Desbaterile Adunării Deputaților, ianuarie-martie 1915 (Anul 1915, nr. 18-44)

1915-01-17 / nr. 18

17 Ianuarie 1815 Ne. 18. 131 ADUN A REA J)EPDTAȚILOB SESIUNEA ORDINARĂ 1914-1915 ȘEDINȚA DE JOI, II IANUARIE 1915 Ședința se deschide la ora 3 d. a., sub președinția d-lui M. Pherekyde, președintele Adunării, asistat de d-nii secretari : Dr. N. Botescu și G. Meitani. Prezenți 132 d-nn deputați. — Nu răspund la apelul nominal 53 d-nn deputați, și anume : Bolnavi D-nii : Arțăreanu Th. Dimitrie, Nicolae Gomșa, Dr. I. Gostinescu, Panait Crivăț, A. C. Cuza, George G. Danielopol, Virgil N. Gussi, Alexandru Ignat, Pavel Michin, Elefterie Nicolescu, Teodor Vasiliu, Gheorghe A. Văsescu și I.I. Purcăreanu. In concediu D. Constantin Pr. Geblescu. Fără arătare de motive D-nii : Anton Alaei, Constantin Alimsănișteanu, Nicolae Basilescu, Ion Bontaș, Constantin Basarab-Brâncoveanu, Nicolae Cananău, Matei B. Cantacuzino, Nestor Cincu, Anton Cristof, Mihail Deșliu, George I. Diamandi, Dr. Dumitrescu- Brăila, Corneliu Gârleșteanu, Leon Ghica Dumbrăveni, Dr. Hesselmann,Take Ionescu,Dr. C. Istrati, Al. Mustea, C. Neamțu, D. Nicolaescu, Virgil Nicolaid, G. Olănescu, M. G. Orleanu, M. Oromolu, Dr. Pănescu, G. G. Petcu, G. Popa, I. Popescu, Eduard Racoviță, D. Raic», I. P. Prădulescu, P. Rădulescu, Dr. Riegler, N. Romanescu, I. G. Sasu, C. Stere, C. Sturdza, G. Șerban, Al. Tătăranu, I. Alle, V. Vâlsănescu, G. Vorvoreanu, Iulian Vrăbiescu și Emil Vulpe. —Sumarul ședinței precedente se aprobă. —Se acordă concediu d-lor : G. Văsescu, Crivăț Panait, N. Comșa, G. R. Geblescu, Elefterie Nicolescu, D. G. Arțăreanu, Al. Ignat, T. Vasiliu, Virgil Gussi, A. G. Cuza, I. I. Purcăreanu și P. Michiu. —Se trimit la comisiunea de indigenare petițiunile d-lor: Ion I. C. Enache și Ioan Șerb. Baciu prin cari cer să li se recunoască calitatea de cetățean român, precum și proiectele de legi relative la indigenarea d-lor: August Dorvagen, Hugo R. Capon, Artur Krainik, Al. St. Ghenciu, Ferdinand Carol Hoefflich, Teodor T. Petcof, D. T. Petcof, Menelas Procopie, Achile Procopie, G. Bobe, Ghenciu Petrovici, Leopold Stern. Anexă la Monitorul Oficial No. 231. EXEMPLARUL : BANI DEZBATERILE ADUNĂRII DEPUTAȚILOR Coman Stoia și N. Topârceanu, precum și petițiunile înaintate de ministerul de justiție ale d-lor : Bucur Câineanu, Niculae T. Pavel, Ignat I. Artimon, G. Gristoloveanu, I. Mircea și Simion Jivan prin cari cer să li se recunoască calitatea de cetățean român. D. președinte . D-lor deputați, am primit comunicarea aceasta din partea colegului nostru d. General Constantinescu : »Primind o însărcinare care e incompatibilă cu calitatea de deputat, am onoarea vă rugă să binevoiți a mă consideră ca demisionar din această din urmă demnitate“. Față de această demisiune declar vacant colegiul I de Suceava. D-lor, s’a depus la biuroul Camerei raportul relativ la alegerea d-lui Toma Gâmpeanu. — Se dă cetire următorului raport: Domnilor deputați. Comisiunea pentru verificarea titlurilor d-lor deputați aleși în alegeri parțiale, luând în cercetare dosarul privitor la alegerea parțială efectuată în ziua de 23 Decemvrie 1914, pentru alegerea unui deputat la colegiul 11 din județul Dâmbovița, a constatat că din 584 alegători înscriși, au luat parte la vot 470 și au întrunit : D-nii Toma Câmpeanu. . . 241 voturi. » Gonzalo Ionescu . . . 