Mişcarea, iulie 1919 (Anul 13, nr. 136-153)

1919-07-11 / nr. 137

vs •MIȘCAREA Tipografia „ALBINA“ IAŞI PIAŢA UNIREI (prin str SEULESCU, CASELE BRAUNŞTEIN) Execută orice lucrare tipografică în condiţii vii avantajoase, ca: ziare, reviste, broşuri, cărţi şcolare şi literare, lucrări de birou şi de cancelarie şi tot ce atinge arta tipografică. Toate caracterele tipografice sunt nouă, astfel că orice lucrare se imprimă elegant şi curat Tipografia „ALBINA“ ** . _______________.Iinin imimmii ITIT II'II llllllilll I iitt «ni—ritm iiirn~nnnnir nm iimrrrir -n-n—r iTl—l înr - Faceţi-vă reclamele şi anunţurile îrn „MIŞCAREA“ direct prin administraţia ziarului, căci economisiţi comisionul ce ne-î încasează agenţiile de publicitate. ■ Jîîare Svenîment Artistic Grădina Cinema Traian ^ DESCHIDEREA S T A G I U N E I Mercuri 9 Iulie 1919 şi în zilele următoare FEMINA dramă în 6 mari acte In rolul principal: Itala Manzini Grădina şi Sala Cinema Sidoli Joi 10 Iulie 1919 şi în zilele următoare. In sfârşit, CURSA MORTE! a sosit emoţionanta dramă în 6 mari acte pline de peripeţii 2 Dilimetrinni 7 — Congresul didactic.—Asociaţiunea generală a profesorilor s’a întrunit azi la ora 10 dimineaţa şi a luat o samă de dispoziţiuni, cu privire la ordinea de zi a congresului şi a felului cum vor fi conduse desbaterile. * In astă-seară are loc la liceul Naţional adunarea plenară a membrilor asociaţiunei. Diferitele comisiuni vor înainta rapoartele lor, cu privire la cele stabilite pentru găzduirea congresiştilor. Delegaţia comitetului central va face azi cuvenita intervenire pe lângă direcţia regională, ,cu privire la comisiunea în Basarabia. Plecarea din Iaşi, va avea loc Marţi, în 15 a lunei, la orele 8 dimineaţa. Autorităţile civile sârbeşti au evacuat Timişoara. A rămas numai o garnizoană. Principele sârb regent ,Alexandru a fost ziletele acestea la Chichinda Mare. A făcut impresiune faptul că, deşi a fost solicitat, principele n’a făcut nici o deplaraţie în chestiunea Banatului. „ Epitropia Generală a Casei şi Ospiciilor Sft. Spiridon din Iaşi, aduce la cunoştinţa generală că în ziua de 14 iulie st. n. a. c., ora 10 a. m., va ţine licitaţie publică cu oferte închise în Cancelaria Epitropiei Generale din Iaşi, pentru aprovizionarea cu lemne de foc de esenţă tare, a următoarelor Spitale: 1) Spitalul din Tg. Neamţ 200 steri. 2) Spitalul din Hârlău 200 steri. 3) Spitalul din Galaţi 600 steri. 4) Spitalul din Focşani 400 steri. Garanţia provizoră va fi de 4 lei de ster, iar cea definitivă de 10 lei de fiecare ster. Ofertanţii pot da oferte şi pentru lemne moi sau amestecate. In acest caz ofertanţii vor arata proporţia esenţelor pentru ca Epitropia să poată aprecia. Furniturile se vor începe după aprobarea definitivă şi se va termina pănă la datele prevăzute în condiţiunile speciale. Condiţiunile speciale se pot vedea în orice zi de lucru în cancelaria Epitropiei, serviciu silvic, între orele 10—12 a. m. Licitaţia se va ţinea conform art. 72 şi 83 din Legea Comptabilităţei Generale a Statului. — Părintele econom Gh. Niculea, pro-spereul judeţului şi oraşului Iaşi, în vederea congresului bisericesc anunţat, va pleca în judeţ, însoţit de Părintele Gh. Petrovanu, revizorul eparhial, spre a se consfătui