Moldova Socialista, 1983 (LIX/203-228)

1983-09-15 / nr. 215

Пролетарь дин тоате цэриле, уници-вэ! СОЧИА/1ИСТЭ ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ НЕЙТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕЙ, АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ Газета апаме де ла 1 май 1924 No 215(15424) Жой, 15 септембрие 1983 Прецул 3 коп. С ЫНТ ынкэ вий ши мустоасе кулориле тоамней, яр нумеросул деташамент ал лукрэторилор дин господэрия комуналэ ши де локуинце а републичий сынт преокупаць де грижиле ерний. Колективеле де лукрэторь дин рамурэ ау мисиуня де а прегэти пентру мункэ ын кондицииле сезонулуй рече — чя май компликатэ ши де рэспундере периоадэ а анулуй — песте 8,5 милиоане де метри патраць де спациу локатив, 214 казанжерий, 560 де инсталаций де елеватор, пункте де термофикаре, зечь де километри де рецеле инжинерешть, сэ адукэ ын бунэ регулэ друмуриле ши тротуареле, сэ ындеплиняскэ ун маре волум де лукрэрь де конструкцие ши репарацие, сэ комплектезе резервеле де комбустибил, де нисип ши мулте алтеле. Ынтрегул комплекс де лукрэрь се чере а фи ындеплинит ла тимп ши калитатив. Нумай ын асеменя кондиций фригуриле ши время злотоасэ де ярнэ ну вор пути дерегла ритмул обишнуит ал активитэций де продукцие ши де трай а популацией дин локалитэциле урбане. Мажоритатя сервичиилор комунале ши де експлоатаре а локуинцелор, комитетелор екзекутиве але Советелор орэшенешть ши районале де депутаць ай нородулуй, кондукэторилор де ынтрелриндерь ши организаций ау акумулат о анумитэ експериенцэ ын чея че привеште прегэтириле пентру ярнэ, експериенцэ пе каре о апликэ акум ку причепере. Есте ворба де сервичииле респективе дин орашеле Бендер ши Тираспол, дин орэшелеле Единец, Криулень, Днестровск ши дин алте локалитэць де тип орэшенеск, популация кэрора ну ынтымпинэ ачеле греутэць каре се искэ ын казуриле тэрэгэнэрий ши неглижэрий лукрэрилбр де прегэтире пентру сезонул рече. Ын активитатя де прегэтире а господэрией комунале ши де локуинце, а алтор сервичий пентру ярнэ, ын асигураря ынтреприндерилор респективе ку комбустибил, ку енержие електрикэ ши термикэ ну сынт мэрунцишурь. Ку тоате ачестя, уний респонсабиль де ачест сектор ну дау довадэ де инсистенца нечесарэ, н’ау трас ынвэцэминтеле кувените дин грешелиле комисе ын трекут. Бунэоарэ, сервичииле респективе дин I ри- О Р А Ш У Л [СЕ ПРЕГЭТЕШТЕ |Д Е Я Р Н Э гориопол, Леова, Комрат ши алтеле н’ау асигурат тоамна трекутэ ындеплиниря мэсурилор ку привире ла прегэтиря ла тимп ши калитативэ а обьективелор пентру ярнэ, чея че с’а солдат ку интермитенце ын асигураря спациулуй локатив ку енержие термикэ, чиркумстанцэ каре а женерат нумероасе рекламаций дин партя четэценилор. Липса де контрол ши дисчиплина екзекутивэ скэзутэ, експлоатаря аневойоасэ а казанжериилор, асигураря суб нивел а инсталациилор ку кадре калификате ау авут дрепт резултат дефектаря ши еширя дин уз а казанелор ын господэрииле комунале дин Флорешть ши Крикова. Н’ау фост прегэтите ла нивелул кувенит рецелеле де апедукт ши канализацие ын орэшелеле Котовский ши Чимишлия, ын алте локалитэць. Анул ачеста пе ансамблул републичий репарацииле капитале ши куренте але