Mişcarea, iunie 1928 (Anul 22, nr. 124-148)

1928-06-01 / nr. 124

g St 4' ? STAŢIUNI BALNEARE ŞI CLIMATERICE Cu prilejul începerei sezonului de băi „BANCA MOLDOVA“ S. A. IAŞI aduce la cunoştinţă că execută plăţi simple şi telegrafice în condiţiuni avantajoase în următoarele localităţi balneare şi climaterice din ţară şi străinătate : ROMÂNIA Câmpulung Băile Felix Govora Băile Herculane Iacobeni Lacul Sărat Mănăstire Agapia « Neamţu « Varatec CEHOSLOVACIA Chatel Guyon Chambery Deauville Dieppe FRANŢA ELVEŢIA Slănicul-Prahovei « Moldovei Sinaia Solea Techirghiol şi Movila Tuşnad Vatra-Dornei Vălenii de Munte Budachi Bălţăteşti Borsec Buziaşi Buşteni Braşov Călimăneşti Căciulata Constanţa Ocna Sibiului Oglinzi Olăneşti Ocnele Mari Pucioasa Predeal Poiana Ţapului Piatra Neamţ Sovata MIŞCAREA Nereguli la percepţia ll-a din localitate Fiind informat că la percepţia II a din str. Ştefan cel Mare, s’au comis nereguli, dl. controlor Lnnciar Stoianovici a făcut ori o minuţioasă inspecţie, verificând registrele şi stabilind situaţia financiară a cassei. ‘ S’a constatat până acum lipsa sumei de 60.000 iei, pe care urmează s’o justifice casierul Botez. î Di. controlor Stoianovici continuă anchetarea, deoarece sunt indicii că s’a furat o sumă mai mare de bani. Lipsesc numeroase chitanțe din cotor, cari nu sunt justificate. In interesul anchetei, casierul Botez a fost reţinut la brigada de urmăriri. După terminarea cercetărilor controlululul financiar, care indică pe casierul Botez ca autor al neregulelor săvârşite, va începe ancheta organilor poliţismşti. O Iniţiativă frumoasă In serile de joi Vinuri şi Sâmbătă a săptămânei în curs la orele 9 p. m. va avea loc în saloanele clubului li- beral din Piaţa Unirei o audiţie de plăci „His Master’s Voice" din Lon- dra a următoarelor discursuri ale ma- rilor barbaţi de stat ai României. „Cultura Naţională" şi „A la presse latine" (în limba franceză), discursuri ţinute de marele şi regretatul Ion I. C. Brătianu; «Ofensiva culturală a României de azi», discursul d-lui mi- nistru dr. Anghelescu şi «Idealul createi» discurs al d-lui ministru N. Tituleacu. Audiţia ce va avea loc în condiţiuni excelente, e organizată de către cunoscuta «Librărie Socec» din localitate. — Lin îneput de incendiu s’a declarat orin strada I C. Brătianu 137. Focul a pornit din beciul casei, propagându-se asupra întregei clădiri. Au intervenit pompierii reuşind după două ore să localizeze incendiul. — A fost arestat individul Vasile Ursachi din str. Zugravi care a bătut grav un trecător. Cercetat la poliţie, individul a fost identificat ca un cunoscut pungaş de buzunar. — Un nou caz de tifos exantematic s’a declarat ori în str. Bularga 23. Serviciul sanitar a dispus transportarea la spitalul de izolare pe Raşda Iancovici bolnavă de tifos şi dezinfectarea locuinţei. — D. A. Grabovenschi din str. Lăpuşneanu, a reclamat poliţiei că în cursul □opţei a’au introdus mai mulţi indivizi în magazin, şi au furat suma de 10.000 lei dintr’un