Mişcarea, decembrie 1929 (Anul 23, nr. 271-292)

1929-12-01 / nr. 271

Presa die Cehoslovacia Pr*gi (Gaps).—Faţă de mai trecut R ncmărul publicţilor periodice dia Cehoslovaia a crescut consiierabil. Ia special a crescut numărul publics (Iilor csri spar la Pivgi?. Numărul acestor publics! i îs *jats in prezent le 1396, răvăşind presei politics cehe 176 publicaţii perîodice (o creştie cu 16 publicaţii), presei politice germina 60 publiceţii. Maspu* 6 publicaţii maghiare, 2 slovace, 9 reviste ruseşti, 2 ucrainiese, 1 bulgară, 1 expsr^nte. Publicaţiile nspolitice, csr *p.r la Praga sunt la număr de 1130, dintre cari 1003 cthe, 119 gormste, 6 engleză, 3 esperanto, 2 francezi, 3 usgare, 2 rusești, 1 spaniolă, 1 italiană, 1 Ido etc. TRIBUNALUL JUD. IASI S. III A PUBLICAŢIE DE VÂNZARE No. 9937 am 27 Noembrie 1929 Trib. Iaşi S. Iila în urma raportului d-lui Jude Sindic No. 19727 1929 a autorizat Corpul Portăreilor Iaşi să facă din nou forme de vânzare prin licitaţie publică a portofoliului falitei Soc. Goldstein & Zweifsl din Iaşi evaluat la suma de 25.000 Iei. Vânzarea şi adjudecarea acestui portofoliu va avea loc în ziua de 2 Decembrie 1929 ora 13, în Camera Sindicatului Trib. Iaşi, începându-se licit. publ. dela suma evaluărei, cu facultatea d-lui Jude Sindic de a o începe şi deia o sumă mai mică sub rezerva omologarei Tribunalului. Președinte, M. ESfANti Portărel, (Indiscifrabil) Dos. No. 84 I 929 TRIBUNALUL JUD. IAŞI SII A PUBLICAŢIE DE VÂNZARE No. 9939 din 27 Noembrie 1929 Trib. Iaşi S. 3-a în urma raportului d-lui Jude Sindic No. 19736 1929 a autorizat Corpul Portăreilor Iaşi să facă din nou formele de vânzare prin licitaţie publică a averii falitului David M. David din Iaşi str. Ştefan cel Mare No. 19, compusă din mărfuri evaluate la 136.019 lei. Vânzarea şi adjudecarea acestei averi va avea loc în ziua de 4 Decembrie 1929 ora 14 la faţa locului sus indicat începându-se licit. publ. de la suma evaluărei cu facultatea d-lui Jude Sindic de a o începe şi de la ,o sumă mai mică sub rezerva omologărei Tribunalului. Preşedinte, MESIANU Portărei, (Indiscifrabil) Dos, No. 82 1929. TRIBUNALUL JUD. IAŞI S. III-A PUBLICAŢIE DE VÂNZARE No. 9938 din 27 Noembrie 1929 Tribunalul Dşi S. 3-a în urma raportului d-lui Jude Sindic No. 79728 1929 a autorizat Corpul Portăreilor Iaşi să facă din nou formele de vânzare prin licitaţie publică a portofoliului fa lit. I. Bergheoştein din Iaşi în valoare de 31.0O0 lei. Vânzarea şi adjudecarea acestui portofoliu va avea loc în ziua de 2 Decembrie 1929 ora 73, în Camera Sindicatului Trib. Iaşi începându-se licit. publ. de la suma evaluărei cu facultatea d-lui jude Sindic de a o începe şi de la o sumă mai mică sub rezerva omologarei Tribunalului. Președinte, M ESIANU Dos. No. 32 1929 Portărei, (Indiscifrabil) TRIBUNALUL JUD. IAŞI 5. IiI-A PUBLICAŢIE DE VÂNZARE No. 9940 au 27 Noembrie 1929 Trib. Iaşi S. Iil-a, în urma raportului d-lui Jude Sindic No. 1929 a autorizat Corpul Portăreilor Iaşi să facă din nou formele de vânzare prin licitaţie publică a imobilului din Iaşi str. Aron Vodă No. 1, proprietatea falitului M. A. Stechelman, care conform raportului de expertiză este : Imobilul situat în str. Aron Vodă No. 1 este o construcţie de cărămidă pe temelie de piatră acoperită cu tablă compusă din cinci camere, bucătărie şi odaie de bac, cu instalaţie de lumină, apă şi canal, în bună stare, cu o suprafaţă de teren de 270 m. p. a 350 lei—97.300 lei, supraf. clădire 175 m. p. a 3800 Iei m. p.=65.000 lei, şură de lemn în supraf. de 73 m. p. a 800 lei m. p.