Mişcarea, aprilie 1920 (Anul 14, nr. 72-89)

1920-04-10 / nr. 73

publica „BIRUINŢA” LEON HORG—Succesori Şoseaua Moara de Focul 3 Iaşi. EXECUTA orice lucrări de fontă turnată şi strunguită. Repară orice maşini de orice natură, lucrează tot ce atinge ferăria şi lăcătuşeria. Specială în turnătorie de fontă, bronz, aluminiu şi orice aliaje de metale. Se găsesc gata în fabrică diferite piese ca: plită, gratare, pluguri, clopote pentru biserici, cişmele de fontă, capace de canal, precum şi diferite accesorii de maşini, etc. FABRICA fiind refăcută şi pusă sub direcţia unui bun specialist care a fost în serviciul Statului 20 de ani, satisface orice cereri prompt şi cu preţuri de cel puţin 20 la sută mai eftin ca oriunde. 10—2 Ultime Information! — Din Bucureşti, ni se comunică, cu privire la budgetul ministerului de instrucţie, următoarele: Noul budget va fi pus în aplicare pe ziua de 1 Iulie. S-au întrodus gradaţiile pentru profesori, cari au fost ofiţeri mobilizaţi. Salariile maestrelor de lucru şi ale maistrior de muzică şi gimnastică, s-au rounjit la 500 lei. Cei titraţi au fost asimilaţi cu profesorii, primind 700 lei lunar. In ceia ce priveşte scopul de scumpete el se va reduce treptat, începând cu ţările alipite şi sfârşind cu vechiul regat. Crearea de noi şcoli de educaţie fizică pe lângă universitaţ, se amână, din lipsă de mijloace. Celor existente se vor acorda subvenţii. — In cursul lunei acesteia, va avea loc la Teatrul Naţonal, un concert, dat de d-l Barbu, cunoscutul profesor la Conservator. — Consiliul central al „Sfatului Negustoresc“ din Bucureşti, a delegat pe d-nii Ioan Constanţiu şi N. V. Ştefăniu, cu organizarea participărei comercianţilor ieşeni, la marele congres al comerciului, ce are loc în Capitală, în zilele de 18 şi 19 Aprlie. Ziarul „Opinia“ a publicat informaţia cu d-na Zoe G. Mârzescu, proprietara imobilului din strada Carol 39, ar fi vândut acest imobil Universităţei. De aci unele persoane au dedus şi hotărârea sau intenţiunea d lui G. G. Mârzescu de a se strămuta în Capitală. D-l Mărzescu ne autoriză de a da cea mai categorică desminţire acestei deducţiuni. D-sa nu va părăsi Iaşii nici într’un caz, chiar dacă imobilul în care locueşte acum s’ar vinde Universităţei. Adevărul, în ce priveşte vânzarea acestui imobil, este următorul: D rector al Universităţii, cu asentimentul Senatului universitar, propune şi insistă pe lângă d-na proprietară să vândă acest imobil pentru biblioteca Universităţii. Imobilul prezintă pentru Universitate avantajul de a se găsi în faţa corpului principal al Universităţii şi într’o stare care nu necesită nici o reparaţiune sau modificare. In urma avizului Senatului universitar, d-l arhitect însărcinat cu evaluarea imobilul, s-a prezentat la d-na proprietară şi i-a solicitat o ofertă în condiţiunile cuprinse în raportul de expertiză. D-na proprietară, sub rezerva autorizării Tribunalului, întrucât imobilul este dotat, a făcut această ofertă, cu adăugarea condiţiunei esenţiale ca imobilul să nu fie predat decât după un an, timpul necesar pentru a cumpăra în Iaşi un alt imobil. Această condiţiune dovedeşte o dată mai mult, că nu poate fi vorba de părăsirea