Mişcarea, decembrie 1927 (Anul 21, nr. 272-295)

1927-12-01 / nr. 272

CRONICA ZILEI O precizare a d-lui Ionel Teodoreanu Intr’un interview acordat de curând ziarului „Rampa“, dl. Ionel Teodoreanu face câteva precizări interesante, asupra trilogiei „Medelenilor“ și răspunde documentat, criticilor aduse romanului său. Intre altele, dl. Teodoreanu respinge acuzaţia ce i s’a adus, că va căuta să profite de succesul prmului volum, mărind mereu numărul volumelor următoare. Chiar fără de înştiinţarea d-lui Teodoreanu, dată imediat după apariţia volumului „Hotarul nestatornic“, şi intenţii ca acelea pe cari d-sa nici nu le-a avut, nu puteau să-i fie atribuite. Şi, aceasta cu atât mai mult, cu cât intenţiile cuiva nu sunt controlabile... C. C. Centenarul lui Ibsen Pentru ziua de 20 Martie 1928, când se împlinesc o sută de ani de la naşterea scriitorului Henriik Ibsen, se pregătesc mari festivităţi în Norvegia. Cluburile intelectuale şi asociaţiile de scriitori au constituit urs comitet care se ocupă cu alcătuirea programului, astfel ca festivităţile, să capete caracterul unei m®ri manifestaţiuni naţionale. Se vor reprezenta operile lui Ibsen, şr la Univeritate se vor ţine prelegeri. Se anunţă că editura Gyldeaths din Oslo va tipări un volum din seria de 25 a operilor lui Ibsen. Deasemmi se pregătesc festivităţi şi în alte oraşe şi ţări. Un mausoleu pentru Dante Primul ministru al Italiei, Mussolini a însărcinat de curând pe un arhitect să studieze un proect de mausoleu pentru păstrarea rămăşiţelor marelui scriitor italian Dante Alighieri. După cum se ştie, aceste rămăşiţe ale poetului italian sunt păstrate la Ravena, înt’un templu ridicat în anul 1780. Succesul unui compozitor român. Un compatriot, compozitorul Dimitrie Cuclin, a recrutat un frumos succes în America. Stabilit de câţiva ani la New- York, compozitorul român a ocupat o catedră de armonie la Academia Muzicală până de curând, când a fost numit subdirector general al instituţiei. Este desigur un frumos succesoj pentm un român care ocupă un post superior la una din primele instituţiuni muzicale din America. Un mic scandal la Viena. Este vorba de un conflict la Opera din Viena. Pentru finele lunii Octombrie se anunţase premiera operei „Miracolul Helenei“ de E. W. Kongard. Rolul princial trebuia cântat de către tenorul A. Picaver, care în ajunul premierei, având un conflict cu direcţinea Operei de stat, a refuzat să cânte. Spectacolul ar fi fost amânat dacă nu se prezenta un alt tenor, J. Kupura care i-a oferit sa cânte în locul lui PiCaver, Bernard Show și prelarul Nobel. Se ştie că Bernard Sh .w a primit premiul Nobel pentru cea mai „bună lur«re lucrare a anului 1925 şi sunt cunoscute refuzurile cu care humoritul englez a întâmpinat acest premiu. Pote oriri aici destinaţia pe care a dat-o Sh.w, acestui premiu . Se vor traduce în limba engleză operele lui Strindberg. Se va face o traducere nouă a lui Lucaa Reding“, se va grăbi apariţia unui studiu despre arta suedeză şi se vor susţine reprezentările pieselor lui Strindberg la Londra. C. C. Bursa de Comerţ Iaşi CONVOCARE Următor aprobării Ministerului de Industrie şi Comerţ data prin adresa No. 107571 1927 Corporaţia Bursei de Comerţ Iaşi este convocată în adunarea generală ordinară pentru ziua de 4 Decembrie 1927 ora 10 dim. în localul Camerei de Comerţ şi jnd. Iaşi str. CuzaVodă 67 la ordinea zilei fiind : Alegerea membrilor din Corporaţie, care