Mişcarea, martie 1916 (Anul 8, nr. 47-72)

1916-03-01 / nr. 47

2 , Prefectura de judeţ a primit o circulară din partea Ministrului de Finanţe, prin care îi pune în vedere de a nu mai acorda autorizaţii de a se transporta porcii spre frontieră. Atât autorităţile civile vamale cât şi autorităţile militare au constatat că unele primării eliberează permisii pentru transportarea porcilor spre frontieră pentru păşune şi cari în realitate sunt trecuţi ca contrabandă. TURNEUL ARVISTEI mmm ciungea Ui IAŞI La 2 şi 3 Martie, la TIMBUL NATIDNAL cu comediile: Amorul Veghează Si Măgarul .* Buridan de Fiers şi Caillavef. BSEsSeBa Sa librăria Iliescu De la Familia Luptătorilor dri după amiazi la ora 4 a avut loc întrunirea comitetului judeţean Iaşi „Familia Luptătorilor“ sub preşedenţia d-lui O. C. Mârzescu. Au luat parte d-nii: Petru Fărtânaru prefectul judeţului, C. Chilimoglu prefectul Poliţiei, Arh. Ath. Ghiorghiu deputat, Al. Velciu preşedintele consiliului judeţean, Th. Jellea, preşedintele Camerei de comerţ, Dr. N. Grigoriu medicul şef al judeţului, Eug. P. Stoica revizor şcolar N. Gane, C. Meisner M. Wachtel. Se dă citire dării de seamă asupra activităţei, „Familiei Luptărilor“ şi se supune contulde gestiune pe 1915, care se compune din 195940 lei 75 bani la venituri, 192.187 lei la cheltueli prezentând un excedent, de 3717 lei. Dl. G. G. Mărzescu, arată foloasele ce s’au adus familiilor celor concentraţi prin acordarea acestor ajutoare. D-sa mai arată că s’au împărţit ajutoare în oraş în sumă de 49280 lei iar în judeţ numărul celor concentraţi fiind mult mai mare, în sumă de 141865 lei. Aceste ajutoare s’au împărţit astfel: în oraş: 247 ajutoare a 10 lei, 745 a 15 lei 1118 a 20 lei 135 a 25 lei şi 330 a 30 lei; în judeţ: 6877 a 15 lei şi 1907 a 20 lei şi suma de 590 lei s’a împărţit direct de comitetul central din Bucureşti. In afară de aceste ajutoare, din sumele rămase de la fostul comitet, sau confecţionat diferite obiecte pentru „Crucea Roşie" şi s'au prelungit liniile tramvaiului la Gară şi spitalul Sf. Spiridon. Comitetul a aprobat acest cont de gestiune care va fi trimis prin comitetul central din Bucureşti la Curtea de Scont spre verificare şi aprobare. P. S. S. Arhiereul Antim Petrescu vicarul Mitropoliei, obţinind un concediu de 30 zile, a plecat în streinătate pentru a-şi căuta de sanatate. Astăzi dimineaţă dl. comisar Săvescu a confiscat o mare cantitate de pâine de la pitarii Grimberg şi Grosman din str. I. C. Brătianu, care au încercat o speculă cu pâinea, vânzând calitatea III de pâine neagră cu 0.35 bani. Bari au sosit din Bucureşti un număr de 92 persani, cari cu trenul de 12 au plecat prin Ungheni în Rusia. Şcolare. — Inspectoratul şcolar a aprobat un concediu de 6 zile învăţătorului Vasile Steriescu din comuna Bulbucani. — S’a aprobat un concediu din cauză de boală d-nei Maria Popescu de la şcoala de Fete No. 7. — Ministerul a aprobat transferarea învăţătorilor Ion Bogdan de la şcoala din corn. Cepleniţa la şcoala din corn. Aroneanu, în locul învăţ. Gh. Savinescu, care trece în locul celui dintâi. — Ministerul a primit demisia din învăţământ pe ziua de 1 Martie a doarei Maria Teodorescu, institutoare la şcoala de Fete No. 3 „Petre Poni“, pentru aşi regula drepturile la pensie. Deasemenea Ministerul de Culte a mai aprobat următoarele concedii nelimitate învăţătorilor concentraţi: T. Pantilimonescu de la şcoala din com. Goron fiind suplinit de colegi, învăţătorul Constantin Bolea din Trifeşti, suplinit de doara Paraschiva Beraru. învăţătorul Neculai Popovici din Cucuteni, suplinit de dna Maria Popovici. învăţătorul Victor Bogdan de la