laşului. Ex-excelenţa sa d. Borcea, „istoricul ministru al instrucţiunei“ a făcut aseară la sediul „asociţiei profesorilor“ o expunere a activitaţei ce a desfăşurat-o la acest minister. Din respect ce purtăm pentru cea mai înaltă autoritate instructivă din ţară, dispensăm pe d-l Borcea de a-l expune din nou ridicolului public, cu o dare de seamă relativă la această expunere. — Partidul naţionalist-democrat,a depus ani la Tribunal candidatura d-lui A. C Cuza, adoptând ca semn cumpăna. — La administraţia financiară, a început azi achitarea pensiilor, pe luna Aprilie. — HRAMUL BISERICEI BUNEI-VESTIRI.—Eri s’a sărbătorit cu mare solemnitate hramul bisericei Buna-Vestire din oraş. Serviciul religios în faţa unui public numeros a fost oficiat de Protoiereul Niculcea, asistat de Preoţii Apolon Andrieş parohul bisericei, Ionescu şi diaconii Marţian şi Stupcanu. După cetirea evangheliei Protoiereul Niculea a ţinut o predică frumoasă arătând însemnătatea sărbătoarei „Bunei- Vestiri“ pentru creştini, scoţând în eviţ denţă rolul ce-i are femeia în educaţia poporului dacă pune în lucrare în chip serios însuşirile cu care D-zeu a înzestrat-o. Face apel la munca conștiincioască ce trebue s’o depunem în aceste timpuri pentru neamul nostru. — Ministerul a numit pentru postul de director al prefecture! de județ pe d. I. Nicolau administrator de plasă din jud. Tutova. Noul director se va presenta la post imediat după sărbătorile paștelui. — Astă-noapte poliţia a făcut o descindere acasă la socialistul Danţuş din str. Zugravilor, avându-se indicii că odată cu primirea manifestelor electorale, acesta a primit şi un însemnat număr de broşuri incendiare, care urmau să fie distribuite pe la săteni. S’au găsit broşuri de ale lui Trotzki şi Lenin. Manifestele şi broşurele aveau destinaţia pentru jud. Roman. — D-l Constantin Negruzzi, a fost numit inspector administrativ. — In ziua întâia şi a doua de Sf. Paşti „Garda Conştiinţei Naţionale“ a organizat două mari serbări urmate de Bal familiar intim care va avea loc în saloanele Soc. de Gimnastică, Sport şi Muzică din str. Şcalei de Arte. Comitetul de organizare a făcut cele mai mari sacrificii pregătind publicului vizitator cele mai frumose şi variate distracţii. Toată lumea care simte cu adevărat româneşte nu trebue sâ lipsească de la aceste serbări întru cât vor fi pur naţionale. — Se asigură că actualul ministru al instrucţiunei publice lucrează la un proect de lege pentru restricţiunea accesului copiilor la cinematografe. — Cooperativele orăşeneşti vor primi pe viitor din cota de peşte repartizată Iaşului, 2 porţii, iar pescăria,statului o singură porţie. Instrucţiuni ulterioare sosite prefecture da judeţ, arată că guvernul ridicând proectul de imobilizare a cerealelor făcut de vechiul guvern, va decreta imobilizarea numai a stocului de cereale necesar consumului intern. După unele aprecieri ar exista în ţară peste 100 mii vagoane de grâu, porumb, orz şi ovăş disponibile. — D. Eug. Stoica revizor şcolar, a sosit astăzi din inspecţia făcută în judeţ, cu care prilej a făcut şi examinarea învăţătorilor care urmează a se prezenta la examenul pentru înaintare. Examenul