Mişcarea, mai 1928 (Anul 22, nr. 99-123)

1928-05-01 / nr. 99

Dela Soc. Com. de Electricitate Adunarea generală. Evocarea memoriei Regelui Ferdinand şi a sfetnicului său Ion I. C. Brătianu. Activitatea din cursul anului. Programul viitor. Ieri dimineaţă a avut loc la sediul „Societăţii Comunale de „Electricitate" adunarea generală acţionarilor. Şedinţa a fost prezidată de către dl. C. Crupeniki, preşedintele consiliului de administraţie care a făcut darea de seamă a activităţii desfăşurate pe anul expirat. Dl. Crupeniki Înainte de a vorbi de această activitate a evocat astfel memoria Regelui Ferdinand şi a lui Ion I. C. Brătianu : «Stăpâniţi de un sentiment de tristeţă, ne simţim datori înainte de a vorbi de administraţiunea societăţii noastre, să nu exprimăm părerile de rău că anul 1920 a adus cu sine un îndoit doliu. Am pierdut pe iubitul şi marele nostru Rege Ferdinand I a cărui domnie a strălucit prin vitejie, patriotism şi Înţelepciune. Imaginea măreaţă afăuritorului României Mari va trăi deapururea în inimile noastre. Am pierdut de asemeni în mod năprasnic pe cel mai mareom politic dinstoria ţărilor Românepe Ion I. G. Brătianu,, ilustrul prim-ministru, animatorul Înflăcărat al politicei de reîntregire a neamului. Numele lui va rămâne pe veci legat de unitatea naţională şi de organizarea României Mari». Asistenţa a ascultat profend impresionanta evocare d-lui C. Crupeniki. * In urmă dl. Crupeniki a expus acţionarilor cele ce s’au înfăptuit în cursul anului. D-sa a aratat că pe lângă cele trei motoare „Diesel" de câte 800 cai, i’a adus un al patrulea motor de 800 cai dela Casa „Solzov“ din Elveţia, asigurându-se astfel funcţionarea în permanenţă a uzinei—atât ziua cât şi noaptea. S’au făcut noul racordări pentru forţe motrice pentru interesul industriei ieşene şi s’a comandat 15 echipamente pentru îmbunătăţirea circulaţiei tramvailor. Ia atelierele uzinelor s’au confecţionat 5 vagoane noul care vor fi puse în circulaţie la finele la cel Mai şi s’au instalat 3300 metri şine noi, tip superior, ele fiind lipite prin sudură, pentru prima dată tn oraşului noatru. I In cursul anului s’a transformat radical reţeaua din monofazat în trifazat 330 l \ 220 volţi, după cel mai modern sistem. S’a transferat In cursul anului partea centrală a oraşului şi cartierele Hala, Socola, Ni-colina. Operaţiunea transformărei continuă. Deasemenea s’au făcut alte însemnate îmbunătăţiri asigurând Iaşului o lumină perfectă şi permanentă. « In ce priveşte tramvaiul, s’au instalat la uzina de lumină dour transformatoare care transformă curentul alternativ şi conţinu, asigurând constanta circulaţie a vagoanelor. Dl. Crupenschi a încheiat arătând că în programul de activitate viitoare se prevede înlocuirea şinelor, se vor înmulţi numărul vagoanelor şi se vor extinde liniile după planul stabilit de Primăria Uşi. Deasemenea se vor extinde reţeaua luminii electrice în toate străzile fixate de Primărie. Adunarea a aprobat darea de scamă şi a dat cuvenita descărcare legală. Conform statutului s’a acordat acţionarilor un dividend de 12 la sută, REP. festat voinţa poporala, peste care nimic nu poate trece. Astăzi prin unire ne găsim aici la malul Nistrului, ca sentinela cea mai avansată, a civilizaţiei apusene, inchee slăvind memoria celor ce au Supătat pentru unire şi cari nu mai sunt. «Avem deplină Încredere—sfârşeşte d. ministru Inculeţ,In viitorul de cultură şi prosperitate al acestei