=70.000 lei şi pivniţa în valoare de 40.000 lei evaluat în total la 812.700 lei. Vânzarea şi adjudecarea acestui imobil va avea loc în pretorul Trib. Iași S. 111-a în ziua de 23 Ianuarie 1930 ora 13 începându-se licit. publ. de la suma de 812.00 lei evaluată de expert. Președinte, M ESIANU Portărel, (Indiscifrabil) Dos. No, 33 I 929 TRIBUNALUL JUD. IAŞI S. III-A PUBLICAŢIE DE VÂNZARE Nr. 9941 din 27 Noembrie 1929 Trib. Iaşi S. III-a în urma raportului d-lui Jude Sindic No. 1 929 a autorizat Corpul Portăreilor Iaşi să facă din nou formele de vânzare prin licitaţie publică a imobilului din Iaşi str. Brânduşa No. 23 proprietatea falitei Soc, în nume colectiv Fraţii Florescu, care conform raportului de expertiză este : Un imobil compus dintr’un corp de case vechi, construcţie de vălătuci, acoperit cu tablă, având 4 camere de locuit, dintre care numai una cu duşumea, celelalte cu lut pe jos, având de jur împrejur cerdac de scânduri, în dosul acestui imobil este o grădină mare, având o livadă cu pomi fructiferi şi diferite zarzavaturi, tot în dosul acestui imobil este un paravan de scânduri şi un closet tot din scânduri, lângă poarta de intrare este o pivniţă mare de piatră, iar in faţa casei este o curte mică. împrejmuirea imobilului pe 3/4 e făcută din gard de scânduri iar o parte din sârmă ghimpată, se megieşeşte la răsărit, cu str. Brânduşa, la apus cu Biserica Rufeni, la m zi cu str. Rufeni şi la m.-noapte cu imobilul lui Vas. Covrigaru, evaluat de expert la suma de 315.009 lei. Vânzarea şi adjudecarea acestui imobil va avea loc în pretorul Trib. Iaşi S. Ilia în ziua de 23 Ianuarie 1930 ora 13 începându-se licit. publ. de la suma de 80.000 lei conform Jurnalului Trib. Iaşi S. 3-a No. 259329. Preşed. .e, M EŞIANU Portfrei, B. Stancov Dos. No. 42 I 926. MIŞCAREA INFORMATION! ULTIM A 0 R A Convenţie Ronâno-Polonă Buc.Luni 89 vor întruni la ministerul de externe delegaţiile română şi polonă pentru îaliderea unei convenţii constatate şi de azistenţi la materie civilă şi penali. Polonia va fi representată p la contele Szemb , iar România prin d. N. Simbierit*, rmbli minimi plenipotenţiari. Plecarea d-lui Vaida Buc.—Dl. Vaida pleacă mâne la Vaida, pe timp de o lună. Interimatul Internelor va fi ţinut de d. Maniu. In unele cercuri se afirmi că d. Vaida pleacă şi din guvern. * Ziarul „Curentul“ în directă legătură cu guvernul, anunţă că d. Vaida care pleacă la Viena, nu se va întoarce la Interne şi la nici un alt minister, fiind definitiv demisionat din guvern. — TOBA LA SATE—Un ordin drastic al ministarului de finanţe către administraţiile financiare, dispune ca agenţii fiicului si bată toba la sate şi să comunice sătenilor ca imediat să achite dările, fără nici o amânare. Ordinul acesta este dat de acei cari in opoziţie Îndemnau pe săteni să nu plătiască impozitele şi care făgăduia ci la guvern le vor desfiinţa. Zilnic se prezintă la insidenţia consiliului numeroşi funcţionari de toate categoriile cari protestează împotriva pensionării lor ilegale cerând dreptate. Dl. Iuliu Manta, cu amabilistea-i iezuitică, promite tuturor că vor fi satisfăcuţi. . — Dl. Răducanu ministrul muncii, a declarat că invalizii sunt liberi să se prezinţi sau nu înaintea comisiunelor de revizuire. Nu ştim întrucât ministrul muncii pote revoca ordinele ministerului de război—dar ceea ce ştim e că guvernul a înşelat şi pe invalizi—făgdăuindu le îmbunătăţirea situaţiei materiale, ca în schimb şi li se ia şi prea infirmul ajutor ce-l eu în prezint. — Poema Română a maestrului G. Eotescu f garează în programul Conservatorului Simfonic ce are loc mâine Duminică ora 10 jum. la teatrul naţional. In accs program : Simfonia I de Schumann, şi Ştafia Slovacă de Novak. Biletele la „Braşov — Examenele de licenţă la şcoala superioară de ştiinţe de stat, se vor ţine începând de la 17 Decembrie a. c. Candidaţii la acest examen vor depune lucrările