acesta va începe la 1 Mai c. — In vederea unui export de alcool solicitat de Olanda, Cariera de comerț din localitate a fost invitată sa arate comersanții angrosiști cari dispun de cantități mari de alcool. — Din rapoartele organelor de control, s’a adus la cunoştinţa ministrului de interne, că în corpul sergenţilor de oraş din Buzeu, se află sergentul Ganea Vasile, de 85 ani, numit de Vodă Cuza, şi ramas în acest serviciu până az. Ministrul de interne a decis să acorde acestui sergent onoruri şi o mare recompensă în bani, constatându-se că în acest lung şir de ani, s’a achitat şi se achiă conştiincios şi devotat de serviciul său. — Sămânţări de legume şi harpacie se găsesc de vânzare cu preţuri reduse la cooperativa „Podgorenilor din Moldova“ Iaşi, strada Ştefan cel Mare 38 (în curte). — De sf. sărbători nu puteţi găsi vinuri naturale din viţa de vie decât la depozitar „Cooperativei Podgorenilor din Moldova—Iaşi str. Lt. Caranda No. 6 (fosta str. Repe). Vânzări de la 30 Viruri cu preţul de la 7 lei în sus. Banca Moldova, Iaşi, primeşte subscripţiuni la noul împrumut al consolidarei României Mari, pe carsul de 85 lei suta. ÎTr*irono casele situate în I/O Valinar , strada Aurora No. 10, Iaşi, compune din şase camere, 7 antreturi, cămara odăiţă pentru baie, băcătăne, grajd pentru viie mari, găinărie, remiză pentru trăs n, şură pentru lemn, pivniţie şi o curte mare de 8000 m. p. cu plantaţie de viţă americana şi 40 pomi fructiferi. Instalaţie de sumină electrică. Liberă de la Sf. Gheorghe. A se adresa la proprietar, în str. Aurora No. 6, Iaşi. 10 9 n A - t Opereta Lirică la XimiMan-Leonard la Iaşi! Iată ordinea spectacolelor de operetă pe care le va da excelentul ansamblu liric de sub conducerea artiştilor Maximilian şi Leonard cari nu au mai fost în Iaşi de cinci ani: Sîmbăta 15 Mai, Floarea din Stămbul de Fall. Duminică 16 Mai, în matineu Paradisul de Eysler, seara Anişoara de Iarna. Luni 17 Mai Dragoste în zăpadă de Bernatzky. Marţi 18 Mai Cavalerul Pustei de Szirnay. Mercuri 19 Mai, împărăteasa de Leo Fall. Joi 20 Mai, matineu Clopotele ein Corneville de Pianquetta, iar seara Fio-ir i-a din Stambul. Vineri 21 Mai Soldatul de Ciocolată de Strauss, pe textul lui B. Shaw. Sâmbătă 22 Mai, matineu Ia mă cu rine de Destal, seara Dragoste în Zăpadă. ’ Duminică 23 Mai, matineu Floarea din Stambul, seara Sînge Polonez. In fruntea ansamblului se află d-nele Annia Aurian, Ziliy Rasianu, Elena Mavrodi, V. Teodora, S. Ionescu, L. Ionesc-Milano, Tuţuianu, Mica Marinescu, Ec. Petovicescu. Artişti: D-nii Maximilian, Leonard, Rabega, Al. Gheorghiu, G. Petrovicescu, Teodorescu, Dinescu, etc. Corul 28 persoane. Orchestra 24 persoane. Regisor N. Eliescu. Biletele se reţin de pe acum la Agenţia Maximovici (Thalia). GREFA TRIBUNALULUI TULCEA EXTRACT D-1 Enea Brânză de profesiune plugar domiciliat în comuna Dăeai a cerut acestui tribunal prin petiţia înregistrată la No. 18361 din 27 Octombrie 1919 să fie divorţat de soţia lui pentru motive determinate de lege. Din căsătorie a rezultat copila Ioana de 5 ani. Soțul se servește cu act de paupertate. Acest extract se va publica de noi grefier conform art. 235 C. C. modificat. Grefier, (nedescifrabil) No. 8771. 