Monitorul Oficial: Desbateri Parlamentare, Adunarea Deputaţilor - Sesiunea Ordinară, martie-aprilie 1932 (nr. 61-79)

1932-03-25 / nr. 61

NR. 61__________________ 10 lei exemplarul Vineri, 25 Martie 1932. REGATUL ROMÂNIEI MONITORUL OFICIAL PARTEA III-a DEZBATERILE PARLAMENTARE în țară : Pe 6 luni...................................Lei 1.200 ABONAMENTE» în străinătate.................'.. ..Lei 2.400 Prețul unui exemplar din anii trecuți.................20 lei MONITORUL OFICIAL, BUCUREȘTI I. — BULEVARDUL ELISABETA, 29 Telegrame: Monltof lclal — Telefon 3—5021. ADUNAREA SKSIUNEA1 93X — X 932 ȘEDINȚA DE LUNI 14 MARTIE 1932 SUMAR . Abonamentele pentru autorități și particulari se plătesc anticipat. Ele vor fi însoțite de o adresă pentru autorități și de o cerere timbrată pentru particulari. Transportul ziarului în provincie se face pe riscul abonatului. — Se dă citire sumarului ședinței precedente. — Se dă cuvântul d-lui deputat I. Lugojanu, care dă citire unei declarațiuni a d-lui Iuliu Maniu, în legătură cu unele afirmațiuni ale d-lui deputat I. Florea, din ședința precedentă, că o parte din sumele depuse la unele bănci de d. Romulus Boilă ar fi provenit și de la Președinția Consiliului de Miniștri. — Se dă cuvântul în aceeaș chestiune d-lor deputați: Traian Dimitriu- Șoimu și Eduard Mirto. — Se mai dă cuvântul la sumar d-lui deputat C. Bușilă, care cere a se renunța la comunicări în ziua de Joi 17 Martie, pentru a se intra dela început în desvoltarea interpelărilor. — D. R. Caracaș, la sumar, protestează contra unor cuvinte ce iau fost adresate în ședința precedentă de către d. deputat I. Mihalache. — D. deputat C. Basarab-Brăncoveanu, la sumar, se referă la interpelarea d-lui deputat C. Ifrim, din ședința precedentă, asupra situațiunii Eforiei Sf. Spiridon din Iași. — D. ministru C. Argetoianu răspunde d-lui deputat C. Basarab-Brâncoveanu. — D. deputat C. Basarab-Brăncoveanu mai dă unele lămuriri. Chestii personale : — Se dă cuvântul d-lor deputați: A. Chemate și Traian Dumitriu-Șoimu în chestie personală cu d. deputat I. Mihalache. — V. prim-ministru răspunde declarațiunii citite în numele d-lui Iuliu Maniu. întrebări: 1. D. deputat ăr. Titus Mălai: 1) Face o întrebare d-lui ministru al agriculturii asupra organizării exportului de vite, ajutându-se crescătorii români din Ardeal. 2) Repetă cererea de acte, făcută d-lui ministru de finanțe la 22 Fevruarie a. c., relativ la fraudele fiscale ale societății forestiere „Lomaș“ din Arad. 2. D. deputat G. Dimitriu repetă verbal o întrebare făcută într’o ședință anterioară d-lui ministru de finanțe, asupra întârzierii plății pensiunilor și salariilor funcționarilor din județul Tecuci. 3. D. deputat 1. Scutaru face o întrebare d-lui prim-ministru asupra motivelor pentru care nu s’a pus în aplicare legea promulgată pentru scăderea taxelor asupra zahărului și măsurile ce înțelege a lua. D. Președinte al Consiliului răspunde d-lui deputat I. Scutaru. — Se dă cuvântul în replică d-lui deputat I. Scutaru. — D. Președinte al Consiliului răspunde în replică. 4. D. deputat A. C. Cuza cere a se admite ca interpelarea anunțată de d-sa într’o ședință anterioară în chestiunea zahărului, în legătură cu legea pentru micșorarea taxelor vamale la zahăr, să se pună la ordinea zilei cu precădere, în prima zi de interpelări, Joi 17 Martie a. e. — D. președinte răspunde d-lui deputat A. C. Cuza. Pentru trimiterea chitanțelor sau a ziarului și pentru orice alte lămuriri, petiționarii vor trimite în plus suma de 20 lei spese de birou și porto. Sumele nereclamate în termen de trei luni nu se mai restitue. —D. deputat I. Răducanu dă unele explicațiuni în chestiunea zahărului. — D. Președinte al Consiliului răspunde: 5. D. deputat N. Bosnier-Paraschivescu face o întrebare d-lui ministru de justiție, cerând să se grațieze mai mulți locuitori din Vaslui, condamnați pentru infracțiuni la legea sanitară veterinară, cu 2 anexe în original. — V. miniștrii Valer Pop răspunde. . 6. D. deputat Dr. V. Trifu face o cerere de acte d-lui ministru al sănătății, relativ la comenzile de medicamente, instrumente medicale, pansamente, făcute de acel minister, începând dela 1 ianuarie 1931. 7. D. deputat P. Gheață face o întrebare d-lui ministru al instrucțiunii, asupra situațiunii învățătorilor și preoților înscriși la examenele de gradul II și I, examene desființate prin legea modificatoare a învățământului primar. (I). Președinte al Consiliului răspunde d-lui deputat P. Gheață. Anunțare de interpelare: 8. D. deputat Gr. L. Trancu-Iași adresează o interpelare d-lui ministru de finanțe cu privire la prețul chibriturilor. D-sa cere și Adunarea aprobă urgența desvoltării ei. — Se dă cuvântul în continuare d-lui deputat Voicu Nițescu asupra cazului Romulus Boilă, fost președinte al consiliului la Casa Generală de Pensiuni. (Discuțiunea a început în ședința precedentă). In aceeaș chestiune se mai dă cuvântul d-lui deputat Eduard Mirto, care la sfârșit dă citire unei declarațiuni din partea partidului Național- Țărănesc și cere luarea în discuțiune și votarea proectului de lege pentru controlul averilor și apărarea onoarei, depus in sesiunea extraordinară din 15 iunie 1931 din inițiativă parlamentară. — Cere urgență asupra acestui proect de lege. — D. Președinte al Consiliului răspunde d-lui deputat Eduard Mirto. — Se pune la vot urgența, și se aprobă de Adunare. — Dinu. G. Brătianu, în numele partidului Național-Liberal de sub șefia d-sale; I. G. Buca, în numele partidului Național-Liberal; Al. Otetelișanu, în numele partidului Poporului, declară că sunt de acord a se aduce de urgență acest proect de lege în discuția Adunării. Chestie personală. D. profesor N. Iorga, președintele Consiliului, în chestie personală, se referă la un articol calomnios contra d-sale din ziarul, „îndreptarea “. — D. deputat Al. Otetelișanu răspunde: — D. deputat G. Ștefănescu-Goiceanu, în numele partidului Țărănesc declară că este de acord a se admite urgența proectului de lege propus. — D. deputat I. Mihalache, în numele partidului Național-Țărănesc, cere ca justiția să-și facă datoria în cazul d-lui Boilă și a se vota de urgență procetul de lege al controlului averilor. — Se mai dă cuvântul în aceeaș chestiune d-lui deputat G. Brătianu.