Mişcarea, octombrie 1927 (Anul 21, nr. 228-246)

1927-10-08 / nr. 228

INFORMAŢIUNI — Dl. Iorga publică astăzi în obicinuita porţiune frontispicială a ziarului d-sale, o manşetă pe care, având în vedere tonul insolent şi întregul conţinut, nu o mai iscăleşte. Semnalăm, acest succes de pudoare al prea activului apostol al neamului. — Dl. Stelian Popescu ministrul justiţiei în urma intervenţiei făcută de către dl. Em. Ceicovschi ajutor de primar, a aprobat cererea Primăriei Iaşi de a i se pune la dispoziţie deţinuţi din Penitenciarul Iaşi pentru întreţinerea curăţeniei oraşului şi pentru lucrări edilitare în genere. Ordinele respective au fost transmise direcţiei Pentenciarului. — Astăzi după amiază a avut loc înmormântarea cunoscutului comerciant ieşan Isidor Barber. Carul funebru a fost urmat de multă lume şi de societăţile israelite de binefacere. — Răzbunarea Lupilor noua şi marea dramă de aventuri cu miraculosul colinelup Rin-Tiu-Tio, rulează azi la Cinema Sidoli precum şi marele succes „Lăutarul din Fiorenţa cu Conrad Veidt. Se atrage atenţia că trupa Fiszou terminând spectacolele la Sidoli, programul de cinema rulează azi dolar până la miezul nopţei, ca de obiceiu. — In astă seară la teatrul naţional „Iphigena“ de Goethe reprezentată de elevele şi elevii clasei de dramă şi tragedie a marei tragediane Agatha Bărsescu. — D-na Olga Leblezan având local de băuturi spirtoase în str. Etainescu No. 12, a reclamat autorităţilor poliţeneşti că prin spargerea unui lacăt dda o magazie i a’au furat numeroase obiecte din magazie. FURT.— Băiatul Vasile Chirica dornic, în şoseaua Socola No. 29, în tovărăşia unui alt tânăr, au ^încercat aseară o spargere la magazia băcanului Oise Marcu, din str. Socola No. 128. In timpul operaţiei cei doi tineri infractori au fost simţiţi. Ei au reuşit să dispară prin fugă. Cazul se cercetează de autorităţile în drept. — Ministerul de interne a înştiinţat printr’o adresă prefectura de judeţ că o- ; rele de serviciu pentru funcţionarii statu- j sunt: 8—1 a. m. în fiecare zi, iar Marţi şi Vineri Intre orele 8—1 a. m. şi 4—7. — Astăzi dimineaţa s’a dat de către cancelaria Mitropoliei Moldovei, rezultatul examenului de diplomă de cântăreţi. Examenul s’a ţinut în zilele de 24—29 Septembrie. Au reuşit să obţie diploma : I A. Papei V„ Avramia D., Botez Mihai, Borban D., Gafei I., Murleanu Gh., Pin- \ tinie Gh., şi Flesca A. — După cum am scris şi în ziarul noa- j tru‘ se proecta cândva mutarea Prefecţii- ti trei de judeţ din actualul local, dar sosind jj d. arhitect Berindey s’au luat diverse die- j poziţiUni pentru amenajarea mobilului în aşa fel ca prefectura să rămână în acel ssş local. Peste câteva zile se vor începe lucră- rile de reparare a caloriferelor cari ac- tualmente nu funcţionează. — In Saloanele Societăţii de Gimnastică, Sport şi Muzică are loc Sâmbătă 8 Octombrie, ora 1 seara, mare serbare familiară urmată de Bal, organizată de „Eforia Şcoalelor Industriale de Ucenici“ care pune la dispoziţia publicului vizitator, „un mare bazar», format din obiecte şi scule făcute de tinerii lucrători, ca probe de examen. Toate numerile câştigătoare. Bufet cu mâncări şi vinuri deli- cioase. Toţi meseriaşii, patroni şi lucră- tori, împreună cu familiile lor, şi-au 1i dat întâlnire la această petrecere a ■ breslaşilor, din beneficiul căreia se vor ajuta Ucenicii vrednici. — De vânzare un APARAT DE RA-DIO complect, toate posturile puternic în vorbitor. Doritorii se vor adresa la d-nul