1920 Martie 22. Dos. No. 5084 1919. EXTRACT D-na Tudora Gh. Macsim domiciliat în comuna Turca str. Eminescu 31 a cerut acestui tribunal prin petiţia înregistrată la No. 1205 din 26 Ianuarie 1930 să fie divorţat de soţul ei pentru motive determinate de lege. Din căsătorie au rezultat copii Atena de 9 ani şi Maria de 7 ani. Averea soţului pârât arătată de soţia reclamată prin aenţionata petiţie se compune din salariul lunar de 465 Li. Soţul se serveşte cu act de pauperiete. Acest extract se va publica de noi grefier prin ziarul „Mişcarea“ şi „Mon. Oficial“ conform art. 285 C. C. modificat. Grefier, (nedescifrabil) No. 8791. 1920 Martie 22 Dos. No. 209 1920. EXTRACT D-na Elena E. Sa.a domiciliat în comuna Sunna atr. Pr. Mana a cerut acestui tripuriat prin petica înregistrată la No. 14454 din 25 octombrie 1919 sa fie divorţat de soţul ei pentru motive determinate de lege. Din căsătorie au rezultat copii Eduard de 7 ani şi Eugenie de 5 ani. Soţia se serveşte cu act de paupertate. Acest extract se va publica de noi grefier conform art. 285 C. C. modiimat. Grefier, (nedescifrabil) No. 8786. , 1920 Martie 22. Dos. No. 4190 1919. Case de vânzare, un corp| principal compus din 9 camere, cu parchet, bac apă caldă şi rece în apartament, curte mare spaţioasă, gradină, apa şi cana, şi alt corp compus din şase camere în aceiaşi curte. A se adresa la administraţia ziarului ' 50—141 De închiriat CASAdinei Maria V. Casian din strada Sf. Andrei n- 10. A se adresa d-nei Maria V. Casian la lcuinţă, sau d-lui avocat Ştefănescu, Creditul Urban. 6-2 ! JL. oră telegrafica Întrevederea dintre d-nii Ineuîeţ şi Avereseu® — Chestiunea numirei inspectorului Administrativ — „ Viitorul“ anunţă că d. Ineuîeţ a cerut d-lui Averescu (ta să renunţe la numira generalului Schina în poetul de inspector administrativ în Basarabia, întrucât d. generaî Schina a comandat acolo unități militare. D. Incuieț a exprimat d lui general Averescu părerea de a numi un civil. Trupele franceze au ocupat Frankfurtul — Notificarea d-lui Millerand — Lyon.—Trupele franceze au ocupat fără Incidente, prin avantgarde, orașele Frankfurt și Darmstadt. Avantgardele au ajuns la Eckestein și înaintează spre Hannah. * D. Millerand a notificat însărcinata Iui de afaceri german că trupele franceze au primit ordin să ocupe Frankfurt, Homburg, Hannan, Darmstadt, Dieburg. Trupele germane rebele vor evacua zona neutranistă. Proectul demnestie D nil Matei Cantacuzino ministrul de justiţie ii, între care va şi general ilaşcanu ministru de răstoiu, au lucrat ieri la întocmirea proectului de amorţ apare în curând. Plecarea d-lui Maniu D. I. Maniu a plecat aseară la Cluj. Socialiştii din Anglia şi Belgia contra Internaţionalei a III-a Paris.—Congresul socialist belgian a aprobat propunerea d-lui Haysmans de a nu adera la a treia internaţională. * Londra.