спациулуй локатив, обьективелор де термофикаре, друмурилор ши тротуарелор декург май организат. Ку тоате ачестя, контролул ефектуат ну демулт а скос ын виляг ши казурь де алтэ натурэ. Ла Суворов, Теленешть, Кэушань ши ын алте чентре районале ынкэ ну с’ау ынчепут лукрэриле де профилаксие, спэларя ши проба хидрауликэ а системелор де термофикаре ши де апедукт. О старе алармантэ привинд репарация ши ынлокуиря унор рецеле термине с’а креат ла Кантемир ши Крикова. Неажунсурь сериоасе май ау лок ла унеле объективе комунале дин капитала. Комитетул орэшенеск де партид Кишинэу ши комитетул екзекутив орэшенеск ау екзаминат речент мерсул прегэтирий господэрией комунале пентру апропиятул сезон де ярнэ. С’ау констатат рестанце консидерабиле фацэ де сарчиниле стабилите ла унеле объективе комунале але районулуй Ленин. Суб нивелул черинцелор десфэшоарэ лукрэриле трестул орэшенеск де репараций ши конструкций ши дирекция господэрией комунале ши де локуинце дин районул Фрунзе. Аич дин 15 объективе, каре урмязэ сэ фие дате ын фолосинцэ пынэ ла ынчепутул сезонулуй де ынкэлзире, сынт пусе ын функциуне доар 6. Репрошурь сериоасе фацэ де калитатя десервирий комунале ынаинтязэ бенефичиарий спациулуй локатив де субордонаре департаменталэ. Астфел, министереле конструкциилор сэтешть, ал индустрией локале, ал агрикултурий, транспортулуй ауто ши алтеле ну ындеплинеск систематик сарчиниле превэзуте де план ла репарация капитала ши курентэ а обьективелор. Ынтр’о старе техника инсуфичиентэ се ынтрецине спациул локатив, инклусив депендинцеле комунале, че апарцине Министерулуй конструкциилор, Советулуй колхозурилор дин РСС Молдовеняска, Кэий ферате молдовенешть, алтор департаменте. Ын унеле казурь есте несатисфэкэтоаре калитатя прегэтирий пентру лукру ын кондиций де ярнэ а блокурилор административе ши де продукцие, а унор секций ши ынкэперь аукзилиаре. Ярка ну ва ерта тэрэгэнелиле ши грешелиле комисе. Ятэ де че кондукэторий дирекциилор ши секциилор, лукрэторий господэрией комунале ши де локуинце дин локалитэциле де тип орэшенеск дин републикэ ау датория де а фолоси ку максимум де рандамент скурта периоадэ де тимп че а май рэмас пынэ ла ынчепутул сезонулуй де ынкэлзире, сэ депунэ ефортурь максимале пентру а дуче ла бун сфыршит лукрэриле скицате пентру ачастэ периоадэ. О грижэ де прим ордин а комитетелор екзекутиве але Советелор орэшенешть ши районале де депутаць ай нородулуй, а комисиилор перманенте, а фиекэруй алее ал нородулуй есте де а цине лукрэриле де прегэтире пентру ярнэ суб ун контрол перманент ши ефичиент, де а интервени ла моментул опортун пентру а резолва оператив проблемеле екзистенте, ын спечиал ла репарация капитала а локуинцелор. Органеле советиче требуе сэ коордонезе ши сэ уняскэ ефортуриле тутурор организациилор ши ынтреприндерилор импликате, индиферент де субордонаря лор департаменталэ, ши сэ ле ориентезе ла атинжеря скопулуй комун. Прегэтирилор пентру ярнэ суб тоате аспектеле требуе сэ ле акорде о атенцие сусцинутэ ши комитетеле орэшенешть ши районале де партид. Еле урмязэ сэ ориентезе ку причепере активитатя организациилор примаре де партид де ла ынтреприндериле комунале, сэ рндиче ролул де