Moldova Socialista, 1971 (XLVII/1-26)

1971-01-22 / nr. 18

АПАРАТУЛ «АУНОХОД-1» Л А ФИНИШУЛ ЗИЛЕЙ А ТРЕЯ Репортаж де ла Чентрул де комуникаций космиче ла маре дистанцэ Ла 20 януарие апаратул аутопропулсат «Луноход-1», терминынду-шь програмул де лукру ал челей де-а трея зиле лунаре ши черчетэриле амэнунците але трептей де алунизаре а стацией «Луна-17», с’а оприт не панта ннтериоарэ линз а кратерулуй, ла анрокснматив 15 метри де пунктул, дё унде шь-а ынчепут ел кэлэтория ын шесул Мэрий Плоилор. Апаратул есте дин ноу прегэтит ын ведеря нопций аспре ши ынделунгате дин Лунэ. Кореспондентул ТАСС с’а адресат унуя дин кондукэторий ачёстуй експеримент ку ругэминтя де а-шь спуне пэреря деспре принчипалеле партикуларитэць але фиекэрей зиле лунаре. — О фоарте импортантэ трэсэтурэ карактеристикэ а експериментулуй актуал де пе супрафаца Луний есте дурата функционэрий апаратулуй «Луноход-Г», — а опус омул де штиинцэ. — Зи де зи е ворба, десигур, де о зи селенарэ, девин тот май комплексе сарчиниле, каре се резолвэ ын курсул експериментулуй. Ын тимп че ын ноембрие — прима зи — требуя черчетатэ функционера диферителор системе де агрегате але машиннй ын кондицииле реале дин Маря Плоилор, ын дечембрие — зиуа а доуа —- ной ам трекут ла черчетаря ынсуширилор луй дин пункт де ведере ал витезей. каросабилитэций, путерий де резистенцэ. (Сфыршитул ын пазЬ. 2). Урмынд апелул вулкэнештенилор ТЕХНИКА Е ГАТА Пентру мекакизаторий дин колхозул «Путь к коммунизму», районул Стрэшень, а девенит о традицие сэ термине примий репарация техниний ши инвентарулуй агрикол ну нумай ын районул лор, дар ши принтре примий ын републикэ. Ачаста се дзтореште организэрий репарацией Машинилор ши трзктоарелэр ын декурсуп ывтрегулуй ан, прекум ши фаптулуй, кэ господэрия диспуне де а тел мере бике ыкзестрате ку тот фелул де струнгурь ши апаратаж пентру репарация тутурор но дури лор ши агрегателор де трактоаре ши алте машинь, фаптулуй, кэ кырмуиря колхозулуй ши организация де партид ау ынтокмит ун шир де мэсурь ку привире ла стимуларя материала ши моралэ а чеяор, каре лукрязэ ла репарация техничий. Дар принчипалул фактор, че хотэрэште соарта сукчеселор обцинуте ын ачастэ привинцэ де меканизаторий дин «Путь к коммунизму», сынт минунателе кадре де меканизаторь — тракторишть, комбайнерь, лэкэтушь, ферарь, струнгарь, сударь. Тоате ачестя, луате ымпреунэ, ау дат посибилитате меканиэаторилор дин Войнова сэ термине ши ын анул курент примий ын район репарация техничий агриколе. Ерь ын колхоз а авут лок контролул гэтинцей техничий пентру лукрэриле агриколе дин примэвара примулуй ан ал челуй де-ал ноуэля чинчинал. О комисие епечиалэ а констатат ыналта калитате а лукрэрилор ынфэптуите ла репарация техниний, а констатат гэтинца ей пентру ынмеперя лукрэрилор агриколе де примэварэ. ФАПТЕ КОНКРЕТЕ Ывкэ ла сфыршитул луний дечембрие, анул трекут, ла адунаря де тотализаре а активитэций господэрией дин ултимул ан ал чинчиналулуй, колективул де меканизаторь дия колхозул «Мичурин», районул Стрэшень, шь-а луат ангажаменте социалисте ын чинстя Коягресулуй ал XXIV-ля ал ПКУС. Ын ачесте ангажаменте ера превэзут, ка репарация трактоарелор ын нумэр де 46 сэ фие термиеатэ пьшэ ла 20 фебруарие. Дар адресаря меканнзаторилор вулкэнештень й-а ынсуфлецит пе меканизаторий ноштри ши ей шь-ау луат ангажаментул сэ дукэ ла бун сфыршит репарация трактоаре лор ну пынэ ла 20 фебруарие, ч« пынэ ла 12. Пьшэ ла 20 януарие ау ши фост репарате 40 де трактоаре, доуэ плугурь де плантаж ши алте машинь ши унелте агриколе. Комбайнеле череал дере вор фи репарате пьшэ ла 1 май, яр челе пентру реколтаря ггэпушой|ЛО’р — пыта ла 10 май. Репарацииле се фак ын ателиереле колхозулуй потравит унуй график стрикт. — Де пе урма аплякэрий пропунерилор де рационализаре, — окуне инйшнерулшеф ал колхозулуй Алексей Зорин, — ын анул 1970 ам економиеит ла репарация техничий 5.600 де рубле, яр ын анул курент вом . економиси 10 мий. Меканизаторий, каре лукрязэ ла репарация техничий, сынт коинтересаць материал ши морал. Пилде де мункэ ку абнегацие аратз меканизаторий комунистул Ипате Кожокару, комсомолиштий Илие Бостан ши Анатолие Медан, кавалерул ординулуй Ленин Константин Бегу, тра ктористу л Дарие Михалаке ши алций. Акума ей ажутэ товарэшилор. Ла репарация калвтативэ а техничий ажутэ мулт фаптул. кэ господэрия ноастрэ дксяуке де ун атеяиер биле ынзестрат ку челе май модерне струнгурь, фрезе, чокане пвеуматиче, макарале електриче ши алте машинь. Се деосебеск ын лукру репараторий: лэкэтушул-моторист Василе Мадан. струнгарул Симирн Лупашку, ферарул Константин Буруянэ, мекай икул-контролор Алексей Бернат ши алций. Л. ПАСКАРЬ, редакторул газетей де тираж ал колхозулуй «Мичурин», районул Стрэшень. ЫН ФОТОГРАФИЕ: Шлефуиторул А. ИСАК дин ачест колхоз ла репаратул техничий. Фото де А. Симановский. Д ЕПУТАЦИЙ Советулуй сэтеск Клокушна, районул Бричень, ау цинут ну демулт сфат асупра фаптулуй, кум се ындеплинеск порунчиле ачелора, каре й-ау алее ын органул локал ал путерий де стат. Деспре ачея че с'а ворбит ла сесие ау фост ннформаць ши сэтений. Ачештя ау афлат, кэ алеший лор ау акордат ши акордэ мултэ атенцие аменажэрий локалитэций ши ымбунэтэцирий десервирий сочиал-културале а популацией. Нумай ын ултимий ань ын сат а фост консгруитэ о шкоалэ ноуэ, бая, либрэрия ши алте обьекте импортанте. Локуиторий сингурь с’ау конвинс, кыт де мулт шь-ау ымбунэтэцит активитатя магазинеле дин сат, крешеле, клубул ши библиотека, пунктул медикал. Ла тоаге ачестя шь-а дат конкурсул актив Советул сэтеск, фиекаре депутат апарте. Фанте асемэнэтоаре гэсим азь ын орьче локалитате, ын орьче район дин републикэ. Кэч алеший нородулуй дин Советеле локале де депутапь де лежислатура актуалэ ау авут феричита оказие де а кондуче требуриле де стат ынтр’о периоадэ семнификативэ дин вяца цэрий ноастре — прегэтиря ши сэрбэториря чентенарулуй наштерий луй В. И. Ленин. Мунка креатоаре а трудиторилор де ла сате ши ораше с’а ынкунунат ын ачест рэстимп де реализэрь