şcoala din comuna Cârpiţi, fiind suplint de dna Lucia Chirilă. învăţătorul Voinea de la şcoala din com. Bârnova, suplinit de dl. Alex. Patrorea. învăţătorul Ch. Ibănescu din comuna Piciorul-Lupului, suplinit de d-şoara Zenobia Hunganu. învăţătorul Gheorghe Moruzan de la şcoala din comuna Crucea, suplinit de d-şoara Margareta Stoinescu. — Ministerul a acordat un concediu de 30 de zile din cauză de boală d-nei Natalia Mitru de la şcoala de fete no. 2, fiind suplinită de d-l fc N. Sebastian, institutor pensionar. Prefectura de judeţ a înaintat Revizoratului suma de 283 lei pentru a procura unele rechiziţiuni necesare şcoalelor din acest judeţ. ■ CINEMA „MODEM“. Program extraordinar. Parvenitul „D. 14“. Sensaţională înscenare dramtică în 4 mari părţi. O nouă şi extrem de inteesantă creaţiune a şcolei şi techicei cinematografiei moderne. Rolurile principale sunt susţinute de cei mai mari artişti ai Franţei. Se mai cuprind în acest grandios program : concursurile internaţionalei de Box care au avut loc la New-York in toamna trecută, film original Americana. O comedie auperbă complectează programul. Matineu la 5 şi un sfert. Spectacol aeral la 9 juni. * Revista „Critica'1 ilustrată care apare de 10 ani in Bucureşti, a fost întotdeauna la înălţimea presei mondiale, atunci cînd s’a ivit vreun eveniment de o importanţă generală. Ultimul ei număr care l'am primit la redacţie, consacră 16 pagini cu funerariile Reginei Elisabeta, la cripta monăstirei Curţei de Argeş, precum şi alte ilustraţiuni bine reuşite. Se vinde cu un leu exemplarul la librăria Socec din localitate, închiderea sta® In astăseară are legiunei teatrului nostru. Se vor juca piesele „Lăutarul din Cremona“ de Copoe şi „Pânea Altuia“ de Turghenie, tradusă de dl. I. Dafin. „ Pensionarii din Iaşi s’au întrunit, ieri la „Cineraa Modern“ S’au cetit proectele de statut, urmînd ca să 88 fie o nouă întrunire Duminica viitoare pentru a se vota statutele cu modificările aduse şi a se pune bazele societăţii. I. CSPrefectura de Judeţ a primit din partea Direcţiunei poliţiilor şi siguranţei ■ generale spre a fi trimişi în tabăra re-gională Şipote pe soldaţii din armata sârbă : Miroslav Dimitriev, Ilie Bojkovici şi Dragolino Nichitovici, cari fiind făcuţi prizonieri pe câmpul de luptă de către trupele bulgare, au reuşit sa se refugieze în România, ■ Faliment©. Din cauza insuficienţei activului, tribunalul Iaşi a ordonat închiderea operaţiunilor falimentului I. M. Pricupeanu din Movileni (Iaşi). De asemenea a ordonat vânzarea portofoliului falimentelor I. Ghidale, N. C. Ionescu şi Lupu Gran, şi vânzarea bunurilor falimentului P. Tăutu din Cucuteni. 0 O audlfiS© muzicală.—Sîmbătă 27 a curent, seara, într’un cerc restrîns de invitaţi, a avut loc în salonul şcolei primare de băeţi „V. Alecsandri“ - aleasa audiţie muzicală, dată de societatea de muzică de sub preşidenţia d-lui T. T. Burada. Şi de data aceasta iubitorii de muzică au avut prilejul să guste din plăcerile pe care le procură adevărata artă. Piesele corale executate de către corul societăţei, sub conducerea d-lui profesor Antoniu Ciolan, au fost pentru auditori adevărate revelaţiuni artistice. Prin conducerea sa pricepută, prin temperamentul său de artist a făcut ca piesele ce s’au executat de cor, să îmbrace acel vestmint al artei adevărate ce incintă sufletul. Coru figurat și corul final din cantata „Din adinei nevoi...