Mişcarea, august 1927 (Anul 21, nr. 189-189)

1927-08-23 / nr. 189

EXTERNE ACŢIUNEA LORDULUI ROTHERMERE Intriga de curând produsă şi care continuă încă, prin acţiunea lordului Rothermere s’a dovedit a fi prea fragilă. Agitatorul a dat dovadă de puţină cunoaştere a temei pe care o susţine şi care este complect falsă. Căci, ceea ce nu ştie sau îi place să arate că nu ştie, este faptul că Ungaria este astăzi cel mai acceptabil teren pentru cultivarea bolşevismului. Ungaria este ţara unde nu se cunoaşte democraţia. Este ţara unde regimul este absolutist şi o astfel de ţară nu poate fi, cum susţine lordul agitator Rothermere, o stavilă contra puhoiului bolşevist. Argumentele nu sunt convingătoare, teza pentru care pledează, ele fiind falsă. Dar, să analizăm ceea ce lordul Rothermere ar dori și propagă cu atâta patimă prin gazetele sale, pe cari am arătat nu unul din numerile trecute ale ziarului nostru, cum le-a căpătat. Lordul agitator vrea graniţe noui, graniţe cari nu vor fi niciodată. Căci, nu sunt posibile graniţe etnografice—cum pretinde Rothermere, între d. ex. Ungaria şi Ceho-Slovacia. Populaţia naţională este prea amestecată pentru ca să se poată marca o graniţă, chiar între Slovaci şi Unguri. Apoi, bogatul proprietar al trustului englez de ziare, nu prea cunoaşte modul cum a fost înălţat oraşul pe care-l simpatizează astăzi şi căruia li acordă admiraţie suparlativă : Budapesta. Nu ştie probabil că Budapesta este clădită numai din banii storşi dela minorităţile aflate sub Ungaria antebelică, storşi în mod absolutist şi dela slovaci ca şi de la români. Nu ştie desigur acest lucru, căci altfel s’ar afirma inexactităţi ca acelea că, minorităţile au trăit şi trăesc minunat sub Unguri. ...Acţiunea lordului Rothermere va da greş. Un om care toată viaţa n’a trăit decât ca un parazit pe gloria fratelui său— am arătat meritele pe cari prin propria-i persoană le avea fratele actualului agitator—un astfel de om nu poate conta, nu poate avea păreri sincere într’o chestiune pe cari nu o cunoaşte şi în care este un nechemat. In zădar se agită pentru schimbarea a aceea ce o lume întreagă s’a cîznit să aşeze. însuşi trecutul diminuiază şi aduce la propriul aspect, acţiunea lordului Rothermere. JEAN MELLE Primăria Municipiului Iaşi ORDONANŢA Noi Preşedintele Comisiunei Interimare al Municipiului Iaşi, având în vedere dispoziţiunile legei pentru înfrănarea şi reprimarea speculei ilicite, publicată în Monitorul Oficial No. 59922 pe baza art. 62 din legea pentru unificarea administrativă. DISPUNEM: Cu începere dela 22 August a. c. moale din localitate vor măcina și vinde făinurile de grâu, după cum urmează : 10 la sută făină lux care se va vinde cu lei 15 kgr. loco moara. 44 la sută făină cal. I care se va vinde cu lei 12.34 kgr. loco moara. 22 la sută făină cal. II se va vinde cu lei 8.30 kgr. loco moara. 2 la sută făină negritura se va vinde cu lei 6 kgr. loco moara. 21 la sută tăiate libere la vânzare. In tot timpul cât va dura acest regim, morile sunt obligate a extrage făinuri de bună calitate și corespunzătoare făinurilor tip, stabilita de Primărie. PENTRU PÂINE Cu începere de la 23 August a. c. se fixează următoarele preţuri: Pâinea de cal. I un kilogram lei 12. Pâinea de cal. II „ „8. La pâinea rece după 2 ore de la scoaterea din cuptor se admite o toleranţă de 50 grame. Toate fabricatele vor fi etichetate, în care să se arăte greutatea pâinei, calitatea, preţul, numele şi prenumele fabricantului, cât şi strada. Brutarii cari vor fabrica pâinea din făină cumpărată