Mişcarea, septembrie 1927 (Anul 21, nr. 199-200)

1927-09-03 / nr. 199

PENTRU ALEGERILE MUNICIPALE de la 11 Septembrie VOTAŢI LISTA CANDIDAŢILOR PARTIDULUI NAŢIONAL-LIBERAL SUPLEANŢI Meseriaş Lista poartă No. 1 şi are ca semn o linie dreapta în picioare : Oswi Racoviţă avocat, deputat, fost epitrop Gh. Scohai profesor, fost prim ajutor de primar ML Wachtel director de bancă M. Tomida profesor, fost primar fot prefect D. Dimitriu avocat, deputat, fost epitrop Th. Zipa avocat, fost ajutor de primar Em. Libovschi . Iustin Adace farmacist I. Popovici avocat, fost ajutor de primar M. Borcea avocat, fost ajutor de primar Dr. br. Alexandrescu medic C. D. Petrescu Doctor în drept, avocat Preot Gh. Tudorachi Vile Criveanu Director de banei I. Soarec subdirector Creditul Urban P. Gh. Șerban avocat, proprietar Gr. Mihalcea N. Badulescu N. Grunșpan proprietar P. Gafencu pensionar avocat ‘V* avocat avocat N. Dobrovici comerciant, fost ajutor de primar Colonei Em. Sachetaridi I. Pepper . Director de bancă G. Ulrich K. C. Frühling L Zarlfopol comerciant Gh. Răcoare N. Cosmovici profesor universitar Th. Grigoriy industriaş H. Ghelar industriaş Gh. Gh. Stângaciu fost ajutor de primar D. Hertzenberg D. Avramiea Comandor C. Ene D. P. Ornşteln comerciant I. Polac comerciant A. Trepcea comerciant Gh. Ştefănescu V. Alexandrescu Agricultor A. Angliei pensionar proprietar farmacist meseriaş comerciant medic avocat In aşteptarea alegerilor comunale Numai câteva zile ne mai despart de ziua de 11 Sept. când cetăţenii Iaşului, vor fi chemaţi să-şi exprime prin liberă voinţă alegerea acelor ce socot că sunt mai demni a gospodări interesele lor. In aceste câteva zile libere de abia dacă cetăţenii vor putea recapitula jumătate măcar din marele număr al nemulţumirilor ce au îndurat cu resemnare din mila faimosului bloc democratic, care a trecut prin saloanele primăriei fără respectarea cultului ce acest local impune acelor ce sunt chemaţi să oficieze într’însul. Şi nu va fi greu nici unui cetăţean să-şi mânuiască ştampila de votare când în mintea lui se vor împrospăta amintirile lăsate de vitregia unei administraţii aventuroase. Poftiţi domnilor cetăţeni, care nu locuiţi în cartierele mărginaşe ale Iaşului, şi riscaţi o plimbare, informativă prin orice mahala a oraşului şi veţi vedea câtă răspundere apasă conştiinţa simţimântului de datorie a tuturor acelora, cari au făcut parte din trecutul consiliu comunal. Jumătate aproape din populaţia nevoiaşă a laşului zace în mlaştină. Apele stagnante s’au infectat prin şanţurile drumurilor, gunoaele stau grămadă în mijlocul curţilor şi chiar în stradă fără ca cei chemaţi, să-şi fi făcut datoria cea mai strict obligatorie. S-ar putea invoca nepriceperea în materie de higiena publică şi nu ar fi surprinzător chiar să se spună, că apa a fost lăsată lângă locuinţele cetăţenilor pentru a compensa lipsa în orele când conducta este închisă pentru ca muncitorul să aibă apă de spălat dimineaţa în zori de zi când pleacă la lucru şi seara când vine obosit de muncă , gunoaele vor spune foştii domni consilieri că erau lăsate pe loc cu un scop bine definit într’un viitor oarecare, când dânşii vor judeca că fermentaţia este suficientă pentru a transforma acele locuri în grădini cu alte mirosuri decât cele în prezent. Toate ar fi bune şi gluma chiar ar putea prinde, dacă nu ar exista un mare dosar la serviciul activ prin care Serviciul Sanitar al oraşului striga mereu şi suna alarma zilelor de grozavă epidemie ce ne-au lăsat toţi domnii cari astăzi împestriţează cu numele lor toate listele partidelor de aventură. Şi atunci să vă întrebaţi domnilor alegători, dacă în urma avertismentelor ce onoratul consiliu comunal primea de la organele competente şi totuşi nu lua nici o măsură, nu ar merita o sancţiune de care legile uzuale ale ţărei îi scuteşte. Sancţiunea însă o puteţi aplica d-voastră, domnilor alegători în ziua de 11 Septembrie, când sunteţi chemaţi în calitate de judecători să consultaţi dosarul crimelor de lege-societate, şi când veţi pronunţa şi sentinţa spunându-le ritos : Sunteţi indizerabili. SAMBATA 3 SEPTEMBRIE 1927 Aseară a avut loc, în localul clubului, adunarea generală a membrilor organizaţiei naţional liberale din oraş. Şedinţa s’a deschis la orele 6 şi un sfert sub preşedenţia d-lui C. Crupenschi. Cuvântarea S-lul Crupenschi D-se, 'h.