Monitorul Oficial, Partea 1, iunie 1932 (nr. 125-151)

1932-06-11 / nr. 134

MONITORUL OFICIAL Nr.U 11 iunie 1932 MESAJE REGALE ȘI COMUNICATE ALE CASEI M. S. REGELUI Discursul d-lul l r. Al. Vaida Voevod, presedințule Consiliului de Ministri, ținut la Palatul Regal in ziua de 8 Iunie 1932. Maiestate. A fost un timp, pare cu ar fi fost de mult de tot, când Țara se stucuma în nesiguranța zilei de mâine. Această nație, ca și cârdul de pasări când se apropie primăvara, era sguehaită de sentimentul unui dor, pentru că, de când ați fost copil și Prinț moștenitor, în Sufletul acestui neam vibra credința că Maiestatea Voastră sunteți menit de soartă să deveniți împăratul tuturor Românilor; iar în inima Maiestății Voastre, acolo departe, în mijlocul unei țări cu mari tradiții de civilizație și cultură, ardea focul sacru al dorului de țară și al împlinirii datoriei, voința de a birui piedicile și de a vă împlini misiunea, pe care pronia divină VV a impus-o față de acest neam și această țară. Precum forța misterioasă, magnetică, atrage două corpuri, tot astfel puterea aceasta sufletească, vibrând, s’au întrunit undele de dor reciproc și bunul Dumnezeu. V’a adus pe Maiestatea Voastră în sânul poporului care V’a iubit, care Vă iubește și care așteaptă ca, în frunte cu Maiestatea Voastră, conducându-l, să poată să găsească limanul fericirii. Doi mari antecesori ai Maiestății Voastre, în vremuri grele au împlinit o menire mare, căci nu mai mic eră haosul internațional, iar azi în țară, dincolo de munți, în Basarabia, în Bucovina, în toate părțile locuite de români, stăpâneau încă concepțiunile medievale, când Regele Carol I s’a hotărît a face dintr’un popor nenorocit, un popor care să-și împlinească rosturile în mijlocul celorlalte neamuri. Iar Marelui Părinte al Maiestății Voastre, fericitul Rege Ferdinand I, dar l-a fost să îndeplinească ceea ce nimeni din generația Lui nu ar fi sperat să vădi cu ochii, să împlinească visul acestui neam, să vadă uniți pe toți românii în România Mare. Oricât de mari au fost însă înfăptuirile îndeplinite de acest neam sub conducerea acestor doi glorioși Regi, soarta V’a impus Maiestății Voastre îndatoriri și mai grele—precum tuturor popoarelor și tuturor conducătorilor de stat —pentru că în haosul, ce stăpânește astăzi în lume și în mijlocul vârtejului economic, națiunea română așteaptă ca nava statului să fie condusă spre limanul măntuirei din miile de necazuri cari o bântue, cu mână sigură și dibace de pilot. Nația știe că Maiestății Voastre Vă este hărăzit darul de a putea satisface această menire, pentru că în Maiestatea Voastră sunt întrunite acele calități mari de Monarh—intelect, prevedere și pricepere genială—ca punăndu-Vă în frunte să diriguiți viața de Stat spre progres și fericire. Neamul românesc este un neam de simțiminte ordonate, așteaptă să fie condus, iubește rânduiala, este contrar destrăbălării și răsvrătirii. Dacă se observă câteodată și la noi manifestăndu-se simptomele trecătoare, provocate de diferitele doctrine care bântue astăzi omenirea, totuși dacă există astăzi o națiune în lume care să știe să-și înfrâneze patimele și să se încadreze între popoarele de ordine spre binele și fericirea țării sale, aceea este națiunea română. In aceste vremuri grele nu i se impune numai Regelui sarcina ca să-și facă datoria, ci fiecare cetățean, până la cel din urmă, este dator ca să participe la lupta de regenerare a Statului, jertfind din averea sa, din energia sa și din puterea sa de muncă, pentru ca din efortul colectiv al tuturora să poată rarăsări binele obștesc. Maiestatea Voastră ați dovedit cât de limpede distingeți această necesitate. In consecință, Maiestatea Voastră ați luat hotărîrea: „să vedem. Poporul să se pronunțe“. După cum va ști țara prin reprezentanții săi liberi aleși să-și dreagă soarta, după cum va ști să-i aleagă pe acești reprezentanți cu o înțeleaptă prevedere, astfel se va înfăptui conducerea ei, conform intențiunilor generoase ale Maiestății Voastre, în conformitate cu formele constituționale. Nimeni în țară nici în străinătate nu va putea tăgădui că Maiestatea Voastră ați voit binele poporului și că cetățenii vor avea să-și reproșeze sieși dacă lucrurile nu vor luă acea desvoltare pe care Maiestatea Voastră o doriți. Putem avea însă încredere deplină, că grupăndu-ne cu toții în jurul Tronului cu întregul devotament și împlinindu-ne în acelaș timp cu toții datoria față de popor, Maiestatea Voastră va putea în împrejurările acestea grele să asigure viitorul și fericirea acestei țări, spre întărirea națiunii, spre întărirea simțimintelor de adevărată dragoste între națiune și Dinastie și spre gloria nemeritoare a Maiestății Voatre, întrecând în glorie chiar pe cei doi mari predecesori ai Maiestății Voastre. Să trăiți Maiestate mulți ani, Dumnezeu să vă dea puterea să conduceți destinele țării, iar noi cu toții așteptăm ordinele, Maiestății Voastre, ca să ne dăm aportul în munca colectivă pe care trebue s’o îndeplinim astăzi față de țară. v Cuvântarea M . S. Regelui răspuns la cuvântarea d-lui Prim-Ministru cu ocazia prezentării felicitărilor de 8 Iunie 1932. Domnule Președinte, „ Din tot sufletul vămnițu„ mese d-voastră și colegilor „ d-voastre pentru aceste frumoase și simțite cuvinte. „ Este adevărat că trecem prin „ zile excepțional de grele. Trecem prin zile în care, atât acei „ care stau la cârmă cât și acei „care sunt cârmuiți, au nevoe „ de răbdare și de încredere. „Eu am o desăvârșită încredere în steaua acestui popor și „a acestei țări și precum am „ știut, ca în zile de mai mari res„ triști să trecem peste greutăți „și să le biruim, tot astfel simt „ sigur că prin, ajutorul d-voastre „și al tuturor oamenilor de bine „ din această țară, vom ști și as„tăzi să învingem greutățile și „ să ducem țara acolo unde tre duc. „Aș dori ca din sufletul Meu „să pot să radiez întregului popor aceasta neindoelnică cre dință că, așa va fi și că bine va „fi pentru țara noastră DECRETE REGALE MINISTERUL REGAL AL AFACERILOR STRĂINE Prin decretul regal Nr. 1.852 din 31 Mai 1932, se numesc membri ai Ordinului „Steaua României“, în gradul de Comandor Pe d-nni. 14) Sărățeanu Dan, secretar general, fost prefect al județului Covurlui. 15) Dinopol George, prefectul județului Dolj. 16) Olărașu Gheorghe, director clasa I, la direcțiunea generală a poliției. In gradul de Ofițer Pe d-nii. 21) Dr. Colbazi Emil, prefectul județului Cluj. 22) Stoenescu Dunăre Ion, prefectul județului Putna. 23) Stoicescu Nicolae, inspector general administrativ. 24) Ionescu Vintilă, inspector de poliție. 25) Bogdan Dumitru, inspector de poliție. 9