conform art. 49 din legea Burselor de Comerţ să fie traşi la sorţi pentru judecarea proceselor deferite Camerei Arbitraje. In cazul că la 4 Decembrie crt. nu se va întruni numărul legal de membri, adunarea generală ordinară se consideră amânată de drept pentru ziua de 14 Decembrie 1927 aceeaşi oră în acelaş local şi cu aceeaşi ordine de zi când se va proceda la alegerea cu oricare ar fi numărul membrilor prezenţi. Preşedinte, M. WECHTEL Secretar, Ch. I. Mirăuţă No. 630 23 Noembrie 1927 Reclama este sufletul comerţului m ?3 n lin.XI Fl — Refacerea străzii C. Negri este în continuare. Actualmente echipele Primăriei lucrează la nivelarea fundaţiei străzii, pe care se aşterne un strat de pietriş ce se va consolida în timpul iernei, şi deasupra căruia la primăvară se va pune pavagiul de granit. — Publicăm în fruntea ziarului improvizarea omagială pe care d. prof. Eugen Herovanu a rostit-o în aula universităţei, în numele corpului universitar, în memoria ilustrului fost primministru I. I. C. Brătianu. — Dr. I. Ţâtu ocupând în mod samarvoinic un teren exproprii de la Copou« a fost amendat cu suma de 45 mii lei, de către Consileratul Agricol—d. Ţâţu a înaintat o acţiune la tribunal cerând a fi scăzut de această amendă deoarece d st» n’a ocupat niciodată acest teren. Procesul va fi judecat de către secţia 1 a tribunalului local. — Astă noapte d. comisar Sprinceană, şeful brigăzii de urmăriri, însoţit de mai mulţi agenţi au făcut o razie prin Cafenelele om strizite Uzinei, Buier, Ferdinand, Badârâtu, reuşind ei aresteze numeroşi indivizi găsiţi fără acte. Intre alţii a fost condus la brigadă un individ din Focşani, care nu pare a fi străin de un furt comis de curând în localitate. — La Bognda de urmăriri se continuă anchetarea individei Vasilica Iorga, care după cum am relatat, a fost arestată după săvârșirea unui furt în str. Pantelemon. Sunt indicii că individa ar face parte dînt’o bandă organizată, cere a det numeroase lovituri. — A fost internat la spitalul Sft. Spiridon, lucrătorul Nec. Scutelnicu din corn. Pabibeni jud. Orbii, găsit ori dimineaţa pe str. Stroesch cu o mână și un picior paralizate. S’a constatat că lucrătorul internat este bolnav de paralizie infantili. S’au luat măsurile necesare pentru izolarea bolnavului. — A fost condus la poliţie individul Curcă Cernesc din com. Cidâra şi jud. Lipuşna, deoarece nu putea preciza provenienţa sumei de 10000 lei pe care o avea. S’au mai găsit asupra individului, un ceas de aur, două inele şi o brăţară. ■*- Brigada de urmăriri a primit o reclamaţiune din partea locuitorului Const. Cuboiu din str. Ţuţora 1, prin care soldatul Popa Vasile din Reg. XIII Inf. era inaliat ca autor al unui furt săvârşit Luni dimineaţa Dl. comisar Căpriţă cercetează. — Vineri seara, 2 Decembrie c., are loc în sala teatrului „Elisabeta“ concertul dat de d-na Sara Coldstein şi d-ra Irma Schoenberg. Acompaniamentul la pian va fi ţinut de dl. prof. E. Mezetti. Biletele la „Braşov“. Dl. V. V. Pella profesor de drept penal, la universitatea din Iaşi a obţinut un concediu de două luni, pentru a ţine o serie de conferinţe la institutul de studii internaţionale din Paris. — Astăzi s’a închis expoziţia maestrului Octav Băncilă. — Curtea cu juri a judecat ieri ultimul proces din sesiunea aceasta. Procesul a fost a indivizilor N. Constantin Leonte şi Grigore Stoian acuzaţi de tâlhărie. Aceştia doi au ieşit înaintea săteanului V. Lungu