Mişcarea, ianuarie 1927 (Anul 21, nr. 2-22)

1927-01-18 / nr. 12

BANCA GENERALĂ A ŢĂRII ROMANEŞTI BUCUREŞTI Direcţiunea Generală a Băncii Generale a Ţării Româneşti aduce la cunoştinţă publică că acest institut bancar nu are nimic comun cu aşa zisa Bancă Generală din Iaşi, despre care presa s’a ocupat in ultimul timp. , „ „ Titulatura pe care sus numita Bancă şi-a luat-o fiind de natura a produce confuziuni pe cari avem tot interesul, atât moral cât şi material, să le evităm, am somat-o să renunţe la firma socială adoptată, întrucât în urma repetatelor noastre somaţiuni nu am primit nici un răspuns afirmativ, ne vom adresa justiţiei. Rugăm deci întreaga noastră clientelă cât şi toate persoanele care vin în contact cu instituţiunea noastră să ia act că Banca Generală din Iaşi nu are nici o legătură, nici directă nici indirectă cu noi şi ca titulatura de Banca Generală a fost însuşită în scopuri lesne de înţeles. Banca Generală a Ţării Române^____ CUVINTE PENTRU SĂTENII DIN JUDEŢUL IAŞI Cum a fost sub liberali şi cum e astăzi. Ţăranii şi noua recoltă, ieftenirea producţiei şi sporirea birurilor. Scrisoarea săteanului Arhip. Domnule Director, va rog toane mult a trece la ziarul d-voastră, câteva cuvinte, scrise pentru săteni. Sunt convins că partidul liberal este singurul partid care susţine toate păturile sociale şi mai ales clasa muncitorească dela ţară. Datorită partidului liberal ni s’au îmulţit şcoalele pentru lumina copiilor noştri. Sub trecutul guvern liberal ni s’a clădit un spital la Bivolari şi ni s’au adus alte îmbunătăţiri în judeţ. Partidul liberal se scoboară de la oraş între noi ţăranii, nu ne făgădueşte, ca celelalte partide câte sunt în cer şi pe pământ, şi la urmă de făgăduinţele lor ne alegem cu nimic ; partidul liberal este partid care când pune mâna pe frânele ţărei lucrează în binele şi pentru folosul tuturor claselor sociale. Fraţii mei cititori ai ziarului «Mişcarea», staţi un pic şi judecaţi cuvintele mele . Oare nu sunt toate aceste adevărate ? Poate că mulţi nu le cunoaşteţi ! Dar vă mai pot spune ceva care veţi recunoaşte mai lesne. Ia timpul liberalilor te duceai la reşedinţa unei comuni ca primarul sau notarul să-ţi facă nişte acte trebuincioase, ca un act de naştere sau vre-un certificat sau nişte bilete pentru vânzare de vite. Toate aceste le obţineai îndată fără să te coaste aproape uluite. Bunăoară un bilet pentru vânzare de vite te costa 10 sau 15 lei cu tot pe când astăzi un bilet te costă 100 lei şi mai bine, după cum poate încasa. Astăzi, fraţilor, vindem cerealele noastre aproape pe nimica: porumbul îl vindem cu un leu şi optzeci bani kgr.; ovăzul, tot la fel. Grâul îl vindem 5—6 lei kgr. nu scoatem pe cerealele vândute nici plata de lucru a recoltei. Şi ca mine toată lumea nu pricepe cauza că pe când toate produsele noastre s’au oftenit, în schimb toate birurile s’au sporit. Dar cu ce vom face faţă cheltuelilor pe anul acesta, când mulţi dintre ţăranii noştri n’au aproape ce mânca ? Ce vor face aceşti fraţi de ai noştri când nu vor găsi să lucreze nici măcar pe o bucată de pâine ? Suntem aproape de malul prăpăstiei şi nu va trece mult şi ne vom prăbuşi cu toţii. Dar vă spun fraţilor, nu vă speriaţi că bunul Dumnezeu ne va scăpa de toate greutăţile, precum a scăpat pe evrei de sub robia lui Faraon. Tot aşa vom scăpa şi noi de greutăţile pe care le suferim prin porunca Tatălui ceresc când va porunci partidului liberal să vie la cârma ţărei şi ziua aceia va trebui serbată de tot neamul românesc. UN ŢĂRAN DIN JUDEŢ VIIORIA SIUJII . Guvernul a găsit modalitatea de a realiza un impozit excepţional de peste 20 milioane lei. Printr-un proect de lege toţi dentiştii care nu şi-au regulat situaţia în mod definitiv, vor urma trei luni un