Mişcarea, ianuarie 1928 (Anul 22, nr. 1-22)

1928-01-03 / nr. 2

mișcarea RESTAURANTUL ŞI BERâRIA 99LUTHER“ Cu începere de la 1 Ianuarie 1928 aduce cel mai original JAZ-BAND SAŞI PIAŢA UNEI o orchestră clasică şi naţională, cu următoarele instrumente Vioară Radio, Saxophone, Piano, Banjor, Vioară, Jaz Trompeta şi Jaz-Band. B^r Angi® Amsricsn cu parchet, cu o dasatoar*. d * prima «as» «1 un NEGRU dinsator Step-american. TRAIAN FORTUN, mare tenor şi razbandisi international, va cânta îi Hrubele Română, Franceză, Germani şi hallana, precum şi cde mai frumoase romanţe româneşti. SOLO STERNBACH, Renumitul S^xofonul care a debutat cu *uţ.Cea la Princiar, va apare cu un reporter absolut nou, OLDA PAVLICEK virtuos pianist, de la Conservatorul din Praga, va executa cele mai grele bădiţi de concert şi va acompania Orchestra-Jaz. GEORGES IONESCU rault apreciat de publicul îeşan, va conduce orchestra, cântând din diferite instrumente, întotdeauna la dejun. Concerte cu orchestra de la 12—2 jura Preţurile consumaţiilor rămân aceleaşi Duminicile şi Sărbătorile matineu la ora 5 p. m. — Sub preşidenţia d-lui Gh. I. Bratisou se întrunesc mâne Mî.rţi 3 Ianuarie oră 5 p. tv. la locelul clubului central din Piaţa Unirii 6, membrii delegaţiei permanente a organizaţiei naţionaHiberile din oraşul şi judeţul Iaşi.— In ziua de 8 Ianuarie a. c. se va oficia oficiu căsătoria religioasă a d-şoarei Jeanne Ghica, fiica doamnei şi d-lui I. Ghica din Iaşi cu domnul George Dunca avocat şi mare proprietar din Buseu. — Mai mulţi lucrători voind a instala un stâlp electric In str. Elena Doamna, in dreptul casei cu No. 38, stâlpul a căzut peste unul din ei, lucrătorul C. curea. Transportat la spitalul îsraelt, el a Iscetet din viaţi. — Dl. primar Osvald Racoviţă a întrunit astăzi la orele 12 pe funcţionarii municipiului. D-sa le-a mulţumit pentru felicitările ce le-a primit din partea lor, ufându-i apoi toate fericirile pentru noul an. — Pe câad sergentalidianjair. Moţoc îşi făcea obişnuita Inspecţie a găsit în stradă pe femeea Anica Ioan în nesimţire, complect Îngheţată. Nenorocita femee a fost transportată la spitalul Sf. Spiridon unde i s’au dat primele ajutoare. — Femeea Ştefana Milde din str. Mizii 8 a fost reclamate de către dl. Berman Iacoviţ din str. C. A. Rosetti 43 că a furat mai multe Ungerii şi bijuterii. Brigada de urmăriri adispus «testarea hoaţei împreună cu a individului Gh. Luţă care a încercat să o scape. Numiţii au fost conduşi la poliţie. Prin deschiderea unei uşi cu chei potrivite, mei mulţi indivizi rămaşi păsa acum nedescoperiţi, au introdus la timpul lipsei decasă a comerciantului JosubJ»u mae, în locuinţa sa din strada Socole 101. Indivizii au furat mai multe lucruri casnice şi bijuterii. Poliţia cercetează cazul. INCENDIILE DIN ORAŞ.—Mai multe începuturi de incendiu s’au declarat cri in localitate. In str. I. C. Brăteanu no. 106, la locuinţa d-nii Marcu Dihne s’a aprins un coş care a fost stins de către pompieri. La locuinţa d-neî Olga Ooldstein din str. Aron Vodă 19 s’a declarat deasemenea un început din incendiu. La cafeneaua Iosub Buiana din str. Socola 24, s’au aprins mai multe grinzi din pod, cari au fost stinse de către vecini. — TREI CĂSĂTORII.