din alte localităţi şi de la importatorii de făină, obligaţi a pune în vânzare pâine corespunzătoare celei fabricate din făină tip oficial Iaşi. Fabricatele inferioare se vor confisca. Celor ce vor contraveni la dispoziţiunile acestei ordonanţe li se vor retrage autorizaţia şi vor fi trimişi judecăţei. Dată astăzi 20 August 1927. Preşedintele Comisiunei Interimare, OSVALD O. RACOVITZA RE INCHIRIET Una cameră mobilată cinci minute de Piaţa Unirei prin Săulescu str. Uzinei No. 27. INFORMATIKUS a- Tribunalul secţia 111-a comercială a admis apelul Universităţei Iaşi, făcut în contra ordonanţeide cerere, prin care se admisese intrarea lui I. Jiţu într’un teren de 5 ha. al universităţei, care constitue câmpul de experienţi agricole al Facultăţii de Ştiinţi. In consecinţă s’a ordonat repunerea Facultăţei în posesiunea acestui teren. Interesele Universităţei au fost aparate de d. avocat E. Cehcovski. Au fost depuşi In arestul poliţiei indivizii Gh. Baraboi din Fălticeni şi loan Ţurcanu din Bălţi, găsiţi pe stradă în stare de ebrietate, şi fără a poseda acte de identitate. — Cu începere de azi în șir, Planton lucrează o echipă volantă, la refacerea pavagiului. Balul în care se găsea această stradă, neglijată de trecuta adiţie comunală e de nedescris. Tot parcursul pentru vechicule şi trotuarele sunt pline de gropi, încurcate cu noroi, aşa că orice circulaţiune devenise imposibilă. De multe luni nici un vechicul nu mai circula. Măsurile urgente luate de actuala adţie comunală ne îndreptăţesc să sperăm într’o bună şi repede îndreptare a situaţiunilor. — Sâmbătă a avut loc la Inspectoratul Reg. XIII, alegerea locurilor în învăţământul primar de către absolvenţii şcoalei normale. S-au prezentat în total 160 candidaţi. „ Epitropia Genrală a casei spitalelor şi ospiciilor Sf. Spiridon din Iaşi face cunoscut că în ziua de 1 Septembrie a. c. ora 10 a. m. va ţine licitaţie publică cu oferte închise în cancelaria acestei Epitropii pentru darea în întreprindere a lucrărilor de reparea şi revopsirea în ulei şi pereţilor exteriori a Bisencei Stulu Spiridon din curtea spitalului Cmiro din Iaşi. Valoarea totală a lucrărilor, după deviz este de 195.000 Iei. Granţia provizorie va fi de 12.000 lei în efecte ori numerar. Devizul lucrărilor condiţiunile speciale, precum şi condiţiunile generale, pentru întreprinderi de lucrări publice, se pot vedea în fiecare zi de lucru la serviciul technic al Epitropiei. Art. 72—83 dar Legea contabilităţii generale vor fi aplicabile la licitaţie. Noul Ghid al Iaşului întocmit de: C. DIMITRIU, Directorul Prefecturei Poliţiei Iaşi şi I. PATRU, şef de Biuron principal Terminând „GHIDUL NOU AL ORAŞULUI IAŞI“ care prin conţinutul acestei lucrări înlesneşte şi uşurează simţitor posibilităţile de informaţiuni, comunicări, relaţiuni, punând la îndemâna tuturor şi autorităţilor toate datele detailate a întregului oraş, repartizat pe strade alfabetic şi pe circumscripţii poliţieneşti, judecătoreşti, financiare şi sanitare cum şi autorităţile şi instituţiile ce există: spitale, societăţi filantropice, abonaţi telefonici şi tot ce interesează. In ce priveşte liber profesoniştii apreciind valoarea preţiosului aport al activităţii ce o depun pentru a servi interesele generale punem la dispoziţia publicului toate datele necesare complecte şi exacte cu privire la mediui, avocaţi etc. etc. Ia ce priveşte viaţa economică financiară a oraşului am acordat o deosebită importanţă comerţului industriei, agriculturei, băncilor şi celorlalte ramuri de activitate punând