Mişcarea, februarie 1916 (Anul 8, nr. 24-46)

1916-02-02 / nr. 24

2 mercianţilor de a nu fi un organ consultativ. Ia audienţa spune d sa pe care mi-a acordat-o Dl. Ministru al Industriei am simut prilejul »a constat ca d-1 Muniariu est« ci animat de cele mai bune sentimente pentru comercianţi. La o întrabare a mea, d-1 ministru mi-a răspuns că cauzele pentru care Comisiunele de export şi import nu sunt compuse numai din comercianţi sunt, că comisiunele nu stabilesc decît modalitatea de compensaţii pe când preţurile nu se stabilesc decât cu ajutorul comercianţilor, ce vor chemaţi ard.hoc Propune că sfaturile negustoreşti să cheme pe detalişti care să formeze o listă de mărfurile ce le trebue şi să fie înscrisă în listele angrosiştilor care prin acest mod nu vor putea să vândă mărfurile decât cu 8~109/o mai mult decât le-au cumpărat ei. Termină arătând, în calitate de preşedinte al sfatului negustoresc încrederea ce o au comercianţii în d-l Ministru al Industriei şi sunt recunoscători de bună voinţa cu care-i sprijină. D-l Dr. Căpălină vorbeşte tot de chestia scumpirei traiului şi se raliază la părerile d-lui Inginer Hălăceanu cerând ca să fie consultate şi Camerele de Comerţ de către Comisiunele de Import şi Export. Mai vorbeşte d-nii : Jellescu în chestia carnei, Landes în chestia taxei asupra drojdiilor din vin pentru fabricarea rachiului, Teodorescu şi Tatos din Roman. Adunarea votează următoarea moţiune, după care se procedează la votarea şi modificare budgetului, regulamentul şi budgetul pensiilor pentru funcţionarii camerei de comerţ şi alte chestiuni de ale camerei. " HOŢIUNE Să se înfiinţeze de îndată câte o Comisiune de Import pe lângă fiecare Cameră de Comerţ, provincială care să rezolve şi îndrumeze toate chestiunile referitoare la Import şi Export în Circumscripţia lor, — Comisiune care să fie alcătuită din membrii Camerei de Comerţ şi negustorii locali sub Preşedinţia Preşedintelui acelei Camere. Afacerile astfel rezolvate să fie numai coordonate de către comisiunea Centrală de la Ministerul de Industrie şi imediat să li se dea sancţiunea definitivă. Să se trimeată imediat pe pieţele străine In acele ţâri de unde mai e posibil de adus mărfuri negustori, delegaţi ai Camerelor de Comerţ provinciale. * Astăzi in localul Primăriei, în prezenţa d-lui Primat s’a procedat la a doua tragere la sorţi, a obligaţiunilor pentru împrumutul de 13 milioane pentru aducerea apei de la Timişeşti. ’* Mâine 2 Februarie cu ocazia hramului catedralei sf. Mitropolit, soc. clerului „Ocrotirea“ îşi începe seria conferinţelor publice în sala corului mitropolitan în prezenţa I. P. S. S. Mitropolit. Primul va vorbi părintele Cicerone Iordăchescu despre Bazele şi valoarea sentimentului religios. Conferinţa va fi însoţită de producţiuni muzicale ale d-lui T. Burada,profesor, şi al corului mitropolitan. -începutul la ora 3 p. m. ■ In urma frumoaselor succese obţinute, operetele naţionale „Cinei-Cinei“ de Alexandri şi «Baba Hârca" de Millo se vor da pentru a patra oară, în matineul de Duminecă 21 Februarie. ■ Consiliul Facultăţii de Ştiinţe a însărcinat pe dl Prof. I. Mănescu cu suplinirea catedrei de „Matematici generale4.", ramasă vacantă prin moartea regretatului Profesor Ion Ralet. ■ La Cinema Modern începîndde Marţi 2 Februarie, va rula splendidul film din soria Bertini „DIANA FESSME»CATOASUBA“ cu celebra tragediană in rolul principal. Marţi vor avea loc două matineuri şi seara. ■ Pentru „Colonia Şcolara“ din Iaşi se va juca un Matineu la Teatrul Naţional „Fintîna Blanduziai“ "de V. Alecsandri îndemnăm pulicul să asiste în număr căt mii mare la această reprezentaţia ■ Astăzi dimineaţă a avut loc la cimitirul “Eternitatea» înmormântare» rămăşiţilor pământeşti ale defunctului Cării I. Negură, fratele d lui dr. N. Negură. Transmitem cordoleanţele noastre întristatei familii. s ŞCoîar©. — Inspectoratul şcolar a aprobat un concediu de 5 zile d-nei