Mişcarea, mai 1915 (Anul 7, nr. 95-118)

1915-05-03 / nr. 96

B Eri s’a întrunit în şedinţă extraordinară corpul farmaceutic din Iaşi pentru a lua în deliberare plângerea unor colegi, — adresată d-lui Th. Jelea preşedintele Camerei de Comerţ, — că dacă nu li se dă posibilitatea de a se aproviziona cu medicamente, vor fi nevoiţi să închidă oficiile. Din discuţiile urmate, reiesă intr’adevar că stocul de medicamente necesar unei farmacii publice e pe sfârşite şi ca atare dacă nu se vor lua măsuri de aprovizionare, vor fi nevoiţi a suspenda expediarea reţetelor, ceea ce echivalează cu închiderea farmaciilor. D-l Th. Jelea, preşedintele Camerei de Comerţ, a luat act de această plângere şi va interveni pe lângă minister pentru a le satisface cererea. ■ La şcoala normală de băeţi , Vasile Lupu“ din Iaşi, a fost numit comandant al companiei de elevi, d. căpitan Ion Voinescu din reg. ÎS infanterie. Ministerul instrucţiunii publice a aprobat numirea d-lor A. Cirillo şi I. Sibianu ca membri în comisiunea examinatoare de fine de an a elevilor conservatorului de muzică şi artă dramatică din Iaşi. ® Teatru Cinema Modern. — Astăzi Sâmbătă, la matineuri şi seara, rulează fenomenalul film Roata Morţii cu E-na Solang» D’Atalid care a parcurs turul pe giganta roată din Praterul Vienei călare pe cal, expunându-şi viaţa, cu foarte puţine şanse de scăpare, spre a recăpăta amorul soţului ei, răpit de graţiile unei alte femei. Acţiunea e superb înscenată, şi momentul suprem cînd D-na D’Atalid ajunge la punctul culminant al formidabilei roţi, inspiră o groază de nedescris. — Programul e complectat cu vederi şi comedii. Mâine Duminică au loc două matineuri, la 3 şi 5 după prânz, şi reprezentaţia serală obişnuită, cu această grandioasă înscenare, care suntem nevoiţi a o da încă o zi după cererea generală. Preţurile obişnuite. Luni program nou: «Ultima dorinţă», roman modern senzaţional. ■ Ministerul cultelor luase hotărârea de-a îngădui preoţilor să dea examen odată cu normalistele în luna iunie, însă a revenit acuma asupra acestei dispoziţiuni. • D. ministru Al. G. Radovici a semnat ori deciziunile prin care mai mulţi comerciaţi din ţară au fost condamnaţi la diferite amenzi ca contravenienţi la regulamentul preţurilor maximale. Tabloul condamnărilor se va publica în Monitorul Oficial. ® filorîe.—Pentru sezonul de primăvară şi de vară se pot găsi cele mai frumoase toalete la librăria „M. H. Schoenfeld* din str. Lăpuşneanu, la care au sosit azi cele mai noi numere din revistele parisiene consacrate modei „La Femme Chie“ şi „La Femme Elégante*. Tribunalul Secţia 111-a a declarat în stare de faliment pe comerciantul Gh. Cadir din strada Socola, fixind termen de vânzare la 23 Mai a. c. . Preotul C. Moisiu a fost numit confesor al garnizoanei Vaslui, ia locul preotului N. Arsenie demisionat. A apărut: „CORTINA“, revistă săptămânală de teatru, literatură, artă, muzică, No. 15, cu următorul variat sumar: „Teatrul Naţional de odinioară. —Teatrul Naţional de azi“ de E. Lovinescu. —Convorbirile „Cortinei“ . De vorbă cu d-na Marioara Cinschy.—Note teatrale : Improvizaţia în teatru. —Adoratorii (nuvela) de Herman Baguscha. —Cugetări dintr’un bennar.—Din cutia Pandorei: La bursa artiştilor. Să dăm Cesarului... Basmul cu cocoşul roş.—Feminine : Cum iubim...—Varietăţi. Trădătorul pe scenă. —O scrisoare a d-lui Caton Theodorian. —Poezia nouă. Cronica muzicală de Em. Cerbu.—Ştiri din Iaşi.—Noutăţile. Răspunsuri. — Ilustraţiuni: d-na Marioara Cinschy,—d-na Claudia Millian.—Un număr 15 bani.—Redacţia şi Administraţia : Bucureşti, Str. Umbrei, 4.