Mişcarea, iunie 1927 (Anul 21, nr. 131-131)

1927-06-12 / nr. 131

PRIMIM IN COMISION: Cartofi, cereale, fructe şi alte produse agricole Berlin 0.27 Alexanderstr. 20 ac tion dans Ies doctrines socialistes», iar « cartea d-lui N. Şerban asupra lui P. Lou am văzut-o adeseori expusă. Am putea cita fundamentala lucrare asupra artei bizantine a lui Diehl , apoi «Archéologie romaine» de Cagnat și Chapot; «Archéologie égyptienne» de Jéquier; «Archéologie americaine»a lui Benchat ; «Histoire de l’art» a lui Michel sau a lui Faure; «Manuel de numismatique française» de Blanchet și Dieudonne. Am citat câteva la întâmplare, cine ar putea cuprinde oare tot ceia ce apare de sub teascurile tipografice. Multe vor rămâne — pentru generaţiile viitoare—isvoare de învăţătură şi preţioase documente despre munca sârguincioa- să a cercetătorilor vremurilor noastre, dar totodată multe, foarte multe din tipăriturile de azi vor zace în negura uitării. Am avut prilejul să admir sistemul de reclamă a librarilor francezi, care este foarte ingenios şi practic, când a apărut cartea lui Lanux . «La vie de Henry IV» vitrinile au fost organizate ca nişte adevărate expoziţii cu hărţi, fotografii şi cărţi rare de pe vremea ilustrului şi popularului rege , centenarul lui Beethoven a fost prilej ca librarii să se întreacă în expunerea portretelor încadrate de lucrările, de la a lui R. Rolland pănă la a lui Chantavoine, asupra genialului compozitor. André Mauroes a publicat iarăşi, de curând o carte a. vieţii lui Disraeli, care nu este mai cuprinzătoare decât a lui E. M. de Vogaé sau a lui Courcelle, afară de amănuntele nouă cunoscute prin scrisorile date la iveală de Buclele (The life of B. Desraeli vol. V şi VI). Ei bine când a apărut lucrarea lui Mauroit tot aşa vitrinile au fost încadrate cu amintiri asupra lui Disrael. Şi tot aşa când au fost publicate amintirile princesei Dolgoronki ale cărei legături cu Alexandru II al Rusiei sunt destul de cunoscute ceia ce face ca memoriile ei să prezinte interes şi pentru trecutul apropiat al neamului nostru. Astfel se înfăţişează în note aşa de fugare vitrina librăriiilor în Parisul cu vechea Sorbonă şi cu noua cetate universitară, menită să lumineze ca şi în trecut în tot cuprinsul lumei. EM. DIACONESCU Paris, Iunie 1927. J. SISSLE Retragerea d-lui prof. I. Gǎvanescul — Din L. A. N. C. — Dl. prof. I. Găvănescul fost deputat de Iaşi, a trimis astăzi d-lui A. C. Cuza textul următoarei demisii din organizaţia L. A. N. C. Domnule Cuza, Stimate Coleg, Citesc, în momentul acesta, în ziare, că aţi convocat, pe ziua de azi, pe preşedinţii organizaţiilor L. A. N. O. din toată ţara la o consfătuire pentru fixarea candidaturilor la alegerile din iulie anul acesta. Cred de datoria mea, cu această ocazie, să vă aduc la cunoştinţă că în urma silinţelor mele neisbutite de a restabili unirea şi armonia între reprezentanţii Ligii din Parlament, nu mai am inima de a continua lupta politică începută, cu atâta încredere, în cadrele organizaţiei L. A. N. C. De aceia, urând programului Ligei tot succesul meritat de idealul Apărarei Naţionale, pentru care am lucrat şi înainte de înfiinţarea Ligei, şi după înfiinţarea ei, chiar stând în afară de cadrele ei şi pentru care voiu lupta înainte, până la sfârşitul zilelor mele—căci face parte din vechi şi adânci convingeri ale crezului meu politic naţioalist—vă rog să mă consideraţi retras din organizaţia Ligei Apârărei Naţionale