Eugenia Dimitriu, directoara şcoalei de fete No. 10, find suplinită de d-şoara Stancov. — Ministerul de Culte a aprobat următoarele concediu cu începere de la 1 Februarie: D-şoarei Aglaia Gheorghiu, institutoare la şcoala de Fete No. 1, fiind suplinită de d-şoara Drăgulănescu. — învăţătoarea Maria Lacorescu de la şcoala din comuna Perieni un concediu de 60 zile suplinită de d-şoara Pavelescu. — D-şoarei Ecaterina Darie maestră de lucru manual de la şcoala din Podul Iloaiei un concediu de un an, fiind suplinită de d-şoara Ecaterina Casian. — Ministerul de instrucţie primind demisia d-lui Neculai Peptu din postul de revizor şcolar al judeţului Vaslui, d-sa şi-a reluat catedra de la şcoala de băeţi No. 6. * Astăzi la Sidoiu, în noul program cinematografic : Nofii d© Copii, dramă emoţionată, film italian de mare artă. Mii sunt cuprinse in noul program : Răzbunarea Teribilă, splendit roman modern, ca o originală şi somptoasă punere în scenă. Doi riwaii, scene foarte comice, etc. etc. etc. După cererea generală Mercuri 3 Februarie : Omul d® lui ţioient) * A doua serie a complectaşdor aparţinând batalionului I a regimetului 18 Ştefan cel Mai* care a fost concentrat pe ziua de 28 ianuara, a părăsit garnizoana plecând spre frontieră. ■ In astă seară are loc mult aşteptatul bal costumat organizat de „Societatea de Gimnastică şi Muzică“. Cum acest bal este singurul ce-i are laşul in timpul carnavalului, ei cunoscut find surprizele ce ie aduce comitetu organizator, se prevede un succes întradevăr extaordinar. Cronicarul nostru va da o amănunţită dare de seamă. „ Luni 8 Februarie are loc la teatrul Naţional prima reprezentaţie dată de opera „L. Popescu“. Se va cânta Ball® in Iflaschera de Verdi cu următoarea distribuţie : Richard, Conte de Warwich, guvernator d-na N. Livezianu ; Renato Creol, secretarul său, d-na Jean Athanasiu ; Samuel, Niculescu Brsu ; Bom, G. Stelian, Silviano d-na C. Damian ; Un judecător. I Constantinescu; Servitorul Ameliei Gr Grigonade ; Amelia, soţia lui Renato d-na Baricheta Rodrigo ; Ulrica Siegress, vrăjitoare d-na Una Dores ; Oscar paj, dna M. ptăunescu. Un program excepţional să reprezintă astăzi Luni, la Cinema Modern cităm : sensaţionala tragedie : Nebuna din Soi'Qoto, o admirabilă înscenare a cărei acţiune se petrece în furia Oceanului. Apoi , ales fierbatul dramă în 8 acte. Programul e complect cu comedii şi revederi în plin aer. Matineu la ora 5. Spectacol seral la ora 9 şi jum. Mîine Marţi 2 Februarie: Diana F©r- Riseatearaa cu Francisca Berlini 6 acte mari. Două matineuri la 3 şi 5 jum. Seara spectacol la 9 juni. Bibliografie. A apărut primul număr al revistei „Şcoala Normală“ cu articole semnate de I. G. Duca, I. Mitru I. Simionescu, C. Meissner, S Mehedinţi, Ana Conta-Kernbach, M. Lupescu, V. N. Petrovanu, D. M. Cădere, C. Stere T. Teodorescu ş. a. «Şcoala Normală“ apare sub conducerea copului didactic al şcoalei normale „Vasile Lupu“. — „Curierul Judiciar“. — „Cronica» No/ 51 cu articole semnate de G. Galaction, Natalia Negru, T. Arghezi, etc. ■ Din judeţ .—In comuna Vlădeni în noaptea de 28 Ianuarie a ars 3 girezi şi 5 stoguri de făn, proprietatea d-lui S. Ştiru din acea comună. Gauza focului pare a fi neglijenţa oamenilor de la lucru. Finul era asigurat la societatea Naţională din Bucureşti. Pagubele sunt de peste 9000 lei. Se fac cercetări pentru stabilirea responsabilităţilor. Premiera „MeSandalei“. Mercuri seara are loc la teatrul naţional premiera revistei locale „Haiandala“ jucată de elementele tinere din teatru, cu concursul artistei Maria Giurgea şi a tenorului Demetrescu-Sylva. Acţiunea revistei: Actul I. Terasa Tufki.—Jockei-Club.— O sinucidere nereuşită. — Spioana germană.—Plecarea infanteriei şi a cavaleriei. — Cupeul salvărei.—O eclipsă de soare. — Rugăciunea spiţerului.—Dama indignată.—Filantropul dobitoacelor.—Conferinţa prinţului.