“ de I. Sebastian Bach, —o prea frumoasă bucată religioasă clasică, contrapunctată—a fost executată şi interpretată cu multă fineţă artistică. Dat fiind stilul viguros al compozitorului ei cum şi greutatea operei, această cantată pune în evidenţă puterea de muncă a societăţei. Două frumoase cîntece de ale fraţilor noştri de peste munţi: „Răsunetul Ardealului“ şi „Negruţa“, compoziţii a lui I. Vidu, pe motive naţionale româneşti, prin farmecul şi frumuseţa lor ne-au pus duioase înfiorări în suflet. Şedinţa s-a încheiat cu frumosul „Cor al secerătorilor“, din actul I, din opera rusă Eugen Onegin, compoziţia maistrului Tschakawski. Un motiv de ciit melancolic în care se arată truda de munca zilei, apoi sbucnirea spontană, vioae, aproape delirantă a unei „căzăcească“, din ce în ce mai aprinsă, mai vijelioasă pănă la sfîrşire, ritm, cadenţă, accente, originalitatea compoziţiei, o execuţie ireproşabilă au făcut ca această piesă să fie viu aplaudată. La această şedinţă muzicală a dat preţiosul său concurs şi dl. Fior Breviman bine cunoscutul violoncelist. Şi de data aceasta d-sa ne-a delectat cu fineţele arcuşului său. Dr. D. Onofrei în „Pieta Signore“ şi „Nina“ ne-a dovedit că poseda o voce de bariton bine timbrată şi curată. D-ra Grigorescu a cîntat curat şi cu sentiment încheind am putea spune că această şedinţă muzicală — dată fiind varietatea programului cum şi selecţionarea pieselor cîntate —a fost un mic concert. Păstrăm totuşi nădejdea unui adevărat concert acolo unde s’ar cuveni să-l dea societatea, la Teatrul Naţional pentru ca iubitorii de muzică frumoasă să poată gusta cîteva momente de adevărată plăcere sufletească artistică. „ Casa de cetire romînească „Ştefan cel Mare” din Tg. Frumos a lansat un apel prin care cere autorilor, librarilor şi altor persoane să i se doneze cărţi pentru biblioteca. M. î SCARî» A ■ „Cînd noi morţii înviem“ e titlul linei drame ibseniane care a făcut vîlvă, dar senzaţia cea mare o va face onora „Mortul înviat“ care se joacă diseară la „Sidoli“ cu astista Ebba Tomsen în rolul principal. Mii sunt cuprinse în noul program care conţine escepţionul 5 părţi mari: O rază de soare, dramă admirabilă.— Ispita colierului, naraţiune splendidă.— Tîrveală pungas scene "comics —Palermo fermecătorul oraş italian supranumit „Conca d’ora (gepica de aur), călătorii pitoreşti, etc. Agenţia Teatrală „Thalia» Ma3s2m©wici Anunţă că pentru reprezentaţiile de mai jos notate au pus biletele în vânzare, invitând pe d’amatorii de spectacole a se grăbi şi a-şi procura de mai înainte biletele dorite. Spectacolele vor avea loc în Sala Teatrului Naţional. — Marţi 8 Martie, se va juca Gelosia piesă în trei acte de către simpatica artistă Marioara Antonescu cu concursul d-Ior Armăşescu, Stănescu şi Fotino. — Miercuri 9 Martie, se va juca Strigoii de Ibsen, cu artiştii teatrului Naţional din Bucureşti în frunte cu marele artist Arist. Demetriade. — Joi 10 Martie, va avea Ioc Marele Concert şi balet rus, cel mai mare eveniment artistic, în frunte cu Boris Troyanovski, Regele Balalaică. — Duminecă 13 Martie se va juca Oedip Rege, tragedie în 5 acte, pentru serbarea jubileului maestrului Nottara. — Sâmbătă 5 Martie. La Teatrul Naţional se va juca la piesa TTrandafirSi 88©§13 de Zaharia Bârsan, cu artiştii Teatrului Naţional din Bucureşti, Autorul d-l Z. Bârsan interpretând rolul principal. Biletele la Librăria Iliescu. Familiile: F. Bârsănescu, G. Finţecu şi dr. Lambrior mulţumesc cu recunoştinţă tuturor prietenilor şi cunoscuţilor care prin scris, prin grai, sau prin trimitere de flori ce au arătat simpatie, au căutat să Ie aducă mângâere și au luat parte în cumplita durere ce au încercat prin pierderea mult iubitei lor mame, Profira C. Bottez. „ Eminenta artistă ML dlast» va juca într’un excelent ansamblu artistic, pe scena teatrului naţional. Mercur 12 Martie „iHîTi©3'3lî veghează“. Joi 3 Martie „Hagarul lui Buridan. Biletele la librăria Iliescu. L'awdep&ss, spr® vânzare Ea I. HAIFLE8, soltism ale Casses c8@ cu 65 lei bueata. Ultimi oră telefonica întrunirea liberală din Câmpina Câmpina.—Eri a avut loc întrunirea membrilor partidului liberal în saloanele clubului din localitate. Sala era arhiplină, nu numai de partizani, ci şi cetăţeni, meseriaşi şi foarte mulţi săteni din comunele vecine ale plaiului, Breaza, Telega, Ocina şi Comarnic, cari au ţinut manifesteze în mod sincer şi devotat celor doi membri fruntaşi ai partidului liberal d-nii Demetrescu-Agraru şi principele Valentin Bibescuîntreaga adunare în frunte cu şeful clubului liberal Dl. Ştefănescu primarul oraşului, au ieşit Înaintea celor doi mari fruntaşi, Dl. Dimitrescu-Agraru cari venise să ia parte la conferinţa secţiunei Societăţei Ortodoxe. In urmă insistenţelor a luat parte şi la agapa oferită de membrii partidului liberal câmpinean. Agapa s’a servit la ora 12 la care au luat parte un foarte mare număr de persoane, într-o atmosferă plină de solidaritate şi frăţie. Dl. Dr. Ştefănescu primar şi şef al clubului liberal din localitate arată bucuria ce o simt cetăţenii prahoveni, văzând în mijlocul lor pe aceşti doi fruntaşi ai partidului naţional liberal din Prahova. D-sa roagă pe dl. Demetrescu Agraru, în numele liberalilor de pe valea Prahovei, să-şi reia locul de cinste în rândurile partidului. Termină închinând pentru şeful partidului naţional-liberal dl. I. I. C. Brătanu, şi Al. Radovici şeful liberalilor prahoveni. Au mai tvastat d-nii: Spirea Ionescu Filipescu institutor, A. Scripcă, C. Oproiu, Dl. Becescu Sylvan, G. Cobanu, preot I. Chirică, G. Niculescu. Dl. Demetrescu-Agraru, arată că prin muncă, cinste şi răbdare oricine, ca şi d-sa se poate ridica şi poate fi folositor ţărei şi neamului. Mulţumeşte cîmpinenilor, pentru manifestaţiile lor sincere şi termină închinând pentru dl. I. I. C. Brătianu care ne-a scăpat ţara de dezastru prin înţelepciune şi răbdare. Principele Valentin Bibescu, nu găseşte în de-ajuns cuvinte spre a mulţumi celor de faţă pentru manifestaţiile de dragoste ce le arată atât d-sale,cât şi ,d-lui Demetrescu-Agraru de care nici odată nu s’a despărţit. * Cu această ocazie s’au expediat mai multe telegrame la care au semnat peste 80 persoane. e lui 9. I. C. Brătianu Bucureşti „Membrii partidului şi clubului liberal din Câmpina şi din toate comunele vecine cu reprezentanţii din Ploeşti şi un mare număr de cetăţeni, având cu cinste în mijlocul lor pe fruntaşul liberal Demetrescu Agraru şi pe nepreţuitul conjudeţian şi amic politic Principele Valentin Bibescu, strânşi azi 28 Februarie lg16 la masa frăţească în, casa clubului liberal din Câmpina vă transmit sincerile lor urări pe sănătate şi o băndă de năzuinţi pentru fericirea ţărei, a neamului şi a partidului liberal De asemenea s'a trimis o telegramă şi D-lui Al. G. Radovici, ministrul Industriei, şi şeful liberalilor Prahoveni, află în război de mai bine de noua luni cu aliaţii ei. Victoria va judeca. Pe frontul italian IVtena.—Pe teatrul italian ori dimineaţă artileria, inamică a început să bombardeze cu violenţă poziţiile ocupate de noi la Goritea, partea sudică a acestui oraş §i platoul Dob’irda. Focul artileriei a continuat bombardarea toată noaptea §i pe frontul Carinlian. Valienii desfăşură acţiune mare Lieebond. Luptele de infanterie continuă. Războiul Portughez-German Lyon. —Germanii au săvîrşit o mare greşală declarînd război linul inamic, care ar părea slab în aparenţă. Cu privire la această ruptură dl. Herbert spune în „Echo de Paris": «Cu această ţară mică care se arătase