авангардэ ал комуништилор дин сфера де десервире комуналэ, ка ачештя сэ сервяскэ дрепт екземплу де мункэ конштиентэ ла секторул ынкрединцат, сэ перфекционезе организаря ынтречерий сочиалисте ши сэ обцинэ де ла колективеле респективе ындеплиниря неабэтутэ а облигациилор ши ангажаментелор асумате. Сэ се факэ астфел, ынкыт четэцений сэ фие сигурь, кэ ын тимпул ерний кэлдура, лумина ши апа вор фи дифузате фэрэ ыитреруперь ын фиекаре апартамент, ын фиекаре блок административ, ын фиекаре ынтреприндере сау институцие. Фэрэ ачаста есте де некончепут активитатя виталэ нормалэ а орашулуй. Пленара дин юние (1983) а КЧ ал ПКУС а сублиният дин ноу нечеситатя де а ридика ын континуаре бунэстаря нородулуй. Товарэшул Ю. В. Андропов, Секретарул Женерал ал КЧ ал партидулуй ностру, а сублиният ын ачастэ ордине де идей: «Лукрул ачеста е ши фиреск: кэч (жопул финал ал ефортурилор ноаетре ын сфера економикэ есте ымбунэтэциря кондициилор де трай але оаменилор мунчий». О контрибуцие демнэ ла ачастэ каузэ а партидулуй ва фи ши прегэтиря екземпларэ а господэрией орэшенешть пентру ярнэ. Оператив, калитатив Ын плантацииле де вицэде-вие але совхозу луй-фабрикэ «Орак». районул Леова, а крескут о реколтэ богатэ де, стругурь де вариетэць техниче. Конформ калкулелор преалабиле але спечиалиштилор, се вор обцине чел пуцин 80 чентнере де поамэ ла хектар. Ачаста ва да посибилитатс господэрией сэ реализезе кэтре стат апроксиматив 7 мий тоне де материе примэ пентру индустрия виниколэ ши сэ-шь депэшаскэ ангажаментул асумат пе анул ал трейля ал чинчиналулуй. Реколтаря декурЖе дин приме'ле зиле ын мод организат, мултэ атенцие се акордэ калитэций мунчий. Кондучеря господэрией ши организацииле де партид ши синдикалэ ау елаборат кондицииле ынтречерий сочиалисте, се апликэ форме ефичиенте де стимуларе моралэ ши материала а оаменилор. Ын деташаментул де реколтаре се ынре- Жистрязэ о ыналтэ продуктивитате а мунчий. Кулегэтоареле Валентина Блетя ши Мария Запорожан дин бригада кондусэ де В. Жолтояну кулег ын фиекаре зи кыте 1.150—1.300 килограме де стругурь, норма фиинд де 375 килограме. Се евиденциязэ ын мункэ ши Галина Фурника, Ана Витион, Мария Каулюк ши алте мунчитоаре дин бригада луй Г. Рейляну. Совхозул-фабрикэ а експедият ла пунктул де винификацие о маре1 кантитате де стругурь. Ла транспортаря продукцией дин плантаций мунческ ку сырг тракториштий Константин Федорча, Ион Арделяну, шоферул Максим Юршчук. Витикулторий дин господэрие ау хотэрыт сэ кулягэ реколта де пе тоатэ супрафаца гглантациилор ын чел мулт 25 зиле де лукру ши пс бутучь сэ ну рэмынэ нич ун стругуре. пич о бобицэ. Ф. МОСТОВОЙ. Хотэрыриле Конгресулуй ал ХХУЬля ал ПКУС- ын вяцэ! Семнал де алармэ Педикэ дин мерс } Нопциле девин тот май рэ{ короасе, роуа жилэвеште май { мулт огоареле, семи кэ плу( гарий требуе сэ-шь интенси- I фиче мунка, сэ пунэ ын ак\ циуне тоате резервеле умане \ ши техниче, ка сэ ну фие лу\ аць прин сурприндере де бру{ ме ши ынгецурь. Ын районул I Слобозия — чел май маре ! фурнизор де зарзаватурь дин \ релубликэ — ла стрынсул } легумелор ын презент лукря* зэ песте 13 мий де колхоз\ ничь, мунчиторь дин совхо\ зурь, прекум ши студенць, \ елевь, орэшень, вениць ын \ ажутор. Песте 160 мий тоне 4 де легуме дин ангажаментул * де 275 мий тоне де акум сынт * реализате кэтре стат. Ла пунктеле де речепционаре се ■ експедиязэ зилник кыте 4 — 4,5 мий тоне де легуме. Кантитатя зилникэ, ынсэ, поэте фи мэритэ пынэ ла 5 мий тоне, дакэ ынтреприндериле де прелукраре а материей приме ар функциона май ритмик. В вороа, ын примул рынд, де челе о<пт пункте де прелукраре примарэ але асочиацией агроиндустриале дин Тираспол а Министерулуй господэрией фруктелор ши легумелор ал РСС Молдовенешть, кареч; ситуате ын диферите господэрий але районулуй Слобозия. Териториул пунктулуй де прелукраре примарэ дин Владимировна (колхозул «Жданов») ера илин пынэ ла рефуз ку контейнере ку роший, яр машиниле тот веняу ши веняу. Чирка 400 тоне де томате стэтяу де доуэ зиле аич, деоарече се дефектасе ун мотор електрик. Ел путя фи скимбат ынтр’о орэ, дакэ Антон Григориевич Аркангородский, шефул пунктулуй, ар фи перманент ла сервичиу. — Ши ерь, ши азь ыл тот аштептэм, дар ну май апаре, — не спуне Валерий Ланда-рев, шофер фрунташ ла КА- 2806 а асочиацией «Тираспольтранс». — Немайавынд рэбдаре, колеЖий мей Павел Демченко ши Николай Рудой ау плекат ла алте пункте. Спунем фэрэ околире: ла пунктул дат домнеште дезординя. Речепционарий Лариса Довганенко ши Александру Маслов ышь фак формал датория, продукция се примеште май мулт ла окь. Репрезентантул нолхозулуй «Жданов» — Мария Лидашан — ну май поэте цине пепт атитудиний гросолане а луй А. Маслов. Думняей ну поэте инфлуенца нич асупра Ларисей Олкова, лаборанта пунктулуй, каре детерминэ калититя продукцией тот дупэ бунул ей план. Кынд венисем ынкоаче, еа липся де ла сервичиу. Ятэ де че линия абя де прелукрязэ зилник кыте 150—160 тоне, ын лок де 280 тоне. Ну лукрязэ ла денлина са капачшгате нич пунктул дин Суклея. Аич дин трей линий де прелукраре примарэ функционязэ нумай уна. Дар ши ачея прелукрязэ пе зи ку 50 тоне де томате май пуцин фацэ де план. Ши аич, пе териториул пунктулуй, с’а акумулат мултэ продукцие ши, дакэ ну вор фи луате мэсурь урЖенте, пердериле сынт иневитабиле. Де доуэ зиле стационязэ ши линииле ла пунктул де прелукраре примарэ дин Ближний-Хутор. Чей де пе лок спун, кэ о фуртунэ ле-ар фи дефектат рецяуа електрикэ ши ну поэте фи тюмпатэ апэ. Ын консечинцэ, песте 200 тоне де томате ынкэркате ын контейнере ынчеп сэ се алтерезе. Ятэ, деч, чине пуне педикэ дин мерс легумикулторилор дин районул Слобозия. Г. БОТИКА. Чинчинал. Анул ал трейля Ын колхозул «Большевик», районул Лаэовск, се дезволтэ ку сукчес май мулте рамурь але агрикултурий. Анул курент плугарий дин партя локулуй ау адунат о реколтэ фрумоасэ де череале пэйоасе — кыте 50 чентнере де грыу ши 45 чентнере де орз ла хектар, Акум се десфэшоарэ организат реколтаря културилор тырзий. Пэпушоюл, конформ калкулелор пррлиминаре, ва да ши ел кыте чел пуцин 50 чентнере де грэунце ла хектар Е фрумоасэ ши роада де сфеклэ де захэр. Паралел ку реколтаря зилеле ачестя ын господэрие с’а ынчепут семэнатул културилор де тоамнэ. Деташаментул спечиализат, креат пентру ефектуаря ачестей лукрэрь, а ши ынфэптуит де акум семэнатул грыулуй пе май бине де о треиме дин челе 