Creştine de subt preşidenţia D-voastră. Primiţi vă rog, Domnule şi stimate coleg, încredinţarea consideraţiei mele deosebite. I. Găvănescul Publicând textul acestei demisii a distinsului profesor ieşan, constatăm că L. A. N. C. este în plină lichidare şi că dl. A. C. Cuza, n’a mai rămas decât în tovărăşia d-lui Bejan și a varieteului de pe Râpa Galbenă. Se caută Lucrători maşinişti, puitoare, legătorese, elevi şi eleve se primesc la Institutul de arte grafice «Viaţa Românească». B. 101 Informaţii — Luni 13 iunie a. c. ora 5. p. b. clubul liberal sectorul Sf. Andrei de sub conducerea d-lui farmacist Justin Adace va ţine o întrunire publică la care e Invitat întreg sectorul pentru a lua cunoştiinţă de ultimele evenimente politice şi de acţiunea ce urmează în vederea campaniei electorale. — Brigada de urmărire a arestat pe numitul C. Puşcaşu de fel dia com. Ţigănaaşi, jud. Iaşi, găsit pe stradă în stare de ebrietate şi neavând asupra sa nici un act de identitate. — Mâne, Duminica Rusaliilor şi Luni „Sf-ta Treime“ două mari întruniri vor avea loc la Andrieşeni şi la Roşcani la care vor lua cuvântul şeful sectorului d. Xenofon Eraclide, fost deputat şi senaor şi d. avocat Eugen Marinescu din Iaşi dimpreună cu alţi fruntaşi din localitate. — Mâne, 12 iunie la ora 6 p.urare loc în localul casei partidului «alional liberal din disp. Hl-a, str. Ţicău de Sus, o întrunire a cetăţenilor din acest sector. Vor lua parte numeroşi fruntaşi şi organizaţiei centrale. Epitropia generală a casei spitalelor şi ospiciilor Sf. Hiridon din Iaşi, a fost autorizată să vândă d-lui Josef Horowitz, dreptul de farmacie pe care acea epitropie îl are în oraşul Romani. — Luni se va face împărţirea celor 30 tauri de rasă pentru fermele din jurul Iaşului de către Camera de agricultura. — Expoziţia de desemn, modelaj, lucru de mână şi ţesut a Şcoalei Normale, de Conducătoare de grădini de copii din Iaşi gh. Corp No. 2, va putea fi vizitată în zilele de 15, 16 şi 17 iunie între orele 9—12 şi 3—7 p. m. Se găsesc obiecte de viizare cu preţuri foarte convenabile. Sculptorul I. Mateescu profesor la şcoala de Belle-Arte, a executat bas-relieful neuitatului fost ministru G. G. Mârzescu.„ Execuția este de perfectă asemănare. Persoanele cari doresc să-şi reţie un exemplar, se vor adresa la secretariatul de redacfie al ziarului „Mişcarea“ între orele 8 12 a. m. I VFURT. Numitul H. Şendrea a reclamat poliţiei că prin spargerea lacătului de la uşă i s-a furat suma de 4500 şi mai multe lucruri din casă. Hoţii n’au putut fi descoperiţi.Direcţiunea Gimnaziului „Alexandru cel Bun“ Iaşi, aduce la cunoştinţa celor interesaţi, că anul acesta, ca experienţă, se vor ţinea la acest gimnaziu, examen de admitere în clasa I-a între 23—36 Iunie 1927. Înscrierile se primesc între 15-20 iunie. Actele necesare sunt: extract de naştere, de vaccin şi certificat de absolvire a cursului primar se va prezenta ulterior. Mâine Duminică are loc o întrunire convocată de organizaţia partidului liberal în comuna Măcăreşti (Iaşi). Vor lua parte şi mai mulţi fruntaşi din organizaţia centrală a Iaşului. — Dl. Neagoe Popeea a fost numit inspector şef al regiunei XIII şcolare Iaşi. — Având aranjat întru câtva, ca pensionarii să poată avea, im ieftin ca pe piaţă pâinea, precum şi zahăr, carne, aduc la cunoştinţa persoanelor cari le privesc, spre a lua cunoştinţă de la subsemnatul Teodor Maxim pensionar, reprezentantul societăţii pensionarilor publici din ţară, secţia Iaşi strada Sărărie No. 15. T. Maxim — UN AVION «BOTEZ» CADE.