pe cercuri cu preoţimea din judeţ, şi a formula dezideratele ce vor vor fi propuse în congresul din Septembrie, cu privire la chestiunele ce urmează a se discuta. Va urma o nouă consfătuire a preoţimei ieşene cu privire la aceleaşi chestiuni, spre a se ajunge la o unitate de vedere şi a delega preoţii ce vor lua cuvântul la congres din partea clericilor ieşeni. — Serbările de la Bucium, din ziua de 12 Iulie, promit a fi grandioase. Intre fabele s’a hotărât împărţirea de premii la şcoalele primare din judeţ. — Marţi 1 Iulie s’au deschis lecţiile de pregătire a elevilor particulari, pentru examenele de corigenţă şi integrare din Septembrie în localul fostului liceu „Gh. Asachi“ din str. Tona Cosuia No. 13, lângă Liceul Internat. Corpul profesoral e format din elita proferilor din localitate. Lecţiile sunt urmate de elevi şi eleve din toate clasele de liceu, gimnaziu şi secţia clasică modernă de fete. Lecţiile se ţin între orele 8—12 a. m. şi 4—8 p. m. Imediat după închiderea cursului în şcolile primare se vor deschide şi lecţiile de pregătire pentru examenele de intrare în gimnaziu, liceu şi pentru examenele de burse în liceu, seminarii şi şcoli normale. O serbare la şcoala „Ortodoxă“ Duminică 6 iulie c. a avut loc la şcoala Ortodoxă din localitate o frumoasă serbare. Se ştie că d-ra Severin, directoarea acestei şcoli, a fost numită directoare la şcoala formală de fete, „Mihail Sturza“. Cu prilejul retragerei de la şcoala Ortodoxă a d-rei Severin, atât comitetul societăţii „Ortodoxe“ din Iaşi, cât şi corpul profesoral al şcoalei, cu elevele, au ştiut să-şi manifeste simpatiile pentru distinsa directoare, care cu pricepere şi destoinicie a condus şcoala timp de şase ani. La ora 11 dimineaţa, salonul şcoalei fiind frumos împodobit, a început serbarea în prezenţa comitetului societăţii „Ortodoxe a Femeilor Române“ în frunte cu princesa Olga Sturza, a corpului didactic a şcoalei, a elevelor şi a unui public select. După ce corul şcoalei condus de d. profesor Teodorescu intonează, „Mulţi ani trăiască“ la cuvântul d-l profesor A. C. Cuza, în numele Comitetului societăţii ortodoxe. D-sa arată că înfiinţarea şcoalei ortodoxe este o dată însemnată în viaţa noastră culturală ; spune că instituţiile noastre de învţământ trebue să facă educaţia tinerimei pe bază creştină, singura temeinică. Pomeneşte apoi stăruinţele care s’au pus pe lângă D-ra Severin când s’a înfiinţat şcoala ortodoxă ca să primească conducerea ei şi ii mulţumeşte in numele comitetului de felul cum s’a achitat de această datorie grea. După d-l Cuza, Păr. Cicerone Iordăchescu citeşte elogioasa scrisoare a d-lui profesor universitar Al. Popovici, apoi ia cuvntul in numele profesorilor şcoalei. Sf. Sa arată imortanţa pe care o are în cultura noastra atenţiunea ce se dă de câţiva ani educaţiei religioase prin înfiinţarea de şcoli ortodoxe pentru creşterea şi instrucţia fetelor noastre. Spune că într’un mediu cultural ca cel de la noi acest lucru s’a obţinut nu fără greutate, şi că cu toate aceste fără o educaţie pe baze creştine aşa cum este în apus, a cărui cultură pretindem s’o imităm, nu vom avea rezultatele dorite. Vorbeşte apoi de meritele d-rei directoare şi de chipul superior în care a condus şcoala