şi taxele la secretariatul şcoalei până la 14 Decembrie. — De Luni 2 Decembrie, direcţiunea învăţământului particular şi universitar din ministerul instrucţiunii, se mută in localul fostului minister al artelor, ca o direcţiune dependinţă de noul subsecretariat al cultelor. — întrucât toate chestiunile privitoare la învăţământul agricol au fost trecute la ministerul agriculturei, ministrul instrucţiunii face cunoscut că nu va mai organiza pe viitor, aşa zisul bacalaureat agricol. In comuna Belceşti a fost arestat individul Ion Acostăchiţei, care a excrocat pe săteni cu importante sume de bani. El a fost înaintat parchetului. — Un început de incendiu s’a declarat la locuinţa d-lui Al. Coroi procuror general al Curţei de apel. Intervenind pompierii focul a fost localizat înainte de a lua proporţii. — „OGLINDA LUMII" şi „Gazeta de Duminică" apărute azi cuprind o materie variată şi distractivă cu numeroase ilustraţii şi instentanee de actualitate. — In cursul lunei Decembrie va avea loc la teatrul naţional o reprezentaţie extraordinară dată în onoarea d-lui Vlad Cuzintki pentru retragerea sa din teatru, în care a depus o activitate fecundă timp de patru zeci de ani. — O delegaţie a organizaţiei noastre în frunte cu d. Ch. I. Brătianu, pleacă în astă seară la Huşi spre a lua parte la congresul partidului naţional-liberal al judeţului Fălciu, os are loc mâne Duminică. — In cursul nopţei s’a făcut prin periferiile oraşului o puternică razie fiind arestaţi numeroşi indivizi certaţi cu justiţia. — Jandarmii au arestat pe individul N. Abateru, soldat din regimentul 13 infanterie, acuzat că n’a predat efectele militare. Cu actele dresate el a fost înaintat consiliului de războiu. — P. S. S. Arhiereul Grigore Leu va pleca mâine seară la Bucureşti pentru a asista la şedinţele Sft. Sinod. — Azi s’a serbat hramul bisericei Sft. Andrei, serviciul divin fiind oficiat de un sobor de preoţi In frunte cu pr. I. Vitescu, referent al secţiei administrative a consiliului eparhial. — Mâine va avea loc cu o deosebită solemnitate sfinţirea noilor biserici Sft. Neculai din Socola şi din comuna Todireşti (jud. Iaşi). La Sft. Neculai va asista ca delegat al Mitropoliei P. S. S. Vicarul Leu Botoşâneanu, vir la Todireşti protoereul D. Ciolan. — După reprezentaţia de astă seară, artiştii teatrului vor lua parte la un banchet oferit în onoarea colegului lor, d. P. Petrone. — Mâine Duminică ora 5 p. m. are loc la Cercul didactic—întrunirea tuturor profesorilor ieșeni, de toate categoriile, pentru a protesta în chestiunea salarizării Corpului Didactic. „ In palatul Creditului Urban din laşi, în apartametele de jos, complect renovate, s-a instalat banca „Marmonisch-Blank" care a şi început să funcţioneze de câteva zile. Se anunţă că în curând se vor deschide la Iaşi alte două bănci mari, filiale ale centralelor din Bucureşti. — Duminică 8 Decembrie ora 10 dimineaţă a. c , urmând a se ţinea adunarea generală a Comitetului Şcolar al şcoalei de meserii «Vasile Mălinescu» Iaşi, în localul şcoalei din str. L. Catargiu No. 23, pentru aprobarea proectului de buget pe anul 1930, comitetul roagă să ia parte toţi membrii. In caz ci nu se va intruni numărul de membri cerut, adunarea va avea loc Dumnica următoare. — In astă-seară are loc, la teatrul naţional, representaţia dată pentru sărbătorirea artistului societar P. Petrone cu prilejul retragerii sale din teatru. Se va juca „O SCRISOARE PERDUTĂ" cu participarea întregului personal artistic şi cu d. P. Petrone in rolul lui Caţavencu. — D-nii membrii ai Sic. «Salvarea» din Iaşi sunt rugaţi conf. art. 35 din statute a se întruni în adunarea generală extraordinară pentru ziua de Luni 2 Decembrie a. c. ora 5 p. m. în localul Serv. Sanitar Municip. Iaşi str. G Enescu când urmează a delibera şi hotărî asupra următoarelor chestiuni: 1) Demisia d lui dr. Thiers Bulău din calitatea de casier al Societăţei şi alegerea altui casier. 