Mişcarea, decembrie 1916 (Anul 8, nr. 272-296)

1916-12-01 / nr. 272

MIŞCAREA ULTIME INFORMAŢII . Astăzi dimineaţă a avut de înmonmântarea caporalului aviator francez Lemmonie, care a căzut victima " untui accident. Cortegiul a pornit de la biserica Sf. Spiridon unde a fost oficiat un serviciu religios de către Episcopul Catolic înconjurat de un numeros cler. Sicrisl a fost împodobit cu panglici tricolore franceze şi române, dus pe mâini de 6 soldaţi aviatori români şi francezi. Cordoanele au fost ţinute de către doi căpitani aviatori francezi şi doi locotenenţi români. Au fost depuse numeroase coroane de fiori naturale din partea Marelui Stat Major, Gen. Berthelot cu inscripţia: generalul Barthelot caporalului Lemormier, Ministerul de Război, Primăria cor. Iaşi, Corpul de ofiţeri francezi din Iaşi etc. erau purtate de către ofiţeri francezi şi români. Onorurile militare au fost date de către un pluton de aviatori francezi, compania de aviatori români sub conducerea d-lui căp. Adamovici, o companie de jandarmi pedeştri, o companie de vânători. Cortegiul funebru a fost inraat de d-nii Marchizul de St. Aulalia Ministrul Franţei, C. Bonde, gen. Herescu, G. G Mîrzescu primaruloraşulii, P. Fântânaru prefectul judeţului, C. Kilimogin prefectul poliţiei, M. Tomida şi C. Toma ajutori de primar, numeroşi ofiţeri francezi ruşi, englezi şi români şi numeroase persoane marcante aflătoare în localitate. Cortegiul funebru a parcurs străzile I. C. Brătianu, Piaţa Unirei, Piaţa Cuza Tools şi Eternitate până la cimitirul Eternitatea. In urma iniţiativei luate de către dl. profesor V. Buţureanu, decanul facultăţei de ştiinţă, profesorii acestei facultăţi au subscris din salariile d-Ior suma de 445, care a fost donată regimentului 53 infanterie spre a fi distribuită răniţilor din acest regiment, întorşi de pe front Comandantul regimentului 53 inf P. S. dl. locot.-colonel T. Atanasiu a trimis o adresă de mulţumire dlui prof. V. Buţureanu pentru fapta d-sale patriotică, mulţumind în acelaş timp tuturor donatorilor. Tinerii cu termen redus din contigentele 1917 şi 1918 amânaţi medica! la prima sau a doua recrutare nu se vor prezenta la şcolile de ofiţeri, urmând ca să fie revizuiţi odată cu recrutarea contigentului 1919. ** Astăzi dimineaţă a avut loc înmormântarea regretatului Richard Niţescu, inspector al circumscripţiei VI de mişcare, la cimitirul Eternitatea în prezenţa rudelor şi cunoscuţilor. Serviciul religios a fost oficiat de către P. S. S. Arhiereul Şerban, înconjurat de un numeros cler. „ Mâine se deschide cursurile nouilor şcoli de infanterie din Dorohoi şi Botoşani. S’a luat dispoziţia ca toţi tinerii cari pleacă pentru a urma cursurile acestor şcoli să li se acorde trenul gratuit. DI General Herescu comandantul corpului al IV-Iea ,P. S. însoţit de D l colonel Romanescu a vizitat ori răniţii din spitalul No. 276. Dl Dr. Burghelea medicul veterinar al judeţului, a înaintat astăzi un raport prefecture de judeţ că în urma asprelor măsuri sanitare luate pentru combaterea febrei aftoase ce se constatase în câte-va comuni, epizotia poate fi considerată ca stinsă.