Mişcarea, februarie 1927 (Anul 21, nr. 23-46)

1927-02-01 / nr. 23

Legea mai prevede înfiinţarea fondurilor de rulament, de reînoire, îmbunătăţiri şi pornire pentru personal. Pasul făcut este, precum se vede, prudent ; păşind pe calea găsită bună de toată lumea, nu s’a mers cu autonomizarea la extrem. S’a lăsat ca forma definitivă a organizărei să se dea după ce se va fi făcut o experienţă suficientă cu acest regim, spre a i se putea cunoaşte cu preciziune părţile bune şi părţile rele. Legea a intrat în vigoare la 1 ianuarie 1926 dar n’a apucat să dea roade, fiind suspendată în fapt de actualul guvern, care lucrează fără să ţie nici o socoteală de organele de conducere în chestiunile importante ale căror soluţiuni necesită imperios luminile şi experienţa specialis-Lega d-lui Văleanu filor administraţiei. Astăzi un nou proect de lege propus Parlamentului de ministrul comunicaţiilor, d. general Văleanu, tinde la răsturnarea complectă a economiei legei din 1925. Acest proiect desfiinţează în fapt consiliul de adiţie, dearece îl transformă într’un organ consultativ, iar întreaga conducere a adiţiei se dă unui om politic, subsecretarul de stat al comunicaţiilor, care capătă astfel puteri discreţionare în această adiţie. După această lege, numirile şi mişcările întregului personal, se fac direct de subsecretarul de stat, sau de ministru, după propunerea acestuia. La punerea în aplicare a legei, subsecretarul da stat va putea face numirile şi avansările în posturile de conducere şi se mai prevede posibilitatea de a se coopta în consiliul de adiţie, 4 membri din 2 străini, reprezentând băncile cari vor fi acordat împrumuturi căilor ferate, introducând astfel controlul străin în admistraţie. Consiliul de Adiţie şi Comitetul de direcţie nu vor avea după această lege decât un rol pur consultativ. Puterile lor vor fi reduse la aprobări de mici cheltueli (până la 5 milioane, sau în caz de licitaţie până la 10 milioane), la aprobări de tranzacţii de procese pentru sume mici şi la aprobări de gratificaţii şi prime pentru personal până la 50.000. Aşadar în timp ce toată lumea civilizată se forţează să scoată căile ferate din sfera de influenţă a politicei, noua lege concentrează toate puterile în mâinile oamenilor politici. „Sistemul admis de guvern, zicea d. 1 artered Constantinescu în conferinţa sa din 19 ianuarie, este în analele căilor ferate din întreaga lume. Este pur simplu o manifestare de tendinţă spre dictatură. (va urma) Subscripţia pentru monumentul G. G. Hârzescu Lista No. 1 colecta I. P. S. Mitropolitul Moldovei şi Sucevei Lei 13.224 Lista No. 23 încredinţată d-lui M. Eşanu preşedintele Trib. Iaşi S. Ilia , M. Eşanu magistrat 500, L. Carp avocat 100 lei, H. Gherner avocat 500 lei, C. Motăş contabil 500, Al. Herovanu avoc. 500, G. Barbu proprietar 500 lei, V. Iorga magistrat 500 lei, M. Borcea avocat 500 lei, M. Weinstein avocat 100 lei, C. Diamant avocat 500 lei, Gr. Lohan avoc. 100 lei, R. Orenstein avocat 500 lei, M. Brill avocat 100 lei, M. Moscovici avoc. 200 lei, N. Culianu magistrat 200 lei, Căp. Gh. Perocică 100 lei, I. Mendelsohn industriaș 100 lei, Maier Aron avocat 200 lei, Al Gavrilescu