ремаркабилс ын тоате доменииле конструкцией економиче ши културале. Ын ачест мэрец торент с'ау ревэрсат ши ефортуриле зилниче але ачелора, пе каре нородул й-а пус ла кырма требурилор обштешть. Ын ачастэ ордине де идей меритэ сэ фие менционагэ активитатя депутацилор Советулуй сэтеск Конгаз, районул Комрат, каре цин мереу ын кадрул атенцией лор проблемеле кардинале де дезволтаре ын перспективэ а економией сатулуй. Ши РЭШНДЕРЕ ЫН ФАЦА АЛЕГЭТОРИЛОР фаптул, кэ ын колхозул локал «Россия» а спорит консидерабил продуктивитатя мунчий, яр рентабилитатя продукцией колхознице а ажунс анул трекут ла 81 проценте, конфирмэ ку присос инцэ ыналтеле идеалурь, спре каре нэзуеск алеший ачестуй сат де господарь. Дэриле де самэ але комитетелор ехзекутиве але Советелор локале ын фаца депутацилор, яр але депутацилор — ын фаца алегэторилор конституе о черинцэ импортантэ шн о адевэратэ манифестаре а демокрацией социалисте, ынекриеэ ын лежя фундаменталэ а цэрий ноастре. Концинутул лор де базэ требуе сэ инклудэ пропагаря реализэрилор колосале, обцинуте де оамений советичь пе паркурсул чинчиналулуй ал оптуля, рэспындиря челор май ынаинтате методе де мункэ але фрунташилор ын индустрие ши агрикултурэ, апликаря лор пе скарэ ларгэ ын тоате сектоареле де продукцие. Привинд демокрация сочиалистэ дрепт уна дин кондицииле де базэ ын маршул триумфал ал нородулуй пе каля спре комуниста зи де мыне, Партидул Комунист манифесте о грижэ тот май Сусцинугэ ын ридикаря перманента а ролулуй ши ынсемнэтэций органелор локале але путерий де стат, ка фиекаре алее ал нородулуй сэ-шь ындеплиняскэ ындаторириле ла нивелул ыналтей денумирь, пе каре о поартэ. Орьче пост н’ар окупа депутатул, ел се кондуче тотдяуна де политика партидулуй ши де интереселе нородулуй. Прочедязэ дрепт комитетеле екзекутиве але Советелор районале Дондушень, Единец, Котовский ш. а., организацииле респективе де партид, каре пун ла кале систематик дэрь де самэ але депутацилор ын фаца алегэторилор. Ла ынтылнириле ку трудиторий алеший нородулуй мобилизязэ посибилитэциле креатоаре але фиекэруй четэцан ла резолааря проблемелор, каре чер ефоргурь комуне. Ануме ын фелул ачеста акционязэ мембрий Советулуй сэтеск Незавертайловка, районул Тираспол. Дупэ че ау анализат старя де лукрурь привинд едукаря тинеретулуй, ей ау пус ла дискуция адунэрий женерале а четэценилор проблема ынтэририй легалитэций социалисте ши а ординий публиче. Анализа жудичиоасэ а активитэций Советулуй ын ынтрежиме ши а фиекэруй депутат апарте пермите сэ се скоатэ ын виляг атыт реализэриле, кыт ши латуриле негативе, сэ се апречиезе жуст дирекция принчипалэ пентру виитор. Фиреште, обсервацииле критиче але алегэторилор ау мениря де а ындрепта мунка фиекэруй депутат ыи дирекция резолвэрий челор май арзэтоаре проблеме. Десигур, ну пот фи неглижате асеменя претенций, ка челе але алегэторилор дин сатул Булбочь, районул Дрокия, фацэ де депутатул лор тов. Е. Цуркану ши фацэ де Советул сэтеск. Лукру парадоксал, дар пынэ ын