Mişcarea, iunie 1915 (Anul 7, nr. 119-141)

1915-06-03 / nr. 120

OBSERVATORUL ASTRONOMIC şi METEOROLOGIC din Iaşi BULETIN SEPTAMAN An ■ Ministerul Cultelor şi Instrucţiunei Publice a aprobat numirea d-lui Gh. I Popa ca învăţător cu titlul provizoriu pe ziua de 1 Aprilie, la şcoala primară din Pjeţcani-Cucuteni. Un incendiu a distrus casa şi o şură a locuitorului Vasile Theodoru din Cepleniţa. Focul a luat naştere din neglijenţă. Pagubele sânt de vre-o 3000 lei. la Astăzi s-a ţinut examenul de patologie internă cu dl. profesor Bacaloglu, la clinica spitalului Sf. Spiridon. Au trecut toţi cei prezentaţi afară de şeasă studenţi cari au fost lasaţi în suspenzie. * Astăzi Batalionul II din regiment*l Ştefan cel Mare No. 18, sub comanda d-lui maior Francisc Rositz va face exerciţii de tragere de răsboi pe platoul de la Ţuţora. ffl Cu începerea anului viitor şcolar, dl Cârjă, artist dramatic, va preda amatorilor un curs de Dicţiune, Mimică, Gest, Atitudine şi Psichologia sentimentelor ; prepară asemenea, din timp, pentru examenul de admitere în Conservator la clasa respectivă. Orice lămuriri se pot lua de la locuinţa sa Fundătura Trei-Erarchi Nr. 4. ■ Ministerul Cultelor a înaintat revizoratului şcolar, formularele statistice necesare pentru facerea recensemântului copiilor în vrâstă de şcoală pe anul şcolar 1915 1 916, precum şi formularele relative la frecventare. Vîntul în km. oră. ] eS ™ •U O '5 rj £ 1 5 l a • _13 fi 02 ora max. min. mx.mni Luni +30°,5+17°,0 748,6 9648 5,3 7,6 Mărfi 23,5 13,8 750,3 7835 4,3 8,9 Marcuri 32,7 11,1 749,6 8740 2,28,6 Joi 35,0 11,0 748,5 8838 2,58,2 Vineri 35,4 13,0 749,88439 3,07,5 Sâmbătă 38,7 14,0 748,088 3411,77,0 Duminică+ 29,5+ 10,1 742,5100 55 2,00,7 Media temperaturilor maxime :+26°,4, media temperaturilor minime : + 13* 7. Temperatura medie săptămânală :+200,0. Presiunea atmosferei —aproape staţionară până Sâmbătă 8 h. şi vecină de 750 mm.a descrescut la sfârşitul săptămânii până la 740 mm. Higrografarul, s-a urcat brusc Duminică 4 h. dela 55 la 109. Duminică seara s’au înregistrat 4,4 mm. apă de ploae. Durata strălucirii soarelui pe săptămână : 54 h. 30 m. ■ Grădina Traian. — Miercuri 3 iunie are loc o frumoasă reprezentaţie de cinematograf. Va rula extraordinarul film «Fini Risipitor», după romanul „En Familie“ de H. Malot,operă premiată de Academia Franceză, în 5 acte. Se vor vedea apoi copii de pe natură din Olanda, şi are multe şi atrăgătoare scene comice. Preţurile obişnuite. La via d-lui Const. Kilimoglu (Comuna Copou), se află de vânzare viţe de vie din varietăţile Selection Carrière, Chasselas, Bordeaux, Bourgogne, altoite de portalion cei mai rezistenţi. A se adresa la Iaşi, str. Toma Cozma 5 bis. ■ De la Camera d© Comerţ.— Iată lista mărimilor oferite de comerţul şi industria olandeză pentru România, prin biroul de informaţiuni comerciale din Amsterdam : Plante, cepe de flori, seminţe, ape minerale, grăunţe, mirodenii (pentru gătit), bere, zahăr, tutun, ţigări de foi, biscuite, ceai, peşte, conserve de peşte, fructe, faianţă, sticlării, maşini, lemn tare pentru lucrări, frânghierii, articole de fier, mercerie, colori, lac, cartoane de pae, cărbuni, ceară, biciclete, automobile, morişci artificiale, acoperişuri, curele, încălţăminte, flanele săpunuri, făină de cartofi, vinuri, orez, cacao boabe, pudră, şocolată, unt de cacao, uleiuri de sesame, insege, stearină, brânzeturi, droguri, produse chimice, produse farmaceutice, grăsimi, trestii, ţesături, aţe, piei, pielărie, albastrud’entre mere, lumânări, staniu, metale, hârtie, coprari, Capoc, saci de iută, sticle damigene, lămpi electrice, orăbii, remorchere, şlepuri, instalaţiuni electrice, perii, mătură, tuburi de tablă de fer, cu sudat autogen, cremă de