Desbaterile Adunării Deputaților, ianuarie-martie 1916 (Anul 1916, nr. 21-57)

1916-01-22 / nr. 21

22 Ianuarie 1016 2022 433 EXEMPLARUL: SÄO »ANI DEZBATERILE ADUNĂRII DEPUTAȚILOR No. 21. ADifIAREA DEPUTAȚILOrÎ mm ORDINARĂ 1918-1916 și DAIA ÜI VIERSURI, 26 IANUARIE 1616 Ședința se deschide la ora 2,20 d. a., sub președinția d-lui M. Pherekyde, președintele Adunării, asistat de d-nii secretari : Dr. N. Bezescu, M. Carp, P. loanițescu și G. Meitani. Prezenți 148 d-ni deputați. Nu răspund la apelul nominal 43 d-ni deputați și anume : Bolnavi D-nii: & Bana, N. Comșa, Dr. Du mitre seu Irăla, Constant G. Georgescu, I. loneseu Quintus, Pavel Michiu, Elefterie Nicole; «*, len Ornescu și Nicolas Pascal. In concediu B-an : V. Antonescu, C. Basarab-Brâncovanu și A. G. Cuza. Fara arătare, de motive 1-ant: C. Alimănișteanuu, D. M. Burileanu, Matei B. Cantacuzino, Petre P. Carp, A. CaUtopol, Cernaliu Gârleșteanu, Aristide Haitular, D. D. Hențiescu, Dr. Armin Hesselman», Take Ionescu, N. Iorge, Emil Juvara, Dr. Nicolae Lupu, Antec Manea, Leonta Moldovan*, Al. Mustea, Constantin Neamț«, D«m. I. Nicolaescu, George S Olănesci, E. G. Orleanu, Mihail Oromolu, Em. L Paladi, George G. Petcu, Gheorghe Popa, I. N. Roman, G. Roma*«, G. Stere, A. P. Tătăranu, N. Titulescu, I. 1. ¥ 11* și V. I. Vălsănescu. —■ Sumarul ședinței precedente sa aprobă« — Se acordă uaceii* d-Ier : C. Basarab- Brâncavanu, I Ionescu Quintes, N. Pascal,. Cocoșa, Qr. Demetrescu Brăila, Elasterie Nieolescu, A. Q. Cura le* Ornescu, V. Antonescu, G. Bana și Pavel Mischit?. —Se trimit la comisia de petițiuni potițiunea funcționarilor primăriei orașului Secuci, prin care cer stabilitatea in funcțiuni și condițiuni de admisibilitate. —Se trimite la «emisia de indigenare petițiunile d-lor: Tiaian Pop, Remulin Moaleana Onofrei, Alex. Codare«*, Teader St. N.ra, Aron Pepescu Stoian, Ion Innca, Soții Rișca și Traian Pepovici, prin «alt cer și li se recunoască calitatea de cetățean român, precum și proiectele de legi relative la împământenirea d-lor: Antonin Giusepe üupeti, Athanasie N. Athanasia, Ricard Ditrich, Herș (Herman) Pascalovici, Louis Ratz, Max I. Pascalovici, A. M. Garniol și Joseph Renaud Goux. Se mai trimite la comisiunea de indigenare următoarele cereri de recunoașteri de elevi ai școalelor militare: Înaintate de ministerul de justiție cu adresa No. 1.235 din 48 ianuarie 1916 : Vidrighin Petre, Sichim donovici Teofil, Popovici Valeriu, Cujdea D. Ioan, Mieutaru Ambrosie, Mercio C., Răduț V., Ardeleanu C., Gosmiuc Emilian, Muntenaș Ioan, Iuga Ilie, Georgescu Uie, Moraru G., Albini R. Stroe, Stoascu Stavru Naum, Iuga A. Ion, Boca Gh. Muțiu, I. Bales F., Bohalceanu G . Manițiu N., Gherman G., Manițiu T., Popea Octavian, Timu G., Popa Herovnn, Gerda N. F., Ion Bârsan, Vestenian Ion, Paul Const., Leonte Comșa, Brânduș D. G., Franciuc V.chestie, Constantinescu N. St. și Giuceanu Emil. D. Mihail Pherekyde, președintele Adunării . D. Luca Elefterescu are cuvântul. D. Luca Elefterescu : D-le președinte, trebuie să recunoaștem că vieața s’a scumpit într’un mod îngrozitor. Populațiunea din orașe, funcționarii, meseriașii și muncitorii simt disperați din cauza prețurilor extraordinare de scumpe ale lucrurilor de cari omul are zilnic nevoie, așa încât a venit vremea ca guvernul să avizeze de urgență la măsuri drastice și energice, ca să înceteze cât mai repede lăcomia unor negustori cari nu mai au nici un scrupul și cari fără nici un motiv binecuvântat se cartolează între dânșii, monopolizează unele mărfuri și ia prețuri însoțite pentru lucrurile chiar cele mai indispensabile. Nu este omenesc, nu este drept și nu se mai poate tolera ca unii negustori să realizeze câștiguri colosale, iar populațiunea orașelor să he pradă lăcomiei lor sălbatice, căci toate măsurile pentru ieftenirea traiului au dat un complot faliment și autoritățile comunale sunt de o nepăsare revoltătoare, nu numai tolerând, dar și Încurajând prin toleranța lor specula și spociațiunea consumatorilor. Răspunderea guvernului e