презент ей н’ау бае контемпоранэ. Се тэрэгэнязэ мулт ши ындеплиниря порунчий ку привире ла конструкция школий дин сат. Ын кувынтаря са, роститэ ын вара анулуй трекут ын фаца алегэторилор дин районул Бауман, орашул Москова, Л, И. Брежнев а спус: «Вяца, невоиле сочиетэций диктязэ нечеситатя де а апречия активитатя Советелор, ка ши а тутурор челорлалте организаций, порнинд де ла критерий май ыналте, де пе позицииле зилей де астэзь ши ну але зилей де ерь». Ын ачесте зиле алеший нородулуй дин република ноастрэ партичипэ ын модул чел май актив ла ынтречеря сочиалистэ дин пряжма Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС ши а Конгресулуй ал ХШ-ля ал ПК ал Молдовей. Ын дэриле лор де самэ ей ау датория сэ повестяскз алегэторилор, кум се десфэшоарэ лукруриле ла ынтреприндериле ши ын организацииле дин субордонаря Советулуй респектив, че мэсурь се ынтреиринд ын ведеря ридикэрий активитэций де мункэ а трудиторилор ши мобилизэрий лор лз ындеплиниря ынаинте де термин а сарчинилор ши а ангажаментелор, превэзуте пентру примул ан ал ноулуй чинчинал, ын ведеря ридикэрий де май департе а нивелулуй де трай ал оаменилор мунчий. Пе сама алешилор де ла сате се пуне сарчина де а организа ла нивелул кувенит ернатул вителор, репарация техничий агриколе, елабораря мэсурилор де фолосире рационалэ а пэмынтулуй, а ресурселор материале ши де мункэ, евидент, де а пуне о базэ трайникэ пентру реализаря ку сукчес а хогэрырилор Пленарей дин юлие (1970) а КЧ ал ПКУС. Органеле де партид, комитетеле екзекутиве але Советелор локале сынт кемате сэ трансформе адунэриле де даре де самэ ынтр’ун путерник мижлок де десфэшураре континуэ а демокрацией социалисте, де ридикаре а градулуй де респонсабилигате а фиекэруй алее ал нородулуй пентру секторул ынкрединцат. ±11111111111Ш1111|1Ш1111111111Ш111111111Ш111111111111111111111111ШШ1111111111111Ш1111111111111Ш1ШШ11111111111111111111Н1111111НП11П1111111111111111И1111т11 11ПНШШ1 1111Ш1ШП1ПШ11Ц АЛБУМ АЛ С Пе Антонина Михайловна ам вэзут-о лынгэ машинэ. Пуцин аплекатэ, еа ку о деосебитэ искусинцэ ындеплиня операция гря — тивиря гулерулуй ла кэмэшиле бэрбэтешть. Тоате мишкэриле ей сынт калкулате ын аша фел, ынкыт нич уна сэ ну фие де присос, нич о секундэ сэ ну се пярдэ ынзадар. Те уйць кум лукрязэ ши фэрэ сэ врей те гындешть: аре мынь де аур, куноаште ла перфекцие спечиалитатя, о юбеште. А конфекциона ымбрэкэминте комодэ ши фрумоасэ ну-й ун лукру ушор. Е ши ачаста о артэ. Ши кусэторяса А. М. Литвинова а ынсушит-о Ш фоарте бине. Ц ...Ын 1947 дин каса де копий = а венит ла фабрика де кон§ фекций о фетицэ, каре н’авя | идее де продукцие, де спе- Ц чиалитатя, че авя де гынд с'о § ымбрэцишезе. Дар, ынконжу— ратэ де грижэ ши атенцие, еа = дестул де репеде с'а обишну= ит, а вэзут кум се коасэ ым{§ брэкэминтя, атрибут атыт де я нечесар оаменилор, а ындрэ- Л жит колективул. Ын«э атунч ын с инима ей с’а апринс доринца я де а мунчи чинстит, креатор, ■Ц доринцэ че ну с’а май стинс. в Тречяу аний. Крештя ыня