Mişcarea, februarie 1919 (Anul 13, nr. 24-45)

1919-02-02 / nr. 24

2 MIŞCAREA Ultime Informaţii BB Aliaţii au hotărât ca de la 4 Februarie sa se permită orice export destinat României BB Astăzi dimineaţă la orele 10 la morga cimitirului Israelit s-a efectuat dezgroparea cadavrului decedatei Doroteia Olivanbaum, ordonată de judecătorul de instrucţie. Autopsia va fi făcută de dl. medic legist dr. Gh. Bogdan, asistat de dl. Prof. Puşcaru şi în prezenţa d lor procuror şi judecător de instrucţie Aslan. Comandamentul Corpului 4 armată a încuviinţat circulaţia pe străzi până la ora 1 de noapte. Organele militare de control, au primit ordine în consecinţă. Atât Direcţiunea aprovizionărei regiunei Iaşi, cât şi pdiţia comunală au intervenit pe lângă autorităţile centrale de a aproba ca pentru Iaşi să se permită de a se tăia carne de două ori pe săptămână, aceasta faţă de lipsa simţită a celorlalte alimente. — In şedinţa comisiunei interimare de aseară s!a decis schimbarea numelui stradelei Vovideniei pentru a purta deacum înainte numele de str. George Enescu, ca omagiu marelui nostru artist, care în tot timpul războiului a locuit acea stradă. Această schimbare s’a făcut în urma cererei mai multor cetăţeni cari doreau ca maestrul Enescu să fie recunoscut ca „cetăţean de onoare“ a oraşului. Dr. Ed. Lăzărescu a arătat că această cinste ce s’ar face maestrului Enescu este inutilă, deoarece prin geniul seu, prin multiplele binefaceri ce le a făcut în tot timpul războiului, maestrul Enescu trebuie să fie considerat ca cetățean de onoare al tuturor oraşelor din România. — Comisiunea interimară a aprobat scutirea de taxe pentru societatea muzicală „George Enescu", această societate îndeplinind o adevărată operă de cultură muzicală. — Dl. avocat G Gh. Vasiliu a fost numit ajutor judecător la judecătoria ocol. I urban Iaşi. — Alaltăeri a încetat din viaţă în urma unei grele suferinţe d-na Aglaia Critico soţia def. Spiridon Critico fost consul grec în localitate. Transmitem condoleanţe îndureratei familii. BH Sâmbătă 2 Februarie a. c. va avea loc în sala Caragiale (fostă Pastia) serata dansantă organizată de societatea „Unirea" a lucrătorilor tipografi din Iaşi. Pe lângă distracţiile obicinuite de bal, va mai avea loc declamaţii şi cor vocal. Nu ne îndoim de concursul publicului, care va fi pe deplin mulţumit de felul cum se va petrece la această serată. —_ Serviciul Apelor sfătueşte populaţia să aibă atât cât va ţine viscolul şi vremea rea,—o rezervă de apă pe 3 zile. E o măsură de prevedere, de oaece reparaţia unui defect ce s’ar ivi pe conducta principală nu s'ar putea repara pe o atare vreme. Pănă astăzi conducta funcţionează 11 mod normal, totuşi patrularea ei de către personalul de supraveghere nu se poate face din cauza întroenărei drumurilor. — Se fac extraordinare preparative pentru marele bal popular costumat, atascat şi nemascat ce va avea loc la 3 Fevruarie în folosul orfanilor de Szbor. Cele mai variate mindlere cu autişti şi artiste speciale. Bufet ca nicăeri cu preţuri foarte reduse. — Imparatul Napolyn cel Mare a sosit. Toată lumea poate admira acest extra- ordinar film, începând de astăzii ca seria ~a 3a Cinema Orfanilor de Rătzboi. Inte acte debitul celui mai, mic cap’etist Jenică şi a d-luî şi doamnei Canian cu cuplete, de actualitate. Crima Ctm. ,str Socola. .. In noaptea ie Marţi fW'tercuri o crimă fioroasă s’a săvârşit in str Sacola asupra comerciantuwi SoiojBia Berii» şi a ssţisB, sM!e din «c*a ărtâi * Pe la orele 8 seara sub motiv de a cumpără mere şi oferind să ie vândă 2 saci cu