magistrat 300 Iei, FI. Sion avocat 200 lei, H. Stein avocat 200 lei, H. Rosenhaupt avocat 100 lei, C. Petrescu avocat 100 lei, Gh. Mihalcea avocat 100 lei, D. P. Georgescu avocat 200 lei, F. Fairing industriaș 500 lei, Al. Carp avocat 100 Iei, I. Raiciu avocat 100 lei, V. Ștefănescu avocat 100 lei, Demostene Botez avocat 500 lei, I. Brașcu comerciant 500 lei, T. G. Misihănescu magistrat 100 lei, C. Simionescu avocat 500 lei, I. Schreiber avocat 500 lei, G. Dimitriu magistrat 200 lei, R. Sega avocat 100 lei, S. Jurist avocat 200 lei, I. P. Gherasim avocat 200 lei, St. Popescu avocat 100 lei, A. Scheablum avocat 100 lei, I. Dobreanu avocat 200 lei, M. Marcovici avocat 200 lei, C. Codreanu avocat 100 lei, A. D. Handoca avocat 100 lei, Daniel avocat 100 lei, Serion avocat 100, V. G. Vrânceanu avocat 100 lei, I. Flis avocat 100 lei, I. Segal avocat 80 lei, V. Finelui stein avocat 100 lei, D. A. Handoca avocat 300 lei, C. Holescu avocat 100 lei, G. Cerbu avocat 200 lei, M. Cimpeanu avocat 100 lei, I. V. Popescu avocat 200 lei. Total 12.980 lei. Total general 26.204 lei. (va urma) Se caută casă în partea centrală a oraşului sau dugheni, având datorii la Creditul Urban Iaşi. A se adresa la redacţia ziarului nostru între 9—12 dimineaţa, 2040. i întrunirea de la Sfatul Negustoresc Ieri dimineaţă a avut loc la Sfatul Negustoresc o întrunire a comercianţilor şi industriaşilor în chestiunea hotarârei.d-lui N. Petrea de a înfiinţa taxa ad-valorem. întrunirea a fost prezidatăde către d. senator I. Botez preşedintele sfatului. D. Botez a aratat scopul întrunirei şi a aratat greutăţile ce se creiază comerţului şi industriei prin taxa ad-valorem. In acelaş sens au vorbit d-nii I. Adace, F. Şaraga, Dobrovici şi alţii, toţi protestând împotriva proectatei taxe. Dl. C. Cerchez a venit şi d-sa la şedinţă şi a încercat să se apere în chestia fondului de refacere, ceea ce adunarea nu i-a permis. In urma celor discutate s-a hotărât a se convoca o mare întrunire publică ce va avea loc Vineri dimineaţa 4 Februarie în Isala „Sidoli“. *11 Comercianţii agită ideea de a se închide prăvăliile ca toţi să poată participa la întrunire. Este de remarcat faptul că d. Cerchez protestează şi el împotriva taxei ad-valorem — dar nu pentru a apăra interesele comercianţilor şi ale industriaşilor, ci pentru a putea menţine şi administra mai departe taxele benevole pentru fondul refacerei. I MIŞCAREA INFORMAŢIUNI — Generalul Râşcanu «comisarul superior» însoţit de d. general Scărişoreanu va sosi mâine dimineaţă în localitate spre a avea o consfătuire cu d-l general Zadig comandantul corpului 4 de armată. — Astăzi expiră termenul pentru depunereadeclaraţiilor la percepţiile statului. Având în vedere că aceste declaraţii au început a fi primite la Iaşi de la 14 ianuarie,—din cauza lipsei formularelor—credem că autorităţile respective vor prelungi termenul de depunere. — In unul din numerile trecute ale ziarului nostru am făcut o mică întrebare d-lui primar Petrea, şi anume: ce măsuri găseşte d-sa cu care să ia contra funcţionarilor abuzivi ? Se ştie că intendentul Primăriei anume Buciuc s’a făcut vinovat de extragerea a 4000 kgr. de