—Telefon 34 - 68.ari toţi studenţii au petrecut Armindenul la Bârnova. Centrul studenţesc a dat o masă la care au luat parte numeroşi studenţi. O orchestră a cântat tot timpul mesei. Locuitorul C. Toma din Strunga Roman a fost internat la spital, fiind crunt bătut de mai mulţi comeseni la crâşma din sat. ■ Vila Coxina din Slănicul Moldovei, având camere spaţioase, admirabil aranjate cu tot confortul necesar, camerile se închiriază de pe acum. A se adresa d-lui Cosma, str. Tăutu 8. „ Astă-seara la societatea studenţilor în medicină va avea loc obişnuita şedinţă ştiinţifică. Vor vorbi d-nii: Popescu D. Un caz de pleuroperitonită tuberculoasă. Caton Gh. Consideraţii asupra albumino-diagnosticului în epaochementele din pleură şi peritoneu. Popescu-Berca. Asupra tratamentului cu digitală In cardiopatie. Baht L. Reflexele auto-cardiace în cursul diferitelor maladii. ■ Până acum s'au făcut în oraş 3.000 de vaccinări la cei mobilizabili cu ser anistific şi anteholeric. In judeţ însă s’au făcut 25.000 de vaccinări, neivioduse nici un caz de complicaţiuni după cum se anunţase de alte ziare. MIȘCAREA Ultima ora telefonica Speranţa luării în consideraţie a intereselor sârbeşti de către Italia Roma. —«Corriare della Sera» anunţă că comitetul balcanic a adoptat o moţiune, în care se exprimă speranţa că in convenţiile încheiate pentru intrarea Italiei în acţiune se vor lua în consideraţie I interesele Serbiei şi ale populaţiei sârbo-croate, cărora trebue să le aparţină coasta Dalmaţiei din motive de rasă, de limbă, precum şi din punct de vedere geografic şi economic. Cu alte cuvinte Buxton nu doreşte ca Italia să capete Dalmaţia, aceasta trebue să devie sârbească, bineînţeles numai dacă Austro-Ungaria, Germania şi Tur- I cia vor fi învinse. I Urcarea primelor de asi- I gurare pentru vase în Norvegia Succesul trupelor austrogermarae Viena.—Înfrângerea armatei a treia şi a opta a ruşilor se măreşte din zi In zi. In coloane neregulate sau împrăştiate trupele ruse ş i trenurile regimentare ale acestor armate fug înapoi înspre Jaroslav, Przemysl şi Chiroro. Puternicile forţe inamice care fug de regiunea Sanok şi Lisko spre răsărit sunt atacate dinspre sud în coloanele noastre care au înaintat prin Britgrad §i Poiana. Trupele victorioase au trecut în urmărirea mai departe a inamicului Wisloka inferioară şi au cucerit oraşul Rzeszczy, Dynow, Sanok şi Lisko suri in posesiunea noastră. In urma succesului extraordinar al armatelor noastre din Galiţia occidentală şi centrală, frontul rus din Cărpaţi de la răsăritul pasului Ujok a început de asemenea să se clatine. Trupele germane şi austro-ungare au luat şi aici ofensiva pe întregul front, iar inamicul bate în retragere în regiunea de la Turka şi în văile Drarva şi Opor. La nordul Vistulei trupele noastre au trecut rîul Nida. In Galiția sudestică, puternice forțe ruse au înaintat peste Nistru în spre Horodenka. Am evacuat Zaleszcsyki. Luptele continuă. Roterdam.—In Norvegia primele de asigurare pentru vase I s’au urcat cu 20 până la 100 la sută. Aceste prime exclud aproape cu totul rentabilitatea navigaţiei spre Anglia. Traficul de mărfuri se va reduce prii urmare foarte mult. Î In numărul de ori al ziarului „Dimineaţa“ a apărut o informaţie prin, care se anunţă că amicul nostru d-l . Rusovici ar fi obţinut exportul a sect mii de blănuri în Rusia, deşi exportul acestui articol este prohibit. Această informaţie este pedean întregul eronată. Adevărul este că Sindicatul agricol a intervenit direct la Ministerul de finanţe pentru a încuviinţa exportul piebelelor de miel — produse şi pe moşiile agricultorilor din Moldova — şi întrucât acest articol nu se întrebuinţează în ţară în cantitatea mare în care se găseşte, ministerul a aprobat cererea Sindicatului agricol, astfel că şd-l C. Rusovici, ca toţi marii agricultori, poate exporta acest articol. ® Astăzi la ora 5 senatul universitaar unit cu consiliul făcut ţâţei de medicină se va pronunţa relativ la cererile de transferare a d lor prof. Amza Jianu