2) Demisia d-lui dr. I. Argintoianu din calitate de medic al postului „Salvarea" şi 3) Diverse chestiuni in curs. — Ministerul instrucţiei a numit cu titlu definitiv pe învăţătorii din jud. Ieşi, Vaslui şi Bălţi, cari au reuşit la examenul definitivat din Martie 929. — D-nii prof. I. Găvănescu, C. Fndeleş, C. Narly, Pavelescu şi M. Ralea au fost numiţi la comisiunea care va face cursurile de pregătire pregătire pentru directorii şcoalelor secundare. Aceste cursuri se vor ţine la seminarul pedagogic din localitate. — Guardul Iorgu Ion Afrăsinei membru al partidului naţional-ţărănist a fost prins pe când fura din căruţa unui om pe care trebuia s’o aibă în pază. Cazul a fost denunţat autorităţilor comunale pentru a dispune pedeapsa cuvenită unui om al guvernului care e pus să supravegheze nu să fure. — Astă-noapte în strada Ştefan cel Mare colţ cu strada G. MärzelU, la Ceasornicăria Tischler necunoscuţii făcători de rele au pătruns prin spargerea frizeriei alăturate şi prin spargerea zidului, furând obiecte de valoare şi ceasuri. Cazul a fost reclamat poliţiei pentru cercetări. La fabrica de mobile Haimovld din strada Nicolina s-au găsit numeroase manifeste comuniste. Poliţia le-a confiscat începând investigaţiile. Bătaia între ţărănişti la Focuri —Primarul şî soţii grav răniţi— In comuna Focuri mai zilele trecute a avut loc o ceartă în tabăra naţional-ţărăniştilor. Primarul comisiunei Ion Apostol, un om lipsit de simţul raţiune! printre multe alte nelegiuiri aduse comunei şi sătenilor a oprit ţinerea târgului, obişnuit, împiedecând astfel pe săteni să-şi vândă produsele. Sătenii în majoritate naţionali-ţărănişti certându-se cu primarul şi neajungând la nici un rezultat favorabil cerându-i socoteală de ilegalităţile pe care le săvârşeşte atât el cât şi guvernul său l-au luat la bătaie pe el şi pe soţia lui. Cu mare greutate au putut fi salvaţi de către trecători cari le-au primele Îngrijiri. Nemulţumirile guvernului şi a subalternilor lui au atins cel mai mare grad de răbdare. Sătenii au ştiut să dea o lecţie binemeritată a celui ce nu ştie să gospodărească o comună şi care abuzează de drepturile lui. — Agenţia «Braşov» anunţă următoarele spectacole: Mercuri 4 Decembrie : „Noi nu jucăm să ne amuzăm", comedie în cinci acte jucată de ansamblul teatrului «Fantasio» din Bucureşti in frunte cu Tantzi Cutava- Barozzi. — La 9 Decembrie: «Profesiunea dnei Warren» de B. Shaw, jucată de ansamblul artistic in frunte cu d-na Lucia Sturdza-Bulandru, I. Manolescu, Maximilian, Storin etc. COMERCIALIZAREA MĂNĂSTIRILOR Buc. Odată cu desfiinţarea ministerului cultelor, guvernul este pe cale să aducă un proect de lege pentru comercializarea tuturor mănăstirilor din ţară. Prin proect se va formula modalitatea ca Industria sau agricultura mănăstirilor să fie mai intensificate. Dl. Popovici nu participă la Cameră Buc.—Fostul ministru de finanţe d. M. Popovici mi participă la lucrărili Camerei, de când s’a deschis iesîunea. Dl. M. Popovici se abţint de la lucrările Camerei pentru a târâta asifd că nu recunoaşte succesul ţărăniştilor cad fruscos din guvern. Cursurile aviatice din PRAGA Praga, (Ceps.).