curs dentar la facultatea de medicină din Bucureşti. Fiecare candidat va plăti o taxă de freqvenţă de 20.000 lei, ceea ce pentru o mie de dentmişli însamnă 20 milioane taxă extraordinară. Ieri 16 ianuarie a. c. în prezenţa d-lor Grigore N. Teodorii şi C. Codreanu a avut loc reorganizarea Clubului Naţional-Liberal din satele Ulmi, Polieni şi Liteni, Corn. Ulmi Liteni Jud. Iaşi. Sătenii au făcut o călduroasă manifestaţie de simpatie prietinilor noştri şi organizaţiunei centrale. Un îndrăzneţ furt a fost comis era la orele 10 a. m. în următoarele împrejurări : Pe când d-na Elisabeta Illici din strada Zugravi No. 10 făcea cumpărături la hală, la un moment dat un individ i-a smuls geanta în care se găseau 1200 lei numerar şi mai multe chitanţe şi a luat-o la fugă. Organele poliţieneşti imediat anunţate au început urmărirea hoţului. El a fost prins şi condus la poliţie. La cercetarea ce i s’a făcut s’a putut găsi geanta furată. Individul a fost identificat în persoana periculosului pungaş N. Găibia. A fost menţinut în arest. — Mercuri 19 Ianuarie la ora 6 p. m. va avea loc întrunirea ofiţerilor de rezervă în localul Primăriei Iaşi. — Se aduce la cunoştinţa tuturor patronilor meseriaşi de a nu primi în lucru, maiştri, lucratori, ori ucenici fără cărţi chitanţe de asigurare deoarece se expun a li se dresa procesele-verbale de contravenţie, punându-se în sarcina patronilor timbrele lucrărilor ce trebuiau să le plătească aceştia încă dela 1 Aprilie 1926. Se reaminteşte dispoziţiunea anulărei timbrelor de cătră patroni, cu ştampila proprie,ştiut fiind că timbrele neanulate se consideră ca neaplicate. In ce priveşte accesul la vizita medicală se,pune în vedere tuturor asiguraţiilor patroni, lucrători şi ucenici, că dovedirea identitaţei se face numai cu fotografia aplicată pe cartea-chitanţa, cei ce nu au fotografia, vor fi respinşi dela vizita medicală. Recensământul proprietăţilor clădite (ale imobilelor) va începe la 1 Februarie în toată ţara. Se vor institui comisiuni speciale care vor face recensământul. Şefii de sectoare ai partidului naţional-liberal din Iaşi şi delegaţii comunelor din sectorul Vrăneşti (Basarabia), de sub conducerea d-lui D. Celibidache au luat alaltăseară, Sâmbătă, o masă comună oferită de d. Celibidache în locuinţa d-sale. A luat parte şi d. C. Crupenschi şeful partidului liberal din Iaşi. Au rostit cuvântări d-nii C. Crupenschi, Osvald Racoviţă, D. Dimitriu, Xenofon Fradide, Dr. Grig. Alexandrescu, Colonel Julea, Vasiliu Voina, M. Manea, I. Adace, D. Celibidache, învăţătorul Iavorschi şi preotul din comuna Vrăneşti (Basarabia) şi alţii. Prefectura de poliţie a luat iniţiativa să organizeze de la 1 Februarie în localul circumscripţiei 3 poliţie, o serie de cursuri pregătitoare pentru sub-comisarii şi ofiţerii de poliţie în vederea imei complectări a cunoştinţelor profesionale. Pentru predarea cursurilor au primit delegaţii : D-nii insp. Andreescu—legi şi regulamente uzuale; insp. Lisievici—codul şi procedura penală ; insp. Clos—cod şi pr. civilă şi regulamente comunale. — Mercuri 19 a. c. începe la teatrul „Sidoli" ciclul reprezentăţiilor ansamblului artistic din Vilna. Se va reprezenta sugestiva lucrare a d-lui L. Andreev „Gândul". Va urma apoi o lucrare dramatică a lui Pirandello. — Se atrage atenţia d-lor patroni fa- ■ bricanţi cari n’au depus la Casieria Cor- s poraţiilor sumele reţinute lucrătorilor ca o cotizaţie la Asigurările Muncitoreşti, reţineri făcute în săptămâna 1—8 ianuarie a. c. rămân de drept contravenienţi. Ace-iaşi situaţie vor avea-o şi patronii care fac plata la 15 zile sau la o lună, în caz când nu vor depune cotizaţiile în schim- • bul timbrelor. D-nii patroni care deşi au cumpărat timbre însă în decurs de 5 zile după facerea