—A doua zi de Crăciun a avut loc îa casele din N. Ciupinschi, căsătoria religioasă a domnișoarei Coca C. Miclescu cu d. Ștefan Vâlcenu, avocat. — Joi 29 Decembrie 1927 s’a oficiat la Cernăuţi căsătoria religioasă a d-lui I. Cotlarciuc avocat—fiul I. P. S. S. Mitropolitul Nectarie Cotlarciuc cu domnişoara Nino Catănescu. A treia zi de Căeiuş a avut loc la Bacău, în casele d-lui inginer Filip Hudic, căsătoria religioasă a domnişoarei Neculau—fiica doamnei şi d-lui Necuîau fost subinspector c. f. r. Iaşi— cu d. locotenent Drăghicescu. Nuni au fost d na şi d. Omiild Racoviţă primarul Iaşului. — Inseara de 4 ianuarie va avea loc la saloanele «Daniel» din str. Palat concertul d lui S. Schächter cu concursul d-rei S. Goldstein. La pian : d. prof. E. Mezetti. — Domnişoara Grdc Blumenfeld, fiica d-lui doctor Filiph Blumfeld, din Iaşi, s’a logodit lu d. avocat Gaston Abramovici din Botoşani. — Cel mai bogat în cuprins, mai util şi mai eftin calendar pe anul 1928, este «CALENDARUL GOSPODARILOR» car se găseşte de vânzare la principatele librării. §1— Dri seară a fost transportat În spitalul Sf. Spiridon un individ găsit pe str. şi care nu poseda nici un act. Pe drum spre spital, individul a Încetat din viaţă. Se fac cercetări pentru aflarea numelui individului decedat. Cu prilejul anului nou fruntaşii şi foarte mulţi membrii ai organizaţiei partidului naţional-liberal din Iaşi au ţinut să presinte şefului nostru, d. Gh. I. Brătianu, urările lor şi cele mai calde sentimentede dragoste şi devotament. DL Osvald Racoviţă primar şi deputat, a rostit felicitări călduroase. Deasemmea au rostit inimoase cuvinte d. Victor Iamandi deputat şi d. prof. N. Şerban. Dl. M. Börsen a exprimat felicitări în numele organizaţiei ţărăniste de sub şefia d-lui dr. Lupu ministru. Dl. Gh. Brătianu a mulţumit, uvând tuturor un an mai fericit decât anul care s’a încheiat atât de trist pentru partid şi pentru ţară. — Hotărârea comitetului teatrului natiofcusl ieş.nu de a reduce preţurile, a avut un efect simţitor. Dela primele reprezentaţii sala teatrului a devenit neincăpătoare, atât de multă lume a venit să asiste la spectacolele spdă ţiţei dramatice. Astfel teatrul naţioenl din îssi devine iarăşi centrul de atracţie a marelui public—cum a fost întotdeauna. — Mâine seară are loc la teatrul naţional reprezentarea mult aşteptatei comedii „Fanny“ în traducerea d-lui C. B. Penescu. — Cu începere de azi orele de lucrua administraţia financiară sunt dela 8—12 a. m. şi de la 3—7 p. ot. — Brigada de urmăriri a dispus, în urma reclamaţiunei d-lui Gh. Ciucţanu, arestarea individului Banus August din dr. Ipsilante 14. Aceşta este învinuit de furtur îmi multor lucruri casnice şi al sumei de 1000 lei. Individul este cercetat de către d-l comisar Dimitriu. Săteanul Ifrim Gavrilov din comuna Focuri, jud. Iaşi a reclamat poliţiei ei pe când şi-a lăsat sania cu doi cai în stradă şi a pătruns in magaziul „Mercur“ din str. A. Panis 38, pentru cumpărături, i-au dispărut mai omite obisete din ssnle. Cazul este cercetat. — Soldatul Gh. Ciobotaru din regim. 13 Inf. fiind în stare de ebrietate a provocat un scandal inst. I. C. Brătianu, scoîtând o doamnă şi insultând-o. Intervenind câţiva sergenţi, uumilu! a fost condus în brigida de urmăriri şi apoi însinta comendBiiei. Anul Nou la Iaşi Solemnitatea de la Sft. Mitropolie Ieri fiind prima zî a anului nou s’a oficiat un serviciul religios la Mitropolie. Au luat parte între alţii d-nui Osvald Racoviţă primarul oraşului, dl. general Zadik, dl. Gh. I. Brătianu deputat și șeful nostru, dl. Lăzărescu prefect, dl. Gh. Voina deputat, dl. C. Chiuimoglu efor, Al. Coroi procuror general, d r.ii ajutori de primar I. Popovici, M. Borcea, d-nsi g-i i Frimu și Botez, d-aii coloneii Hristescu Nannu, I. Irimescu, coloni I dr. Pârvulesti, colonel dr. Veisa, Pândele, Mscri, dl. inginer Cssetti, dr. Sutaru, Dimitriu Păuşeşti etc. etc. I. P. S. S. Mitropolitul Pimen a oficiat serviciul religios, asistat de cler şi acompaniat de cor, făcând răni pentra un an bun şi pentru M. S. Rege Mihai I, după care a rostit o frumoasă şi înălţătoare predică. In urmă toată lumea la frunte cu I. P. S. S. au ieşit în curtea Mitropoliei unde dl. general