lustru, pânză de corturi, saci de hârtie. — In ziua de 7 Iunie la ora 10 a. m. se vor întruni In palatul Camerei toţi comercianţii morarii şi măcinătorii băncile şi asociaţiile, spre a-şi alege un delegat în comitetul Bursei. In aceiaşi zi, la ora 3 p. m. se vor întruni în acelaş scop, proprietarii şi cultivatorii agricoli şi viticoli. „ Camera de Comerţ din Iaşi a mai elaborat următoarele avize pentru deschidere de debite de spirtuoase. D-l A. Râşcanu, din Iaşi, a obţinut avizul favorabil pentru a deschide în Iaş, Piaţa Unirei Nr. 7, un local în car să poată desface în vase închise produsele viilor sale. D-l Cristea Gheorghiu din Iaşi, a obţinut avizul favorabil pentru a putea desface în mod accesoriu băuturi spirtuoase In restaurantul ce 11 are in localul din strada Anastasie Panu Nr. 72, Iaşi. D-na Ila Şraibman din Iaşi, a obţinut avizul, ca în calitate de futrice de minori să poată continua comerţul de băuturi spirtoase, rămas de pe urma defunctului ei soţ Saea Şraibman, în localul din Iaşi str. Nicolina Nr. 47. D-l Ioan Dembinschi din Iaşi, a obţinut avizul favorabil pentru a deschide pe timpul sezonului de vară un debit de băuturi spirtoase în bufetul din gredina Copou, Iaşi. In piartă«!, la laţi , SALAMBO R înecaţi.—Muncitorii Ion Gh. Florea şi Ion Lupu cari lucrau pe moşia d-lui Solomon Stern, ducându-se spre seară la scaldat în Jijia, au fost luaţi de curentul apei şi neştiind să înoate, s’au înecat. Cadavrele lor au fost pescuite. Nefiind bănuel, Parchetul a autorizat înmormântarea. Clar El Ildina, sau otrăvitorul danez, măreaţă operă în trei acte, rulează azi pe pânza din grădina „Traian“, înscenarea e din cele mai îndrăzneţe, iar acţiunea palpitantă. In rolul principal : D-ra Ebb Thomsen, steaua artei daneze. Mai sunt cuprinse în noul program : Cele 5 fete ale Consulului, comedie* — Marea Nordului, escursiuni pitoreşti, etc. La caz de ploaie reprezentaţia are loc în sala „Sidoli“. Comerciantul M. Segal care a fost călcat ieri de automobilul d-lui Râşcanu, a încetat astăzi din viaţă. Consiliul comunal se va întruni joi 4 iunie, sub preşidenţia d-lui Gh. Gh. Mârzescu, primarul oraşului, la ordinea zilei fiind mai multe chestiuni urgente. Ieri şi a trecut examenul de docenţă d-l E. Nicolau, la facultatea de ştiinţă, în faţa comisiunei compusă din d-ni I. Rabet, I. Pompei, Neculcea, V. Costin şi A. Mănescu. D-l E. Nicolau a fost felicitat de întreaga comisiune. „ Media nouă la luat«: se poate cunoaşte cetind revistele franceze consacrate în special modei şi elegante în îmbrăcăminte şi port: „Femme Chic“, „Les grandes Modes“ şi „Femme Elegante“ sosită astăzi la librăria M. H. Schoenfeid, din str. Lăpuşneanu la Deschiderea Slănicului Moldovei. La 1 iunie a. c. s-a deschis şi funcţionează băile, admirabila staţiune balneară şi climaterică Slănicul Moldovei, cea mai importantă staţiune din ţară. Având în vedere faptul că anul acesta, din cauza răsboiului lumea nu se va deplasa din ţară se prevede o afluenţă enormă de vizitatori, după reţinerile de camere făcute până acum. Odată cu deschiderea noului sezon al Slănicului Moldovei, s-a deschis şi cel mai bun restaurant al acestei staţiuni, Restaurantul Nou 1 (D Iliescu.). Cea mai frumoasă poziţie Vila dr. Russu din Slănic Moldova se închiriază odăi. A se adresa D. Iliescu Slănic. X BIROU DE AVOCATURĂ Și ACTE DE NOTARIAT Avnpatii • Eduard JLaz&rascu. si AVUudpr. Ioan ar. Bantaș * M IAȘI Str. ȘTEFAN CEL MARE No. 13 (Casele Schnürer) M jg EOWlSCETAflî S-l© a. m. ți 4-6 p. m. || MIŞCAREA Ultima orotelefonică Agitaţiile „Acţiunei Naţionale“ - Manifestul cătră ţară — Buc —Membrii „Acţiunei Naţionale“ s'au întrunit aseară la d-l Em.Antonescu. S'a citit manifestul cătră ţară în care, in special, se denunţă propaganda nemţească, care încearcă să întunece conştiinţa naţională. Sa mai discutat programul de luptă şi sa insistat asupra faptului că „ Acţiunea Naţională“ nu mai poate da concurs guver nului. «Acţiunea Naţională» împreună cu cele două partide de opoziţie, vor cere eşirea din neutralitate şi ameninţă cu agitaţii de stradă dacă guvernul nu va asculta cererea lor. Noua Suliţă ocupată de trupele austrince Buc.