Desbaterile Adunării Deputaților, ianuarie-martie 1924 (Anul 1924, nr. 29-62)

1924-01-02 / nr. 29

d-lor deputați, pensionarii civili și militari ai Statului, județelor și comunelor, din întreagă țara noastră, mai ales cei din teritoriile alipite, se găesc într’o stare materială disperată, într'o stare care devine în scumpetea crescândă din zi în zi mai intolerabilă pentru acești copii vitregi ai Statului. De exemplu, în Ardeal sunt în total 11.860, pensionari civili. Din aceștia primesc : Circa 3000 pensionari lunar 1 O0 lei pensie. » 64 » »peste 1.200 » * Perfect în aceeaș situație tristă se găsesc și pensionarii militari din teritoriile alipite. Oricine își poate închipui ce mizerie și disperare vorbește din aceste date statistice mizeria acelora cari au muncit o viață întreagă pentru binele obștesc. Statul are însă o datorie morală și materială către foștii slujitori ai lui. Cred că nu se poate vorbi despre bugete echilibrate sau chiar despre bugete cu excedent, atât timp până Statul nu îndeplinește cele mai elementare obligamente ale sale. Am onoare să întreb pe d. ministru de finanțe ce măsuri va binevoi să ia pentru îmbunătățirea urgentă a situației materiale a pensionarilor ? D. M. G. Orleanu, președinte . Se va comunică. D. Tomulescu are cuvântul: g D. Christian Tomulescu . D-lor deputați, iată despre ce este vorba: încă înainte de răsboi o sumă de români locuiesc în Germania din timpurile când relațiunile comerciale între noi și Germania erau frecvente. Acum, în ultimul timp, germanii fac fel de fel de vexațiuni cetățenilor români, îi expulzează și alte vexațiuni. Mai mult, am aici o deciziune autentică legalizată de consulul român din Berlin, prin care i se interzice unui cetățean român de a face comerț, și să vedeți cum este motivată : »X este de meserie negustor. Priceperea sa în domeniul cerealelor și produselor de mări este mai presus de îndoială. întrebarea dacă prezintă suficiente garanții de siguranță comercială trebuie însă negată totuș. Aron Eisenberg este supusul unui fost Stat inamic. Din cauza stării alutare atât de joase a mărcii, neexistând nici o posibilitate de import în stil mare, se poate conta aproape sigur că petiționarul intenționează s&ăr-șî desvolte activitatea pe piața internă, care este destul de umplută cu comercianți. Apoi există chiar pericolul ca în locul unui import ieftin să ia locul un export care nu este de loc de dorit. Experiența a arătat că dorința și nici puterea străinilor izolați să ajute economia noastră națională nu există. In majoritatea acestor cazuri s’a arătat chiar că există mai mult intențiunea realizărilor de câștiguri pe contul german. De aceea trebuie aplicată pentru Eisenberg din partea oficiului de admisiune cea mai strictă măsură, cu atât mai mult cu cât activitatea sa pe tărâmul comercial din punctul de vedere al poliției străine apare ca suspicioasă și nici suficient capital nu este dovedibil. »Din acest motiv se opiniază interzicerea. 9 »Contra acestei hotărîri se poate înaintă în termen de 14 zile de la notificare, reclamațiune către tribunalul administrativ, comitetul arbitrajului, care hotărăște definitiv. »Reclamațiunea va fi înaintată în scris și adresată la oficiul de admisiune de pe lângă guvernul Bavariei, camera de interne, în München. »Acasta nu are influență prerogativă. Taxe : 30 mc. »Președinte, Böhm«. I Consulatul general al României certifică conformitatea traducerii de mai sus cu originalul prezentat în limba germană. Berlin, 23 Noemvrie 1923. S’a perceput taxa de lei 25. Consulul general al României, îndescifrarii. No. 553. Vedeți pe ce se motivează în Germania ca să se interzică de autorități, românilor, de a face comerț. Voci : Cine este X ? D. Christian