120 » ■n Polizu C. Dragomirescu 107 » Buletine anulate . . . . 2. Biutorrile electorale au proclamat ales pe d. Toma Câmpeanu. Subsemnatul, raportor, având in vedere că această alegere s’a efectuat in conformitate cu prescripțiunile legii electorale și a legii asupra procedurii electorale și că nu există nici o contestatiune valabilă la dosar, are onoarea vă rugă să binevoiți a validă această alegere și a proclamă ales pe d. Toma Câmpeanu, deputat al colegiului II din județul Dâmbovița. Raportor: I. I. Alexandriai. D. președinte . Necerând nimeni cuvântul și la dosar nefiind nici o contestație de clar deputat al colegiului II de Dâmbovița pe d. Toma Câmpeanu. D-sa va face parte din secțiunea V. D. ministru de interne are cuvântul. D. V. G. Morțun, ministru de interne, dă cetire Mesajului care însoțește proiectul de lege privitor la controlarea străinilor în țară. D. Victor Ionescu : Cât mai mare control asupra străinilor, d-le ministru. D. V. G. Morțun, ministru de interne . Pe cât se va putea. Cer urgența asupra acestui proiect de lege. — Se pune la vot urgența cerută și se admite. B. V. G. Morțun, ministru de interne : Dă cetire Mesajului care însoțește proiectul de lege privitor la fabricarea și întrebuințarea produselor explozibile. Cer urgența și pentru acest proiect de lege. — Se pune la vot urgența cerută și se admite. —D. V. G. Morțun, ministru de interne, dă cetire Mesajelor cari însoțesc proiectele de lege privitoare la întrebuințarea de către epitropia spitalelor civile din București a excedentului pe exercițiul 1912—1913 în sumă de lei 593.284.030i pentru deschiderea unui credit suplimentar pe exercițiul 1914—1915 pe seama aceleiaș epitropii. D. președinte . Se vor trimite in studiul secțiunilor și în studiul comisiunii financiare. D. Trancu-Iași are cuvântul. D. Gr. L. Trancu-Iași . D-le președinte, am onoarea interpelă pe d. ministru al justiției : ]. Asupra modului de repartițiune a sumei de 440.000 lei prevăzuți în bugetul ministerului de justiție pentru plata indemnizărilor de locuințe pentru magistrați și funcționarii dela acest departament . II. Asupra faptului că s’a împărțit o a doua indemnizațiune la magistrații și funcționarii dela București și nu s’a dat în mod egal această indemnitate la magistrații și funcționarii din restul țării. D-le președinte, vă rog să noi fixați o zi pentru desvoltarea acestei interpelări. D. Gr. Vericeanu: Mă asociez și eu la această interpelare. D. Gh. Becescu-Silvan : Mă asociez și eu la această interpelare. D. președinte. D. Becescu Silvan are cuvântul: D. Gh. Becescu-Silvan : Adânc încrezător in profunda și deosebita solicitudine pe care d. prim-ministru și ministru de răsboiu o poartă, mai ales în aceste vremuri excepționale, unei cât mai bune organizări materiale și morale a armatei noastre, am onoarea a-i adresă următoarele interpelări : 1. Personal, din campania militară a anului 1913, m’am încredințat, cu surprindere și mâhnire, că de multe ori prescripțiunile și măsurile sanitare, luate de medicii de trupe, sunt anihilate prin contraordinele, sau neexecutarea lor, de către comandamentele de unități. Am onoarea deci a interpelă, asupra acestui fapt pe d. prim-ministru și ministru de răsboi, rugându-i respectos să binevoiască a luă cele mai energice și grabnice măsuri, ca drepturile și inițiativele mem-