Mişcarea, februarie 1920 (Anul 14, nr. 18-38)

1920-02-05 / nr. 18

A. h l. ANUL X&Jip. I* SITUAŢIA POLITICA Spre clarificare Situaţiunea politică pare a sa fi complicat în ultimele zile. Consiliul de miniştri ţinut la Cluj sub prezidenţia Suveranului şi rechemarea telegrafică a d-lui Vaidade la Londra, denotă că s’au produs complicaţiuni care reclamă o urgentă clarificare a situaţiunei. De altfel, situaţiunea guvernului Vaida e de mult hotărâtă. Nepregătirea, complecta dezorientare şi lipsa de omogenitate care tronează pe banca ministerială, au format convingerea unanimă că actuala formaţiune nu numai că nu poate corespunde necesităţilor de guvernare, dar devine o primejdie pentru interesele superioare ale statului. Inacţiunea şi neputinţa de a lucra a actualului guvern, sunt dublate de o primejdie mult mai serioasă: întreţinerea atmosferei de anarhie morală care face imposibilă orice încercare de reluare a activităţei normale şi de restabilire a ordinei. Sub raportul politicei externe, acţiunea guvernului Vaida n’a fost mai fericită. De la semnarea nenorocitului tratat de la St. Germain România a continuat să fie ţinta tuturor loviturilor şi umilinţelor. In asemenea condiţiuni clarificarea situaţiunei politice se impune. Ea se va produce — va trebui să se producă — până în câteva zile. PARTIDUL SOCIALIST şi Internaţionala III-a Moţiunea organizaţiunei socialiste din Bucureşti prin care aderă la mişcarea bolşevică din Rusia şi Ungaria a produs o vie perturbare in rândurile socialiştilor din Capitală şi din ţară. In Bucureşti, ca şi în restul ţării sânt numeroşi fruntaşi socialişi, cari nu împărtăşesc hotărîrea organizaţiei bucureştene, pentru câ nu înţeleg să se solidarizeze ca o acţiune care ar arunca Ţara în tragica aventură revoluţionară care a ruinat Rusia şi Ungaria. Dealtfel, chiar în masele muncitoreşti, care văd astăzi tendinţele primejdioase ale mişcărei sindicale, se observă reacţiune împotriva acelora cari ar tîrî muncitorimea în mizeria regimului bolşevic. VIGURI DISPĂRUTE Pia Srătieri O telegramă a corespondentului emestru din Bucureşti ne anunţă că alaltăieri dimineaţă a încetat din viaţă venerabila doamnă Pia Brătianu. Tovarăşa de viaţă a marelui Ion Brătianu, Pia Brătianu rămâne o figură distinsă în galeria femeilor române, prin rarele ei însuşiri sufleteşti, prin nobleţă caracterului ei, şi prin actele frumoase pe care le-a săvârşit în cursul vieţei, pe tărâmul cultural şi filantropic. Pia Brătianu a cunoscut în viaţă zile de glorie şi de mândrie naţională în timpul activităţii ilustrului ei soţ, Ion Brătianu, a căruia părtaşă a fost la toate episoadele mari pe cari le-a înscris în cartea neamului. Pia Brătianu a avut zile de tristeţe şi amărăciune în timpul războiului nostru pentru realizarea unităţii naţionale, când a cunoscut urgia duşmanului, sub regimul ocupaţiunei. Ea a suportat cu credinţă deplină în izbânda şi dreptatea cauzei neamului toate rigorile duşmanului, pentru ca în cele din urmă să-i fi fost hărăzită suprema mângâiere de a fi văzut şi trăit zilele glorioase ale întregirei neamului. Pia Brătianu a închis ochii pentru vecie, după ce a văzut că fiul ei, Ion I. C. Brătianu—demn şi vrednic urmaş al părintelui său—a realizat măreaţa operă a unităţei naţionale. Informaţii In chestia carnei Lipsa de carne cantină ca urmare a conflictului dintre primărie şi măcelari, care încă n'a putut fi aplanat. Nu vom discuta acum peripeţiile acestui conflict, dar ne mărginim a atrage atenţiunea administraţiei comunale că chestiunea preţului cărnei nu poate fi rezolvită decât prin instituirea unei comisiuni de atar, alcătuită cu toate garanţiile de imparţialitate şi de competinţa. — Noul comitet al Primei societăţi fraterne izraelite din Păcurari, s’a constituit după cum urmează. D-nii Berman Juster, preşedinte, Leonaş Brill şi Olivenbaum, vice-preşedinte, 1. Cars, casier şi Milo Ghelerîer, secretar. — De la 1 Februar, trenurile laterale din regiunea