din comuna Mogoşeşti, maltratându-i şi jefuindu-i de alimente şi de bani. In urma depoziţiilor martorilor cari au arătat vinovăţia celor doi şi cari au salvat pe Lungu din mâna tâharilor, curtea a condamnat pe N. C. Leonte şi Grigore Stoian din comuna Dumbraveni-Ciurca la câte un an în oitoare. La spitalul Sft. Spiridon a fost internat acum câteva zile cu teama Ioan Damian din comuna Poeni. Acesta pe lânii se afla la vânătoare, cu biţi săteni dar aceiaşi comuna, a fost Împuşcat din imprudenţa de unul din colegii săi. Cazul se cercetează de către autorităţile poliţieneşti. — Cârlanului Cosmovici din Calata a reclamat prefectura de poliţie şi astă noapte mai mulţi indivizi ramaşi necunoscuţi, au spart un perete de la cârciumă întroducându-se şi furând o mare sumă de bani. Auzind zgomot, băiatul Ştefan Niţă din serviciul d-lui Cosmovici, a intrat în cârciumă. Imediat indiviză au dispărut. Poliţia a început cercetările. — O groaznică nenorocire s’a întâmplat ieri seara în gara Nicolina. O locomotivă care manevra prin staţia Nicolina, a dat peste lucratorul Oh. Tudor din Mah. Frumoasa 37, care mergea paralel cu linia ferată. Nefericitul s’a ales cu ambele picioare fracturate și o rană adâncă la cap. Cu automobilul „Salvă,ei rănitul a fost transportat la spitalul Sft. Spiridon. INFORMAŢIUNI Funerariile ilustrului dispărut ION I. C. Brătianu au fost cinematografic înregistrate şi în toate zilele rulează la Cinema SIDOLI. Sunt identic şi precis seprodusei Tristele ceremonii în toată desfăşurarea lor. Un puternic cor de 18 persoane orchestră mărită şi orgă acompaniază filmul. Programul mai cuprinde cel mai mare film francez „Mizerabilii“ de Victor Hugo operă complectă în 12 acte, ultima reediţiune cu un mănunchi din cei mai distinci artişti parizieni. Cu începere de mâne filmul funeraliilor va rula în mahiacuri şi seara. . Seminarul „Vedamin Costache“ are ca oaspeţi pe detinşii interectuali preoţi Popeacu-Mlaeşti, Radu, Oala-Calaction (Gogore Pişculesiu), Mihalcescu, etc. precum şi pe dl. inspector Pârvu. Uniţii oaspeţi luat îa Iaşi cu ocazia nouilor numiri de profesori la Facultatea de teologie din Chificău, — Mare Economie de bani, aţi avea dacă veţi întrebuinţa becurile electrice cumpărate la depozitul general Zaharia Weiss Piaţa Unirea. Becuri verificate şi garantate cu curentul vechi şi nou al minei centrale a Iaşului, toate se vând cu preţurile fabricei, mărcile Philips, Tungsram, Orion, Osram. Vând eftin circa 650 metri pătraţi teren Movilă Tehirghiol, faţadă 15 intr. vedere la Mare. Perspectivă admirabilă până la Constanţa. Preţul 150.000 lei. Înlesniri mari de plată. Adresa la ziar. B. 100 Croitoria Solomon S-a mutat din str. Alexandri 1 în str. Unirii 4. Execută prompt şi artistic orice comandă de costume, pardesie, pattoane, etc. CROIALA IREPROŞABILĂ Prețuri avantajoase B. Caut cameră bine mobilată. Ofertă la ziar sub inginer. anisas ULTIMA ORA Consiliu de miniştri de aseară „„ Aseară s’a ţinut un consiliu de miniştri sub preşidenţia d-lui Vintilă Britianu, la locuinţe d-lui N. Titulescu. D. VINTILA BRATIANU a făcut o expunere asupra proectelor economice care ar trebui luate in consideraţie pentru viitor, intre care sunt acele menite să descongestioneze piaţa prin scăderea dobânzilor, să organizeze cooperaţia, adaptând-o nouilor ceriaţi cari isvorăsc din înfăptuirea reformelor şi ia sfârşit proectul standardizes cerealelor. Aceste proecte