grâu, apoi profitând că nu era nimeni în prăvălie, bandiţii s’au năpustit asupra lor şi le-au aplicat mai multe lovituri de baionetă. Bătrânul a murit aproape instantaneu, primind lovituri puternice în cap, soţia sa rănită grav a scapat cu viaţă. Zgomotul produs de bandiţi a alarmat vecinii, care venind în ajutor au dat alarma, totuşi bandiţii au reuşit pentru un moment să se facă nevăzuţi. Autorităţile fiind înştiinţate au luat măsuri pentru prinderea bandiţilor, in adevăr ei au fost imediat descoperiţi şi sunt indivizii Dinuion şi Radu Gh., ambii sunt dezertori din armată şi cunoscuţi făcători de rele. La interogator au încercat să nege crima ce li se imputa, totuşi confruntaţi cu victima, care a fost internată la spital, aceasta recunoscându-i au fost nevoiţi să mărturisească. Se crede că aceşti bandiţi mai au şi alţi complici şi fac parte dintr-o bandă organizată. Cercetările continuă. O scrisoare Din partea dlui Mihail directorul închisoarei centrale Iaşi, primim următoarea scrisoare: Domnule Director,  Acum câteva zile, unele ziare din localitate printre care şi mişcarea, relatări la informaţiuni ştirea că am fost reintegrat în vechiul meu post de director al închisorii centrele din localitate. La un mic interval de la aceasta, ziarul „Ziua de mâine“ pudică o altă informaţie cu caracter rectificativ în care, afirmă două lucruri : prima, că n’au fost mutat la Iaşi, dar că sunt numai în congediu, şi secunda, că mutarea mea nu se va face până nu se va termina instrucţia unei afaceri penale ce m’ar privi. Nota publicată în ziarul „Ziua de mâine“ vine desigur dintr’un izvor tulbure pe care, mi’l putea cunoaşte acel ziar, dar pe care, ori îl bănuesc. Ea îmi dovedeşte că buna sa credinţă a fost surprinsă de cineva care avea interese ascunse de a denatura adevărul. De aceia, vă rog să binevoiţi a face să’apară următoarele lămuriri: De aceia vă rog să binevoiţi a face să apară următoarele lămuriri: Nu este exact că sunt în concediu. Am fost transferat la Iaşi, în toată regula şi dacă n’am luat încă postul în primire, aceasta se datoreşte unor împrejurări ce pentru moment nu se pot discuta. Nu este exact că situaţia mea ar atârna de instrucţia vreunei afaceri penale. E drept că din aceleaşi izvoare înveninate de unde a venit şi rectificarea strecurată în ziarul sus citat s’a făcut cândva un denunţ împotriva mea. Faptele denunţului trebuiau controlate şi o anchetă juridiciară s’a şi facut. Rezultatul acestei anchete, a fost că s’a stabilit complecta netemeinicie a denunţului precum şi absoluta mea nevinovăţie. Nici o instrucţie penală n'a avut ioc şi cu atât mai puţin o acţiune publică. Datoram aceste explicaţiuni şi celor care mă cunosc şi celor care au cetit ştirea din ziarul „Ziua de Mâine*. Am dat-o fără întârziere şi cu ferma convingere că le voi face plăcere de datoritor şi trepăduşilor. Mulţumîndu-vă de ospitalitatea ce veţi da acestor rânduri vă rog domnule director să primiţi încredinţarea înaltei mele consideraţiuni. G. Miha, directorul închis orei Iaşi şi Pâinea.— Delegaţii corpului didactic care sânt însărcinaţi cu supravegherea fabrîaţiunii şi distribuţiunii pâiii face cunoscut că din luna Februarie domnii patroni de brutării nu pot să vândă paces la populate decât odată amândouă calităţile, cea albă şi cea neagră. Este oprit cu totul ca vânzarea de pildă a pânii albe să se facă în alte ore decât cînd se distribue şi cea neagră, pentru asta sunt obligaţi să anunţe decalară pentru populaţia respectivă ziua şi ora când pun în vânzare amândouă calităţile. Aceasta se face ca lumea să ştie dinainte iar nu sa stea zaz sau ore întreg! iară să ştie dacă are sau nu pâine. Gospodarii care iau cartelele pentru luna Februarie, sent datori ca la fiecare cupon să scrie numărul castelei care se află în colţul de sos al cartelei din stingă, spre uşurinţă poate să scade toate cupoanele pe tona întreagă. s® Dl. Băltiaau fost director regional al C P. R din Moldovă şi a laa* eri rămas bun dels ftm.cțioparii direcţiunei mpițumhKk!