Mişcarea, iunie 1922 (Anul 16, nr. 116-139)

1922-06-01 / nr. 116

BAHGA UNIUNEA ROMANA SOCIETATEA ANONINA Sediul Central laşi.-Sucursale: Chişinău, Bălţi, Anl, Agenţie Chilia Nouă Copii»!« statutar Lei 30.000.000. Capital iniţ.al Lei 10.00.0000. Rezerve Lei 1.000.000 PROSPECT Emisiunea Ha Iei 5.000.000. in 10.000 acţiuni la purtător a câte lei 500 fiecare Consiliul de Administraţie potrivit dispoziţiunilor Actului Constitutiv şi a art. 6 din Statute a decis în şedinţa dela 19 Aprilie 1922 sporirea capitalului laiţial al Bănceî „Uniunea Română“ dela lei 10.000.000 la lei 15 milione prin emisiunea unei a doua serii de 10.000 acţiuni la purtător a lei 500 fiecare. Această emisiune este rezervată vechilor acţionari care au dreptul la o acţiune nouă pentru două acţiuni vechi pe cursul nominal de lei 500 fiecare plus lei 25 pen acoperirea cheltuelilor de emisiune. Subscrierile vor începe dela 15 Mai a. c, şi vor continua până la 31 Mai a. C, epoca in care domnii acţionari urmează să şi exercite dreptul lor de preferinţă, prezentând spre stampilare acţiunile vechi. Domnii acţionari cari nu-şi vor exercita In termen acest drept vor fi Consideraţi Că au renunţat la dânsul. Acţiunile nesubscrise rămân la dispoziţile Consiliului de Administraţie care le va repartiza şi atribui, după cum va crede de cuviinţă. Odată cu subscrierea se va depune de fiecare acţiune şi primul vărsământ de lei 250 plus 25 Iei cheltuelile de emisiune, total lei 275. Al doilea vărsământ de lei 250 se va efectua la epocă pe care o va fixa Consilul de Administraţie. Se primesc şi vărsăminte integrale. Noile acţiuni vor participa la dividentul exercitului social 1922 prorata temporis, adică in raport cu cuantumul şi data vărsămintelor. Subscrierile se vor face la: Banca „Uniunea Română“ Iaşi, precum şi la sucursalele sale din Chişinău, Bălţi, Reni, Chilia Nouă, Banca „Agricolă“ Bucureşti precum şi la Sucursalele sale din Botoşani şi Roman. Banca „Comercială Naţională“ din Cernăuţi, Banca „Dorohoiului“ din Dorohoi. Consiliul de Administraţie Ultime Informaţiuni — Eri dimineaţa a avut loc ultima şedinţă a Congresului agricol. S-au stabilit modalitatea expoziţiei agricole, hotărându-se ca deschiderea să aibă foc la 15 Septembrie. — D-na Vasiliu-Voina,ajutor de primar, dr. Tănăsescu, medic şef al oraşului şi Ştiubel Inspector de poliţie, au făcut azi o razzie sanitară, vizitând în specia h otelurile şi localurile publice principale. „ Joi sosesc în localitate, în escursiune elevii liceului real din Chişinău. Seara va avea loc un festival la teatrul naţional, la care elevii liceului real se vor produce după un program foarte variat cuprinzând cornii fanfare şi recitări. — Ni se comunica din Tg. Frumos că ori 28 Mai, din iniţiativa comitetului de la grădina de copii din localitate, a avut loc o frumoasă ierbare. Programul a fost alcătuit din tablouri alegorice, dansuri, dialoguri, declamaţii, etc. Execuţia a fost admirabilă în urma mancei depuse de d-ra Elena Dabija (grădina de copii). Au dat concursul şi elevele şcoalei profesionale executând diferite dansuri, sub direcţia d-rei Eag. Tessaro. D-ra Elena Popovici a cântat câteva bucăţi naţionale, meritând aplauzele cu care a fost răsplătită de public. Programul se Încheie cu conferinţa d-lui Bogza care mai numeşte publicului pentru concursul dat şi Îndeamnă societăţile culturale să faaioneze. Furtul