lemne, şi încasarea a 6000 lei pentru reparatul broaştelor de la uşi, fapt ce n’a fost adus la îndeplinire. In urma avertizărilor noastre, d. primar, a spus că-1 va scoate din serviciu. Extrem de miraţi am rămas văzând că d. Buciuc îşi îndeplineşte atribuţiunile ca şi mai înainte, fără ca cineva să-i spue nimic. Ne întrebăm cum rămâne d. Stamboliu, care este acel ce a descoperit incorectitudinile intendentului şi care spunea hotărât că va fi scos din serviciu. — Ieri a avut loc adunarea generală anuală a membrilor clubului „Concordia“. A fost reales în unanimitate vechiul comitet în frunte cu dl. dr. Philipp Blumenfeld. — A reapărut la Chişinău ziarul „DREPTATEA“ organul partidului naţional-liberal, cu o vechime de şapte ani în presa românească de peste Prut. Urăm confratelui nostru viaţă îndelungată şi muncă rodnică. Direcţiunea Conservatorului de Muzică şi Artă Dramatică din Iaşi, înştiinţează pe D-rele şi D-nii Corişti de la Corul Metropolitan şi Sf. Spridon că înmormântarea Regretatului fost profesor şi director al Conservatorului, Athanasie Teodorini va avea loc Marţi 1 Februarie c. ora 2 p. m. Cortegiul va pleca de la locuinţa defunctului Str. Muzelor No. 9 şi prohodul se va oficia la Biserica Buna-Vestire. — In seara zilei de 29 a. c. a avut loc în locuinţa d-lui farmacist şef al spitalului Sft. Spiridon, dr. D. Filipescu, botezul fetiţei sale Rodica-Jeananaşi fiind d. şi d-na avocat Al. Mustea din Roman. Transmitem fericitei familii felicitările noastre. — Direcţiunea Conservatorului de muzică a cerut ministerului artelor să acorde un ajutor pentru înmormântarea defunctului profesor Ath. Teodorini. In acelaş scop se întruneşte în astă seară şi comitetul şcolar al Conservatorului. Ceremonia înmormântărei va avea loc mâne Marţi 1 Februarie. — In curtea caselor Braunstein din str. Seulescu s’a ivit al doilea caz de scarlatină. Locatarii alarmaţi de acest focar au cerut organelor sanitara să ia măsuri. — Ieri a avut loc înmormântarea cunoscutului comerciant luster lţic Godel din str. Palat. Defunctul a fost un devotat membru al partidului liberal din Iaşi. A asistat o lume imensă. Dl. N. Dobrovici fost ajutor de primar, a rostit la cimitir cuvântul de omagiu din partea organizaţiei liberale. Condoleanţele noastre îndureratei familii. Urmările falimentului Bcei Generale — Banca Moldovei păgubaşă de 1 milion şi jumătate.—Ea a făcut apel. — — Debandada produsă de falimentul B-cei Generale pe piaţa comercială va rea facă multă vreme repercusiuni. Se cunosc circumstanţele, în care poliţele de garanţie ale comercianţilor Crupariu (600.000) lei, Prepeilischy (600.000) lei şi Kahane (300.000) lei au fost scontate şi complectate de fraţii dispăruţi Weinrauch în contul B-cei Moldovei. Trib. S. 111-a gasind această operaţiune nepermisa a anulat aceste poliţi, B-cei Moldovei rămânând aproape diau’un condei, păgubaşă de suma de 1 milion şi jumătate. Faţă de sentinţa Trib. S. 111-a, Banca Moldova din localitate a făcut apel, rămânându-i totodata disponibilă şi o acţiune de excrochene contra B-cei Generale reprezentată prin fraţii Weinrauch şi de care, date fiind circumstanţele actuale, nu va ceda, neputând