* Toţi tinerii titraţi care se găseau pe front ca soldaţi au fost trimişi la şcoalele militare de ofiţeri, conform ordinului marelui stat major. Ministerul Domeniilor a cerut tuturor şefilor silviculturei ai Statului de a înainta câte un raport amănunţit, amănunţit, asupra mersului tăerei pădurilor statului. Comercianţii manufacturişti din localitate au cerut Camerei de Comerţ să intervină pentru procurarea unui stoc de mărfuri de manufactură din Rusia. La şcoala de administraţie care se înfiinţează la Dorohoi, vor fi trimişi pe lângă absolvenţii şcoalelor comerciale superioare şi tinerii titraţi care au fost găsiţi la viza medicală neapţi pentru serviciul de ofiţeri combatanţi. Profesorii nemobilizabili gimnaziului din Vaslui a cărui cursuri au început s’au oferit a suplini gratuit pe colegii lor mobilizaţi. „ Comandamentul Mari Legiuni s-a stabilit pentru timpurile de faţă, în comuna Boleşti, pe soiaua Vaslui-Iaşi, la 15 kca. de Vaslui. Acolo se găseşte Comandantul Marii Legiuni, d. Mugur, secretarul Asociaţiei, Carlova, d-oii instructori Nedeluc, Erefterescu şi Dimitriu, împreună cu o centurie compună din cercetaşi din toată ţara, în majoritate din cohorta „Păstorul Bucur.“ , inspector Murgoci,s-a stabilit deocamdată la Valui, în locul Biuroulu de Măsuri şi Greutăţi. Toţi cercetaşi refugiaţi, fie stopurile cu serviciile sau cu familiile lor sunt datori a face cunoscută comandamentului prezenţa lor în Moldova. Aceasta se poate face înscriindu-se la Soleşti, la Vaslui sau la sediul Cohortei Gh. Asachi din Iaşi (str. Toma-Cosma No. 2). La acest sediu, mulţumită d-lui preşedinte prof. Găvănescu şi d-lor instructori s’a organizat un cămin cercetăşesc care dă adăpost temporar cercetaşilor refugiaţi. Se aduce la cunoştinţa publicului că atât la Comandamentul de la Soleşti, cu cât şi la Căminul din Iaşi sunt cercetaşi gata pentru orice servicii şi orice lucru. Mulţi dintre cercetaşi refugiaţi fiind absolut lipsiţi de mijloace băneşti şi de efecte de îmbrăcăminte, sut gata de a lucra (tăiatul lemnelor, curăţitul zăpezei, transporturi, etc) pentru a putea cîştiga onorabil mijloacele de întreţinere. Doritorii de astfel de servicii să se adreseze la Sediul Cohortei Gh Asachi. Cine doreşte a veni în ajutorul cercetaşilor refugiaţi fie cu alimente, fie cu rufe, îmbrăcăminte sau bani este rugat a depune ofranda lui la acelaş sediu ; nici recompense, nici donaţiuni nu se fac direct cercetaşilor, ci numai prin comitetul Asociaţiei. Aseară s’au întrunit în locul Cercului didactic toţi membri corpului didactic care se găsesc în localitate. S’au discutatmai multe chestiuni importanţa privitoare la desciderea şcolilor şi ţinerea examenelor. La liceul Naţional se ţine examene particulare acordate de către minister elevilor cari urmează a fi încorporaţi la şcoale militare superioare. Ministerul de război direcţiunea şcoalelor a luat dispoziţia ca elevii liceelor şi ghanazilor militare sau a căror şcoale nu fucţionează să se prezinte la examenele particulare pe lângă liceele statului, pentru a nu perde anul şcolar. Aseară cu trenul de 10 au plecat un mare număr de tineri, config. 