ţări. Domnilor, Cuvântarea A. S.R. Principele Nicolae. Cu nespusă bucurie am venit în mijlocul poporului basarabean spre a aniversa zece ani de la unire. Drepturile noastre de a trăi nedespărţiţi de fraţii noştri, ne reazemă pe un mare principiu al naţionalităţilor cari după războiul mondial l’a evidenţiat poporul rus, făcând tot atâtea republici, câte naţionalităţi avea înglobată. Basarabia la foi a proclamat unirea, arătând dreptatea acestui principiu şi unitatea noastră istorică geografică şi etnică. Aliaţii au recunoscut unirea, şi Rusia— cu care am dori să păstrăm cele mai bune raporturi—credem, o va recunoaşte la cel mai scurt timp. Astăzi, fraţii noştri basarabeni, pot judeca binele adus prin unirea cu patria mumă. Limba românească se Întrebuinţează atât in şcoli cât şi in biserică. Astfel din 275 mii elevi cari Învaţă azi In şcolile basarabene, peste 200 mii citesc şi scriu in româneşte. Cu toate că fraţii noştri au stat 100 ani în robie ei şi-au păstrat graiul, tradiţia şi naţionalitatea. Acum căile de comunicaţie sunt sporite, viaţa economică şi socială a Basarabiei e foarte desvoltată. Toate acestea ne produc o deosebită bucurie, fiindcă propăşirea provinciei noastre ajută la întărirea Întregului stat român. Să trecem deasupra micilor nemulţumiri momentane, şi să lucrăm uniţi pentru realizarea unei depline propăşiri. Trăiască România întregită, trăiască Regele Mihai I, trăiască Înalta Regenţă. (Nesfârşite urale). Urmează cuvântarea d-lui V. Brătianu prim-ministru, pe care o publicăm la fruntea ziarului. Au mai rostit cuvântări dl. I. Nicolaescu, preşedintele Senatului, dl. N. Săveanu, preşedintele Camerei, dl. grai Averescu, care a făcut importante declaraţiun politice, arătând că aniversarea Unirei e o mare sărbătoare naţională,ce trece peste disensiunile politice, şi dl. Teodor Misle, primarul Clujului, din partea fraţilor ardeleni, şi dr. I. Nistor din partea Bucovinei. La orele 2 p. m. în localul Primăriei Chişinău a avut loc un grandios brchet în onoarea înalţilor oaspeţi. Cu trenuri speciale la orele 4.25 şi 5.30 p. m, înalta Regenţă, membrii guvernului, parlamentarii şi invitaţii au părăsit Chișinăul. I. Fr. Botez Jean Melle Informaţii — Mâne toate prăvăliile vor fi închise, ziua fiind prevăzută prin legea repauzului. — Eri dimineaţă oficiat la Mitropolie un Ta-Deasa de către Vicarul Mitropoliei eferenţinut şi o scurtă predici. D. general Frimu a rostit apoi o cuvântare, lămurind trupelor importanţa zilei. In Piaţa Unire a vorbit de profesor conf. univ. Emil Diaconescu, despre Unirea Basarabiei. „ Mâne 1 Mai, fiind ziua muncii, consacrată prin legea repaosului duminical, atelierele noastre tipografice vor fi închise, şi ziarul nu va apare. Numărul viitor al „Mişcării“ va apare Miercuri 2 Mai. Astăzi se închide expoziţia pictorului larasov. Persoanele care au reţinut tablouri sunt rugate a le ridica azi. D. ministru Hiottu în Iaşi Aseară a sosit în localitate venind din Chişinău, d. Hiottu ministrul Palatului însoţit fiind de d. general Gondeescu şi de d. T. Ririleanu. Astăzi dimineaţă d. Hiottu a avut o întrevedere cu d. Osvald Racoviţai primarul Iafului şi cu d. P. Bogdan rectorul Universităţii, cu care a discutat chestiunea înfiinţării „Fundaţiei Regele Ferdinand I“ la Iaşi. MIŞCAREA La orfanii de răsboi din Iaşi —Şedinţa Comitetului Central— Astăzi dimineaţă a avut loc şedinţa comitetului central al orfanilor de răsboi. Şedinţa a