trage mei un folos material de pe urma ei. Suma de 230 lei sequestrată în depozitele Bcei Geneale, ar fi dealtfel insuficientă spre a satisface şi această nouă reclamaţie. ReP. Producţia de la Conservator — Eri a avut loc a patra producţiune artistică a Conservatorului nostru. Un bogat program compunându-se din variate bucăţi a fost reuşit executat de tinere forţe artistice ale conservatorului nostru, cari au oferit publicului ce a asistat iatr’un număr considerabil o plăcută reprezentaţiune. Clasa de declamaţiune a d-lui profesor M. Codreanu a fost bine reprezentata de d-rele A. Marcopol şi A. Zavodnicu cari s’au produs cu poeziile : prima cu „Isus“ de P. Cerna cealălaltă cu „Ideal“ de Gh. Coşbuc. Elevul V. Vasiliu a executat reuşit câteva bucăţi acompaniate fiind la pian de d-ra L. Hanţiş (clasa de Clarinet a d-lui profesor Gh. Ionescu) Deasemeni reuşita a fost elevul D. Botez (clasa de Violină a d-lui prof. Teodorini) acompaniat de d-ra Rudeanu Denise executând câteva pasagii din Ch. de Berist. D-ra V. Bodnorenco (clasa de canto prof. E. Mezzetti) s-a produs cu câteva bucăţi din Pucciul şi Pergoleşi. Execuiunea artistică a acestor pasagii a fost mult gustată. Elevul S. Schuchter tot din clasa de canto a d-lui prof. E. Mezzetti, a demonstrat cu prisosinţă talentul său executând cu multă fineţă şi succes câteva pasagii din Schubert. Reuşit s’a produs eleva Kasner Fany (clasa de piano a d-lui prof. B. Constantinescu). la cateva cuvinte se poate spune ca producţiunea de aseară a fost foarte reuşita fiind mult gustata de public. Ea a învederat totodată şi munca ce se depune la Conservatorul nostru. ARSA DE VIE.— In timpul lipsei de acasa a femeiei Sofia C. Turnea, domiciliată în corn. Bucium, o fetiţa a acesteia, în vârstă numai de trei ani, jucamuse cu focul şi-a aprins din nebagare de seamă hainele, speriată, a început să alerge şi să ţipe, dar nefiind nimeni care sa-i dea ajutor, a murit arsă de vie în chinuri groaznice. Dela hainele copilei au luat foc şi câteva obiecte casnice. Venind înapoi ,mama copilei, aceasta a dat alarma,„reuşind să şi salveze locuinţa de dezastrul flăcărilor. Nenorocita copilă a fost insă găsită carbonizată. O nuntă la Trg. Frumos Eri s’a celebrat la Trg. Frumos căsătoria religioasă a d-rei Margareta Gheorghiu cu d. Ioan Arsene.] Nuni au fost d-na şi d. Dim. Dimitriu prietenul nostru şi şef al sectorului Trg. Frumos, precum şi a doua pereche de nuni în persoana soţilor Şefer, gospodari din Trg. Frumos. Ceremonia religioasă s’a oficiat în vechea biserică clădită de Petru Rareş, o adevărată podoabă a orăşelului. Oaspeţii au fost apoi invitaţi în marea sală Dinter din centru, care a fost neincapătoare pentru marele număr de participanţi : fruntaşi ai oraşului, săteni, comercianţi, etc. Din Iaşi au fost invitaţi şi au luat parte pe lângă d-na şi d. D. Dimitriu, d-na şi d. O. Racoviţă, ,d-na şi d. D. Celibidache, d-na şi d. Cerza, d-nii X. Eraclide Gr. Teodor, Em. Cehcovski, I. Adace, I. Bantaş, Mircea Dimitriu, etc, deasemeni din Trg. Frumos d-na şi d. Neculai Andriescu, d-na şi d. Mihai Moga, familiile Sefer, Frunză, Ionescu, etc. La copiosul banchet oferit comesenilor s’au ridicat numeroase taste pentru d-na și d. Dim. Dimitriu arătându-se frumoasa activitate a d-lui D. Dimitriu care a dovedit că politica nu se manifestă numai prin oratorie și propagandă electorală,ci mai cu seamă printr’o nemărginită dragoste de oameni. Deasemeni toţi prietenii noştri din Iaşi au fost obiectul unei călduroase manifestaţiuni şi la rândul lor au răspuns cu toţii prin călduroase cuvântări. REP. ULTIMA ORA Noul tarif C. F. R. nu se aplică Buc.