Constituanta Desbaterile Senatului, decembrie 1914 (nr. 5-9)

1914-12-02 / nr. 5

2 Decemvrie 19-14 No. 5. SENATUL SESIUNEA ORDINARĂ 1914-1915 ȘEDINȚA lui MIERCURI, 26 NOEMVRIE 1914 Președinta d-lui B. M. Missir, președintele Senatului, asistat de d-nii secretari ai biuroului : I. T. Isvoranu și Titu Constantinescu. — Ședința se deschide la ora 2,45 p. m. — Pe banca ministerială este prezinte d. ministru al agriculturii și domeniilor Alexandru Constantinescu. D. președinte B. M. Missir . D-lor senatori, constatând că Senatul nu este în număr, conform regulamentului amân ședința viitoare pentru Vineri, 28 Noemvrie, ora 2 p. m. ---------------«► «-»»■«♦ -------------SENATUL SESIUNEA ORDINARĂ 1914-1915 ȘEDINȚA DE VINERI, 28 NOEMVRIE 1914 Președinția d-lui B. M. Missir, președintele Senatului, asistat de d-nii secretari ai biuroului : I. T. Isvoranu și Titu Constantinescu. —Ședința se deschide la ora 2,40 p. ro., fiind prezenți 98 d-nn senatori. — Nu răspund la apelul nominal 27 d-nn senatori, și anume : In concediu D-nii: Athanasiu C. Ion, Berendei D. Ion, Boceanu D. Ion, Brătășanu P. Paul, Bujor Paul, Filipescu I. AL, Lovinescu Vasile, Maiorescu Titu, Păunescu G. Ion, Procopiu Gr., Săveanu N. Nicolae și Tenea Teodor. Nemotivați D-nii : Atanasovici VI., Bărdescu N. Dr., Bogdan Em. Leon, Botez Nicolae, Chirculescu D. Nic., Constantinescu Gr., Dăbuleanu Teodor, Iorgulescu G. N., Kalimachi AL, Mitache Adam, Mititelu Gh. Dr., Negulescu Gogu, Oancea Const., Teodorescu Nic. și Xenopol Nicolae.Pe banca ministerială se află prezenți: d. ministru al afacerilor străine E. Porumbaru, d. ministru al industriei și comerțului Al. G. Radovici, d. ministru al lucrărilor publice Dr. C. Angelescu și d. mi- EXEMPLARUL: SEORANI DEZBATERILE CONSTITUANTE] nistrul al cultelor și instrucțiunii I. G. Duca. —D. senator dr. N. Sadoveanu, secretar, dă cetire sumarului ședințelor dela 49 și 25 Noemvrie care se aprobă. —D. senator dr. N. Sadoveanu, secretar, dă în urmă cetire și sumarului ședinței dela 26 Noemvrie curent. D. Ion C. Grădișteanu : D-le președinte, asupra acestui sumar, cer cuvântul. D. Președinte B. M. Missir: Aveți cuvântul. D. Ion C. Grădișteanu: D-lor, ni s’a cetit deodată trei sumare de ședințe : sumarul ședințelor dela 19 și 25 Noemvrie și acela al ședinței dela 26 Noemvrie. Primele sumare sunt lungi și cuprinzătoare; cel din urmă este scurt și necuprinzător. În adevăr, în sumarul ședinței de la 26 Noemvrie nu se arată decât un singur lucru : că d. președinte al Senatului, deschizând ședința aproape la ora 3 și constatând că Senatul nu este în număr, a anunțat ședința următoare pentru Vineri, 28 Noemvrie, adică pentru azi. D-lor senatori, d. președinte a constatat că Senatul nu este un număr. Care este mijlocul legal și regulamentar de a constată dacă Senatul este sau nu este în număr ? Singurul mijloc cunoscut, arătat și de regulament, obișnuit întotdeauna, este facerea apelului nominal , după ce se deschide ședința se face apelul nominal, cum ați văzut că s’a făcut și azi, și atunci după facerea apelului nominal se vede dacă Senatul este sau nu în număr, dacă este în număr se procedează mai departe la lucrările Senatului, dacă nu este în număr, atunci, bineînțeles, se amână ședința pentru altădată. D-lor, la 26 lucrurile s’au petrecut astfel: Exact la ora 2 și 35 minute