—Partidul socialist independent englez, a respins cu zdrobitoare majoritate afilierea la a treia internațională. Noul secretar general la Justiţe B. Eugenia Bonachi consilier la Curtea de apel din Galaţi a fost numit, prin delegaţie, secretar general la Ministerul de Justiţie. Acordul dintre d. Averescu şi Take Ionescu In cercurile politice se afirmă că acordul între d. Take Ionescu şi generalul Averescu a fost încheiat. Takiştii vor obţine 60 locuri la Cameră şi 20 sau 22 locuri la Senat. Boala din in Gherea D. C. Dobrogeanu- Gherea teoreticianul socialist a fost operat ieri cu succes. - ' ( IRFO 1 semința de vânzare,recolta 1919. A se adresa d-lui Rajj Iui Sculy, str. Vasile Conta I 1 No. 26. 104 EM in de seizina..'”ä£ Breazu din comuna Copou, în hotar cu via Naiman Paraschivescu, in întindere totala de 5 HECTARE 73 arii, având izvorul APEI de BREAZU (ca două fântâni), proprietatea d-lui dr. C. Miclescu. Se admit Intermediari. A se adresa d-lui avocat Xenofon L. Eraclide, Iași, str. Sf. Savani 11. 55 MANUTANŢA IAŞI •. PUBLICAŢIUNE Se publică spre cunoştinţa generală că în în zuna de 15 Aprilie 1920 se va ţine : licitaţie publică la Manutanţa Iaşi (Copou) cu oferte închise pentru vânzarea a 1830 kgr. coarjă stejar, 310 kgr. semânță de cânepă, 6000 kgr. doage, 1400 kgr. cercuri ier pentru buton. Aceste materiale se pot vedea în oficei de lucru la Manutanţa (Moara Păcurari). La licitaţie se vor avea în vedere dipoziţinele art. 72—83 din legea coroptab li ţâţei prtice. Directorul Manutanţei Iaşi 3—3 Adm. Căpitan POPESCU MARE REDUCERE DE PREŢURI In vederea Sf. Sărbători, marele magazin universal „LA TURM ». DE 01“ propr. Gh. Grigoriu din Piaţa Unirei No. 6 sub Hotel România A pus în vânzare cu preţurile cele mai reduse, mărfuri de coloniale, delicatese, şampanie, coniacuri, gueruri, icre negre, batog afumat de Nistru şi morun, cozonaci, vinuri excelente noi şi vechi etc. MARE RECLAMĂ : Ghete fine pentru bărbaţi şi dame, numai 180 lei perchea. Zilnic la ora 8 dimineaţă lapte dulce cu 2 lei litrul. Brânză de vaci 6 lei kgr. 42 :::: TRANSPORTURI:::: La MĂRFURI şi PERSOANE cu Autocamioane şi Automobile în toate direcţiile angajează Agenţia I. A. Singer str. Cuiza-Vodă 71 sau Sf. Andrei No. 55. Se vând cauciucuri şi accesorii de automobil. 105 Cea mai frumoasa şi plăcuta Petrecere de Paşti La vestita si legendara grădină „lErSölk 102181“ („PERIOAIA“) VIN şî BERE din cele mai bune calităţi Un bufet bine asortat cu cele mai bune mâncăruri In caz de ploaie pavilioane şi camere bine mobilate. m____ 154 aaSEROHB KESS® Fiq vss casete di11 s*rU C VailZiCUC Păcurari No. 79 compuse din patru apartamente de locuit, din care trei cu cate 4 camere şi unul cu 3 camere, având fiecare bucătării, pivniţe, magazii de lemne, apă şi instalaţiii de lumină electrică. A se adresa la proprietar ce şade în acele case apartamentul din curte. 10—7 una vie în podgoria Copou anecesare, şură. De vânzare vând toate edecurile cramă, etc. Via este în totul replantată. Livadă cu pomi fructiferi şi fânaţ. Situată în raza oraşului Iaşi. A se adresa la administraţia barului „Mişcare“,între 8—1 dim. 10—5Helen din str. Sărăriei No. 9 vând Udadi avantajos. A se adresa: Fridolin Speranţă, str. Fătul Iaşi. 8—2 Pismii la marca „Brüthner“ în peril laiullafecta stare, cu sunet şi concerte, vând sub construcţie pentru 8500 lei. Acordor Grigore Constantinescu, str. Mitropoliei 16. 22 lAijîI.—TPOGRiaFIa. «ALBINA* Strada Săulescu n-l 1 z * .