Mişcarea, martie 1919 (Anul 13, nr. 46-70)

1919-03-01 / nr. 46

2 Ultime informaţii ^ — — «Unele ziare, făcându-se eco~ul svornuirilor interesate, anunţă ier rău criză în guvern, care ar fi avut drept urmare retragerea din cabinet a d-lor miniştri Al. Constantinescu, Kiriacescu şi Buzdugan Ştirea acelor ziare e pe de-a întregul falsă. Nu e vorba de nici o criză în guvern şi de nici o demisie a vreunuia dintre miniştri Svonurile acestea—pe cari ziarele se grăbesc să le înregistreze cu un lux de amănunte tot aşa de fantaziste ca şi svonurile de la cari pornesc,—dovedesc însă cari sunt în aceste vremuri mari preocupările unora dintre ziarele noastre ^ Consiliul de război din Versailles a primit propunerea americanilor ca sa se prtânte comisiunilor cu con fuziuni în formă de articole destinat să fie trecute in preliminăriile păcii. 80 Concertul profesorului N. Teodorescu. — Sonata de Ecles, în sil vechi ta uit asemănătoare formelor dezvoltate de Bach, scrimă In media instrumentului a putut fi foarte simplu redată. Canonul din Corrente şi adagiul a fost simplu şi cu discernământ executată. Finalele vivace foarte dificil. Sunet pătrunzător şi sigur în sonata. Admirabil reliefate variaţiile de Mendelsohn. Sonata în Re major a lui Baih deşi scrisă pentru violă de Gamba, cu o technică foare ingrată, a fost învinsă cu siguranţă şi fineţe delicate Andanteie foarte savant a fost simţit de public şi răsplătit cu aplause. Variaţiile de Beethoven pe o temă a tânărului Mozart, minunat purtate de la violoncel la piano, au fost bisate. Bisate au fost şi aria di Bach şi Siciliana de Faure. Bisat, Teodorescu a executat menuetul de Goenz. In general o primire entuziastă şi bine meritată de artistul ieşean care în chip magistral şi ajutat precis de dl. Ciolan a dat publicilui o spară de desfătare. â* Şcoala comercială cementară intervenind pe lângă Camera de Comerţ pentru ca comercianţi să primească elevii pentru practică, aceasta roagă pe comercianţii cari ar dori să primească elevii să se adreseze Camerei de Comerţ. 18 Camera de Comerţ a primit următoarea adresă din partea mini-teului de Industrie: Legaţia noastră din Bruxelles ne informeazză prin Ministerul Afacerilor străine, că gu- vernul Belgian a luat măsuri a expulza din Regat pe toţi austro-germanii, chiar şi pe cei stabiliţi în Belgia înainte de război. Vă rugăm să binevoiţi a aduce la cunoş- tinţa comercianţilor din cuprinsul cercului dv, cari vor avea nevoie de reprezentanţi sau corespondenţi belgieni, să se adreseze in acest scop consulatului român din Belgia pentru ca astfel însă se adreseze firmelor puse sub sechestru. 81 D. B. Dendramis, prim-secretar al regaţiunei Greciei la Bucureşti, a fost numit reprezentant extraordinar al guvernului elen la Odesa. B 1 S-a primit pe ziua de 1 Aprilie demisia arhiereului Meletie din funcţia de locţiitor al Episcopiei Dunării-de-jos. 91 S’a aprobat ridicarea valabilităţei timbrelor fiscale, coaielor timbrate şi poliţelor de orice fel şi valoare care n’au pe ele iniţialele M. F. A. INDIGENATELE.—Tribunalul sec. M în şedinţa de la 26 Februarie a încetăţenit pe d-nii: Abavici Iancu, Iancu Mendel, Adolf Davidsohn, Zaharia Faibiş, Altăr Cheţel, Aizic Grimberg, Avram Iancu, Şmil zis şi George Abramovici, Saie Goldstein, Pascal Herş Avram Marcovici, Leiba Burahovici, Rotenstein Manase, Retstein Meer, Şmil Herşcu, Adolf Theitler, Tomiasin Riven Eighert, Samoil Rosenfeld, Avram Naftale, Haim Rabinovich . Eri s’a judecat da către Trib. sec. I procesul d-lui D. Miclescu, pentru delapidarea sumei de 130.000 lei de la Casa Meseriilor. Tribunalul a amânat judecata pentru ziuă de 27 Februarie numind totodată un consult de 3 medici, pentru a se pronunţa asupra starei mintale a inculpatului. Adiţia comunală a primit o ofertă pentru cumpărarea unei cantităţi de 10 000 kgr. ceapă, cu preţul de 2 lei kilogramul. Oferta a fost admisă, iar ceapa va fi la curând adusă şi distribuită in depoziţie comunale. 