* pffiha sg&w»«] m h* dar în tot timpul când a funcţionat la Iaşi, D-sa a plecat aseară în capitală pentru a lua în primire noul post de director al regianei Bucureşti. Jacarîieira fassi — Noua ordonanţă a Prefecturii de poliţie — Pentru a pune capăt abuzurilor la care s’au putut deda unele persoane încartiruata şi pentru a reglementa încartiruirea dr. Maxim prefectul oraşului a dat următoarea ordonanţă aprobată de dl. general Anastasiu comandantul silitar al oaşului, Mai General, Anastasia, comandantul militar al oraşului şi N. Maxim prefectul poliţiei Iaşi. Având în vedere că multe persoane care au fost cartiruate în trecut de Comenduirea Pieţii şi Prefectura Poliţiei continuă a beneficia de biletele de cartiruire deşi motivele pe baza cărora li s'au eliberat acele bilete au încetat de a exista. Având în vedere că multe persoane care nu mai au nici o calitate oficială şi care nu sunt obligate de nimic de a locui în acest oraş continuă totuşi să deţină camere în baza biletelor de cartiruire eliberate de autorităţi. Având în vedere caracterul biletelor de cartiruare şi condiţiunile în careele pot fi eliberate. Pentru aceste motive în interesul superior al ordinei publice şi în baza legii pentru starea de asediu ordonăm . Toate persoanele care posedă bilete de cartimire eliberate de Comenduirea Pleţii sau de Prefectura Poliţiei sunt obligate ca în termen de 5 zile de la publicarea prezentei ordonanţe să se prezinte la Prefectura Poliţiei cu biletul de cartiruire ce-i posedă. In caz când motivele pe baza cărora s’a eliberat biletul de cartiruire nu mai există şi când persoana care posedă un asemenea bilet nu îndeplineşte nici o funcţiune oficială care să-i oblige a locui în acest oraş, biletul va fi anulat iar persoana respectivă va fi obligată ca în termen de5 zile să evacueze camerile pe care le ocupă în baza biletului de cartiruire. Persoanele care nu se vor prezenta la Prefectură ca biletele de cartiruire în termen de 5 zile vor fi evacuate după expirarea acestui termen prin organele poliţieneşti. De asemeni persoanele ale căror bilete de cartiruire se vor anula şi care nu vor evacua încăperile ocupate în termen de 15 zile după expirarea acestui termen vor fi evacuate prin organele poliţieneşti. Proprietarii şi orice persoane care au de făcut reclamaţiuni în privinţa cartirarrilor sunt obligate să prezinte reclamaţiile la Prefectura Poliţiei în lâunării termenului de 20 zile de la data publicării prezentei ordonanţe. ss) N- Maxim prefect al poliţiei şi General Anastasia comandantul militar al oraşului, — La Societatea de Gimnastică, Sport şi Muzică din localitate se fac mari preparative în vederea unicului bal cosstumat-mascat din carnavalul anului curent, ce va avea loc în seara de 2 Februare, şi la care vor participa, pe lângă grupurile pitoreşti ale tuturor popoarelor ce au luat paste la marele război, reprezentanţii cei mei iluştri ai acelor naţiuni, aliaţi actualmente la conferinţa de pace : Wilson, Loyd-George, Poincare, Sonnao, Foch, Wanderwilde, Brătteau, Take Ionescu, etc. — Se pregătesc mari surprize. Comistul baiului sub preşedinţia