şi Daniel. ® De 15 zile nu se semnalează nici un caz nou de tifos exantematic în corn. Coarnele Caprei. Astăzi la ora 5 se întruneşte senatul universitar unit cu consiliul facultăţii de ştiinţi, pentru alegerea comisiunei de examen la catedrele de Mecanică şi Chimie Technică. Candidaţii sunt d-nii: Vâlcovici şi Neculau pentru mecanică şi Niculescu-Hotin pentru Chimie technică. „ Cazul suspect de holeră semnalat dăunăzi la Belceşti, în urma examenului bacteriologic făcut la laboratorul de higienă din Iaşi a dat un rezultat negativ. „ Ministerul Cultelor a cerut revisoratului un tablou de învăţătorii şi institutorii mobilizabili. Cursurile a douăzeci de şcoli rurale in caz de mobilizare vor fi suspendate din lipsă de suplinitori. * Soldatul Simeon Herman din reg. 7 roşiori a încercat eri să-şi pună capăt zilelor bând o cantitate însemnată de acid fenic Fiind transportat la spitalul israelit unde i s’au dat ajutoarele necesare el se află în afară de orice pericol. ■ Din vagonul de tramvai No. 16 condus de manipulantul cu No. 81, venind cu viteză pe str. Cuza-Vodă, a răsturnat trăsura birjarului Ivan Vavilov. Trăsura a fost sfărmată iar birjarul s’a ales cu câteva leziuni la cap. Manipulantul a fost condus la secţie. 0 De opt zile nu s’a mai înregistrat nici un caz nou de variolă. 3 Eri dimineaţă fata Profira Gavrilescu în vrâstă de 17 ani, din str. Nicolina un încetat subit din viaţă. 3 Eri pe la amiazi un început de incendiu s’a declarat la casele dnei A. Mihail din str. Sf. Atanasie. Sosind pompierii, focul a putut fi localizat. ® Un grup de 20 de refugiaţi de diferite naţiuni au sosit în gară cu trenul de Ungheni cu destinaţia pentru Palanca. ® Procesul lui Gh. Podariu acuzat de omor cu voinţă, care trebuia să se judece astăzi înaintea Curţei cu juri, a fost amânat pentru ziua de 14 Mai a. c. Rezerviştii italieni contra războiului Viena.—După cum anunţă ziarul «Avanii», rezerviştii din Italia concentraţi, au făcut în multe localităţi manifestaţii contra războiului. In Montagnana au tăiat firele telegrafia şi au străbătut străzile cu steaguri albe in frunte. Poliţia şi armata a trebuit să intervie. In Oneglio multe mii de oameni au participat la manifestaţie, înaintarea austro-germanilor Buc.O telegramă oficială din Berlin anunţă că avant-gardele armatelor lui Mackensen stau în faţa fortăreţei Przemisl, şi pe malul stâng al râului Zam Inferior. Trupele aliate învecinate la dreapta şi la stânga, au continuat urmărirea Ruşilor în direcţia Dobronil, pe de o parte şi Polaniec-Vistula- Kîelce pe de altă parte. De la Kielce până la râul Pilîcza. Ruşii n’au putut să se menţină în poziţiunile lor. I Manifestaţiile din Roma Bucureşti.—Din Roma se anunţă că mai multe sute de studenţi intervenţionişti s’au întrunit la Universitate şi de acolo s’au strâns în piaţa «Monte Citorio», de unde pe neaşteptate s’au dus la Camera deputaţilor. Au spart geamurile uşei de intrare şi ale faţadei. Deputaţii cari erau acolo şi funcţionarii camerei au isbutit să evacueze palatul Adunărei. Criza din Italia — Veraiunele care circulă — Rue.—Asupra formăre! guvernului la Roma circulă diferite svonuri, după care se zice că se poate întîmpîa ca Giobiui și Salandra să formeze guvernul. Hogele încă n’a avizat asupra crizei. ! Numărul prizonierilor ruşi în ultimele lupte Buc. — Din Berlin se anunţă ci de la 2—12 Mai a. c. număru total al prizonierilor ruşi e de 140 mii oameni, 100 de tunuri şi 350e mitraliere. Diviziunea 48 rusească cu întreg statul major şi cu generalul de infanterie Corlinoff care rămăsese înconjurat la spatele trupelor noastre, s’a predat. In ultimele zile am făcut prizo- I nteri ruşi din 51 de regimente amestecate. In retragerea lor Ruşii au perdut numeroase materiale de război 0 declaraţie a regelui Italiei Buc.