fost prezidată de către d-na Olga Sturdza prezidenta Societăţii. Au luat parte d-nii Gr. Irancu-lafi N. Maxim deputat, d-nii generali Popişteanu şi Butoianu, d. Const. Toma senator, d-ra A. Severin, d. Grigore Teodoru, şi alţii. După discuţiile urmate membrii consiliului central s’au dus la Orfelinatul «Regina Maria» pe care l’au vizitat şi unde au luat de omul. De acolo întreaga asistenţă s’a dus la şcoala de corecţie pe care au vizitat-o interesându-se de această utilă instituţie. Din Slănicul Moldovei ! In ziua de 28 April, d.ejor Grigo-re Teodoru a fost la Slănic, unde a inspectat lucrările de compiectare a Inhalatorulul,care va începe a funcţiona chiar din luna Iunie precum şi toate celelalte lucrări de amenajare pentru deschiderea sezonului ?oalnear. Domnia-sa a stabilit programul , pentru lucrările urgente și absolut jj necesare In legătură cu sezonul ce i se deschide la curând, dând In grija administratorului băilor executarea acestui program. De asemenea d. efor Grigore Teodoru a inspectat lucrările de restabilire a conductelor de apă potabili şi a lucrărilor de captare de noi isvoare, pentru mărirea debitului de apă potabilă,rămânând pe deplin mulţumit de avansarea lucrării şi de modul de executare. , Totodată d. e Ior Teodoru a examinat Împreună cu d. Pandrea şi d. architect Gabrielescu lucrările de restaurare radicală a bisericei din Slănic, care după cum se ştie, se reface cu fondurile bine credincioşilor Maria şi Axente Pandrea proprietari de viile din Slănic şi cu fondurile iepitropiei. . Se speră că biserica va fi gata în cursul verei acesteia. Se ştie că anul acesta muzica militară a Regimentului 84 Bistriţa (Tg. Mureş), una din cele mai reputate în ţară, se va stabili de la 1 iunie. I Se aduce la cunoştinţa celor intere* ji saţi că la percepţiile oraşului Iaşi sunt vacante cinci locuri de agenţi sau impegaţi stagiari, plătiţi cu talar lunar net de lei 3404 pentru necăsătoriţi, iar cei căsătoriţi având şi un spor de familie proporţional cu numărul copiilor. Candidaţii vor trebui să aibă ca studii cel puţin 4 clase primare şi serviciul militar satisfăcut. Petiţiile împreună cu actele cerute se vor adresa direct percepţiilor respective care vor recomanda Adiţiei Financiare în posturile vacante pe solicitatori. Primăria a dispus închiderea măcelăriilor 1. Rosen şi Gh. Duna din piaţa Nicolina, pentru faptul că se vinota carne adusă în mod clandestin. Proprietarii acestor măcelării au fost dați judecății. Păduri şi parchete în licitaţie Epitropia generală a Casei Spitalelor Sft. Spiridon din Iaşi, aduce la cunoştinţa generali că în ziua de 31 Maiu 1928, ora 10 dim, va ţine licitaţie publică cu oferte închise, la cancelaria Epitropiei pentru vânzarea spre exploatare a parchetelor şi arborilor din pădurile următoare : 1) Pădurea Bugeşti „Seria Buda“, corn. Buda jud. Neamţ, parchetele No. 19, 20, 21, 22, 23, 24 în suprafaţă totală de 251 ha. 9000 m. p. exploatabile în 1929-1935. Garanţia lei 600.000. 2) Pădurea Coţofâneşti, corn. Coţofăneşti jud. Putna, un număr de 13.493 rezerve deperisante (uscate) răspândite prin parchetele No. 28, 30,40 pădurea fiind la o depărtare de 3 Klm. de gara Bâlca. Garanţia 200.000 lei. 3) Pădurea Bodeşti-Precista, com. Bodeşti-Precista jud. Neamţ, un număr de 2891 rezerve înaintate în vârstă de la punctele „Cârpiniştl" şi „Dumbrava“ exploatabili dela 1 Septembrie 1928. 