Mişcarea, ianuarie 1920 (Anul 14, nr. 1-14)

1920-01-07 / nr. 6

I * TELEGRAME DIN BUCUREŞTI — De la corespondentul nostru — Starea de asediu nu a fost ridicată BUC.— Contrar tuturor ştirilor anunţate prin ziare, guvernul nu a ridicat starea de asediu. Primul ministru d-l Vaida,—care a plecat în Transilvania, însoţit de d-nii A. Vlad şi Bontescu şi de d-l N. Iorga— informat de pregătirile militare ce se fac în Ungaria şi în Bulgaria, • ţâri în cari nici pacea nu a fost încheiată—precum şi de situaţiunea internă din Rusia, a constatat că este o imposibilitate de a se ridica starea de asediu, nici macar în vechiul regat. Nu este exact că d-l dr. Lupa ar fi condiţionat intrarea sa în guvern cu ridicarea stărei de asediu. D-l dr. Lupa a pus această chestiune numai intr'un interview racordat ziarului „Chemarea“. In sinul guvernului noul ministru de interne,care a încercat câteva „surprize“ politice cu numirile făcute în administrație—nici nu a ridicat chestiunea. Din această cauză socialiști sunt furioși pe d-nul Lupu. Germanii In Silezia BUC.— După ştiri sosite, se anunţă că Germani concentrează numeroase trupe în Silezia. Trupele germane cari s© retrag dîn ţările baltice sunt aduse in ţinuturile Sileziei. Germania intenţionează de a nu ceda aceste teritorii pe cari la-au predat prin tratatul din St. Germain. Acestǎ știre este confirmată atât la Paris cât și prin telegrame trimisă din Polonia. Suspendarea demobilizărei Bucureşti.Chestiunea ridicărei stărei de asediu a fost discutată în ultimul cosiliu de miniştri. Examinându-se situaţiilea, membrii guvernului au opiniat că starea de asediu nu poate fi ridicată, iar operaţiunile de demobilizare vor trebui suspendate. Situaţia guvernului Bucureşti.Cercurile politice iniţiate consideră situaţnea guvernului ca definitiv clarificată. Imposibilitatea de guvernare a actualei formaţiuni a devenit atât de evidentă, încât este sigur că până la sfârşitul vacanţei guvernul d-lui Vaida va demisiona. oaogg/.aaEoatwwfm'ai«firrMfiWighaagrai D. Vaida nu mai pleacă la Paris Pac.—Este definitiv hotărât că d. Vaida nu va mai pleca la Paris. in unele cercuri politice se considera această hotărâre a primului ministru că misiunea actualului guvern se poate considera terminată. Politica externă şi internă a guvernului Boc.Dintre membrii guvernului pare a se fi stabilit o înţelegere în ce priveşte politica lui. Chestiunea dirigiuirei politicei externe rămâne în seama d-lui Valida. Politica internă rămâne în sarcina d-lor A. Vlad, Bontescu şi Lupu. Guvernul şi funcţionarii - Gratificaţii pentru sărbătoribucureşti. — Jurnalul coniibgtului de miniştri prin care se acordă funcţionarilor cu ocazia sărbătorilor o gratificaţie echivalând cu salarul brut pe lună, nu priveşte decât pe funcţionarii din Bucureşti. Aceasta gratificaţie nu se acordă funcţionarilor din restul ţarei. Sciziune intre naţionalişti Bucureşti. — Faptul că d-l dr. Lupu este susţinut de d-l N. Iorga a agravat neînţelegerea între naţionalişti. Naţionaliştii de sub conducerea d-lui Cuza văd în atitudinea d-lu Iorga că d-sa evoluiază din ce în ce mai mult spre ţărănişti, îndepărtându-se de naţionalişti. Ruptura între naţionalişti este o chestie de câteva zile. la Comisia Interimară Membrii comisiei interimare, s-au întrunit Sâmbătă seara, sub preşidenţia d-lui Climescu. In urma raportului serviciului de contabilitate, se admite o rectificare de budget, în senzul de a se trece escedentul