Moldovei circulă zilnic. — Din lipsă de combustibil, băile comunale au fost din nou închise. — Alegerea nouilor membri ai Camerei de Comerţ din Iaşi, se va efectua la 20 Februar. — Noul prefect al judeţul Iaşi. D. Cardaş, printr’o telegramă lapidară a fost înştiinţat că a încetat delegaţiunea ce a primit-o de a fi prefect de judeţ, prin numirea ca prefect a d-lui Ifrim. D. Cardaş a convocat pe funcţionari şi le-a mulţumit de concursul dat, regretând că lucrurile nu s’au schimbat şi că nu şi-a putut realiza programul făcut. La ora 3 după prânz d. Ifrim s’a prezentat la prefectură. Adresându-se funcţionarilor d. Ifrim a zis că azi pentru consolidarea ţarei, treime ca fiecare să contribue cu aceiaşi muncă devotată. D. Voinţă în numele funcţionarilor a rugat pe noul prefect a se interesa de funcţionarii prefecturei, a căror stare materială e cât se poate de rea. D. Ifrim a cerut ca funcţionarii să-i înainteze un memoriu, cu privire la doleanţele lor. Prin decizia ministerială n- 3063 din ianuar 1920, s-a înfiinţat şi aici în Iaşi o şcoală normală pentru pregătirea conducătoarelor de grădini de copii. Şcoala va funcţiona cu internat. Se vor primi 50 eleve în total, dintre cari 35 bursiere şi 15 solvente. Elevele sunt primite fără concurs în bazele certificatului de absolvire a 4 clase secundare. Cursurile şcoalei vor dura numai doi ani, absolventele acestei şcoale vor avea aceleaşi drepturi ca şi învăţătoarele normaliste. • Înscrierile se primesc în fiecare zi de la ora 1—12 a. m. în localul şcoalei str. Păcurari 51. — La Cercul Didactic s’au luat măsurile necesare, ca în marginea posibilităţei, să fie găzduiţi candidaţii şi candidatele, care vor veni în Iaşi, în vederea examenului de capacitate. — Brutarii, in mare parte, au consimţit să achite comunei taxa de 13 bani de pâine, impusă lor de Primărie. — Greva provocată de sindicatul tipografilor a fost aplanată astăzi la ora 12 a. m. Tratativele au urmat între sindicatul patronilor şi sindicatul tipografilor cari au stabilit în comun acord nouile condiţiuni. — In editura „Cartea Românească“ din Bucureşti au apărut următoarele noutăţi literare: „Moartea Cleopatrei" piesă de teatru în 4 acte de.. Paşcani. „Gruia lui Novac“ ediţie nouă de P. Duifu. „Poeme în proză" de Lucian Blaga. Examenul aspiranţilor la titlul definitiv în învăţământul primar, întrerupt din cauza sărbătorilor, a reînceput 23 ianuarie. Dintre candidaţii primelor două serii au reuşit la amândouă probele, oral şi de practică pedagogică, următorii: Dumitriu Iustin şi Dumitriu Adela din Săveni-Dorohoi. Pr. Călinescu C. Coşula-Botoşani, Conţ Neculai, Cristeşti-Suceava. Niculiu Vasile şi Niculiu V. Maria din Târnauca-Dorohoi. Buzenchi Ioan, Cotnari-Iaşi. Neculau Ortansa, Orfelinatul Domniţa Maria-Iaşi, Dogariu Beatrice, P.Iloaei-Iaşi. Gheorghiu Maria, Tabăra-bivolari- Iaşi. Roita Ilona, Podu-Iloaei-Iaşi. — Serviciul Aprovizionărei aduce la cunoştinţa tuturor instituţiilor publice cît şi particularilor de a înainta de urgenţă tablouri de personalul superior şi inferior ce îi au în serviciu pentru facilitarea diferitelor distribuţiuni. Aceasta în scop de a nu se mai perde timpul facându-se noi cereri la fiecare distribuţie. Asemenea instituţiunile industriale vor înainta tablouri de cantităţile de combustibil necesare pentru consumul intern din timpul unei săptămâni. — Se aduce la cunoştinţa reformaţilor din timpul şi din cauza rasboiului, care posedă un bilet de reformă şi sunt consideraţi ca invalizi, ofiţeri şi grade inferioare şi cari doresc a beneficia de reducere de 50 la sută din preţ pe c. f. r. să facă cerere în acest scop la cercul de recrutare Iaşi în care să arate: 1) Numele şi pronumele 2) gradul 3) comuna unde locueşte 4) Numărul biletului de reformă cu arătare de la ce autoritate este eliberat. Odată cu această cerere va trimite o fotografie în dimensiunile de 10 jum.