08 Direcţia regională a căilor ferate . j' luat dispoziţia ca accesul pe peron siătordor să nu mai fie permis decât mentul căad trenul este tras la e*svf a îasl luată pentru a se evita pe viitor ca trenul să fie ocupat somaj de o anumită categorie de călători. Procesul socialiştilor din Romas a- ŞEDINŢA DE AZI -3 Şedinţa se redeschide la ora 9. Apărarea având cuvântul, In costumare. Ghiulea işi Începe pledoaria. C. Ghiulea începe prin a arăta care sunt principiile politice ale socialiştilor. Face teoria revoluţiei şi dovedeşte cu autori care este legătura între anarhie şi revoluţie. Vorbeşte apoi de deosebirea dintre bolşevism şi comunism (socialişti revoluţionari), în teorie şi în practică. Termină cerând achitarea unor oameni care nu au făcut altceva decât să-şi propage ideile fără nici o intenţie de transformare a formei de guvernământ. Dl. Comisar regal, ţine să clarifice câteva chestiuni. Se afirmă că ducem un proces contra socialismului şi nu contra bolşevismului. Aşa se spune de câteva zile şi e rea credinţă. Dl. comisar regal arată că socialiştii prin însuşi scrisoarea lui Frimu, pe când era arestat la Roman, către tovarăşii săi desaprobă în întregime acţiunea bolşevici. Partidul socialist pe seama căruia se pune toate răspunderile acestei acţiuni este exclus cu totul în această chestiune. Acţiunea bolşevicilor de la Roman este opera unor oameni care nu pot face parte din partidul socialist. Este o acuzare nedreaptă tocmai din partea celor veniţi aici să apere, punându-se pe seama socialiştilor acţiunea celor de la Roman. Dl. L. Antoniu declară că apărarea nu înţelege să se solidarizeze cu acele acte făcute pentru transformarea formei de guvernământ şi răsturnarea Coroanei şi cere să nu fie insultat. DL Damostene Botez, vorbind de reorganizarea societăţei, arată cum s’a născut socialismul care a ajuns a fi o religie isvorâtă din suferinţă şi dureri. Acuzaţi de atentat şi sunt judecaţi aici pentru bolşevism, şi bolşevismul nu este în codul nostru penal. Citeşte actul de acuzare a lui Nistor şi Mihailescu care au împărţit manifeste cu scop a provoca tulburări precum şi scrisorile aduse de Nistor de la clubul socialist din Bucureşti. De unde dar se aduce acuzaţii lui Nistor şi Mihailescu ci sunt bolşevici şi nu socialişti ? Se întreabă care sunt dovezile din care care reiesă că Nistor şi Mihailescu au legături cu bolşevismul din Odesa şi Buda-Pesta. Nu există nici una serioasă. ■s Citeşte legea arătând că împărţirea manifestelor de orice fel nu constitui® atentat ci crimă. Şedinţa continuă. „ Congresul general al studenţilor de la Universităţile din Iaşi, Bucureşti, Cluj şi Cernăuţi se va ţinea anul acesta în Cluj la 15 Martie. Pregătirile pentru acest congres vor fi făcute de către un comitet anume ales, din rândurile studenţimei. Printre alte chestiuni cari vor fi discutate la congres va fi şi acel al schimbului de pofesori intre Universităţi, după cum se obişnuieşte şi în streinătate. După congres, studenţimea va face un pelerinaj la Alka lmia, la momentul Voevodului Mihai Autorităţile locale au luat dispoziţia ca din produsul vânzării mărfurilor confiscate, jumătate să se dea celor cari au descoperit contrabanda. Prin această măsură se va încuraja cinstea şi zelul acelor agenţi,cari vor descoperi contabandele de almente. 