—Direcţiunea generală a C. F. R. desminte ştirea că dela 1 Februarie se va aplica noul tarif pentru călători şi bagaje. Direcţia generală menţine tariful în vigoare azi. ncheta de la Primăria Cernăuţi Sinuciderea unui ieşan la Bucureşti Cernăuţi.La primăria oraşului s’a constatat grave nereguli cari au fost aduse la cunoştinţa guvernului. Dl. Oct. Goga a trimis în anchetă pe d. inspector general Pictorian. Controlând gestiunea actualului primar, d. Sbiera, s’ar fi constatat în cassa comunală în loc de numerar, bonuri în valoare de peste patru milioane. Se afirmă cu certitudine că consiliul municipial al Cernăuţului va fi disolvat. — la cursul lunei Martie va avea loc obişnuitul balanual, organizat de cercul avocaţilor şi inginerilor din Iaşi. De astă dată balul va avea loc în splendida sală de recepţie de la Palatul Administrativ. „ Mâine Marţi s-au sfârşit examenele anului I la facultatea de drept, din sesiunea Ianuarie a. c. „FIGURI IEŞENE“ A apărut volumul „FIGURI IEŞENE“ în care autorul, cunoscutul publicist ieşan dl. I. Dafin, portretează ilustraţiunile şi personalităţile marcante ale Iaşului cultural, artistic şi politic. La „Figuri Ieşene“ vol. I, sunt portretaţi: P. Poni, Giordano, Gh. Popovici, Dr. V. Negel, N. Gane, Dim. Vulanschi, A. A. Bâcărâu, Gh. Gh. Nădejde, M. Codreanu, prof. Dr. Gh. Bogdan, C. Stere, E. Herovanu, P. H. Grigoriu-Bucuci, I. Botez, Xenofon Gheorghiu, A. C. Cuza, I. Petrovici, Dr. E. Puşcariu, Aglae Pruteanu, S. Haliţa, G. Ibrăileanu, State Dragomir, Gh. Gh. Mârzescu, Dr. P. Zosin, Victor Iamandi, Dim. Greceanu, și Petru Fântânaru. Iaşi—Tipografia „Albina* Str. Seulescu No. 1 întrunirea Meseriaşilor Meseriaşii ieşeni de toate categoriile au ţinut ieri o întrunire în sala „Liric“. Au vorbit d-nii I. Constantinescu din partea sindicatelor textile, I. Capaloc din partea metalurgiştilor, Gh. Vasiliu, N. Tomescu, Braunştein, şi Gh. Ionescu din partea asociaţiei micilor industriaşi. S’a votat o moţiune prin care protestează contra cotelor excesive şi contra * reducerei de 50 la sută pe c. f. r. — In seara de 10 Februarie ve avea loc în sala teatrului «Liric» o singură re- prezentaţie dată de ansamblul «Grand Chic» din Bucureşti. Se vor juca piesele «Slugă la doi stăpâni» Liniştea Casei» şi „Fotograful cu bucluc“. Modificarea legei timbrului Buc.