Mişcarea, noiembrie 1916 (Anul 8, nr. 247-271)

1916-11-26 / nr. 268

ULTIME INFORMAŢII . Pentru distribuirea gazului Administraţia Comunală nu eliberează nici un fel de bon Gazul se poate obţine de la depozite şi orice cerere se va adresa Soc. „Steaua“. 00 Cu începere de obi orele de cancelarie la Epitropia Casei Sf. Spiridon sunt de la 9 1 dimineaţa în fiecare zi până la noi dispoziţiuni. ^ P. S. Sa Arhiereul Antim Petrescu, vicarul Mitropoliei Moldovei a scos de sub tipar prima broşură din LECTURI PENTRU OSTAŞI, cuprinzând vieţele Mucenicilor creştini cari au fost ostaşi. Parte din aceste lecturi au fost publicate în coloanele ziarului nostru. Este o lucrare de cea mai mare utilitate pentru răniţii noştri cărora li se oferă o lectură mângâetoare şi înălţătoare 488 Duminică după amiază la orele 2 se vor întruni din nou în localul Primăriei toţi preşedinţii societăţilor de ajutor şi a corporaţiunilor spre a se consfătui asupra înfiinţărei unei societăţi economice Această consfătuire se va ţinea sub preşidenţia d-lui O . Mârzescu primarul oraşului. Direcţiunea Liceului Naţional a făcut cunoscut tuturor elevilor săi că deschiderea cursurilor a fost amânată pentru o dată care se va anunţa la timp. Toţi devii care s-au prezentat la examenul de absolvire a cursului inferior de liceu în sesiunea Noembrie au fost declaraţi admişi. • Duminică după amiază va avea loc o şezătoare artistico-literară organizată de cercetaşii cohortei din Iaşi, care se va ţinea în localul seminarului pedagogic, m Comitetul de conducere a Bibliotecei Centrale Universitare se va întruni în cursul săptămânei viitoare pentru a studia modalitatea deschiderei bibliotecei m Consiliul de disciplină a Baroului întrunit ori a admis trecerea d-lui advocat stagiar Al. Cusin ca advocat definitiv. * Eri după amiază a depus jurămîntul pentru intrarea în barou în faţa d-lor Al. Sturza, preşedintele Curţei de Apel şi Pilat primul procuror, dl. Ion Gali, licențiat în drept. •* Primim următoarele cu rugămintea de a le da publicităţei : Iubite Confrate, Ziarele din capitală anunţă condamnarea de către Consiliul de Războiu la o lună de zile închisoare a d-lui Heller, administratorul ziarului „Gazeta“ pentru articole „aţâţând la ură contra guvernului“. O asemenea atitudine n’a fost nici o dată în sentimentul direcţiunei politice a „Gazetei“ şi implicăm din parte-ne cea mai categorică desavoare. De altfel, No. 151 de la 12oembrie trecut, a fost ultimul număr al „Gazetei," direcţia şi redacţia „Gazetei" părăsind Capitala în seara aceleiaşi zile. Nu putem decât să regretăm abuzul făcut de Heller care n'avea de cât mandatul de „pagină al tipografiei ziarului“ şi ne desolidarizăm de acţiunea sa, din toata punctele de vedere condamnabile. Picatiţi vă rog etc. Iaşi, 30 Noemb. 1915 Clamei ** Eri pe la orele 4 p. m. pe când evreul Moise Haim trecea prin dreptul Halei a fost surprins de trăsura cu No. 153 condusă de birjarul Iţic Finckelstein şi trântit jos. Trăsura i-a trecut peste corp, producându-i grave leziuni pe tot corpul şi în special la şale şi la cap. Cu aceiaşi trăsură nenorocitul a fost transportat la spitalul Paşcanu, unde i s-au dat primele ajutoare. Birjarul a fost arestat. Faţă de gravele leziuni căpătate sunt puţine speranţe că M. Haim va scăpa cu viaţă. Prefectura de judeţ a fost înştiinţată de a urmări pe băiatul Neculai Stratulat, fiul perceptorului din Mălini (Jud. Suceava), care profitând că tatăl său nu era acasă a spart săitarul mesei în care ţinea bani şi a furat suma de 7000 lei în bacnote româneşti şi ruseşti. După ce a făcut această ispravă a dispărut. El a fost văzut plecând în Direcţia Roman-Iaşi, aşa că se crede că a sosit la localitate. Poliţia a luat măsuri pentru prinderea lui. # Ministerul Domeniilor