4) Pădurea Măgura Ocnelor, comuna Târgu Ocna Jud. Bacău parchetele No. 4 şi 5. Garanţia 20.000 lei. 5) Pădurea Lungani, corn. Voineşti jud. Iaşi, parchetele No. 14 şi 15 In Întindere totală de 19 ha. 26 arii exploatabile în anii forestieri 192728. Garanţie 8000 lei 6) Pădurea Slănic jud. Bacău un număr de 9058 arbori de fag deperisanţi. Garanţie 80.000 lei. Condiţiunile de vânzare se pot vedea în orice zi de lucru la Biroul Silvic al Casei. Licitaţia se va ţine conform art. 72 — 83 din Legea Comptabilității Statului. ULTIMA ORA Ziua de ori la Chişinău (De la trimişii noştri speciali) Chişinău«— Sâmbătă seara d. ministru Lapedatu a ţinut o conferinţă la Teatrul Naţional, tratând despre „Alipirea Basarabiei la conferinţa de la Paris“. Tot Sâmbătă, d-nii miniştri Lapedatu şi dr. Lupu Însoţiţi de şefii de cabinet An. Neculescu şi Străinu, au asistat la Te-Deum-ul oficial la Sinagogia Centrală. Au asitat şi toate oficialităţile din Chişinău. * Duminică după amiază dl. profesor N. Iorga a ţinut o conferinţă la Teatrul Naţional vorbind despre: „Basarabia de eri şi astăzi“ Rezultatul general al alegerilor din Franţa Buc. — Din rezultatele venite până acum asupra alegerilor din Franţa s’au înregistrat următoarele mandate: Uniunea republ. 169 mandate, Republicanii de stânga 95, Radicalii de stânga 60, Radicali socialişti 115, Republicani socialişti 45, Socialiști 107, Conservatori 9 Comuniști 16. Lipsește un singur rezultat. Tipografia «Albia»» Iaşi.—Str. Saulescu No. Concertul Mircea Bârsan Rodica Suţu In seara zilei de Mercuri 23 Mai a. c. (a doua zi sărbătoarea „Inălţărei Domnului“) va avea loc la Teatrul Naţional, concertul Mircea Bârsan—Rodica Suţu. Programul concertului va fi din cele mai alese bucăli. Concertul se dă spre a se putea aduna fondul necesar, pentru ca Rodica Suţu să plece în streinătate, unde să-şi continue studiile de piano. — CHESTIUNEA GUNOAELOR. — Primăria a dat o ordonanţă prin care interzice depozitarea gunoaeior în stradă, şi impune ca în fiecare curte să se aşeze o ladă specială sau o cutie pentru gunoaie ce vor fi ridicate de căruţile primăriei. De asemeni se interzice depozitarea lăzilor sau a baloturilor pe stradă. Moluzul ce va rezulta de pe urma construcţiilor vor fi carate de cei în drept la Bularga, Podul Bereu (Sf. Lazăr) şi Ţicău. Corul Ateneului Popular Nicolina va lua parte la concursul coral din Bucureşti ce se va ţine în zilele de 20 şi 21 Mai &M Ca I I *• Desvelirea statuei lui Ştefan cel Mare Chişinău.—la prezenţa înaltei Regenţe, a membrilor guvernului, a tuturor personalităţilor aflate aci, a numeroaselor delegaţiuni din toată Basarabia, a avut loc ori dimineaţa, inaugurarea statuei lui Ştefan cel Mare. După serviciul religios oficiat de mitropolitul Curie, au rostit cuvântări dl. General Scărişoreanu preşedintele comitetului de iniţiativă, înaltul Regent Ch. Buzdugan şi d. Păntea primarul municipiului Chişinău. A urmat apoi defilarea şcoalelor cercetaşilor, societăţilor sportive, a delegaţiilor ţărăneşti, a foştilor ofiţeri în armata Republicei Moldoveneşti, a ofiţerilor de revervă a trupelor. In tot timpul serbărilor a domnit o mare însufleţire şi o ordine ideală. II „Povestiri Tragicomice”. S’a depus la librării volumul „Povestiri Tragicomice” datorite cunoscutului satiric Şalom Alechem la traducerea d-lui C. Săteanu. Volumul prefăţit de dl. Octav Botez criticul revistei „Viaţa Românească“ cu un studiu asupra marelui satiric, cuprinde următoarele cele mai nouă