Mişcarea, mai 1916 (Anul 8, nr. 96-117)

1916-05-03 / nr. 97

■ De la curtea cu juri. Astăzi s’a prezintat înaintea Curtei cu juraţi procesul de calomnie prin presă intentat de d-l A. C. Cuza d-lor M. şi H. Goldner proprietarii tipografiei ziarului „Opinia“. Curtea a fost prezidată de d 1 consilier Bonachi asistat de d-nii judecători Vincler şi Aslan, Ministerul public a fost reprezentat prin d-1 procuror Rang. D 1 O. Teodoreanu din partea apărărei a cerut Curţei de a scoate din cauză pe d-1 H. Goldner deoarece nu mai este cooproprietar al tipografiei, înaintând şi cuvenita declaraţie. De asemenea d-1 Teodoreanu a mai declarat că inculpaţi pe C. Ciumureanu autor al articolului calomniator şi G. Breabăn girant responsabil. D-l Procuror cere amânarea pentru aducerea celor doi inculpaţi şi menţinerea d-lui H. Goldner. Curtea admite amânarea procesului pentru viitoarea seziune şi pentru înfăţoşarea celor doi inculpaţi şi de a menţine pe d. H. Goldner. D. N. Ionescu mulţumeşte pe această cale tuturor prietenilor şi cunoscuţilor cari i-au exprimat condoleanţe cu tristul prilej al decesului soţiei sale Elena. „ Astăzi s’a descins consistorul bisericesc superior în sesiunea de primăvară sub preşedenţia I. P. S. S. Mitropolitul Moldovei. Consistoriul va judeca procesul de la ordinea zilei. • Prefectura de judeţ a fost înştiinţată de ministerul deIndustrie de a face cunoscut autorităţilor şi celor interesaţi că este absolut liber cumpărăturile de piei pentru orice fabricant sau comerciant comerţul cu piei fiind absolut liber. Numai exportul peilor este interzis. ■ Recitalul de la Teatru, In seara de Sâmbătă 7 Mai va avea loc la Teatrul Naţional un Recital Literar-Muzical dat de pianistul Em. Michail, poetul M. Codreanu şi violonistul Fior Breviman în folosul Societăţei „Reuniunea Femeilor Române*. Programul cuprinde următoarele": Partea I. Dl. Fior Breviman, (violoncel) Ia piano Dl. An. Ciolan, concert în la minor Andante, Allegro moderato, de Goltermann; D-1 M. Codreanu, Poezii cetite de autor : Dl. Em Michail (pian) Sonata quasi una Fantasia op. 27 No. 2 Adagio Sostenuto, Allegreto, Presto agitato, de BEETHOWEN. Partea II, Dl. Fior Breviman la pian d. An Ciolan, a) Adagio Pathétique, de Godard; b) Scherzo de Daniel van Goens; M. Codreanu Poezii cetite de autor; Dl Em. Michail, a) Morceau ancien de d. D. Scarlati, (1683—1757), b) Gavotte favorite deMarie Antoinette (1774) de S F A. D.Philidor Neusiaedt, c) Nocturne, d) Impromptu, e) Polonaise de ţChopin. Partea III. Dl. Fior Breviman, la pian dl. An Ciolan, a) Andantino de P. Martini, b) Menuet de H. Becker, c) Humoreske de A. Dvorak; Dl. M. Codreanu, Poezii cetite de autor; Dl. Em. Michail, „Tanhäusern grande parafrase (Marche et choeur) Wagner-Liszt. Biletele se găsesc de vânzare la cancelaria Școalei „Reuniunea Femeilor Române“ în toate zilele la orele 12—7 după amiază iar în seara Recitalului la Casa Teatrului. 