îsL.l.Ai'Ai -csvatw!, vorbeşte despre foasta administraţie comunală de jj sub regimul averescau, arătând şi dolj vediad, pe de o parte nepregătirea şi viii capacitatea foştilor edili, iar pe de altă parte marea risipă ce au făcut-o în ave- I rea comunei. Dl. Crupenschi, vorbind despre lucrările edilitare, arată cum se făceau licitaţiile, cum se plăteau furnizorii şi antre-prenorii, neţinându-se în seamă de cât numai interesele, pur personale ale partizanilor regimului, ceea ce a pricinuit Comunei noastre pagube enorme. Din cauza acestei destrăbălări nemaipomenite făcute în averea Comunei, am fost siliţi să cerem dizolvarea administraţiei avereşeane, şi s’a numit comisiunea interimară de azi în frunte cu dl. Oswald Racovitză. „ Noi, partidul naţional-libera! am demis prima listă, în frunte cu dl. Oswald Ra- Ş coviţă, pentru alegerile comunale, ce vor avea loc în ziua de 11 Septembrie. La alcătuirea acestei liste, spune dl. I Crupenschi, s’a ţinut seamă de nevoele obşteşti, căutând a se pune oemeni vrednici şi harnici, şi cunoscători a tot ce interesează interesele Comunei. Asemenea s’a avut în vedere şi interesele politice. D-sa cere aprobarea listei candidaţilor partidului naţional liberal pentru alegerile la \ ' comurc'le, şi care este aprobată în unanimitate. DL Crupenschi ia act de această aprobare, şi face apel apoi la toţi cei pre- i zenţi de a da concursul pentru reuşita complectă a listei partidului naţional libe- r ral, lăsându se la o parte toate resentimentele personale. La alcătuirea acestei liste, s’a ţinut seamă de toate interesele şi nevoile obşteşti şi cere membrilor organizaţiei naţional liberale de a da tot concursul pentru a se aduce în fruntea comunei noastre, o administraţie demnă care să lucreze cu toată inima pentru a îndrepta relele cauzate de administraţia trecută. Numele d-lui Osvald Racovitză în fruntea listei precum şi toţi ceilalţi care o formează sânt o chezăşie că vom avea o administraţie cinstită şi harnică, care va scoate comuna Iaşi din nevoile în care au lasat-o averescanii. Cuvîntarea d-lui C. Crupenschi e des întreruptă de aplauze furtunoase. Cuvântarea d-lui C. Racovitză Dr. Davaid Q. Racovitză luând cuvântul, spune că delegaţia organizaţiei naţional-liberale din Iaşi, i-a făcut cinsteşt de a-l pune în fruntea Comunei. Situaţia aceasta e foarte grea căci ne lovim de toate dificultăţile datorite vechei administraţiuni comunale de sub guverernarea averescanilor. D-sa face un scurt istoric al administtraţiilor liberale dela războiu încoace cari şi-au făcut pe deplin datoria. Când am venit în fruntea comisiunei interimare de azi, am găsit un întreg haos în administraţie. Veniturile comunei angajate pe mulţi ani înainte în lucrări în curs de execuţie cari depăşesc cu mult veniturile comunale. Apoi, serviciile Primăriei dezorganizate cu totul, ceiace a fâcut ca să se descrediteze complect comuna, căci nici o so- cietate sau antreprenor serios nu s’au mai prezentat ca să ieie lucrări, toate aceste lucrări rămânând să le facă oameni neprepregătiţi şi de rea credinţă plătindu-li-se preţuri enorme. D-sa arată apoi cum s’au lucrat străzile , ' şi trotuarele cari, nici terminate măcar au jj I şi început să se strice. ij Toată această destrăbălare dela comună I a făcut ca să se ceară dizolvarea Consi- jj I liului comunal averescan, iar Consiliul ad- ministrativ superior, în faţa numeroaselor probe de incapacitate şi de rea adminis- traţie, a dat dizolvarea. Astăzi situaţia e foarte grea, ni se cere o muncă supraomenească pentru a