N. , Bîănans, oficiul Poştal-Loco. „ Ciclul de conferinţe al „Societăţei Propăşirea Iaşilor“, inaugurat de d. dr. Zorin cu „Iaşul în cadrul României întregite“ va fi continuat de d. prof. universitar Eug. Herovanu. D-sa va conferenţia, Duminică 9 Octombrie, tot în sala «Sidoli». — Domnii Avocaţi, Medici şi Ingineri membri ai Cercului „Ami", sunt cu insistenţă şi pentru ultima oară rugaţi să bi□evoiască a se întruni Sâmbătă 8 Octombrie curent, ora 6 p. m. în localul 1Cercului din str. Lăpuşneanu 2, spre a hotărî definitiv asupra continuărei sau disolvărei Cercului. Bacalaureatul la Liceul Naţional Din 150 candidaţi la bacalaureat câţi s’au prezentat în actuala sesiune la Liceul Naţional au reuşit următori 52 : Bârsănasca V., Bencheş O., Botnaru T., Buni Constanţa, Carnea M., Chitoșcă I., Ghiastein Ernest, Cherbis M., Cohn Fr., Colceag V., Cristea Vorba, Chmandi I., Fankelsfein I., Freitag N., Fumu M., Gridneanu N., Câdea Cecilea, Goldemberg Roza, Horănescu V. Horovitz Faci, Hulubei T., Krakaner Charlota, Iddovici B., Ionescu Păun, Ionescu Valentina, Luxer Roza, Lăzărescu Viorica, Lobel M., Lobel L., Leatris Ortansa, Moisescu D., Mojscovici C. Murarescu I., Naum I., Nicolau Gh. Patron T., Popovici S. Rosenthal R., Sin Alter Rifca, Smutler W. Saeier Rachela, Saiman M., Stoicescu T., Stoenescu Florica, Tudor Maria, Tabacaru F., Vasiau Ana, Vântu Er., Weisbach AI., Witting Roza şi Wechsler L. — D-nii Osvald Racoviţă şi Victor Ia Smandi deputaţi, au fost proclamaţi mem- fbri onorifici ai societăţii de ajutor „Ex-presul" din Iaşi. — Dl. Ionel Ghica a fost numit profesor de Armonie complimentară la Conservatorul de Muzică din Iaşi, iar dl. G. Constanţiu a fost numit profesor de Teorie şi Solfegii curs ajutător la aceiaşi şcoală. — In munţii Dâmboviţa a căzut zăpadă. — In zilele de 18 şi 19 octombrie se va ţine la depozitul de tamazlâc al Statului de la Popăuţi (Botoşani) o mare expoziţie de vite bovine de rasă moldovenească, adică: tauri, boi, vaci, gonitoare, gonitori şi mânzaţi-tăuraşi. Această expoziţie prezintă un interes deosebit, căci pe de o parte se va cunoaşte situaţia zootechnică a vitelor moldooveneşti, care altă dată au făcut fala judeţului Botoşani, iar pe de altă parte cu această ocazie se va ţine în localitate şi un târg de vite, unde cumpărătorii vor putea să-şi procure vitele de prăsila de care vor avea trebuinţă. Direcţiunea Seminarului „Veniamin Costache" din Iaşi aduce la cunoştinţă, că cursurile la această şcoală se vor deschide Luni 10 Octombrie 1927, când toţi elevii trebuie să fie prezenţi în internat. — Duminică 9 octombrie a. c. se va oficia la Viena căsătoria religioasă a domnişoarei Niura Eichendler—fiica doamnei şi d-lui dentist Eichlender din Iaşi, şi a cărei căsătorie civilă s’a oficiat la Primă- tria Iaşi,—cu dl. doctor I. Herzfeld. — SITUAŢIA SANITARĂ A ORAŞULUI.—Numărul mare de bolnavi de scarlatină internaţi în ultimul timp la Spitalul de Izolare, au determinat Serviciul Sanitar al oraşului, la un riguros control al tuturor cazurilor suspecte, înainte de deschiderea şcolilor se va face o bună dezinfectare a localurilor de către dispensarele respective. Pe ziua de ieri au mai fost internaţi doi nouă bolnavi de scarlatină la spitalul de izolare. De asemeni un copil care pare suferind de paralizie infantilă. Cazul însă nu poate fi oficial precizat până ce nu i se va face analiza lichidului cefalo-rachidian. A mai fost internat şi un bolnav de tetanos. O RAZIE POLIŢIENEASCĂ. Ieri seară dl. inspector Pop, împreună cu şeful brigăzei de urmăriri dl. comisar Sprinceană, au făcut o razie. S’au operat numeroase arestări. In timpul raziei a fost prinsă femeia Daria Athanasiu, condamnată la 3 luni închisoare pentru furt încercat, dar neizbutit. S’au mai operat arestările a vre’o 100 indivizi, găsiţi vagabonzi şi fără nici un act de identitate. Ei sunt menţinuţi arestaţi până la ter- minarea cercetărilor. OPERETA.