Monitorul Oficial: Desbateri Parlamentare, Adunarea Deputaţilor - Sesiunea Ordinară, mai-iunie 1932 (nr. 80-92)

1932-05-06 / nr. 80

.5574 MONITORUL OFICIAL Nr. 80 DEZBATERILE ADUNĂRII DEPUTAȚILOR 6 Mai 1932 — D. deputat A. C. Cuza continui. Chestie de Regulament : — D. prim-ministru eere și Adunarea cu consimțimântul oratorilor înscriși aprobă ca în ședința de mâine, Joi 7 Aprilie, să continue discuțiunea proectelor de legi la ordinea zilei, iar interpelările să se desvolte în ședința de Sâmbătă, 9 Aprilie, după amiază. — D. deputat N. Schina cere a fi pusă la ordinea zilei interpelarea adresată de d-sa d-lui ministru de finanțe în chestia pensionarilor în ședința de Sâmbătă, cea dintâi după interpelarea d-lui deputat Radu Lascu rămasă în continuare. Adunarea aprobă. — Se mai dă cuvântul în chestie de Regulament d-lui deputat Al. Lucian. — Se continuă discuțiunea generală asupra proectului de lege a monopolului vânzării spirtului și băuturilor spirtoase. — Se dă cuvântul d-lui deputat Traian Dimitriu-Șoimu. — Se mai dă cuvântul d-lui deputat dr St. Irimescu. Chestie de Regulament . — Se dă cuvântul d-lui deputat R. Franasovici, la art. 24 din Regulament. — 71. președinte răspunde. — D. deputat dr. Șt. Irimescu, continuă. — Se mai dă cuvântul d-lui deputat G. Cotenescu (preot). întrebări : 1. D. deputat Francisc Laar face o întrebare guvernului cu privire la situația cultelor în România și la plata salariilor preoților. 2. D deputat dr. V. Trifu face o întrebare d-lui ministru de interne cu privire la subvenția de 2.500.000 lei acordată ziarului „Cuvântul Basarabiei' ‘. 3. D. deputat dr. V. Trifu transformă întrebarea făcută într’o ședință anterioară în interpelare, cu privire la suspendarea ziarului „Calendarul ‘. D. deputat A. C. Cosma (preot) face o întrebare d-lui ministru al sănătății, cerând ca ajutoarele din fondul ocrotirilor sociale să fie distribuite celor din provincie la domiciliul celui ajutat. 5. D. deputat A. C. Coama (preot) face o întrebare d-lui ministru de finanțe, cerând o cât mai egală distribuție a fondurilor disponibile pentru plata salariilor și pensiilor, în toate județele din țară. — D. subsecretar de stat Zamfir Brătescu răspunde: — D. deputat M. Negură face o întrebare d-lui ministru de finanțe, asupra așezării impozitului agricol și a normelor Willbfühfí rotcestormânt fiscal. " 1 (li.! "fiul — D. subsecretar de stat Zamfir Brătescu răspunde: 7. D. deputat M. Negură face o întrebare guvernului asupra risipei dela Banca Centrală Cooperativă și la Oficiul Național al cooperației, cerând cercetare și aplicarea sancțiunilor. — D. deputat M. Negură depune un memoriu al Uniunii subofițerilor pensionari din România, filiala Tecuci. — D. deputat A. C. Cosma, (preot), face o întrebare cu acelaș obiect ca aceea dela Nr. 7 a d-lui deputat M. Negură. 8. D. deputat Radu Stanciu, (preot), face o întrebare d-lui ministru al instrucțiunii, asupra uniformelor școlare. 9. D. deputat Radu Stanciu, (preot), face o întrebare d-lui ministru de agricultură, cerând a se împărți vetrele de casă locuitorilor îndreptățiți din județul Brăila. 10. V. deputat Corneliu Zelea-Codreanu face o întrebare d-lui ministru de interne, relativ la dizolvarea organizațiilor „Gărzii de Fier". 11. D. deputat Al. Lucian face o întrebare guvernului în aceeași chestiune. 12. D. deputat dr. Z. Trifu face o întrebare guvernului asupra măsurei luată ca jandarmii să facă liste de aderenții L. A. N. C., considerând aceasta ca o măsură foarte greșită. 