Mişcarea, iulie 1920 (Anul 14, nr. 138-163)

1920-07-01 / nr. 138

2 Ultime. Informaţiunî — In chestiunea demisiei d-lui Tufli din demnitatea de ajutor de primar—pe motivele cunoscute—se remarcă şi atitudinea semnificativă a ziarului „Evenimentul“ de şl d. Greceanu a fost de partea d-lui Tufli. — DE LA PRIMĂRIE. In ziua de 10 Iulie a. c. ora 11 a. m. se va ţine în localul Primăriei licitaţie prin oferte închise pentru furnitura a 12000 prostiri în mărime aproximativ de 160 160 şi 1400 prosoape de 1000,40. Concurenţii vor prezenta odată cu oferta lor, eşantilioane vor purta o etichetă cu semnătura şi sigiliul concurentului. Garantie provizorie 5000 lei în numerar sau efecte garantate de Stat. Dispozitiunile art. 71—84 din legea asupra contabilitătei publice se vor aplica acestei licitaţii. — In ziua de 8 Iulie a. c. ora 10 dimineaţă se va tine în localul Primăriei, licitaţie publică orală orală, pentru vânzarea a 4100 kgr, fier vechi ce se găseşte depozitat la magazia Comunei din str. Bucşinescu. Garanţia provizorie 1500 lei în numerar sau efecte garantate de Stat. Dispoziţiile art. 72—84 din legea contabilităţii publice se va aplica acestei licitaţii. Materialul se poate vedea în fiecare zi de lucru la magazia Bucşinescu. Cooperativele federate sunt convocate în adunare generală extraordinară a se întruni prin delegaţii lor, câte 3 membri delegaţi de fiecare, în ziua de 4 Iulie 1920, ora 3 p. m.în localul băncei „Leul“ din Iaşi str. Ştefan cel Mare No. 56, urmând a se pronunţa conform art. 55 din statute asupra modificărei art. 5 din statutele federaiei, în ce priveşte ştergerea cuvântului „creştini“. Intrucat federala a devenit regională şi obligată a deservi toate cooperativele din Moldova, dintre care unele nu sunt compuse numai din creştini. — Mâne la ora 3 p. m. va avea loc serbarea de fine de an a şcoalei normale de fete „Mihail Sturdza“. — Trenuri de plăcere Iaşi- Ungheni.— Cf. Gh. Scutaru directorul regional a c. f. ţinând seamă că staţiunea Ungheni a însemnat pentru ieşeni în zilele de vară o modesta staţiune balneară, a hotărât să reînfiinţeze în vara aceasta trenurile de plăcere Iaşi- Ungheni. Trenurile acestea vor fi de 3 ori pe săptămână: Marţia, Joia şi Duminica. Personalul inferior al poştei şi telegrafului în urma unei noi întruniri a intervenit şi trimis ministerului al patrulea memoriu cu privire la acordarea cotei de 63 la sută. Lămuririle sosite la direcţiunea regională a c. f. din localitate cu privire la reorganizarea c. f. spun că în ce priveşte direcţiunele regionale, acestea vor rămânea în actuala lor formaţiune. — Direcţiunea generală a c. f. printr’o circulară adresată tuturor staţiunilor recomandă tuturor funcţionarilor ceferişti exemplul funcţionarului Petre Ionescu din staţia Chitila-Triaj. Numitul funcţionar a reclamat imediat autorităţilor pe comerciantul Hirsch Olandez care a vrut să-l mituiască cu 1000 lei pentru a-i înlesni obţinea unui vagon. Suma a fost depusă în folosul invalizilor de războiu. — Până la 15 iulie toate cooperativele din Iaşi vor fi aprovizionate cu stofe, pălării şi haine gata. — Următorii candidaţi şi candidate au reuşit la examenul de capacitate la limba germană , în ordine alfabetică: Borănescu Olimpia, Davidescu Clemansa, Georgescu Constanta, Gheorghiu Florica, Ianculescu Maria, Ionescu Lucretia, Lehrer Elena, Miletineanu Elena, Niculiţa Nicolae, Pătrăşcanu V. Ioan, Râmniceanu Fulvia, Rusu N. Ilie, Sava Gr. Anghel, Schaner Pavel, Ştefanovici D., Zamfirescu Lana. O delegaţie a lucrătorilor şi mecanici de la fabrica de tutun din Iaşi a plecat la Bucureşti cu un memoriu arătând nedreptatea ce se face la Iaşi prin dispoziţii cu suprimarea primelor lunare. La Bucureşti aceste prime n’au fost suprimate. Dl Consilier Gorgos a fost numit membru în comisiunea de expropriere pentru judeţul Vaslui. Lucrările comisiunei vor începe la 1 Iulie a. c. — Dl Iulian Teodorescu Rectorul Universitătei va pleca la Paris pentru o lună. — Rectoratul Universităţei locale a fost încunoştiinţat că numărul profesorilor basarabeni care vor urma cursurile de vară la Iaşi, va fi de 200. — Prefectura de judeţ a trimis la Galaţi şi Brăila delegaţi pentru a recepţiona şi aduce la Iaşi o însemnată cantitate de stofe străine. — Membrii Asociaţiei CorpuluiDidactic sunt înştiinţaţi că Mercuri 30 Iunie ora 5 juni. are loc obişnuita şedinţă plenară a Cercului, la ordinea zilei fiind în discuţie diverse chestiuni cu caracter profesional. — Comisiunea medico-militară pentru revizuirea reformaţilor temporar şi a şi a invalizilor, va începe să lucreze la regimentul 53 infanterie în ziua de 4 iulie. Comisiunea compusă din d-nii colonel dr. Sava Goiu şi d-1 dr. G. Bogdan va lucra cîte două zile de fiece dispărţire din Iaşi. — D-1 colonel Dubert va fi numit comandantul regimentului 53 infanterie. — Direcţiunea regională a c. f. din Moldova a proprit pentru căteva zile orice încărcări cu destinaţia pentru Muntenia. Aceasta din cauză că între Bărboşi şi Buzeu linia este blocată cu peste 200 vagoane. Pentru direcţia din Moldova încărcările se fac normal. — Reconstruirea podului de la Râmna va dura încă trei săptămâni. — Prefectura de judeţ a primit rapoarte din toate comunele în care se arată că ploile au avut un efect binefăcător pentru toate semănăturile. — D. Moisiu directorul fabricei de tutun din Iaşi, plecând în concediu pentru o lună,direcţiunea fabricei va fi condusă de d. inginer Lecca. — Lucrătorii frizeri au încetat greva de aseară, patronii convenind pentru salarul de 300 lei lunar. — Direcţiunea regională a c. f. din Iaşi va da o circulară tuturor birourilor subordonate de a nu se mai primi în serviciu ca funcţionare femei. — La direcţiunea regională se studiază chestiunea aprovizionărei cu lemne pentru iarnă atăt pentru autorităţi căt şi pentru particulari. Se vor forma trenuri navete cari vor face transporturi pe centre. Transporturile de lemne nu se vor mai admite din localităţi prea îndepărtate la anumite oraşe. Fiecare centru de aprovizionare va cuprinde un număr hotărât de oraşe. *— Aseară a încetat din viaţă Petru Hogingescu pensionar, un vechi şi meritos funcţionar al Curţei de apel din Iaşi. — Astăseară are loc la Teatrul Naţional prima producţiune dată de elevele şi elevii Conservatorului de Muzică. In astăseară are loc a doua producţie. — Crima din Cârpîţi-Cepîeniţa.