a luat noi dispoziţiuni asupra tăierei pădurilor statului. „ Ministerul deinterne a făcut cunoscut Prefecturilor "de judeţ de a trimite tablouri de cantităţile de cereale ce se găsesc actualmente în fiecare judeţ. Pascala cinematografului „Modern“ a fost pusă de către proprietarii Dimu. Rădulescu, P. Iliescu şi D. Brudea la dispoziţia serviciului regional spre a fi transformată în spital. Lemnele care au fost rechiziţionate de către Administraţia Comunală de la Hotelul România au fost distribuite populaţiei. * ■ Ministerul de Instrucţie a cerut inspectoratelor şcolare de a i se înainta în fiecare lună tablourile de serviciile institutorilor şi învăţătorilor făcute pe lângă instituţiunile Crucei roşie. 8 . Săptămâna viitoare se vor aduna din nou membrii consilului bibliotecei centrale pentru a decide asupra funcţionărei acelei bilioteci 00 şi medic şef al judeţului va inspecta săptămâna viitoare toate comunele din judeţ asistat de medicul de plasă respectiv pentru a lua cele mai severe măsuri sanitare în combaterea cazurilor de boli molipsitoare ce se mai găsesc în unele comuni. 81 Accesul publicului în biurourile ministerului de război se face în fiecare zi după ora 11 dimineaţa. 1 * Ministerul de Industrie şi Comerţ a dat o circulară prin care încunoştiinţează că toate fabricele sau atelierele cari lucrează pentru ministerul de război depnd direct de acel minister. 81 Duminică după amiazi la ora 2 se vor întruni din nou în localul Primăriei preşedinţii societăţilor meseriaşilor unde vor avea o nouă consfătuire cu d-nul Primar. BB Noua cenzură a presei este compusă din d-nii A.Iex, Mavrodi, directorul general al Teatrelor, Ath. SAth. Gheorghiu deputat, Gr. Dumitrescu, profesor universitar şi G. Cernescu deputat. Comisiunea va fi prezidată de d-l I. G. Duca ministrul Instrucţiunei Publice. •** De astăzi cafeneaua Traian a fost transformată în restaurant care va funcţiona conform regulelor impuse restaurantelor. R® Fabricele de zahăr Roman şi Ripiceni au cerut direcţiunei generale C. F. R. de a li se pune la dispoziţie un număr de vagoane pentru transportarea zahărului în diferite localităţi. Ştiri telegrafice din străinătate se ft Viciu ii speciâi* au zmpuuui „mişcarea« Gncia trabua sâ predaie muniţiile Atena.— Amiralul Fourné a dedarat guvernului grec că tn cazul când armele şi muniţiunile nu vor fi predate până lă 10 Decembrie stil nou, Grecia va fi blocată, unele teritorii vor fi ocupate, iar persoanele care se vor împotrivi, vor fi pedepsite cu extrema severitate. In nota sa alternativă, amiralul comunică că armele şi muniţiunile vor fi redate armatei naţionale. Consecinţele mobilizărei civile Copenhaga.—Legea germană de mobilizare civilă produce îngrijorare crescândă. Se vor închide magazinele universal®, care joaca un rol atât de mare în viata orașelor. Juvaergii, grădinari, cofetari etc., vor fi socotiti ca producători ai obiectelor de lux, ceea ce îi duce spre ruina complectă. Mobilizarea civilă se întinde asupra univarsităţilor şi tuturor o coaielor superioare. Un asrolit PetrogradLângă satul Boguslavea, gubsinia Primoraaaia («straniul oriant al Sibtrii) a căzut un meteorit (aerolit) având greutatea de «•*!• 120 tone, cea ce n’ar« precedent. O expediţiune de savanţi pleacă la faţa locului. Primele cercetări au dovedit că aerobilul aparţine» cossfcelaţiunei nordice Orion. Socialiştii germani şi pacea Petrograd.