треприндеря, се перфекциона Л техноложия, се инсталау ма- Л шинь май продуктиве, ной ли= ний де конвейер, се организа = пе базе штиинцифиче мунка, я Крештя ши Антонина Михай- Л ловна Литвинова. Биография = фэбричий есте, де фапт, биоя графия ей. Ын чей 23 де ань я с’а манифестат ка о мунчитоа- Л ре капабилэ, ку инициативэ, Л дисчиплинатэ; а ынсушит тоа- Л те операцииле де конфекциоя наре а кэмэшилор бэрбэя тешть. Л Ар фи греу, да нич ну-й нел вое сэ нумим тоате периоадея ле, кынд фокушорул чела, апя ринс ын 1947, избукня ку ной Л путерь ши ку кэлдура са куп- Л риидя инимиле мултор мунчи- Л тоаре. я Сэ луэм, де екземплу, анул я 1958. Ла фабрикэ с’а десфэ- Л шурат пе ларг ынтречеря пен-анул жубилиар — депэшеште ку мулт норма де продукцие де калитате ыналтэ. Ероизмул де мункэ а мунчитоарей фрунташе гэся ун рэсунет ларг ын рындуриле товарэшилор дин секцие. Бригада с'а ынкадрат актив ын ынтречеря пентру ынтымпинаря дестойникэ а чентенарулуй наштерий луй В. И. Ленин, дынд песте преведериле планулуй май мулт де 9.800 де кэмэшь. Ын аний чинчиналулуй продуктивитатя унуй лукрэтор а крескут де ла 13 пынэ ла 18 кэмэшь. Ши акум, кынд ынтречеря в тру мунка комунистэ. Антони Антонина ЛИТВИНОВА, мунчитоаре ла фабрика де конфекций «40 лет ВЛКСМ» дин Тираспол на Михайловна е принтре чей динтый луптэторь пентру титлул де ударник ал мунчий комунисте. Ын ачастэ мишкаре патриотикэ екземплул ей а фост урмат де мулць колежь де лукру. Еа принтре примеле с’а ынвредничит де ыналтул титлу. Антонина Михайловна прима ын секцие а сусцинут инициатива Валентиней Плетньова ку привире ла ындеплиниря ынаинте де термен а планулуй чинчинал. Ши ын дечембрие 1969 еа рапортязэ ындеплиниря чинчиналулуй персонал. Сукчесе марь обцине еа ын ын чинстя Конгресулуй ал ХХ1У-ЛЯ ал ПКУС а луат о маре амплоаре, Антонина Михайловна, ымпреунэ ку бригада, луптэ пентру ной сукчесе де мункэ пентру ындеплиниря ынаинте де термен а сарчиний пе примул триместру ал анулуй 1971. Норма де скимб е депэшитэ зилник. Омул, каре-шь юбеште ынтреприндеря ши професия, ну поате сэ ну-шь ымлэртэшаскэ алтора експериенца, куноштинцеле. А. М. Литвинова ын чинч ань а ынвэцат 14 мунчиторь ной, акум ый ажутэ Галиней Вчина сэ ынсушаскэ секретеле продукцией. Антонина Михайловна штие сэ ымбине мунка ку лукрул обштеск. Еа есте мембру ал комитетулуй синдикал, локциитоаре а прешединтелуй комисией пентру секуритатя мунчий, мереу аре грижэ де креаря конлицмилср нормале де лукру. Пентру ыналта културэ де продукцие фабрика а фост декоратэ ку о диплома а Советулуй Миништрилор ап Униуний РСС ши ВЦСПС-улуй. А. М. Литвинова се букурэ де стима ынтрегулуй колектив. — Ун Ом ку литерэ маре,— аша о карактеризязэ Надежда Алексеевна Савенко, шефа секцией. Де 23 де ань лукрязэ ла фабрикэ А. М. Литвинова. Ын рэстимпул ачеста прин мыниле ей ау трекут милиоане де артиколе, пентру каре кумпэрэторий ростеск кувинте де лаудэ ла адреса колективулуй. О пэртичикэ дин мулцэмиря ачестора ый ревине ши Антониней Михайловна — пентру ероизмул ей де мункэ, пентру маря драгосте че о поартэ професией алесе. И. БОБКОВ, | локцииторул секретарулуй | комитетулуй де партид де Е ла фабрика де конфекций я «40 лет ВЛКСМ» дин Ти- | распоп, декоратэ ку орди- = нул Драпелул Решу де Е Мункэ. = ПРЕЗЕПТЭМ: .?