plăţei, nu au aplicat pe cărţi-chitanţe şi nu le-au anulat cu ştampila, sunt pe asemenea căzuţi în contravenţie. Inspectoratul înţelege a face asemenea comunicări pentru ca d-nii patroni să invoace neştiinţă. MIȘCAREA Constituirea „Uniunei funcţionarilor de Bancă“ In localul „Sfatului Negustoresc" a avut loc ieri, la orele 11 a. m., întrunirea funcţionarilor de bancă din localitate, pentru constituirea unei „Uniuni". Din discuţiunile urmate, s-a hotărât fixarea unui comitet provizoriu, care să se ocupe în mai de aproape de modul cum s’ar putea organiza „Uniunea funcţionarilor de bancă", fixând totodată principiul şi statutele corespunzătoare. Cu majoritate de voturi au fost aleşi în acest comitet: d-nii Strauch, Fischer, Ling, Leinstein şi Schitzmann. Până Duminica viitoare, când va avea loc noua şedinţă, această comisiune va trebui să elaboreze un proiect de statut, potrivit intereselor funcţionarilor de bancă din localitate şi care se va supune votului „Uniunei". Tot la acea dată sunt fixate mai multe puncte de program şi discuţiuni în cadrul intereselor comerciale ale acestor funcţionari. — înregistrăm cu adâncă părere de rău ştirea despre încetarea din viaţă a tânărului magistrat Paul I. Ţincoca, procuror al tribunalului Covurlui,—fiul cuviosului preot econom I. Ţincoca. Defunctul moare în floarea vieţii, în vârstă numai de 27 ani, regretat de toţi acei cari l-au cunoscut. Ceremonia înmormăntărei are joc mâine Marţi 18 a. c. la Galaţi. Rugăm familia să primească viile noastre regrete şi condoleanţe. Şedinţa „Corporaţiei Meseriaşilor“. — Cererile muncitoreşti.—Cum se apără primarul municipiului. — In localul „Corporaţiei Meseriaşilor din Iaşi" a avut loc ieri, între orele 9 şi 12 a. m. o întrunire, prezidată de dl. Arsenia, la care a luat parte dl. N. Petrea, primarul municipiului, precum şi un însemnat număr demembri al corporaţiei. Dându-se cuvântul mai multor reprezentanţi ai muncitorimei, aceştia s’au plâns de noile taxe comunale, cari impuse prin proectul de budget comunal, vor îngreuia într’un mod extraordinar viaţa meseriaşilor, ce se presintă şi în actualele condiţiuni destul de critică şi nedreaptă. Dl. N. Petrea, primarulmunicipiului, luând cuvântul, a vrut se explice necesitatea nouitor taxe comimale. Din expunerea făcută, reeşea ca m muncitorimea ieşană n’a fost niciodată silita să plătească taxe desprorpoţionate. Ori cum cheltuielile actualului budget se cifrează la suma de 145.000.000 lei erau necesare, aceste supra taxe. Şi continuă d-sa nu-i logic să se încaseze de la toată muncitorimea ieşană suma de 2.000.000 Iei, când numai Belceştii plătesc 1.200.000, având o populaţie de câteva mii de suflete. Lucrul nu este însă atât de simplu. Noi credeam mult mai nimerit ca un budget comunal să se echilibreze potrivit cifrei veniturilor, iar nu prin taxe mari, potrivit cifrei cheltuelilor. Şi în al doilea rând nu există raţiune propriuzisă că, dacă cele câteva mii de suflete din Belceşli sunt încărcate cu asemenea biruri, să fie şi muncitorimea Iaşului. Se mai dă apoi cuvântul câtorva reprezentanţi ai „Corporaţiei Muncitorilor" şi şedinţa se închide cu declaraţiile d-lui Gugui în ce priveşte alte noui taxe, propuse de administraţia ("„Casei Centrale a Corporaţiilor" din Bucureşti. REP. PRODUCŢIA ELEVILOR CONSERVATORULUI.— Duminică 23 Ianuarie c. ora 4 p. m. va avea loc în salonul Conservatorului a treia producţiunea elevilor. De data aceasta programul este alcătuit din elevii clasei de Declamaţie a D-nei prof. AGATHA BÂRSESCU. Autorii celebri compun programul şi elevii cei mai distinşi vor susţine rolurile din scenele pieselor „FIUL PĂDURILOR", „INTRIGA şi AMOR", „INELUL LUI GHIGHEŞ“, „FAUST“, „O SĂRUTARE" şi „SCÂNTEIA". Biletele a 30 şi 20 lei la Cancelaria Conservatorului. Nemângâiaţii părinţi şi fraţi, precum şi familiile Constantinescu, Inginer Grigoriu, Pruncu şi toate rudele au durerea să anunţe pe prieteni şi cunoscuţi, că în urma unei scurte suferinţi s’a stins din viaţă scumpul lor. PAUL I. ŢINCOCA Procuror al Tribunalului Covurlui înmormântarea va avea loc la Galaţi mâine Marţi 18 Ianuarie cf. Rugaţivă pentru sufletul lui. 1 Vânzarea serviciurilor Ţarului  Moscova. (Ceps).