—Ziarul „Stampa“ organul personal al dlui Giolitti vorbind de audienţa pe care acesta a avut-o la rege spune că regele Emanuel Fa întimpinat pe fostul prim ministru cu «următoarele 15 vorbe: „încă mâinile Italiei nu sunt legate; te-am chemat să-ţi cer şi părerile ctate“. Ziarele germane reproduc ştirea aceasta comentând-o în sensul că, acordul cu Tripla Inţelegere nu a fost sancţionat de rege. 1! MEDIC CAPITAN Dr. V. POPOVICI Specializat la Paris în Operaţiuni şi Boale de Ochi A se adresa, telefonic, la Infirmeria de Ochi de la Frumoasa (Iaşi). -----------| AVIZ 10.000 Lei se dau cu hipotecă in primul rang cu procent convenabil. Pentru orice informațiuni a se adresa la Domnul Emil Th. Jellea, avocat, Str. Ianov No. 1 Iași. Emil Th. Jellea /WOCflT lași Str. Ianov 1 Bonă. odăi SE ÎNCHIRIAZĂ de pe acum, unei singure persoana In casele „Nicolaide" din str. Anastasie Panu 7. — A se adresa d lui avocat D. Dimitria, la adresa de mai sus. Ilarele Motel Continental Galaţi, Str. Domnească Trecând sub o nouă conducere e renovat nu totul. Preţuri foarte moderate. — TELEFON — GH. VASILIU Vili — AVOCAT — Pentru sezonul de vară Băile Slânte-Moldova 30 Camere de închiriat EVIM COSfflâ. Camerele sunt de o curăţenie exemplară. Serviciu prompt. Preţuri foarte avantajoase A se adresa până la 1 Iunie Str. Tăutu 8. Iaşi De la 1 Iunie la administraţia „Vilei Cosma" Slănicul-Moldovei. W. FISCHER Succesori — OPTICIAN — Iaşi strada Lăpuşneanu 30. Iaşi Adevărate becuri electrice „Osram“ — 70% economie la curent electric — PENTRU D-NII OFIŢERI: ------ CURGIMETRE — ----- BUSOLA ------------— Lupe pentru. Hărţi — PENTRU D-NII MEDICI: Seringe „RECORD* de 1, 2, io, 20 gr. Ace de oţel şi platină de toate măsurile. Pansamente, Cauciucuri, —■— .............Instrumente chirurgicale Renumitul lagadn şi Atelier de Ceasornicărie, Bijouterie, Optică şi Gravură Rudolf Dulberg. — Iaşi Strada Cuza-Vodă 83 (Palatul Braunstein) vis-a-vis de librăria Socec. Cel mai bogat asortiment în Ceasornice de mare precisiune până la cele mai eftine. BIJUTERII MODERNE în aur, argint şi Imitaţiuni fine OCHELARI, PINCENEURI FINE în diferite metale Preţurile cele mai eftine & î Br- Alemin B. Bruma Medic secundar la Clinica I Dermato-sifilitică (Spitalul Sf. Spiridon) 510011 veDence Consult: 1-27, p.m. 6-7/2 p.m. | Injecţii cu 3Jeosalvarsan(606) Str. Cuza-Vodă (Golia) Ivwvnsan(606) I a) Nr. 14 | De vânzare UNA PIANINĂ sistem Blütner in stare bună. A se adresa : Strada Sărărie 76. S’a mutat Str. I. C. BRĂTEAlNU No. 185 De îielibier sau De râzare Casele situate în stradela Trei-Erarhi No. 1. A se adresa d-lui Popescu la percepţia I-a, Iaşi. Ţesetura Iaşi Sfn. Socola Societate Anonimă Capital deplin varsat 750.000 lei Instalaţie modernă cu 400 râsboaie ntcanice. Vopsitorie, albitoție şi apretură. Furnizează: ţeseturi de bumbac, fur- nituri militare, zefiri barcheturi, flanele, doguri, americi, albituri, mexicane, crogoane şi pânză pentru cizmari. FABRICA DE OGLINZI EMIL BERGHER IAŞI — str. Palat 62 — Prntelat cft medalia de aur 1910 Execută: Oglinzi veneţiene, toalete de masă, oglinzi pentru lavabori, băi, closete etc. geamuri bizotate, legate în metale pentru clădiri şi mobile. Execuţie artistică. Se primesc reparaţiuni. Expoziţie permanentă a produselor. Vaccinări și Revaccinari !r. A., STEUERMANN Iași. — Strada Cuza Vodă No. 12 (Telefon No. 255) De Incumei Apartamente mici de una, două sau trei camere, în bună stare, în Strada Tăcu No. 4, în apropierede Palatul Administrativ. A se adresa D-lui Obregia, str. Tăutu 8 (peste drum de Biserica Buna-Vestire). F. CIORAPOIU AVOCAT A reluat ocupaţiile sale profesionale. Consultaţii dela 8—1© şi 5—7 Gh. Marateeu 2S I I Dr. loan Nimereanu Syphilis, maladii venerice şi de piele Laborator special pentru analize medicale Str. Stefan cel Mare 13, 1 1 1