2 Cu începere de astăzi s’a aplicat noul orariu de dimineaţă la şcoale primare din oraş. Cursurile vor începe la ora 7 luni, dimineaaţa şi vor dura până la 12 luni. • 1 In comuna Perieni s’a declarat epidemie de anghină difterică. S’au luat măsuri de către dl. medic respectiv. Se ştie că într’una din şedinţele trecute ale consiliului de higienă, printre alte chestiuni s’a desbatut şi aceea de a strânge pe toţi cerşetorii cari negreşit sunt nişte agenţi de transmisiune a bolilor infecţioase—şi de a-i curaţi în fiecare săptămână făcânduli-se şi băi. Aceste măsuri au şi fost aplicate cu începere de eri, cerşetorii suntcurăţaţi la pavalionul holericilor, sub îngrijirea a medic şeful oraşului şi a agenţilor sanitari. la Banca de meseriaşi şi muncitori „Grovidenţa“ din localitate a subscris la înprumutul Național suma de lei 3000 iar membrii suma de 18.900 în total 21.900.  Ultimul număr din „Critica ilustrată“ cuprinde pe lângă numeroase ilustraţiuni de actualitate şi un text ales şi cortegiul funerar ilustrat al lui NICU Gane, fost membrul al Academiei Române şi prim efor a Casei Sf. Spiridon din Iaşi. De vânzare cu un leu exemplarul la librăria Socec din localitate, unirea educatoarelor Române, îşi va ţine obicinuita şedinţă Joi 5 Mai, orei 5 p. m. precis la Şcoala Secundară „Oltea Doamna“ str. Muzelor Va vorbi d-ra E. Strătilescu despre Câteva Societăţi mai vechi şi mai nouă şi rostul nostru faţă de ele. Membrele şi Membrii sunt rugaţi a aduce membre şi membrii noi. ‘I Cinema „MODERN“. Marele Turneu : „ATTIC“ celebrul diseur-compositeur Parisian în operile sale şi fluerături in 2 voci. Artist fenomenal, unic în lume, debutează în antractele cinematografului la matineu şi seara. Programul cinematografic cuprinde: Apaşii şi Spiritismul mare dramă criminală în 6 mari acte şi alte noutăţi sensaţionale. Mâine Marţi program nou : Cele care rămân acasă episod dramatic în 4 acte, desfăşurate de artă, înscenată şi interpretată magistral. Un tratat anglo-olandez Londra.—Se anunţă din Amsterdam declaraţiile lui Lashing cum că raporturile cu Marea Britanie trebuesc să fie în conformitate cu obligaţiunile clare ale tratatulu cu Britania fapt care a cauzat neplăceri foarte mari în Germania. Lashing a fost întrebat de un redactor de la « Vossische Zeitung» asupra declaraţiilor sale relative la obligaţiunele tratatului. Acesta a răspuns că fără învoială se referă la tratatul de arbitraj pe care Statele Unite la încheiat în 1914 cu 21 de State inclusiv Marea Britanie. Tratatul stipulează că toate părţile să trimită în faţa unei comisiuni speciale de cercetare diferitele puncte care nu pot fi lămurite decât pe cale diplomatică. Aceste obligaţiuni ale tratatului înlăturând orice violare a legilor internaţionale, vor fi supuse comisiunei de cercetare. REGIA MONOPOLURILOR STATULUI Manufactura de tutun Iaşi PUBLICAŢIE Rezultatul licitaţiei ţinute în ziua de 28 Aprilie a. c. pentru aprovizionarea acestei Manufacturi cu lemne de foc necesare pentru iarna 1916 1 913, nefiind satisfăcător, se aduce la cunoştinţa amatorilor că în ziua de joi 12 Mai 1916 orele/ dimineaţă, se va ţine în cancelaria acestei Manufacturi o nouă licitaţie publică cu oferte închise pentru aprovizionarea a 1.000.000 kgr. lemne de foc, tăete în metru, din care 400.000 kgr. pentru Manufactură şi 600.000 lemne aproximativ pentru funcţionari şi lucrători. Lemnele vor fi în esenţă fag în amestec cu cel mult 20 la sută carpen, fără cioturi şi putregai, despicate şi tăete din toamna anului 1915. Toţi doii amatori vor fi însoţiţi de garanţie provizorie de 5 la sută din preţul total al materialului oferit. Informaţiuni despre condiţiunile speciale de predare etc. se pot lua în toate zilele de lucru de la orele 3—5 p. m. în cancelaria manufacture!’