1919 şi 1920 spre a se prezintă şcoalelor de infanterie din Dorohoi şi Botoşani. Ministerul de instrucţie a comunicat direcţiunilor şcolare secundare ale căror cursuri au început că anul acesta toţi elevii vor trebui să dea examene de fine de an, iară rezultatul va fi comunicat ministerului. Dl Toma ajutor de primar a dispus darea în judecată a mai multor băcani, cari însărcinaţi cu vânzarea zahărului au fost de rea credinţă şi nu s’au conformat ordinelor date de administraţia Comunală. D-nii preşedinţi sau reprezentanţi ai societăţilor de Binefacere, ai Caselor de Economie şi ai Corporaţiunilor, sunt rugaţi de d. Primar al Comunei Iaşi, G. G. Mârzescu, a se întruni in sala mare a Primăriei în ziua de Joi 1 Decembrie ora 8 jam. seara pentru a se lua hotărârea definitivă în chestiunea confederărei tuturor societăţilor pentru ajutorarea meseriaşilor şi muncitorilor fără lucru. e® Dl primar G. G. Mârzescu a dispus ca tinerilor refugiaţi cari sunt lipsiţi de mijloace şi se găsesc în oraşul nostru şi urmează a se prezenta spre încorporare în alte oraşe, să li se acorde câte un ajutor din fondul strâns de Primărie. 06 Pentru a se înlătura abuzurile la la care se dedau cei mai mulţi băcani cu vânzarea zahărului Administraţia comunală a dispus a se reînfiinţa depozitele comunale pe despărţiri unde publicul îşi poate procura cantitatea de zahăr fixată in bonurile eliberate. Publicul este însă rugat a avea răbdare şi a aştepta rândul aceasta pentru a evita neînţelegerile cu funcţionarii. Basso du Credit Remass din Bucureşti strămutată în Iaşi str. Academiei 3 şi-a mutat sediul în Palatul Băncei Moldova. Face operațiuni de bancă. COMUNICAT OFICIAL No. 108 — Din 30 felcembrie 1916, ora 7 dimineaţa — la frontiera M©8«tow®i ammian a ataşat puternic în două rânduri poziţiile noastre din regiune® Qifiuzului, dar a fost respins prin foc şi contra atacuri cu tralonefi®. M Muntenia inamicul a atacat prin wäll© Buzăului şi Nfşc©wuîuif dealungul şoselei MMI Buzeu şi Ea sud de aceastâ şosea. Trup©!® noastre s'au retras spre răsărit ocupând pozifl nul In regiunea Vipereşfti Breazu şl dealungul şosalai Mizil Cotorca. Pe Ialomiţa nici o schimbare. Dobrogio nimic n©u. Mmm& CJWTIER QSNSNA1. SERVICIULl SPECIAL* ALt ZISltULtUl „MIȘCAREA1 comunicat francez Paris (fără dati).—La extremitatea sudest a localitatel Batte de Mezuil, germanii au făcut să exploadeze două mine. O luptă s’a angajat atunci pentru posesiunea pîlniilor care In cele din urmă au rămas la mâinile francejilor. Pe restul frontului canonadă obişnuită de artilerie, teîîaiia din orient. Violente acţiuni reciproce de artilerie de la Monastir până la locul Doiran. La sud de Seres, englezii au capturat mai multe noui posturi turceşti. COMUNICAT Petrograd, 29 Noimbrie FroîîfsiS occâdental. In regiunea Zoubilno la sud-est de Kisielin, inamicul după o preparaţie de artilerie a luat ofensiva contra unei companii de a noastre. El a fost însă respins de rezervele noastre şi poziţiunea recucerită. In Carpăţii păduroşi, inamicul a luat ofensiva la 5 verste la sud est de Chibieni şi în regiunea muntelui Capul. Ambele ofensive au fost oprite de focul nostru. In regiunea de vest a localităţei Belbor inamicul a interprins o ofensivă care a fost deasemenea oprită. Trupele noastre urmărindu-l în retragere, au ocupat două înălţimi. In valea râului Sulta atacurile inamice date la o vreste nord-vest de Glasuta au fost respinse de trupele ruse care au cucerit onouă poziţie. Bis Casscas: Nici o schimbare. Frontul iSoKîasileî . La 27 Niembrie, inamicul a atacat fără succes în valea Buzeului, la nord de Cislău, pe râul Kricov şi la vestui de Mizil. din Dobrogaau împuşcături de patrule. Mobilizarea generală în Germania Moscova.