vor fi cercetate insă după 1 Ianuarie. Până atunci parlamentul se va ocupa cu votarea bugetelor, a proectului de am a is cle ș| cu câteva legi mărunte. D. Vintilă BîAil.nu a cerut ca bugetul pe anul 1928 să fie închis la 1 Aprilie In loc de 1 Iulie ca până acum, spre a avea vreme câteva luni pentru repartizarea excedentelor. D. NiSTOR, a comunicat consiliului că s’au terminat lucrările ,comisia»«* româno-cehoslovace pentru delimitarea frontierei. S’a delimitat complect cursul Tisei «jugându-se la ua deplin acord. Dl. C. DIMITRIU, ministrul comunicaţiilor a pus în curent consiliu cu hotărârile conferinţei internaţiomale de r®dio°te tegrafie de la Washissgton, la care urmeeză a adera şi ţara noastră. D. VINTILA BRATIANU a mai anunţat ci pentru decongestionsrea vieţii se vor Im masuri pentru iantamea dobânzilor mari. Deschiderea conferinţei pentru dezarmare Participarea Rusiei. Declaraţiile lui Litwinoff Buc.—Astăzi încape la Geneva conferinţa pregătitoare pentru dezarmare. La această conferinţă va lua parte şi Rusia sovietică prin reprezentantul ei d. Litwinoff. In şedinţa de mâine sau de Vineri Litwinoff va face o expunere a punctului de vedere sovietic formulând trei puncte esenţiale. Primul în care va arăta cum concepe Rusia sovietică problema dezarmărei. Al doilea cu privire la desarmare şi la măsurile de siguranţă şi al treilea prin propunerea unei moţiuni cu privire la dezarmarea generală sau parţiali, dar cu garanţiile necesare pentru menţinerea păcei. * Din Geneva se anunţă că d. Beneş va fi ales preşedintele co* misiune de siguranţă pe care o va institui conferinţa pregătitoare pentru dezarmare. Ciocniri sângeroase la Budapesta Buc.—Se anunţă din Budapesta că acolo au avut loc grave ciocniri între muncitori şi poliţie. Vrând să serbeze a treia aniversare de la interzicerea colportării ziarului „Neptava“, muncitorii s-au adunat în bulevardul Elisabeta manifestând ostoi contra guvernului. A intervenit poliţia care a şarjat pe manifestanţi. S’au produs îaceriri violente. Numeroşi muncitori grav răniţi au fost internaţi în spitale. S’au operat arestări. lafltTlipvKtKftft «Albina* Strada Keniesei* I înscrierea minorilor în registrele de naţionalitate Serviciul informaţiunilor comerciale al Camerei de Comerţ şi de Industrie Industie Uşi, ne face cunoscut că Ministerul Industriei şi Comerţului a primit de la Ministerul de Interne adresa No. 28646 A din 1927 pin care îi relatează ca, find informat că foarte multe autorităţi publice întâmpină dificutăţi în exe utan a legei pivitare la dobândirea şi pierderea naţionalităţii române, iar părţile interesate —chilurili zadarnice şi pierdere de timp — din cauză că acele autorităţi nu cunosc unile dispoziţuni ale acestui Minister, printre care şi acele privitoare la înscrierea ulterioară a copilor minori în registrul de naţionalitate şi îi îaintează în copie ordinul circular Nr. 27295 A din 20 Ianuarie 1926 cu următorul conţinut : «Unele autorităţi ne-au întrebat dacă pot înscrie ulterior în registrul de naţionalitate pe copii minori întrucât părinţii lor sunt înscrişi deja şi n’au cerut la timp şi înscrierea copiiior. Faţă de această întrebare, avem onoare a vă face cunoscut că minorii, întrucât părinţii lor sunt înscrişi în registru, au dobândit naţionalitatea părinţilor. Acest fapt se arată precis în art. 3 din regulamentul pentru constatarea naţionalităţii române. Deci şi ei au drept la naţionalitatea