—Dl. Lapedatu ministrul de finanțe va depune în cursul săptămânei proectul pentru modificarea legeitimbrului. In acest proect se vor spori toate taxele de timbru și înregistrare. Spre ştiinţa cetăţenilor Nişte indivizi se prezintă pe la diferite case la calitate de şefi sau agenţi ai biroului populaţiei şi ridica buletinele, servitorilor ameninţând patronii cu darea în judecată. Unde li se oferă bani primesc şi promit câ-i vor pune în regulă însă ei dispar luând şi buletinele. Se aduce la cunoştinţa generală că biroul populaţiei are un singur şef de serviciul pe dl. Aurel G. Nicolau, iar delegaţi cu controlul şi catagrafia populaţiei pe d-nii Gh. Dimitriu controlor la biroul populaţiei şi pe Alex. Fior împegat, care au carnete de recunoaştere cu fotografii, Buc.—Intr'un hotel din Calea Griviţei agentul sanitar Al. Lupan din comuna Poeni (Iaşi) a încercat să se sinucidă înghiţind câteva pastile de sublimat. El a fost internat în spital. Lupan declară că motivul actului său disperat se datoreşte faptului că i s’a furat în hală o sumă de bani. GH. VASILIU VOINA Str. Nemţască 1 B. Acei care nu au astfel de carnete să fie daţi pe mâna poliţiei fiindcă sunt nişte excroci. Patronii sunt obligaţi conf. art. 32, 47 şi 48 din reg. pop. să anunţe în termen de 3 zile intrarea, eşirea sau părăsirea serviciului a servitorilor, ucenicelor lucrătorilor sau amplacaţilor depunând la biroul populaţiei str. Alexandria, buletinele sau actele lor de identitate astfel sunt pedepsiţi cu amendă 1000 lei sau închisoare pentru insolvabilă. AVOCAT ♦ ROMANIA Preşedintele Trib. Iaşi Secţia IlI-a Ordonanţa No 681 Dl. N. Solomon din Iaşi str. Anastasie Panu No. 48, prin Petiţia înregistrată la No. 3031 / 1927, cere ca în conformitate cu art. 354 şi urm. cod. com. a dispune facerea formelor pentru sustragerea unei cambii pe sumade 10.000 lei, purtând semnătura asa, pentru motivul că : Având în depozit la Banca Generală Societate Anonimă din Iași una cambie pe suma de 40.000 lei, Directorii acestei Bănci, au dispărut luând cu ei întreg portofoliul Băncei, între care și cambia de mai sus, semnată de N. Solomon în ordinul Bancei Generale, cu scadența la 1 Februarie 1927, pe suma de 10.000 lei. Având în vedere ca din scrisoarea comercială cu data de 9 Octombrie 1926, adresată petiționarului, rezultă că petiționarul este proprietarul acestii cambii. Având in vedere că din certificatul No. 311 din 26 Ianuarie 1927, eliberat de Dl. Jude Instructor al Cab. I Iaşi rezultă că petiţionarul a reclamat contra Directorilor Băncei Generale din Iaşi, pentru sustragerea acestei a cambii în valoare de 10.000 lei, afacere care este în curs de cercetare. Pentru aceste consideraţiuni Noi Preşedintele Tribunalului Iaşi S. Ill-a ORDONAM Să declară nulă şi fără tărie şi mânele ori cui s’ar găsi una cambie in valoare de 10.000 lei, semnată de N. Solomon în ordinul Băncei Generale Societate Anonimă din Iaşi cu scadenţa la 1 Februarie 1927. Se invită pe orice persoană care posedă poliţa de mai ca în termen de 40 zile de la publicarea prezentei ordonanţe să o depună la Grefa acestui Tribunal. Prezenta ordonanţă se va afişa în sala Tribunalului, a Primăriei Comunei Iaşi, Camera de Comerţ şi se va publica în ziarele „Lumea“ şi „Mişcarea“. Dată în Camera de Consiliu, azi 26 Ianuarie 1927. Preşedinte, (ss) ESIANU Grefier, (ss) AL MUSTĂREŢ ROMANIA Grefa Trib. Iaşi S. IlI-a Legalizează prezenta copie fiind conformă cu originalul. Grefier, (INDISCIFRABIL) No. 1720 1927 Ianuarie 28 Ecat. Constantinescu MASEUZA IAŞI—STR. IPSILANTE NO. 5