—Ansabiu de operetă al te- I norului N. Leonard având în frunte pe celebra primadoncă berneză Ily de Karacsonyi şi pe frustele Zizi Marian, Jeny Coriolan, El. Alexandrescu, şi rtiştii G. Rădeşeanu, N. Kainer, Demetriad Georgescu-Iaşi şi alţii, va da prima reprezentaţie Luni 10 a. c. la Sila Sidoli, cu „Contesa Circului", cea mai nouă operă a lui Em. Raiman. Marţi 11 a. c. Contesa Maritza. Biletele la casa teatrului »Sidoli.». Teatrul Sidoli—Compania Leonard cu celebra primadonă ELYDE KARÁCSONY Luni 10 Oct. Prinţesa Circului Marţi 11 Octombrie Contesa Maritza I Procuraţi-vă din timp bilete — EXAMEN DE CAPACITATE.—Se aduce la cunoştinţa celor interesaţi că * examenele de capacitate pentru istorie, ce urma să se continue la 15 Octombrie a. c. se amână pentru data de 25 Octom-brie a. c. Examenul de capacitate pentru limba română se va continua la data de 15 Octombrie a. c. Examenul de capacitate pentru Drept va începe la 15 Octombrie a. c. MIŞCAREA Prinderea autorului furtului din str. Fântânele Doamna D. Albu a reclamat autorităţilor poliţieneşti că autorul furtului de obiecte şi bijuterii de acum câteva luni, furt săvârşit la locuinţa d-sale, este un a□ume Ilie Sculeac, de meserie lucrător. Brigada de urmăriri a reuşit să-l aresteze. La primele cercetări, numitul a mărturisit că nu recunoaşte nimic din cele ce i se pun în sarcină. Totuşi cum probele de vinovăţie sunt evidente, el a fost deferit parchetului. Un interesant proces la IAŞI Tribunalul Iaşi secţia II compusă d-nic judecători C. Lupu şi Agricola Ionescu urmează a se pronunţa mâine într’un proces extrem de interesant. In anul 1922 tramvaiul a rănit pe un bătrân trecător, Egor Ivanof, care a intentat acţiune penală în contra manipulintului şi a chemat ca răspunzători de daune pe Primăria Iaşi şi pe Societatea de Electricitate cerând daune 200.000 lei. Procesul ajungând în apel, din partea Societăţii de Electricitate şi a Primăriei Iaşi a,a ridicat obiecţiunea că aceste două instituţiuni nu erau proprietare ale Tramvailor în anul 1922 şi că în acel an când s’a întâmplat accidentul, tramvaiul aparţinea Ministerului de Industrie şi Comerţ, după cum se dovedeşte cu ordonanţa de adjudecare trib. Iaşi din 1920 şi că Primăria şi actuala Societate au devenit pe rând proprietate în 1923 şi 1927, fără de a-şi fi luat vre-o obligaţie pentru daunele vechiului proprietar. In consecinţă daunele eventuale nu pot fi datorite decât de Ministerul de Industrie. Tribunalul a rămas să se pronunţe în această chestiune. ESCROCHRIE.—Localurile de periferie botezate cu pompoase titluri de cafenele şi care In realitate ascund tot felul de tripouri şi case clandestine de joc, asi înregistrat o nouă victimă. Dl. Pavel Fotachi, funcţionar P. T. T. venit de două zile din Piatra , Neamţ, găfiîndu-se liber câteva ore prin oraş a fost acostat de un prieten ad hoc, anume Ciomas Sibarabu de meserie lustragiu, care l-a invitat la o cafea într’un local din str. Alexandri. Aici cei doi prieteni de ocazie au dat peste un al 3-iea anume Costică Butnariu cizmar din