750 хектаре резервате ачестей културь. ЫН ФОТОГРАФИИ: кондукэторул де бригадэ П. П. БУРЛАКУ (ын центру), дисиутынд ку ун труп де меканиззторь окупаць ла реколтаря пэпушоюлуй пентру грэунце — (де ла стынга ла дряпта) М. В КАЛАРАШ, К. И. КАЛАРАШ, М. Г. ОНОФРАШ, Н. Г ОНОФРАШ ши И. Г. ПЕТРОВ; ун аспект де лукру ла ария нолхозулуй; агрегате але деташаментулуй спечиализат ла семэнатул грыулуй. Фото де Е. ДРАИШНЕР. Господарь економь Колективул фабричий де захэр дин Дондушень обцине акум ын фиекаре зи о продукцие суллиментарэ де песте о тонэ. Спорул ачеста се реализязэ дин фолосиря кодицелор ши букэцилор мичь де рэдэчинь стривите. Май ынаинте еле ну-шь гэсяу ынтребуинцаре ши ерау дате ка хранэ вителор. Ачастэ иновацие каре шь-а доведит ефичиенца ла алте ынтреприндерь але рамурий, ва да ши аич ун ефект економик субстанциал. Колективул фабричий каутэ сэ фолосяскэ тоате посибилитэциле пентру спориря продукцией де захэр. Ын актуалул сезон продукэторий де захэр дин Дондушень вор прелукра песте 250 мий тоне де сфеклэ ши вор обцине апроксиматив 30 мий тоне де продукцие. Чел пуцин 300 де тоне се вор кэпэта дин дешеурь прекум ши пе сама пэстрэрий ку причепере а материей бруте ши редучерий пердерилор де захэр ын прочесул прелукрэрий сфеклей. Кор. АТЕМ. ЫНТЫЛНИРЕ КУ КОЛЕКТИВУЛ УЗИНЕЙ «ЛЕНИНСКИЙ КОМСОМОЛ» Узина де аутомобиле «Ленинский комсомол» дин Москова есте уна динтре ынтреприндериле де фрунте але цэрий. Аич с’а хотэрыт сэ фие креатэ о унитате де фабрикаре а унуй ноу модел де аутомобил советик де мик литраж ши а унор варианте але луй пе база реализэрилор авансате дин домениул конструкцией де аутомобиле. Ла 13 септембрие с’а ынтылнит ку колективул узиней «Ленинский комсомол» Н. А. Тихонов, мембру ал Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, Прешединтеле Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС. Ла ынтылнире а луат парте В. В. Гришин, мембру ал Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, прим-секретар ал комитетулуй орэшенеск Москова ал ПКУС. Куноштинца ку ачастэ ынтреприндере фрунташэ, ку история ши ку продукция ей де астэзь а ынчепут ла музеул узиней де аутомобиле. А рецинут ын деосебь атенция моделул експериментал ал унуй ноу тип де аутомобил «Москвич-2141». Ын категория респективэ ачастэ машинэ окупэ о позицие интермедиарэ ынтре аутомобилеле «Волга» ши «Жигули». Дупэ ачея Прешединтеле Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС а луат куноштинцэ де технолЖия продукцией де ла ынтреприндере, а визитат о серне де секций. Ын конворбириле ку мунчиторий ши инЖинерий ел с’а интересат де фелул кум сынт организате мунка, траюл ши одихна лор. С’а сублиният нечеситатя перфекционэрий ын континуаре а ынтречерий сочиалисте, дезволтэрий методей де мункэ пе бригэзь, ынтэририй дисчиплиней ын тоате сектоареле, ын тоате вериЖиле. Ау дат експликаций В. Н. Поляков, министрул индустрией де аутомобиле, ши В. П. Коломников, директорул Женерал ал асочиацией де продукцие «Москвич». Ын сала де конферинце а дирекцией узиней а авут лок о ынтылнире ку активул дг партид ши економик ал ынтреприндерий. Ынтылниря а фост дескисэ де В. Ф. Бабанин, секретарул комитетулуй де партид ал