Zadik a rostit o cuvântare inimoasă hupt lor de garaizeana. Ia palatul Metropolitan a avut loc o recepţie la care a dat perte o numeroasă asistenţă. I. P. S. S. a ridicat primul pahar de şampanie toastând pentru Regele Mihai şi Familia Regală. Dl. Osvald Racoviţă a toastat pentru I. P. S. Sa felienaada-în numele municipiului. Au toartat şi felicitat pe I. P. S. Sa dl. general Zadik, în numele corpului 4 de armată, dl. Al. Coroi procuror general în numele magsStraturei şi dl. C. Chilimogiu 'efor, în numele vechiului aşezământ al Cassel Sft. Spiridon. — Au fost conduşi la brigada de urmăriri indivizii Liîba Polar, din str. Ţicăul de jos şi Spitzer Amalia din com. Bucium jud. laşi. Deasemenea individa Necelai Focos a fost arestat aseară deoarece a bătut grav pe trecătorul D-tru Căzilă din str. Traneu 17. Comitetul «Şcoale comerciale elementare »de bieţi din Iaşi convoacă în adunare generală pe membri săi in ziua de 8 inuarie 1928, orele 10 a. m. avînd la ordinea zilei: 1) Votarea budgetului pe anul 1928. In cazul când nu se va întini numărul legal de membri adunarea va avea loc negreşit în ziua de 15 Ianuarie 1928 la aceiaşi oră. + Nicu Gheorghe, familiile Nana, Zarifopol şi Culianu, doamnele Adela Ursianu, Esmeralda Paul Capeleanu, Lucia O. Erbiceanu, familiile E. Winkler, d’Albon şi Ciurea, precum şi celelalte grade au durerea a anunţa pierderea scumpulelor. Xenophon C. Gheorghiu Licenţiat în Drept şi doctor în Litere, fost magistrat, profesor la Liceul Naţional şi profesor suplinitor la Universitate, decorat cu mai multe ordine, încetat din viaţă Luni 2 Ianuarie orele 2 dimineaţa şi roagă pe prieteni, foştii colegi şi foştii elevi a lua parte la ceremonia înmormântării care va avea loc Miercuri 4 Ianuarie la orele 2f1,precs8. Cortegiul va pleca de la biserica Sft. Teodor, unde se află depuse rămășițele pământești. I  Comitetul şcolar şi profesorii Liceului Naţional au durerea de a anunţa moartea iubitului lor preşedinte Xenofon C. Gheorghiu — Profesor Universitar — Ceremonia înmormântărei va avea loc Miercuri 4 Ianuarie ora 2 p. m. precis. Cortegiul va pleca de la Biserica Sf. Teodor, unde se află depus corpul. uammmmmmmmm oul an judiciar la Iaşi Astăzi a avut loc deschiderea noului an judiciar la Iaşi. In sala de şedinţe al Curţei de Apel secţia I-a, în prezenţa tuturor domnilor consilieri, şi al procurorilor, primul preşedinte, d. Volanschi a făcut prin tragere la sorţi, repartiţia concilierilor. Mb. Secţia l-a: Gh. Lupu, Agricola Cardaş, D. St. Culianu jude instructor, D. P. Pettoae. tmb. secţia II , Dl. V. Iarga, Dl. Gh. Dimitriu, D. Pogonat jude instructor, Al. Miclescu. Tribunal Secţia IlI-a d. E. Scheltti, d. Gavrilescu, dl. Bejártára, d. Pavlov. Secţia tutelară : Dl. Picurar, Dl. Spiridoneanu. Judecător sindic : Schelet!!. • Tip#&?iffA »abitté* Strati« I IDAN 8MISSE ACORDOR SI REPARATOR DE PIANE — Str. Săvescu 14 — Ecaterina Constantinescu MANEUSA Disp. II. Stradela Ipsilante 5 Reclama este sufletul comerţului MINISTERUL FINANŢELOR DIRECŢIUNEA COHTSIBUHUNILOR PUBLICANIONE Se aduce la cunoştinţa generală că ter- menul de predarea declaraţianilor de impuneri pe anul 1928 începe la 1 Ianuarie 1928 şi expiraia finals acestei fusii (31 Ianuarie 1928). Actsiermen pentru marile Intreprederi se prelungeşte până „la 15 Februarie iar pentru Societăţile anonime până la aprobarea bilanţului de către adunarea generală, care încă nu poate trece de 30 Aprilie 1928. Se atrage atenţiunea celor obligaţi la facerea declaraţiuniior “că nu se vor mai acorda alte termene peste cele mai sus prevăzute. împlinirea drepturilor Statului pentru anuu 1928 pe trimestrele Ianuarie şi Aprilie până la stabilirea impunerilor de către prima