face ca lucrurile să se îndrepte. Sânt multe probleme grele de rezol- I vat. I In primul rând, problema financiară e • cea mai grea și cea mai însemnată din toate. f Trebue ca prin propriile noastre mijloace să căutăm a da rezolvare tuturor chestiunilor. Problema apei, e una din cele mai principale, căci ne lipsesc foarte multe , mijloace pentru a o putea rezolva pe deplin. Trebue mai intăi să se asigure întreţinerea conductei , a se da debitul de apă necesar. Toate aceste cer mari chenacli ! şi de aceia trebue de făcut toate sacrificiile posibile pentru a se asigura acest debit. Prima condiţie cere se cere astăzi este ca să avem un decit suficient de apă, altfel nu vom putea scăpa de epidemii. Apa ne mai trebue și pentru dezvoltarea noastră economică. Astfel a fost vorba ca să se facă la noi o fabrică de zahăr, dar din cauza lipsei suficientă de apă, fabrica a trebuit să fie făcută în altă parte. : Străzile se găsesc într’o stare mizerabilă. Sunt nepaviste şi n’au fost Întreţinute ceia ce face ca să fie impracticabile. I Noi vom căuta ca toate aceste rele să I fie îndepărtate. I Organizarea serviciilor comunale cere multă munci din partea adiţiei. Noua administraţie comunală îşiva da toată silinţa pentru a putea veni în ajutorul diferitelor instituţiuni locale, pentru a se putea aduce la îndeplinire, toate acestea. Dl. Racoviţă cere concursul tuturor, pentru reuşita listei naţional-liberale la alegerile comunale dela 11 Septembrie a. c. In partidul nostru se găsesc prea multe elemente bune cari ar putea să facă parte din adiţia comunală, pe când în celelalte grupări şi partide politice, precum s’a dovedit nu se găsesc decât elemente fără valoare şi incapabile de muncă pentru binele obştesc. : D-sa face comparaţia între lista noastră şi celelalte liste, ale partidelor politice. Arată că dementele acestor liste, sunt cu totul nepregătite şi nu prezintă absolut nici o gararşie, ci interesele comunei ar putea fi susţinute aşa cum trebueşte. Dl. Racoviţă arată cum d. Alfons Herovanu, persoană destul de simpatică, care se găseşte în fruntea Hetei naţional-ţărăniste deşi a făcut parte din foasta adiţie comunală,—totuşi d-sa aproape nici .nu s’a arătat pe la şedinţele consulului—şî chiar când în mod excepţional, se arăta câteodată, n’a luat cuvântul nici într’o chestiune. E destulă dovadă că dl. Alf. Herovanu nu e pregătit nici măcar ca simplu consilier comunal şi d-sa vrea numai decât să fie Primar. Pentru a fi în adiţia comunală, se cere să ai o practică doveditoare a aptitudinilor de bun gospodar ceia ce simpaticul Alf. Herovanu, nu are. Apoi mai este şi o listă zisă „cetăţenească“ în frunte cu un averescan, listă susţinută de altfel de prea cunoscutul şi frumosul dl. C. Cerkez. Dl. Racoviţă arată că marea majoritate a meseriaşilor, nu se solidarizează cu lista aceasta zisă „cetăţenească“, care mai este susţinută şi de comunişti. Datoria noastră, încheie dl. Racoviţă este ca sa luptăm pentru nevoile acestui oraş, de aceia d-sa face apel de a intra cu toţii în luptă pentru a se putea întruni o mare majoritate la alegerile comunale Huma malia nopti ieţie - Cuvântarea d-lui C. Crupenschi şi Osvald Racoviţa ~ Dl. CONST. CRUPENSCHI Preşed. Partid. Naţional-Liberal din Iaşi Dl. OSVALD RACOVIŢA Preşedintele Comisiunii Interimare dela 11 Septembrie. Cuvântarea d-lui Osvald Racoviţă a fost des întreruptă de aplauze. Ravagiile ploii de astă noapte Ploaia torenţială care s’a abătut ori seara asupra oraşului nostru a cauzat ravagii mai ales în împrejurimele oraşului. In cartierul Sf. Andrei, ploaia torenţială a pătruns în locuinţe. Apa a atins o înălţime de 40 cm, făcând imposibilă orice circulaţiune pe străzi. Şiroaele au adus castităţi meri de nisip şi prundiş şi au intrat în beciuri. In mari. Mlăştini au fost inudice mai multe ioşuinţi. Dl. Ing. Niculescu înpresnă cu mai multe echipe de luerători a avizat la primele măsuri, pentru a se veni în ajutorul sinistraților.