s’a urcat d. președinte pe tribună. D. președinte B. M. Missir . Nu este exact, d-le Grădișteanu, eu am avut ceasornicul inainte-mi. D. Ion C. Grădișteanu : Se vede că aveți un astfel de ceasornic. D. președinte B. M. Missir: Ceasornicul din sala Senatului. D. Ion C. Grădișteanu : Se vede că aveți un ceasornic înainte mergător. (Ilaritate). D. președinte B. M. Missir : In tot cazul mai bun ca al d-voastră. D. Ion C. Grădișteanu : In sfârșit, v’ați urcat pe tribună la o oră oarecare, desigur mai devreme decât de obiceiu, mult mai devreme decât v’ați urcat chiar azi. Și atunci, fără a procedă, cum erați dator s’o faceți conform regulamentului, la apelul nominal ați spus că Senatul nu este în număr de și după aparență părea că erau destui d-nni senatori în incintă. Dovadă e că v’am și obiectat : de ce nu este Senatul în număr? Și d-voastră ați răspuns că de altfel și d. prim-ministru este bolnav. Dar nu este numai atât, este adevărat că reține un apel nominat de un secretar al Senatului și că în dreptul numelui fiecărui domn senator care sosește la ședință se însemnă printr’o trăsură că este prezent. Acest apel se semnează de d. președinte și rămâne în arhiva Senatului, ca dovadă de prezența d-lor senatori. Ei bine, după ședința încercată, dar neizbutită dela 26 Noemvrie, am cerut și noi să vedem acest apel, ceea ce eram în drept să facem ca membrii ai acestui onorat Corp și am constatat în acest apel, că, după trăsurile cari însemnau prezența d-lor senatori, Senatul ar fi fost în număr, cu o singură deosebire, este adevărat, că în dreptul numelui unor domni senatori, pe lângă trăsura de prezență, se mai vedea și câte un punct. Atunci numărând pe d-nii senatori prezenți am constatat că Senatul eră în număr, întrebând cum de s’a putut declară că Senatul nu este în număr, ni s’a spus atunci că d-nii senatori cari sunt cu punct asunt și nu sunt prezenți“. (Ilaritate). D. Președinte B. M. Missir : Cum, cum ? D. Ion C. Grădișteanu : Neapărat nedumerirea d-voatre e firească și legitimă , cum poate fi un d. senator prezent și neprezent ? ! Iată explicațiunea care s’a dat și care nu ne-a satisfăcut nici pe noi, și n’a satisfăcut nici regulamentul, ceea ce este mult mai grav. Acei d-nn senatori cu punct ar fi acei cari ar fi venit după ora 2,35, când ni s’a spus nouă că s’a deschis și amânat ședința Senatului și care atunci ar fi fost încă de față. Lucrul este iarăș nereglementar, fiindcă atunci când se ridică ședința prin faptul că Senatul n’a fost în număr, nimeni nu mai este în drept să se înscrie după ridicarea ședinței, așa încât dacă ar fi numai faptul acesta al înscrierii d-lor senatori, încă s’a călcat regulamentul, ori nu trebuiau să se mai înscrie de loc, ori dacă erau de față trebuiau să se înscrie înainte de deschiderea ședinței. Acestea sunt faptele. De aceea, d-lor, noi suntem în drept—și acesta este obiectul pentru care am luat cuvântul—ca să cerem să se facă o rectificare, fiindcă nu este cu putință ca în tabirl Senatului să se afle un act oficial, care se contrazice, se lovește in cap cu alt act oficial. Pe de o parte, sumarul din care se constată că Senatul nu a fost în număr , iar pe de altă parte, tabloul de prezenți, adică apelul nominal certificat de președinte, din care se constată că Senatul a fost în număr Anexă la Monitorul Oficial No. 499. 44