Desbaterile Senatului, aprilie 1914 (nr. 24-33)

1914-04-01 / nr. 24

1 Aprilie 1914 255 BANi EXEMPLARUL : N°- 24. SENATUL SESIUNEA ORDINARĂ 1911 ȘEDINȚA DE SÂMBATĂ, 22 MARTIE IJ. Președinția d-lui B. M. Missir, președintele Senatului, asistat de d-nii secretari ai biuroului Al. Delimarcu, G. Olănescu, I. Simionescu-Rămniceanu și V. D. Vasiliu. Ședința se deschide la ora 2 și 45 d. a., fiind prezenți 111 d-ni senatori. — Nu răspund la apelul nominal 15 d-ni senatori, și anume : In concediu P. S. S. Episcopul de Argeș, d-nii : Albu Iacob, Atanasiu G. Ion, Apostolide D. Dr., Dissescu Const., Maiorescu Titu, Niculescu Elefterie. Nemotivați u-nii : Bădăreu Alex., Brătășanu P. Paul, Bumbulescu G . Gavadin Gh., Cantacuzino- Pașcanu G., Culcer D. Dr., Tenea Teodor și Teodoru Paul. Pe banca ministerială sunt prezenți : d. ministru al afacerilor străine Em. M. Porumbaru și d. ministru al cultelor și instrucțiunii I. G. Duca. — D. senator G. Olanescu, secretar, dă cetire sumarului ședinței precedente, care se aprobă. — Se trimite la cemisiunea de petițiuni memoriul mai multor locuitori din județul Constanța, prin care cer ca in afară de linia ferată Mircea-Vodă-Cobadin-Dobrici, să se facă și o linie dela Biulbiulul-Mic la Murfatlar, arătând și motivele. D. președinte B. M. Missir. I. P. S. S. Mitropolitul Moldovei are cuvântul: I. P. S. S. Mitropolitul Moldovei și Sucevei . D-le președinte, am văzut din dările de seamă ale ziarelor că în ședința de ieri a Camerei d. deputat Iorga a întrebat pe d. ministru al cultelor dacă are cunoștință despre o sectă religioasă, numită secta adventiștilor, care se întinde în țara noastră și cu deosebire pe valea Prahovei. Profit de ocaziune ca să atrageți atențiunea d-lui ministru al cultelor că aceti adventiști, cari formează o sectă foarte primejdioasă, nu numai din punctul de vedere al liniștei sufletești a poporului, dar și din punctul de vedere al ordinei în Stat, se răspândește aproape in toată țara și am constatat prezența lor în toate județele din nordul Moldovei. Adventiștii aceștia caută să facă propagandă mai ales printre săteni, îndemnându-i să refuze serviciul militar și să se opună DEZBATERILE SENATULUI astfel legilor Statului și orânduelilor bisericești. Ca Mitropolit, care am datoria de a combate așa ceva, am căutat, prin toate mijloacele de cari pot dispune, ca acești sectari să fie împiedicați în propovăduirea doctrinelor și să fie întorși la dreapta credință. ‘ In județul Botoșani focarul a încetat. In județul Neamțu insă, unde sunt o mulțime de fabrici— pentru că se exploatează păduri—acești adventiști, străini și de neam și de credința noastră, veniți în deosebi de peste hotare, fiind în contact cu lucrătorii români, fac o propagandă întinsă a doctrinei lor adventiste, așa că unii dintre locuitorii județului Neamțu își părăsise credința strămoșească. Am însărcinat pe protopopul județului ca să ia măsuri pentru a opri această propagandă, și în urma multelor sfaturi cari s’au dat acelor săteni cari fuseseră câștigați de adventiștii străini, a putut să-i întoarcă iarăș la credința noastră, botezându- le copiii celor cari nu voiau să-i mai boteze fiind naș d, Ioaniu, prefectul județului Neamțu. Aceasta am adus o la cunoștința d-lui ministru, deși chestiunea in sine nu este nouă, ci este veche de mai mult de 15 ani, pentru că să fac atent atât pe onor. Senat cât și guvernul țării, cum că adventiștii dacă au devenit o sectă îngrijitoare pentru alte State ca Germania și Franța, cu cât mai mult este pentru noi. Ceream zilele trecute despre unele manifestări ale unor tineri din armata franceză sau germană, cari au refuzat să facă serviciul militar. Ce s’ar întâmplă la noi, o țară mică, când această sectă ar avea posibilitatea, fără