ortodoxă. Regretă că părăseşte şcoala aceasta unde se cere multă pricepere şi tot mai ales în aceste vremuri nouă când se pare că lumea a recunoscut lipsurile mari ale unei culturi fără Hristos, de care a avut lumea noastră parte vreme de mai bine de 40 de ani. Soldatul de la front şi ţăranul, neîmpărtăşiţi din ea, ne-au ridicat mai mult în ochii străinătăţii şi s’au arătat mai la înălţime, când ţara a fost în primejdie. De aceia plecarea d-rei Severin de la şcoala de unde se recrutează elita intelectuală a femeilor noastre este o pagubă mare. Şi mulţumeşte încă o dată în numele corpului profesoral pentru tot ce a fost şi a făcut pentru şcoală. D. profesor Sinigaglia dă cetire unui frumos discurs în franţuzeşte, în care se arată meritele şi calităţile d-rei Severin. D-sa vorbeşte de importanţa educaţiei ce se dă în institutul ortodox şi de greutăţile pe care d-ra Severin le-a învins. Doreşte institutului o directoare tot atât de vrednică în locul celei care este chemată la un loc mai însemnat. Din partea elevelor vorbesc d-rele Gatoschi şi Bădărău exprimându-şi în cuvinte simţitoare părerea de rău de plecarea d-rei Severin şi făgăduindu-i că-i vor păstra o vie recunoştinţă. Princesa Olga Sturdza, preşedinta comitetului societăţii ortodoxe, ia cuvântul arătând devotamentul cu care d-ra Severin a condus şcoala, respectul şi dragostea de care s a bucurat şi regretul pe care comitetul societăţii il simte acum când părăseşte acest loc. Ii mulţumeşte pentru a făcut şi o felicită pentru locul la care este chemată. In cele din urmă d-ra Directoară se arată foarte mişcată de simpatia pe care toţi i-o arată şi spune că omagiile ce i se aduc se cuvin în bună parte comitetului Societăţii Ortodoxe în frunte cu d-na Sturza, apoi personalului didactic şi pedagogic al şcoalei. Progresul fiind o operă colectivă, spune d-sa, cu toţii au contribuit ca şcoala ortodoxă să fie după chiar spusa autorităţilor şcolare superioare, în fruntea celor de felul ei. In chip emoţionant d-sa îşi ia rămas bun de la colegi şi eleve, mulţumindu-le tuturor pentru concursul dat în conducerea şi ridicarea nuelui şcoalei. Serbarea se încheie prin executarea câtorva cântece de corul şcoalei , după care d. profesor Teodorescu la conservator ridică un toast apreciind execuţiile musicale ale corului; iar d. Dimitrescu mulţumeşte d-rei directoare în numele părinţilor elevelor pentru grija cu care d-sa a veghiat la instrucţia şi educaţia fetelor. In urmă toţi cei de faţă se fotografiază voind a păstra amintirea acestei serbări de simpatie şi recunoştinţă. La administraţia ziarului Mişcarea se caută achizitori pentru anunţuri şi reclame precum şi pentru încasări de abonamente. A se adresa la birourile administraţiei, Iaşi Piaţa Unirei 6. — „D. C. Dissescu a comunicat in scris, încă de acum trei săptămâni, retragerea sa din şefia partidului conservator de la R.Vâlcea“. — Eri a început la Lemberg o conferinţă între delegaţii căilor ferate polone şi aceia ai C. F. R. Se discută chestiunea reînfiinţarei unui tren direct Varşovia-Bucureşti care va avea legătură cu trenul Simplon. Pentru a împiedica emigrarea populaţiunei mahomedane din Macedonia ocupată de greci, guvernul elen a hotărât să stabilească o taxă de emigrare