—Direcţiunea muzeului «Ermitaj» din Leningrad, a început să vândă serviciurile de valoare din Palatul de iarnă. Prin cele destinate vânzării se află un serviciu de masă gotic pentru 600 persoane evaluat la 100.000 ruble şi unul de turcoază de Alexandria pentru 100 persoane evaluat la 60.000 ruble. Churchill la Roma , Buc.—Ministrul de finanțe englez lordul Churchill care se află , în trecere în Italia, va avea o în* tâlnire cu Mussolini. Regele va primi deasemenea pe Churchill. I Acestei vizite se atribue o im* portanță deosebită. Disolvarea parlamentului german? , Buc.—Criza politică din Germania este în plin curs. Preşedintele Reichului a avut o lungă consfătuire cu conducătorul partidului naţionalist contele Westarp în vederea formării unui guvern de moderaţiune cu îngăduinţa grupării naţionale. In cercurile politice se afirmă că singura soluţie a crizei este disolvarea parlamentului. Vizita parlamentarilor polonezi în Franţa Varşovia.—Ceps).—Vizitaparlamentarilor polonezi în Franţa care din cauza situaţiei neclare din Parlamentul polonez a fost mult timp amânată va fi făcută după ultimele informaţiuni în luna Februarie. Conducătorul excursiei va fi vicemareşalul Sejmului Demski. Parlamentarii polonezi vor pleca din Varşovia la 25 Februarie şi se vor întoarce în 10 Martie. In Franţa au şi început pregătirile pentru primirea oaspeţilor. Deputaţii polonezi vor asista la o şedinţă specială a comisiunii pentru afacerile externe a Camerei şi Senatului şi vor vizita un întreg şir de oraşe din Franţa. înăbuşirea revoluţiei din Mexic Buc.—Insurecţiile revoluţionare din Mexic au fost aproape înăbuşite. Trupele guvernamentale după crâncene lupte cu răsculaţii i-au învins complect. In toate oraşele se operează în masă arestările presupuşilor revoluţionari. Guvernul a proclamat starea de asediu. Declaraţiile lui Bucharin Buc.—La congresul comunistce s-a ţinut la Moscova, fruntaşul bolşevic Bucharian a făcut câteva importante declaraţii cu privire la actuala situaţie a Rusiei. Bucharin a luat act de sfârşitul definitiv al politicei intervenţioniste a Europei şi a afirmat că Rusia se consolidează din ce în ce mai mult. Iași—Tipografia „Albina" Str. Seulescu No. 1 i Trupe Sovietice la graniţa Lituană şi Poloneză Varşovia (Ceps).— Zielele acestea s’au ivit în presa poloneză şi cea străină ştiri alarmante în privinţa concentrării a câtorva corpuri de armată sovietice la graniţa lituană şi poloneză. S’a scris că cercurile militare sovietice pregătesc o ofensivă contra Lituaniei şi chiar contra Poloniei şi că partizanii acţiunii militare sunt însuşi Voroşilov, comisarul războiului. In prezent însă mai multe ziare poloneze anunţă că ştirile asupra concentrării de trupe la graniţa lituană şi cea poloneză nu corespund adevărului, fiind răspândite de presa germană în scop de a se sprijini afirmația că forturile germane din Prusia dlontală servesc ca zid de apărare contra pericolului bolșevic. Ravagiile Lupilor în Polonia Varşovia (Ceps).— Din Wilna s’au primit şiri că înregiunea Sokut numeroase haite de lupi auatacat mai multe localităţi de acolo. Mai multe turme de oi au fost sfâşiate. Au avut sâ sufere şi câteva gospodării săteşti unde ,au fost măcelărite multe capete de vite.r la satul Osozi au fost înregistrate şi victime omeneşti. Autorităţile au organizat numeroase vânătorii contra lupilor. Astăzi va începe la Curtea cu juri, procesul de tâlhărie la drumul mare al bandei Valadi Valpian. Se ştie că şeful bandei a încetat din viaţa în închisoare acum o lună. Desbaterile vor continua şi mâine. 