la dispoziţie paginile ghidului pentru formarea de noi relaţiurai şi strângerea celor vechi, aceasta ca o contribuţie ce ne-am impus-o din primul moment pentru propăşirea acestor ramuri spre binele oraşului. Ghidul mai conţine mersul trenurilor şi toate rantere în vigoare pentru vechicule, toate informaţiunile, datele şi detaliile privitoare la scopul ce ni l’am propus. In Ghidul Iaşului publicul va găsi întru orientare şi legile necesare ca: legea reglementarei portului armelor, legea relativ la liniştea publică, legea paşapoartelor, regulamentul Biroului Populaţiei, reg. imigrataiaior. Tabloul rtuturor automobilelor din oraşul şi judeţul Iaşi, etc. etc. Noul Ghid al Iaşului este lucrarea care satisface larg interesele generaleconţinând şi o hartă după modulcum a fost împărţit oraşul in ghid. — D. A. Herţeanui din str. I. C. Brăteanu No. 163 a reclamat poliţiei că în lipsa sa de acasă i s’a furat dintr’ua saltar însemnata sumă de 15.000 lei. Poliţia fâcând cercetări a descoperit ca autoare a furtului, pe femea Mina Martiniuc, servă la reclamant. La percheziţia făcută s’a găsit în lucrurile hoaţei suma intactă. Cu actele dresate a fost deferită parchetului. Prefectura de judeţ a confirmat alegerile comunale din sediul lui Tatar şi Focuri, pe ziua de 10 August cita, nefiind contestaţii. MIŞCAREA Solemnitatea punerea pietrei fundamentale a unui ateneu şi a unui turn pentru clopotniţa bisericei Sf. Haralamb. Din iniţiativa unui comitet format din cetăţeni distinşi din cartierul Sărăriei şi a epitropilor bis. Sf. Haralamb din Iaşi s-a pus oridim, la orele 11 piatra fundamentală a unui frumos turn pentru clopotniţă şi a unui ateneu popular alături de biserica Sf. Haralamb. Ideia înfiinţărei unui ateneu a fost de mult preconizată şi urmărită de cetăţenii din partea locului. Ea îşi primise mai de mult o realizare prin înfiinţarea Casei de Cetire din Ţicău, din iniţiativa d-lui avocat Emil Cehovtki, preş. organizaţiei liberale din acest sector, actual ajutor de primar, ajutat de un grup de cetăţeni iubitori de cultură şi de adevăr, şi unde a’au ţinut în ultimii ani şezători înălţătoare. S’a oficiat un serviciu divin, la care a asistat un mare număr de credincioşi. Erau de faţă d-nui Era. Cehcovski, I. Adace, dr. Alexandrescu şi N. Dobrovici, ajutori de primar, din partea Municipiului Iaşi, d-nii N. Popeea, inspector secundar, prof. Ghibănescu, prof. Tufescu, M. Teodoreanu, T. Motaş, căp. Dumbrăvescu, S. Grossu, Lazăr Teodorescu, N. Dimitriu, GH. Neculau, Xenofon Gheorghiu, Ing. Negruţi, Ing. Cernătescu, C. Corjescu, etc. etc. Din partea bisericei a vorbit părintele Ij Niculea, iar din partea Primăriei d-nii Em. Cehcovski şi Adace. După această solemnitate s’a servit o gustare, la care au luat cuvântul d-nii prof. I. Simionescu, Dr. Alexandrescu, prof. Ghibănescu, prof. Scriben, prof. Tufescu şi alţii, toţi lăudând frumoasa iniţiativă şi subscriind diverse 3îmi pentru noile clădiri. REP. • — A fost arestat cunoscutul pungaş de buzunare, Manas Sender din str. C. Negri No. 2 surprins pe când fura în piaţa Halei, din buzunarul luiC-tia Câmpeanu din str. I. C. Brăianu 129, un portofel cu o însemnată sumă de bani. Sender este menţinut arestat pentru cercetări. Astăzi dimineaţă a sosit în localitate directorul general al Minist. Domeniilor, d. Cărunta. . — Louis Verneuil reputatul autor dra- matic și distinsul artist scenic a dat îa- i voire unei importante case de cinemato- grafie din Paris de a filma piesele saie , teatrale. Prima comedie dramatică, Fauteuil ’ No. 47 