—„Russcoe Slovo“ află dintr’o sursă foarte autorizată engleză. In Germania o activitate febrilă este în curs, pentru a crea rezerve noi omenești Germanii speră să formeze la primăvară o nouă armată de 20 milioane. Măsurile luate pentru realizarea acestui proect se par grandioase. Toate posturile bărbaţilor prin dregătorii, comune, bănci, căi ferate şi poliţie sunt înlocuite cu femei. Din fiecare parte de trupă de pe front s-au ntors în Germania un anumit număr de ofiţeri de soldaţi pentru a forma cadrele. Contra acestei măsuri s-au ridicat mai multe proteste, dar Hindemburg a ştiut să insiste, crezând că aceste germene de luptă vor crea în formaţiunile noi spiritul militar dorit. Toţi profesorii şcoalelor secundare au fost înlocuiţi prin femei. In provincie pe posturile de „schutzmann“ stau femeile. Chiar funcţiile pur bărbăteşti de hoinari, portari, muzicanţi se complectează numai cu femeile. Mobilizarea civililor s’a introdus pentru a îmbrăcă şi a înarma această armată. Cauzele acestor sforțări sunt veştile sosite încă vara aceasta cum că Rusia formează o armată nouă de 10 mlioane. Acuma toată. Germania lucrează la realizarea planurilor grandioase ale lui Hindemburg. Boia fostului prim-ministru Goremchin Petrograd.—Fostul prim-ministru Goremîchin e grav bolnav. Viaţa lui se susţine numai cu oxigen. Ziua lui Sinkievici Moscova.In onoarea decedatulu Handric Senxevici, polonejii stabiliţi în Rusia organizează la 10 Decembrie „Ziua lui Senchevici“, incursiunea Turcilor oprită Tiflis.—Incursiunea cursilor şi turcilor spre Van a fost oprită. Duşmanul împrăştiat definitiv. Germanii scufandam was shierkasi Paris.—Un submarin german a scufundat lingă ţărmul Spaniei, vaporul american „Ceming“. E primul caz de scufundare de germani a vaporului american. Armata din Orient PARIS 25 I 8 Noembrie.—In regiunea Suaravina şi a Cernei, trupele germanobulgare au contraatacat violent poziţiunile sârbe. Trei asalturi succesive au fost respinse. Timpul nefavorabil a împiedecat operaţiunile pe ziua de 24 7 Decembrie. (Havas) Moartea Poetului Berbern Paris.— Celebrul poet belgian Emil Verkam a pierit ln următoarele înprejurări: la sosirea unui tren el a vrut să urce repede scara vagonului, dar împins de mai mulţime a căzut sub roţile trenului care încă nu s’a oprit complect. Roţile i-au tăiat ambele picioare. Ultimele cuvinte ce le au pronunţat au fost mor... soţia mea.... patria „mea“. Rămăşiţele lor vor fi înmormântate în orăşelul Lapanne în Flamanda pe teritoriul rămas neocupat de germani. CINE ŞTIE? Dl. Anghel Costăchescu, funcţionar la Prefectura judeţului Dolj, şi-a pierdut un copil în etate de 7 ani cu numele Alexandru în gara Slatina. Cine ştie de soarta acestui copil e rugat a anunţa redacţia ziarului „Mişcarea“ sau Primăria oraşului Craiova care se găseşte instalată la Iași în str. Fătu. Masatimii IAŞI — Strada Lapusneanu No. 08 Paca cunoscut comodatulGSP GALOŞI ŞOŞONI că are în depozit toate articolele de GALOŞI ŞOŞONI VÂNZAREA EN.GR08 *