Târgugorul Copou, care le-a propus o partidă de zaruri. In timpul jocului Fotachi a observat manevre ce i se păreau suspecte. La urmă pierzând suma de 2960 lei şi-a dat seamă că e escrocat. Imediat a chemat la faţa locului autorităţile poliţieneşti. S-a deschis o anchetă. — Dl. dr. Zozin a luat dispoziţiuni ca la comisariatul de triaj al vagabonzilor şi cerşetorilor, să fie centralizaţi toţi indivizii fără căpătăi şi care în lipsă de rude sau prieteni, n’au nici locuinţă şi nici vre’o ocupaţie. Cerşetorii infirmi vor fi internaţi în aziluri speciale. Aceste dispoziţiuni sunt urmate cu stricteţă. Tratativele dintre Cehoslovacia şi Jugoslavia Praga (Ceps). Lucrările pregătitoare efectuate la ministerul de externe şi de comerţ din Praga pentru începerea tratativelor cu Jugoslavia sunt terminate. Deasemenea din partea Jugoslaviei se anunţă că lucrările preliminare au luat sfârșit. Se poate deduce că începerea tratativelor pentru tratatul comercial va avea loc încă în această lună. Ziariştii latini la Curtea de Argeş Buc.—Congresiştii presei latine au sosit astăzi dimineaţă la Curtea de Argeş. După ce au luat cafeaua în vagon, congresiştii au plecat cu automobilele la Biserica Voevodală vizitând mormintele regale şi depunând flori. De aci au plecat să viziteze mănăstirea Horez de unde trec la Petroşani. Congresiştii vor părăsi ţara Duminică plecând prin Turnu-Severin. Dr. Gr. Alexandrescu Specialist în Boli interne CONSULTAȚII 2-4 p. m. Stradela Sf. Athanasie No. 3 ULTIMA ORA Nouile tarife alefiilor ferate Buc.—La direcţiunea speciali a serviciului comercial c. f. r. s’a întrunit comisiunea însărcinată cu întocmirea nouilor tarife de mărfuri şi de călători ale căilor ferate. Comisiunea era compusă din d-nii ing. AI. Cottescu, preşedintele consulului de administraţie c. f. r., ing. Cezar Mereuţă, subdirector general şi ing. Miclescu, directorul serviciului comercial. S-a hotărât cu acest prilej ca până la distanţa de 530 kilometri, tarifele de călători să fie diferenţiere, pentru trenurile de persoane, accelerate şi exprese, iar de la această distanţă, pentru orice categorie de tren, tarifele să fie unice. Cu alte cuvinte, de la distanţa de 530 kilometri in sus, preţul unui bilet de călători să fie diferenţiat între trenurile exprese ca şi a accelerate şi personale. La trenurile exprese nu vor fi decât vagoane de clasele l-a şi a 11-a. Deasemeni ta şedinţa de ori s’au stabilit, in mod definitiv, şi tarifele lunare ale abonamentelor pe c. f. r. in privinţa nouior tarife locale de mărfuri, se procedează la întocmirea nouei nomenclaturi a mărfurilor de tot felul, ţinându-se seama de răspunsurile pe cari le-au trimis Căilor ferate Cămeşile de comerţ şi industrie din întreaga ţară, cari au fost din vreme consultate în acest scop. Pentru moment comisiunea n’a stabilit, la mărfuri, decât taxa de regii, care va fi mai scăzută ca insiste de război. I Demersul Iugoslaviei I după asasinarea generalului Covacevici Buc.