dela Farmacia Sf. Spiridon Asupra furtului dela Farmacia Sf. Spiridon se dau următoarele amănunte. Vineri dimineaţă d-nii Dim. Filipescu şeful farmaciei Gh. a Vasilia şeful depoulol farmaceutic, intrând acolo, găsesc o uşă care totdeauna fusese Închisă, Întredeschisă. Imediat d-nii Filipescu şi Vasiia constată că lipsesc noi multe droguri, latre care un kgr. cocaină, mai multe ker, piramidon etc. etc. Domniile lor anunţă chiar atunci ps d-nii epitropi şi director. D-nii Chimoglu, Teodora şi Dafin se duc la farmacie şi se constată furtul. Primele bănueli cad asupra unui servitor, laborant la depou. D-l Dafin anunţă atunci Siguranţa şi Comisarul Brănescu, sosind Încep primele cercetări. Servitorul Caba, asupra căruia cad primele bfinicii, cercetat de aproape declară că el e autorul fartei ei, in complicitate cu un alt servitor dela clinica Infantilă, iar lucrurile furate ie viadesa doctorandului Smokier, student basarabean, care furnisase mai multe obiecte farmaceutice Epitropiei. A doua zi dimineaţă, doctorandul Smokier sosind dela Galaţi, este Iuat la siguranţă şi acolo declară ci intr’adevăr servitorii i’au adus in gaj mai multe obiecte farmaceutice pentru care a dat câteva sute de lei şi o bicicletă. La descinderea făcută la domiciliul doctorandului s’a găsit într’adevăr o mare cantitate de droguri, intre care, d-l Dim. Filipescu recunoaşte şi cele furate din depou. Ia urma cercetărilor amănunţite, servitorul Caba, împreună cu servitorul de la clinica infantilă, declară11 că au mai vândut droguri și unul comerciant Dumitrescu din str. Anastasie Pana, la care s-au găsit mai multe obiecte farmaceutice. Cercetările urmează: JOI 1 IUNIE se va reprezenta la CINEMA MODERN BERTINI și SERENA PASIUNE ARZĂTOARE Captivantă tragedie în 5 acte, și un nou ZIGOTO în două acte. Noul mers al trenurilor Cn Începere de la 1 Iunie, s’au introdus noile modificări In mersul trenurilor. Astfel acceleratul de smează, aşa «tisul expres Iaşi—Bucureşti, va pleca la F20 in loc de 1‘35, ca sosirea!» Iaşi la 12.20 noaptea In loc de 12 şi 5 minute. Pe linia Paşcani, acaeeratul de seară pleacă la 5.25 la loc de 5. Pe Hala Dorohoi personalul de seară, pleacă la 5.45 la loc de 6. Pe linia Iaşi—Hârlău, plecarea la 7 diminea. Sosirea la Hârlău la 2.15. Pe linia Iaşi, personalul spre Bălţi pleacă la 12 05 noaptea; acceleratul direct Chişinâu pleacă la ora 1 noapte, iar personalul spre Chişinău ia 20 dimineaţa şi al doilea tren personal ia 2.25 p. m. LA CROITORIA ŞI POSTAVARIA A. I. Rosembium — Strada Ştefan cel Mare No. 23 — A sosit copercoaturi şi diferite nuanţa şi^Flatsh air cloth (Fresco) veritabile, recomandabile ca fiind cele mai higienice, uşoare şi portative ca costume de vară. 1051—15—7 Peatru monumentui Anei Costa-Kernbach Următoarele isurii au fost colectate pe listele de subscripţie puse in circulaţie de către «Cercal didactic“ din Iaşi pentru monumentul ce se va ridica pe mormântul defunctei scriitoare Ana Conta-Kernbach. Lista No. 92 d-na .Victoria Constantineaca Iaşi 321 lei; Lista No. 60 d na Eugenia Breştianu Piteşti 450 Iei; Lista No. 65 d-na Adela Atarstsiu Roman 277 lei; Lista 189 d-na Camilla Nădejde laşi 200 lei; Lista No. 278 d-l Gheorghe Nădejde iaşi 20 iei; Lista No. 243 d-na Haotică Natalia Vasilia 20 lei; Lîsti No. 104 d-na Ana Vasiliu Broiu, 70 iei; Lista No. 145 d-na Tarsiţ* Chitarin Ţuţora-Oprişani 20 iei; Lista No. 