saltar. S’au început cercetări. — Doamna Sofia Gâlcă din str. Voinicilor a înştiinţat poliţia că i-a dispărut de la domiciliu o fetiţă cu numele de Elena în vrâstă de 6 ani. Se crede că copilul a fost furat de doi ţigani cari dădeau târcoale ori prin acea stradă. — Tifosul exantematic continuă a face ravagii în localitate. Iacă un caz a fost Înregistrat ori în str. Pantelimon 13 unde a fost găsit bolnav de tifos băiatul Cornic Gigran în vrâită de 15 ani. Bolnavul a fost imediat izolat. O delegaţiune a comercianţilor de sticlării şi porţelanuri, s’a prezentat astăzi la Camera de Comerţ, cerând ca să se facă intervenţiunile necesare, pentru a se lua măsuri contra comerţului ambulant de sticlărie. Cu începere de la 15 Iulie a. c. se va deschide la Oradea marele Târg General şi va ţine pănă la 22 Iulie. S’a aprobat o reducere de 50 la sută pe c. f. r. pentru vizitatori. — Aflăm cu plăcere că amicul nostru d. I. Rosenthal directorul librăriei „Viaţa Românească“ a fost decorat cu Meritul Comercial şi Industrial cl. a. — Anunţăm cu plăcere logodna domnişoarei lica Stern cu d. Heri Steinbach din Bucureşti. Felicitările se primesc Duminică 3 Iunie şi Luni 4 Iunie a. c. orele 5 după amează în casele d-lui Al. Stern Director general al Băncii Dacia, str. Lăpuşneanu No. 35. „ Sâmbătă 2 iunie, ora 9 seara va avea loc la Teatrul Naţional un concert cu selecţioni din operă, dat de d. Onofrei tenor şi Bianca Saraga-Onofrei primadonă. Biletele la agenţia Braşov. — D. M. Sadoveanu va conferenţia Duminică 10 iunie a. c. la Ateneul Popular Nicolina. — D-nii I. Botez preşedintele Camerei de Comerţ şi Fred Şaraga vicepreşedinte, au plecat aseară la Bucureşti pentru rezolvarea a diverse chestiuni ce privesc camera. S-a promulgat legea prin care epitropia bisericii „Ziua Crucii" din Iaşi a fost autorizată să vândă de veci prin licitaţie publică două terenuri, proprietatea bisericei filiale Sf. Andrei, unul în suprafaţă de 1200 m. p., situat în Iaşi, strada Sf. Andrei No. 9 şi altul în suprafaţă de 3 ha. (fost vie), situat în comuna Bucium judeţul Iaşi iar din suma ce va rezulta să se construiască o nouă casă parohială pe terenul dimprejur al bisericii Sf. Andrei. Apelurile fiscale de Vineri 1 Iunie PROFESII.—Marcu Iţic, Al. Tăbuş, M. Tabuş, M. Braetz, L. Axenberg, Taub Carol, Solomon Marcu, B. Landberg, E. Lannay, V. Simionescu, I. Mateş, F. Zilberstein, A. Moscovici, B. Rubinstein, P. Goldman, I. Comer, L. Herşcovici, C. Rădulescu, B. Sandrin, S. Terzlan, I. Iţkovici, Al. Tatamin, M. Litman, Iancu Schwartz, M. Goldstein, M. Nicolau, H. L. Grimberg, A. Steinberg, G. Nicolau, Stela Gold, G. Carnelzon, B. Rozaer, Fr. Benditer, H. Pulver, D. Sweiner, I. Horovitz, P. Leonake, H. Marcu, Aizic Moise. — Ministerul cultelor a numit următoarele comisiuni pentru examenele de diplomă : La seminarul Iaşi: păr. C. Iordăchesnu, păr. V. Iordăchescu, dl. V. Diaga, dl. I. Miron, dl. Gh. Barbu. La seminarul Dorohoi: dl. dr. D. O. Boroianu, păr. D. Furtună, dl. M. Grumăzescu, dl. V. Arnăutu, dl. E. Nicolau. La seminarul Huşi: păr. Petre Vintilescu, păr. I. Negoiţă, pâr. Donos, dl. Racoviţi, dl. Tucaliuc. Comitetul societăţii „Guiţai Eroilor" regionala Iaşi educe vale sile isulţumiri persoanelor care au blatvot a da con- ‘ cursul cu ocazia chetei organizată în ziua înălţării Domnului, ziua sârbătoriri Eroilor căzuţi în războiul pentru întregirea neamului. Iată rezultatul chetei: Segent T. R Vasile și Stratan C. 4 A. 3604 lei; dl. Softa și cap. T R. Răchiteanu C. 4 A. 2560 tei; d-ra ituncs cu plot. aviator Atanasia 2489 te; d-ra Lehrer Poli cu cap. T. R. Ghderier 2252 lei; d-ra Petrovici Elena cu plot. Varlam Gh. Brig. 5 R 2160 lei; d-ra J.ny Haidlmov■chi cu cap. T. R. Baichescu C. 4 A. 2035 lei; d-ra Rebecs Solomon cu dl. avocat N. Marihuscha ,2083 lei; Sergent T. R. Mihailiscu V. C. 4 A. 1587 lei; cap. T. R. Teodorescu C. C. 4 A. 1516 lei; d-ra Magdi Teodorescu ,cu plut. aviator Benescu 1517 k.; d-ra Olga Costsndsche cu plut. aviator Munteanu Gg. 1376 lei; locot. Ghirculescu și locot. Preşoianu Rgt. 7 Roşiori 11330 iei; cap. T. R. Carp M. C. 4 A 1302 ui; d-ra Focos cu elev T. R. Manea A. Rgt. 7 Roşiori 1292 iei; cap. T. R Liescu AL C. 4 A, 1243 lei; d-ra Coca Pivniceru cu medici sub.it. Se vet in P. Spit. Mint. 1164 iei; d-ra Adriana Damian cu sub. it. S*vm Rgt. 13 inf. 1163 iei; locot Zamfirescu Liceul Militar cu d-ra Focos 1318 lei; d-na Damacean cu adm. sub.-lt. Damacean Rgt. 13 inf. 1146 lei; d-ra Ștefănescu Antoneta fam. cu farm. sub.-lt. Sthieme 1101 U; dna Elena Rădulescu cu farm. sub. it Drăgoi 1080 lei; d-ra Constanța Barbu cu Lt. Gigorescu Fiorea Rgt. 13 Inf. 990 Ii; d-ra Mărioara Gheorghiu studentă cu farm. sub.lt. Stbot Eugen 962 lei; tap. T. R. Costinescu I. C. 4A. 912 lei; d-ra Splad.cu Lt. Timofte C-tin Rgt. 13 Inf. 899 lei; d-ra Gheorghiu T. stuccota cu farm. a.b.-lt. Suciu Eugen 865 lei; d-ra Timotin Badiva cu farm. sub.-lt. Diner Maximilian 863 L.; cap. T. R. Gheorghiu A. 892 lei; cap. T. R. luster Gh. și dr. Vadomub 855 lei; d ra Jeliu lenak cu eiev. T. R. S.nbau Iticiu 839 lei; d-ra Eugenia Simiosescu cu cap. T. R. Hamza N. C. 4 A. 821 lei; d-ra M. Furtună cu medic Sub.-it. Paiu Spiridon 796 lei; dl. Titus loanide fancț. C. 4 A. 754 lei; medic Lt. Cuca Mihail 807 lei; d-ra Stefi Oisefski cuprot. aviator Totorcea 633 iei; d-ra Suzasa Grădinară cu farm. sub.-it. Kobori L. 618 iei; d-ra Titka Pivniceru cu locot. Felea .Rgt. 13 Inf. 401 lei; sub.-it. Ciuka M. 300 lei. Total lei 48.527. Se aduce la cunoştinţă că în ziua de 20 Iunie 1928, orele 10 a. m. se va vinde prin licitaţie orală In curtea Spitalului Central, diferite obiecte de mobilier ca baluri, toalete, dormenze, etc., articole de veselă, Unguri argint, farfurii de porţelan, sticlărie, etc. şi alte obiecte de gospodărie. Garanţia provizorie se va fixa de comisiunea pentru fiecare obiecte în parte. — In ultimul timp ploi torenţiale au s căzut in numeroase regiuni a judeţului nostru. In corn. Buciumi, ploaia a