—In legătură cu asasinarea generalului Covacevici se transmite din Belgrad următoarele ultime amănunte: Ministerul de Interne al Iugo-Slaviei anunţă că s’au luat întinse ’ şi severe măsuri pentru paza la graniţa. Graniţa înspre Bulgaria a fost cu deosebire întărită şi închisă. Nu se mai vizează paşapoarte pentru trecerea în Bulgaria sau pentru ei intrare în Iugoslavia. Ministrul Iugoslaviei la Sofia, d. Nechci, va face un demers expres pe lângă guvernul bulgar cerând desfiinţarea organizaţiilor mancedoniei?e. Dacă guvernul bulgar nu va disolva această organizaţie, Iugoslavia se va adresa Ligei Naţiunilor căreia va cere să delege o Mare Putere cu mandat de a disolva aceste organizaţii. Regele Boris la Papa Căsătoria Sa cu princesa Giovani a Italiei Buc—Papa a primit ieri într’o lungă audienţă pe Regele Boris al Bulgariei, cu care a discutat dificultăţile ce le stau în cale în proectata căsătorie a Regelui ortodox , princesa catolică Giovani a Italiei. Astfel se confirmă ştirea despre scopul călătoriei Regelui Boris în Italia. . Raporturile comerciale Polono-Americane j Varşovia. (Ceps).—Zilele acestea * soseşte la Varşovia, preşedintele jj camerei de comerţ din New-York , Loord, pentru a studia posibilită- |ile intensificării raporturilor comerciale dintre ambele state. Intr’o I convorbire cu un ziarist polonez I Loord s’a exprimat pentru înființarea unei Case de Comerț Polo- Ino americană care să se ocupe extrclusiv cu importul de mărfuri din Polonia. ! Un aranjament cu titlurile austro-ungare Buc.—Astăzi sosesc la Bucureşti d-nii Paul Gautier preşedintele sindicatului francez al deţinătorilor de titluri austro-ungare şi d. Barth, secretarul acestui sindicat, pentru a propune guvernului nostru un aranjament în privinţa acestor titluri. Cicerin susţine pe Rakowski Buc, într’un interview acordat ziarului «Le Soir», Cicerin, ministrul de externe declară că este în perfect acord cu Racowski şi ca atare nu-l poate rechema de la Paris. Sărbătorirea unui profesor universitar Cernăuţi.Facultatea de litere din Cernăuţi a sărbătorit pe d. C. Siegel, profesor la această facultate care se strămută la Graz. Au rostit cuvântări d. prof. V. Grecu, decanul facultăţii, şi d-nii profesori I. Nistor, Al. Ieşanu şi N. Cotru. Dl. Siegel a răspuns mulțumind colegilor săi și în special d-lui I. Nistor pentru frumoasa activitate ce o depune la această Universi- I tate. rist.—Tipografia „Albina“ Strada Seralesia No. 1 Chestia Dunării la Haga Buc.—Ieri au început înaintea Curţii internaţionale discuţiunile în chestia competenţei comisiunii europene a Dunării pe sectorul Galaţi-Brăila. Părţile sunt: de o parte Franţa, Anglia şi Italia; de alta, România. Litigiul a fost trimis de Liga Naţiunilor curţii internaţionale de la Haga. Ambele părţi s’au prezentat ca an mare număr de experţi şi documente. Curtea de Haga este alcătuită din d-nii Huber (Elveţia), Loder (Olanda) lord Finlay (Anglia), Anzilotti (Italia), Negulescu (România), Nyholm (Danemarca), Altamira (Spania), Jovanovici (Iugoslavia), Oda (Japonia), Bechman (Norvegia). Interesele României sunt apărate de către dl. Milerand, fostul preşedinte al Franţei, dl. Viister profesor la universitatea din Gând şi dl.Conţescu ministru plenipotenţiar. D. Burileanu în audienţă la înalta Regenţă Buc.—D. Burileanu guvernatorul Băncei Naţionale a fost primit în audienţă de înalta Regenţă. Scandalul din Scupcina Iugo-Slavă Buc.—In şedinţa de ori a Scupcinei s’a produs un mare scandal. După o discuţie violentă în chestie de regulament preşedintele Scupcinei a pus la vot alegerea comisiunei pentru validarea mandatelor. Deputatul radicist Pernar i-a smuls buletinul de vot. S’a produs un scandal infernal între deputaţii radicali şi opoziţie. Un număr de 30 deputaţi s’au încăerat între ei. Cu mare greu liniştea a putut fi restabilită. I Mărimii singura, de bună condiţie, VullU VCl ştie foarte bine conducerea orice gospodărie şi menaj, doreşte post ca menajeră la persoană singură. Adresa la ziar. ■‘T ■f V