se reprezintă astăzi la Cinema , Sidoli şi Select. Cele mai puternice ele- ‘ mente teatrale, cei mai distinşi artişti dramatici interpretează rolurile şi acţiunea puternică se desfăşoară la Paris. Monta- rea e excelentă. Al doilea film al programului: Strigătul Nopţei, dramă aventuroasă cu cânete-lup Riu-Tut-Tui şi Vulturul pleşuv. Programul nou şi bogat cuprinde cel mai recent număr din Pathé-Journal, arătându-se însufleţit printre altele : Revărsările uriaşului fluviu Mississipi, cari au făcut nenumerite victime, cauzând pagube de miliarde. — Se aduce la cunoştinţa celor interesaţi că înscrierile la Şcoala de Belle-Arte din Iaşi se fac între 10 şi 25 Septembrie a. c. Cererile de înscriere vor fi însoţite de actul de naştere, certificatul de 4 clase secundare absolvite, un act medical de bună sănătate şi o declaraţie din partea părinţilor sau corespondenţilor lor, că se vor interesa în fiecare trimestru al anului şcolar, de situaţia lor şcolară. — Din atelierele tipografiei «Albina» a apărut SALLUSTIUS: Despre conjuraţiunea lui Catilina (complectă), traducere latino-română cuvânt cu cuvânt de d. prof. G. Nica şi s-a pus în vânzare la librăriile principale din Iaşi. Cartea este necesară pentru consultare d-lor studenţi de la Facultăţile de Litere şi elevilor de clasa VI-a, secţia modernă, din liceele publice şi celor pregătiţi în particular. Preţul 100 lei. I ULTIMA ORA Violent uragan la Kong- Kong Buc. — Asupra oraşului Kong- Kong, s’a deslănţuit un uragan foarte puternic. Autorităţile militare, de teamă ca grajdurile tabărei militare dela Kowloon, să nu se dărâme, au dat drumul pe câmp la 400 cai şi catâri, cari erau adăpostiţi în acele grajduri. Mai multe omnibusuri au fost răsturnate. Serviciul de transportarea pasagerilor pe bacuri a încetat să funcționeze. Planurile financiare sie d-lui Poincare Buc.—Ziarul „Boris-Midi“ anunţă că Menţiunile viitoare ale d-lui Poincare, pe terenul politicei financiare tind la o reducere esenţială a sarcinilor care apasă astăzi asupra budgetului din cauza serviciului datoriei Steiului. D. Poincare, proectează în acest scop o convertire treptată a împrumuturilor de Stat, la care se va proceda probabil în timpul cel mai apropiat. Un nou crucişător german a fost lansat Buc.In şantierul naval din Kiel a avut loc astăzi, lansarea noului crucişător german «Karlsruhe». Au fost de faţă ministrul Reichswehrului, comandanţii marinei, precum şi o mare mulţime de cetăţeni. Crucişătorul „Karlsruhe“ deplasează 6 000 tone, având 6.500 de cai putere și viteză maximă de 32 mile pe oră. | Iaşi.—Tipografia „Albina“ Strada Seulescu No. 1 ATENŢIUNE Ca măsură preventivă contra epidemiilor ce bântuie să se bea apă minerală naturală BORVIZ DE BORSEC Reclama este 154 sufletul comerţului Nou conflict germanolituan privitor la Memel Buc.—Ziarele anunţă că ambasadorul german din Kowno. va socsi la Berlin, care a informa guvernul german asupra diferitelor dificultăţi ce întâmpină în cauza călcărilor repetate ale statului oraşului Memel. Se crede că guvernul german va trimite un protest energic guvernului din Kowno. Congresul medicilor veterinari din Balcani şi Buc.—la toamna anului curent va avea loc la Constantinopol, primul congres al medicilor veterinari pentru chestiuni ştiinţifice şi profesionale. La congres vor lua parte delegaţi din Iugoslavia, Bulgaria, Grecia, Turcia, precum şi din România. Raidul hidroavioanelor britanice în nordul Europei Buc.—Cele patru hidroavioane britanice cari au întreprins raidul în Nordul Europei, au sosit eri la Copenhaga, venind din Olso. Intensificarea legăturilor comerciale Turco-Sovie- tice Buc.