nici o piedică, să se întindă și să facă așa manifestări ? De aceea eu rog pe d. ministru să binevoiască a luă măsurile ce va crede de cuviință. Drept e că împiedecarea răspândirii unor așa învățături sufletești ne aparține nouă, bisericii. Noi suntem cei dintâi datori să luăm toate măsurile și să împiedecăm răspândirea acestor învățături primejdioase cari tulbură credința strămoșească a poporului nostru, aceasta toți o recunoaștem; dar noi am făcut tot ce ne-a stat în putință și ne vom face datoria, trebuie însă să avem și concursul și sprijinul guvernului. D. președinte B. M. Missir: D. ministru dorește să răspundă imediat, sau socotește aceasta ca o simplă încunoștiințare făcută guvernului ? D. I. G. Duca, ministrul cultelor și instrucțiunii : Doresc să răspund imediat. D. președinte B. M. Missir: D. ministru al cultelor și instrucțiunii publice are cuvântul. D. I. G. Duca, ministrul cultelor și instrucțiunii . Am avut și eu cunoștință de această mișcare adventistică, chiar din momentul venirii mele Ia capul departamentului cultelor, și sunt hotărât, după cum am declarat și eli la Cameră, să iau măsurile cuvenite. Pentru că aceste măsuri să fie cât mai eficace, vomu avea onoarea să consult și banca prelaților, pentru ca să pot ca împreună cu I. P. S. Lor să iau măsurile cele mai bune. î. P. S. S. Mitropolitul Moldovei și Sucevei: Mă declar satisfăcut. I. P. S. S. Mitropolitul Primat. Cer cuvântul. D. președinte B. M. Missir : I. P. S. S. Mitropolitul Primat are cuvântul. I. P. S. S. Mitropolitul Primat : D-lor senatori, d-le ministru, în legătură cu această chestiune țin să dau și eu o lămurire. De regulă, această sectă nouă se poate încuiba pe unde nu sunt preoți, ori sunt prea slabi. In această eparhie sfântă a Ungro-Vlahiei sectele adventiste s’au răspândit mai mult prin valea Prahovei, prin locurile pe unde sunt exploatări de păduri, de petrol și pietrarii, și deci mulți lucrători străini. Venindu-mi denunțări, am cercetat lucrul de aproape și am descoperit o colecțiune de cărți, cu cele sprijinite în învățaturile lor, cari cărțile vin din Hamburg, unde există o societate mare, care tipărește aceste minciuni și absurdități, prin cari se minează de către evrei religiunea creștină și se propagă idei ce amenință existența însăș a Statului. Adventiștii aceștia propagă idei contra jurământului la armată, numește pe preoți niște spoliatori, pe militari niște ucigași de oameni și pe autoritățile Statului niște apăsători și altele, pentru a le discredita în fața publicului. Noi ne-am îngrijit pentru toate lucrurile acestea și am luat măsuri pe cât ne-a fost cu putință, prin ordine circulare, având convingerea că orice tentativă și încercare de a zdruncină unitatea credinței noastre trebuie aspru înfrânată. Este și un alt mijloc pe care l-am întrebuințat, și îmi pare că mai bine am reușit, și anume: în codul penal este un articol, 181, etc. prin care sunt pedepsiți acei cari fac lucruri ce ar atinge religia noastră dominantă, de Stat. Cum noi în România, din mila lui Dumnezeu, avem recunoscută ca religie dominantă în Stat religiunea ortodoxă a străbunilor noștrii, iar toate celeallte culturi sunt numai tolerate și pedepsite pentru provocări, am comunicat d-lor prefecți și bisericeștilor autorități listă de toate broșurile pe cari le-am primit in această privință, invitându-le și rugându-le chiar să ia măsuri ca să se confisce cărțile adventiste spre a nu se răspândi. Sunt câțiva judecători, între cari este și eminentul judecător de instrucție Paul Mironescu, de la tribunalul Ialomița, cari pe cale judecătorească au urmărit pe căpeteniile și reprezentanții lor. Ei de regulă sau dună nopțile prin case și localități retras« (Anexă la Monitorul Oficial No. 1. »f