de 423.000 lei la budgetul ordinar. Din această sumă, se acordă cuvenitul avans pentru a se achita indemnizaţia de spor şi de scumpete funcţionarilor comunali pe trimestrul octombrie, rămânând a se face demersuri pe lângă ministerul de interne, pentru ca să ramburseze comunei suma avansată. Se scutesc de taxele comunale representaţiile şi balurile date de comitetele şcolare şi se resping toate cererile de scutire, formulate de societăţile particulare. Cererea comitetului şcolar al şcoalei comerciale superioare, de a se acorda o subvenţie, e refuzată cu regret, comuna neavând mijloace suficiente. Se respinge cererea fabricei de meze * Mise ARBA luri „Nicolina", de a fi scutită de dife- rite taxe. Se pune în discuţiu de cererea făcută de parohia din comuna Calata de a i se ceda un teren gratuit pentru a-şi clădi o casă parohială. C. C. Săteanu susţine această cerere, arătând că în acest scop a intervenit atât Mitropolia Moldovei cât şi Ministerul de răsboi care a luat asupra lui— prin Corpul 4 de armată—să construiască această casă parohială, după cum rezultă din actele aflate la dosar. Comisiunea după lămuririle date de d. Climescu preşedintele Comisiei interimare, admite a se ceda locul cerut. Se dă cetire raportului comisiunei de anchetă cu privire la plecarea d-lui inginer Păiş de la uzina de electricitate. Se constată din acel raport că d. inginer Păiş a fost în străinătateîn Franţa, Germania şi Austria şi că a visitat diferite instalaţiuni mari, cari au făcut o oferte comunei Iași de a-i furniza motoarele necesare. In acel raport se mai constată că inginerul Păiş s’a achitat de însărcinarea ce a avut-o, că a făcut cumpărături ne- cesare, că a încasat de la Bucureşti sumele pe care diferite autorităţi le’ datorau uzinei pentru timpul cât au stat, în refugiu la Iaşi. Deasemenea se mai constată că d. inginer Păiş nu a făcut nici o instalaţiune particulară în dauna uzinei. D. C. Toma care se află faţă, dă comună lămuririle necesare asupra misiunii d-lui Păiş şi asupra condiţiunilor în care funcţionează uzina. D. inginer Păiş dă lămuririle necesare asupra ofertelor p© care se face casele străine, arătând că firma Lang se oferă a da motoarele necesare în compensaţie de combustibil şi că a supus cazul acesta Ministerului Industriei şi Comerţului care ar accepta această compensaţie. In urma dezbaterilor urmate, comisiunea interimară hotărăşte a da presei un comunicat în această privinţă. Se dă cetire apoi cererei funcţionarilor comunali, cari roagă comisiuneai să li se acorde şi lor o gratificaţie pe o lună, ca şi funcţionarilor din Bucureşti, cererea este susţinută de d. C. Săteanu. Comisiunea admite ca să se acorde această gratificaţia sub rezerva prevederilor din decretul-lege respectiv, hotărând ca la apariţia acestui decret-lege să se facă demersurile necesare pe lângă guvern ca să acorde suma respectivă pentru funcţionarii comunei. Şedinţa se ridică la ora 8 seara. Arhiereul Gurie, vicarul Mitropoliei din Iaşi, a fost delegat de Sinod, cu aprobarea guvernului, să conducă afacerile bisericeşti ale arhiepiscopiei din Chişinău, în locul episcopului Nicodem care îşi reia scaunul de la Huşi. Arhiereul Gurie va fi instalat de către d. Dobrescu, administratorul Casei Bisericei. — Comandamentul trupelor din Ardeal s’a mutat din Cluj la Sibiu. — Epitropia Generală a Casei spitalelor şi espiciilor Sf. Spiridon Iaşi, aduce la cunoştinţă că în ziua de 16 Iamalie 1920 