Constituanta Desbaterile Senatului, martie 1915 (nr. 23-24)

1915-03-01 / nr. 23

1 Martie 1915 No. 23. SENATUL SESIUNEA ORDINARĂ (PRELUNGITĂ) 1914—1915 ȘEDINȚA DE MIERCURI, 25 FEBRUARIE IDIȘ Președinții d-lui C. F. Robescu, vicepreședintele Senatului, asistat de d-nii secretari ai biuzeului: D. Constandache și I. T. Isvoreau. —Ședința se deschide la ora 2,40 p. m., Sind prezenți 106 d-ni senatori. — Nu răspund la apelul nominal 20 d-ni senatori, și anume : In concediu D-nii : Argeteianu C. I., Bărdescu N. Dr., Pană Șt. Irimia, Pariano Const. și Urșianu Valerian. Nemotivați D-nii : Alessiu Const., Bobeanu Tache, Boceanu D. Ion, Bogdan Em. Len, Brătășanu P. Paul, Chirculescu D. N, Constantinescu Gr., Dăbuleanu Th., Dimitropol Vasile, Ionescu Thoma Dr., Isvoranu B. Ilariu, Kalhmachi AL, Krețulescu Em. Em., Trifonescu Toma și Mavrocordat Gh. . Pe banca ministerială se afă prezent d. Al. Constantinescu, ministrul agriculturii și domeniilor. — D. senator Dr. N. Sadoveanu, secretar, dă cetire sumarului ședinței precedente, care se aprobă. — Se aprobă următoarele concedii : D-lui senator, Irimia Pană până la sfârșitul sesiunii. D-lui senator, V. Lovinescu ... 2 zile. » » C. Pariano . . . . 2 » — Se trimit la comisiunea de indigenare cererile d-lor : Ștefan Anastase Nane, Nicolae I. Cojanu și I. Mândru, de a li se recunoaște calitatea de cetățean român. — D. Al. Constantinescu, ministrul agriculturii și domeniilor, depune Mesajele regale prin care se aduc în desbaterea Senatului următoarele proiecte de legi, votate și adoptate de Adunarea deputaților : 1) Proiectul de lege pentru amânarea recensământului general al contribuțiunilor directe până la Aprilie 1916 ; 2) Proiectul de lege pentru înființarea unei taxe de export asupra porumbului, fasolei și făinei de porumb, și 3) Proiectul de lege pentru recunoașterea de persoană morală a Federațiunii societăților sportive române din București. Anexă la Monitorul Oficial No. 265. EXEMPLARUL: LA«» LANI DESBÀTERILE CONSTITUANTEI Pentru toate acestea vă rog să admiteți urgența. — Se pune la vot urgența și se admite. D. vice-președinte C. F. Robescu . Se vor trimite la secțiuni de urgență. D-lor senatori, înainte de a trece în secțiuni pentru a discută aceste legi, asupra cărora a-ți admis urgența, vă rog să îngăduiți a pune la ordinea zilei proiectul de lege relativ la împământenirea unui elev strălucit al școalei militare, sergentul-major, Dumitru C. Arghir, care nefiind împământenit nu poate fi făcut ofițer și astfel este amenințat a-și pierde cariera. (Aprobări). — D. senator N. Teodorescu, raportor, dă cetire următorului raport și proiect de lege : Domnilor senatori, Comisiunea de indigenare, întrunindu-se in ziua de 25 Fevruarie 1915, în majoritate de 4 membri, și anume d-nii : Dr. Criveț, Panait Caniili și Nicolae Teodorescu, sub președinția d-lui T. Căpitanovici, a luat în cercetare proiectul de lege, votat și adoptat de Adunarea deputaților in ședința de la 20 Fevruarie 1915 și adus în deliberarea Senatului cu Mesajul regal No. 472 dela 24 Fevruarie 1915, prin care se acordă împământenirea cu dispensă de stagiu d-lui Dumitru C. Arghir, în virtutea art. 7, §11, lit. b din Constituțiune. Din cercetarea actelor aflate la dosarul respectiv, comisiunea a constatat : Că s’a născut la 11 Octomvrie 1893 în comuna Brăila și s’a botezat în religiunea ortodoxă . Că defunctul său părinte C. Arghir nu s’a bucurat niciodată de protecțiunea străină . Că este elev, sergent, in școala pregătitoare de ofițeri activi în anul II de studii și are o bună conduită. In fața acestor constatări și având vndere că d. Dumitru C. Arghir, se găsește în condițiunile § l, lit. b d. sub art. 7 din Constituțiune, comisiunea, în unanimitatea membrilor prezenți, a admis cererea d-lui Dumitru C. Arghir, și, prin subsemnatul raportor, vă roagă să binevoiți a vota următorul proiect de lege, votat de Adunarea deputaților. .Raportor: N. Teodorescu. LEGE Art. unic. — In virtutea art. 7, § II, lit. b din Constituțiune, se acordă d-lui Dumitru C. Arghir, domiciliat în comuna Târgoviște, județul Dâmbovița, împământenirea cu dispensă de stagiu. Această lege s’a votat de Adunarea deputaților în ședința dela 20 Fevruarie 1915 și s’a adoptat cu unanimitate de șasezeci voturi. Vice-președinte, Titu D. Frumușanu. (L. S. A. D.) Secretar: Dompiliu Ioaniiescu. D. vice președinte C. F. Robescu . Discuțiunea generală este deschisă. — Necerând nimeni cuvântul se pune la vot luarea în considerație a proiectului de lege și se admite. — Se pune la vot cu bile art. unic și proiectul de lege în total. D. vice-președinte C. F. Robescu : Rezultatul votului : Votanți.............................. . 56 Majoritate regulamentară .. 36 Zile albe.......................... . 55 Bile negre...................... . 1 Senatul a admis proiectul de lege. Acum d-lor senatori, vă rog să treceți în secțiuni pentru a studia proiectele depuse de d. ministru al domeniilor. — Ședința se suspendă și d-nii senatori trec în secțiuni. — La redeschidere. D. vice-președinte C. F. Robescu : Ședința este redeschisă. D. Berindei este rugat a da citire raportului și proiectului de lege relativ la amânarea recensământului. — D. I. Berindei, raportor, dă cetire următorului raport și proiect de legi. Domnilor senatori, Proiectul de lege relativ la amânarea recensământului general al contribuțiunilor directe pentru 1 Aprilie 1916, votat și adoptat de Adunarea deputaților în ședința dela 24 Fevruarie 1915 și adus la deliberarea Senatului cu Mesajul regal No ... dela.. Fevruarie 1915, secțiunile d-veastre, luându-i în cercetare, i-au admis toate, numind delegați Secțiunea 1 pe d. T. Constantinescu ; » II » » I. N. Berindei : » IV » n Dr. N. Sadoveanu ; » IV »n P. Cantili, și » V .» » A. Belimarcu, cari întrunindu-se în ziua de 25 Fevruarie 1915, s’au constituit în comitet al delegaților, sub președinția d-lui A. Delimarcu, și, luând din nou in cercetare sus arătatul proiect de lege, l-a adoptat pe considerațiile arătate in expunerea de motive a d lui ministru de finanțe, și vă roagă, d-lor senatori, să binevoiți a-1 încuviință. 253