8-8 întrucât la 9 Martie se închide de către Ministerul de Finanţe subscripţiile la Marele împrumut al Unirei, invităm publicul să se grăbească a subscrie cât mai curând la Banca Dacia, care bonifică comisionul ce-i acordă Ministerul, şi la necesitate face și înlesniri de plată. me SckREA . m. A*/*»*. Cinema Elisabeta,—Astăzi in marinet; şi seara: Marcella sau Patina Ucigătoare senzaţională dramă la 7 see de Victorie«» Sardon. In rolul principal apare calibra şi simpaica tragediană italiană de Hesperia. Fjias de cea mai recentă aparţie, care pe lângă un lux fără seamăn In montare şi un progres imens în tehnica cinematografiei, mai cuprinde escursiuni, vânătoare in pădurile Franţei, plaje, jocul ruletei, saloane şi banchete somptuoase ultimele creaţii ale modei femenine etc. etc. Cinema Orfanilor de Războia.— Ca începere de Lunî 25 Februarie iyi-9 senzaţionalul film „Răpitori de minore* interesant film unde publicul va putea vedea emoţionanta urmărire a răpitorilor pe apă şi uscat. Cu începere de Joi 28 Februarie 1919 ,Collini" regele bandei ocnaşilor cel mai extraordinar film detectiv, mai tare ca Nopain şi Rocambole. TELE — Serviciul special al ziarului «Mişcarea» — -il:,' —~— ------Vrii / , .. , Regina Maria la Academia Franceză .... Paris.--.La primirea pe care sa făcut Reginei Maria la Academie, Suverana era însoţită de doua fiice ale sale. A fost întâmpinată în sala Busturilor de către preşedintele dl. Girald, dl. Flamen vicepreşedinte şi de secretarul permanent. Dl. Girald a pronunţat un discurs. Un dejun în onoarea M. S. Regina României la JEliseu Paris.—Preşedintele Republice! a oferit la Fliseu M. S. Reginei Maria un dejun la care au luat parte şi Principesele României. La sosirea Suveranei reg. 11 inf. a dat onorurile militare, cu drapel şi muzică. Au asistat la acest dejun d-nii I. Brătianu, Mişu, Antonescu, d. St. Pichon cu d-na, mareşalul Foch, Preşedintele Academiei de Arte frumoase. Atât la sosire cât şi la plecare Regina Maria a fost obiectul manifestaţiunei călduroasă de simpatie a numeroaselor persoane cari staţionau în jurul palatului. Relaţiile Greco-Ukrainiene Contele Karoly la Satmar — Comunicat oficial — Miercuri 4 Martie st. n. a fost în Sătmar contele Karoly, predintele republicei maghiare, însoţi de Boehm, ministru de război, Nagy Vincze ministru de interne, de secan Ugran Castor fost ministru de justiţie şi alţii. Cu ocazia aceasta s’a ţinut şi o mare adunare poporală la care au vorbit şi cei mai sus numiţi. Scopul acestei vizite după cum iesse din declaraţiile oratorilor, a fost ea să aţâţe la ură în contra românilor, ca să încurajeze rezistenţa faţă de români a populaţiei maghiare de acolo şi a trupelor secueşti aflătoare la Sătmar, de altă parte, ca prin ameninţări să atragă atenţiunea puterilor nădăjduite care, dacă nu i s’ar păstra integritatea, s’ar lupta cu arma în mână, şi Ungaria ar pezenta aceiaşi situaţie vulcanică ca şi Macedonia mai înainte, de unde ar putea izbucni incendiul ce ar ameninţa din nou Europa întreagă. Prin asemenea întruniri şi procedee, guvernul maghiar dovedeşte din nou că el organizează şi susţine bandele siăvteşti, că ei poartă vina pentru nenumăratele fărădelegi şi omoruri săvârşite de trupele maghiare. (Biroul presei consiliului dirigent din Sibiu). Germanii cer previzii Karnavon — Ziarele engleze sunt în unanimitate de acord şi dezaprobă refuzul Germaniei de a preda flota comercială. Germania cere ca în schimbul tonajului naval comercial să li se dea două milioane cinci sute mii tone proviziuni, până la noua recoltă. flntania nu-și poate lua nici un angajament de felul acesta. Paris.