. Direcţiunea Manufacturei Iaşi, 30 Aprilie 1916. Ultima oră Comunicat Rus Petrograd. In direcţia oraşului Molosk trupele noastre au ocupat în Mesopotamia regiunea Revandusa, unde elementele duşmane crîncen înfrînte, în fuga lor au părăsit 3 tunuri, numeroase puşti şi cartuşe, şi un depozit de material de război. De asemenea au părăsit și cancelaria comandantului otoman. Atitudinea Statelor Unite Londra. Se anunţă din Waschingthon că preşedintele Wilson a hotărât a menţine neşovăitoare atitudinea faţă de Germania până când aceasta va da complecta satisfacţie. La Berlin se crede că chestiunea submarinelor nu e deplin lămurită de preşedinte. Preţul pe care Germania trebuie să plătească înainte de a obţine o înţelegere amicală cu StateleUnite e continuarea unei stricte observări a angajamentului relativ la submarine. Guvernul nu va face nici o mişcare pentru a insista ca să obţie pacea cu Germania şi nu va contrasemna protestul Germaniei înpotriva blocadei reiate de marea Britanie. Comunicat Austriac Viena. — Teatrul occidental. O trupă de eclerori au pătruns eri în pădurea Lochstreck. In linia a Il-a inamică am făcut să exploadeze un cuptor mare. Am luat 10 prizonieri. In regiunea Guiveny am exploadat mai multe mine din poziţiile engleze; luptele în această regiune sunt pline de succes pentru noi şi se dau pentru tranşee şi pâlnii. Pe ţărmul occidental al Menzei, atacul francez îndreptat contra cotei 304, a fost respins. Activitate reciprocă a celor două artilerii pe ambele țărmuri. FABRICA de Mobile de Fier şi Bronz Aron Susman , Gp. —Iaşi, Str. Pacurari 147— Depozit de paturi dbronz şi 6 metal, lavabouri, etajere şi alte Articole de metaluri deosebite. Cele mai frumoase modele aviatice Construcţia ireproşabilă, fabricaţiune specială. Preţuri cari rivalizează cu orice concurenţă din Iaş i şi străinătate VIZITAŢI expoziţiaUn localul fabrice!, deschisă în toate zilele de lucru t MIȘCAREA Pe frontul italian Buda-Pesta. — Platoul Doberdo a fost violent atacat de Italieni cu granate de mână. După o luptă înverșunată atacul lor a fost complect respins de focul nostru. Comunicat German Berlin. Citeva avioane dușmane au încercat o incursiune asupra localităților Mitrowscka-Doran aruncînd cîteva bombe dar au fost imediat izgonite de focul tunurilor noastre antieriene. Submarinele Germane Berlin. Succesul submarinelor noastre în cursul lunei Aprilie cuprinde 96 vapoare comerciale cu o capacitate brută totală de 225 mii de tone. Comunicat italian Roma.—După o pregătire de artilerie, trupele noastre au ocupat pe ţărmul Cerenaicei lângă graniţa Egipteană în ziua de 4 ort. Marsa-Moreau şi de acolo pe uscat în ziua pe 5, fortul Bardia; acestea sunt două centre de aprovizionare a submarinelor germane. Pe bordul unul din vapoarele care însoţiau cuirasatul se afla Said-Halil fratele marelui tenis, şi alţi fruntaşi cari s’au asociat la această expediţiune. Ocuparea acestor două puncte a fost făcută fără nici un incident. ROMANIA Preşedintele Tribunalului Iaşi Secţia 191-a Ordonanţă No. 1317 Văzând petiţiunea înreg. la No. 4666/916 prin care d. Moritz Feldman din Iaşi str. Sft. Lazăr cere anularea cambiilor ce au fost sustrase împreună cu o casă de fer, unde