și mai mare atunci când nu a luat la timp măsurile necesare de aprovizionare a medicamentelor și a lăsat ca niște străini, fără sum o situația sa comercială și fără nici o pregătire specială, să aducă dânșii din străinătate medicamentele cele mai trebuincioase pentru sănătatea publică și să le vândă farmaciștilor ca prețuri extraordinar și neincchipați de ridicat. Știm că directorul general al serviciului sanitar, colegi de ei noștri din Parlament și alți înalți funcționari ai Statului sunt trimiși în străinătate și stau luni de zila fără să o izbutit a nu aproviziona țara cel puțin ca medicamentele pe cari speculanții și samsarii străini le introduc în țară și le speculează cu câștiguri ne mai pomenite. Ceea ce n’a făcut guvernul cu alte echitete de prima necesitate pentru populațiunea sănătoasă, trebuie cu orice jertfă să asigure bolnavului sărac și muncitor doctorii cari să-i salveze vieața. Astăzi meseriașilor nu li se mai pot dă medicamentele, cum li se dă odinioară ; farmaciștii nu mai găsesc unele medicamente și pe cele ce găsesc sunt atât de scumpe și sunt puși la discreția unor samsari,, cari speculează nu numai punga săracului, dar și vieața lui. Nădăjduesc că guvernul, căruia ie adresez această interpelare, va binevoi să ne arate măsurile ce a luat sau are de gând să ia pentru sănătatea publică, amenințată de lipsa și scumpele medicamentelor, căci nu are drept să dăm străinilor grâul, porumbul și vitele noastre și în schimb să nu căpătăm tot ceea ce ne trebuie pentru industria, hrana și sănătatea publică. Nu se mai poate loferă îmbogățirea criminală a unor samsari străini de neam și durerile lui și nu mai putem stă nepăsători când o parte din populațiune trăește în suferință din cauza înfometării, iar alții mer cu zile din lipsă de medicamente ieftene. Merbeii din provincie nici nu mai prescriu unele medicamente cari ar fi salvatoare pentru bolnav, pentru că sunt sau prea scumpe sau nu se mai găsesc. D.Mihail Pherekyde,președintele Adunării . E cam lungă, dar în sfârșit se va comunică guvernului. D. Bontaș are cuvântul. D. I. Bontaș: Am onoarea întrebă pe d. ministru al instrucțiunii publice dacă nu crede femt momentul de a face să dispară cât mai neîntârziat nedreptatea inegalizării de salarii ale institutorilor și dacă nu cred« că » o anomalie faptul că funcționarii cari pnesteazâ aceleași servicii și au aceleași îndatoriri către Stat să fie plătiți așa de inegal. Cn adevăr, unii din ei, numiți instituted în oraș, absolvenți ai școalei la anii KOR până la 1004, cum și toți Învățătorii maritali in orașe institutori, ajung la un salariu, cu toate gradațiile, numai de 294 lei, pe când eelogii ler, ca aceeaș vechime, dar numiți da la început în orașe, au salariul, ca gradațiile, 384 lei lunar, adică o diferență de 90 sei lonar. De altfel, d-Ie ministru, potrivit răspunsului ce d-voastră ați dat delegației ior din 30 Nne și Viie 1945, ei așteaptă cu încredere repararea nedreptății ce li se face. B. Mihail Pherekyde, președintele Adunării : Se va semnni ca guvernului. B. Protopepesen are cuvântul. 9. N. Protopopescu : D-le președinte, vă rog a interveni pe lângă d. ministru de ind.nstrie și comerț să-mi pună la dispozițiune de urgență dosarele concursurilor ținuta anul acesta pentru ocuparea catedrelor vacante la Academia de înalte studii comerciale și industriale, având a desvelit o interpelare. (Aplause). 9. Mihail Pherekyde, președintele Adunării . Se va comunică guvernului. 9. Zamfr Filotti are cuvântul. 9. Zamfir Filotti : De președinte, prin legea măsurilor excepționale s’a acordat un moraitoriu debitorilor pentru creanțele datorii» în străinătate. Instanțele judecătorești au interpretat acest moratoriu în sensul că se refuză creditorilor orice măsuri asigurătoare. Prin această interpretare se încurajează debitori de rea credință, cari înstrăinează averea lor, lipsind pe creditori de orice garanție. Interpelez pe d. ministru de justiție asupra acestei situațiuni și-l rog a vedea daci Anexă la Monitorul Oficial No. 236