— Leaderul majorităţii socialiste din Brichetat Schiideman scrie în „Wolwaerts,, cum că e „probabil că într’un viitor apropiat se va facerea din partea unei puteri neutrale o mijlocire pentru pace (ein neutraler Vermittlungsversucb, der wehl nicht lange ausbleiben wird)“. Turcia nu recunoaşte tratatele Roma— Turcia a declarat statelor neutre că nu mai recunoaşte nici un paragraf din tratatele din Paris 1846 şi din Berlin 1878, şi că anulează orice privilegii acordate altor state în provincia Livan. Producţia fabricator engleze Amsterdam — Anglia renunţă la contractul încheiat cu America privitor la furnizarea rauniţiunilor ceea ce arată că Anglia şi-a mărit producţiunea fabricelor mobilizate până atăt în cât nu mai are nevoi să cumpere material de război în America. Hindenburg pe frontul italian Roma. —După înmormântarea împăratului Frantz Josef, feldmareșalul Hindenburg împreună cu Hotzendorf vor inspecta frontul italian. SANHYOHIUL Dr. LEON fEPTELlC! ~ IAŞI - Strada Zmău No. 3 . Rămâne deschis în tot cursul războiului D-nii clienţi au libertatea de a-şi alege orice d-l medic curant BANCA MOLDOVA - IAŞI - SOCE STATE ANONIMA -3SUI UZEAZA de facultatea acordată prin Decretul Regal No. 84782 din 20 August 1816 ŞI RESTITUR ESPOZIMLE IU INTRESIHS Deponenţii vor trebui însă să dovedească că nu sunt supuşi ţărilor inamice şi aliatelor lor . Circulari Faţă de împrejurările şi împedicările de astăzi cât şi pentru a înlesni publicul şi clientela sa, Direcţiunea Generală a Societăţii de Asigurare „Dacia-Romania“ s-a stabilit provizor în Iaşi, în localul Agenţiei sale generale, Strada Ştefan cel Mare No. 47, unde i se vor adresa orice comunicări de către asiguraţi agenţi şi orice instituţiune. SOCIETATEA „DACIA ROMANIA“ Consilier de Administraţie Director General (ss) Take lone sen (ss) A. Romalo MINISTERUL DE RĂZBOI Menii Mlaler Centrale Se aduce la cunoştinţa familiilor ofiţerilor şi gradelor inferioare mobilizate, cari domiciliau în Bucureşti şi primeau drepturile lăsate de soţi, fraţi sau părinţi de la Intendenţa Stabilimentelor Centrale, Corpul 2 Armată, strada Ştirbey Vodă, No. 81, că plata acestor drepturi se va face cu începere de la 25 Noembrie 1918 de Intendenţa Stabilimentelor Centrale în oraşul Iaşi, localul Universităţii, strada Carol I. Casier Adm.—Sub.Locot. D. Negrijeanu Licitaţiei Neaprobându-se nici una din ofertele presentate în ziua de 23 Noembrie 1916 relativ la furnisarea cu carne necesară Regimentului 7 Roşiori, s’a hotărât ţinerea unei noui licitaţii pe ziua de 1 Decembrie ora 10 a. m. la cancelaria Regimentului condiţiunele rămânând aceleaşi Comand. Reg. 7 Roşiori P. S. Căpitan, Mihai Andrei No. 955 916 Noemb. 23 Banca Credit Romaj din Bucureşti Şi-a strămutat în mod provizor sediul său principal la Iaşi strada Academiei No. 3, emite cecuri, scrisori de credit asupra ţărilor aliate şi neutrale, cumpără şi vinde orice fel de valori şi în general face operaţiuni de bancă. Limba rusă, litaratura, traduceri. Adresa la ziar. dotă •dăi ele-De închiriat gant mobilate, un valon şi un dormitor la faţă, lumină electrică şi sonerie. A se adresa în strada Cum-Vodă 14. Limba rusă tânăr nemobilizab, cunoscând bine limba rusă, caută ocupa- ’ţie. Sf. Anastase 21 bis. caută meditaţii ________ cur» primar fi secundar. Poate merge şi la ţară. A n adresa Str. Sf. Athanasie No. 4. Der.ît)7/h/„ talie* mobilul “din Vinzur str. Bucşmnescu No. 15, compus din 10 camere mari, atenanse şi subsol. A se adresa la D-na Ath. Cocea str. Păcurari No. 16. I In rvffirior fran?ais cherche á LIII UllILier proximite Place Unirea ou Gare, deux chambres bien meublăes, avec electricité et entrée independante. S’adresser Hotel Trajan 33. Gratis Se oferă una Cameră cu bucătărie sau eventual şi prăvălie pentru atelier, unei Doamne sau Domnişoare profesionistă. A Pentru lămuriri daţi adresa sub „Bunvoitor“ la Redacţia ziarului „Mişcarea Iaşi. ______ 2 . " “ 8 bine mobilate se imchiriază în str. Colonel Langa No. 13 la Dr. Mateescu. mi.n »■».... Profesoară în două luni materia unei clase de liceu, limba franceză. Adresa la ziar sub Pariziană. Studant 7