D-nei Mathilda Gali se adună în cancelaria societăţei in fiecare Ma®ţi şi Vineri între 5—7 p. m. ADL Eduard Lăzărescu, ajutor de primar, a convocat astăzi distinaţă în localul Primăriei pe toţi depozitarii de lemne, pentru a le pune în vedere că de îndată ce se va mai primi vre au denunţ că vând lemnele peste preţul fixat de adiţia comunală de 30 lei depozitele vor fi imediat închise iar proprietarii daţi judecăţei. Faţă de abuzul furnizorului de lemne Speisman, care aducând lemne pentru comună ie-a vândut cu preţuri de speculă la particulari, Ad-ţia comunală a dat judecăţei pe numitul negustor. Faţă de greutăţile de transport, comisiunea interimară a aprobat prelungirea contractului încheiat cu dl. Cont. Ştefănescu, pentru furnizarea de cartofi, pănă la 23 Aprilie, aprobând totodată şi o majorare de preţ sub condiţia ca dl. Ştefănescu să furnizeze cantităţi cât mai mari pentrupopulaţia ieşasă. La Facultatea de litere sa va înfiinţa anunţata catedră de Dialectologie şi istoria literaturai vechi româneştii. Senatul universitar «nit cu copilitul facultăţei in şedinţa -grajţiMriva ieri» fefttoţteta ei, — Serviciul special al ziarului «Mişcarea» Situaţia în Basarabia Bucureşti. — Ultimtale ştiri din Basarabia vestesc că oraşul Hotin şi întregul ţinut al Hotiinului au fost curăţite de bandele bolşevice. S’au luat luat măsuri ca personalul ad-tiv şî telegrafo-poştal sâ-şi reia ocupaţîunile în această parte a ţărei. Buc.—In naufragiul vasului „Choenea* au dispărut d-1 advocat Gosma şi d-na Alisia Miclescu. ,D-1 D-tru Plesniţă şi Locotenenta* aviator I. Miclescu au fost salvaţi ; pe acest vas se găseau şi alţi pasageri români. (Biroul Presei) Declaraţiile d-lui Albert Thomas Buc.—Ziarul „Az Est" publică o convorbire pe care a avut-o un correspondent al seu cu dl. Albert Thomas la Berna în chestiunea Ardealului este definitiv tranşată prin hotârârea unanimă a poporului român care nu se mai poate schimba, insultelor maghiare şi săseşti nu li se pot da decât anumite drepturi corespunzătoare minoritarei asigurau dude lasă viaţa economică şi culturală dl. Albert Thomas a încheia! Astfel înţeleg situaţia dv., dar vă vo spune că după acest război trebii să înceteze suveranitatea oricărui sta în înţelesul de pănă acum ai al vântului. Idee noi îşi face loc care punea’păt durerilor de acest fel a naţionalităţilor Dv. Sunteţi azi neliniştiţi dar nu prea mult căci dacă michiai mâne în scurta vreme o nouă concepţie va risipi neliniştea Dv. Uneltirile ungureşti Bucureşti.—Ungurii fac mare propagandă pentru cauza lor disperată în culise în şedinţa şi prin broşuri încearcă să câştige pe membrii congresului pentru cauza lor iar prin minciuni şi calomnii să pronegrească România veche şî să descrediteze noul regim românesc din Transilvania. tii liristaţii Ana Arbore, Elena Gheorghiu, Elena Borş, Fiţa Popescu-Bengescu, Maior N. Strat şi Paula N. Strat, Take şi Bibilica Ionescu şi I. Constantinescu.au durerea a anunţa perderea iubitului lor soţ, frate, cumnat şi unchiu Nicola D. Arbore in etate de 64 de ani. încetat din viaţă după o scurtă şi grea suferinţă. Înmormântarea va avea loc la Cimitirul Eternitatea în ziua de Vineri 1 Februarie 1919. Cortegiul va pleca dela locuinţa defunctului la ora 2 p. m. DIRECŢIUNEA CAILOR FERATE Fabricaţiune In ziua de Mercuri 5 Martie stil nou 1919 ora 11 a. m- se va ţine o licitaţie în localul Direcţiune! generale a G F. R. pentru aprovizionarea următoarelor cantităţi da stâlpi pentru telegraf şi anume: 4000 stâlpi de stejar p. telegraf 7 m. 1. 