care se va aplica numai turcilor emigranţi. Guvernul elen speră să-şi creeze un venit de vreo 100 milioane drahme din această taxă. La şcoala primară de fete No. 7 „Elena Doamna“ din localitate se va ţinea curs de preparaţie în vacanţă pentru elevele absolvente de curs primar, care voesc a concura în şcolile secundere ale statului. Pentru informaţiuni a se adresa la doamnele institutoare respective în strada Neculai Gane No. 5 şi str. sft. Atanasie No. 15. — Scăderea preţului cărnei. — In urma consfătuirilor ce au avut loc la Primărie, cu măcelarii' 'angrosişti şi detailişti d. C. Manciu ajutor de primar în virtutea decretului-lege nr 673, din 14 Februar 1919 şi pe baza art. 58 din legea pentru organizarea comunelor urbane a dat următoarea ordonanţă: Carnea nu se va putea vinde în detail cu preţuri mai mari decât acele stabilite prin prezenta şi anume: 1) Carnea de vacă obişnuită 8 lei kg., muşchi şi antricot 10 lei kg., carne de vacă cuşer 9 lei kg., maruntaele 5 lei kg.; 2) carne de porc obişnuită 9 lei kg., antricot şi muşchi 11 lei kg., măruntae, căpăţină’şi picioare 5 lei kg., cioplitură 16 lei kg.,’osânză 18 lei kg.; 3) carnea de miel fie pentru creştini, fie pentru evrei 8 lei kg.; 4) carnea de oae 4 lei kg. Toţi acei cari vor vinde cu preţuri mai mari, vor refuza să vândă cu preţul fixat sau vor ascunde marfa, se vor pedepsi pe baza art. 3, 7, 8 şi 17 din decretul lege n-1653, din 14 Februar a.c. cu confiscarea măriei şi amendă de la 100-20.000 lei, la caz de recidivă pe lângă amenzile de mai sus se va proceda şi la închiderea stabilimentului.La şcoala de topometrie de pe lângă Universitatea din Iaşi, a Direcţiei Cadastrului, s-au proclamat ca operatori topometri, d-nii: Petrescu Anastase, Băncilă Neculai, Garbuzov Vasile, Hulubei Dan, Carl Mayer, Borcea Victor, Stavrat Gh., Butucescu Al., Hamburgher Leon Fișier Lazăr, Buzdăgan C.,Dudău St. Gh., Sucuși, Petrea Pohillius, Dimitrie Virgil, Nicolau Adrian, Serghie Alexandri, Armașu Teodor, Manes Posen. Au fost proclamaţi ajutori operatori d-nii: Popovici Gh., Badiu Teodor, Du,mitrescu N., Nicolae G. Gh., Vivoschi Alexandru, Iov Haralamb, Scnoemblum F. Băncila Const., Mihailescu Aureliu, Lascar Gr., Constantinii Panait, Macri Spiridon şi Antwers Carol. — De Vineri va începe la liceul naţional examenul de capacitate, de curs inferior şi superior. — La orfelinatul „Principesa Olga Sturdza“ din Miroslava, au fost premniaţi elevii: clasa IV, Vrânceanu Const., Repou Victor, Gheorghiu Gh.; clasa III, Mărculişteanu N., Gavrileţ, Bulboacă ; clasa all-a, Boantă R., Kozolion, Susa Ion ; clasa l-a, Ioan Paraschiv, Belici Ştefan şi Doroftei Virgil. Premiile se vor împărţi Sâmbătă, in faţa primăriei din Bucium. CETĂŢENI IEŞENI Veniţi in ziua de 29 iunie (12 iulie st. n.) Sf. Petru şi Pavel la „Marele Serbări din Bucium“ la Platoul Repedea. Serbări ce se vor da în folosul ridicării monumentului Eroilor căzuţi în Păsboiul pentru înfăptuirea României Mari. Plecarea va avea loc în ziua Serbării la ora 7 dim. de la Societatea de Gimnastică in 100 care cu boi, împodobite cu flori. La ora 8 dim. la Socola (capătul liniei Tramvaiului) va aştepta altă sută de care cu boi pentru acelaş scop, de la ora 9-11 luni, se va oficia