—Aseară pe strada Şapte Oameni un avion «Potez» din grupul local condus de mecanicul Oh. Puiu şi având drept observator pe caporalul C. Neagu, având o pană de motor a fost silit să utilizeze în curtea focuitorului Colavinceanu, peste gard şi straturi. Avionul a fost reparat după care şi-a reluat sborul, aterizând pe câmpul de aviaţie. M 83 C AstEA. IEŞENI, FIŢI MILOŞI ! Duminică 12 şi Luni 13 Iunie—Rusaliile—se va chema pentru tuberculoşi în toată ţara. Sânt zile alese de mulţi ani şi cari au rămas consacrate acestui scop. Societatea pentru profilaxia tuberculozei filiala Iaşi face un călduros apel către publicul ieşean rugându-l să-şi dea obolul după putere, şi să primească cu bunătate pe tinerii şi tinerile—majoritate studenţi şi studente în medicină—cari au acceptat să se jertfească, solicitând un mic ajutor de la fiecare cetăţean conştient de importanţa operii pe care o ajută. Pe sceptici, pe neîncrezători, pe toţi acei se întreabă „dar ce se face cu banii adunaţi din atâtea chete, îi rugăm să treacă în strada Universităţii ca să vadă clădirea noului Dispensar pe care, după o stăruitoare perseverenţă de şapte ani, societatea a reuşit să o ridice“. In această clădire fiecare ieşan a pus cel puţin o cărămidă. Şi dacă mai dă încă, va sfata societăţii să desăvârşească dispensarul (Mobilier, radiografie, laborator, etc.) şi va avea satisfacţiunea de a se mândri în Iaşi cu cel dintâi Dispensar model din ţară. Daţi din prisosul vostru un ban pen- tru tuberculoşi! Daţi-l cu inimă bună ! ULTIMA ORA Perceperea impozitului pe lux şi cifra de afaceri Boc.Valorile medii ale produselor ce urmează a fi supuse la plata impozitului pe lux şi cifra de afaceri vor apare in „Monitorul Oficial“ Luni sau Marţi şi vor fi puse în aplicare pe ziua de Miercuri În Iunie a. c. De la acea dată impozitul pe lux și cifra de afaceri se va socoti la valorile fixate și nu pe baza fracturilor ca până acum. Diferenţele de salar ale funcţionarilor pe Mai şi Iunie instrucţiunile Ministerului de Finanţe. Ministerul de finanţe a trimis tuturor ministerelor instrucţiuni complimentare cu privire la modul câra trebuesc calculate diferenţele de salar pe luna Mai şi iunie. Ministerul arată că se vor întocmi state separate. Diferenţa se calculează între sumele nete primite şi între sumele nete cari se cuvin după legea armonizării. la statele de diferenţă se vor trece numele, prenumele, clasa, starea civilă şi tipul de retribuţie la care a fost încadrat funcţionarul. la statul de diferenţă nu se trece impozitul de 5 la sută care pe lunile Mai şi Iunie a fost reţinut după forma veche de 4 şi 8 la sută rămânând ca acest impozit să se încaseze prin statele de salariu pe luna Iunie. la state nu se va trece nici reţinerile de 10 la sută pentru Casa generală de pensiuni ca şi mai înainte nu se va vărsa lunar prin state şi semestrial în bloc, după aceleaşi norme ca şi în trecut, adică socotite la salariul de bază înscris în bugetul pe 1927. Personalul diurnist nu se bucură de tratamentul legii de armonizare; ei va fi plătit conform angajamentul adică cu salarul ce li s’a fixat la numirea lui în funcţiune. — Cea mai uriaşă realizare a ecranului «Ben-Hur» se reprezintă cu începere de astăzi Sâmbătă la Cinema Sidon. Ca la nici o altă producţie a ecranului s’au dat cele mai gigantice proporţii acestui film. Sute de mii de