8000 „ , „ 8 „ 3000 * „ , 9 _ 500 B » , IO „ 500 I) » 12 „ predabile în termen de 6 luni cu începure de la 1 Aprilie stil nou 1919 în cantităţi lunare egale la una din staţiunii de cale ferată din teritorul ţării sau Provincii anexate. Concurenţii care doresc să ia parte la această licitaţie vor putea lua orice inforrmaţiuni şi o chere de sarcini de la Serviciul de economii C. F. R. din Calea Victoriei No- 192 Bucureşti. Cal ptrir» tflSMfa TZFcm. negru la păr, admirabil dresat se vfade cu preţ avantajos din cauza plecării. A se adresa la administraţia ziarului kire. H jum, Si 1^, fim, a, ra. sau latie I. Perdut în ziua de 24 lasuSrre up porinineu cu Biletul de Demobilizare eliberat de Reg. 35 înf. cont. 191. Şi 400 lei cu nai multe acte pe numele, Sergent Niculai Dunaitrescu Ie declar nulă în mâna ori cui se va găsî. NECULAI DUMITRECU Strada Niculina No. 70, laş’ ÎNŞTIINŢARE Subsemnatul declar nul şi făr'l valoare în mâinele ori cui s’ar găsi următoarele acte perdute -1) Actul de demobilizare din campania 1916 1918 eliberat de M. C. G. Serviciul intendenţei. 2) Actul de lăsare la vatră de mobilizarea 1918 eliberat de Regimentul 24 Artilerie. 3) Diferite chitanţe şi acte de asociaţie. Va primi o bonă recompensă acela ce le va aduce la D-1 Maleş, strada Bărboi No. 5 Iaşi. ________ La Depozitul ele Vinuri al Băneai Moldova, (în cutea Bănea) str. Cuza-Voda se vinde dela 20 de litri în sus vin vaclaiu recolta 1912—1914 de la 9 lei litrul se vinde de asemenea şi vii nou calităţi superioare, mai eftin ca ori unde. am0 începere 23 April 1919, imobilid din str. Aurora No. 5, Iaşi, vecin cu grădina publică Copou, compus din: 1) Clădirea mare, cu 7 camere, o sală de 11 m. lungime şi 3 m, lăt. între camere, 2 bucătării, camară, pivniţă şi cameră pentru servitori. 2) Inante, grajd pentru 3 cai, găinărie, şari pentru trăsuri, 2 camere pantru vieiteu şi servitor, cramă şi accesoriile vrei şi şură entru. vaci. 3) 2 fi vie pe rod varied, ţile cele mai bune pentru masă şi vin şi 2 H. livadă şi loc de cultură şi gridinărie. ___________ Sânii de transport ÎISS cât şi hamuri se află de vânzare în stradela Zlîtâust No. î la proprietar. % art. V3( utuiţii zăpadi, la Bmcs 1)EXPRESUL“ Marele atelier pentru vulcanizarea cauciucurilor de automobile precum şi reparare da şoşoni şi galoşi S’a mutat din str. Păcurari în Bulevardul EUsabeta no. 3 (vis-a-vis de Cinema Lux). Lucrările se execută în condiţiuni superioare cu preţuri modeste. Vindeca şi cumpărăm envelope şi camere de ocazie. Căutăm şi ucenici cu plată. SADATOBIUL Dum. TZAICU — Iaşi, Str. Carol No. 20 — Situat în regiuniea cea mai frumoasă şi mai igienică a oraşului. S’a organizat şi mărit pentru a corespunde cerinţelor actuale. CLINICA CHIRURGICALA perfect instalată. Asepsia cea mai riguroasă instrumentar şi aparate complecte. Se practică orice intervenţe. Adaptat la chirurgia de urgenţă. Gynecologic, Ortopedic, Electroterapie, Mecanoterapie Se primesc în consult cu medici distinşi după specialităţi, boli interne şi nervoase (excluse bolile contagioase şi nervoşii turbulenţi) Informaţii şi consultaţiuni între orele 2 - 4 p. m. tose&guatgtm ' ■ c&cj? • Iodul Colloidal ClincheVici se recomandă cu succes in arterioscleroză, boale de cord, artritism şi sifilis. \/intiî Trxrsîr» Or- Pntiunu este un excelent întăritor pentru convalescenţi Vinul l LfiiU.. u. 1. ixadd.IU şi fu cazurile de anemie şi debilitate generală excitând pofta de inâncare. Siropul lodotanic Dr. Ratianu % ÂÎSSriSSdÎÂ pentru copii linfatici, scrofuloși sau debili. DEPOZIT LA FARMACIA Dr. RATIANU, IAȘI — ÎNȘTIINȚARE de închine*