—Ieri dupâ-ameazâ trupele austro-germane au ocupat Noua Suliţa. Pe restul frontului ruşii luptă cu înverşunare spre a împiedeca năvălirea trupelor germane în Basarabia. Trupele austriace au avut însemnate pierderi. Noul comunicat austriac — 16,000 ruşi prizonieri — Buc.—Un comunicat oficial din Tirna anunţă nouă importante succese pe frontul oriental. La răsărit şi sud-est de la nosar frontul rus a fost rupt, după o violentă luptă şi duşmanul a fost silit să se retragă cu perderi însemnate. Rușii mai sunt în retragere și la Mociska, unde trupele austrogermane au făcut 16,000 prizonieri.* Luptele la sud de Nistru continuă. Lîngă Fortow, la sud de Nicolaiewa, trupele germane au respins patru atacuri rusești^ cu perderii însemnate. Armata rusă a părăsit cîmpul de luptă lîng dezordine. La nord-vest de Zumanovo Austriacă înaintează spre Zidacol, localitate foarte importantă pentru că stăpîneşte un cap de pod. La nord de Zalesiki, la ora 11 noaptea, Ruşii au dat un atac pe un front de un kilometru, dar au fost bătuţi cu mari pierderi. Lupte pe frontul apusean Buc. — De la Paris se anunţă că Belgienii au reuşit să treacă Iserul la nord de Dixmund, distrugând un blokhaus. Francezii au atacat partea de nord a fabricei Souchez şi s-au organizat acolo. Mai multe unităţi ale infanteriei au avut citeva acţiuni de noapte, punind mâna pe lucrările germanilor de la Lorette. * Pe de altă parte, germanii anunţă înfringerea francezilor la Arras. După ce au dat asaltul In coloane strînse, a urmat atacul duşmanului, cu mari pierderi de ambele părţi, pe Lorette şi pe frontul Neuvieu. Francezii au fost respinşi. Alegerile din Grecia Buc—Pînă în momentul cînd telefonez, n’a sosit încă la Bucureşti resultatul alegerilor din Grecia. Legaţiunea greacă din Capitală aşteaptă sosirea resultatului pe astăzi. Listele aistro-italienfl — Comunist austriac — Duc. —Pe frontul italian tu luptele de lîngă S*lava, In ziua de 12 Iunie, după cum s’a stabilit pănă acum. Italienii au lasat 1000 morţi prbiţi. Trupele Italiene au fost respinse după un nou atac, ast-fel că n’au putut rupe frontul de pe 1 scuze. Iu Tirol nimic nou de semnalat. Luptele din Galipolî Buc.—Din Comtantinopol se anunţă că în noaptea de 12—il lunie aliaţii au încercat să atace aripa dreaptă turcă, dar au fost respinşi cu mari perdfţi. Artileria aliaţilor a aruncat mari cantităţi de muniţii asupra fortului Ariburnu. Artileria turcească a răspuns cu succes, bombardând pe dușman. De la Consulatul german din Iaşi Berlin. — Răsboiul din apus.— Pe frontul intre Lievin şi Arras. Francezii au suferit o înfrângere gravă. In cursul zilei coloanele lor de atac, ce pregătiseră in repeţite rânduri ieşiri In contra noastră, au fost împrăştiate şi apoi în spre seară două atacuri în linii compacte încercate încontra noastră de ambele părţi ale colinei Loretto, precum şi pe frontul Neuville — Rodincourt, au eşuat cu grave perderi pentru duşman, care pretutindeni a fost aruncat Înapoi ; toate poziţiunile sunt In deplina noastră posesiune. Atacuri slabe în regiunea canalului Yser aufost respinse. La sud est de Hebuterne lupte de infanterie nu au avut rezultate importante. Atacurile contra poziţiunilor câştigate de noi în Champagne, au fost înăbuşite. Răsboiul din răsărit. La Kusowinnioji la nordvest de Szawlo am cucerit câteva