le avea păstrate şi anume : Cambia cu scadenţa la 15 Noembrie 1915, pe suma de 2000 Iei, dată în ordinul său de M. D. Marcociu şi C. D. Marcociu protestată de neplată; cambia pe suma de 1000 lei, cu aceiaşi scadenţă, dată în ordinul său tot de numiţii de mai sus şi cambia pe suma de 1000 Iei, dată în ordinul său de M. D. Marcociu, cu scadenţa la 15 Noembrie 1915. Având în vedere că după Art. 355 cod. com. proprietarul cambiei perdute sau distrusă ori sustrasă, poate cere anularea ei faţă cu posesorul, dacă va justifica atât proprietatea cambiei, cât şi perderea ei. Având în vedere că petiţionarul justifică proprietatea cambiilor perdute, după cum se constată din copia actului de protest al acestui Tribunal şi din scrisoarea cu data de 6 Februarie a. c. a Casei de Scont şi Împrumut din Iaşi, care confirmă că poliţele reclamate, au fost depuse spre încasare la acea casă, cum şi perderea lor, după cum se constată din certificatul eliberat de Prefectura Poliţiei Iaşi sub No. 2058 1916. Văzând că cerinţele suscitatului Articol sunt îndeplinite, urmează a se dispune afişarea şi publicaţiunea unei ordonanţe cu descrierea exactă a cambiilor perdute, declarându-le nule şi fără tărie, în mâna ori cui s’ar găsi, faţă cu posesorul ei. Pentru aceste motive In baza Art. 354,355 şi urm. cod. com. Noi Preşedintele Ordonăm Că ori cine posedă cambiile pe suma de 2000 lei şi 1000 Iei emise la 15 Iunie 1915, în mod solitar de d-nii M. D. Marcociu şi C. D. Marcociu, în ordinul d-lui Moritz Feldman din Iaşi, cu scadenţa la 15 Noembrie 1915, protestate de neplată, cum şi cambia pe suma de 1000 (una mie lei) dată în ordinul d-lui Moritz Feldman de către d. M. D. Marcociu, cu plata la Iaşi, emisă la 15 Iunie 1915 şi cu scadenţa la 15 Noembrie 1915, să le prezinte până în termen de 40 zile, de la publicarea acestei ordonanţe la Grefa acestui Tribunal, cunoscând că în lipsă de neprezentare, ele se vor declara nule şi fără tărie. Prezenta ordonanţă se va afişa în sala Tribunalului, la Bursă şi în sala Primăriei Comunei Iaşi se va publica în Gazeta de Iaşi şi ziarele: Epoca şi Mişcarea. Dată astăzi 9 Martie 1916. Preşedinte. (ss) C. A. Gorgos. Grefier. (ss) A. Hulubei. Const. M. Ciudin ROMANIA Grefa Tribunalului Iaşi Secţia IlI-a Legalizează prezenta copie fiind conformă cu originalul. Grefier. Nedescifrabil. No. 6099 19 Aprilie 22 Conformă Pe frontul rusesc Petrograd.—In regiunea de la sud-vest de Ulika, focul nostru a pricinuit o puternică explozie într’o baterie inamică. Pe Stirpa de mijloc, elementele duşmane au fost respinse cu perderi sângeroase de focurile trupelor noastre, luîndu-Ie şi cîţiva prizonieri. Corfu. — Știrea publicată de presă cum că statul sârb ar fi cumpărat o unitate navală de luptă, este absolut neadevărata. Serbia a cumpărat însă un vapor dar care este numai pentru comerț. IMPORTANT Cunoscutul instalator şi vechi maestru în lucrări de apă şi canal GH. Velfia, a deschis sub propria sa firmă un atelier în str. Academiei 3 vis-a-vis de hotel Traian, angajându-se cu tot ce depinde de această branşă. Fiind sigur maestru preţurile vor fi foarte avantagioase învingând orice concurenţă. Roagă deci pe toţi d-nii Proprietari şi onor. public ca înainte de a da o lucrare să Viziteze atelierul domnului Vella unde se va convinge de eftinătatea