fost acompaniată de o puternică furtună, cauzând pagube însemnate. Semănăturile au fost culcate la pământ. — Epitropia Generali a Casei Sf. Spiridon din Iaşi, aduce la cunoştinţa d-lor care voesc a concura pentru ocuparea posturilor vacante de medici primari şi secundari dela Spitalele Casei, că Epitropia a amânat concursurile ce urmau a se ţine în luna Iunie şi anume: 1) Concursul pentru postul de medic definitiv la spitalul 10 din Hârlău şi Botoşani ce urmau a se ţine în ziua de 26 Iunie se amână pentru ziua de 26 Noembtie 1928. 2) Concursul de medici secundari specialitate de chirurgie ce urma a se ţine In ziua de 20 luni se amână pentru ziua I de 4 Decembrie 1928. 3) Concursul de medici secundari specialitate de medicină interna, ce urma a se ţine în ziua de 10 Iunie a. c. se amână pentru ziua de 14 Decembrie 1928. — Pe data de 1 Iunie ort. din iniţiativa d-lui Ed. Lăzărescu, prefectul judeţului, a luat fiinţă direcţiunea propagandei culturale în judeţ- Cheia pentru „Cultul Eroilor“. Descindere la clubul nat. ţărănist din Brăila Buc.—Din ordinul parchetului din Brăila, la clubul naţional ţărănesc din acel oraş, s’a făcut o descindere de către autorităţile poliţieneşti. Au fost confiscate numeroase pachete cu cărţi şi imprimate pentru propagandă, şi care s’au constatat a avea un caracter subversiv. A fost deasemeni arestat, pentru a da explicațiuni d. N. Pan-dele secretarul clubului. Dispariţia unui îndrăsneţ escroc Buc.—Parchetul general din Bucureşti a emis mandat de arestare contra lui Eug. Finek, învinuit de a fi escrocat un mare număr de ţarani ardeleni, cu importante su-me de bani, sub pretextul că le va face intervenţiuni serioase bunele ministere. Simţind că autorităţile poliţieneşti sunt pe urmele sale Eug. Fittek a reuşit să dispară. Se bănueşte că ar fi trecut graniţa. Plecarea d-lui Titulescu la Geneva Buc.—Dl. Titulescu ministrul nostru de externe va pleca mâine la Geneva. Până la 10 a lunei crt. d-s3 va sosi la Belgrad unde i se pregătește o primire fastuoasă. Probabil la 16 ale lunei crt. dl. Titulescu va sosi la București. Atatki implicat în noul furturi Buc.—Multimilionarul Ataţky a fost cerut de către prefectura de poliţie Bucureşti, în vederea stabilire! vinovăţiei sale, ca principal complice într’un important furt de blănuri, operat nu de multă vreme In Capitali. Rezultatul cercetărilor va fi ţinut secret, în interesul instrucției. ■ Confiscări la graniţa .Iugoslava Buc. — Autorităţile iugoslave, în urma unor denunţuri, au reuşit să confişte la graniţă un important stoic, de lăzi cu... mandarine, destinat Bulgariei. La expediţia făcută s’a putut însă constata că mandarinele erau muniţiuni de răsboi. Demonstration antesărbeşti în Italia Buc.—In ultimile zile la Milano şi Veneţia, au avut loc demonstraţiuni populare ante-sârbeşti. Intr’o piaţă din Milano, s’a ars drapelul iugoslav, după care bandele populare au pornit pe străzi, cerând imediata declarare a războiului. Agitaţiuni de acest fel au mai avut loc și în alte oraşe italiene. Dr. Bruno Fingerhut Șeful Laboratorului Spitalului Ibsent BOLI DE RINICHI și GENITOUR1NARE CONSULT. 