oameni, diferite triburi, Roma şi Erusalimul, alergările cu cuadrigele romane, luptele navale pentru care s’au construit 100 corăbii la şantierele din Livrono, gloriile neşterse ale trecutului, apar înaintea spectatorului, care rămâne extaziat, transportat adânc, impresionat de această viziune extraordinară. Se reprezintă întreaga realizare cuprinzând 12 acte. — Alegerile pentru umătoarele Camere agricole au fost amânate astfel : Cetatea Albă 19 Oct., Tighina 22 Oct. ,Iujova 25 Oet. Putna 28 Căsticeni 81 Octombrie. — La Cinema Elisabeta astăzi şi până inclusiv Duminică 12 Iunie zilnic grandiosul film francez: «Prinţul Zilah» după romanul d-lui Jules Claretle en france Chena şi Genica Missimo. Adaos: Atracţiunile Parisului cu cele mai noi şi extraordinare dansuri. Luni 13 Iunie, succesul zilei : «Le Roman d’une Jeune Pauvre Homme» după Octave Feuillet cu Vladimir Qaidarof. — La librăria „Viaţa Românească“ din Iaşi, str. Lăpuşneanu, s’au depozitat următoarele opere: Pulbere de Ana Conta Kernbach, 10 Iei. («Trei luni de studii în Franţa» de Mioara Coman, 15 lei. „Un poet şi un prozator" 15 lei; şi „De la Mureş la Nistru cu Ateneul din Iaşi“ 12 lei, ambele de Mariana Conta-Kernbach. «■Alte Siluete Literare şi Artistice» de H. Eulenberg, trad. de C. Săteanu 50 lei. „Scriitori Ruşi“ de Merejkovschi, trad. de C. Săteanu, 40 lei. „Figuri Ieşene“ seriile I-IV de I. Dafin. A apărut ediţia II-a din „Siluete Literare“ de H. Eulenberg, trad. de C. Săteanu, un elegant volum'', 50 lei. Au fost delegaţi inspectori şcolari d-nii: Davril Chelaru, institor din Huş* la regiunea Via Piteşti şi T. Sandu la regiunea XIII Iaşi. Suspendarea conferinţei de la Salzburg Auc. Lucrările conferinţei de la Salzburg au fost suspendate, iar delegaţia română este în drum spre ţară, urmând a primi instrucţiuni din partea noului guvern. Comemorarea poetului Traian Dumitrescu Buc. Mâine Duminică 12 iunie a. c. ora 10 dimineaţa se va aşeza o placă comemorativă la casa poetului Traian Dumitrescu din Craiova. Iniţiativa a fost luată de către literaţii şi intelectualii craioveni în fruntea cărora se află scriitorul I. Dongorozi. De la Camera franceză Buc.—Camera franceză a respins ori proectul de a se arenda unei societăți engleze fabricarea chibriturilor. înainte de vot dl. Malvy a rostit o cuvântare cerând respingerea proectului. Minorităţile din Ardeal şi alegerile Buc.—Se anunţă că partidul german din Ardeal s’a înţeles cu partidul maghiar pentru a prezenta liste comune în alegerile generale. Sinuciderea de lungi Iaşi Din cauza unor certuri familiare fata Maria I. Stâagaciu în vârstă de 15 ani domiciliată în sectorul Parcelele Noi No. 32, au hotărât să-şi paie capăt vieţei. Ieri seara a părăsit locuinţa părintească, urmând direcţia liniei ferate spre Paşcani. In dreptul km. 492 s’a aşezat deslungul liniei ferate unde a adormi . Moartea i-a fost fulgerătoare, fiind tăiată în bucăţi de acceleratul Iaşi-Paşcani. Corpul nenorocitei victime a fost transportat la morga spitalului Sf. Spiridon. REP. — SCANDAL:—Ioan Poiană domiciliat în str. Calea Galaţii No. 10, a pândit pe un prieten al său anume Oh. Ciobanu, pe care l-a lovit în cap cu un topor, provocându-i o gravă leziune în partea stângă a feței. Ciobanul s’a rostogolit în stradă într’un lac de sânge. Cu „Salvarea“ a fost transportat la spitalul Sf. Spiridon, unde a fost pansat. Starea sa inspiră serioase îngrijiri. Agresorul a fost arestat.