—O crimă oribila s’a săvârşit |jîn satul Cârpiţi în următoarele împrejurări. I Locuitorul Neculai Călin fiind muşcat de un căine turbat vrea să se sinucidă prin strangulare. Vecinul acestuia, săteanul Lică, văzând faptul aleargă şi cu o bardă îi fae frânghia scăpând de la moarte pe Călin. Acesta infurier smulge barda din mîna binefăcătorului său şi-l lovește mutilându-1 oribil până îl omoară. In urmă criminalul să aruncă într’o fântână. Autoritățile anchetează. Ministerul Lucrărilor Publice Şcoala Politechnică din Bucureşti . Potrivit Decretului-Lege No. 2521 din 10 Iunie 1920 publicat în Monitorul Oficial No. 61 din 19 Iunie 1920, actuala şcoală de poduri şi şosele se transformă în „Şcoală politechnică“ destinată formaţiunei inginerilor de diferite specialităţi şi cuprinzând deocamdată următoarele secţiuni : a) Secţiunea de construcţiuni (căi de comunicaţie, clădiri, hidraulică, lucrări de edilitate, lucrări agricole şi silvice) ; b) Secţiunea de mecanică şi electricitate cu eventuale subsecţiuni pentru aviaţie şi telegrafie-telefonic; c) Secţiuni de mine şi metalurgie; d) Secţiunea industrială destinată să formeze inginerii necesari celorlalte industrii, afară de cele menţionate sub b şi c. Durata studiilor este de 4 ani. Admiterea în şcoală: Admiterea în anul întâi a Şcoalei politechnice se face în condiţiunile publicate în Monitorul Oficial No. 62 din 20 Iunie 1920 şi pe baza unui examen al cărui program s’a publicat în acest număr din Monitor. Sunt admişi a se prezenta la examenul de admitere toţi admisibili în Facultăţile de ştiinţe sau în Academia de înnalte studii comerciale şi industriale precum şi absolvenţii şcoalelor technice medii. Examenul va începe în ziua de 10 octombrie viitor. Diviziunea pregătitoare: Pe lângă Şcoala politechnică va funcţiona o diviziune pregătitoare, în care se vor preda cunoştinţele cerute la examenul de admitere în şcoală, vor fi primiţi în diviziunea pregătitoare toţi acei cari posedă actele necesare pentru a se putea prezenta la acest examen şi cari vor depune acele acte la secretariatul şcoalei înainte de 1 octombrie viitor. MIŞCAREA Cronica Spectacolelor CINEMA ELISABETA.— Astăzi în matineuri şi seara: SIMONE sau o Dramă conjugală după piesa lui Brieux. D. Joube, d-rele Lillian Greuze şi Marie Lauri interpreţii cunoscuţi din filmele: Jaccuse, Simfonia a X-a, Mater Dolorosa apar în rolurile principale. Mercuri 30 Iunie d-ra Francesca Berlini apare în INVIDIA, GRĂDINA ŞI SALA „CINEMA SI D OL I.—Astăzi Luni 28 şi Marţi 29 Iunie, după cererea generală şi Mercuri numai la matineuri „MEA CULPA“ ultima creaţie a celebrei artiste Suzanne Grandais splendidă o emoţionantă dramă modernă în 8 acte. Reprezentaţia de Mercuri seara este dată în folosul şcoalei „Steaua“ când va avea loc Producţia de finele anului şcolar. Programul viitor: „DOMINUL NEGRU“ Mai tare ca „Mascatul“ senzaţional film de aventuri în 2 serii, fie vânzare "?a®asâ com?ul vi îi camere, subsol, pivniţă, atenante, instalaţii de apă, etc, 5 camere disponibile imediat. A se adresa la Cooperativa „Hărnicia“ în orice zi de lucru. 