Tomulescu . Acesta se numește Aron Rosenberg, cetățean român. D-voastre țărăniștii vă plângeți și înjurați pe evrei când pleacă peste graniță că-și leapădă naționalitatea și când sunt persecutați de State dușmane nouă, pe motiv că sunt români, acum vă supărați ? D. Dr. N. Lupu . Noi am întrebat numai C. C Cristian Tomulescu . Aduc aceasta la cunoștința d-lui ministru de externe și îl rog ca până când Statul german va încetă cu aceste măsuri de vexațiune în contra românilor, să se ia măsuri de represalii. Cum la noi în țară nu se poate face acest lucru, adică să interzicem unui cetățean străin să facă comerț cer ca d. ministru de externe să intervie pe lângă d. ministru de interne, ca să se retragă libera petrecere a cetățenilor germani, cari sunt foarte numeroși și de cari în fiecare zi ne împiedicăm în țara noastră. Aceasta este comunicarea. (Aplause). D. M. G. Orleanu, președinte . Se va comunică. D. Pardos are cuvântul. D. I Pardos : D-le președinte, am onoarea a face următoarea interpelare d-lui ministru de industrie și comerț în chestiunea permisiunei ce s’a dat în mod ilegal societății România Petroliferă de a fonda o sondă în regiunea Moreni, călcându se toate legile din regulamentele de poliție minieră. D. ministru de industrie și comerț la comunicarea ce i-am făcut, mi-a răspuns, că în urma cercetărilor făcute de d-sa -și fixării cuantumului despăgubirilor ce trebuiau acordate proprietarilor cari, din fapta ilegală a societății Români petroliferă, și în urma ordinului ministerului de industrie și comerț, sunt lipsiți în mod samavolnic de drepturile clor de proprietate, s’au înțeles, și au și fost achitați de sumele ce pretindeau, arătând chiar o telegramă trimeasă d-lui ministru de inspectoratul minier din Prahova. Până în prezent, societatea contravenientă la legile și regulamentele de poliție minieră nu a plătit nici o sumă de bani locuitorilor expulzați din locuințele lor. Regiunea minieră din Moreni a oprit, din cauza pericolului ce prezintă sonda No. 11 a societății »România Petroliferă“ orice activitate de foraj și extracțiune de țiței, din aproape 10 sonde existente anterior, ale societăților »Dacia« și »Renașterea«, cum [și ale altor societăți, fiind obligate aceste societăți să-și închidă sondele puse de ele cu respectul legilor, pentru ca societatea protejată de ministerul industriei să-și continue activitatea în dauna drepturilor de proprietate a sătenilor scoși din locuințele lor, și a celorlalte societăți de exploatare de petrol, cari sunt la discreția celor ce abuzând de situațiunea ilegală și privilegiată pe care au căpătat-o datorită anumitor concursuri de împrejurări, își continuă activitatea deși atât regiunea minieră, cât și prefectura și parchetul de Prahova, în urma cercetărilor făcute, au dat ordin de închiderea sondei cu No. H plasată în mijlocul satului, păsuită însă de ministerul de industrie și comerț, în mod ilegal. Din cauza acestei sonde șoseaua ce duce în regiunea cea mai activă și productivă a regiunii Moreni este închisă, ne mai fiind permisă trecerea cu căruța, cu mașinele automobile și chiar cu piciorul. Nici un soi de materiale nu mai poate fi transportate pentru celelalte regiuni din cauza pericolului gazelor ce emană din sonda No. 11 a societății »România Petroliferă“, gaze ce se răspândesc în întreaga regiune, obligând organele de poliție minieră să închidă celelalte sonde din împrejurimi, iar lumea să nu mai poată circulă din cauza acestei sonde. D. ministru a fost indus, desigur în eroare atunci când a afirmat, răspuns KOfflTOMIL OFICIAL 510 DESBATERILE AOlISIBIJ XAJIQXUI COMTITUANTI A OSPOTAțilOr 2 Ianuarie 1924 « 6.000 »«200 » » » 1.700» 400 » » » 863 »» 800 » » » 297 »V1000 » »