203 d-na Cucoşi Ana Crăcăoani-Neamţu 67 iei; Lista No. 198, d-na Petreacă Aristiţa, Botoşani, 200 iei; lista No. 220, d-na Eiena Batnariu, Tg. Neamţ, 173 iei;lista No. 89, d-na Lucia, Iiescu, Iaşi, 340 iei; lista No. 240, d-na Lauran Filipine, Tansa- Vaslui, 129 iei; lista No. 52, d-na Elias Gavrilescu, Bacău, 470 iei ; lista No. 30, d na Aurelia Bogza, Galaţi, 100 lei; lista no. 16, d-na Profira Grobolachi, Piatra- 1I6AHBA Neamţ, Iei 25,75; lista No. 174, d-na Zamfira Stăcescu, Constanţe, 460 Iei; Mata No. 15, d-na Natalia Atanasie, Botoşani, 35 iei; lista No. 103, d-na Lucreţia Buzatu, Romano, 103 iei; lista No. 144, d-na Veveriţă Savina, Tomeşti-Goroni, 15 lei; lista No. 21, d-na Valentina Manollo, Ploeşti, 126 lei; lista No. 169, d-na Aurelia Toteacu,Hirlău, 420 iei; lista No. 286, Seminarul Veniamin, Iaşi, 150 lei; Lista No. 270 Şcoala Normală Tulcea 70 lei; Lista No. 40 d-na Maria inginer Fiorelin Dorohoi 500 Iei; Lista No. 103 d-na Aglaia Patrichi Grozeşti 220 Iei; Lista No. 59 d-na Febrania Boian Câmpina 340 lei; Lista No. 274 d-na Şcoala Normali Cernăuţi 132 iei; Lista No. 199 d-na Virginia Baltă, Bohalniţa 107 lei; Lista No. 12 d na Agustina Atanasia Vasila; 400 Iei; Lista No. 190 d-na Sofia Culiana Iaşi 100 lei; Lista No. 30 d na Maria Borşi Călugăr* Bacău 80 lei; Liata No. 105 d na Anastasia A. Gafiacu Botoşani 62 lei; Lista No. 101 d-na Mails Nădejde Bacău 428 lei; Lista No. 184 d-na Marfa Avidon Roman 225 lei; Lita No. 9 d-na Natalia Atanasiu Huşi 170 lei; Lista No. 196 Marfa Drăgan Botoşani 100 lei; Liata No. 168 d-na Cuprosina Barbuc Bârlad 563 lei; Lista No. 32 d-na Alina Brăila, Galaţi 2250 lei; Lita No. 158, d-na Iamandi Natalia, Tg.-Frumos, iei 144; lista No. 159, d-na Moga Maria, Tg.-Frumoa, lei 168; lista No. 138, d-na Laura Tomaziu, Cucuteni, lei 337; lista No. 116, d-na Lucreţia Buţureanu, Iaşi, 444 iei; lista No. 36, d-na Atalanta Antonescu, Galaţi, 600 iei ; Piata No. 188, d-na Lidia Chiriceanu, Bucureşti, 500 lei; lista No. 34, d-na Eufrosina C. Popovici, Galaţi, 940 lei. Total lei 13.002,75. producţia şcoalei de fete „Reuniunea Femeilor Romane" şi a şcoalei normale „Vlasile ludo“ Producţiile şcolare, atunci când ele pornesc nu omini’o obişnuinţă veche, turnată In veşnic aceiaşi banalitate, ies din comun şi diu ocazia rară să se vadă ce se se poate face atunci, când munca—în genere rău dingubtă,— care Însoţită de Înţelegerea pornirilor fireşti ale oricinul suflet omenesc pentru crearea frumosului. Şi In acest caz obiceiul nu mai presupune şi anihilarea spontaneităţii — element caracteristic tineretului, şi dă totdeauna impresia de ceva noe şi in acelaş timp bine chibzuit. Şcoala profesională de fete „Elena Gh. Mârzescu“ are în acest sens o veche şi trainică tradiţie şi acest lucru e inutil să-l mai spunem despre cealaltă şcoală —care la mod natural trebue să-şi unească forţele ei atât de priceput conduse, pentru a da prilej publicului să-şi indrepte o părere generală despre producţiile şcolare. Munca,—dacă presupunem că ar fi un element general şi natural al societăţii, — liber trebui să fie lăudată, căci ea nu constitue o calitate, ci cel mult presupune lipsa unui defect, insă când realitatea se prezintă cu totul altfel, atunci ea devine o Însuşire preţioasă asupra căreia trebue atras atenţia in special. De aceia cu toate catam putea prin laude să cădem in banal, totuşi acei cari au fost la seara de 28. Maia la teatru vor pricepe atenţia care trebue dată conducerii şcolare a d-nei Alexandrina Gavrileacu şi a d-lui V. Todirescu. Corurile, conduse de d-nii V. Popovici, şi C. Rada — ne-sa arătat că şi din elemente,— nu selectate după cine ştie ce merite artistice,— atunci când există perseverenţă şi mai ales Înţelegere a nâzuinţilor fireşti ale şcolarilor, se poate scoate mult şi ceea ce este mai important—şi mai puţin vizibl.