gata a despăgubi pe următorii lor, Germania aruncă mănuşa cu mîndrie, dar se fereşte s’o arunce Italiei care se Luptele francogermane Comunicat .German Berlin 12 Martie. Am ocupat pâlniile la nord-est de Neuvillle, după ce le-am făcut mai întăi să exploadeze cu succes. In regiunea la vest de Meusa inamicul s’a ostenit în totul în zadar în contra noilor noastre pozîţiuni, pricinuindu-şi grave perderi. Pe înălţime la est de fluviu şi în şesul Voevre operaţiunile se reduc la activitatea reciprocă de artilerie mai mult sau mai puţin violentă. Cifrele de prrisonieri şi relative la pradă de răsboi arătate în rapoartele din 29 Februarie şi 4 Martie se urcă cu începere de la operaţiunile în regiunea Mensei pănă acum la 430 ofiţeri, 26043 ostaşi nerăniţi şi 189 tunuri, între care 41 grele şi 232 mitraliere. La obersept nicieri francezii cu toate repatitele atacuri nu au reuşit să reintre în poziţiunile lor de mai înainte, au respins sângeros. In răsărit și in balcani nu sunt de semnalat evenimente importante. Comunicat Turc Constantînopol. —Pe frontul Irak în lupta din sectorul Felahy, care s’a încheiat prin îmfrîngerea duşmanului, care a suferit mari pierderi evaluate la 5000 de oameni. Am luat eri 60 soldaţi şi 2 ofiţeri. Pe frontul Dardanelelor 2 monitoare inamice au deschis focul de la o mare distanţă contra bateriilor noastre de la Sedul Bar. Un crucişător care a apărut apoi a fost bombardat cu eficacitate de bateriile noastre, silndu-l să se îndepărteze de ţărm I Adiric întristată familie C. A. Cortez, Ceşcu, Barbu, Gusti, Haralamb anunţă încetarea din viaţă a scumpei lor mamă, bunică, soacră şi vară. Elena Ceşcu (născută Mihalopol) decedată în ziua de 25 Februari în vîrstă de 80 de ani, înmormântarea a avut loc incă 28 a. c. la cimitirul Galata, ieri Dumi De vinzare convenabile vite portativi de bună calitate: 1500 vfl© Selection Cariere 1600 „ galbenă Odobenti ÎOF/O „ Oiassela» 800 „ Otonel 250 „ Alienute Boaschet. A se adresa la dl. George V. Să* V@S€U strada Bărboi No. 9. Alt Gonflict ii 1916 Lupta cea mare şi decisivă se dă astăzi la Iaşi pentru că toată lumea vrea să se aprovizioneze cu cele mai frumoase MknmOBkaB Ultimele noutăţi întţrplatin, aur, argint şi duble american au sosit acum la renumitul magasin de bijuterie LAZAR IOSEF Medaliat cu medalia de aur din Paris, pentru gustul său artistic la el, str. Criza-Vodă lingă librăria Iliescu PUBLICAŢIUNE Se aduce la cunoştinţa amatorilor că în ziua de 2 (două) Martie 1916, oarele 2 post meridiane se va ţinea în oficiul Sindicatului falimentelor Tribunalului Iaşi, licitaţiunea pentru inchiriera morii din Iaşi, lîngă podul de fier al C. F. R. proprietatea firmei falite Taxier şi Goldsman. Inchiriera se face pe timp de un an, începător dela 14 Septembrie 1916. Judecător Sindic, A. Winkler Secretar, C. Boian VICTOR IAMANDI — AVOCAT -CONSULT. 46 P. M. Biserica Vorldenia (în curte) De Inchirie De la 23 Aprilie a. c. mai multe apartamente din imobilul situat în str. Anatsase Panu, 2 colț cu Str. Elena Doamnă 26 (fostă Albă). Apartamentele compuse din mai multe camere sunt în stare perfectă. Lumină electrică, apă, canal, pivniță Camară, etc. A se adresa propietarului E. S. Brumar str. Cuza-Vodă 71 (fost Golia) visa-vis de banca Moldova, în etajul de sus. Pentru informațiuni, proprietarul va fi prezent la imobilul în fiecare zi de la ora 3-4 p. m. 50.000 lei .La primă ipotecă. A se adresa la dl. avocat Gr. Teodoru. Curtea Bisericei Balş, str. Ştefan cel Mare. Dr. C. Popa Radu Medic al Casei Sf. Spiridon Boli nervoase şi interne ■ Consulaţiuni de la 5 — 6. BulevardulElisabeta No. 3 (Râpa Galbenă) ) y 0 I r