instenţa—Cotubiunile anuale— se va face cu litiu provizoriu în condiţiunile art. 5 Legea contribuţiunilor din 15 Noembrie 1927. Cum se fac declarafiunile ? Declraţiutrile se fac : a) Pentru impunerea veniturilor din comerţ, Industrie, profesiuni şi alte ocupaţiuni necomerciaile pe formularul No. 4, I iar pentru Societăţi anonime şi pentru comercianţi şi industriaşii cari au registre în regulă şi bilanţ întocmit pe formularul No. 4 bis. b) Pentru impunerea vinituli global pe formularul No. 5. I c) Locuitorii satelor fac aceleaşi declaraţiuni pentru impunerea venitului global, însă acei săteni cari au avut în anul 1927 un venit sub 10.000 lei ,nu vor mai face declaraţiuni pe formularul No. 5. (A te I vedea titlul Dispense de mai jos). Formularele No. 4, 4 bis şi 5 se pot procura ddla Percepţii. I Se menţionează câ aceste declaraţiuni trebuesc complectate cu toate datele pre- I văzute îa formular căci astfel de se con- I »iderâ icomplecte şi declaranţii cad sub sancţiunile prevăzute pentru cei ce nu dau declaraţii. Instrucţiunile pentruîntocmirea şi predarea declaraţiunilor se găsesc pe acele formulare. Ce se declară ? Veniturile din imobile, fie ele proprietăţi agricole, fie clădiri fiind impuse de Comisiunile de recensământ cari şi-au început lucrările la 10 Decembrie 1927 nu i se mai declară decât pentru impunerea venitului global trecând-se îa declaraţiunile No. 5, veniturile aşa cum ele a fost stabilite pentru anul în care, 1928. Pentru imobilele ale căror venituri impozabile n’ar fi fost încă determinate pârni l* expirarea termenului de dare a declarațiuniior anuale se va arăta locul , unde se află kwobilul. Celekite venituri impozabile anual se declară astfel cum eie s’au încasat de contribuabil sau isunt de încasat pe anul I precedent 1927, dupâ detaliile prevăzute îa in.tracţiuniie aflate pe formularele de ? declaraţiuni. Dacă unde din veniturile cuvenite pe anul 1927 cum sunt dividendeli şi tantiemele, au se cunosc se declară ce s’a încasat în acel an pentru anul 1926. Scăderile legale din impozite—pentru sarcini familiare—midie venituri și sarcini bipotecare, urmeizii a fi cerate prin declarsțiuni deci acei cari aa vor face declaraţia pierd dreptul la asemenea ccăzăminte. Contribuabilii cari In declaraţiile pentru recensământul fiscal ai imobilelor n’ar fi arătat p&rrmite hipotecare de care ele sunt grevate cum şi sarcinile familiare, vor putea cere aceste scăzăminte prin declaraţiunile anuale ale venitului global. Tot astd şi co cari am dat declaratori! de fel la recensământ. Contribuabilii cari nu pot complecta declraţiunile te voi face la Percepţiile fiscale unde li se vor complecta declaraţiile de către funcţionarii Percepţiei şi vor semna, după ce vor fi lămuriţi asupra dispoziţiuulior legii. Dispense 1. Contribuabilul care are venit sub 10.000 lei la total atât din veniturile sate proprii cât şi ale soţiei sau altor membrii ai familii rare şi care te are la dispoziţie este diaperiat de darea declaraţiei de impunere la venitul global. Dacă însă are de cerut vre-o scădere legala dîn impozitele efectratoe, pentru ««rcini hipotecare sau familiare care se acordă anual, Va trebui să se facă cerere tot pe formularul de declaraţii No. 5, iar dacă cere vre-o reducere a impozitului la venituri mici aflate sub limtele regde aceste cereri se vor face pe formularele respective. In comunele rurale, unde din lipsa declaraţiunilor colective la recensământul percepţia respectivă în luna ianuarie 1928 2. De asemenea e dispensat de darea declaraţiilor pentru venitul global contribuabilul care nu are decât un singur venit din comerţ, meserie sau profesie ce se exercită în cuprinsul percepţiei reşedinţei sale şi pentru care face