207 Emilian I.Marcu FOST DIRECTOR AL PREFECTUREI DE POLIŢIE AVOCAT telefon No. 26 Str. Ştefan cel Mare 4 Viticultor Administrator Specialist în administrarea viilor pepiniera şi cultura de zarzavat caută post număr pentru 1 sau 2 luni până la asigurarea recoltei. Eeventual accept orice combinaţie de tovărăşie la exploatarea de viţe altoite procurate din Ardeal. A se adresa la ziar sub viticuitor: 3—1 40O non lei se dau cu ipotecă. .UU.UUU A se adresa la Agenţia de publicitate I. Brănişteanu Iaşi str. Mârzescu. D-şoara cu scriere frumoasă şi elementară cunoştinţe de liceu, găseşte ocupaţie imediată la „Industriile Chimico-Farmaceutice“ Soc. Anonimă str. Costache Negri 45. A se adresa cu oferte scrise între orele 11 — 12 a. m. și 5—6 p. m. MKm^-wajBgaauareriw ;i»niii(ijp 'írni i---------------—---------------------- ■ i-mnimn De vânzare urgent Âutomobil-Camionetă Ford tip nou, în perfectă stare se vinde str. Trei Erarhi 16 Vițe altoite PEPINIERA N. D. Marcociu, comuna Buciumi-Socola jud. Iaşi, Via V. Manisale. 20—4 Cataloage gratis Ecaterina Constantinescu Maseză Strada Calarasi No. 17 2 camere şi o bucătărie, în centrul ora-A se adresa la administraţia ziarului „Mişcarea“ între 8—12 dimineaţa 10—2 Mobile şi obiecte cas■nîoo se vând în strada Vasile Con- IlK/15 la No. 20. 10—3 ■JWCOSOfK1 Casă de vânzare“„'J curte, atenanse,— Str. Păcurari 40. A se adresa la d-na Clara Enghelsberg în imobil. 3 — 5 Casă de vânzare !Kăcurari No. 40. A se adresa în imobil la d-na Clara Enghelsberg. 10—3 »OO« SM0*» #*05#* 8«K·t» aKIO** #*0!*1«| ! Dr. C. MÂRZESCU I IAȘI , Strada Lascar Catarg! 13 % ! 0HK0H» #*0 «NOCH* Se caută sului. *) 0 0 Ultima oră telegrafică DE LA CAMERA — Sfârşitul şedinţei de Luni 28 Iunie — Şedinţa se suspendă. La redeschidere, d. Păducanu citeşte raportul Comisiei Parlamentare care a făcut ancheta celor petrecute la Regie. Prin acest raport se constată că informaţiile au fost exagerate şi că nu au existat nici morţi nici avorturi. Comisiunea face apoi o serie de propuneri prin care să se evite pentru viitor asemenea conflicte. D. Cristescu comunist, face şi el oarecare constatări şi numeşte conflictul acesta o nenorocire. D. N. Iarga spune că a rugat pe comandantul gărzii ca să nu fie partea la confruntări. D. Argitotanu face diferite constatări asupra rezultatului anchetei. D-sa spune că trebuie să se vină cu o soluţie care să împace şi pe unii şi pe alţii, pentru a nu se mai da loc la incidente de asemenea natură. începe discuţia asupra validărilor din Durostor. D-1 General Cantacuzino susţine contestaţia în contra căpitanului Şabei. D 1 Cantacuzino spune că d. căpitan Şabei nu s’a purtat patriotic în lagărul de prizonieri din Bulgaria, imputându-i acţiunea sa şi la Turtucaia. D-1 Şabei răspunde cerând să se numească o comisiune care să constate neadevărurile debitate pe seama sa. D-l General Averescu face apel la Cameră cerând să nu se amestece în chestii de acestea. Contestaţia e respinsă, după care şedinţa se închide. * Chestiunea revoluţionarului Bujor După amiază, Părintele Lucaci, aduce la cunoştinţă că pe biroul Adunării e o petiţie prin care se cere punerea la vot a cererei pentru eliberarea lui Bujor. D. Toma Draga bazat pe regulamentul Camerei roagă a se admite aducerea lui Bujor la Cameră pentru a-şi susţine singur validarea. D. Anibal Teodorescu luînd cuvântul, combate propunerea d-lui Drago, ceea ce dă