—e dragostea de artă, pe care profesorii de muzica ai acestor şcoli ştia să o sădească Incet dar temeinic in sunetele tineretului. La corul de voci egale al „Reanimei“ s’a remarcat in special vocea puternică şi In acelaşi timp gingaşă şi nuanţată a d-rei M. Cogălniceanu. impresie din cele nul trainice a făcut corul mixt condus de d. Baciu. Aci s’a văzut arta conducătorului de a dirija un cor de al cărui mărime s’au minunat intr’adevăr toţi, şi totuşi pianismurile au fost executate admirabil şi echilibrul vocilor a fost păstrat tot timpul. In genere, minunatele costume naţionale se armonizau admirabil cu duioşia musicii româneşti O variaţie bine alcătuită au făcut-o jocurile eiegame ale elevelor „Reanimei“ şi „bătatele româneşti“ într’adevăr „îndrăcite“ ale şcoalei normale. „Nunta Ţărăneasca" a lui Alexandu, a adus ceva ani parfumul end trecut al teatrului, atunci când cuminţenia sufletească a poetului işl găsea public, căruia să o împărtăşească. Alegerea acestei piese avea cât se poate de nimerită, căci pentru nişte suflete nezdruncinate Încă de brutalitatea vieţd nu se poate potrivi mal bine decât echilibratele alc&tdri sincere aie lui Alecaaadri. Trebue de adrogat că serbarea aşa cum s’a văzut la Iaşi — iasă fără concursul tfectiv al şcoalei normare — a fost văzută la trei, oraşe dini Bucovina. In excursia pe care „Reuniunea“ a făcut-o la acere părţi şi aceat lacra adaugi nnci un element propus la opera de adevărată propagandă culturală, iucatâ atât de bine şi atăt de puţin trâmbiţau de „Reuniunea Femeilor Române“. or. Se. Ultima oră telegrafică Sosirea d-ldi I. I.c. Brătianu în ţari Consiliul de miniştri de mâine Astăzi dimineaţă la ora 11 a sosit în Capitală primul ministru d. I. C. Brătianu. În gară primul-ministru a fost aşteptat de membrii guvernului, numeroşi parlamentari şi un imens public, care la ovaţionat, * în consiliul de miniştri ce se ţine mâine Miercuri, d. Brătianu va face o expunere asupra conferinţei de la Denova şi a călătoriei în străinătate. Guvernul şi căsătoria Principesei Mirioara In consiliul de miniştri ce se va ţine mâne, se vor desemna miniştrii care vor pleca la Belgrad pentru a asista la căsătoria principesei Mirioara. O dorinţă a Regelui Alexandru Regele Alexandru al Serbiei şi-a exprimat dorinţa ca toate darurile de nuntă şi sumele destinate în acest scop să fie întrebuinţate pentru scopuri filantropice şi culturale. Sosirea Familiei Regale In astă seară sosesc în Capitală venind din Atena, MM. II, Regele și Regina. Shtu afla în Germania Nota german?. — Acordul politic intern. Nota germană cătră comisiunea de reparation) a fost redactată la acord ca miniatrall de finanţe german Eberth. Prin această notă germanii promit concesiuni In cazul realizărei Împrumutului Internaţional îa condiilani suportabile. o In urma Înţelegere! stabilite intre Cancelarul Wirth şi ministrul de finanţe Eberih situaţia politică in Germania s’a