Állami Felsőkereskedelmi Iskola, Miskolc, 1910

09 Egynegyed hétkor tovább utaztunk. Zólyomion át Besz­­tercze felé tartottunk. Losoncz és Zólyom között bámulva szemléltük a gyönyörű vidék változatos képét, majd fél tízkor Beszterczebányára érkeztünk. Az éjszakát és a következő egész napot a harmadik nap reggeléig Beszterczén töltöttük. Szállásunk, ellátásunk a „Vas­úti Szálló“ tulajdonosának figyelmességéből kifogástalan volt. 9- én reggel kezdődött a gyárlátogatás. A „Mundus“ haj­lított bútorgyár, a kincstári elektromos rézejtő-gyár, a besz­terczei gyufa­gyár, a vizerőre berendezett villany­gyár válto­zatos és figyelmet lekötő látnivalói megérték a fáradságot. Jó ebéd és egy-két órás pihenés után következett a szli­­ácsi kirándulás. Az a pár óra, amit a remek fekvésű fürdőhe­lyen töltöttünk, felüdítette az ifjúság testét-lelkét. Kár, hogy hat óra tájt el kellett hagynunk ezt a pompás he­lyet, siettünk vissza Beszterczére. A gyönyörű fekvésű vá­ros egész szépségében pompázott előttünk, mikor a Garam­­partja mellett emelkedő „Urpin“-ról végig tekintettünk rajta. Meglátszik a városon, hogy rég­­régi alapítás. Már a tatárjárás előtt bányaváros volt. Évszázados fejlődés eredménye a mai rendezettség, tisztaság, csinosság. Régi épületei, vármarad­ványa, püspöki székesegyháza szépen olvadnak bele új, pom­pás középületeibe. Ahogy lejöttünk az Urpinról, amint vacsora után még egy sétára indultunk, feltűnt nekünk, miskolcziaknak, az a nagy csendesség, ami a várost már kilenc óra után meglepi. Ez a szép város korán alszik, nincs meg benne a mi városunk élénksége, üde életereje, forgalmassága! Besztercze intelligens hivatalnok város, Miskolcz kereskedelmi középpont! A nagy alvás után 10-én reggel kezdődött a búcsúzás! Bár­merre mentünk Beszterczén, az összes gyárakban, a városban, mindenütt a legnagyobb szívességre találtunk. De különös kö­szönet illeti meg Horváth Gyula rendőrkapitány urat, aki el­szállásolásunkat, kalauzolásunkat páratlan úri figyelemmel, meg se hálálható szeretettel végezte. 10- én dé felé már Zólyomban szálltunk ki. Az ebédig ren­delkezésünkre álló időt a város és a Garam és Szalatna alkotta félszigeten állítólag még 1350-ben épített királyi várat tekintet­tük meg. A négyszögű­ tornyos vár építőművészeti értéke, a vár .