— 8 jum. c. m. precum şi suma de lei bani 25 taxa carnetului de identitate ce se va da de către Ministerul de Râsboi serviciu! personalului vizate de Direcţia c. f. r. — Cercul de studii al Laboratorului de Igienă (prof. dr. Mezincescu) va ţine şedinţă Mercur!, 3 Februarie, ora 9 seara, în amfiteatrul Facultăţii de Medicină. La ordinea zilei : Dr. R. Olinescu — Asupra encefalitei letargice (boala somnului, Nona). Dr. I. Tudoran—Concepţia mecanică a vieţii, referat a cărţii lui I. Loeb. Dr. I. Niţulescu.— Realizarea experimentală a purtătorilor de bacili tifici, referat a lucrărilor lui F. Gay, Prof. Dr. Mezincescu.— Asupra spirochetozei lctosohemoragice. Lucrările lui Noguchi asupra febrei galbene.1j Şedinţele acestui cerc vorcontinua în fiecare Miercuri, la aceiaşi oră, în amfiteatrul Facultăţii de Medicină. Sal« CINEMA SIDOLI—Cu începere de astăzi la ambele matineuri de la 3 şi la 5 ziua şi seara la ora 9 fix se va reprezenta pentru prima oară SERIA I-a şi a 11-a Maciste Poliţist, extraordinară înscenare cinematografică cu un fast neobicinuit şi film de peripeţii extraordinare interpretat de renumiţi artişti italieni. ? ! ? UITE-AŞA ?!? — CinemaEJJbAtifcTA. Astăzi labele matineuri şi seara se reprezintă -CREŢUL ÎNGROZITOR" sau ERUTAREA sguduitoare dramă în 4 acte în rolul principal d-ra Virginea Person cunoscuta artistă din filmul „Sacrificatele“ Astă seară ora 9: "„UITE-AŞA*„ revistă comedie în 2 acte și 1 prolog de Duduia Grădinărița. " ■ 3 pt BRUARIE K TELEGRAME DIN BUCUREŞTI — De la corespondentul nostru — Moartea doamnei Pia Brateanu Buc.—Duminică dimineaţă a încetat din viaţă d-na Pia Brătianu—soţia d-lui Ion Brateanu—şi mama d-lor Ion, Vintilă şi Constantin Brătianu, şi a d-nelor Sabina Dr. Cantacuzino, Tatiana Niculescu-Dorobanţu şi a domnişoarei Pia Brătianu. Ştirea morţei veneratei doamne a produs o profundă impresie în toate cercurile din Bucureşti. Ceremonia înmormântărei a avut loc astăzi la Florica în presenţa membrilor familiei şi a unei numeroase asistenţe. Misiunea chineză în București Buc.—Ieri a sosit în Capitală o misiune chineză. Misiunea este condusă de generalul Kiang. Misiunea a plecat cu un tren special în Ardeal. întoarcerea M. S. Regelui în Capitală Buc.—M. S. Regele s’a întors astăzi dimineață în Capitală, venind de la serbările din Cluj. Cum se va disolva Consiliul Dirigent Boc.—In consfătuirile ce au avut loc la Cluj între fruntaşii transilvăneni şi membrii guvernului s’au aranjat în mod definitiv modalităţii* în cari urmează a se disolva Consiliul dirigent. Eşuarea grevelor din Bucureşti Buc.—Sindicaliştii din Capitală au încercat a provoca noui greve la abatorul comunal şi la tramvai. Ambele greve însă au eşuat. Executarea a doui spioni austriaci Lyon.Astăzi dimineaţă au fost executaţi două spioni, ofiţerul austriac Funk şi agentul german Louis Gaspart. Execuţia a avut loc la Vincennes. Retragerea trupelor noastre din Ardeal Buc.—Din cauza marei cantități de zapada care a căzut în cursul săptămănei, retragerea trupelor române din Ardeal pe linia Clemenceau—ordonată de Aliați —întârziază. Succesul Armatelor Ukrainene contra Bolşevicilor LYON.— In Ukraina domneşte mare entusiasm pentru generalul Pavlenco comandantul armatelor din Ukraina, cari au oprit năvălirea bolşevicilor. Misiunea Ukrainiană aflată aci a lansat un apel cătră Aliaţi cerând să ajute pe Pavlenko care astfel ar putea reuși să stabilească o barieră pentru a salva Polonia, Cehă-Slovacia, Ungaria și România de năvălirea bolcevică. Prelungirea termenului acordat Ungariei Lyon. — Ungurii au obţinut prelungirea termenului pentru semnare până la 12 Februarie. Manifeste bolcevice la Galaţi Bucureşti.La Galaţi s-au găsit ieri dimineaţă, lângă pavilionul de tragere, două mari pachete cuprinzând manifeste bolcevice adresate soldaţilor şi semnate de un „Schilod de la Oituz“. Mackensen acuzat de Aliaţi Lyon—„L’Echo din Paris“ publică lista acuzaţilor germani ceruţi de guvernele Antantei spre a fi daţi judecăţii. Printre aceştia figurează şi Makensen.