8-10 a. m. 3—6 p. m. — Str. Mârzescu 13 — La 3 iunie în aleea Grigore Ghica (Copou) Mare batae de flori organizată de Societatea „Propăşirea Iaşilor" şi de societatea „Colonia Şcolară". Cea mai mare şi mai grandioasă din serbările acestui sezon. Distracţii, surprize, premii, muzică. ROMÂNIA Prefectura judeţului Iaşi Srviciul Technic No. . . 1928 Mai 30 Publicaţiune Se aduce la cunoştinţa celor interesaţi, că în ziua de 12 luna Iunie 1928, ora 11 ■e va ţinea licitaţie la Prefectura judeţului Iaşi Serviciul tethnic, pentru darea în antrepriză a lucrărilor de reparaţie, a următoarelor şcoli din judeţ : Domnii concurenţi sunt citaţi a se prezenta la citata zi şi oră cu ofertele lor scrise şi sigilate însoţite de garanţia de 4 la sută din valoarea totală a întreprindere!. Supra oferte nu se primesc. Condiţiunile pregătitoare modelului acestei întreprinderi și proectul lucrărîior in chestiune ie pot vedea în fiecare zi lucrătoare între orele 8—1 p. m. la cancelatia acestei Prefecturi. Prefect, (8) ED. LAZARESCU Şef Serv. Technic, Inginer şef, (as) C. GRIGOR1U L. Griinştein DENTIST B. Strada Şcoala de Arte 14 COMUNA SATUL LEI 1) Popeşti Doroşcani 124380 2) Corneşti Ciucheşti 185000 „ Protelnici 146000 3) Copou Copou 210252 4) Bârnova Todirei 43000 5) Movikni Potângeni 63928 „ Movikni 76504 6) Brleşti Bud* 45000 7) Buznea Princ. Nicolae 50000 8) Cepllnița Vârâţi 82000 9) Prisacani Prisacani 1100000 10) Tomeşti Chicerea 63399 ( Goruni 52460 11) Glăvăneşti Glăvăneşti 54982 Tipografia «Albina» Iași.—Str. Servescu No. 1 MINISTERUL JUSTIŢIEI Comisiunea da Naturalizări Conform art. 23 din legea privitoare la dobândirea şi pierderea naţionalităţii române, se publică următoarea cerere de naturalizare, spre ştiinţa acelora cari ar voi să facă vre-o întâmpinare, potrivit dispoziţiunilor art 23 din zisa lege. Dos. 1915 1 927 DLE PREŞEDINTE, Subsemnatul Nuhăm Leo Hartmann din Iaşi str. Nemţească No. 7 cu oneare vă rog să binevoiţi a-mi acorda naturalizarea română pe baza actelor notate mai jos. Menţionez că am satisfăcut legea recrutărei în ţară şi să datorită profesiuni mele de funcţionar comercial îmi procur singur existenţa. Primiţi vă rog profunda mea consideraţiune. N. L HARTMANN Anexez : Declaraţie autentică de opţiune pentru cetăţenia română, act de naştere satisfacerea legii recrutărei, certificat de necondemnare eliberat de tribunal Iaşi, certificat de bună purtare a primăriei comunei Iaşi, certificat de neurmărire a prefecturei poliiei Iaşi. BĂILE STRUNGA din judeţul Roman renumite prin apele sulfuroase cele mai concentrate, suverane pentru reumatici, artritici, scroturoşi, etc., se redeschid în luna iunie curent. HOTELURILE şi BĂILE RENOVATE Preţuri moderate. Vilegiatură minunată . Păduri, Vii, Livezi şi Plantaţiuni. Informaţiuni şi Prospecte a se cere la : I. Manolescu-Strunga, Str. Dionisie 32, Bucureşti.