ameliorat. Parlamentul german se va ocupa de raporturile ruso-germane şi de chestianea Sileşte de sus. CRONICA SPECTACOLELOR Clasm Morurn Astăzi ia matineurl si seara marele succes francez „Viata nu un Roman“, dramă puternică de Claude Javec in 5 acte. In rolul prim eminenta tragediană de la comedia franceză din Paris D-ra Mary Harald care a interpretat un rol principal In Tih Mun. — Adaos la program Văcăriţa plăcută splendidă Comedie franceză în 2 acte. Grădina şi Sala Sisama Sfilsatoeti* Astăzi se reprezintă „La Phaleire Bleue“ Fluture Albastru, emoţionantă şi duioasă dramă din viaţa uşuratecă a fetelor.—6 acte mari.—In rolul prim o splendtâ apariţie, o nouă stea a ecranului: d-ra Genevev e Felix de la comedia franceză din Paris.—La fine o splendită comedie. Luni 1 iunie: Oceania, mare drrsmă maritimă In 6 acte. Grădina şi Sala Cinema Sidoli Zilnic două matineuri la 3 şi 5 jam. seara la 9 jura. In grădină. — Luni 29. Marţi 30 şi Miercuri 31 Mai 1922 cel mai frumos film apărut până azi „Suferinţele untsi Manechin" O dramă de mise Ie in mijlocul Luxului în 6 mari acte. Cu Începere de Joi: Rabi Low din Prags. O emoţionantă dramă istorică reprezentând suferinţele poporului evreu din Fraga în secolul XVII-Iea. Iași,Tipografia „Albina“, Strada Săulescu No. 1 Starea Principesei Ellsabeta Buletinul de ei erata ca starea princesei Elisabeta este satisfăcătoare. Temperatura 37.3; pulsația 108. Alegerile în Ungaria Până in present, la alegerile pentru adunarea naţională ungară, au ieşit 22 guvernamentali. De asemenea s’a ales contele Apony, ca Independent. Cazul d-lui A. Dobrogeanu-Gherea Ministerul de Interne anunţă că în urma reclamaţiunei adresate de către d. A. Dobrogeanu-Gherea ministerului de război, acesta a ordonat o anchetă suplimentară. Primul ministru Polon în Capitală O telegramă anunţă că săptămâna viitoare soseşte in Capitală primul ministru polon, care va sta o săptămână în ţară. Ciocnire între greci şi bulgari O telegramă din Atena anunţă că la graniţa Greco-bulgară la Curte Bunar, au avut loc ciocniri între grănicerii greci şi bulgari. Doi grăniceri bulgari au fost omorâţi. Congresul agrar din Sofia Ieri 8’au deschis la Sofia congresul agrar bulgar. Participă 50.000 Congresiști. Ministrul Baksloff a fost ales președintele congresului. — Maestrul Dakar Nedbal se găsește în prezent la Lemberg unde a fost invitat să dirijeze ansamblul de operă și concerte simfonice ale orchestrei Filarmonice din acel oraș. INDUSTRIILE ROMANE [SOCIETATE ANONIMA - IAŞI - ÎNŞTIINŢARE Conform, aprobărei adunărei generale extraordinare din 24 Aprilie 1921, Consiliul de administraţie In şedinţa din 20 Aprilie 1922, a hotărât sporirea capitalului social la 3.000 000 Iei prin emisiunea a 2000 acţiuni la purtător de 500 Iei fiecare. Această emisiune este rezervată vechior acţionari In proporţie de una acţiune nouă la două vechi. Termenul de obţiune şl subscriere este de Ia 20 Mrf—20 Iunie 1922, când se va depune odată cu văralmântul Integral de 500 lei şi cheltuelile de emisiune de 50 Iei de bucată. Acţiunile rămase nepictate rămân la dispoziţia Consiliului de administraţie, care le va repartiza şi atribui cum va crede. Subscrierile se primesc la Banca Românească la Bucureşti şi la Banca Iaşilor in Iaşi. Preşedintele Consiulat de edliţie B, 5-4 Prof. Drog. C. OTIN VASILE E. TEODORU AVOCAT BUCUREŞTI, str. Grădina cu Cai Na. 6 A V m * t 4- .