узиней. Деспре зиуа де азь а колективулуй узиней «Ленинский комсомол», деспре ентузиазмул ку каре традуче ел ын вяцэ хотэрыриле Конгресулуй ал ХХУ1-ля ал партидулуй, хотэрыриле Пленарелор ултериоаре але КЧ ал ПКУС, деспре перспективеле дезволтэрий узиней а ворбит В. П. Коломников. Ел а менционат, кэ узина а ындеплинит сарчиниле пе примий дой анв ай чинчиналулуй ла тоць индикаторий техникоекономичь. Ау фост ындеплините ши плануриле пе примеле опт лунь але анулуй курент. Дар, ку тоатэ модернизаря реализатэ ын ултимий ань, а спус директория Женерал, ын че привеште параметрий де базэ ши динамика, консумул де карбуранць ши конфортул, аутомобилул ностру ну кореспунде ынкэ ын деплинэ мэсурэ черинцелор зилей. Ворбинд ын нумеле колек тивулуй де мий де лукрэторь, кондукэторул ынтреприндерий а дат асигурэрь Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС ши Гувернулуй Советик, кэ мунчиторий, инЖинерий, техничиений ши службаший де ла узинэ, суб кондучеря организацией де партид, вор резолва ку сукчес сарчиниле комплексе але реконструкцией ши асимилэрий ын продукцие а ноулуй аутомобил. Ла ынтылнире ау луат ку.вынтул фрезорул В. П. Карпов, Ероу ал Мунчий Сочиалисте, В. К. Голубчиков, кондукэторул у ней бригэзь комплексе, Н. Г. Вохрина, шефул дирекцией де планификаре економикэ, Е. А. Осиков, шеф де секцие. Ей ау експримат адынкэ рекуноштинцэ партидулуй ши гувернулуй пентру именса лор грижэ фацэ де бинеле попорулуй, фацэ де ынтэриря потенциалулуй економик ши де апэраре ал Патрией, ау декларат кэ сприжинэ унаним ноиле инициативе де паче але товарзшулуй Ю. В. Андропов. Ораторий ау менционат, кэ ефортуриле депусе ын ултимул тимп пентру спориря ефичиенцей продукцией ла ынтреприндере, лупта пентру оноаря мэрчий узиней се букурэ де ун сприжин путерник ын колектив. Ла узинэ ау луат фиинцэ ши сынт сусцинуте пе ларг ной инициативе прециоасе ын че привеште скоатеря ла ивялэ ши фолосиря резервелор, пентру о ыналтэ културэ а мунчий ши о бунэ калитате а про ду се лор, апликаря пе ларг а методей (Сфыршит ын паЖ. 3). ВИЗИТЙРЯ ЧЕНТРЕЛОР ШМНЦНФИЧЕ ИОЛДОВЙ Ынтр’о салэ опациоасэ, алэтурь де машиниле електрониче де калкул, се афлэ камере ку климэ артифичиалэ путерник илуминате, ын интериорул кэрора ау фост ынтродусе плантеле. Импулсоареле ну пря марь фиксате пе Фрунзеле лор урмэреск «кум се симт» ачешть локаторь верзь ши трансмит информация кореспунзэтоаре машинилор. Аша аратэ уна дин ынкэпериле институтулуй де Женетикэ еколоЖикэ «Биотрон», каре с’а дескис ну демулт л& Академия де Штиинце а РСС Молдовенешть. Ын а доуа зи а лукрэрилор челей де-а 40-я сесий а Консилиулуй пентру коордонаря активитэций штиинцифиче а академиилор де штиинце але републичилор унионале ел а фост визитат де академичианул А. П. Александров, президентул Академией де Штиинце а Униуний РСС, академичиений В. А. Котелников ши Ю. А. Овчинников, виче-президенць ай АШ а Униуний РСС, де ун труп де саванць де самэ дин цара ноастрэ. «Биотрон» сервеште дрепт базэ експерименталэ пентру чентрул биолоЖик ын курс де конструкцие ал Академией де Штиинце а републичий, каре ын виитор ва авя ынсемнэтате реЖионалэ пентру судул цэрий. Спориря резистенцей