13. D. deputat V. Serdici face o întrebare și cerere de acte d-lui președinte al Consiliului de Miniștri, asupra nouilor numiri de funcționari, făcute în contradicție cu dispozițiunile legii votate în Decemvrie 1931. 14. D. deputat V. Serdici face o întrebare d-lui ministru al instrucțiunii, relativ la modul cum urmează să se facă repartiția fondului școlar între diferitele școli din fiecare localitate. 15. Z. deputat I. Modreanu face o întrebare d-lui ministru de agricultură, cu privire la pădurea cu care a fost împroprietărită comuna Solomon din județul Someș și în a cărei posesiune nu a intrat nici până astăzi. Ședința se deschide la ora 9,45, sub președinția d-lui dr. P. T. Topa, vicepreședinte, asistat de d-nii secretari: dr. V. Dimitriu-Borca, C. Constantinescu-Buzău și Anghel Grama. Prezenți 301 d-nn deputați. Nu răspund la apelul nominal d-nn deputați : Balogh Ștefan, Barabas Béla, Bârcă Vasile, Beller Hans, Brătianu I. C. Const., Catargi Eugen, Cătuneanu C. Ion, Chirescu D. Nicolae, Ciugureanu Daniel Dr., Codreanu Ion, Connerth Artur Dr., Corbaru A., Cornățeanu N., Corneanu Cornel, Dr., Dimitriu Gh. Ghiță, Djuvara Mircea, Dumitrescu-Brăila V. Dr., Enescu Fierbinți N., Fischer Iosef D., Gane Titu Dr., Georgescu-Tulcea N., Ghițescu Gheorghe, Giuglea Gheorghe, Grigorovici Gheorghe, Haase Daniel, Hedrich Hans Dr., Hegedűs Ferdinand, Iacobeanu A., Iamandi Victor, Iovipale N., Isac Ion, Iakabffy Elemer Dr., Iosika Ion Dr., Kirițescu Alex., Krăuter Francisc Dr., Landau D., Lația Trifon Dr., Lebouton Alois Dr., Manolescu T. G., Mariu Dumitru Dr., Mavrodi Alex., Mihai Filip Sabin, Mihăilă Alex., Mihali Teodor Dr., Moscu Em., Moșoigu Simion Dr., Moșoiu Tiberiu Dr., Negrețu Gh., Nicolaescu I. Demetru, Olteanu P. Ioan, Ottulescu Em., Papinian I. D., Pavlu V., Piso Eugen Dr., Pop Ciceo- Ștefan, Popescu C. Ion, Popovici Ștefan, Popovici Titus Dr., Pordea Augustin Dr., Rădulescu Corneliu, Robu Nichifoi Roșea Marinis, Roznovan Toader, Scutaru I., Sergescu Petre, Simionescu N., Spilioti Gh., Spulber A. Const., Stere Const., Sturza Gr. M., Szabó Beni, Szentkereszty Bela, Șerban Gh., Teoharide A. Dr., Tomaziu Gh., Toni V. Dumitru, Ardea Ionel, Vasiliu C. D., Verona Paul, Vlădescu D., Voinescu Enrie, Vorvoreanu Marius, Zaloziecki Vladimir Dr., Zamfirescu Constantin. — Se dă citire sumarului ședinței precedente. D. dr. Ștefan Bogdan: Cer cuvântul la sumar! D. dr. P. T. Topa, vice-președinte: H- deputat Bogdan are cuvântul. D. dr. Ștefan Bogdan. D-le președinte, d-lor deputați, îmi pare foarte rău că n’am fost ori în ședință, când d. prim-ministru a binevoit a răspunde celor ce s’au discutat dela această tribună, relativ la legea învățământului superior. D-lor, eu n’am avut niciodată o chestie personală în destul de lunga mea carieră parlamentară, și dacă cuvintele ce s’au spus er aci și care m’au jignit n’ar fi fost pronunțate de d. prim-ministru, desigur că eu nu le-ași fi relevat, și aceasta tocmai ca să nu dau loc unei chestiuni personale. D. prim-ministru știe ce pot eu și ce-mi pot permite eu, aci și aiurea. L-ași rugă, deci, să binevoiască a luă cunoștiință că tot ce am spus eu dela această tribună, în ședința de ori dimineață, a fost spus în numele partidului Național-Liberal, și a avut deplina aprobare a șefului meu politic. D-sa a afirmat că n’ași fi avut această aprobare. Aceasta este prima jignire care mi s’a adus. In al doilea rând, rog pe d. prim-mi-