st. a. se va ţine în camera acestei Epitropi licitaţie publică prin oiferte sigilate pentru furnizarea a 3 vagoane de porumb uscat de preferinţă evicantini necesar serviciului central de deaprovizionare a spitalelor Casei Sf. Spiridon. Garanţia provizorie va fi de 3000 lei. Licitaţia se va ţine conform art. 72— 83 din legea contabilitaţei generale a statului. Concurenţii sunt invitaţi ca la licitaţie să prezinte probe porumb. Porumbul se va preda în ograda spitalului central cântărit cu bascula spitalului, în termen de cel mait 15 zile de la aprobare. — S&M CINEMA SÎDOLI. Astăzi Luni 5 şi Marţi 6 ianuarie la matineul de la ora 3 şi 5 jum. şi SEARA la ora 9 se reprezintă, după cererea generală, Seria I din grozavul film American plin de peripeţii extraordinare „MASCATUL" Omul Teroarei care a îngrozit populaţia New-Yorkului. Pentru aceste 2 zile preţurile sunt populare ca toatălumea să poată asista MERCURI SERIA a II-a Iniţiativa Cinematografului Sidoli a atras o mulţime de amatori cari mai de cari mai curioşi şi astfel sala Cinematografului SIDOLI a devenit un loc de întâlnire al tuturor a celora ce vor descoperi ((( MASCATUL).) Cu o putere herculiană teremoriziază sarmana familie „Waldon". Mii de pariuri sau depus între spectatorii care cred că vor descoperi cinei ((( MASCATUL ))) Direcţiunea Cinematografului Sidoli anunţă ca a depus la Bancă suma de lei ((1000)) (una mie) care va fi împărţită acelora care vor putea afla due’i ((( MASCATUL ))) SPECTACOLELE DE CRĂCIUN.— In zilele de Crăciun vor avea loc la Teatrul Naţional următoarele spectacole : Mercuri, în matineu, „Onoarea“ seara „Intimii noştri“. Joi în matineu „Avarul“ seara „Mariira“. Vineri în matineu „Duelul“ seara „Concert Simfonic“. — A doua zi de Crăciun, seara, se va juca la Teatrul Naţional drama in versuri „MARTIRA“ prelucrare de poetul M. Codreanu după Beau Richepin. Rolurile principale vor fi ţinută de d-rela Sorena Ţopa, Jeana Popovici şi de d-nii Mixborescu, Rada Dindrescu, Ghifescu etc. Decoruri şi costume noui. Faţă de succesul pe care l-a obţinut „Martira" în săptămânile trecute, se prevede de astă-dată o sală arhiplină. — Interesanta lucrare : „Românii, origina, trecutul, sacrificiile şi drepturile lor însoţită de trei hărţi cu noile frontiere ale României Mari" necesare tuturor, a sosit, și se găsesc da vânzare la toate librăriile din Iași. — Premiera revistei „S’AVEM PARDON" In două acte de Băiat sau Fată va avea loc în Sala Teatrului-Cinema „Principele Mecea" în seara de J©i 1 14 Ianuarie. „S’AVEM PARDON" pusă în sec*ă da , un cunoscut artist din localitate, montată cu îngrijire cu decoruri şi costume pre- I curate din Capitală şi cu o pleadă de artişti şi balerine cunoscute, va fi cea mai amuzantă seară din sărbători. :— Au apărut de sub tipar şi se află la toate librăriile două opere scrise de d-na Ana Conta- Chernbach şi intitulate DIDACTICA şi METODICA, ambele necesare mai cu seamă învâţătorimii. Nouile lucrări didactice ale d-nei A. Civita-Chernbach se află depozitate la librăria I. V. Ionescu din str. Lăpuşneanu. Toate elevele şi toţi elevii pregătiţi în particular vor cumpăra urgent deja şcoalele unde s’au înscris programa analitică da materiile ce urmează a pregăti pentru lucrările scrisa dela 15—28 Februarie 1920 sosită dela Minister (preţul 2 l^), iar pentru Caligrafie, Desemn, Muzică şi Gimnastică vor cumpăra CALENDARUL ŞCOLAR de la d. G. Nica, secretarul Liceului Naţional (preţul 2 isi 50 bani). Elevele şi elevii să se grăbească până sâad nu şi vând toats exemplarele. De vânzare ıSteEd.