организмелор илантелор ши анималелор ла стресуриле еколоЖиче — боль ши дэунэторь, полуаря медиулуй, ажу•гынду-ле сэ ну депиндэ де «капричииле» натурий, — асупра ачестей проблеме лукрязэ аич оамений де штиинцэ. ЕлабОраря системулуй адаптив ал агрикултурий конституе проблема чентралэ ын активитатя Академией де Штиинце а Молдовей. Ла реализаря луй партичипэ тоате институтеле академиче, прекум ши институцииле де ынвэцэмынт супериор, АШП, алте организаций штиинцифиче, каре ышь ефектуязэ експериментеле пе база «Биотронулуй». Оаспеций ау луат куноштинцэ аич де ун комплекс де мижлоаче техниче модерне, каре асигурэ екзистенца артифичиалэ а плантелор ши анималелор, де сисл темул пентру обцинеря ши прелукраря информацией деспре старя лор ку ажуторул МЕК. Дупэ ачея оамений де штиинцэ ау визитат Грэдина ботаника а АШ а РССМ. Лор ли с’а ворбит деспре лукрэриле черчетэторилор ын ведеря обцинерий ноилор спечий ши союрь де помь ши арбушть фоарте продуктивь, ынтродучерий пе териториул Молдовей а вариетэцилор де планте нетрадиционале. Партичипанций ла чя де-а 40-я сесие ау луат куноштинцэ, тотодатэ, де активитатя институтелор де физиолоЖие ши бискимие а илантелор, де физика апликатэ, чентрулуй де аутомативаре а черчетэрилор штиинцифиче ши метролоЖией, лабераторулуй де Женетикэ еколоЖикэ де пе лынгэ секция де Женетикэ а Академией де Штиинце а републичий, каре десфэшоарэ о амплэ активитате пентру реализаря сарчинилор, трасате ын Програмул алиментар ал Униуний РСС. Ын републикэ се ынтродук технолоЖииле фэрэ дешеурь елаборате де еле пентру обцинеря кончентрателор протеиче дин сукул илантелор верзь, глутенулуй де пэпушой ку ун концинут спорит де протеине дин дешеуриле ликиде але индустрией хидролитиче, вариантеле оптиме де пэстраре ши прелукраре а фруктелор. Де о ларгэ популаритате се букурэ инсталация «Плазмолиз», креатэ де физичиений дин Молдова, каре асигурэ спориря кантитэций де сукурь ын прочесул прелукрэрий мерелор, поамей, томателор. Ла асочиация штиинцификэ де продукцие «Полдсельхозмаш» ау фост демонстрате ын фаца оаспецилор комплексе де утилаже пентру ливезь ши вий: пентру лукраря плантации лор, пентру кулесул ши транспортаря роадей, каре функционязэ ну нумай ын Молдова, дар ши ын алте републичь унионале. Ын тимпул визитэрий чентрелор штиинцифиче але републичий ымпреунэ ку партичипанций ла сесие с’ау афлат С. К. Гроссу, примул секретер ал КЧ ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, И. П. Калин, Прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть, Н. П. Кирияк, локциитор ал Прешединтелуй Советулуй Миништрилор ал републичий, А. А. Жученко, президентул Академией де Штиинце а РСС Молдовенешть. (Кор. АТЕМ). Дупэ кум с'а май комуникат, ла шединца пленарэ а осеней Ю. А. Овчинников, виче-президент ал Академией де Штиинце а Униуний РСС, а презентат рапортуя «Сукчеселе штиинцей биолоЖиче ши ролул институциилор штиинцифиче але академиилор де штиинце дин републичиле унионале, чентрелор штиинцифиче ши филиалелор Академией де Штиинце а Униуний РСС ын асигураря ындеплинирий Програмулуй алиментар». Ун екепозеу ал ачестуй рапорт се публика ын паЖина а доуа а нумэрулуй де астэзь ал газетой.