—In lumea comercială turcească se manifestă un mare interes pentru târgurile de la Nijai-Novgorod unde au şi plecat numeroşi comercianţi turci pentru înfiinţarea de reprezentanţe. După cum se anunţă, negustorii din Smirna expediază la Nijni-Novgorod mari cerstitaţi de stafide şi smochine, în schimbul cărora vor să obţină ciment şi alte materiale de con- strucţie. Din partea turcească se va înce- . pe în Rusia o propagandă pentru pârtiet ,parea Sovietelor la prima expoziţie republicană pe care guvernul turc o va orga- niza în curând ln Smirna. Alianţă definitivă între Letonia, Estonia şi Lituania Buc.—„Chicago Tribune“ află din Riga că Letonia, Estonia şi Lituania vor semna în curând un tratat de alianţă definitivă. Semnarea convenţiei Jugoslavo-Engleze asupra datoriilor Buc. Zilele acestea s-a semnat la Londra convenţia relativă la datorii între Iugoslavia şi Anglia. După aceasta Iugoslavia datoreşte Angliei 25.500 lire sterline şi amortizarea acestei datorii se va face în 42 anuităţi. Primo de Rivera va demisiona După convocarea Adunăreî Na- ’ ţionale Buc. Ziarele anunţă din Santander . In cursul unei întruniri orga- , nizată de Liga Patriotică, primul- , ministru, generalul Primo de Rivera, a declarat că după întrunirea Adunării Naţionale, va fi sosit momen- tul de a se acorda ţării o directă participare la guvernare pe calea un 'unei reprezentanţe parlamentare. O piaţă clandestină de alimente, la Iaşi In str. I. C. Brătianu s’a descoperit acum două zile o piaţă clandestină de alimente, care funcţiona în mod cu totul ilegal, sustrăgânduse dela perceperea oricărei contri- buţiuni comunale. Faptul fiind adus la cunoştinţa d-lui ajutor de primar I. Adace, dsa s’a dus Sâmbătă dimineaţa la faţa locului, unde a putut controla toată realitatea acestei acuzaţiuni. In consecinţă a dispus darea în judecată a tuturor comercianţilor ambulanţi care exercitau negoţul clandestin, şi a dispus închi- ' derea definitivă a acestei pieţe. Pe viitor, pentru similare lucruri să nu se mai întâmple, organele de control şi poliţieneşti vor lua aspre măsuri imediat ce un negustor ambulant va fi surprins făcând comerţ clandestin. ÍMW* «MW» SMOH» «MW» ««Jta» «MW» «MW»W» LA RENUMITELE MAGAZINE DE MUZICĂ „FULGERUL“ Iaşi Str. Cuza Vodă No. 17 şi „TROMPETA“ Casa Vodă 42 Găsiţi tot felul de Instrumente muzicale şi accesoriile lor. Gramofoane din Renumitele fabrici „INGER“, „COLUMBIA“, „ODEON“, „DECA“ ultimele modele. Vaste deposite de Biciclete, Maşini de cusut, Arme, Revolvere, Brice, Foaifice din cele mai bune fabrici, încercaţi şi vă veţi convinge atât cu preţurile şi calitatea Mărfurilor. 151 ao ym «MMi «soc*» .wow* »o>» wow» *mw» w* Dr. Gr. Alexandrescu Specialist în Boli interne CONSULTAȚII 2-4 p. m. Iași Stradela Sf. Athanasie No. 3. La 1 Septembrie apare „COMMEDIA“ Revistă de artă-literatură-muzicăsport-teatru-ecran-ştiinţă. La librăria «Viaţa Românească» s-au depus următoarele volume: Pulbere de Ana Conta Kernbach, 10 lei. „Trei luni de studii în Franţa» de Mioara Coman, 15 lei. „Un poet şi un prozator" 15 lei; şi „De la Mureş la Nistru cu Ateneul din Iaşi“ 12 lei, ambele de Mariana Conta-Kernbach. „Alte Siluete Literare şi Artistice» de H. Butenberg, trad. de C. Săteanu 50 lei. „Scriitori Ruşi“ de Merejkovschi, trad. de C. Săteanu, 40 lei. „Figuri Ieşene“ serile I-IV de I. Dafin. A apărut ediţia II-a din „Siluete Literare“ de H. Eulenberg, trad. de C. Săteanu, un elegant volum, 50 lei.