declaraţie aparte, însă cu condiţiune să menţioneze pe declaraţiunea făcută pentru acea impunere la impozitul elementar că nu mai are alt venit nici el, nici membrii familiei aflaţi în sarcina sa. Această menţiune echivalând cu declaraţia pentru global scăderea pentru membrii familiei se va cere prin declaraţie la impozitul elementar. Pentru orice alte scăderi din venitul global va face cerere aparte pe formularul de declaraţie No. 5. Dacă ';’are un venit numai din salariu sau mobiliar, va face declaraţie pe acelaşi formular. Se atrage atenţiunea contribuabililor cari au venituri din salarii că nu se vor considera complete acele declaraţii dacă nu vor fi însoţite de adeverinţa Md. 19, relativă la salariile, indemnizaţiile, etc. primite în anul 1927 completată de cei ce au plătit asemenea venituri. Aceste adeverinţe se găsesc la percepţii şi administraţii financiare. 3. Contribuabilul al cărui venit impozabil, fie global, fie elementar, judecat după cel din anul precendent, este acelaşi ca şi în anul anterior şi dacă nu are nici un scăzământ de cerut şi nu şi-a schimbat reşedinţa, nici nu şi-a modificat felul întreprinderii sau al profesiunei, poate să nu mai facă declaraţie şi în acest caz se presupune că a menţinut declaraţia din anul precedent în ce priveşte veniturile, nu însă şi în ce priveşte scăderile pentru sarcini familiare sau pentru datorii hipotecare ori chirografare, pentru cari se cere dovezi în fiecare an. Deci spre a obţine pe anul 1928 aceleaşi scăderi, trebue să facă declaraţie şi să aducă acele dovezi la efectuarea impunerii când va fi citat. (A se vedea § 172 b, din instrucţiunile oficiate). De această dispensă nu pot beneficia cei obligaţi la ţinerea registrelor comerciale şi la încheerea bilanţului, întrucât cifrele din registre nu pot fi aceleaşi ca în anul precedent şi deci veniturile la tot cazul diferă. Sancţiuni. Contribuabilii cari nu se află în condiţnile de dispensă sus prevăzute, sau ale căror venituri s’au modificat şi nu vor face declaraţiile de impunere în termen sau le vor face incomplecte, vor fi impuşi din oficiu şi li se vor aplica amemnte prevăzute de art 96 legea pentru unificarea contriburilor directe. Stabilirea impunerilor Impunerile se vor efectua la percepţii în zilele cari se vor publica şi afişa la localurile percepţiilor. Contribuabilii cari au făcut declaraţiuni vor fi citaţi. Cei impuşi din oficiu nu se citează. Contribuabilii vor trebui să fie prezenţi la impunere cu actele şi registrele ce au a prezenta în zilele la cari vor fi citaţi, iar cei ce nu se citează în zilele publicate, aceasta fîn interesul lor, spre a nu se comite erori. Preşedintele Consiliului de Miniştri, Ministrul Finanţelor, VINTILA I. BRĂTIANU Director G-ral, Chr. Simionescu fiscal al veniturilor proprietăţilor agricole nu s’au scăzut sarcinile familiare, se va întocmi de către autorităţile comunale declaraţii colective numai pentru aceste sarcini pe formulare Md. 1 şi se vor da la Anul nou la Bucureşti Buc.—Ieri s’a oficiat un Te-Deum la Patriarhie cu prilejul anului nou. Au luat parte membrii guvernului aflaţi în capitală şi persoanele oficiale. S'au făcut rugi petru noul an şi pentru M. S. Regele Mihai şi Familia Regală. Nuvela, poemul, teatrul basmul, dialogul, corespondenţa sau inspiraţia fantastică sunt formele variate în care sunt scrise admirabilele esseuri intitulate «ULTIME SILUETE». Acest volum împreună cu cele anterioare „SILUETE“ şi „ALTE SILUETE“ constitue cea mai instructivă enciclopedie culturală, necesară oricărui intelectual şi oricărui iubitor, de literatură. In vacanţa de Crăciun şi Anul nou, in zilele de sărbători, savuraţi admirabilele şi recreativele pagini ale «SILUETELOR». * 4 V i