serviciul religios de către I. P. S. S. Mitropolitul Moldovei şi Sucevei, după care va urma solemnitatea punerii pietrei fundamentale şi împărţirea premiilor elevilor şcoalilor primare din oraşul şi judeţul Iaşi. De la ora 3 7 după amiază vor avea loc serbările pe platoul de la Repedea, date către Societatea de Gimnastică,, de Muzică, de elevii şcoalilor secundare şi amatori. Apoi vor urma concursuri de oină, Foot-Bal, alergări în saci libere, biciclete, lupte româneşti, franceze după care se vor împărţi premii. Muzica Reg. 13 Infant, va distra in tot timpul Serbării cu concerte şi bucăţi de dans. Ieşenii vor avea ocazia să vadă prin Lunete toate împrejurărimile frumoase ale Iaşilor dintr’un foişor, ce are o înălţime extraordinară făcut pentru acest scop. Seara va fi bal la Şcoala din Bucium iluminată cu electricitate. Ancheta pentru stabilirea responsabilităţilor în ciocnirea de trenuri de la Nicolina, continuă suspendarea subşefului de la staţia din Iaşi, nu însamnă’încă vinovăţia acestuia. D-’sa impută însă că avea controlul asupra impiegatului Botez, care depindea de dânsul. La gara Ciurea s’a constatat aceiaşi nepăsare, ca şi la halta Nicolina. Personalul de la Ciurea era dator să se intereseze, să puie întrebarea ce se face cu trenul de marfă ce urma să plece din halta Nicolina și n’a făcut-o. . * / Doctor G. Pârvulescu Boale chirurgicale şi Genito-Urinare Injecţii intravenoase (Cyanur de mercur şi Neosalvarsan). Consultaţiuni dela 2—4 p. il. Strada Sf. Sava No. 2 colţ cu Strada Căpitan Păun No. 12. Încetări d de trecere peste Nistru şi Tissa respinse — Bolşevicii unguri zdrobiţi la Szolnok — COMUNICAT OFICIAL din 7 iulie 1919 FRONTUL DE EST : In ultimele zile bande bolşevice au încercat să treacă Nistrul în dreptul localităţilor: Palanca, Kopanea, Zaharia şi Bol-Molokisz. Au fost svârlite înapoi cu pierderi. FRONTUL de VEST : Inamicul a încercat în repetate rânduri să treacă Tisa la Szolnok.Tisa-moartă, Tisa-^Roff, Tisa— Duminică 6 Iulie a. c. s’a celebrat cununia d-lui Agronom Eugen A. Mironeanu fiul Directoarei școalei de Sericicultură „Viltimescu-Mir’oneanu“ din Iaşi, cu D-ra Marioara Mircescu, maistra şcoalei: Lok, Tisa-Sas, Landorff, Tisa-Puspoky, şi Fogvernek. Intr’un singur foc, la Szolnok, unde fuseseră lăsaţi să treacă, li s’au cauzat mari pierderi, fiind asvârliţi pe dreapta Tisei prin contra-atac. Toate încercările de trecere au fost respinse.______________M. C. G csobit spEciacsiaoR MMWt WWW JRKSB1M VI* CINEMA-SIDOLI.Cea mai grandioasă operă cinematografică : BIBLIA. Legendele de aur din Cartea Cărţilor şi Sfânta scriptură. Peste Program : Afacerea Dreyfus. GINEMA -ELISABETA se reprezintă astăzî în matineu şi seara „Oiţa rătăcită“, puternică şi duioasă dramă în 6 acm după celebrul roman „La Brebis perdue“ de Gabriel Trarieux.—Film parizian, interpretare datorită celor mai distinşi artişti francezi. — La Terasa Cinema Arfel. „Principele Mircea“ mimai astăzi Miercuri 9 Iulie în matineu şi seara se mai pote vedea pe Henry Crauss filmul „Fraţii Corsicani“. Iai fiecare seară „Par Plaisir“ cu Jana Popovici, Calmusky—Vornescu-Vâlcea, etc., stârnesc robote de aplauze. Cu începere de Joi 10 iulie cel mai grozav film văzut până în prezent „DANSUL MORŢEI“ dramă în 5 mari acte, cu Gustavo Sirena partenerul celebrei Francisca Bertini și dansatoarea spaniolă Concilia. • Bolşevicii sânt obosiți Omsk,—Bolşevicii muta trupele pe alte fronturi, ci sunt obosițî de luptă. * Armata lui Colceak efectuiază mobilizarea. In ordin Colceak a convocat congresul economic având reprezentanți ai zemstvourilor cooperativelor comerciale, industriale, Băncilor și Universităților. Polonia republică Lyon.