—Un spital românesc la Paraguay. Minorii. Banda neagră. — Strigoii Iaşului. Doina vechiului Iaşi. Actul II. Palatul administrativ.—Statuia lui Ştefan cel Mare.Podarul şi arhitectul. Pompierul şi manca. — Ex-milionarul. —Diversul modern şi avocatul Şuza. Senatorul C. B. şi fusta cu belea. —Duetul Şuza-Georgel. -Reţeta germano-filă a lui Virgil. Botezul de la teatru.—Ghedeniştii. Adonis şi demnitatea naţională.— Georgel şi Kifli. Concursul pentru oftalmologie.—Leonard şi fetele. — Dama de la operă. — Cetăţeanul turmentat. Apa Iaşului. Actul III. La Dolhasca. - In tranşee.— Baronul Vax.— Ofiţerul şi nevestele.— Menuet.-Adevărul. —Exportatorii. — Direcţia generală a teatrelor. Porumbaru şi Mavrodi. Conu Alecu şi ferma. Bejăria, Prinţul Griguţă. La arme. — Kifli şi întrunirea federistă. — Conferinţa literară şi concursul universitar. — Haiandala peste tot. ■ In comuna Cepleniţa în noaptea de 26 spre 27 Ianuarie a ars casa femeiei Anica Vacanice. Focul a luat naştere din neglijenţa fiului ei, care lăsind focul mare în sobă, cărbuni au căzut pe jos aprinzîndu-se casa. Pagubele sunt de aproape 1000 lei, casa nefiind asigurată. Se fac cercetări. Marţi 2, Mercuri 3 şi Joi 4 Februarie va debuta la Cin®ma-8S®fan celebrul fenomen american D’Oreley, care în urma mai multor experienţe supra-omeneşti va fi îngropat de viu El va pus într’o ladă de 3 metri adincime şi acoperit cu pământ unde va rămâne 35 de minute. D-nii doctori sunt rugaţi a constata că lada nu conţine ox’gen sau alte sustanțe respiratoare. Ieri l’a făcut la Piatra N. înmormintarea defunctului I. Comoniți, fost senator. Afi. Aii 1 f FABRICA de iobire de Fier şi Bronz Aron Sasira Co. —Iaşi, SE P cur iri 147— Deposit de paturi dbrona fi e nu-W, lavttbouri, lctiere §i alte Articole de metaluri deosebite. Cel mai frumoase modele arii itw .r.,mirut,ţia ireproşabilă, fabricaţiune specială. Preţuri cari rivaliseasă cu orice concurenţă din Iaşi şi străinătate. a , • • •’ VIZITAŢI expoziţia din localu! fabrice!» deschisă în toate zilele de lucru 3 MIŞCAREA Ultima op. Luptele de pe frontul occidental Paris.—In Belgia artileria noastră de cimp a pricinuit stricăciuni mari unui fort dușman, lingă canalul de Fassendelle. Inir'un alt sector focul a pricinuit explozie ținut depozt de mumţîuni. In Artois dud de artilerie cu Intermitenţă, mai ales tn regiunea Lille. La sud de râul Somme in culmilepinei noastre am reluat germanilor cea mai mare parte din elmentel de tranșee rămase in aramul lor in regiea Situată la Nord de Friesse. .Eri seara dușmanul a dat fân contra-atac dar a fost respins de focul infanteriei noastre. La Nord de râul Atent tragerea precisă a bahrter noastre in contra intârnturior germane și asupra convoiului de aprovizionare a putut să fie folositoare. In Champagne în culmi unui atac cu granite de mină în regiunea la Nord de Memille am luat o mulţine de prizonieri. 10 proedil de calibru mare a fost aruncat in directa cetâte Belfort. Comunicat rus Odesa.— Frontul de Vest lângă Bega. Tranșeele noastre cari se găsesc pe Divina au fost bombardate cu violență. Pe acest front focul a continuat toarfa eiua dar a’a terminat în favoarea noastră. In urma focului nostru eficace am luat satul Karbonowseiia, aproape de lacul lwenten. Inamicul a bombardat teritoriile ocupate de noi. In Galiţia inamicul s’a silit să reia localităţile ocupate de noi, dar a fost respins cu pierderi. A reuşit totuşi să ia un teritoriu pe care nu la putut menţine faţă de contra-atacul nostru care la alungat. La 30 Ianuarie inamicul a încercat prin 3 contra atacuri să ocupe Cerebrovo dar a fost respins. In Cuman ofensiva noastră continuă• Luptele din Egipt Berlin.