lucrări : „Un schimb de cuvinte“, „Şah la Tei“, „De la o pălărie“, „Trei Calendare“, „O istorie sugestivă“, „Minunea -nio ziua aceea“, „Ghida Parişchevici“, „Cu clasa treia“, „Moşu şi mătuşa“, „Pl .cerea Tatei“, „In ziua Iertării“, (Tipuri caii dispar), „Riviera“, „Cetitorii“, „Profetul Elle“ „La Băi“, „Doctori“, „Să nu fii bun“. Volumul este ilustrat. De vânzare la „Cartea Românească“, „Socec“, „Alcalay“, „Librăria Nouă“ (Carol Segal) din Bucureşti. Librarii din provincie vor comanda la Tipografia „Albina“ din Iaşi, str. Sculescu 1. Caut loc de menajeră la Domn singur. Doamnă din familie onorabilă germană. M. B. stradela Scăricică 22 HERTS - DOROHOIU Se caută un bun reprezentant de către: „Asigurarea Românească" Inspectoratul General Iași, str. Lăpuşneanu 40 Renumitele Băi Strunga Situate în cea mai frumoasă poziţiune, în apropiere de Iaşi. Complect renovate. Noui instalaţii de băi de pucioasă Tn contra Reumatismului, Artritismului şi a Scrofulozei. Ape Sulfuroase. Parc splendid. Restaurante de primul rang cu preţurile cele mai convenabile. Zilnic curse de automobile. A se adresa administraţiei, d-lui I. Manolescu-Strunga I. Roman. 40—4 Refacerea Silnicului.—Epitropia G-lă a Casai Spit. şi Osp. Sft. Spiridor, Iaşi, face cunoscut, că în ziua de 5 Mai a. c. era 10 a. n.., va ţine licitaţie publică,cu oferte închise, în cancelaria acestei Episcopii, pentru darea în întreprindere a lucrărilor de construire a podurilor de lmn, şi reparări de poduri, de la Băile Slănic. Valoarea lucrărilor după deviz, este de 157.218 iei. • Garanția provizorie va fi de 6.500 iei, în numerar, ori efecte, iar cea defintivă de 6 la sută la suma ce va rezulta la licitaţie. Devizul şi condiţiunile, pentru executarea acestor lucrări, se pot vedea la orice zi de lucru la serviciul technic. Art. 72—83 din legea contabilităţii publice, vor fi aplicabile la licitaţie, iar condiţiunile generale pentru întreprinderi de lucrări publice, vor face parte Integrantă din contractul de interprindere. NOU. A apărut: Tacitul, Anale, Cartea I pe 2 coloane, traducere latino-română de dl. G. Nica, profesor, foarte folositoare tuturor studenţilor şi studentelor Facultăţilor de Litere din ţară şi elevilor claselor Vil şi Vin şi Bacalaureat. 8-5 ŞCOALA DE ŞOFERI Un curs nou pentru conducători de automobile şi tractoare, pentru profesionişti şi amatori, începe la Cernăuţi la 2 Mai a. c. Afară de aceasta se înfiinţează şi la Suceava un curs pentru şoferi in luna Maiu. Informaţiuni şi înscrieri zilnic între orele 11—1 şi 4—6 în „Institutul Autotehnic“, Cernăuți, strada Alba-Iulia 2. Telefon No. 60. DOCTOR S. FICHMAN DENTIST Tratamentul boatelor de guri şi dinţi. Execută orice lucrare In arta dentară. Consultaţii, zilnic latre 8—12 a. m. şi 2—7 p. m. Iaşi, Strada Unirei 4 B. 205 De Vânzare sau de închiriat UN PIANO 104 Str. UZINEI 27_________B. VIE* BUCIUMI DE mim laşi, 4 km, depărtare de oraş, circa 6 hectare livezi pomi roditori altoiţi, vie americană altoită pe rod, plantaţie nouă, pădure, poziţie romantică, stejari şi brazi seculari. Arătură, casă de zid şi paianţă pe temelii de piatră, acoperiş tablă, balcon 15 m, pe 2 m, 4 camere, antreu, sobe teracotă, camară, bucătărie sistematică, cramă cu 2 etaje, construcţie nouă, Casă pentru vier, grajd, poeţi, remiză. Adresa proprietarului Leonida Gheorghiu str. N. Gane 24, 104 . ECAT. CONSTANTINESCU MASEUZA Iasi, Stradela Ipsilanti No. 2 A i * V ♦4- -A 4 A *