naștere la violente întreruperi din partea socialiștilor. LA SENAT D. Paul Bujor roagă Senatul ca să se asculte contra proectul de răspuns al opoziţiei şi citeşte apoi o declaraţie prin care enumără procedeele întrebuinţate de guvern pentru a amâna alegerile din Ardeal, precum şi neregulele săvârşite de administraţie şi de militari, ceea ce dă naştere la apostrofe şi scandaluri care se încheie la urmă prin declaraţia d-lui Iancu Nistor care arată cum s’au făcut alegerile din Bucovina, afirmând că numai socialiştii singuri n’au dreptul să se plângă. D-l Cincu spune că s’a făcut o greşală că s’a admis în Consiliul Comunal din Cernăuţi 20 de socialişti, la care ripostează socialistul Grigorovici. Din partea ţărăniştilor vorbeşte Gh. Coandă care enumeră neregulele şi teroarea săvârşită in alegeri, de cătră generalul Averescu, care s’a servit de bataie ca un mijloc de convingere. La urmă d-l Coandă arată punctele care primează programul partidului țărănist, ceea ce dă naștere la desbateri foarte aprinse. Demisiunea d-lor D. Tăzlăuanu şi S. Niţa In cercurile guvernamentale se afirmă că la sfârşitul actualei sesiuni parlamentare d-nii Octav Tăzlăuanu şi S. Niţă se vor retrage din guvern. Datoria publica a României la conferinţa de la Spaa DI N. Titulescu a fost delegat de guvern să plece la Spaa pentru a susţine ca toată datoria publică a României să fie trecută in coruptul Germaniei. Invalidarea lui Bujor La discuţiunea ce a urmat în Cameră în cazul validări revoluţionarului Bujor, membrii opoziţiei unioniste s’au divizat în mai multe tabere. Unii s’au abţinut de la vot. Partidul naţional a votat contra validărei. ** D-l Iorga a votat „contra-pentru“. D-l dr. Lupu a votat pentru. Camera a respins cererea de validare. Deschiderea Conferinţei de la Spaa Conferinţa de la Spaa se va deschide la 15 iulie. Socialiştii şi discuţia la Mesaj La discuţia asupra Mesagiului, vor lua cuvântul şi socialiştii bucovineni. Dl dr. Pistiner va vorbi la Cameră şi d-l Grigorovici la Senat. Lupta pentru preşidenţia Camerei In şedinţa de astăzi a Camerei se va alege biroul. In ce priveşte alegerea preşedintelui, chestiunea s’a complicat. De unde până acuma circula un singur candidat—acum sunt trei. Guvernul susţine candidatura d-lui Duiliu Zamfirescu. O bună parte a majorității susține pa aceia a d-lui general Cantacuzino. Opoziția susține candidatura d-lui Iorga. Luptele dintre greci şi turci Legaţiunea elenă din Bucureşti publică un comunicat prin care anunţă că luptele dintre greci şi turci au început în Asia Mică. Comunicatul anunţă că victoria a fost de partea armatelor greceşti. ›©› N DEMOBILIZAT |1 0 Doctorul BRENER 0 0 0 SPECIALIST MAMOS BOALE DE FEMEI IAŞI — Str. Lăpuşneanu ‹©› 10 3 0 o o o ÎNŞTIINŢARE pentru PODGORENI In regiunea Vişan s’a ivit mana, (peronospora viticolă) chiar în viile stropite a doua oară ; de aceia sfătuim pe Podgoreni să grăbească prăşitul, legatul lăstarii, ciupirea subţiorilor şi desfrunzitul varietăţilor prea frunzoase, pentru a începe numai de căt al treilea stropit înainte ca mana să ia o întindere ce ar putea compromite producţiunea. Consiliul de Administraţie a Soc. „Viticole“ IAȘI.—TIPOGRAFIA «ALBINA» Strada Sănlisca a-1 1 1 ) x