—întreaga presă britanică întreabă ce măsuri s’au luat faţă de refuzul Germaniei. Presa cere, fără rezerve, să se impuie cu stricţie condiţiile armistiţiului de la 16 ianuarie şi 16 Februarie. _ Paris. — O comisia ucrainiană a sosit la Atena,, compusă din 8 membri sub conducerea d-lui Matssvici, venind din Kiev. Misiunea are de scop de a ajuta la strîngerea şi desvoltarea relaţiilor dintre Grecia şi Ucraina. Teatre-Cinematografe Concerte Cinema Modern.—Programul nou de an cuprind , la matineu şi seara: .Secretul Muribundei“, dramă daneză in 4 mari acte Stectacolu! începe cu o vedere şi se termină cu o comedie. Orchestra sub conducerea d-lui prof. Gh. Ionescu. Cinema Simpli.—Astăzi în matineu şi „IRYS*, mare dramă însoţită de un băiet superb. Peste program : „Concurs de aviaţie la Tonino“ şi o comedie: „Bonifacio în societate*. Cu începere de Joi 28 Febr. va apare celeba artistă Leda Gyp în sentimentala dramă .Ceia ce nu pot alta" („Que ae puia je pablier"), din seria filmelor de aur adusă special pentru sexul frumos, Germanii predau flota comercială Lyon.—Consiliul suprem de răsboi a luat hotărârea de a aproviziona până la noua recoltă câte 300000 tone alimente pe lună, în schimb Germania va preda imediat flota comercială. Plata alimentelor se va face imediat prin: 1) predarea de lemne, cărbuni şi alte materiale 2) prin creditele pe care Germania le posedă 3) prin cauţiuni pe care le are. irâmors Sămânţă de varza »all L»C VetllZ«. C curată şi garantată fără nici un corp străin. A se adresa D-lui Ionel Bâb«a§t* strada U^faeaaaJ's®, IF Iași. Desarmarea Germaniei Carnavon. — Loyd George, Colonelul Masse au avut o intervedere cu Clemenceau, în care s’a hotărât de a se cere reducerea desarmărei Germaniei de la 200.000 la 75.000 Desminţirea svonului despre atentatul contra Regelui Belgiei Paris. — Svonurile despre un atentat asupra regelui Belgiei la Luvain sunt cu totul de domeniul fanteziei. Armata Americei Washinghtom. — Generalul Marche anunţă că în nici un caz armata americană nu va fi redusă la un număr mai mic de 500.000 ofiţeri şi soldaţi. Paris. — La sfârşitul acestei săptămâni se va hotărâ şi repartiţia statelor din fosta împărăţie Austro-Ungară, afară de chestiunea Adriaticei care este rezervată consiliului suprem al Aliaţilor * S’a hotărât revizuirea tratatului din 1839 din Bruxelles, Praga. — Sărbătoarea aniversărei d-lui Masarik, s’a celebrat în toată Republica cehoslovacă.* Elveția a recunoscut oficial regatul Sârbo-Crat. Paris.— D nii Tcheidzt şi Ichirzel au sosit la Paris pentru a expune la conferința pacei revendicările patriei lor. * Dl Turaty, socialist citeşte în cameră o moțiune în numele a peste 100 deputaţi, relativă la apobarea scrutinului de listă cu reprezentanţa proporţională, în viitoarele alegeri. D-l Irlando cere ca această chestiune să fie amânată pentru Luni. Casierieprobă cu 243 voturi contra 129 Ministerul de Război ucraisia» 1«A cunoscut că numărul de soldaţi italieei făcuţi prizonieri în ultima ofensivă vie» torioasă se urcă la 8664, între care 9 coloneii de brigadă, 55 coloneii, 209 oițeri superiori și 8074 ofițeri subalterni. BjsaEBjiHtiwtaaft«» se adresa teariu str. Măreescu 23 sub Ad-tor Locotenent. aysiewe»wanOT»v»s«rasnBiws»3BiSMris«i[zr,B,3S3tjc,1^»nr^a^'Mríiafft«j33»sasmna» traeszs. Acticifpnf găseşte post imediat la FarrtblalClU maca jenea. @ Intendenţa Garnizoanei Iaşi rloi oc® cu bucătărie, cât mai uyUdih centru de la .1 Aprilie. 