||||||||тп11шн111111п11111н11ш1п111т111шшш11111ш11шш1пшш11ш111ш1111н111шштшштшш1пш1шп1111ш11ш111111п1111(11111п1т1п1 П римел Ын анул трекут, ултимул ан ал чинчиналулуй, к реек эторий де пэсэрь дин районул Кэлэрашь ау продус 3.768 мий де оуэ. Планул ануал де вынзаре а лор ла стат а фост реализат ку 184 про е 350 мий ченте. Челе май буне резултате ле-ау обцинут колхозуриле «Киров», «Скынтея», «Украина», фабрика де пэсэрь дин Быковэц. Еле шь-ау депэшит ку мулт плануриле де вынзаре а оуэлорла стат. Десфэшурынд ынтречеря де о у з сочиалистэ ын чинстя Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС крескэторий де пэсэрь шь-ау луат ангажамеитул сэ вындэ статулуй ын примул триместру ал анулуй курент 350 мий де оуэ. Ын примеле зиле але луний януарие ау фост вындуте де акум 45 мий де оуэ. Челе май буне резултате ле обцине деокамдатэ колхозул «XXI съезд КПСС», каре а ливрат статулуй 18 мий де оуэ. Е. СЛЕПОЙ, кореспондент нетитулар. Визита ла Москова а делегацией Комисией нейтрале де контрол ши де ревизие а ПКЧ Ынтре 18 ши 21 януарие с’а афлт ла Москова о делегацие а Комисией нейтрале де контрол ши де ревизие а ПКЧ, ын фрунте ку прешединтеле комисией Милош Якеш. Товарэшнй чехословачь ау луат куноштинцэ де експериенца организэрий контролулуй де партид ши а активитэций де ревизие а ПКУС. Ей ау авут ынтылнирь ши конворбирь ку А. Я. Пелше, мембру ал Бироулуй Политик ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, прешединте ал ККП де пе лынгэ Комитетул Чентрал ал ПКУС, И. В. Капитонов, секретар ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, Г. Ф. Сизов, прешединтеле Комисией чентрале де ревизие а ПКУС, прекум ши ын секцииле Комитетулуй Чентрал ал ПКУС. Мембрий делегацией ау визитат комитетул орэшенеск Москова ал ПКУС, унде ау авут о конворбире ку В. В. Гришин, кандидат ын мембрий Бироулуй Политик ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, примсекретар ал комитетулуй орэшенеск Москова ал ПКУС. Ла 21 януарие делегация а плекат спре патрие. ЫНТЫЛНИРЬ АЛЕ ОАМЕНИЛОР ДЕ ШТИИНЦЭ Ынтре 18 ши 21 януарие 1971 ау авут лок ла Москова ун шир де ынтылнирь але академичианулуй М. В. Келдыш, президентул Академией де Штиинце а Униуний РСС, шн докторул Ж. М. Лоу, директор йнтеримар ал АЖенцией национале пентру проблемеле аеронаутичий ши черчетаря спациулуй космик (НАСА) дин СУ А, ымпреунэ ку репрезентанць респонсабиль ай алтор департаменте коинтересате пентру а фаче ун скимб де пэрерь асу пра евентуалелор дирекций але дезволтэрий колаборэрий динтре Униуня Советикэ ши Стателе Уните але Америчий ын домениул черчетэрий ши фолосирий спациулуй космик ын скопурь пашниче. Академия де Штиинце а Униуний РСС ши НАСА консидерэ, кэ колабораря ын черчетаря спациулуй космик кореспунде ну нумай интереселср Униуиий Советиче ши Стателор Уните але Америчий. чи ши интереселор алтор цэрь. Ын курсул ынтылнирилор президентул Академией де Штиинце а Униуний РСС ши директорул интеримар ал НАСА ау менционат ынсемнэтатя акордурилор прецеденте ши, ын спечиал. ынсемнэтатя документулуй тотализатор дин 28 октомбрие 1970 ын проблема асигурэрий компатибилитэций системелор де апропиере ши де купларе а стациилор ши навелор космиче пилотате Ын прочесул . дискуцией Академия де Штиинце а Униуний РСС ши НАСА с’ау декларат де акорд сэ ынтреприндэ уний пашь комунь ши сэ екзаминезе евентуале дирекций але колаборэрий де виитор. Принтре алтеле, Академия де Штиинце а Униуний РСС ши НАСА с’ау декларат де акорд сэ факэ ун скимб речипрок де мостре де сол .лунар, кэпэтат де челе доуэ цэрь. Афарэ де ачаста, пэрциле ау коивенит асупра прочедурий елаборэрий рекомандэрилор ын ведеря екзаминэрий ын комун а целурилор ши резултателор черчетэрилор космиче, перфекционэрий скимбулуй екзистент' де дате метеоролоЯшче, ефектуэрий черчетэрилор ку ажу^ торул ракетелор метеоролойшче, елаборэрий методелор де студиере а медиулуй натурал, лэрйшрий скимбулуй де дате привитоаре ла биология ши медичина космикэ, прекум ши асупра ынфэптуирий лукрэрилор ын алте кытева домений. Академия де Штиинце а Униуний РСС ши АЯсенция национала пентру проблемеле аеронаутичий ши черчетаря спациулуй космик дин СУА консидерэ, кэ ау фост утиле дискуцииле че'ау авут лок. КУВЫНТУЛ ТУТУНАРИЛОР Дин колхозул «Советская Молдавия» спре фабрика де ферментаре а тутунулуй дин Чадыр-Лунга а плекат ултимул камион ку матерйе примэ. Ятэ-й пе тутунарь адунаць ын бригадэ пентру а-шь тотализа дефинитив мунка депусэ. Зичем дефинитив, деоарече се пусесе ла ындоялэ локул окупат ын ынтречеря сочиалистэ. Чине-й примул? Кум чине? Паркэ ну-й клар? Мария Аврамова, кэч еа а стрынс, а усчат ши а предат ла стат чел май мулт — 3.540 килограме де фрунзе. А доуа есте Ана Николова, каре а предат 2.860 килограме. Ана Афанасьевна аре, тотуш. резултате май буне. Доар ну тот че е мулт е ши бун. Прима, че-й дрепт, а стрынс май мулт ку 680 килограме. дар аре нумай 1.700 килограме, адикэ 55 де проченте де тутун де кулорь дескисе А доуа, ла кантитатя тоталэ май микэ, аре 2.500 килограме де тутун де кулорь деокисе. Се штие, кэ тутунул де кулорь дескисе се плэтеште бине — де ла трей рубле ши чева пынэ ла 6,60, пе кынд пентру тутунул де кулорь ынкисе се плэтеште де ла 0,87 ла 2,32 рубле. Прима тутунэрясэ Мария Аврамова а продус тутун ын валоаре де 11.500 рубле, пе кынд а доуа — Ана Николова — ын валоаре де песте 13 мий рубле. Вынзынд 197,5 тоне де матерйе примэ колхозул «Родина» шь-а реализат сарчина ку 152 проценте, 56,3 проценте дин продукцие фиинд де кулорь дескисе. Деши колхозул «Правда» шь-а ындеплинит ку 161,1 проценте сарчина де акизицие, ел н’а ынрейшетрат чэле май буне резултате, пентру кэ нумай 16 ла сутэ дин тутунул ливрат а фост де