—Comisia Constituantă poloneză s-a pronunțat pentru forma de republică. întrevederea Tittoni-Brâtianu Roma. — Se semnalează importante convorbiri între Tîttoni şi Brătianu. Ziarele manifestă speranţa că amiciţia româno-italiană să devie mai strânsă pe viitor. it: * * Tittoni a convorbit şi cu Pychon. Hindenburg isi asuma râspunderea răsboiu lui NAUEN.— Hindenburg asumă prin scrisoarea să către Foch răspuderele răsboiului rugând pentu respectarea Cinstei Orășeneşti, Cruţarea Kaizerului. Elveţienii in America şi Anglia LYON-BERNA.—La finele lui August va pleca un grup de Elveţieni pentru studii in America de unde apoi va pleca alt grup. Acest grup a fostinvitat de Anglia să viziteze Canada şi Anglia. Elevii în război LYON.—La ceremonia în onoarea foştilor elevi ai şcoalei căzuţi în răsboi dl. Poincare a ţinut un discurs. O întrebare lui Cleraenceau NAUEN.—Baronul Sersver a întrebat pe Clemenceau dacă trebue ratificat odată tratatul și Protocolul cu convenția sau separat. Judecata Kaizerului Lyon.v—Ellie! Friederick a adresat Regelui Angliei o cerere pimându-se la dispoziția Aliaților cu 4 fraţi mai mici, dacă e judecat Kaizerul. Noul guvern Jugoslav Lyon—Praga. — Masarik a însărcinat cu formarea guvernului pe fostul vicepreședinte al Reichsrathului Tusor. Doctorul A. Gavrilescu Reluându-şi clientela dă consultaţiuni în fiecare zi între carele 5—8 p. m. Iaşi, str. Lt.Con Langa No. 13 NAŢIONALA Societate Generală de Asigurare în Bucureşti Capital de acţiuni : Lei 5000000 Daune plătite în anii 1916 şi 1917 lei 5680920; daune plătite pe anii 1948 lei 4747175 ; daune de la fondarea societăţii lei 147000000 INTERESANT Pentru agricultori şi obştii săteşti Reprezentanţa generală din Iaşi a societăţii de asigurare „Naţională“ strada Ştefan cel Mare 38, aduce la cunoştinţa agricultorilor şi obştiilor săteşti în general şi clientei sale în special că Direcţiunea generală a acestei Societăţi a decis ca şi în acest an, să efectueze asigurăriagricole în contra daunelor de incediu ş. a. Asigurări de recolte în snopi, clăi, şire şi magazii, nutreşte, maşini de treer şi agricole. Obştiilor săteşti se acordă un rabat de 25 la sută din prima anexă.__________, P U B L I C A T I E Se aduce la cunoştinţa amatorilor că Intendenţa Corpului 4 de Armată Iaşi are trebuinţă de doni copişti şi o dactilografă, un registrator şi un subofiţer de Administraţie, care se pot angaja imediat. ■ Doritorii trebue să aibă scriere frumoasă şi corectă, acte doveditoare că ocupat astfel de funcţiuni sau au cultura necesară pentru a devenibuni funcţionari în cel mai scurt timp posibil precum şi că au avut şi au bune purtări în societate dovedite cu acte. Şeful Intendenţei C. A. Intendant Colonel, COSTINESCU De închinai; Una camera bine mobilată în strada 40 de Sfinți No. 6. * 4  1 + * * 4 *