contra ramburg. de unt de peşte