4 la Agenţia de Publicitate I. Brăniş- PUBLICAŢIE Se aduce la cunoştinţa d-lor Podgoreni şi în general tuturor depozitarilor angrosiştilor de vinuri că în ziua de Vineri 21 Martie 1919 st. n. (8 Maria st. vechie) ora 10 dimineaţă se va ţit de licitaţie publică cu oferte încline la lalendenţa Garnizoanei I şi (Holri Europa) pentru cumpărarea a: 200 (două sute) litri rachiu de fructe (ţuică, drojdie, tescovină) şi 8000 (opt mii) decalitri vin alb şi negru. Preţul rachiului va fi prevăzut pe grad. Ia oferte se va prevedea tăria vinului pe grade, cunoscându-se că vinurile sub 9 grade nu sunt admise. Vinul se va preda tras de pe drojdie (ravae). Predarea se va face pe fizicul furnizerului la Manutanţa Iaşi, (Moara Granspan Păcurari) unde este linie de garaj, franco de orice cheltueli şi în butoaere furnizorului, care se vor restitui la cel mult două luni de la predare. Ofertanţii vor depune la licitaţie garanţia de 10 la sută din valoarea oferiri. Supraoferte nu se primesc. La licitaţia se va avea în vedere art. 72 — 83 din legea contabilităţii publice. Proba din vinul şi rachiul oferit se vor depune cu cel puţin trei zile înaintea licitaţiei. Şeful Intendenţei Garnizoanei Iaşi, Intendant Colonel Costinescu. No. 6770 Graces Roşie—Filiala 3ss! Dispensar pentru bolnavi de piept Consultaţiuni gratuite Luai, şi Vineri 4 ora la Triajul Gării — PUBLICAŢIUNE La depozitul Direcţiune! Aprovizionărei „Paşcanu“ se află o cantitate de 15.000 kgr. murături de calitate bună şi care se vinde pe preţul de 0,50 bani kgr. bruto per netto. Doritorii se pot adresa in orice zi la acest depozit. Şeful Depozitului Direcţiune I. Aprovizionărei. (sf) GRECIANU . Important pentru cârcamar! A sosit un mare transport de vinuri albe şi negre din podgoriile cele mai renumite. Se vinde mai eftin ca oriunde de la 30 litri în sus. De asemenea se găsesc şi ochiuri de fructe Depodtu! BermanElişcu, Iaşi, str.Sf. Andrei 56 INTENDENŢA GARNIZOANEI IAŞI PUBLICAŢIE Se publica spre cunoştinţa generală că în ziua de Mercuri 6 - 19 Martie ora 10 dimineaţa se va ţine licitaţie publică cu oferte închise la intendenţa Garnizoanei Iaşi (Hotel Europa) pentru aprovizionarea alimentelor necesare trupelor şi serviciilor din oraşul şi judeţul Iaşi, precum şi ofiţerilor şi familiilor lor şi anume: 30.000 kgr. prune uscate sau afumate 5.000 „ magiun 30.000 „ brânză 5.000 „ caşcaval uscat 20.000, untură de porc topită 20.000 „ slănină porc sărată 10.000 „ nuci 150.000 „ cartofi (varietate bură de masă cu excluderea speciilor pentru hrana animalelor). Ofertanţi vor depune la licitaţie garanţia de 10 la sută din valoarea ofertei. Probe din aceste alimente se vor depune la Serviciul Intendenţei Garnizoanei Iaşi cu cel puţin trei zile înainte de licitaţie. Predarea alimentelor se va face pe rizicul furnizorului la Depozitul Garnizoanei laşi (Moara Granspan Păcurari) unde este linia de garaj. La licitaţie se va avea în vedere dispoziţiunile art. 72—83 din legea Comptabilităţii publice. Licitaţia pentru aceste alimente se va ţine în aceiaşi zi şi la Intendenţele Garnizoanelor Chişinău şi Bălţi. Şeful Serv. Intendenţei Garniz. Iaşi 82 Intendant Colonel Costinescu CELE MAI FRUMOASE Mărţişoare « «ms, argint şi imitaţiuni fine se grese «ansa la CEASORNICĂRIA DULCE» C ■str. Cuza-Voda No. 1 3 Iaşi