preţurilor şi materialului solid şi bun. La cerere se reprezintă prin o c. p. la domiciliul clientului. Se obligă cu întreţinerea instalaţiunilor, angajări anuale. G. Wells Str. Academiei 3 vis-a-vis de Hotel Trayan Const. Geh. Manciu JAVOCJLT Sa mutat dela 23 April a. c. în str. Săulescu No. 8. ROMANIA Primăria Urbei Tg. Frumos Jud. Iaşi 19 lo Luna Aprilie 25 zile No. 700 PUBLICATIUNE Se aduce la cunoştinţa generală că, în ziua de 26 Mai a. c. oarele 3-5 p. m. este fixat termenul de ţinere a licitaţiei în camera acestei primării cu oferte scrise şi sigilate pentru darea în antreprisă aprovizionărei furajului necesar întreţinerei cailor Comandei de Pompieri şi acei din Serviciului Curăţirei Stradelor pendinte de Administraţiunea Comunală, pe timp dela 1 Iunie 1916 până la aceiaşi dată 1917. Condiţiunile de aprovizionare a acestei furnituri se pot vedea de amatori în cencelaria secretariatului acestei primării de parele 8 juni-12 a. m. şi dela 3-7 p. m. Concurenţii pentru a putea fi admişi la licitaţie, trebuie să depună garanţia provizorie de 5 la sută din valoarea furniturei, în numerar sau efecte garantate de stat. Dispoziţiunele art. 82-83 din legea contabilităţei publice sunt aplicabile la această licitaţiune. Noi Primarul Comunei Urbane, Tg.Frumos, Judeţul Iaşi. Aducem la cunoştiinţa generală că, în ziua de 27 Mai a. c. ora 35 p. m, este fixat termenul de ţinire a licitaţiei în camera acestei primării cu oferte scrise şi sigilate pentru darea în antrepriză a furnizărei 260 m. c. lemne pentru foc, esenţă, fag, carpen şi stejar necesare comunei pentru încălzitul diferitelor localuri pendinte de Administraţiunea Comunală, în iarna anului 1916 1917. Concurenţii pentru a putea fi admişi la licitaţiune, trebue să depună o garanţie provizorie de 5 la sută din valoarea furniturei, iar acea definitivă de 10 la sută la aprobarea licitaţiunei. Dispoziţiunile art. 72—83 din legea contabilităţei publice a Statului, sunt aplicabile la această licitațiune. Dr. G. Sava-Goiu Medic oculist S’a mutat Str. Cuza Vodă No. 18 — Casele Berman Juster — De Vânzare Loc viran de 4000 m. p. situat în Bulevardul I. C. Brătianu, în dosul Spitalului Izraelit, având lângă el conducta principală de apă şi canal, escelentă poziţie pentru instalaţia unei Fabrici. A se adresa la d. Teodor Vasiliu, str. Elena Doamna 37. Dr. Gr. Bazgan Medic al Casei Sf. Spiridon Boli interne și Venerice Injecțiuni Consult. 1—2 și 5—7 p. m. Str. Gh. Mârzescu No. 4 Băile Sarata-Bacău Se redeschid In Mai a. c. Tramcar zilnic dela Bacău la Sarata. Locuinţe ieftine şi higienice în sat. Restaurant bun şi convenabil. — Preţuri avantajoase în total — N. MAXIM AVOCAT S'a mutat de la 23 April a. c. în str. Anastasie Panu No. 6. VILA COSMA — Din Stanicul Moldovei — 30 camere De închiriat pentru sezonul 1916 :: „ Vila Cosma‘ este şi de vînzare. : A se adresa până la 1 Iunie Str. Tăutui Iaşi. De la 1 Iunie la administraţia vilei în Slănic. Spre ştiinţă Firma Ion Zamfir instalaţiuni de apă şi canal se află tot în str Săulescu no. 1. Complect asortat cu toate accesoriile. Preţuri de concurenţă. Activul şi pasivul vechei firme a trecut în proprietatea firmei mele. Chemat se prezintă oriunde. Devise şi proecte la la cerere gratis. Ioan Serafimi AVOCAT S-a mutat în strada Guia- Vodă 35. * * V V