română, nu însă şi la liberarea certificatului de naţionalitate, care, după cum v’are comunicat cu circura No. 22840 din 16 Noimbrie 1925, se liberează numai într’un singur exemplar capului de familie. Ei, minorii, nu pot fi trecuţi nici în certificatul de naţionalitate al părintelui deoarece nu sunt înscrişi in registru de naţionalitate. Pentru dovedirea cetăţeniilor, minorii din această categorie vor putea utiliza certificatul de naţionalitate al părintelui însoţit de actul de naştere, sau kgmmare. Totodată vă rugăm să binevoiţi a face atenţi pe posesorii de certificate de naţionalitate că atunci când au trebuinţă să dovedească cetăţenia lor în faţa vreunei autorităţi, cu ocaziunea cumpărării de locuri, soliitări de slujbe, etc., să depună copie legalizată de pe certificatul de naţionalitate, păsând originalul“. „ In astă seară , teatrul naţional „Teatrul Mic“ din Bucureşti în frunte cu artistul M. FOTINO, va juca „FRACUL“ Biletele la „Braşov“. Dl. Baldwin și raporturile anglo-Ruse Interpelarea din Camera Comunelor Buc.—Primul-ministru Baldwin a fost interpelat ieri în Camera Comunelor dacă a primit vreun răspuns de la Moscova, cu privire la declaraţiile pe care le-a făcut relativ la posibilitatea reluării raporturilor cu Rusia sovietică, şi dacă guvernul englez va începe la Geneva tratative în acest sens. Premierul englez a răspuns că n’a primit nici un răspuns şi că nu este dispus a trata cu Rusia sovietică. Aceasta întrucât nu are nici o siguranţă—a spus d. Baldwin—că Rusia nu se va mai amesteca în viitor în afacerile interne ale Angliei. întrevederea dintre d-nul Vintilă Brâtianu şi I. Maniu Boc.—Astăzi are loc o întrevedere între d. Vintilă Brătianu primul ministru şi d. I. Maniu şeful naţional-ţăraniştlor, cari vor conferi asupra situaţiei politice. In urmă se va ţine un consiliu de miniştri în care d. Vintilă Brătianu va comunica guvernului rezultatul acestei întrevederi. Parastas pentru I. I. C. Brătianu Buc.— Sămbă 3 Decembrie va avea loc, la Floric», un parastas de 9 zile pentru memoria lui Ion I. G. Brătinu. Vor participa: familia şi membrii guvernului, parlamentarii şi alţii. «sava BHW Bacsom«*, a PUBLICAŢIE La 15 Decembrie 1927 orele 11 a. m. se va ţine licitaţie cu oferte închise la sediul Direcţiunea IV-a de Poduri şi Sos de Iaşi strada Muzelor No. 10, pentru vinderea automobilelor „Metalurgic“ şi «Ford». Doritorii pot lua cunoştinţă de inventarul maşinelor în fiecare zi între orele 8—13 la Direcţiune. 31 DIRECŢIUNEA Racovski centra lui Stalin Buc.*O radiogramă din Moscova anunţă că Racovski organizează opoziţia în Ukrina, pornind o violentă acţiune contra partizanilor lui Stalin. * La Moscova au avut loc manifestaţii ostile în contra guvernului protestându-se contra faptului că sovietele întreţin diferite şi numeroase uniuni streine pe socoteala poporului rus care e flămânzit. Conferinţa dela Ministerul de Răsboi Buc.—Comitetul inspectorilor generali ai armatei s’au întrunit oridim. sub preşidenţia d-lui Paul Angeliscu ministru de răsboi. S’au discutat nouile proecte de legi militare ce urmează a se depune în parlament. De asemenea s’au cercetat tablourile colonelilor reuşiţi la gradul de general şi a generalilor reuşiţi în examenele de general de divizie şi corp de armată. Doctor ROSA LUPU BM interne, boli de femei și copii Str. Ștefan cel Mr. 11,—etaj (deasupra Soc. „ÎNLESNIREA") Consult 10—12 dim., 3-6 seara. B. 10 1 t .