* — Casa centrală a împroprietăririi a retras delegaţia de consilier agricol al jud. Iaşi, d-lui M. Georgescu controlor agronom, punându-l la dispoziţia obştiilor sateşti, iar la locul său a fost transferat d. M. Dimitriu consilier agricol al jud. Bălţi. Consilier agricol al jud. Bălţi a fost numit d. M. Luca. — In atelierele Tipografiei «Albina» din Iaşi s’a pus sub presă Sullustius. Despre conjuraţiunea lui Catilina, traducere latino-română de d. profesor O. Nica. Cartea este necesară elevilor clasei VI-a secția modernă din liceele publice și particulare. fül—Tipografia «Alois** Str. Seule** Et* Avocatul V. D. Frăîică S’a mutat în casă proprie STRADA VASILE CONTA No. 18 IAŞI Consultaţii 8—9 jum. dimineaţa, 8 jum. 9 seara 30—7 Noua comisiune pentru despăgubiri de război Buc. Ministerul de Finanţe a instituit o nouă comisiune pentru revizuirea tablourilor despăgubirilor de război. Comisiunea se compune din d-nii Sever Dan, subsecretar de stat la finanţe, preşedinte, având ca membri pe d-nii Gh. Pop, Gh. Crişan, Caius Brediceanu, Baneiu, Stoichin, I. Dăianu, E. Ginau și Iovanovici. Comisiunea s’a întrunit aseară la ministerul de finanțe, procedând la revizuirea tablourilor și făcând unele îndreptări. * 20 execuţii la Moscova Buc.—Ieri au fost executaţi la Moscova 20 persoane acuzate că au luptat împotriva ideilor comuniste. Condamnaţi de mai multă vreme, anti-comuniştii au fost executaţi ca o răsbunare împotriva asasinărei lui Wolcoff la Varşovia. Printre cei executaţi sunt şi câţiva poloni. Știrea a produs senzație in cercurile engleze. întrevederea dintre d-nul I. Brătianu-Maniu Buc.—Aseară a avut loc o întrevedere între d. I. Brătianu și I. Maniu. S’a discutat chestiunea colaborărei în alegeri. Rezultatul acestui consiliu nu se cunoaște încă. Cercurile politice din Capitală afirmă că nu este exclusă ideea colaborărei. Suspendarea,tratativelor cu Italia Buc.“ Guvernul a decis suspendarea tratativelor cu Italia referitoare la convenţia comercială. Societatea pentru învăţătura Poporului Român din Iaşi CONVOCARE D-nele şi d-nii membri ai «Societăţii pen învăţătura Poporului Român din Iaşi», sunt rugaţi să binevoiască a se întruni, în Adunare Generală Marţi 14 Iunie 1927 ora 5 p. m. în localul Bibliotecei Laboratorului de Chimie Minerală (Universitate) LA ORDINEA ZILEI : 1) Darea de seamă a Consiliului de administraţie despre mersul societăţei şi starea ei financiară în cursul anului şcolar 1925—1926. ţ? 2) Alegerea unei comisiuni pentru verificarea gestiunii acelui an, 3) Discutarea şi votarea budgetului Societăţii pe anul şcolar 1926—1927. 4) Reînoirea cu o treime a consiliului de administraţie, conform art. 11 din Statute. 5) Alte chestiuni ce se vor mai ivi. Această convocare fiind a doua, adunarea va putea lucra, oricare va fi numărul membrilor prezenţi. Consiliul de Adiţie O enciclopedie culturală A apărut şi s-a pus în vânzare, a doua ediţie din admirabilele esseuri „Siluete Literare“ de H. Eulenberg, care împreună cu volumul „Alte Siluete, Literare şi Artistice“ instituie o adevărată enciclopedie culturală. 80 de poeţi, dramaturgi, pictori, romancieri, muziciani, retori şi eroi mondiali oferă aceste minunate „Siluete“ care nu trebue să lipsească nici unui intelectual şi nici unei biblioteci. Fiecare volum de peste 300 pagini, nu costă decât 50 lei. Volumele se vând şi o parte. Comenzile se vor adresa direct la tipografia „Albina.“ No. 1 Str. Săulescu, Iași. *