“Tt Broşteanu, în str. cu acelaşi nume No. 8 (foastă Buzdugan) a se adresa direct IHKt un costum com-Uu VdOZdlU piect nou redingotă ase adresa Sărări® n l 113, la orice oră. 5—2 W»«mm«giB Cronica Spectacolelor — Cinema SLÎSARSTA. Astăzi la ambele matineuri şi seara se reprezintă „FIICELE MAREI sau COLIERUL MORŢEI" grandioasă dramă modernă în 5 acte. O mare parte a acţiunei se desfăşoară în cele mai frumoase regiuni ale Italiei. Mercuri 7 şi Joi 8 Ianuar URGIA SOARTEI sau PARIAS. Vreri 10 Ianuarie ÎNVINGĂTORUL.^ In curând d-ra Francisca Bertini în drama „NEBUNA". — Sal® CINEMA—MODERN. Astăzi la ambele matineuri și seara Program nou. Mare stagiune a filmelor S. A. R. P. I. C. „UMBRELE TRECTULUI" dramă sentimentală în 4 acte jucată de celebra tragediană Marchiza Antici Matei. Peste program o Comedie. Mercuri program nou „SUZANA“ cu Suzana Grandais. întristaţii: Iulian Teodorescu soţ, Maria A. Goilav mamă, Florence şi Mihai Christea cu copiii, Maria şi Christea Goilav cu copiii, Georges şi Mihai Goilav fraţi şi surori şi familiile Georges Teodorescu, Avaria şi D-tor Petrescu, Polixenia Popovici, Mathilda şi Niculcea Popescu, Jean Gonav, Gr. Buicliu, Anette Aprihanian, Otilie G. Văsescu, Capri, Buicii, au durerea a anunţa perderea prea iubitei lor Elena Iulian Teodorescu încetată din viaţă în ziua de 4 Ianuarie ora 3 p. m. Ceremonia înmormântărei va avea las Marţi 6 Ianuarie a. c. ora 2 jum. p. na. Cortegiul va pleca de la locuința defunctei din str. Neculai Cane. In joc de orice altă invitare. Ca vânzare gară & 6 pentru eşire din indiviziune la Tribunalul secţia 30 Iaşi în ziua da 20 Februarie 1920 st. n. 5—1 Generalul Averescu în audienţă la lege Buc.*D. Averescu a fost primit în audienţă de M. S. Regele la Cotroceni. * D. Averescu a făcut Suveranului o expunere asupra situaţii unei politice externe şi interne, arătând că Parlamentul actual nu poate face faţă gravelor împrejurări de azi. * Averescanii sunt foarte încântaţi de rezultatul acesteiaudienţe. Ei afirmă că Regele va consulta diferiţi bărbaţi politici asupra situaţiunei, imediat ce se va întoarce de la Bistriţa., Plecarea Suveranilor Bucureşti. — Astăzi Suveranii au plecat la Bistriţa. Bucureşti.—Astăzi la ora 12 a. m. s’a făcut instalarea nouei comisiuni interimare, de sub preşidenţia d-lui doctor Gheorghian. Fac parte din comisiune 12 persoane intre cari d-nii general Papana, I. Teodorescu ziarist, d-na doctor Zoe Râmniceanu, Jacques Catz, ş. c. Instalarea nouei comisii interimare a Capitalei Consiliul suprem şi situaţia din Rusia Buc.—O telegramă din Lyon anunţă că Consiliul Suprem a luat cunoştinţă de situaţiunea gravă din Rusia meridională. Consiliul Suprem a hotărât să intervie a înlesni evacuarea muncitorilor cari fug de armatele boîcevîce. Concediul d-lui Vaida BUC.— D-l Vaida a obținut un concediu. Interimatul este ținut de d. St. C. Pop. Aplanat» a grevat de la Galați Buc.--Greva de la șantierul „Ferme“ din Galați s’a aplanat. Wilhelm bolnav BUC.— Ziarul „Berliner Tageblatt“ anunţă că ex-Kaisern se află bolnav. Circulaţiunea Trenurilor — Nu se suspendă trenurile — Bucureşti.—D-l General Macri directorul C. F. R. a declarat într’un interview acordat ziarului „Avântul“ că nu se vor suspenda trenurile cari vor circula regulat şi în timpul serbătorilor, câte 2 pe zi, Iaşi- Cernăuţi-Vârciorova.