кулорь дескисе. Ынкэ нич одатэ, де кынд се ынделетническ. плугарий районулуй ку ачастэ културэ, ну с’а выйдут атыта тутун статулуй. Ангажаць фиинд ын ынтречеря сочиалистэ ын чинстя челуй де ал ХХ1У-ля Конгрес ал ПКУС, тутунарий дин Чадыр-Лунга ау дат кувынтул сэ вындэ статулуй ку 200 тоне де тутун май мулт, декыт преведе планул (2.100 тоне). С’ау цинут де кувынт. Пынэ ын презент ей ау выйдут статулуй песте 2.400 тоне, о треиме фиинд де кулорь дескисе. Резултателе обцинуте се датореск авынтулуй де муикэ, каре а луат наштере ын район акум дой ань. Кынд комитетул районал де партид, комитетул екзекутив районал а пропус тутунарилор ун комплекс кибзуит де мэсурь ын ведеря споририй ши ефтинирий продукцией. А фост стабилит ун систем бине гындит де коинтересаре ши стимуларе а мунчий. Тутунарий ау урмат сфатуриле дате ши ау ешит астфел дин импас, ау спорит резултателе дин тоате пунктеле де ведере, ау конструит 12 ускэторий модерне, Тутунул а девенит о културэ рентабилэ. Ынкеинд астфел чинчиналул, тутунарий дин Чадыр-Лу«га сынт гата центру исправь ши май марь. Доар облигацинле че ши ле-ау асумат ей превэд спориря ын ноул чинчинал а продукцией де тутун де а дата ши жумэтате де орь. Вор контрибуи ла ачаста ну атыт ноиле супрафеце, кыт мэестрия тутунарилор. В. СТЕФОГЛУ. ДОУЭ Д РА ПЕЛЕ ТРДНСМИСИБИЛЕ Ку мултэ хэрничие ау мунчит ын анул жубилиар крескэторий де анимале дин колхозул «Красный Октябрь», районул Дубэсарь. Ла 100 де хектаре де теренурь агриколе ау фост продусе ныте 128 чентнере де карне ши 264,2 чентнере де лапте. Господэрия а депэшит ку мулт планул де вынзаре а лаптелуй ши кэрний ла стат. Дупэ тоталуриле ынтречерий сочиалисте дин 1970 ачестуй колхоз й-ау фост дечернате Драпеле Роший трансмисибиле але комитетулуй районал де партид ши комитетулуй екзекутив районал. Ка рэспунс ла ачесте ыналте дистинкций крескэторий де анимале дин господэрие шь-ау луат ангажаментул, ка пынэ ын зиуа дескидерий Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС сэ вындэ статулуй 66 тоне де карне ши 120 тоне де лапте, чея че депэшеште консидерабил сарчиниле триместриале. Ын ачесте зиле де ярнэ мулгэтоареле обцин де ла фиекаре вакэ фуражатэ ныте 6,5 — 7 килограме де лапте. И. БАНАРЬ. У К А 3 УЛ ПРЕЗИДИУМУЛУИ СОВЕТУЛУИ СУПРЕМ АЛ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ Ку привире ла декораря тов. ЗАХАВА Б. Е. ку Диплома де оноаре а Президиумулуй Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть Пентру приносул маре, адус ла прегэтиря ши едукаря надрелор де аиторь пентру театреле републичий, а декора пе тов. Захава Борис Евгеньевич, артист ал попорулуй дин Униуня РСС, професор, ректор ал школий театрале «Б. В. Шчунин» дин Москова, ку Диплома де оноаре а Президиумулуй Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть. Прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть К. ИЛЬЯШЕНКО. Сенретарул Президиумулуй Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть А. КРАЧУН ор. Кишинэу. 21 януарие 1971.