—La 25 Noembrie au avut loc la Praga solemnităţile deschiderii cursurilor de aviaţie. Rectorul şcoalei Pontechnice, prof. Pazaurik a caracterizat importanţa acestor cursuri pentru desvoltarea aviaţiei şi a salutat oaspeţii prezenţi. Decanul nouei secţiuni a fost ales prof. Kostial, care a ţinut o cuvântare asupra istoriei învăţământului aviatic. In 1910—911 au fost ţinute la şcoala Politechnică din Praga, primele conferinţe asupra bazelor aviaţiei. Referindu se la aviaţia cehoslovacă, prof. Kostial constată că Republica Cehoslovacă este un centru firesc al legăturilor aeriene din Europa, ceea ce va contribui şi mai mult la creşterea importanţei nouei secţiuni. Ceilalţi oratori au scos în evidenţă importanţa aviaţiei pentru progresul omenirii şi au insistat că în domeniul aviaţiei sunt încă multe probleme nerezolvate, care necesită multă muncă pentru deslegarea lor, şi că în această direcţie perspectivele sunt infinit de mari. Un mare proces comunist Budapest*. (Capis).—Ia curând se va deschidă la Ungaria un proces contra a 87 comunişti. 40 din ai anat acuzaţi de conspiraţie împotriva siguranţei satului, ceilalţi pentru propagandă comunişti. Cea mai însura parta distra acuzaţi se află îa închisoare de mai bine de 8 luni. Câţiva comunişti, cari au fost arestaţi iacă la începutul anului acesta, au fost puşi îa libertie, deoarece după părerea Senatului de acuzare, padeapsa ce li s’ar cuveni n’ar fi mai mare de timpul cât au stat până la prezent la iachisoara, la afară de aceşti 87 vor mai fi judecaţi in curând alţi 25 comunişti, acuzaţi desiemba a păstră conspiraţia împotriva siguranţei statala!. Budgetul la Cameră Buc.Săptămâna viitoare se va depune profetul de budget la Cameră. Proectul va fi lămurit de către ministrul de finanţe—ca discuţia lui să fie cât mai redusă. Sâmbătă 30 Noembrie seara Marele BAL al Sezonului dat de către CANTINA SCOLARA SP. C. HARET în saloanele societăţii Jockey Club firi f Q tiPare turi de cancelarie: cap . Ulile de scrisoare, plicuri, registre, facturi, cărţi poştale, etc. se execută ur- I gent şi cu preţuri moderate la TIPOGRAFIA «ALBINA», str. Săulescu No. 1. Tipografia Albia***— Iași, Str. Staluca No. 1 CUM VA FUNCŢIONA DIRECŢIA ARTELOR Buc.„La ministerul Instrucţiei şi Aatelor s’a stabilit modul de funcţionare a direcţiunii artelor. Această direcţiune generală va avea un serviciu al artelor frumoase, literaturii, muzicii şi folclorului. Vor fi două servicii: Biroul îndrumării literare, plastice, muzicale, folclor, cu secţii speciale de fonogramica, medalii şi studii—şi Biroul pentru partea psir administrativă. Serviciul învăţământului artistic — Bilit-Artite şi Conservatoarele — vor avea două secţii: secţia învăţământului plastic şi muzical, particular şi public şi secţia muzeelor, pinacotecelor şi a expoziţiilor de atl. Comisiunea monumentelor istorice va funcţiona pe lângă această secţie. EXTRAS de pe Situatiunea Sumară a Băncii Nationale pe ziua de 23 Noembrie 1929 ACTIV 15. Stoc total Alte devize Monetă divizionară Avansuri pe titluri, warante, metale preţioase Avansuri temporare Tezaurului Efecte publice : Capital social, Fond de rezervă, Fonduri pentru amortizări, Participare la Creditul industrial, total 694.604.398 Efecte și avansuri de rambursat prin Stat 1.671.850.000 Argint - Lingouri și monete diverse 6.445.965 Conturi diverse 3.640.895.701 Aur la Moscova (315.179.980 lei aur). PASIV Capital social 600 000.000 Fond de rezervă 279.493.757 Fonduri pentru amortizări 322.722.132 Fonduri de pensii și asistentă pentru personal 111.813.896 Bilete de bancă în circulație 21.816.965.234 Bonuri pe termen conform convenției din 7 Februarie 1929 90.000.000 Dobânzi şi beneficii diverse 410.235.051 Conturi diverse 3.411.952.765 Taxa: Scont 9 jum. la sută. Dobânda 10 jum. la sută. 890.942.441 722.000.000 Stoc aur, în țară 5.241.522.347 În străinătate 3.919.466.728 Devize 6 748.370 518 909.359.593 58.351.338 4.483.359 Nu comandaţi imprimate până nu vizitaţi TIPOGRAFIA «ALBINA» care vă execută imprimatele de birou, repede şi cu preţ avantajos. Str. Săulescu No. 1.