— Englezii au suferit în Egipt o nouă înfrîngere din partea lenușilor. Un număr de 5000 englezi au fost respinși pe o distarciâ de 5 kta, cu mari perderi de vânzare Via mea din podgoria Vişanu, comuna Buciumi, întindere de 4 hectare, avînd 3 hectare şi fum, plantate cu viţă americană “pe rod de 7 ani. Casă, pivniţă, fîntînă cu apă bună lîngă casă, jumătate oră departe de oraş. Se vinde chiar de acum. Doritorii a se adresa la d. inginer Ch. Costandachi la noul să domiciliu strada Palat N. 2 (casele Albert Daniel). Comunicat austriac Viena. Un atac nocturn italian asupra posiţiunilor din regiunea Bonbon luată de noi a fost respins. Se semnalează activitatea vie parţială de artilerie din partea inamicului. De asemenea oraşul Gorz a primit cîteva granate. In ziua de 12 crt. după araiazi hidroplanele noastre a distrus două magazii din Gara Raventa; clădirele din gară și fabricele de zahăr și pucioasă au fost distruse. S-au cauzat câteva incendii. Chestiunea carnei in Rusia Viena. — « Tims» anunţă din Petrograd. Ministrul de agri latură a comtticat, că, pentru a preîntâmpina scădrea desastruoasă a stocului de vie se va institui în întreg imperiul două zile făta, carne. Ministml de agricultură propune afară da peeorta, sedue ea raţiunei de carns a soldaților. lupta navală Paris.— „Le Matin“ a nmrki o lupta marină în apele Bennantoy (M. Nordului) între crucişătorul cuirasat englez , Drage“ şi un vapor de război german. Rezidtatul nu se cunoaşte Bulgarii au ocupat Sibasm Sofia. Cartierul general al armatei anunţi că trapei® bulgar® au ocupat eri Eibasan. Populaţia a primit trupele cu ovalii. Oraşul a fost Pavoazat. Primarul Moscovei acuzat Viena.— „Rjeci“ scrie: Raportul senatorului Krasenikov despre tulburările din Mai face o impresie penibilă, deoarece din el reise, că primarul Moscovei Adrianov s-a pus cu capul descoperit, în fruntea plebei care a comis jafurile. Adrianov va fi tradus pentru aceasta în faţa justiţei. Uu nou minister tn Anglia Bergia. —«Standard» anunţă că se va crea un nou minister englez Noul minister va purta numele de minister al navigaţiunei aeriene. »Morning Post“ scrie că Hannon secretarul general al ligei flotei precum şi specialiştii sunt de acord, ca să li se opuie zeppeline-i lor un dirijabil de o capacitate productivă egală sau mai mare Construirea unei astfel de flote aeriene e de cea mai mare importanţa pentru asigurarea ţarei. Sporirea aeroplanelor singură nu duce la rezultat, deoarece capacitatea productiva a fabricilor engleze și-a atins limita extermă. Afară de aceasta aeroplanele nu pot face față siagure zyppeliaelor. 4 Dr. N. Negură şi Marcel Lecca au durerea de a vă face cunoscut pierderea ireparabilă ce au suferit prin încetarea din viaţă a prea iubitului lor frate şi unchiu. Camil I. Negură decedat la 30 Ianuarie. înmormântarea a avut loc astăzi 1 Februarie ert, orele 11 a. m. la cimitirul „Eternitatea“. PUBLICAŢIE Ministerul Domeniilor avînd mai multe obiecte scoase din inventarul pepinierei Istriţa a dispus ţinerea unei licitaţiunii publice pentru vânzarea lor în ziua de 12 Februarie 1916, orele 10 dimineaţa la pepiniera Istriţa şi la Prefectura judeţului Buzău. Această licitaţie se va ţine conform legei contabilităţii generale a Statului şi cu garanţia cerută. Obiectele se pot vedea la pepiniera Istriţa până în ziua licitaţiei. casele din strada Buzdugan No. 8 A se adresa la D-na dr. Negel între orele 10 — 11 a. m. strada Alexandri. D-ra Zo® Miclescu, face cunoscut Onor. Clientelor d-sale că pe ziua de 1 Februarie este numită ca Maestră de croitorie la şcoala profesională de fete Tereza Oral Milicescu“ din str. Albinet 5, și le roagă să binevoiască a onora cu comenzile d-lor ca și până acuma. De închiriat mai multe apartamente și o prăvălie din casele mele, str. I. C. Brăteanu 191. A se adresa la proprietar M. Silberman (acela? imobil). BIUROU , DACTILOGRAFICE (ŞI DE TRADUCERI) Trimiteţi actele dv. la «România Muzicală» unde se scrie corect ortografic cu Maşina de Scris. De asemenea traduceri din limbi străine. DEPOZIT peentru vinsare de cercuri şi bande chimice pentru toate maşinele de scris ; Nrtie fină „Indigo“ neagră ii violet. Magazinul „România Muzicală — Fickelstain — tir. Lapugnemm No. 24 t 'T l