posiţiuni duşmane, făcând prisonieri 3 ofiţeri şi 300 ostaşi; la sud-est de calea Mariampol- Kowno am luat cu asalt prima linie rusească, făcând prisonieri 2 ofiţeri şi 313 ostaşi. Răsboiul din sud-est. Armata Mackensen din posiţiunile ei între Czernieala (la nord-vest de Mosciska) şi Syeniawa a procedat într-o lărgime de 70 km. la ofensivă. Pe întregul front ,posițiunile dușmane au fost luate cu asalt. Dri 16.000 prisonieri au rămas în mâinile noastre. înaintarea lui Marwitz și Linsingen progresează. Emil Th. Jellea /WOCfIT Iasi Str. Ianov 1 i întristaţii: Ana Antoniu, Lucreţia şi loan Lupu cu fiii lor loan, Vasile şi Alice, Lascar şi Emilie Antoniu cu fiii lor, Constantin şi Cleopatra, doctor Antoniu cu fiicele lor, Raluca Vlădoianu cu firca sa, Ion C. Antoniu, şi familiile Partizan, Tăutu, Sion, Heiban, Movilă, Miile, Stroja, Mihail, Herovanu, Râşcanu, soţie, fii, frate, soră, cumnată, veri şi nepoţi, au durerea de a face cunoscut Încetarea din viaţă a LOTERIE 5000 lei No. 6114. 3000 lei No. 31194. 2000 lei No. 12171, 52844, 57986, 46137, 50173, 52409. 1000 lei No. 7468, 33919, 35523, 17876, 42219, 56499, 5719, 57000. 500 lei No. 1056, 8615, 16715, 31643, 33503, 34605, 45493, 3699, 28912. Doctorului Ioan Antoniu fost medic primar de judeţ şi deputat de Tutova decedat în Iaşi la 1 Iunie, in etate de 75 ani. Rămăşiţele pământeşti sânt depuse la capela cimitirului eternitatea din Iaşi unde se vor înmormânta Mercuriu Imnie ora 10 a. m. Prietenii şi cunoscuţii sunt rugaţi a privi aceasta ca încunoștiințare. MINISTERUL FINANȚELOR Direcțiunea Contabilitflcal Generala a Statului și a Datoriei Publica Datoria Publică PUBLICAȚIUNE Nr. 31.183 din 18 Mai 1915 A 13-a tragere la sorţi a titlurilor ca rentă 4 la sută amortibilă din 1995, împrumutul de 70.000.000 lei, se va efectua in ziua (ie 18 Iunie/1 Iulie 1906, ora 10 dimineața, în sala specială a Ministerului de Finanțe, conform dispozițiunilor stabilite prin regulamentul publicat la Monitorul Oficial No. 145 din 7 Fevruarie 1906. " La această tragere se vor ajutor list, litiuri pentru o valoare nominala da 715.500 lei, în proporția următoare: 2b titluri de 5.000 lei 195.000 lei 86 , „ 2.500 , 215.000 , 17@ „ 1.000 „ 179.000 * E1 * ■ 5Pil ■ iy.5pja ‘ 683 titluri p. o val. nom. de: 715.400 lei Publicul este rugat a asista la tragere. VIŢE AMERICANE ALTOITE din pepiniera Olge Gustave NICOLINA IAŞI Decorat Cavaler Meritului agricol Paris 1 Iulie 1915.— Decorat ofiţer Meritului agricol, Paris 14 Iulie XIlI. Vlnzări In condiţiuni excepţional de favorabile. Furnizează cele mai multe viţe creditului viticol . 5,000,000 viţe altoite Nicolina—Iaşi, 2,000,000 viţe altoite la Algeria ; Varietăţi de viţe şi altoite, varietăţi Selection Carriere, galbenă de Odobeşti, Chaaselasdore şi varietăţi de masă. Reprezentant al Sindicatului pepenierelor din Oran (Anglia). 2 Oi * 4 y» Ţ la casele din strada JJe mim, .•,£ 7dăi şi anume: Un corp de 4 odăi, sală prin mijloc şi pivniţă, alte 4 odăi cu sală la mijloc şi una odae subsol cu pivniţă, precum şi una odae cu antret cu toate atenansele In bună stare.—Doritorii se vor adresa proprietarului în casele mai sus menţionate. Victor P. Ianculescu AVOCAT — Strada Sf. Savalt — I Dr Alexandru G- Bruma | Medic secundar la Clinica II Dermatosifilitică (Spitalul Sf. Spiridon) Consult: l-2Vs p.m. 6-7/* p.m. I Injecţii cu Neosalvarsan (606) Str. Cuza-Vodă (Golia) Nr. 14 | Ţesătura Iaşi Str. Mscols Societate Anonimă Capital deplin variat 750.000 lei Instalaţie modernă cu 400 răsboaie ratoanice. Vopsitorie, albitoție şi apratură. Furnizează: coseturi de bumbac, furnituri militare, zefiri barcheturi, flanele, doguri, americi, albituri, mexicane, erogdoane şi pânză pentru cizmari. I, sinus 51\ I \ v