2 . Sâmbătă 23 ianuarie la ora 4 p. m. va avea loc în saloanele primăriei un ceai dansant pentru fondul societăţii „Principele Mircea“. Comitetul societăţii în frunte cu d-na prezidentă Amalia C. Toma, rezervă participanţilor câteva ore foarte agreabile. Tribunalul Iaşi Secţia II-a Publicaţie de vânzare No. 129 din 8 ianuarie 1927  Dl. Ernest Merlescu pensionar dornic, Iaşi str. Păcurari No. 99, prin petiţia înregistrată la No. 30201 1926 a cerut Tribuunalului Iaşi s. 3-a să autorize Gorpul Portăreilor Iaşi să facă comandament şi toate formele de vânzare prin licitaţie publică a imobilului din comuna Bucium jud. Iaşi propr. d-nei Maria Ştefanovici văduvă dom. în corn. Bucium comuna Vilşan jud. Iaşi pentru îndestularea creditorului cu suma de 250.000 lei capital cu proc. de 20 la sută de la 8 octombrie 1926 pănă la chitare, 3000 lei onorar de avocat plus cheltueli de urmărire, ce are a lua de la numita debitoare în baza obligației ipotecare aut. de trib. Iași s. 3-a la No. 5562 1925, înscrisă la No. 636 din 1925 Investită cu formula executorie la no. 357 1926. Tribunalul admițând cererea prin jurnalul No. 7332 I 1926 a autorizat Corpul Portăreilor laşi să facă formele de vânzare prin licitaţie publică a imobilului ur- r mărit, s’a făcut şi comunicat comandamentul No. 8070 I 1926 după care conf. art. 503 proc. civilă s’a făcut Procesul Verbal de situaţie al imobilului urmărit I care este : Imobilulj se află^situat în com. I Bucium jud. Iaşi, şi este o vie în întindere de 14 ha. din care 3 jum. ha. viţă I americană pe rod, restul livadă şi sămăş natură. In vie se află o casă construcţie de cărămidă pe temelie de piatră,34 din această casă este^construcţie^nouă neter I minată complect, neavând uşi, fereşti şi fără duşumele, se compune din 11 odăi, antret, odae de bae şi două cămări,toată î casa este acoperită cu tablă. In do3 este I o bucătăria ne vălătuei "acop.^cu ^scânduri, un grajd şi o odaie tot de vălătuci I acop. cu scânduri, un hambar de scânduri acop. jumătate cu scânduri jumătate cu tablă, o droşcărie lipită de hambar, construcţie de piatră, acop. cu tablă, o pivniţă de piatră cu gârliciul tot de piatră, un beciu cu pământ, o fântână cu roată acop. cu scândură, îngrăditura la faţă de sârmă ghimpată pe stâlpi de stejar, iar în celelalte părţi cu unele, să megieşeşte la răsărit cu via d-nei Winkler, la apus cu viia Adam, la miazăzi cu via colonel Constantinov şi la miază noapte cu drumul ce duce la schit. Imobilul are următoareale sarcini confru lista de sarcini făcută de grefa Trib. Iași S. 3-a : 1) Ipoteca înscrisă la Ro. 114 I 922 pe suma de 60.600 lei cu proc. 16 la sută pe an, constituită de Eugenia Neculau Lecache în favoarea d-lor Profira Soltana Antoniu și Dimitrie Antoniu. 2) Privilegiu în sumă de 100.000 lei prevăzut în Actul transcris la No. 4363 1925 constituit de d-na Maria Ştefanovici în favoarea d-lor Deia Emil Vasiliu şi Emil Vasiliu şi creanţa cu comandamentul de mai sus. Se încunoştiinţează că vânzarea şi adjudecarea acestui imobil va avea loc în pretorul Trib. Iaşi S. 3-a în ziua de 11 MAIU 1927 ora 12 amiază începând licitaţia publică de la suma de 250.000 lei fixată de creditori prin cerere. Sunt somaţi toţi cei ce au vreun drept de arendă chirie, ipotecă sau alte privilegii ca înaintea adjudecărei să arăte înaintea Tribunalului pretenţiile lor, cunoscând că în urmă nu li se vor mai ţinea în seamă. Dos. No. 1448 1 926 Preşedinte, MEŞIANU Portărei, E. Antoniu GH. VASILIU VOINA AVOCAT Str. Nemțască 1 B.